Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 6619
Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i la nova estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En conseqüència, és obligat concretar l'estructura orgànica bàsica de cada conselleria d'acord amb les previsions que fan els articles 10.d) i 46.3.a) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i els articles 5 i 8 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict el següent

DECRET

Article 1

Les conselleries que integren l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exerceixen les competències normatives i executives atribuïdes a aquesta Administració per l'Estatut d'autonomia i la resta de l'ordenament jurídic en els sectors corresponents de l'acció pública.

Article 2

Per a les conselleries que integren l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'estableix l'estructura orgànica bàsica següent:

1. Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius

— Secretaria General

— Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic

— Direcció General d'Innovació

— Direcció General de Política Industrial

— Direcció General de Comerç

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic: energies convencionals i alternatives; foment i planificació de l'eficiència energètica i utilització d'energies renovables; mobilitat elèctrica; ordenació energètica; instal·lacions elèctriques d'alta tensió; xarxes de transport i distribució d'electricitat i gas; seguretat industrial de les instal·lacions elèctriques d'alta tensió i d'instal·lacions de transport i distribució de gas i electricitat; coordinació d'actuacions en matèria de canvi climàtic; compliment dels compromisos de reducció d'emissió de gasos d'efecte hivernacle; control de la contaminació atmosfèrica; inventari d'emissions; qualitat de l'aire; laboratori de l'atmosfera; seguiment de l'evolució del clima; estadístiques energètiques i de canvi climàtic; coordinació i control de les polítiques energètiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de les seves entitats instrumentals.

b. Direcció General d'Innovació: impuls i foment de la innovació, el desenvolupament i la transferència del coneixement; planificació i coordinació del sistema d'innovació i tecnologia de les Illes Balears; política de clústers.

c. Direcció General de Política Industrial: foment de l'activitat industrial, impuls del desenvolupament i competitivitat industrial, comercialització i disseny del teixit industrial; instal·lacions elèctriques i industrials; sectors industrials; mines; seguretat industrial i nuclear; UDIT; coordinació de la inspecció tècnica de vehicles.

d. Direcció General de Comerç: comerç interior; equipaments comercials; fires; artesania; cambres de comerç; política de preus comercials; foment en matèria de comerç; casinos, jocs i apostes.

 

2. Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

— Delegació de la Presidència per a la Cultura

— Secretaria General

— Direcció General de Drets i Diversitat

— Direcció General de Coordinació

— Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament

— Direcció General de Comunicació

La Delegació de la Presidència per a la Cultura i les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Delegació de la Presidència per a la Cultura: difusió i foment de la cultura; promoció de la cultura balear a l'exterior; cultura popular; llibres i propietat intel·lectual; biblioteques, museus, arxius i equipaments culturals; patrimoni històric; patrimoni cultural; gestió del Registre de la Propietat Intel·lectual; gestió del Protectorat de les fundacions de caràcter cultural; gestió del Registre de Béns d'Interès Cultural i del Catàleg General del Patrimoni Històric de les Illes Balears; gestió del Centre de Publicacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; gestió de l'Arxiu General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; direcció de l'oficina de serveis Film Commission. Al capdavant de la Delegació de la Presidència per a la Cultura hi ha una delegada o un Delegat. Aquest òrgan s'assimila en rang a una direcció general.

b. Direcció General de Drets i Diversitat: desplegament normatiu i coordinació de les polítiques d'igualtat i diversitat; impuls de la incorporació de la perspectiva LGTBI i d'accessibilitat universal en les polítiques, els serveis i les actuacions d'àmbit autonòmic; foment del consens i la participació social en matèria de diversitat sexual i de gènere; impuls del compliment de la legislació i la normativa en matèria d'accessibilitat universal;  desenvolupament d'accions pròpies de formació i sensibilització en matèria de diversitat funcional, sexual o de gènere; promoció dels valors de la diversitat humana i de la igualtat de tracte a totes les persones amb independència de la seva orientació sexual, identitat sexual i de gènere, ètnia, cultura, procedència, religió, creença, o qualsevol altre situació o diversitat funcional; col·laboració i coordinació amb els consells insulars i altres institucions de les Illes Balears.

c. Direcció General de Coordinació: implementació, impuls, coordinació i seguiment dels plans, projectes i programes estratègics del Govern; coordinació interdepartamental entre òrgans de conselleries diverses; suport directe a la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat en l'exercici de les seves atribucions; coordinació estratègica amb el Gabinet de la Presidència. Així mateix, assumeix la coordinació de les matèries de caràcter transversal.

d. Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament: relacions generals amb el Govern de l'Estat i les comunitats autònomes; interlocució amb els consells insulars; relacions amb comunitats i entitats associatives de residents forans i interlocució amb les cases regionals amb seu a les Illes Balears; relacions amb les comunitats balears a l'exterior; coordinació administrativa i organització d'esdeveniments d'interès autonòmic; acció cívica i relacions amb els grups socials i, també, amb les organitzacions religioses; intervenció administrativa en matèria d'associacions, fundacions i col·legis professionals; Registre d'Associacions; Registre Únic de Fundacions; Registre de Col·legis Professionals; reials acadèmies, acadèmies i altres corporacions de dret públic; Registre d'Acadèmies; relacions institucionals i de col·laboració amb el poder judicial i amb els òrgans judicials i les fiscalies radicats a les Illes Balears; relacions amb l'Administració de Justícia i amb els operadors jurídics; impuls i coordinació del traspàs de funcions i serveis dels mitjans personals i materials al servei de l'Administració de Justícia; serveis de cooperació amb la justícia; suport al Govern en les relacions amb el Parlament; coordinació de la iniciativa legislativa i de l'exercici dels poders normatius del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma; coordinació del desplegament normatiu de l'Estatut d'autonomia; coordinació dels processos de transferència de funcions i serveis; inventari general d'òrgans col·legiats; registre de convenis i acords; relacions amb el Consell Consultiu i altres òrgans estatutaris; relacions amb el Consell Assessor de Dret Civil.

e. Direcció General de Comunicació: elaboració i seguiment de l'estratègia comunicativa del Govern; relació informativa amb els mitjans de comunicació; coordinació de la política informativa del Govern, de les conselleries i de les entitats del sector públic instrumental; difusió de la informació institucional en els diferents canals de comunicació; coordinació de les accions a les xarxes socials que afectin la política comunicativa i/o imatge del Govern; seguiment, recollida, ordenació i difusió dins l'Administració autonòmica de les informacions publicades relatives a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; supervisió, autorització i coordinació de les accions  de publicitat institucional i comercial de les conselleries i entitats del sector públic autonòmic; disseny de la identitat corporativa i supervisió i autorització de distintius, logotips, marques o símbols d'identificació per a la difusió de la imatge institucional.

Així mateix, s'integra en la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat l'òrgan següent:

— Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

La Direcció de l'Advocacia exerceix les competències següents: representació i defensa en judici de l'Administració autonòmica i dels ens que en depenen; assessorament jurídic al Govern i als òrgans de l'Administració en les matèries o qüestions d'especial rellevància o transcendència; coordinació dels serveis jurídics de les conselleries i de les entitats dependents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i també coordinació d'altres serveis de defensa judicial; altres competències que li atribueix la legislació vigent en matèria judicial, d'assessorament jurídic i d'elaboració normativa. S'adscriu a la Direcció de l'Advocacia l'Institut d'Estudis Autonòmics, que s exerceix les competències següents: estudi, recerca i difusió legislativa en matèria d'autonomies territorials, amb atenció preferent al dret públic de les Illes Balears; assessorament a la Presidència de les Illes Balears, especialment en l'àmbit del dret estatutari, i suport en el desplegament normatiu de l'Estatut d'autonomia i en els processos de transferències de funcions i serveis, tant de l'Estat a la Comunitat Autònoma com d'aquesta als consells insulars, quan se li encomanin expressament.

3. Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors

— Secretaria General

— Direcció General de Pressuposts

— Direcció General de Finançament

— Direcció General del Tresor i Patrimoni

— Direcció General de Relacions Exteriors

— Direcció General de Fons Europeus

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Pressuposts: impuls i coordinació dels processos de preparació, d'execució i de control dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma; tutela pressupostària dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic; suport als processos de descentralització territorial de competències autonòmiques.

b. Direcció General de Finançament: finançament autonòmic; control i seguiment del finançament afectat i del procedent de fons europeus; ordenació del sistema de finançament autonòmic i relacions financeres amb les hisendes territorials; coordinació i seguiment del finançament de les transferències de funcions i serveis de l'Estat a la Comunitat Autònoma; tutela financera dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic i, si escau, dels ens locals.

c. Direcció General del Tresor i Patrimoni: tresoreria general i endeutament; caixes d'estalvis i institucions de crèdit cooperatiu; societats de garantia recíproca; mediadors d'assegurances; mutualitats de previsió social. Així mateix, li correspon l'exercici de les funcions previstes en la legislació de patrimoni: preparació, tramitació i resolució dels expedients patrimonials prevists en les lleis; ordenació, gestió, inventari i defensa dels béns i drets de l'Administració de la Comunitat Autònoma i dels organismes autònoms; obligacions tributàries derivades de la titularitat dels béns; gestió dels riscs dels béns; inscripció i regularització de les titularitats cadastrals i registrals dels béns; dipòsit dels drets de propietat industrial; ordenació del parc mòbil i gestió del parc mòbil de serveis generals, i també les competències en l'àmbit material de la contractació pública. S'adscriuen a aquesta Direcció General la Central de Contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la qual depèn el Registre de Contractes i Contractistes.

d. Direcció General de Relacions Exteriors: projecció exterior dels interessos autonòmics; participació en la política internacional de l'Estat; relacions amb la Unió Europea; oficines de representació.

e. Direcció General de Fons Europeus: gestió, seguiment, control, avaluació i comunicació dels fons procedents de la Unió Europea, fons FEDER, FSE i programes europeus; coordinació dels incentius regionals a les Illes Balears.

Així mateix, s'integren en la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors els òrgans següents:

— Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

— Junta Superior d'Hisenda de les Illes Balears

Els òrgans esmentats exerceixen les competències següents:

a. Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: les que estableix la legislació vigent de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la normativa de desplegament reguladora de l'organització i les funcions d'aquest òrgan. Així mateix, és l'òrgan responsable del manteniment, la custòdia i la gestió de la informació continguda en la base de dades de subvencions de la Comunitat Autònoma.

b. Junta Superior d'Hisenda de les Illes Balears: les que estableix la legislació vigent que estructura els òrgans competents per conèixer i resoldre les reclamacions economicoadministratives que es produeixin en l'àmbit de les gestions econòmica, financera i tributària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball

— Secretaria General

— Direcció General de Model Econòmic i Ocupació

— Direcció General de Turisme

— Direcció General de Treball i Salut Laboral

— Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Model Econòmic i Ocupació: planificació i ordenació del model econòmic; millora de la competitivitat de l'economia; anàlisi de conjuntura laboral, econòmica i estadística; Servei Autonòmic de Defensa de la Competència; seguiment del preu dels béns i serveis estratègics; anàlisi de l'impacte econòmic de les polítiques públiques; planificació, gestió i coordinació de les polítiques actives d'ocupació; informació, orientació i intermediació en el mercat laboral; plans de subvencions; foment d'ocupació, desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació. S'adscriu a aquesta Direcció General l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears, que exerceix funcions de docència universitària en el camp de l'hoteleria, la restauració, la formació professional en la família professional de l'hoteleria i el turisme, la formació d'empresàries i empresaris i professionals per a l'empresa, i el foment de la investigació científica i tècnica al servei d'aquests estudis.

b. Direcció General de Turisme: promoció, difusió i comercialització dels productes i serveis turístics; informació estadística i estudis relatius al turisme; ordenació normativa general i planificació del sector turístic; creació i desenvolupament del producte turístic.

c. Direcció General de Treball i Salut Laboral: mediació, arbitratge i conciliació dels conflictes laborals; obertura de centres de treball; calendaris laborals; relacions laborals, direcció i organització dels registres relacionats amb les relacions laborals, seguretat i salut laboral; potestat sancionadora en matèria de relacions laborals, seguretat i salut laboral; estudi del medi laboral; vigilància de la salut, la seguretat i la higiene en el treball, estadística de seguretat i salut laboral, execució de la legislació de salut laboral, control d'accidents laborals i malalties professionals; prevenció i investigació de riscs i accidents laborals; impuls i desenvolupament de les polítiques d'igualtat en l'àmbit laboral; foment de les mesures de conciliació de la vida personal, de la familiar i de la laboral amb les empreses; impuls, foment i difusió de mesures d'innovació i qualitat en l'àmbit laboral; foment de la contractació de qualitat; negociació col·lectiva i control de la legalitat dels convenis col·lectius.

d. Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular: empresa; polítiques de creació i creixement empresarial; promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; modernització ... de les empreses; coordinació de l'especialització intel·ligent;  internacionalització, atracció d'inversió estrangera i projectes estratègics; finançament i suport empresarial; promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms; registres públics d'empreses i associacions empresarials de l'economia social i del treball autònom; coordinació i gestió de la implantació d'un sistema de gestió ètica i socialment responsable amb l'assumpció del Sistema Balear de Responsabilitat Social Corporativa d'Empreses; planificació i coordinació estratègica balear d'economia circular.

5. Conselleria d'Afers Socials i Esports

— Secretaria General

— Direcció General de Planificació i Serveis Socials

— Direcció General de Dependència

— Direcció General de Menors, Famílies i Joventut

— Direcció General de Cooperació

— Direcció General d'Esports

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Planificació i Serveis Socials: planificació de la política de serveis socials; elaboració normativa en matèria de serveis socials; ordenació de la renda mínima d'inserció; pla de serveis socials comunitaris bàsics i altres programes socials, i també la tramitació i concessió de les ajudes i dels convenis que se'n deriven; prestacions econòmiques; autorització, registre i inspecció de serveis i centres de serveis socials d'àmbit suprainsular o autonòmic; atenció i integració social a la població immigrant.

b. Direcció General de Dependència: atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc.

c. Direcció General de Menors, Famílies i Joventut: aplicació de mesures de justícia juvenil; ordenació de la protecció de menors; polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència; reinserció social; atenció a les víctimes del delicte; promoció de les activitats juvenils; turisme juvenil; activitats i formació de temps lliure; participació i associacions juvenils; promoció dels joves artistes; instal·lacions juvenils; informació juvenil; coordinació de polítiques de joventut; anàlisi i estudi de la realitat dels joves, i programes de mobilitat juvenil.

d. Direcció General de Cooperació: cooperació social i econòmica de caràcter exterior; polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament.

e. Direcció General d'Esports: foment de l'activitat esportiva competitiva, d'alt nivell i tecnificació; instal·lacions i infraestructures esportives; impuls de la funció social de l'activitat física i de l'esport en la dimensió educativa i formativa, adquisició d'hàbits saludables i millora de la salut pública, i generació d'actituds i compromisos cívics i solidaris; reconeixement de competicions oficials; reconeixement, registre i control de les entitats esportives; foment de l'activitat esportiva i de l'esport i especialment en l'àmbit escolar i universitari, entre els sectors socials vulnerables, de l'esport adaptat i dels esports autòctons; reconeixement de noves modalitats i disciplines esportives; titulacions esportives i formació; exercici de la potestat sancionadora en matèria administrativa esportiva; prevenció i control del dopatge esportiu i la violència en l'esport; distincions esportives.

Així mateix, s'adscriuen a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'Oficina de Defensa dels Drets del Menor, que exerceix les competències de defensa i promoció dels drets dels menors, i queixes sobre situacions d'amenaça i de vulneració de drets, al capdavant de la qual hi ha un director o directora assimilat en rang a director general. També s'adscriu a aquesta Conselleria el Consell de la Joventut.

6. Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

— Secretaria General

— Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres

— Direcció General de Personal Docent

— Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial

— Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa

 

Secretaria Autonòmica d'Universitat i Recerca

— Direcció General de Política Universitària i Recerca

— Direcció General de Política Lingüística

La Secretaria Autonòmica d'Universitat i Recerca, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, coordina i controla la gestió dels òrgans directius següents: Direcció General de Política Universitària i Recerca, i Direcció General de Política Lingüística. La regulació de la Secretaria Autonòmica d'Universitat i Recerca s'estableix reglamentàriament.

Les direccions generals de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres: planificació educativa; coordinació de les infraestructures i dels serveis educatius; règim orgànic i funcionament dels centres docents; centres concertats i centres privats; educació a distància no universitària; proves lliures d' l'ensenyament secundari obligatori i de batxillerat; gestió de títols acadèmics i legalitzacions; escolarització a partir del segon cicle d'educació infantil; ordenació dels ensenyaments; gestió del GESTIB; avaluació i qualitat del sistema educatiu; educació d'adults i educació permanent; relacions amb els centres concertats i gestió de la nòmina.

b. Direcció General de Personal Docent: ordenació i gestió del personal docent; primària; secundària; provisió de places; retribucions; gestió de la nòmina; Servei de Prevenció.

c. Direcció General de Formació Professional i Ensenyament de Règim Especial: formació professional i relació del sistema educatiu amb l'empresa; formació professional bàsica; ensenyaments de règim especial; ensenyaments superiors no universitaris.

d. Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa: impuls i foment de la implantació de l'educació 0-3 anys; innovació educativa; família i participació, moviment associatiu (d'alumnes i de pares i mares); consells escolars (autonòmic, insulars, municipals i de centre); serveis i activitats complementaris; gestió de les beques i ajuts en l'àmbit educatiu no universitari; noves tecnologies aplicades a l'educació; materials didàctics i llibres de text; atenció a la diversitat; convivència i èxit escolar; formació permanent del professorat; ensenyament del català i normalització lingüística en l'àmbit educatiu; concessió de l'exempció de l'avaluació de la llengua i la literatura catalanes; gestió dels cursos i de les proves lliures inclosos en el Pla de Formació Lingüística i Cultural, i expedició dels certificats de notes i de capacitació inclosos en el Pla esmentat; foment de les llengües estrangeres i participació en programes internacionals.

e. Direcció General de Política Universitària i Recerca: ordenació i gestió del sistema universitari; infraestructures universitàries; relacions amb la comunitat universitària; foment de la recerca educativa; foment de la recerca científica i tècnica; divulgació de la recerca, el desenvolupament i la innovació; impuls del coneixement, per part de la ciutadania, de l'activitat desenvolupada per la comunitat científica en aquestes matèries.

f. Direcció General de Política Lingüística: normalització de la llengua catalana; promoció i defensa dels drets lingüístics; certificació dels coneixements de llengua catalana de la població adulta fora de l'ensenyament reglat mitjançant l'organització i la gestió de proves, i reconeixement de certificats equivalents; homologació dels estudis de llengua catalana de l'ensenyament secundari obligatori i del batxillerat amb els certificats oficials de coneixements de llengua catalana.

Així mateix, s'integren en la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca els òrgans següents:

— Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar

— Institut per a l'Educació de la Primera Infància (IEPI)

— Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE)

— Institut de Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB)

— Delegació Territorial d'Educació d'Eivissa i Formentera

— Delegació Territorial d'Educació de Menorca

Les delegacions territorials d'Educació, sota la dependència directa del Conseller d'Educació, Universitat i Recerca, exerceixen les funcions relatives a la coordinació administrativa dins l'àmbit educatiu, de les respectives illes, en coordinació amb totes les direccions generals de la Conselleria.

La inspecció educativa s'exerceix sota la dependència directa del Conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

7. Conselleria de Salut i Consum

— Secretaria General

— Direcció General de Prestacions i Farmàcia

— Direcció General de Salut Pública

— Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació

— Direcció General de Consum

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Prestacions i Farmàcia: planificació i ordenació sanitària general i de l'assistència sanitària; definició de la cartera de serveis i prestacions sanitàries i els seus indicadors d'avaluació; polítiques de qualitat de la prestació sanitària; gestió, manteniment i avaluació periòdica del Registre del Conjunt Mínim de Dades d'Alta Hospitalària i Activitat Ambulatòria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; registre de professionals sanitaris; ordenació farmacèutica; autorització i control d'establiments i serveis d'atenció farmacèutica; autorització i control d'activitats sanitàries de fabricació a mida de productes sanitaris i de distribució i venda de productes sanitaris; tramitació i resolució dels procediments d'aplicació de l'índex corrector dels marges de les oficines de farmàcia corresponent a les receptes o ordres de dispensació de medicaments d'ús humà fabricats industrialment dispensats amb càrrec als fons públics; control i millora de la qualitat de la prestació farmacèutica; control i vigilància de medicaments, productes sanitaris i la resta de productes farmacèutics; iniciació i resolució dels procediments sancionadors en matèries pròpies de la seva competència.

b. Direcció General de Salut Pública: promoció de la salut; vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població, de les malalties i de l'impacte en salut de les polítiques públiques; promoció per a la reducció de les desigualtats en salut per raó de gènere, de territori, de classe social i de cultura per afavorir els col·lectius més desprotegits; participació dels ciutadans i ciutadanes, dels professionals i de les associacions de pacients; prevenció de les malalties: vacunació, programes poblacionals de detecció precoç de càncer i d'altres malalties, lluita contra el tabaquisme, salut sexual i reproductiva, prevenció del VIH, prevenció i tractament de les drogodependències; promoció de la salut i vigilància epidemiològica en l'àmbit laboral, i també la resta d'actuacions sanitàries en l'àmbit de la salut laboral que preveu la normativa sanitària; protecció de la salut; salut ambiental, que inclou, entre d'altres, la vigilància de la qualitat de l'aigua de consum humà, de les aigües de bany i de la legionel·losi; ordenació dels aspectes higiènics i sanitaris d'activitats no sanitàries; seguretat alimentària i nutrició; control oficial i registres en matèria de salut pública; vigilància epidemiològica de les zoonosis; anàlisis químiques i microbiològiques de mostres d'aigües i aliments; iniciació i resolució dels procediments sancionadors en matèries pròpies de la seva competència; coordinació de la Fundació Banc de Sang i Teixits.

c. Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació: inspecció, control, autorització i registre de centres, serveis i establiments sanitaris; avaluació de la qualitat assistencial i acreditació dels centres, serveis i establiments sanitaris; iniciació i resolució de procediments sancionadors en matèria de la seva competència; explotació, gestió i avaluació dels registres i sistemes d'informació de la seva competència; definició i desenvolupament de polítiques de formació sanitària especialitzada; promoció de polítiques d'investigació i d'informació sanitàries; tutela i desenvolupament dels processos formatius de pregrau o postgrau dels professionals de la salut i promoció de programes docents de pregrau o postgrau, d'acord amb la UIB i altres conselleries i institucions formatives; acreditació de professionals sanitaris, de formació sanitària i de formació sanitària especialitzada; coordinació del funcionament de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, del Comitè d'Ètica de la Investigació de les Illes Balears i de la Biblioteca Virtual de Ciències de la Salut de les Illes Balears ; coordinació de Trasplantaments de les Illes Balears; gestió del Registre de Voluntats Anticipades.

d. Direcció General de Consum: defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries; control de mercat, inspecció de consum i xarxa d'alerta de productes perillosos; informació i orientació dels consumidors i usuaris per a l'exercici adequat dels seus drets; tramitació de les denúncies i les reclamacions de les persones consumidores i usuàries; desenvolupament de tasques de mediació entre les persones consumidores i les empreses; resolució de les controvèrsies de consum a través de l'arbitratge i foment del Sistema Arbitral de Consum; educació i formació a la ciutadania en matèria de consum i formació contínua al personal de les administracions de consum; gestió del registre d'associacions de consumidors i suport i relació amb aquestes; suport al Consell de Consum i coordinació d'aquest; iniciació i resolució dels procediments sancionadors en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries.

 

8. Conselleria de Mobilitat i Habitatge

— Secretaria General

— Direcció General de Transport Marítim i Aeri

— Direcció General d'Habitatge

— Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre

— Direcció General d'Arquitectura i Rehabilitació

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Transport Marítim i Aeri: ordenació i planificació del transport marítim entre ports o punts de la comunitat autònoma sense connexió amb altres ports o punts d'altres àmbits territorials; intervenció administrativa en matèria de navegació i titulacions nauticoesportives i en matèries de la seva competència; participació i seguiment de la política de transport aeri; promoció i planificació de la participació de la Comunitat Autònoma en la gestió dels aeroports (cogestió aeroportuària); infraestructures portuàries de competència autonòmica i gestió del domini públic portuari; facultats i competències que estableix la normativa vigent en matèria de Ports de les Illes Balears.

b. Direcció General d'Habitatge: defensa i foment de la funció social de l'habitatge i del compliment de la normativa aplicable; disseny i execució de polítiques públiques d'habitatge; ordenació de l'habitatge i servei d'inspecció; foment, coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge; programació, regulació i control de l'habitatge de protecció oficial i amb altres tipus de protecció pública; concertació i coordinació de les polítiques d'habitatge amb altres administracions públiques; programació de la promoció pública d'habitatges d'iniciativa pública i altres formes d'accés a l'habitatge; identificació, registre i interlocució amb els grans tenidors d'habitatge i mobilització d'habitatges desocupats; promoció i gestió del patrimoni públic d'habitatge, incloses les polítiques de sòl residencial.

c. Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre: planificació, ordenació, inspecció i control dels transports terrestres, incloses les empreses de lloguer de vehicles, amb conductor o sense; incoació i resolució dels corresponents expedients sancionadors; polítiques de mobilitat i coordinació i gestió del pla director de mobilitat; promoció de la mobilitat elèctrica i sostenible i les infraestructures i instal·lacions necessàries per fer-la possible; supressió de barreres arquitectòniques en els mitjans de transport públic de viatgers per carretera i ferrocarril;  planificació, construcció, ordenació i gestió de les carreteres de titularitat autonòmica i d'altres infraestructures públiques; coordinació de la inspecció tècnica de vehicles.

d. Direcció General d'Arquitectura i Rehabilitació: foment de la rehabilitació d'immobles; foment de la regeneració i renovació d'àrees urbanes i espais públics; supressió de barreres arquitectòniques; control de la qualitat de l'edificació i inspecció tècnica d'edificis; valoracions immobiliàries; elaboració i contractació de projectes de construcció i reforma d'edificis i espais públics per a les diferents conselleries del Govern de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental. En aquesta matèria pot donar suport a altres administracions públiques de les Illes Balears i a entitats sense afany de lucre.

9. Conselleria de Medi Ambient i Territori

— Secretaria General

— Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat

— Direcció General de Residus i Educació Ambiental

— Direcció General de Recursos Hídrics

Direcció General de Territori i Paisatge

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat: biodiversitat, paisatge i recursos forestals; ordenació de recursos naturals; conservació i gestió d'espècies silvestres protegides o invasores; competències autonòmiques de caça, planificació, conservació i gestió d'espais naturals, ecosistemes marins i terrestres; planificació i gestió forestal i de forest; prevenció i extinció d'incendis forestals; gestió de la sanitat forestal i defensa dels equilibris biològics dels ecosistemes forestals; plans i acords nacionals i internacionals relatius a la biodiversitat; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

b. Direcció General de Residus i Educació Ambiental: plans i programes d'educació ambiental per a la societat civil; activitats formatives en els espais naturals protegits; planificació dels sistemes de gestió de residus i sòls contaminats; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

c. Direcció General de Recursos Hídrics: planificació hidrològica i tarifes d'aigua; infraestructures hidràuliques; domini públic hidràulic i règim jurídic de l'aigua; laboratori de l'aigua; subministrament d'aigua i sanejament d'aigües residuals; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

d. Direcció General de Territori i Paisatge: planificació general de l'ordenació territorial i urbanística; cartografia; recuperació i millora d'infraestructures territorials; ordenació i protecció del litoral; actuacions en domini públic maritimoterrestre; sistemes d'informació territorial; ordenació del litoral; autoritzacions i control dels abocaments de terra a la mar; intervencions mediambientals en relació amb les aigües costaneres; autoritzacions i control de les actuacions en zona de servitud de protecció de la Llei de costes en sòl rústic; informes i actuacions relatius a plans, projectes i obres a la costa, inclòs el domini públic maritimoterrestre; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

Així mateix, s'integra en la Conselleria de Medi Ambient i Territori la Comissió Balear de Medi Ambient.

10. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació

— Secretaria General

— Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural

— Direcció General de Pesca i Medi Marí

— Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària

Les direccions generals esmentades exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural: planificació, ordenació i foment dels sectors agrícoles i ramaders; gestió de l'aigua per a regadiu; infraestructures necessàries per a la producció agrària (construccions agràries i de regadius); explotacions agràries prioritàries; foment agrari; vies pecuàries i pastures; denominacions d'origen; sanitat, benestar i alimentació dels animals; sanitat vegetal; desenvolupament rural; formació, capacitació, investigació i laboratori agrari, registres interinsulars agraris, llavors i plantes de viver; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

b. Direcció General de Pesca i Medi Marí: ordenació pesquera; recursos marins; confraries de pescadors; ensenyaments nauticopesquers; pesca marítima en aigües interiors de les Illes Balears; aqüicultura marina, marisqueig i busseig professional i busseig recreatiu; incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.

c. Direcció General Polítiques per a la Sobirania Alimentària: defensa, suport i promoció d'un sistema alimentari just, sostenible i saludable per al conjunt dels actors de la cadena agroalimentària; promoció del dret a l'alimentació saludable per al conjunt de la ciutadania de les Illes Balears; desenvolupament d'accions orientades a promoure una alimentació sana lliures de transgènics i equilibrada i una major consciència sobre els impactes generals del sistema alimentari.

11. Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització

— Secretaria General

— Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques

— Direcció General de Modernització i Administració Digital

— Direcció General d'Emergències i Interior

 

Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern

— Direcció General de Memòria Democràtica

— Direcció General de Transparència i Bon Govern

Direcció General de Participació i Voluntariat

La Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern, assimilada en rang a un òrgan directiu de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, coordina i controla la gestió dels òrgans directius següents: Direcció General de Memòria Democràtica, Direcció General de Transparència i Bon Govern, i Direcció General de Participació i Voluntariat. Així mateix, li corresponen les relacions amb la Comissió per a les Reclamacions d'Accés a la Informació Pública. La regulació de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern s'estableix reglamentàriament.

Les direccions generals de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització exerceixen les seves competències en els àmbits materials següents:

a. Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques: planificació, direcció, coordinació i execució de la política general de personal; ordenació i gestió del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte el personal docent i el personal estatutari al servei de la sanitat pública autonòmica; coordinació de la política de recursos humans del sector públic instrumental i del seu personal; direcció i supervisió de les nòmines corresponents al personal dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic i, en general, tutela d'aquests ens respecte de la legislació aplicable en matèria de personal; gestió, impuls i coordinació de les polítiques i els plans d'igualtat entre les dones i els homes empleats públics dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del sector públic instrumental autonòmic; formació del personal de les administracions públiques de les Illes Balears; inspecció de qualitat, organització i serveis; Registre General de Personal; prevenció de riscs laborals del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; organització territorial de la comunitat autònoma; relacions amb les institucions de govern de les illes i dels municipis, i relacions de col·laboració i cooperació amb els ens territorials; personal funcionari d'Administració local amb habilitació nacional que presta servei a les corporacions locals.

b. Direcció General de Modernització i Administració Digital: planificació i ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació; sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i funcions d'encàrrec del tractament de les dades personals en relació amb aquests sistemes, recursos i serveis; planificació i ordenació dels sectors de les telecomunicacions, radiodifusió televisiva i sonora; impuls i coordinació de la implantació de l'administració electrònica; seguretat de la informació dels recursos tecnològics; simplificació i racionalització dels processos administratius; coordinació i ordenació dels registres i arxius administratius, inclosos els telemàtics; modernització i qualitat dels serveis públics.

c. Direcció General d'Emergències i Interior: emergències i protecció civil; meteorologia; activitats classificades; espectacles; seguretat i policia autonòmica; coordinació de policies locals.

d. Direcció General de Memòria Democràtica: coordinació de les polítiques de la memòria democràtica i la gestió del cens de persones desaparegudes.

e. Direcció General de Transparència i Bon Govern: coordinació interdepartamental de mesures per impulsar la transparència i el bon govern a l'Administració; reconeixement i anàlisi de la demanda i percepció dels usuaris i la ciutadania; atenció i informació ciutadana.

f. Direcció General de Participació i Voluntariat: participació ciutadana; sensibilització cívica i social i suport al voluntariat; impuls i foment de la participació ciutadana.

Així mateix, s'adscriu a la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització l'Oficina d'Avaluació Pública de les Illes Balears.

Article 3

1. Les secretaries generals exerceixen les competències que els assignen els articles 13 i 14 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, correspon a les secretaries generals impulsar, coordinar i prestar assistència als òrgans de la seva conselleria en la implantació de l'administració electrònica.

2. Les secretaries generals següents exerceixen també les funcions que s'especifiquen a continuació:

a. La Secretaria General de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat dona assistència i suport a la Presidència de les Illes Balears i a la Secretaria del Consell de Govern, es fa càrrec de la gestió del Butlletí Oficial de les Illes Balears i de l'organització dels processos electorals autonòmics, de conformitat amb la legislació en la matèria. Així mateix, s'hi adscriu, als efectes administratius, la delegació de la protecció de les dades personals.

b. La Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors coordina el procediment d'elaboració dels plans estratègics de subvencions i les seves modificacions, i exerceix la tutela dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic respecte de la legislació general i en matèria d'hisenda aplicable a aquests ens.

c. La Secretaria General de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca du a terme l'ordenació i la gestió del personal d'administració i serveis en centres educatius, com també l'ordenació, la gestió i el control del transport escolar.

d. La Secretaria General de la Conselleria de Salut i Consum té atribuïda la competència d'instrucció dels procediments sancionadors i de finançament sanitari públic.

e. La Secretaria General de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge té atribuïdes les competències i funcions en matèria d'intervenció de preus de transport urbà.

f. La Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient i Territori té adscrita i gestiona la Comissió de Preus, òrgan col·legiat assessor que exerceix competències i funcions en matèria d'intervenció de preus d'aigua.

g. La Secretaria General de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització coordina les relacions amb la ràdio i la televisió públiques, i n'impulsa, si escau, el desplegament normatiu.

3. Les delegacions territorials d'Educació de Menorca i d'Eivissa i Formentera, sota la dependència directa del Conseller d'Educació, Universitat i Recerca, exerceixen les funcions relatives a la coordinació administrativa en l'àmbit educatiu de les illes respectives.

4. Les direccions generals exerceixen les competències que els assignen els articles 15 i 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb relació als àmbits materials definits, en cada cas, en el article 2 d'aquest Decret.

5. Els òrgans directius exerceixen també la funció d'executar els plans i acords nacionals i internacionals relatius a les matèries de les seves competències.

6. Les secretaries generals i les direccions generals, així com els òrgans directius assimilats, exerceixen les funcions de responsables del tractament de les dades personals dels procediments o processos en relació amb les seves competències.

Disposició addicional primera

1. Els ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'adscriuen a les conselleries de la manera que s'indica en l'annex 1 d'aquest Decret.

2. Els ens participats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que no formen part del seu sector públic instrumental s'adscriuen a les conselleries de la manera que s'indica en l'annex 2 d'aquest Decret.

3. Les relacions que figuren en els annexos 1 i 2 no tenen caràcter exhaustiu ni excloent.

Disposició addicional segona

La competència sobre les matèries no atribuïdes expressament per aquest Decret s'entén que correspon a la conselleria competent per raó de la matèria.

Disposició addicional tercera

Les conselleres d'Hisenda i Relacions Exteriors i d'Administracions Públiques i Modernització han d'adoptar les mesures necessàries d'assignació i redistribució de mitjans humans, econòmics i materials per fer efectiva l'estructura de l'Administració que s'estableix en aquest Decret i, a aquest efecte, poden dictar les disposicions pertinents.

Disposició derogatòria

Queda derogat el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició final

Aquest Decret comença a vigir a partir del moment en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 de juliol de 2019

La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias

 

ANNEX 1 Ens del sector públic instrumental autonòmic

Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius

Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI)

Institut Balear de l'Energia

Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

Institut Balear de la Dona

Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (ICIB)

Institut d'Estudis Baleàrics (IEB)

Fundació Orquestra Simfònica Illes Balears

Fundació Robert Graves

Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors

Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB)

Centre Balears Europa (CBE)

Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball

Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB)

Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB)

Institut d'Estadística de les Illes Balears (IBESTAT)

Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL)

Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears (CEH)

Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics (CBAT)

Conselleria d'Afers Socials i Esports

Institut Balear de la Joventut (IBJOVE)

Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears

Consorci Velòdrom Illes Balears

Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears

Fundació Institut Socioeducatiu S'Estel

Fundació per a l'Esport Balear

Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Institut d'Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC)

Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries (COFIU)

Fundació Conservatori Superior de Música i Dansa

Conselleria de Salut i Consum

Servei de Salut de les Illes Balears (IB-SALUT)

Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears

Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IDISBA)

Conselleria de Mobilitat i Habitatge

Ports de les Illes Balears

Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI)

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM)

Consorci de Transports de Mallorca (CTM)

 

​​​​​​​Conselleria de Medi Ambient i Territori

Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA)

Institut Balear de la Natura (IBANAT)

Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears (SITIBSA)

Consorci d'Aigües de les Illes Balears

Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB)

Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears

Consorci per al Desenvolupament d'Actuacions de Millora i Construcció d'Infraestructures al Territori de l'Entitat Local Menor de Palmanyola

Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació

Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA)

Serveis de Millora Agrària (SEMILLA)

Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització

Escola Balear d'Administració Pública (EBAP)

Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears (EPRTVIB)

Entitat Pública Empresarial de Telecomunicacions i Innovació de les Illes Balears (IBETEC)

Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia (FBIT)

Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU (GEIBSAU)

 

ANNEX 2 Ens en què participa la CAIB

Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

Consorci Castell de Sant Carles

Consorci Ciutat Romana de Pollentia

Consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat

Consorci Museu Militar de Menorca i Patrimoni Històric Militar del Port de Maó i Cala Sant Esteve

Consorci Museu Marítim de Mallorca

Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial

Fundació Santuari de Lluc

Fundació Museu i Centre Cultural de Formentera

Fundació Es Baluard Museu d'Art Modern i Contemporani

Fundació Menorquina de l'Òpera

Fundació Teatre Principal d'Inca

Fundació Àrea de Creació Acústica (ACA)

Fundació Teatre del Mar

Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball

Palau de Congressos de Palma

Conselleria d'Afers Socials i Esports

Consorci per al Desenvolupament Esportiu de Ciutadella

Consorci per a la Protecció i Acollida de les Persones Disminuïdes Psíquiques Profundes de les Illes Balears (APROP)

Consorci de Gestió Sociosanitària d'Eivissa (en extinció)

Consorci Trofeu SAR Princesa Sofía – MAPFRE (en extinció)

Fundación Juegos Mundiales Universiada – Palma de Mallorca 1999 (en extinció)

Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB)

Conselleria de Mobilitat i Habitatge

Consorci Penya-segat Port de Maó

Consorci de Mobilitat per Eivissa

Gestió Urbanística de Balears (GESTUR BALEAR)

Conselleria de Medi Ambient i Territori

Consorci Urbanístic per a la Millora i l'Embelliment de la Platja de Palma

Consorci per al Disseny, Construcció, Equipament i Explotació del Sistema d'Observació Costanera de les Illes Balears (SOCIB)

Consorci del Pla Mirall «Consorci Local entre la CAIB i l'Ajuntament de sa Pobla»

Fundació Jardí Botànic de Sóller