Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 9139
Decret de batlia pel qual s'aprova el Pla d'inspecció d'activitats de l'Ajuntament de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als Serveis en el mercat interior, i, posteriorment en aplicació d'aquesta, la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears (d'ara endavant Llei 7/2013) han realitzat una transferència de responsabilitat en matèria d'activitats cap als titulars d'aquestes i els seus tècnics, i han traslladat el control administratiu cap a la vigilància i inspecció de les activitats durant el seu inici i funcionament (sense excloure la possibilitat d'inspeccions a posteriori). Aquesta dinàmica implica que la inspecció sigui el fonament bàsic sobre el qual giren les garanties legals i la seguretat jurídica, per això les administracions necessiten adaptar les seves funcions i tasques a aquest repte.

Per a la millora de l'eficàcia de la inspecció i del procediment d'infracció i sanció, la Llei 7/2013 preveia, d'acord amb la seva exposició de motius:

«a) L'obligació de l'administració de promoure la inspecció per a detectar activitats clandestines, ja que avui dia el mètode de control de l'administració resulta pervers, té més probabilitats que sigui inspeccionat un titular que hagi tramitat un expedient que un titular d'una activitat totalment clandestina.

b) La creació d'un pla d'inspecció, que serà una eina que permeti aconseguir més qualitat i rigor tècnic, perquè es garanteixi una actuació inspectora més uniforme, concreta, transparent i objectiva, de manera que es facin més inspeccions i menys profundes. 

c) L'anàlisi de les causes que provoquin més irregularitats. 

d) La realització per part de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears d'inspeccions per campanyes d'aquestes causes, amb la remissió de les actes a l'autoritat competent per provocar la dinamització de la labor inspectora municipal.

e) L'obligació de realitzar inspeccions a noves activitats.

f) La reducció de la quantia de les sancions, ja que les actuals, a la pràctica, han cohibit la inspecció a causa de les seves conseqüències».

D'acord amb l'article 6 de la Llei 7/2013, en el seu text original, l'Ajuntament de Calvià era l'administració competent per tramitar els expedients, inspeccionar i exercir la potestat sancionadora sobre les activitats subjectes a l'esmentada Llei que es desenvolupassin íntegrament dins del terme municipal de Calvià i no fossin activitats incloses en el punt 4 de l'article 6. Per tant, l'Ajuntament de Calvià era l'administració competent per inspeccionar la major part de les activitats que es desenvolupen en el seu terme municipal.

Amb data 25/4/2016 es va crear la Comissió d'Activitats de l'Ajuntament de Calvià, amb la finalitat de coordinar els diferents departaments municipals amb competències en l'àmbit de l'exercici d'activitats. Es va utilitzar, per a això, la figura de les comissions de treball regulades en els articles 46 a 48 del Reglament orgànic municipal (d'ara endavant ROM), vigent en aquell any 2016.

A instància de la Comissió, en data 27 de maig de 2016 i en desenvolupament de les previsions previstes per la Llei 7/2013, es va aprovar, per Decret de Batlia, el primer Pla d'inspecció d'activitats de l'Ajuntament de Calvià. Va ser publicat en el BOIB núm. 76, de 16/6/2016.

La Llei 7/2013 ha sofert una important modificació amb l'entrada en vigor, el 16/4/2019, de la Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears (d'ara endavant Llei 6/2019). En l'exposició de motius d'aquesta llei s'indica:

«No obstant això, en el dia a dia de l'aplicació de la llei [Llei 7/2013] han anat sorgint qüestions, de caire sobretot tècnic, que demanen una modificació d'aspectes puntuals que ara resulten problemàtics o que han acreditat la seva ineficàcia en relació amb la consolidació del nou model. Un d'aquests aspectes fa referència a un aspecte estructurant de la llei com ara el control a posteriori per part de l'Administració. L'actual llei fa recaure el pes d'aquest control en l'activitat inspectora, que en general han de dur a terme els ajuntaments. Però la realitat de l'administració local és que no sempre disposa dels mitjans materials i personals adequats per desenvolupar de forma eficaç aquesta potestat pública. Per aquesta raó, en la modificació que es planteja, es dona més pes a la tècnica de la revisió periòdica, la iniciativa de la qual parteix del titular i en facilita el control administratiu».

Com a conseqüència de les modificacions introduïdes per la Llei 6/2019, la Comissió va considerar procedent dur a terme l'actualització del Pla d'inspecció. No obstant això, no es va poder aprovar abans de la finalització de l'anterior legislatura. La Comissió d'Activitats creada el 25/4/2016 ha cessat de les seves funcions una vegada que ho ha fet l'equip de govern que la va constituir en el seu moment.

El vigent article 42 del ROM estableix la possibilitat de crear per decret de Batlia comissions de treball que tenguin per finalitat l'estudi preliminar de temes concrets, o l'assessorament a la Batlia, als regidors o a la Junta de Govern Local en qüestions d'interès del govern municipal. Sobre aquesta base, el 4/7/2019, per resolució de Batlia, s'ha creat una nova Comissió d'Activitats de l'Ajuntament de Calvià per a la legislatura 2019-2023. La finalitat continua sent la de coordinar els diferents departaments municipals amb competències en l'àmbit de l'exercici d'activitats.

La nova Comissió d'Activitats també considera necessari actualitzar el Pla d'inspecció en relació amb aquelles activitats la competència d'inspecció de les quals sigui de l'Ajuntament de Calvià (article 6 de la Llei 7/2013 modificat per la Llei 6/2019).

Per la seva banda, la competència per a l'aprovació de l'esmentat Pla d'inspecció es basa en els articles 21.1.a) i 21.1.s) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

Per tot això, després de la reunió de la Comissió d'Activitats de l'Ajuntament de Calvià i a proposta d'aquesta, per les atribucions que m'han estat conferides

DISPÒS

Primer. Aprovar un nou Pla d'inspecció d'activitats de l'Ajuntament de Calvià, que s'adjunta com a annex I a aquest Decret i que en forma part integrant. Aquest Pla substitueix, íntegrament, l'aprovat el 27 de maig de 2016 i publicat en el BOIB núm. 76, de 16 de juny de 2016.

Segon. Ordenar la publicació de l'esmentat Pla d'inspecció en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en els altres mitjans que legalment corresponguin.

 

Calvià, 19 de septiembre de 2019

El Batle Alfonso Rodríguez Badal

 

 

ANNEX I Pla d'inspecció d'activitats de l'Ajuntament de Calvià

1. Legislació aplicable

2. Objecte i àmbit d'aplicació

3. Anàlisi de la funció inspectora

3.1. Regulació legislativa

3.2. Atribucions en la vigilància, el control i la inspecció de les activitats

3.3. Facultats administratives

3.4. Inspecció i control

3.5. Facultats i deures del personal inspector

3.6. Actes

3.7. Control de les revisions periòdiques

3.8. Drets i deures de la persona titular de l'activitat, del personal empleat i dels tècnics de part

4. Objectiu de la funció inspectora

5. Desenvolupament del Pla

5.1. Tipus d'inspecció

5.2. Procediment d'inspecció

5.3. Inspeccions incloses en aquest Pla

6. Interpretació del Pla

1. Legislació aplicable

La legislació aplicable és determinada fonamentalment per la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i les modificacions introduïdes per la Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici de les activitats a les Illes Balears.

D'altra banda, destaquen les normes següents que, de manera directa o vinculada, tenen incidència en les activitats:

  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2/10/2015). D'ara endavant Llei 39/2015.

  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).

  • Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears (BOIB núm. 45, de 24/3/2007).

  • Llei 12/2012, de 26 de desembre, de mesures urgents de liberalització del comerç i de determinats serveis (BOE núm. 311, de 27/12/2012).

  • Ordenança municipal reguladora dels horaris de tancament d'establiments i espectacles públics i activitats (BOCAIB núm. 70, de 3/6/1999; BOIB núm. 62, de 3/5/2003, i BOIB núm. 89, de 6/6/2003).

  • Ordenança municipal de Calvià de protecció del medi ambient contra la contaminació acústica (BOIB núm. 46, de 5/4/2014; BOIB núm. 69, de 7/5/2015; BOIB núm. 76, de 21/5/2015, i BOIB núm. 149, de 10/10/2015).

  • Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 20/12/2017).

  • Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca, en tot allò que no contravingui el que disposa la Llei 12/2017 (BOIB núm. 66, de 30/04/2015).

  • Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment que ha de seguir l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora (BOCAIB núm. 21, de 17/2/1994).

  • Pla general d'ordenació urbana de Calvià.

  • Altres disposicions vigents i concordants en la matèria que resultin d'aplicació.

2. Objecte i àmbit d'aplicació

D'acord amb l'article 6 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears —modificat per la Llei 6/2019, de 8 de febrer—, l'Ajuntament de Calvià és l'administració competent per tramitar els expedients, inspeccionar i exercir la potestat sancionadora sobre les activitats subjectes a l'esmentada Llei que es desenvolupin íntegrament dins el terme municipal de Calvià i no siguin activitats incloses en el punt 4 de l'article 6.

La competència d'inspecció de les activitats itinerants pertany a la conselleria competent en matèria d'activitats i espectacles públics, d'acord amb l'article 90 de la Llei 7/2013.

L'objecte d'aquest Pla d'inspecció és constituir una eina que permeti aconseguir més qualitat i rigor tècnic, perquè es garanteixi una actuació inspectora més uniforme, concreta, transparent i objectiva, de manera que es facin més inspeccions i menys profundes. Tot això en relació amb activitats permanents i no permanents la competència inspectora de les quals pertanyi a l'Ajuntament de Calvià.

3. Anàlisi de la funció inspectora

3.1. Regulació legislativa

Les funcions de la inspecció en matèria d'activitats estan bàsicament regulades, pel que fa a l'àmbit municipal, en el capítol I del títol VIII de la Llei 7/2013, modificada per la Llei 6/2019.

El seu exercici queda emmarcat en els principis consagrats per la Directiva Europea 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, i s'ha de posar l'accent principalment en la circumstància que la Llei 7/2013 consagra definitivament, entre l'Administració i el ciutadà, el principi de bona fe, sense el qual no és possible ni l'existència mateixa del dret, principi que consagren el Codi Civil de manera general i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en les relacions entre les administracions públiques i entre aquestes i els ciutadans.

La Llei 7/2013 regula els aspectes següents:

  • Atribucions en la vigilància, el control i la inspecció de les activitats

  • Facultats administratives

  • Inspecció i control

  • Facultats i deures del personal inspector

  • Actes

  • Control de les revisions periòdiques

  • Drets i deures de la persona titular de l'activitat, del personal empleat i dels tècnics o les tècniques de part

  • Facultats de la conselleria competent en matèria d'activitats i espectacles públics.

3.2. Atribucions en la vigilància, el control i la inspecció de les activitats

L'article 83 de la Llei 7/2013, modificat per la redacció conferida per la Llei 6/2019, es refereix a les atribucions en la vigilància, el control i la inspecció de les activitats.

S'atribueixen obligacions tant a la persona titular de l'activitat (apartat 1 de l'article) com a l'administració competent (apartat 2 de l'article).

Les de l'Ajuntament són:

«[...] vigilar i controlar que el conjunt d'activitats instal·lades en el seu àmbit disposin del corresponent títol habilitant i compleixin les determinacions que fixa la normativa que els és aplicable, sense perjudici de les actuacions que corresponguin a les diferents administracions sectorials en l'àmbit de les seves competències».

3.3. Facultats administratives

Per poder dur a terme les atribucions que li confereix l'article 83, l'Ajuntament de Calvià té les facultats administratives establertes a l'article 84 de la Llei 7/2013, sobre la base de les modificacions introduïdes a la Llei 6/2019. Així, es disposen les següents:

a) Inspecció i control de les activitats subjectes a aquesta Llei.

b) Control de la realització d'activitats d'espectacles públics i recreatives.

c) Paralització, prohibició, suspensió i clausura de l'activitat, de la instal·lació tècnica o de la maquinària o d'una part d'aquesta, i adopció de les mesures de seguretat que es considerin necessàries.

d) Adopció de les mesures provisionals i cautelars oportunes.

e) Sanció per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta Llei.

f) Requeriment al titular d'una activitat perquè enviï la documentació que correspongui a l'administració competent.

g) Incoació, tramitació i resolució dels procediments de modificació, caducitat, revocació i revisió dels títols habilitants de les activitats.

h) Incoació, tramitació i resolució dels procediments de restabliment de la legalitat infringida i de la realitat física alterada.

i) Decomís de mercaderies o de béns falsificats, fraudulents o delictius i que puguin suposar risc per a la salut.

S'estableix l'obligatorietat que les infraccions i deficiències greus detectades que incideixin en l'àmbit competencial d'altres òrgans, tant de la mateixa administració com d'altres administracions públiques, s'hagin de comunicar a aquests.

També s'estableix l'obligació que, quan es detectin possibles infraccions en matèria d'acreditació professional del personal de control d'admissió i control d'ambient intern en les activitats d'espectacles públics i recreatives, s'ha de donar trasllat d'aquestes circumstàncies al Consell Insular de Mallorca a fi que aquest pugui tramitar el corresponent expedient sancionador.

3.4. Inspecció i control

En compliment de l'article 85 de la Llei 7/2013, les funcions inspectores les duran a terme funcionaris que tinguin el caràcter d'agent de l'autoritat. Seran funcionaris del Cos de la Policia Local així com tècnics del Servei d'Activitats.

En l'exercici de les seves funcions els inspectors podran ser auxiliats per altre personal funcionari.

Malgrat que ho permet la Llei 7/2013, no s'ha d'encomanar l'exercici de funcions d'inspecció i control a cap entitat col·laboradora degudament habilitada.

3.5. Facultats i deures del personal inspector

Conforme a l'article 86 de la Llei 7/2013, l'Ajuntament de Calvià exerceix les seves atribucions gràcies a dos tipus d'intervencions: la inspecció documental i la visita d'inspecció. S'entén per inspecció documental la que consisteix a exigir i examinar qualsevol documentació referida a l'activitat. D'altra banda, la visita d'inspecció consisteix a accedir directament i lliurement, durant el temps necessari, sense avís previ i amb identificació prèvia, a l'establiment i els llocs on es desenvolupa l'activitat i inspeccionar-los. No obstant això, quan estigui previst expressament en el protocol específic i en les campanyes, i quan la finalitat de la inspecció pugui frustrar-se pel fet d'identificar-se prèviament, no serà necessària la identificació fins que s'hagi constatat el fet de la infracció.

El personal inspector està facultat per:

a) Adoptar les mesures provisionalíssimes de l'article 112.

b) Verificar els fets causants de reclamacions i denúncies, i investigar els que puguin ser constitutius d'infracció de la normativa d'activitats.

c) Aixecar i tramitar les actes d'inspecció en l'exercici de les seves funcions.

d) Efectuar qualsevol altra actuació que, en relació amb la protecció de la seguretat dels usuaris i de la legalitat de l'activitat, li sigui atribuïda legalment o reglamentàriament.

El personal inspector haurà de proposar:

a) Al Servei d'Activitats:

  • L'inici de l'expedient de restabliment de la legalitat infringida i de la realitat física alterada.
  • L'adopció de mesures cautelars de l'article 111.
  • La modificació, la revisió o la revocació del permís, la llicència o el títol habilitant per a l'exercici de l'activitat inspeccionada.

b) Al Servei d'Inspecció i Infraccions:

  • L'inici de l'expedient sancionador corresponent en tant que els fets poden ser constitutius d'infraccions tipificades a la Llei 7/2013.

Els inspectors, en l'exercici de l'actuació inspectora, tenen els deures establerts a l'apartat 2 de l'article 86. Això és:

«a) Exhibir l'acreditació de la seva condició en iniciar l'actuació inspectora, excepte en els casos excepcionals degudament acreditats en què la finalitat de la inspecció pugui frustrar-se per aquest motiu.

b) Complir el deure de secret professional i mantenir la confidencialitat de l'actuació inspectora.

c) Observar el respecte i la consideració deguts a les persones interessades, i informar-les dels seus drets i deures amb la finalitat de facilitar-ne el compliment.

d) Dur a terme l'actuació inspectora amb la celeritat i discreció màximes, i procurar que tingui la mínima repercussió en l'activitat de què es tracti.

e) Exigir la restauració de la legalitat».

3.6. Actes

De cada actuació inspectora es pot aixecar una acta que, en tot cas, és obligatòria quan hi hagi l'encarregat en cas d'inspecció i es detecti un possible incompliment. Una còpia d'aquesta acta s'ha de lliurar a l'encarregat en cas d'inspecció, el qual pot fer constar-hi la disconformitat o fer-hi observacions al contingut. Un altre exemplar de l'acta s'ha d'enviar al Servei d'Inspecció i Infraccions perquè iniciï el procediment sancionador, si escau. Se n'haurà d'enviar una còpia al Servei d'Activitats si a l'acta es proposa l'inici de l'expedient de restabliment de la legalitat infringida i de la realitat física alterada; l'adopció de mesures provisionalíssimes, o la modificació, revisió o la revocació del permís, la llicència o el títol habilitant per a l'exercici de l'activitat inspeccionada.

El contingut de l'acta haurà de complir l'article 87 de la Llei 7/2013. És a dir:

«2. A l'acta, amb caràcter general, han de figurar:

a) Les dades d'identificació del titular o representant legal, si escau; de l'encarregat o l'encarregada en cas d'inspecció, i de les persones que intervenen i formen part de l'acta, com també de l'inspector o la inspectora, i les dades d'identificació de l'activitat.

b) El lloc, la data i l'hora.

c) L'objecte de la inspecció.

d) L'exposició dels fets.

e) Les circumstàncies i les dades que contribueixin a determinar la possible existència d'una infracció administrativa, així com les altres circumstàncies que hi concorrin.

f) La relació dels béns decomissats, si escau.

g) Les manifestacions que el compareixent hi vulgui fer constar.

3. Les actes les ha de signar l'inspector o la inspectora actuant i l'encarregat o l'encarregada en cas d'inspecció. La signatura de l'encarregat o l'encarregada en cas d'inspecció acredita la notificació i el coneixement de l'acta i del contingut, però no n'implica l'acceptació. La negativa a signar l'acta s'ha de fer constar i no suposa la paralització o l'arxiu de les possibles actuacions motivades pel contingut. En tot cas, s'ha de lliurar o enviar una còpia de l'acta a l'encarregat o l'encarregada en cas d'inspecció.

4. L'acta d'inspecció que s'aixequi arran d'un pla d'inspecció, una campanya o una denúncia, pot limitar-se a recollir únicament l'abast que es determini en el pla d'inspecció, en la campanya o en el fet denunciat. En cas que es faci mitjançant eines informàtiques, han de determinar l'abast de la inspecció.

No obstant això, l'inspector o la inspectora pot recollir altres aspectes no prevists en el pla i que puguin ser constitutius d'infracció, i ha de remetre l'actuació a l'òrgan competent.

5. Les actes d'inspecció aixecades i signades pels inspectors o les inspectores amb competència en matèria d'activitats, d'acord amb els requisits que estableix la normativa aplicable, tenen presumpció de certesa i valor probatori dels fets constatats, sense perjudici de les proves que puguin aportar o assenyalar les persones interessades en defensa dels seus drets i interessos».

3.7. Control de les revisions periòdiques

D'acord amb l'article 88 de la Llei 7/2013, l'Ajuntament de Calvià ha de vetllar perquè es presentin, en el termini legalment exigible, les revisions obligatòries previstes en els articles 50 i 58, i en la disposició transitòria onzena de l'esmentada llei.

La no presentació en termini donarà lloc, en el cas d'activitats permanents, a la incoació d'un expedient de caducitat del títol habilitant de conformitat amb el que preveu la llei.

En el cas d'activitats itinerants, i prèvia audiència a les persones interessades, s'ha de donar de baixa l'activitat en el registre autonòmic corresponent.

3.8. Drets i deures de la persona titular de l'activitat, del personal empleat i dels tècnics de part

D'acord amb l'apartat 1 de l'article 89 de la Llei 7/2013, els drets són:

«a) Les persones titulars que proporcionin informació a l'administració inspectora poden invocar el caràcter confidencial en els aspectes relatius als processos fabrils i a qualssevol altres la confidencialitat dels quals estigui reconeguda legalment.

b) Els tècnics […] de part i les persones titulars poden consultar a l'administració competent les dates de les revisions periòdiques que corresponen a la seva activitat per mitjans electrònics».

D'acord amb l'apartat 2 de l'article 89 de la Llei 7/2013, els deures són:

«a) L'encarregat [...], en cas d'inspecció, té el deure de facilitar als inspectors […] l'accés a les instal·lacions i dependències on es desenvolupi l'activitat. Així mateix, ha de facilitar tant l'examen dels documents relacionats amb l'activitat proporcionant còpies o reproduccions de la documentació, com la comprovació de totes les dades que siguin necessàries per a les finalitats de la inspecció.

b) Amb la finalitat de procedir de la millor manera possible en l'activitat inspectora i de control, el personal del servei d'admissió i control d'ambient intern té el deure de col·laborar amb l'inspector en l'exercici de la seva funció inspectora».

4. Objectiu de la funció inspectora

S'observen dos objectius per aconseguir amb les atribucions en la vigilància, el control i la inspecció de les activitats establertes a l'article 83 de la Llei 7/2013:

a) Evitar que les activitats ocasionin molèsties, o que siguin insalubres, nocives, perilloses o causin perjudicis al medi ambient. És a dir, han de tenir un nivell tècnic de qualitat adequat. Per a això s'ha de garantir que la instal·lació de l'activitat compleix les determinacions imposades pel títol habilitant i per la normativa vigent. Aquest objectiu concerneix tant la persona titular com l'administració competent. L'article estableix obligacions per a tots dos.

En el cas del titular de l'activitat, l'article indica que aquest «ha de vigilar i garantir el compliment de les determinacions imposades per l'autorització i per la normativa vigent, així com evitar que les activitats produeixin molèsties o que siguin insalubres, nocives, perilloses o causin perjudicis al medi ambient».

En el cas de l'administració competent, l'article assenyala que aquesta «ha de vigilar i controlar que el conjunt d'activitats instal·lades en el seu àmbit [...] compleixin les determinacions que fixa la normativa que els és aplicable, sense perjudici de les actuacions que corresponguin a les diferents administracions sectorials en l'àmbit de les seves competències». Es promou la identificació d'infraccions tècniques, d'ús i altres.

b) Detectar l'existència d'activitats clandestines o d'aquelles que, encara que tenen títol habilitant, han realitzat modificacions (conformement a l'article 11 de la Llei 7/2013) sense haver-ne obtingut un de nou que les legitimi. Per això es promou la inspecció municipal mitjançant l'obligació, establerta a l'apartat 2 de l'article, que l'Ajuntament procedeixi a «vigilar i controlar que el conjunt d'activitats instal·lades en el seu àmbit disposin del corresponent títol habilitant». Es pretén amb això que els titulars de les activitats compleixin les seves obligacions i deures envers l'Administració.

Per tant, l'Ajuntament de Calvià, com a administració competent, ha de prendre la iniciativa per:

a) Vigilar i controlar el conjunt de les activitats de la seva competència.

b) Promoure l'actuació inspectora per evitar la realització d'activitats clandestines o que s'exerceixin activitats que no s'ajustin al títol competent.

L'actuació inspectora té una finalitat correctora. S'ha d'exigir la restauració de la legalitat infringida i de la realitat física alterada a aquelles activitats que incompleixin la legislació reguladora. Això s'aconsegueix amb dos expedients administratius:

a) L'expedient de restabliment de la legalitat infringida i de la realitat física alterada amb l'adopció, si es considera necessari, de mesures provisionalíssimes o cautelars.

b) L'expedient sancionador.

Així mateix serveix per detectar possibles responsabilitats penals, civils o administratives a causa de la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori a una declaració responsable o a una comunicació, o a la no presentació davant l'Ajuntament d'aquests documents. Tot això d'acord amb l'article 69 de la Llei 39/2015 i l'article 9 de la Llei 7/2013.

Una conseqüència de la funció inspectora és que els titulars són conscients de l'obligació de fer les coses de forma correcta, amb observança de la legislació reguladora de les activitats. D'aquesta forma s'aconsegueix una competència, en igualtat de condicions, entre els titulars de les activitats.

Serveix també al mateix Ajuntament per detectar quins són els incompliments de la normativa més comuns. D'aquesta forma es poden realitzar actuacions tendents al fer que aquests incompliments es redueixin.

5. Desenvolupament del Pla

En els apartats següents es desenvolupa principalment la tipologia de les inspeccions que s'han de realitzar així com el procediment que s'ha de seguir.

5.1. Tipus d'inspecció

Les inspeccions es poden classificar en tres nivells de profunditat:

a) Inspeccions de nivell 1. Sobre la base de la facultat establerta a l'article 86.1.a), consisteixen que el personal inspector sol·licita al titular de l'activitat el títol habilitant sobre el funcionament així com la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil en vigor. Aquestes inspeccions les podrà realitzar qualsevol inspector, ja que no abasten consideracions de caràcter tècnic. Aquest nivell d'inspecció no és essencial per a la finalitat d'aquest Pla.

b) Inspeccions de nivell 2. Consisteixen en una inspecció de nivell 1 més una verificació de la correspondència entre la documentació tècnica del títol habilitant amb la realitat inspeccionada. La verificació serà bàsica i es limitarà a les mesures de seguretat (sortides i enllumenat d'emergència, mitjans d'extinció d'incendis) i l'estat aparent de les instal·lacions.

c) Inspeccions de nivell 3. Consisteixen en una inspecció de nivell 2 però incloent-hi una verificació més profunda d'instal·lacions específiques.

5.2. Procediment d'inspecció

El procediment d'inspecció, objecte d'aquest Pla, s'ha d'iniciar de dues maneres:

a) D'ofici el mateix Ajuntament de Calvià, que, al seu torn, pot ser:

i. Per exigència d'aquest Pla d'inspecció.

ii. Per campanyes específiques que es decretin.

iii. Per pròpia iniciativa de l'inspector derivada del coneixement directe o indirecte de circumstàncies, conductes o fets que el motivin.

iv. Com a conseqüència d'ordre superior als inspectors.

v. Mitjançant petició raonada d'altres òrgans de l'Ajuntament de Calvià.

b) Per denúncia, que haurà de contenir el que assenyala l'article 62 de la Llei 39/2015. S'admetran les trucades telefòniques realitzades a la Policia Local.

El denunciant tindrà el dret, excepte en el cas de trucades telefòniques, que se li comuniquin els acords d'iniciació de:

i. L'expedient de restabliment de la legalitat infringida i de la realitat física alterada.

ii. L'expedient sancionador.

Amb l'excepció feta anteriorment, també tendrà dret que se li comuniqui la resolució que posi fi al procediment o, si és el cas, la decisió de no iniciar el procediment i d'arxivar les actuacions.

5.3. Inspeccions incloses en aquest Pla

La Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, no recull percentatges mínims d'activitats a inspeccionar. Per tal motiu es considera necessari dur a terme les següents inspeccions municipals, que es concreten en els punts següents:

 

​​​​​​​5.3.1. Denúncies

Hauran d'inspeccionar-se el 100 % de les denúncies que, complint l'article 62 de la Llei 39/2015, es presentin per escrit i tinguin entrada en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià. També d'aquelles trucades telefòniques que facilitin les dades mínimes establertes en aquest article 62.

En funció del tipus de denúncia, el tipus d'inspecció serà de nivell 1, 2 o 3.

5.3.2. Detecció d'activitats clandestines

Amb l'objectiu assenyalat a l'apartat 3.2 d'aquest Pla i d'acord amb l'article 83.2 de la Llei 7/2013, després de la modificació introduïda per la Llei 6/2019, que estableix que l'Ajuntament de Calvià ha de «vigilar i controlar que el conjunt d'activitats instal·lades en el seu àmbit disposin del corresponent títol habilitant», s'estableixen els següents mecanismes per a la detecció d'activitats clandestines:

i. Denúncia. Ja s'ha indicat a l'apartat 4.3.1 que s'inspeccionaran el 100 % de les denúncies.

ii. Visita als establiments confrontants a l'inspeccionat. Quan es realitzi una inspecció a un establiment físic serà obligatori que s'inspeccionin els establiments confrontants.

iii. Informació proporcionada per altres departaments, principalment Gestió Tributària; per altres forces i cossos de seguretat de l'Estat, o altres administracions.

iv. Per informació existent tant a Internet com a xarxes socials, pàgines web, etc.

El tipus d'inspecció que s'haurà de realitzar serà el de nivell 1.

5.3.3. Transmissions i canvis de titular

La condició de municipi turístic, de marcat caràcter estacional, té com a conseqüència que se sol·licitin un nombre elevat de canvis de titularitat. Això aconsella la inspecció estadística d'aquests expedients. Es fixa com a objectiu que la inspecció anual abasti, com a mínim, el 10 % de les transmissions. Per establir quines activitats s'inspeccionaran, s'estableix com a criteri visitar totes aquelles l'últim dígit del número d'expedient de les quals coincideixi amb el de l'any en curs.

5.3.4. Activitats permanents musicals

L'Ordenança municipal de protecció del medi ambient contra la contaminació per renou i vibracions estableix l'obligatorietat que determinades activitats musicals disposin d'un limitador registrador sonomètric. En aquests casos, l'article 45 de l'Ordenança estableix l'obligatorietat que «anualment i abans de l'inici de l'activitat de temporada s'haurà de renovar el precinte de l'equip limitador sol·licitant-ho a l'Ajuntament». La renovació del precinte és realitzada per agents de la Policia Local amb visita a l'establiment. Del resultat de l'acte del precinte s'estén acta.

Es fixa com a objectiu d'aquest Pla inspeccionar, anualment, el 100 % de les activitats musicals que sol·licitin el precinte de l'equip limitador i el Servei d'Activitats acordi que aquest és procedent.

5.3.5 Establiments públics d'oci nocturn (cafès-concert, discoteques i sales de festes)

El municipi de Calvià, pel fet de tenir una gran afluència turística, té una àmplia oferta d'oci nocturn. D'aquesta oferta, es considera necessari realitzar inspeccions periòdiques als establiments públics destinats a cafè-concert, discoteca o sala de festes. El motiu és que són establiments amb gran afluència de públic, i per tant d'alta perillositat, que poden generar, a més, contaminació acústica a l'entorn.

L'article 49 de la Llei 7/2013 estableix l'obligació de realitzar revisions tècniques periòdiques en activitats permanents. Se n'indiquen els terminis següents:

«a) En el cas de les noves activitats majors, la primera revisió ha de realitzar-se en els primers tres anys a comptar des de l'inici de l'activitat; la segona, als vuit anys de l'inici de l'activitat; i les successives, cada cinc anys.

b) En el cas de les noves activitats menors, la primera revisió ha de fer-se en els primers cinc anys a comptar des de l'inici de l'activitat; la segona, als quinze anys de l'inici de l'activitat; i les successives, cada deu anys.

c) Quan es tracti d'activitats existents que disposin de la revisió tècnica favorable prevista a la disposició transitòria onzena d'aquesta llei, han de revisar-se cada deu anys a comptar des de la data d'inscripció en el Registre d'Activitats».

No obstant això, per a aquests locals, es considera necessari realitzar un major nombre d'inspeccions. En funció de la disponibilitat de mitjans necessaris amb què es compti, s'hauran de realitzar les següents inspeccions periòdiques en funció del seu aforament:

a) Inspecció cada 3 anys per a aforaments de 100 o més persones.

b) Inspecció cada 5 anys per a aforaments inferiors a 100 persones.

5.3.6. Activitats no permanents i itinerants

En les activitats itinerants el control se cenyirà a la comprovació dels documents adjunts a la declaració responsable que es presenti. Es comprovarà especialment que posseeix autorització/concessió per a situar-se en domini públic. La competència per a fer inspeccions a aquestes activitats es correspon amb la conselleria competent en matèria d'activitats i espectacles públics, d'acord amb l'article 90 de la Llei 7/2013.

En les activitats no permanents la inspecció s'ha de cenyir a la comprovació del compliment de les prescripcions o condicions incloses en l'autorització. S'haurà de prestar especial atenció a la seguretat i la protecció dels menors. En el cas de denúncia s'ha de comprovar l'aspecte denunciat.

6. Interpretació del Pla

El batle podrà dictar aquelles resolucions o instruccions que siguin necessàries per a la correcta interpretació i execució del que disposa aquest Pla.

La Comissió d'Activitats, com a grup de treball la finalitat del qual és la de coordinar els diferents departaments municipals amb competències en l'àmbit de l'exercici d'activitats, podrà proposar l'aprovació de les resolucions o instruccions.