Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 564676
Ordre de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 15 de novembre de 2021 per la qual es regulen les operacions de tancament i d’obertura de l’exercici pressupostari

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 80.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les operacions de tancament de l'exercici s'han de regular per una ordre del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

Atès que s'acosta l'acabament de l'exercici pressupostari actual i amb la finalitat de coordinar les actuacions dels departaments que constitueixen les seccions pressupostàries, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears, és necessari que la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors dicti les normes pertinents per regular les operacions sobre gestió financera i comptabilitat pública, a fi que les tasques per liquidar i tancar aquest exercici i per obrir el següent es duguin a terme de manera coordinada i eficaç.

Per això, dict la següent

ORDRE

Article 1

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre regula les operacions de gestió financera i comptabilitat pública que afecten el tancament i l'obertura de l'exercici pressupostari de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

2 Article 2

Despeses de personal del mes de desembre

1. El tancament de les nòmines del mes de desembre es pot dur a terme fins al dia 11 de desembre, i la Direcció General de Funció Pública i la Direcció General de Personal Docent les poden trametre fins al dia 13 del mateix mes a la Intervenció General.

2. Els documents AD que emparen altes o modificacions de retribucions que s'hagin d'incorporar a la nòmina de desembre de la Direcció General de Funció Pública es poden tramitar fins al dia 9 de desembre.

3. Les altes i les variacions que no s'incloguin en la nòmina de desembre s'han de tramitar amb càrrec al pressupost de 2022, i els documents AD s'han d'anotar, si escau, amb càrrec a aquest pressupost. A l'efecte d'aquesta comptabilització, la tramitació dels expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma que no hagi conclòs el dia 3 de desembre s'ha d'adaptar, en tot allò que calgui, a la regulació prevista per als expedients anticipats de despesa.

4. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears disposen fins al dia 17 de desembre per tancar les nòmines del mes de desembre.

5. La data final del termini per abonar aquestes nòmines és el dia 28 de desembre.

Article 3

Pagaments del mes de desembre a la Seguretat Social

1. Els documents de la Seguretat Social que s'han de pagar durant el mes de desembre poden tenir entrada a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors fins al dia 10 de desembre, i s'han d'abonar a partir del dia 21 del mateix mes.

2. Pel que fa a les liquidacions sotmeses als terminis que preveuen el Conveni subscrit entre la Comunitat Autònoma i la Tresoreria General de la Seguretat Social el dia 10 de maig de 2004 i l'addenda subscrita l'any 2009, el termini de tramesa a la Intervenció General és fins al dia 10 de desembre, tant de les liquidacions mensuals de les quotes de la Seguretat Social que quedin pendents d'aplicar al pressupost de l'exercici de 2021 com de la comunicació de les diferències que s'hagin observat entre les liquidacions mensuals presentades i les reclamacions a conseqüència de les revisions dels documents de cotització que hagi duit a terme la Tresoreria General de la Seguretat Social. En aquest darrer cas, els documents comptables corresponents, si s'escau, també es poden tramitar fins al dia 10 de desembre.

Article 4

Modificacions de crèdit

1. Els expedients de modificació de crèdit que afecten l'exercici de 2021 es poden registrar en el sistema de comptabilitat descentralitzada (SICODE) fins al dia 16 de desembre. El termini per a l'entrada de tots els expedients de modificació de crèdit a la Direcció General de Pressuposts acaba el dia 20 de desembre.

Els expedients de tramitació centralitzada de la Direcció General de Pressuposts es poden registrar en el sistema de comptabilitat descentralitzada (SICODE) fins al dia 22 de desembre.

2. Els expedients de modificació de crèdit del Servei de Salut de les Illes Balears que afecten l'exercici de 2021 es poden registrar en el SICODE i trametre a la Direcció General de Pressuposts fins al dia 20 de desembre.

3. Els ingressos del darrer trimestre que hagin de generar crèdit dins l'exercici de 2022, d'acord amb l'article 59.5 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ho faran dins el marc del tractament dels romanents de tresoreria afectats a què es refereix l'article 10 d'aquesta Ordre.

Article 5

Fiscalització d'expedients de despesa

L'entrada dels expedients de despesa de l'exercici corrent a la Intervenció General per fiscalitzar-los prèviament ha de tenir lloc no només amb el temps suficient per poder dur-ho a terme i generar els documents comptables que pertoquin en cada cas, en els terminis que preveu l'article següent, sinó que també ha de fer possible complir els terminis que imperativament regeixen per a la tramitació administrativa corresponent, especialment en matèria de contractació. Si això no és possible, l'expedient s'ha de tramitar com a anticipat de despesa.

Article 6

Tramitació de documents comptables en els darrers dies de l'exercici

1. Les unitats de gestió econòmica (en endavant, UGE) de les seccions pressupostàries poden registrar documents comptables de l'exercici de 2021 en la base de dades del SICODE fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document

Data

ADOP-J i OP-J

03-12-2021

A, D i AD

23-12-2021

ADOP i OP

28-12-2021

J

28-12-2021

2. Sens perjudici del que preveu l'apartat 4 d'aquest article respecte dels documents pluriennals, els documents anteriors poden tenir entrada a la Intervenció General fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document

Data

ADOP-J i OP-J

03-12-2021

A, D i AD

27-12-2021

ADOP i OP

29-12-2021

J

29-12-2021

3. Els documents que en les dates assenyalades en l'apartat anterior, malgrat que estiguin anotats en el SICODE en termini, no hagin tingut entrada a la Intervenció General es rebutjaran.

4. Els documents A, D i AD pluriennals (que corresponen tant a expedients pluriennals com a expedients anticipats de despesa) poden tenir entrada a la Intervenció General fins el dia 23 de desembre, i el termini per fiscalitzar es fins el dia 28 de desembre. En qualsevol cas, la Intervenció General ha d'anul·lar els documents pluriennals no validats al tancament de l'exercici.

5. Els documents que contenen la fase OP l'import líquid per pagar dels quals sigui zero, als efectes del que preveu l'article 12.1, s'han de trametre per separat i poden tenir entrada a la Intervenció General fins el 21 de desembre. El termini per fiscalitzar-los es fins el 28 de desembre.

6. Per tancar l'exercici pressupostari de 2021, les UGE no poden registrar ni trametre documents comptables després dels terminis que s'estableixen en els apartats anteriors, ni tan sols a conseqüència de les operacions de rebuig de la Intervenció General.

7. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'aplicar, com a dates límit per registrar documents, les que assenyala l'apartat 1 d'aquest article, i per validar-los informàticament el 25 de gener de 2022.

8. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears poden registrar documents comptables de l'exercici de 2021 en la base de dades del SICODE excepcionalment fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document

Data

ADOP-J i OP-J

03-12-2021

A, D i AD

28-12-2021

ADOP i OP

14-01-2022

J

28-12-2021

En tot cas, la data límit per validar-los informàticament és, amb caràcter general el 25 de gener de 2022 i pel que fa als documents a què es refereix l'apartat 4 d'aquest article, el Servei de Salut els ha de validar o rebutjar fins el dia 28 de desembre.

Article 7

Fons per justificar

1. Totes les ordres de pagament expedides amb el caràcter per justificar amb imputació a l'exercici de 2021 han de tenir anotats els moviments J corresponents i, en conseqüència, es disposa fins al dia 28 de desembre per reintegrar els sobrants a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Els documents J corresponents poden tenir entrada a la Intervenció General fins a les dates que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre. Això no obstant, els caixers pagadors de les seccions pressupostàries titulars dels comptes de pagaments per justificar que, després de dur a terme les operacions indicades més amunt, no disposin d'un saldo conciliat a zero, han de trametre a la Intervenció General, mitjançant la intervenció delegada que correspongui en cada cas, un informe justificatiu en què se'n detallin els motius i que inclogui una proposta de resolució per regularitzar la situació.

2. Sens perjudici del que estableix l'apartat anterior, en relació amb els fons lliurats a favor del caixer pagador de la secció 34, deute públic, en el compte del Banc d'Espanya per al servei financer del deute, excepcionalment se'n poden justificar i reintegrar els romanents el mes de gener de l'any següent, d'acord amb el procediment que s'estableixi.

3. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés, emplenat de conformitat amb les instruccions següents:

Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Concepte

Secció pressupostària

00L

04 Consell Consultiu de les Illes Balears

N80

05 Consell Econòmic i Social de les Illes Balears

100

11 Presidència, Funció pública i Igualtat

222

12 Model Econòmic, Turisme i Treball

301

13 Educació i Formació Professional

400

14 Hisenda i Relacions Exteriors

08E

15 Medi Ambient i Territori

601

16 Administracions Públiques i Modernització

M34

17 Afers Socials i Esports

806

18 Salut i Consum

904

19 Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

502

20 Agricultura, Pesca i Alimentació

M84

25 Mobilitat i Habitatge

N24

73 Institut Balear de la Dona

N29

76 Servei d'Ocupació de les Illes Balears

M89

77 Institut d'Estadística de les Illes Balears

M19

78 Escola Balear d'Administració Pública

S32

79 Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral

DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.

Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.

Concepte. Ha d'indicar:

— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________

— DNI del comptedant: ___________________

— Llinatges i nom: ____________________________

— ADOP-J que es justifiquen:

Núm. índex ADOP-J Import del reintegrament

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

==================

TOTAL

==================

Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 a la Intervenció General. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.

4. Excepcionalment, i a partir del dia 3 de desembre, la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en casos justificats, pot autoritzar l'expedició de pagaments per justificar. Inexcusablement, el dia 28 de desembre s'han d'haver justificat aquests pagaments i reintegrat els sobrants.

5. Per atendre pagaments per justificar que s'hagin de fer inexcusablement els primers dies del mes de gener de 2022, les seccions pressupostàries poden sol·licitar a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, fins al dia 10 de desembre i per mitjà de la Intervenció General, els lliuraments dels fons estrictament necessaris.

Els lliuraments s'han de dur a terme amb càrrec als comptes de la comptabilitat no pressupostària que la Intervenció General determini, en concepte de bestreta de pagaments per justificar de 2022, i el termini per abonar-los és fins al dia 28 de desembre. Les sol·licituds, juntament amb el document MP no pressupostari, s'han de trametre a la Intervenció General. S'hi ha d'adjuntar un informe que justifiqui l'abonament dels lliuraments esmentats, que han de ser com a màxim per a dues partides pressupostàries concretes i determinades. Els caixers pagadors poden reintegrar els imports anticipats en la comptabilitat no pressupostària fins al dia 31 de gener de 2022.

6. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar del Servei de Salut de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés emplenat de conformitat amb les instruccions següents:

Concepte

Secció pressupostària

25SC

60001 Serveis Centrals

25SD

60101 Hospital Universitari Son Espases

25VT

60201 Àrea de Salut de Menorca

25EF

60301 Àrea de Salut d'Eivissa

25GM

60401 Gerència d'Atenció Primària de Mallorca

25SL

60601 Hospital Son Llàtzer

25MA

60701 Hospital de Manacor

25IN

60801 Hospital Comarcal d'Inca

DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.

Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.

Concepte. Ha d'indicar:

— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________

— DNI del comptedant: ___________________

— Llinatges i nom: ____________________________

— ADOP-J que es justifiquen:

Núm. índex ADOP-J Import del reintegrament

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

------------------------- ------------------------------

==================

TOTAL

==================

Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 als Serveis Centrals del Servei de Salut de les Illes Balears. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.

7. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar de l'Agència Tributària de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides del pressupost d'ingressos que correspongui d'aquesta entitat.

Article 8

Cobraments per justificar, sistema de gestió d'ingressos i contracció de drets

1. En l'exercici de 2021 han de quedar traspassats als comptes del sistema de gestió centralitzada d'ingressos els saldos existents al mes de desembre en els comptes corrents de cobraments per justificar, mitjançant el document d'ingressos corresponent (model 046).

2. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement el saldo dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2021, fins al 28 de desembre, mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides corresponents del pressupost d'ingressos del Servei de Salut de les Illes Balears.

3. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement els saldos dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2021, fins al 28 de desembre, en els comptes d'arqueig que corresponguin, llevat únicament dels ingressos que es facin el dia 31 de desembre.

4. Els cobraments de la quinzena vint-i-quatre del conveni de gestió centralitzada dels ingressos que s'hagin produït durant l'any 2021 s'han d'aplicar al pressupost d'ingressos de 2021 mitjançant el pagament en formalització del compte no pressupostari que la Intervenció General determini.

5. També s'han de contreure a dia 31 de desembre els drets dels ingressos que s'han de periodificar per imputació a l'exercici de 2021. Els òrgans gestors que hagin de proposar la contracció han de fer-ho al mes de gener.

Article 9

Anul·lacions de saldos pressupostats, autoritzacions i disposicions pressupostàries

1. Les UGE han d'anul·lar els documents comptables anotats en el sistema que no s'hagin de trametre a la Intervenció General per fiscalitzar, per la qual cosa disposen fins al dia 14 de desembre. La Intervenció no fiscalitzarà de conformitat els documents comptables de despesa de l'exercici de 2022 de la secció pressupostària que tengui documents preliminars de l'exercici de 2021 que no hagin tingut entrada a la Intervenció General.

2. La Intervenció General pot anul·lar els documents comptables que no s'hagin tramès per fiscalitzar després del termini que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre.

3. En tot cas, la Intervenció General pot registrar els documents comptables necessaris perquè el compte general reflecteixi una imatge fidel.

4. En acabar les operacions de tancament, la Intervenció General ha de considerar anul·lats de ple dret els saldos dels romanents de crèdit que no s'hagin utilitzat durant l'exercici, d'acord amb el que estableixen les disposicions vigents.

Article 10

Finançament afectat

Amb la finalitat que es pugui determinar el romanent de tresoreria afectat de cada actuació, les UGE han de trametre en format electrònic, d'acord amb el que estableix l'apartat 14 de la Instrucció 2/2015, a la Intervenció General i a la Direcció General de Pressuposts, les fitxes FF1, FF2 i FF3, amb les dades d'execució a 31 de desembre, per la qual cosa disposen fins al dia 31 de març de 2022, excepte en el cas de tramitació d'incorporacions de crèdit, en les quals el termini serà el previst a l'art 11.1 d'aquesta ordre.

Article 11

Tramitació de les incorporacions de crèdit

1. Les sol·licituds d'incorporació s'han d'ajustar a les instruccions que la Direcció General de Pressuposts dicti amb aquesta finalitat, a les quals s'han d'adjuntar les fitxes FF1, FF2 i FF3. Tota aquesta documentació pot tenir entrada a l'òrgan esmentat fins al dia 22 de febrer de 2022.

2. La Direcció General de Pressuposts no pot tramitar la sol·licitud fins que no s'hagin validat tots els documents comptables imputats a les partides els crèdits de les quals estiguin afectats per la sol·licitud d'incorporació. L'import de la incorporació de crèdit relativa a finançament afectat es determina per la desviació positiva acumulada que en resulti, acreditada en les fitxes esmentades, d'acord amb l'article 10 d'aquesta Ordre.

3 Article 12

Vigència dels documents comptables

1. Els documents comptables que es trameten a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni perquè es paguin amb imputació a l'exercici pressupostari de 2021, que no hagin estat satisfets el dia 31 de desembre, conserven plena vigència fins al moment en què es facin efectius als creditors, s'anul·lin o se'n declari la prescripció. Amb caràcter general, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha d'abonar els documents comptables d'import líquid per pagar de zero euros, per la qual cosa disposa fins al dia 30 de desembre.

2. A partir del dia 17 de desembre, totes les devolucions d'ingressos indeguts que estiguin pendents de pagament en la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni s'han de retornar a la Intervenció General perquè les anul·li i posteriorment les apliqui a la partida d'ingressos corresponent dels pressuposts de 2022.

Article 13

Traspàs i comptabilització dels documents de despesa pluriennals en el pressupost de 2022: tasques al tancament

1.Les UGE han de comprovar l'existència del crèdit adequat i suficient per a les anualitats de 2022 en el Projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2022.

2. Les incidències que detectin s'han de comunicar a la Intervenció General fins al dia 10 de desembre en l'annex previst en la Instrucció 1/2020 de l'interventor general i del director general de Pressuposts sobre les operacions de tancament i d'obertura del pressupost per al traspàs i la comptabilització dels documents comptables pluriennals.

En tot cas, les UGE han d'actualitzar l'annex amb les incidències derivades de qualsevol expedient pluriennal que sigui aprovat o modificat fins el darrer dia de l'exercici que es tanca.

Article 14

Obertura del pressupost i accés al sistema d'informació economicofinancera

1.Immediatament que la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'aprovi, com a màxim el dia 21 de gener de 2022, la Direcció General de Pressuposts ha d'incorporar al sistema d'informació economicofinancera el pressupost aprovat.

2.L'obertura del sistema d'informació economicofinancera per a l'ús general dels usuaris de les UGE, a nivell de secció pressupostària, es realitzarà com a màxim el 31 de gener de 2022, sempre que s'hagin conclòs les tasques tècniques adients i en haver finalitzat el procés de traspàs i comptabilització de tots els documents comptables pluriennals.

En cas que no s'acompleixi amb el termini establert per al procés de traspàs i comptabilització s'aplicarà l'establert a l'art. 67.2 de la Llei 14/2014 i la Instrucció 1/2020 de l'interventor general i del director general de Pressuposts sobre les operacions de tancament i d'obertura del pressupost per al traspàs i la comptabilització dels documents comptables pluriennals.

Article 15

Documents AD de plantilla coberta del pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. L'emissió i la comptabilització dels documents AD inicials de plantilla coberta s'han de fer de manera centralitzada i automàtica.

2. Els documents AD s'han d'emetre amb les dades referents a la plantilla pressupostària i al catàleg de llocs de treball. Aquesta base de dades s'ha d'elaborar per mitjà del sistema de recursos humans i la comptabilització s'ha d'efectuar mitjançant el SICODE.

3. La disposició ha de coincidir amb la situació de la nòmina a dia 31 de desembre. Les places vacants hi han de figurar amb crèdit disponible.

4. La Intervenció General ha de comptabilitzar els documents AD inicials i n'ha d'obtenir les llistes definitives.

5. En les aplicacions pressupostàries que tenguin assignats productors no permanents en els pressuposts vigents el dia 1 de gener de 2022, la Intervenció General hi ha de comptabilitzar el document AD inicial per a totes les retribucions compromeses per a l'any 2022 del personal esmentat.

6. El SICODE no admet en el capítol 1 l'anotació descentralitzada de documents AD si no s'han comptabilitzat els documents AD inicials, i sempre han de ser AD+ referits al document AD inicial. Per això, la Intervenció General ha de comptabilitzar un document AD inicial per l'import d'un cèntim d'euro en les partides referents a conceptes retributius variables o sense personal adscrit el dia 1 de gener de 2022.

7. En cas que el procediment i els enllaços esmentats en els apartats anteriors no es puguin dur a terme per raons tècniques, s'ha de comptabilitzar manualment el document AD inicial corresponent per a les despeses que no es puguin ajornar.

8. El procediment que preveu aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària. Els gestors dels centres públics i concertats han de comptabilitzar els documents AD inicials per l'import del crèdit inicial.

9. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de comptabilitzar els documents AD inicials d'acord amb la plantilla coberta.

Article 16

Tramitació anticipada de despeses de personal

1. En els expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que tenguin la consideració d'anticipats de despesa d'acord amb el que estableix el Decret 75/2004, que es tramitin en l'exercici immediatament anterior a aquell en què s'ha de produir l'inici de la prestació o, fins i tot, fins a la data de comptabilització dels documents AD inicials, s'ha de fer constar una resolució expressa de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat o de l'òrgan en el qual hagi delegat la competència.

Quan es faci ús d'aquesta facultat, se n'ha de deixar constància en cada un dels tràmits previs al compromís de despesa. Per fer-ho, s'ha d'utilitzar la diligència següent: «Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici de 2022, Decret 75/2004, de 27 d'agost, segons la Resolució de...».

2. A aquest efecte, d'acord amb l'article 43 del Decret esmentat, el nomenament o la formalització contractual estan sotmesos a la condició suspensiva que hi hagi crèdit adequat i suficient que empari la despesa. Aquesta condició suspensiva s'ha fer constar en la resolució corresponent.

3. D'acord amb les lletres a i b de l'article 43.3 del Decret 75/2004, s'ha d'adjuntar a la resolució la documentació següent:

a) Un informe de l'UGE o de l'habilitació de personal, segons l'annex 1 d'aquesta Ordre, que ha d'expressar, pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, que normalment hi ha crèdit en els pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o que s'ha consignat en el projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'exercici en què s'hagi d'iniciar la despesa, tramès al Parlament de les Illes Balears perquè l'aprovi.

b) Un informe de la Direcció General de Pressuposts, segons l'annex 2 d'aquesta Ordre, relatiu a l'existència de finançament adequat i suficient pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, en cas que no es produeixi cap dels supòsits a què es refereix la lletra a anterior.

4. A partir de la incorporació en el SICODE dels pressuposts de l'exercici de 2022, la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat ha de notificar a la persona interessada l'inici del contracte o el desistiment de l'expedient que s'hagi iniciat provisionalment d'acord amb el Decret 75/2004. En cas de desistiment, s'ha d'informar la Intervenció General de les contractacions no efectuades.

5. Els expedients que hagin seguit el procediment que preveu aquest article sobre tramitació anticipada de despesa s'han d'incloure en els documents AD inicials de l'exercici de 2022 de manera automàtica.

Per a les contractacions o els nomenaments que no segueixin el procediment que estableix aquest article, s'han de tramitar els documents AD+ corresponents, una vegada que el sistema informàtic permeti generar documents comptables en el pressupost de l'exercici de 2022.

6. El procediment que disposa aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària.

7. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de tramitar de manera anticipada les despeses de personal del seu pressupost d'acord amb l'article 43 del Decret 75/2004, amb les especificitats pròpies de la seva organització.

Article 17

Consola de factures

1. Per tal de garantir la fiabilitat de la informació comptable, és responsabilitat de les UGE mantenir depurada i actualitzada la informació que consta en la consola de factures (en endavant Consola), que inclou, a més de les factures, altres tipus de despeses. Per tant, al tancament la Consola ha de recollir tota la despesa meritada a aquesta data.

Els registres incorrectes en la Consola, duplicats o erronis, s'han de rebutjar indicant-ne el motiu.

Al tancament de l'exercici els registres pendents de tramitació anotats a la Consola han de tenir assignada la partida pressupostària amb càrrec a la qual s'han de tramitar les obligacions.

2. Les secretaries generals de cada conselleria han de prendre les mesures més adients perquè les dades necessàries de totes les despeses meritades estiguin a l'abast de les UGE i que aquestes les registrin en la Consola. També han de vetllar perquè, al tancament de l'exercici, els centres gestors no tenguin cap factura o despesa meritada pendent de registre administratiu ni de registre a la Consola.

3. L' Agència Tributària de les Illes Balears i el Servei de Salut de les Illes Balears han de dur a terme el que determina aquest article d'acord amb les especialitats del seu sistema informàtic.

Article 18

Comptabilització de les despeses meritades pendents d'aplicar al pressupost al tancament de l'exercici

1. Al tancament de l'exercici han de quedar comptabilitzades totes les despeses meritades vençudes i no vençudes fins al dia 31 de desembre. Pel que respecta a aquesta Ordre i amb relació al que estableix l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014 s'ha d'entendre, exclusivament als efectes comptables, que una despesa està vençuda quan ha estat facturada, o en situació anàloga en la resta de despeses.

2. L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms i altres ens amb pressupost propi (d'ara endavant els responsables de la gestió econòmica) disposen fins al dia 25 de gener de 2022 per anotar en Consola totes les despeses meritades vençudes no aplicades al pressupost i les despeses meritades no vençudes. Aquesta informació de despeses meritades vençudes i no vençudes al tancament de l'exercici es podrà completar fins al dia 28 de febrer de 2022.

És responsabilitat de cada centre gestor —és a dir, direccions generals, secretaries generals, gerències, direccions de gestió i equivalents— facilitar als seus responsables de la gestió econòmica les dades necessàries per anotar la informació esmentada.

Els responsables de la gestió econòmica de l'Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears han d'elaborar una relació detallada de la despesa meritada que figura en el saldo final del compte “Creditors per operacions meritades” que serà el total de la columna 12 dels models C7a i E7a de la plataforma Captura de Información Mensual de Comunidades Autónomas del Ministeri d'Hisenda (CIMCA) al tancament de l'exercici, i aquesta ha de contenir com a mínim les dades següents:

Columna d'inclusió en el saldo final (de 12.1 a 12.6)

Gerència (només per al Servei de Salut de les Illes Balears)

Partida pressupostària completa

Nom, NIF i codi SAP del creditor

Concepte, número, data i import de la factura.

Número de factura intern en la Consola de Factures (identificatiu del document).

En cas de despesa pendent de factura o no susceptible de facturació, s'han d'incloure les dades necessàries per a la seva identificació, en funció del tipus de despesa.

Aquesta informació estarà a disposició de la Intervenció General, als efectes dels controls financers o d'altre tipus que corresponguin, així com per a l'acompliment de l'establert en els articles 51.2.b) i c) i 146.2 de la Llei 14/2014.

3. Els òrgans o les unitats responsables de la comptabilitat han de registrar a 31 de desembre de 2021 totes les despeses meritades anotades en la Consola no aplicades al pressupost, vençudes i no vençudes, en el compte “Creditors per operacions meritades”, sens perjudici que el centre gestor les apliqui al pressupost de despeses de l'exercici de 2022, un cop complerts tots els requisits legalment exigibles per a cada tipus de despesa.

Article 19

Imputació al pressupost de despeses de les obligacions derivades d'exercicis anteriors

1. Amb càrrec als crèdits del pressupost de l'exercici 2022 només es poden formular propostes de despeses i expedir ordres de pagament per obligacions derivades d'adquisicions, d'obres, de serveis i d'altres prestacions o despeses en general que es duguin a terme durant aquest any natural, sens perjudici de les excepcions que respecte d'aquesta norma estableixen la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la vigent llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma i altres normes concordants.

La despesa s'ha d'imputar a l'exercici de la facturació quan coincideixi amb l'exercici de la prestació, amb independència de la data de conformitat.

2. La imputació a càrrec del pressupost de 2022 de les despeses comptabilitzades al tancament de l'exercici en el compte “Creditors per operacions meritades”, d'acord amb l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014, s'ha de fer:

a) Quan la data de la factura correspongui a l'exercici 2022 i la prestació s'hagués realitzat en l'exercici 2021 (o anteriors), la despesa s'ha d'imputar pressupostàriament a l'exercici 2022, sense que sigui necessària l'autorització prevista a l'apartat 2.b) d'aquest article.

b) Fins al dia 28 de febrer de 2022, per a les despeses meritades i vençudes al 31 de desembre de 2021. A partir de l'1 de març de 2022, la seva imputació pressupostària requerirà l'autorització prèvia de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.

3. La imputació a càrrec del pressupost de 2022 de les despeses meritades i vençudes a l'exercici 2021 o anteriors no comptabilitzades al tancament de l'exercici 2021 en el compte “Creditors per operacions meritades”, requerirà l'autorització prèvia del Consell de Govern si la quantia individual de cada despesa és superior a 5.000 euros i pel conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts si és igual o inferior a 5.000 euros.

En relació amb les imputacions autoritzades d'acord amb el paràgraf anterior, els responsables de la gestió econòmica han d'informar trimestralment la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la forma i els terminis que s'indiquin, amb la finalitat de poder trametre al Parlament de les Illes Balears la informació que estableix l'article 146.1 j de la Llei 14/2014.

4. Als efectes dels apartats 2 i 3 la Direcció General de Pressuposts ha d'impulsar les modificacions de crèdit adients i necessàries, si s'escau.

Article 20

Comptabilització de les provisions i informació dels passius contingents

1. És responsabilitat de cada centre gestor —és a dir, direccions generals, secretaries generals, gerències, direccions de gestió i equivalents— facilitar als responsables de la gestió econòmica la informació de les provisions i dels passius contingents que al tancament de l'exercici s'han d'incloure en el model annex 3.

2.L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms disposen fins al 28 de febrer de 2022 per trametre l'annex 3 a la Intervenció General.

Article 21

Operacions d'immobilitzat

1. La Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de tenir en compte els terminis que fixa l'article 6.1 d'aquesta Ordre pel que fa a la validació de les fitxes d'inventari que estableix la Instrucció 1/2011 de la Direcció General de Patrimoni i la Intervenció General, amb la finalitat que les UGE puguin anotar els documents comptables amb càrrec a l'exercici de 2021 en els terminis fixats. En tot cas, les fitxes creades per un usuari centralitzat queden excloses d'aquesta revisió prèvia i no és pertinent la correcció que se'n derivi, la qual, si s'escau, s'ha de dur a terme quan s'obri l'exercici següent.

2. Fins al dia 25 de gener de 2022 es pot trametre la informació relativa a les operacions d'adquisició de béns d'immobilitzat material i immaterial amb càrrec al concepte 640, els expedients d'immobilitzat sense despesa (SENDE), les d'arrendament financer (lísing) i les altres que la Intervenció General o la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni requereixin per a la comptabilització correcta en l'Inventari General de Béns i Drets de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, totes referides a l'exercici de 2021.

 

Article 22

Operacions no pressupostàries

1. En aplicació de l'article 68 del Decret 75/2004, els centres gestors que tramiten operacions no pressupostàries disposen fins al dia 8 de febrer de 2022 per trametre les conciliacions corresponents referides a dia 31 de desembre.

2. Les ordres de pagament no pressupostari que s'hagin de tramitar per dur a terme els ajusts necessaris per conciliar els comptes a dia 31 de desembre es poden trametre a la Intervenció General fins al dia 17 de desembre. Aquestes ordres es poden validar i pagar fins al dia 31 de desembre.

3. Les operacions de conciliació de saldos que no requereixen la tramitació d'ordres de pagament no pressupostari es poden proposar fins al dia 15 de febrer de 2022.

Article 23

Tramesa de la informació de tancament de les entitats dependents

1. Les secretaries generals han de vetllar perquè les persones responsables dels ens inclosos en el sector públic instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma adscrits a la seva conselleria, qualssevol que sigui la denominació i la forma jurídica, trametin la informació de tancament de l'exercici de 2021 que la Intervenció General estableixi, d'acord amb el que disposen l'article 102 del Decret 75/2004; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i l'Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es despleguen les obligacions de subministrament d'informació que preveu la Llei orgànica 2/2012, amb la finalitat de complir la normativa vigent sobre estabilitat pressupostària. En els terminis que s'indiquen a continuació s'han de trametre complimentats els models que figuren en la Central d'Informació:

a) Fins al dia 21 de gener de 2022: avançament del tancament de 2021. Els responsables dels ens s'han d'assegurar que aquesta previsió inclou totes les operacions previstes per al tancament, a fi que en reflecteixi una imatge fidel.

b) Fins al dia 22 d'abril de 2022: la informació de tancament, que ha de coincidir amb els comptes anuals formulats.

c) Del 6 a l'10 de juny de 2022:

- la informació definitiva de tancament de 2021,

- la informació que determini la Intervenció General als efectes de consolidació dels comptes.

En ambdós casos la informació anterior ha de ser la corresponent als comptes aprovats definitivament i auditats, i ha d'estar diligenciada pel responsable de l'entitat, que farà constar que es tracta de la informació definitiva de tancament de l'exercici 2021 de l'entitat que correspongui.

En l'informe d'auditoria dels comptes de les entitats es farà referència a la informació de consolidació que la Intervenció estableixi com a obligatòria.

El que s'indica en els paràgrafs anteriors s'ha d'entendre sens perjudici del compliment dels terminis que estableix l'article 24 d'aquesta Ordre.

2. Els comptes definitius auditats s'han de trametre a la Intervenció General com a màxim el dia 28 d'abril de 2022.

Article 24

Comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. El termini per formular els comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears acaba el dia 28 de febrer de 2022, i el termini per aprovar-los definitivament, el dia 30 d'abril de 2022.

2. Les entitats a les quals fa referència l'article 136.3 de la Llei 14/2014 han de trametre a la Intervenció General la informació del tancament de 2021 que correspongui per adjuntar-la al compte general, per la qual cosa disposen fins al 30 de juny de 2022. En qualsevol cas, la falta de tramesa de la informació no és obstacle perquè la Intervenció General pugui formar el compte general.

Disposició addicional primera

Referències als terminis

Pel que fa a les referències als terminis fixats en aquesta Ordre, el dia que en cada cas s'indica s'ha d'entendre que hi és inclòs.

Disposició addicional segona

Excepcions a les limitacions temporals

Queden exceptuats de les limitacions temporals previstes en els articles 4.1, 5, 6.1 i 6.2 d'aquesta Ordre els expedients i els documents comptables d'execució del pressupost de despeses que s'hagin d'imputar a crèdits pressupostaris que tinguin la consideració de despeses amb finançament afectat i l'execució dels quals hagi de dur-se a terme fins al dia 31 de desembre de 2021.

Disposició final primera

Interpretació i desplegament

1. Es faculta l'interventor general de la Comunitat Autònoma per dictar les instruccions oportunes per aplicar i desplegar els procediments instrumentals que preveu aquesta Ordre.

2. Així mateix, es faculta l'interventor general per dictar les instruccions i requerir la informació necessària per retre el compte general d'acord amb el nou Pla General de Comptabilitat Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Així mateix, i per tal que el compte general reflecteixi una imatge fidel, amb la petició motivada prèvia del centre gestor, mitjançant una resolució expressa de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors es poden modificar amb caràcter excepcional i per imports significatius les dates que figuren en aquesta Ordre, sempre que això no impliqui retards en les operacions de tancament de l'exercici de 2021 o en l'obertura de les de 2022.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 15 de novembre de 2021

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors

Rosario Sánchez Grau

Documents adjunts