Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 5665
Departament de Planejament i Gestió urbanística. Servei juridicoadministratiu de Planejament. Exp: PA 2016 0006. Aprovació definitiva de la modificació del Pla general d’ordenació urbana (PGOU) relativa al catàleg de protecció d'edificis i elements d’interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió celebrada el 25 d’abril de 2019, va aprovar definitivament una modificació del Pla general d’ordenació urbana (PGOU) relativa al catàleg de protecció d'edificis i elements d’interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic de Palma,  mitjançant el següent acord:

INFORME DE LA TAG CAP DE SERVEI. Per acord del Ple de l’Ajuntament de data 29/06/2017 es va aprovar inicialment la Modificació del PGOU de Palma, referida a la modificació del seu Catàleg de protecció d’edificis i elements d’interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic, segons la documentació subscrita pel  Sr. Jaume Luís Salas i l’equip adjudicatari dels treballs d’actualització del Catàleg de Palma, i informada favorablement per l’arqueòloga municipal.

La proposta de modificació es corresponia amb la següent  documentació: Memòria descriptiva, Fitxes d’elements catalogats (documentació elaborada per l’equip adjudicatari dels treballs d’actualització del Catàleg de Palma); Memòria Justificativa (documentació elaborada per l’arqueòloga municipal); Normes, Plànols modificats del PGOU i Fitxes de Sistemes modificades (documentació confeccionada pels serveis tècnics de Planejament).

Tal com s’explicava a la Memòria descriptiva, en total s’havien elaborat 161 Fitxes d’elements catalogats (de les quals 21 d’elles ja apareixen recollides al Catàleg vigent).

També s’indicava a l’acord que  prèviament a l’aprovació definitiva s’hauria d’obtenir un informe favorable de la Direcció General d’Aviació Civil, així com el pronunciament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el sentit que la modificació pretesa no té efectes significatius en el medi ambient.

Per acord del Ple de l’Ajuntament del 28/09/2017 s’aprovava ampliar fins el dia 31 d’octubre de 2017, i amb efectes des del dia 18 d’agost de 2017, el termini d’informació pública de la modificació del PGOU per a modificar el catàleg d’edificis i elements protegits; així com tenir a Arca com a interessat en el present expedient.

El projecte de modificació del PGOU es va sotmetre a informació pública per un termini d’un mes, ampliat per acord del Ple de l’Ajuntament de 28/09/17 fins 31 d’octubre de 2017,  mitjançant la seva publicació al BOIB núm. 87 de dia 18/07/2017 (edicte 7820), i núm. 131 de 26/10/17 (edicte 11717) al diari “Diario de Mallorca” de dia 19/07/17 i al diari “El Mundo” de dia 24/10/17, i al tauler electrònic d’anuncis i edictes de la seu electrònica d’aquesta Corporació de dia 20/07/2017, fins a dia 21/08/17 i de dia 23/10/17 fins a dia 31/10/17.

Durant aquest termini, que va finalitzar el dia 31/10/17, es varen presentar les següents al·legacions, que han estat informades pels serveis municipals:

- Al·legació presentada pel Col·legi Madre Alberta el 26/07/2017. En contestació a aquesta al·legació s’han emès informes per part dels serveis tècnics de Planejament, de dates 25 de febrer de 2019 (Annex 1) i de 4 de març de 2019 (Annex 2), i de l’arqueòloga municipal de data 12 de març de 2019 (Annex 3).

- Al·legació presentada per María Isabel Amer Solivellas el 08/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 21/05/18 (Annex 4).

- Al·legació presentada per Francisco Javier Mulet Sans (La Pajarita CB) el 08/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 21/05/18 (Annex 4).

- Al·legació presentada per Óscar Fuster Clapés com administrador de l’Edifici Fénix el 11/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 17/05/18 (Annex 5).

- Al·legació presentada per Antoni Cot Gestí el 17/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 17/05/18 (Annex 6).

- Al·legació presentada per Mª Carmen Gutiérrez Lesaca el 17/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informes per part dels serveis tècnics de Planejament de data 11 de gener de 2019 (Annex 7), i de 4 de març de 2019 (Annex 2), i  per part de l’arqueòloga municipal de data 12 de març de 2019 (Annex 8).

- Al·legació presentada per l’Associació de Veïns d’Establiments el 23/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 12/06/18 (Annex 9). I informe de la cap de servei jurídic de Planejament de data 10/10/2017 (Annex 10)

- Al·legació presentada per la Federación Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) i l’Asociación Hotelera de Palma de Mallorca (ASHPAMA) el 08/09/2017. En contestació a aquesta al·legació s’han emès informes per la cap de servei jurídic de Planejament, de 23/10/2018 (Annex 11) i de 06/10/17 (Annex 12). I informe del cap dels serveis tècnics de Planejament de 08/02/19 (Annex 13).

- Al·legació presentada per Catalina Palou Durán i senyors Monfar Palou el 25/09/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 17/05/18 (Annex 14).

- Al·legació presentada per l’Autoritat Portuària de Balears el 29/08/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de la cap de servei jurídic de Planejament, de 06/10/2017 (Annex 12), per part del serveis tècnics de Planejament, de data 4 de març de 2019 (Annex 2) i per part de  l’arqueòloga municipal de data 12 de març de 2019 (Annex 15).

- Al·legació presentada per l’Associació per a la revitalització dels Centres Antics (ARCA) el 31/10/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès dos informes per l’arqueòloga municipal, de dates 17/05/2018 (Annex 16 i 17) i també per la cap de servei jurídic de Planejament, de 25/10/2018 (Annex 18). I informe del cap dels serveis tècnics de Planejament, de 15 de gener de 2019 (Annex 19).

- Al·legació presentada per Jaime Escalas López el 05/10/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de data 17/05/18 (Annex 20).

- Al·legació presentada per l’Associació de Veïns i Amics de Santa Catalina, el 31/10/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de 17/05/2018 (Annex 21). I informe de la cap de servei jurídic de Planejament de 25/10/ 2018 (Annex 18).

- Al·legació presentada pel Grup Municipal Popular de l’Ajuntament de Palma, amb data de sortida d’ aquest grup de 30/10/17, i  d’entrada en el registre de Planejament de 08/11/2017. En contestació a aquesta al·legació s’ha emès informe per part de l’arqueòloga municipal de 17/05/2018 (Annex 22). I informe de la cap de servei jurídic de Planejament de 25/10/ 2018 (Annex 18).

- Finalment, obra a l’expedient escrit presentat per María Zaforteza Duque de Estrada el 03/08/2017 que no suposa pròpiament una al·legació a la Modificació del Catàleg aprovada inicialment pel Ple de l’Ajuntament.

Per altra banda, després de l’aprovació inicial del projecte de modificació del PGOU, es varen demanar els corresponents informes als organismes afectats. S’exposen a continuació els informes demanats i/o emesos amb posterioritat a l’aprovació inicial, així com els informes municipals que els analitzen, tots els quals obren a l’expedient:

- Informe emès per la Comissió Insular d’Ordenació del Territori i Urbanisme de 29 de setembre de 2017 (favorable amb observacions). S’analitza a l’informe de l’arqueòloga municipal, de 15 de setembre de 2018 (data d’entrada en el registre de Planejament de 13/03/19).

- Sol·licitud informe al Consell Insular, Direcció Insular de Carreteres. No emès.

- Sol·licitud informe a la Demarcació de Costes de les Illes Balears. No emès.

- Informe emès pel Servei d’Assessorament Ambiental de la CMAIB en el sentit que la present modificació no estaria subjecta a la tramitació ambiental estratègica, atès que es tracta d’una modificació puntual d’escassa entitat i que no tindria efectes significatius sobre el medi ambient.

- Informe de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca, de 17 d’octubre de 2017. S’analitza a l’informe de l’arqueòloga municipal, de 15 de setembre de 2018 (data d’entrada en el registre de Planejament de 13/03/19), i del cap dels serveis tècnics de Planejament, de data 29 de gener de 2019.

- Informe de la Secretaria de Estado, DG de Infraestructura, SDG de Patrimonio, oposant-se a les previsions del catàleg aprovat inicialment pel que fa a l’edifici conegut com “Quarter d’Enginyers”. Analitzat a l’informe de l’arqueòloga municipal de 17 de maig de 2018, de sentit estimatori.

- Informes emesos per la Direcció General d’Emergències i Interior, en sentit favorable.

- Informe de la Direcció General d’Aviació Civil, favorable amb condicions. Analitzat per l’informe del cap dels serveis tècnics de Planejament de data 18 de febrer de 2018.

- Sol·licitud d’informe a la Comissió de centre històric i catàleg. No emès.

En data 24 de gener de 2019 té entrada al Servei de Planejament la “modificacions de les memòries i fitxes de l’ampliació de catàleg” remesa per l’arqueòloga municipal. En relació a aquesta documentació, s’emet informe per la cap de servei jurídic de Planejament, de 25 de gener de 2019, i per part del cap dels serveis tècnics de Planejament, de 4 de març de 2019, que es trasllada a l’arqueòloga municipal.

En data 13 de març de 2019 l’arqueòloga municipal entrega nova documentació amb el títol “Actualització del Catàleg de Protecció de Edificis i Elements de interès Històric, Artístic, Arquitectònic i Paisatgístic de Palma. Aprovació Definitiva” consistent en: Memòria Descriptiva i Justificativa, Informes Al·legacions, Informes derivats dels informes de la Comissió Insular d’Urbanisme i de la Comissió Insular del Patrimoni Històric, i Fitxes de Catàleg. Dita documentació manca de firma electrònica.

En data 20/03/19, amb núm. 241, té entrada en el Servei jurídic de Planejament la documentació consistent en Memòria Descriptiva i Justificativa i Fitxes de Catàleg, documentació signada electrònicament  per l’arqueòloga municipal (versió en paper i còpia amb format digital). I en data 22/03/19, amb núm. 245, té entrada en el Servei jurídic de Planejament els documents Plànols d’Ordenació modificats del Pla General, Plànols d’Informació de Servituds Aeronàutiques, Fitxes de Sistemes modificades i Normes Urbanístiques, documentació signada electrònicament pel cap dels serveis tècnics de Planejament.  

Aquesta documentació es prepara una vegada informades les al·legacions presentades i analitzats els informes emesos pels organismes afectats, i introdueix certs canvis respecte de la versió aprovada inicialment. Aquests canvis s’expliquen bàsicament en l’apartat 5 de la Memòria Descriptiva signada per l’arqueòloga municipal i consisteixen en: l’eliminació de sis Fitxes de Catàleg; s’ha canviat el nivell de protecció de C a B pel que fa a quatre immobles catalogats; s’han eliminat les directrius d’intervenció referents a interiors en aquells elements amb nivell de protecció C; en el cas de l’element 59-01 Cases de Son Ametller s’ha rebaixat el nivell de protecció de B a C; en un petit nombre de casos s’ha modificat el contingut de les fitxes pel que fa a la descripció dels elements protegits (07-50, Brancal de pont andalusí; 23-02, carrer Mas, 22; 33-14, Col·legi Madre Alberta; 42-18, Plaça del Rutló, 3;  76-18, Club Nàutic del Molinar); s’han corregit errors detectats pel que fa a la classificació del sòl; s’han corregit alguns plànols de situació de les fitxes; s’ha modificat la redacció de l’article 272, apartat 5è. Aquest canvis no es consideren substancials, de conformitat amb la regulació de l’article 165 del reglament de la LOUS.

Per Acord de la Comissió de Centre Històric i Catàleg de data 15 de març de 2019 s’ha informat favorablement l’ “Actualització del Catàleg de Protecció d’ edificació i elements de interès històric i paisatgístic de Palma. Aprovació definitiva”, expedient PA16-06.

Es fa constar que es sol·licitarà informe a la Secretaria General en virtut de les seves funcions d’assessorament legal al Ple i les Comissions, atribuïdes en l’article 122.5.e) apartat 2n. de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local, en relació a l’article 123.2 del mateix text legal, que tindrà caràcter preceptiu per què es tracta d’assumptes que exigeixen una majoria especial. Dit informe se preveu també a l’article 85 de la Llei 20/2006, Municipal i de Règim Local de las Illes Balears, de 15 de desembre.

Atès el que disposen els articles 72 i 73 i la disposició addicional quarta de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de Capitalitat de Palma de Mallorca, d’acord amb la redacció donada per la Llei 6/2012, de 6 de juny, així com l’article 54 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’Urbanisme de les Illes Balears, pot aprovar-se definitivament  la proposta de modificació del Pla General d’Ordenació Urbana de Palma.

Per això, i atesos els articles 172 i 175 del Reglament d’organització, funcionament i  règim jurídic de les entitats locals; els art. 127.1.c), 123.1.i), 122-4-a), i  amb el quòrum establert a l’article 123.2 del capítol II, títol X de la Llei 7/85 de 2 d’abril, modificada per la Llei 57/03, de 16 de desembre de Mesures per la modernització del govern local, RDL 781/86, de 18 d’abril, art. 99 i següents del Reglament Orgànic del Ple,  4-1-e) i 12-a) del Reglament de la Gerència d’Urbanisme, es considera que el Consell de la Gerència  pot  adoptar la següent  resolució:

Proposar a la Junta de Govern l’aprovació definitiva del projecte de  modificació del Pla General d’Ordenació Urbana de Palma, relativa a  la modificació del Catàleg de Palma,  projecte redactat  per l’arqueòloga municipal i pels Serveis tècnics de Planejament, per tal que sigui elevat a l’ajuntament Ple, previ dictamen de la Comissió Informativa  l’adopció del següent:    

ACORD

1r. Informar les al·legacions presentades per les persones que figuren a la part expositiva del present acord en sentit estimatori o desestimatori segon es desprèn dels informes municipals a què es fa menció a la part expositiva i que s’adjunten al present acord formant part del mateix (annexes 1 a 22), i  que es notificaran individualment a cadascun dels al·legants.

Pel que fa a la sol·licitud d’inclusió en la proposta de Catàleg Municipal del Monument de “Sa Faixina”, sol·licitud feta per l’associació ARCA, per l’Associació de Veïns i Amics de Santa Catalina i pel Grup Municipal Popular de l’Ajuntament de Palma es suspèn el pronunciament municipal fins que es produeixi un pronunciament judicial ferma  en relació a l’acord del Consell Insular de no declarar com a Bé catalogat el monòlit de sa Feixina.

2n. Aprovar definitivament la modificació del Pla General d’Ordenació Urbana de Palma, redactada per l’arqueòloga municipal i pels serveis tècnics de Planejament, que té per objecte la modificació del seu Catàleg de protecció d’edificis i elements d’interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic. La documentació que s’aprova definitivament és la documentació amb dates d’entrada al Servei jurídic de Planejament de 20 i 22/03/19 i que s’ha  arxivat a la carpeta electrònica Planejament\DOC TECNICA ORIGINAL\PA DOC TECNICA ORIGINAL\PA2016-0006- AMPLIACIÓ CATÀLEG\PA2016-0006-v20190322-per aprovacio definitiva.

Aquesta documentació s’ha preparat una vegada informades les al·legacions presentades i analitzats els informes emesos pels organismes afectats, i introdueix certes modificacions no substancials respecte de la versió aprovada inicialment, les quals s’han indicat a la part expositiva del present acord.

3r. Notificar el present acord a tots els al·legants, juntament amb els informes corresponents a les seves al·legacions.

4t. Notificar el present acord també a totes les Administracions que siguin titulars de béns afectats per la present Modificació del PGOU, d’acord amb la regulació continguda a l’article 189 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques. La notificació a la Secretaria d’Estat, per raó de la titularitat sobre el “Quarter d’Enginyers”, inclourà l’informe de l’arqueòloga municipal, de 17 de maig de 2018.

5è. Comunicar el present acord a la Comissió de Patrimoni del Consell Insular de Mallorca, juntament amb l’informe emès per l’arqueòloga municipal de 15 de setembre de 2018 i del cap dels serveis tècnics de Planejament, de 29 de gener de 2019, els quals analitzen l’informe emès per la Comissió de Patrimoni, tot allò d’acord amb la regulació continguda a la Llei del Patrimoni Històric de les Illes Balears, i a l’article 126.5 del Reglament de la LOUS.

6è. Comunicar el present acord als  Serveis municipals que es puguin trobar afectats, així com a l’Oficina de la Revisió del PGOU.

7è. Donar trasllat al Consell Insular de Mallorca i al Govern de les Illes Balears del present acord  dins el termini de quinze dies des de la seva adopció, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada, així com una còpia dels documents més rellevants de l’expedient, posteriors a l’aprovació inicial.

8è. Donar trasllat a la Direcció General d’Aviació Civil de la certificació de l’acte d’aprovació definitiva, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada, de conformitat amb allò que es regula a la disposició addicional segona.6 del Real Decret 2591/1998, de 4 de desembre, en la seva redacció donada pel real Decret 297/2013, de 26 d’abril.

9è. Publicar el present acord, juntament amb la normativa adient, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, quedant aleshores aixecada la suspensió de l'atorgament de llicències a les àrees del territori objecte d’aquest acord.”

Complint amb l’art. 181 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl, per a l’Illa de Mallorca, es publica perquè es prengui general coneixement i als efectes pertinents.

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu de conformitat amb l’article 114 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú, i els articles 45 i ss. de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdic­ció contenciosa administrativa, modificada per la Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seva publicació. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

Així mateix i d’acord amb l’art. 70 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, es publica tot seguit el text complet de les ordenances d’aquesta modificació de PGOU:

(veure ANNEX 1. NORMES URBANÍSTIQUES I FITXES DE SISTEMES MODIFICADES)

(veure ANNEX 2. ACTUALITZACIÓ DEL CATÀLEG DE PROTECCIÓ DE PALMA)

 

Palma, 6 de juny de 2019

El cap del Departament

(Signat mitjançant signatura electrònica)

p.d. Decret de batlia núm 3000/2014, de 26/02/2014

(BOIB núm. 30 de  4-03-2014)

Jaume Horrach Font

Documents adjunts