Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 588
Resolucio del conseller de Mobilitat i Habitatge de 21 de gener de 2021 per la qual es convoquen els examens per obtenir les titulacions per al govern embarcacions esbarjo
D'acord amb el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo; el Reial decret 238/2019, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen habilitacions annexes a les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo i s'actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques, i l'Ordre del conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori de 28 de gener de 2009, sobre organització i procediments administratius en matèria de titulacions i ensenyaments nàutics d'esbarjo, en l'ús de les facultats que em confereix el Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Convocar els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar els models de sol·licitud, que s'adjunten en els annexos 2, 3, 4 i 6 d'aquesta Resolució.
3. Aprovar les normes de participació en les proves de l'annex 5 d'aquesta Resolució.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de gener de 2021
El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer
Normes generals
Els programes teòrics per obtenir els títols per al govern d'embarcacions d'esbarjo s'ajusten al que disposa el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.
Segon
Requisit d'edat
1. Per obtenir els títols nàutics regulats en aquesta convocatòria l'interessat ha de tenir 18 anys en el moment en el qual faci les proves.
2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els menors d'edat que hagin fet 16 anys en el moment de la realització de les proves poden obtenir el títol de patró per a navegació bàsica, sempre que acreditin, mitjançant la presentació per escrit, el consentiment dels pares o tutors.
Tercer
Sol licitud
La sol·licitud d'admissió als exàmens es fa preferentment a través de la seu electrònica mitjançant l'enllaç http://www.caib.es/sites/transportmaritim i clicant en la pestanya «Matrícula exàmens».
Així mateix, la inscripció pot fer-se mitjançant la presentació de la sol·licitud corresponent (segons els models que s'adjunten com a annexos 2, 3 i 4) juntament amb la documentació que s'estableix en el punt següent en el Registre de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri (c/ del Gremi de Corredors, 10, 3r pis, polígon de Son Rossinyol, Palma). No obstant això, per motius de salut i seguretat, l'atenció presencial en el Registre només es fa amb cita prèvia al telèfon 971 17 73 00 (extensió 69082).
Igualment, pot presentar-se en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Tan sols es permet als aspirants una sol·licitud per convocatòria.
Quart
Documentació per adjuntar amb la sol·licitud
S'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'admissió a les proves la documentació següent:
a) La fotocòpia del DNI per als espanyols i el certificat NIE o, si s'escau, la targeta de residència vigent per als estrangers.
b) La fotocòpia del títol immediat inferior, en el cas que se sol·liciti l'examen de patró de iot i de capità de iot, o mòdul específic de patró d'embarcació d'esbarjo (PEE), o l'acreditació d'haver-lo sol·licitat i que es compleixen els requisits per expedir-lo a la data de la sol·licitud.
c) El resguard del pagament dels drets d'examen, que les persones interessades han d'efectuar mitjançant l'ingrés del valor que correspongui, segons les taxes vigents per a cada titulació. El pagament ha de fer-se dins del període de presentació de sol·licituds de cada convocatòria que indica l'apartat vuitè i no s'accepten liquidacions anteriors ni posteriors. Només s'admeten ingressos individuals que identifiquin la persona que s'examina; en conseqüència, no s'admeten ingressos d'una pluralitat de taxes sense identificar els examinands fets per una tercera persona. Aquest ingrés s'ha de formalitzar en els comptes oberts a les entitats de crèdit i estalvi autoritzades. Per a això, s'ha d'emplenar el model d'imprès 046 (Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos), disponible a la web de l'Agència Tributària de les Illes Balears, el qual ha d'estar validat per l'entitat de crèdit i estalvi mitjançant la certificació mecànica o la signatura autoritzada, o bé presentar el resguard del pagament telemàtic.
d) L'autorització dels pares o tutors per als menors de 18 anys que han fet 16 anys i opten a patró de navegació bàsica.
e) Les persones amb discapacitat reconeguda que necessitin d'alguna mena d'adaptació per dur a terme les proves han de justificar-ho dins del termini de sol·licituds mitjançant un informe del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
Cinquè
Proves específiques
1. Les persones que opten per examinar-se únicament de la part específica de patró d'embarcacions d'esbarjo (PEE) —unitats teòriques 7, 8, 9, 10 i 11 del temari—, per estar en possessió del títol de patró de navegació bàsica, o haver aprovat l'examen teòric per obtenir el títol de patró de navegació bàsica o la part general del PEE, han d'indicar aquesta circumstància en la sol·licitud amb la finalitat de matricular-se en la prova específica.
2. Les persones que s'examinen de patró de iot o capità de iot han d'indicar, si escau, si tenen aprovat algun dels dos mòduls de l'examen de patró de iot o capità de iot d'acord amb el Reial decret 875/2014 i la convocatòria en què el varen aprovar (conserven l'aprovat per dues convocatòries consecutives de les proves en aquesta Administració) i si volen examinar-se únicament del mòdul pendent.
3. En el cas que no quedi clar si s'opta per l'examen del mòdul pendent o complet, per a patrons i capitans de iot, o de la part específica del PEE o de l'examen complet, o no s'acrediti estar en possessió del títol de patró de navegació bàsica que permet la realització de l'examen del mòdul específic de patró d'embarcacions d'esbarjo, es matricularà d'ofici els sol·licitants en el mòdul o part pendent d'aprovar, i aquests podran al·legar el que considerin en les llistes provisionals d'admesos.
4. Aquelles persones que han aprovat l'examen teòric per obtenir el títol de patró de navegació bàsica o la part general de PEE conserven l'aprovat per dues convocatòries consecutives de les proves en aquesta Administració.
Als efectes descrits en els paràgrafs anteriors, quant a la conservació de qualificacions durant dues convocatòries consecutives, els aspirants en aquesta situació tan sols poden matricular-se en els exàmens d'una de les seus en cada convocatòria. Per tant, s'entén que la conservació durant dues convocatòries dona dret a examinar-se dues vegades únicament i en diferents convocatòries.
Igualment, en el cas que l'aprovat parcial d'un mòdul o part general de patró d'embarcació d'esbarjo hagi caducat, d'ofici es matricularà l'aspirant en la prova que correspongui.
Sisè
Titulació prèvia
Els requisits de titulació prèvia, si escau, es refereixen a la data de finalització del període de sol·licituds. En els expedients tramitats en aquesta Administració autonòmica, aquesta data és la de sol·licitud d'expedició, sempre que es reuneixin i s'hagin acreditat, en aquesta data, tots i cadascun dels requisits de la titulació prèvia requerida.
En el cas de titulacions tramitades en altres administracions, s'ha d'aportar aquesta titulació o un certificat de l'Administració en què se n'hagi sol·licitat l'expedició que acrediti que en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'examen s'ha sol·licitat aquesta i que es reuneixen els requisits per expedir el títol previ necessari.
Setè
Taxa de matriculació
Per ser admès a l'examen corresponent s'ha de fer el pagament de la taxa de matriculació. L'import de les taxes d'examen, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és el següent:
Taxes:
No presentar-se a l'examen no dona dret al canvi ni a la devolució de la matrícula, excepte per motius de salut, els quals ha de justificar degudament un facultatiu mèdic, o per causa de força major acreditada degudament.
Vuitè
Termini de matrícula. Data i localitat de realització dels exàmens
Les sol·licituds d'admissió als exàmens teòrics per obtenir titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo han d'ajustar-se als terminis següents:
Convocatòria de març de 2021
Termini de presentació sol·licituds: des de l'1 de febrer fins al 12 de febrer de 2021.
Lloc i data de realització dels exàmens:
PALMA
— Capità de iot: 26 de març de 2021
— Patró de iot: 26 de març de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 27 de març de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 27 de març de 2021
MENORCA / EIVISSA
— Capità de iot: 23 de març de 2021
— Patró de iot: 23 de març de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 23 de març de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 23 de març de 2021
Convocatòria de juny de 2021
Termini de presentació sol·licituds: des del 3 de maig fins el 11 de maig de 2021
Lloc i data de realització dels exàmens:
PALMA
— Capità de iot: 25 de juny de 2021
— Patró de iot: 25 de juny de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 26 de juny de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 26 de juny de 2021
MENORCA / EIVISSA
— Capità de iot: 22 de juny de 2021
— Patró de iot: 22 de juny de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 22 de juny de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 22 de juny de 2021
Convocatòria de setembre de 2021
Termini de presentació sol·licituds: des del 23 de juliol fins el 6 d'agost de 2021
Lloc i data de realització dels exàmens:
PALMA
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 17 de setembre de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 17 de setembre de 2021
MENORCA / EIVISSA
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 14 de setembre de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 14 de setembre de 2021
Convocatòria de desembre de 2021
Termini de presentació sol·licituds: des del 25 d'octubre fins el 5 de novembre de 2021.
Lloc i data de realització dels exàmens:
PALMA
— Capità de iot: 17 de desembre de 2021
— Patró de iot: 17 de desembre de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 18 de desembre de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 18 de desembre de 2021
MENORCA / EIVISSA
— Capità de iot: 14 de desembre de 2021
— Patró de iot: 14 de desembre de 2021
— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 14 de desembre de 2021
— Patró per a navegació bàsica: 14 de desembre de 2021
El president del Tribunal ha d'anunciar els llocs i els horaris de realització dels exàmens en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri, una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i amb set dies naturals d'antelació a la data de realització de les proves. També s'han d'indicar els materials o útils que han de tenir o que poden portar els candidats.
En cas que els exàmens es facin en més d'un torn, a causa de raons de salut pública, no es permetran els canvis de torn. El canvi d'illa de realització de l'examen també s'equipara al canvi de torn i, per tant, no es permeten canvis d'illa.
En vista de les sol·licituds presentades i de les disponibilitats de personal i infraestructures, el president del Tribunal podrà acordar ampliar les dates per fer els exàmens en els dies necessaris, sempre anteriors o posteriors a les dates indicades en aquest apartat. Aquest acord s'ha de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri amb un mínim de set dies naturals d'antelació a la data de l'examen.
Novè
Llista provisional i definitiva
Finalitzat el termini per presentar les sol·licituds, s'ha de publicar una llista provisional d'admesos i exclosos en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri.
Els candidats que hagin resultat exclosos poden esmenar les deficiències en el termini de deu dies hàbils, d'acord amb el que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Aquest termini d'esmena és per presentar els requisits no acreditats i no per emplenar aquells que s'han de tenir en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds (pagament de taxes, requisits de titulació, etc.).
Els candidats que no completin la documentació en el termini esmentat anteriorment quedaran exclosos de la convocatòria, així com aquells que en el termini inicial de presentació de sol·licituds no complien els requisits per presentar-se a la convocatòria.
Les llistes definitives d'admesos i exclosos s'han de publicar almenys amb tres dies hàbils d'antelació a la data de realització de l'examen.
Desè
Tribunals
El Tribunal que ha de preparar i corregir les proves per obtenir els títols per al govern d'embarcacions d'esbarjo està format pels membres : següents
— President: Sr. Xavier Ramis Otazua.
— Secretari: Sr. Iván Sánchez Bernal.
— Vocals: Sr. Jaume Ferrer Frau, Sr. Carlos Llorens Ares i Sr. Juan Antonio Azorín Capllonch.
— Presidenta suplent: Sra. Juana María Forteza Pujol.
— Secretari suplent: Sr. Jaume Ferrer Frau.
— Vocal suplent: Sr. David Barceló Vogt.
El Tribunal queda constituït vàlidament amb la presència del president i del secretari, o les persones que els substitueixin, i un dels vocals.
Una vegada que se sàpiga el nombre de candidats presentats als exàmens teòrics, el president del Tribunal, en cas de ser necessari, ha de nomenar el personal de suport per col·laborar en el desenvolupament de cada convocatòria.
Els membres del Tribunal i el personal col·laborador tenen dret a percebre les indemnitzacions per les assistències en les quals intervenguin, sens perjudici de les dietes que, si s'escau, els corresponguin, d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears; o, si escau, la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en lloc de ser remunerada, es compensarà amb temps de descans en els termes prevists reglamentàriament.
Onzè
Resultat dels exàmens teòrics
Una vegada finalitzats els exàmens i feta la correcció pel Tribunal, la plantilla de resultats i les qualificacions provisionals s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri.
Aquells exercicis amb defectes d'identificació (DNI incorrecte, model d'examen incorrecte, etc.) quedaran sense corregir, sens perjudici que es pugui sol·licitar l'esmena d'aquests errors dins del termini establert en el paràgraf següent i, en aquest cas, es considerarà com a revisió d'examen sense que es concedeixi un nou termini.
Els candidats disposen de cinc dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les qualificacions provisionals de la convocatòria de què es tracti, per presentar per escrit les reclamacions que considerin oportunes, raonades degudament, dirigides al president del Tribunal amb indicació del nom i cognoms, DNI, adreça i número de telèfon/fax, correu electrònic, l'examen i/o l'assignatura de què es tracti i la data de la convocatòria.
Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, el Tribunal les ha d'examinar i s'ha de posar en contacte amb els sol·licitants, de manera telefònica, per comentar les al·legacions i observacions sobre l'examen.
Ateses i resoltes les al·legacions, el Tribunal ha de publicar les llistes de qualificacions definitives en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri i al tancament de la convocatòria. Contra les qualificacions definitives es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, d'acord amb el que estableix l'article 121 i següents de la Llei 39/2015.
Els fulls de resposta dels exàmens es conserven durant un termini de cinc anys comptadors des de la data de la realització, sens perjudici de la consignació informàtica del resultat. La resta del material utilitzat en l'examen es conserva únicament durant un any.