Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 22554
Aprovació definitiva del Reglament de funcionament del Servei Residencial d'Inserció Social-Casa d'Acollida de Ciutadella (exp. 2012/006044)
Versió PDF
Havent transcorregut el termini d'exposició pública del Reglament de funcionament del Servei Residencial d'Inserció Social-Casa d'Acollida de Ciutadella, aprovat inicialment pel Ple en sessió ordinària de dia 12 de juliol de 2012, en el punt núm. 6 de l'ordre del dia (BOIB núm. 117 de 14 d'agost de 2012), i no havent-se presentat cap reclamació en contra, aquest reglament va quedar elevat a definitiu; i de forma automàtica, el dia 20 de setembre de 2012, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.
A continuació, es transcriu íntegrament l'esmentat reglament:
Reglament de funcionament del Servei Residencial d'Inserció Social-Casa d'Acollida de Ciutadella
TÍTOL I
CONDICIONS GENERALS
Art. 1r Objecte
El Servei Residencial d'Inserció Social-Casa d'Acollida és un recurs propi de l'Ajuntament de Ciutadella i gestionat per l'Àrea de Serveis Socials.
Partim del principi que cada persona es un ésser propi i diferent, la complexitat dels seus comportaments i l’adequació de les seves respostes està mediatitzada per la manera com integra l'herència biològica, el medi familiar, el context social immediat i les fluctuacions que es van produint en el seu cicle vital. Així idò, individu i col·lectiu són els dos pols oposats d’una mateixa realitat social que existeixen d’una manera dinàmica.
El Servei Residencial-Casa d'Acollida de Ciutadella compleix la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les llles Balears, la qual, a l'article 25, Prestacions bàsiques garantides, fixa que es consideren necessitats bàsiques l'allotjament, l'alimentació i el vestit. L'Ajuntament de Ciutadella, amb l'objectiu no només de cobrir les necessitats més bàsiques de les persones amb manca d'habitatge, pretén treballar de forma integral i integradora amb criteris d'inclusió en itineraris personalitzats per tal d'aconseguir la integració social, laboral i comunitària.
El servei Residencial-Casa d'Acollida està inclòs dins el Servei d'Atenció Social Bàsica de l'Àrea de Serveis Socials, i es conforma com una prestació més d'atenció a la ciutadania. Per tant, té un caràcter estrictament municipal i la seva organització, el funcionament i la dotació econòmica són potestat municipal.
Art. 2n Accés al Servei
L'accés al Servei Residencial d'Inserció Social serà de forma indirecta, i no es podrà admetre cap persona usuària que prèviament no hagi estat derivada pels Serveis Socials Comunitaris Bàsics del municipi de Ciutadella.
Les vies d’accés al Centre Residencial d'Inserció són les següents:
- Serveis Socials:
L’accés de les persones usuàries es produirà a través del treballador social del Servei d'Acollida.
En tots els casos serà necessària la complementació d’un informe-proposta, per part del professional de referència, on s’avaluï i s’informi sobre les característiques personals i socials del cas, i on s’expliciti la demanda perquè la persona ingressi al Servei com a usuària.
- Policia Local de l'Ajuntament de Ciutadella:
La Policia Local de Ciutadella, en situacions d’urgència i/o en casos que els Serveis Socials es trobin fora del seu horari d'atenció, podrà sol·licitar l'ingrés d’una persona al Servei amb caràcter d'urgència i amb la condició que a l'endemà o el primer dia laboral es dirigeixi als Serveis Socials Municipals.
Art. 3r Criteris d’admissió i atenció
3.1. Criteris d'admissió
Amb caràcter general, seran admeses aquelles persones que compleixin els requisits següents:
3.2. Criteris d’atenció
A continuació s'estableixen els criteris que orientaran l’establiment de prioritats en l’atenció dels casos, davant la previsible aparició de situacions en les quals es produeixi un nombre de propostes d’ingrés superior al nombre de places disponibles al Servei.
Els criteris d’atenció seran de dos tipus:
S’acolliran les persones amb majors limitacions derivades del seu estat de salut, sempre que aquesta situació sigui compatible amb el manteniment de la convivència amb la resta de persones residents/usuàries. Les persones amb trastorns mentals no compensats, persones amb malalties mentals severes o amb malaties infectocontagioses no tractades quedaran fora del Servei Residencial per la impossibilitat de garantir una bona intervenció per part del servei. Es té en compte la voluntat de la persona usuària de deixar-se ajudar en l'àmbit sanitari i de sotmetre’s a controls mèdics.
Art. 4t Circuit del Servei
Entenem com a circuit del Servei Residencial d'Inserció-Casa d'Acollida el conjunt de fases i operacions que, amb caràcter general, hauran de seguir les persones professionals i usuàries en relació amb l’accés, l'admissió, l'estada i la sortida del Centre.
4.1. Primera acollida i proposta d'estada
Es fa demanda d'estada a la Casa, sota valoració del/de la treballador/a social; i, en funció de les característiques, de les necessitats bàsiques i del grau de vulnerabilitat social de la seva situació, es realitza l'autorització d'estada al Centre d'Inserció-Casa d'Acollida (annex 3). És durant aquesta entrevista que es recolliran les dades bàsiques de la persona usuària, que seran incloses en els registres d'entrada del servei residencial, i es treballaran les normes bàsiques de funcionament del servei, a través de l'acceptació i la signatura per part de la persona usuària dels acords per a la convivència (annex 4).
Durant aquesta primera entrevista també es lliura a la persona la carta de drets i deures.
4.2. Diagnòstic social
Els treballadors socials, a través de les diferents entrevistes, emeten un diagnòstic social de la persona, a partir del qual es generarà l'itinerari personalitzat en el qual s'intervindrà de manera interdisciplinar amb la resta de tècnics del Servei d'Acollida.
4.3. Acollida
Una vegada es fa efectiva l'entrada a la Casa, se'ls lliurarà el material d'higiene bàsica i se'ls assignarà una habitació. Posteriorment, els professionals del Servei Residencial acompanyaran la nova persona usuària per les dependències del Centre, perquè les conegui i, a la vegada, pugui ser presentada a la resta de persones usuàries.
Art. 5. Període de prova
S’establirà, amb caràcter general, un període d’adaptació de 15 dies, durant els quals les persones professionals del Servei observaran i avaluaran el comportament de la nova persona usuària pel que fa a la convivència amb la resta de residents, el respecte a la normativa bàsica del funcionament del Servei i la seva disposició a participar en la realització d’un pla de treball personalitzat. La valoració que es desprengui d’aquest període podrà determinar la continuïtat o baixa en el Servei.
Art. 6. Programació del pla de treball
Superat el període d’adaptació, s'iniciarà de manera interdisciplinar el seu itinerari d'inclusió, en el qual s'acordaran els objectius específics d’actuació del seu pla de treball, el tipus d’actuacions concretes a realitzar, els ritmes de treball i els compromisos adquirits.
La confecció del pla de treball es caracteritzarà per la seva flexibilitat i adaptació a les característiques personals de la persona usuària, pel caràcter psicoeducatiu i social de les mesures proposades, per la integració i participació, i pel rol dinàmic que s'atorga a la mateixa persona usuària durant tot el procés d'inserció.
Art. 7. Seguiment de mesures
Comprèn totes aquelles accions que es desenvolupen durant el període d’estada dels usuaris al Servei i que es troben relacionades amb l’avaluació del grau de compliment dels compromisos adoptats per la persona en relació amb el pla de treball personalitzat.
Art. 8. Sortida del Servei
Es consideren diversos supòsits de sortida del Servei:
Art. 9. Règim de permanència
Amb caràcter general, el temps màxim d’estada al Servei serà de 6 mesos, període de temps considerat com a mínim i necessari per a la complementació del circuit exposat més amunt.
Açò no obstant, en els casos de concessió de períodes de pròrroga, s’haurà de reformalitzar per escrit el pla de treball, amb l'explicitació de la data fixada per a la finalització de l’estada
Art. 10. Drets de les persones usuàries
Art. 11. Deures de les persones usuàries
TÍTOL II
ORGANITZACIÓ DEL SERVEI
Art. 12 Organització general del servei
La utilització dels espais destinats per al desenvolupament dels diferents serveis oferts es regirà per la normativa que a continuació s’estableix i amb el propòsit d’evitar possibles conflictes.
Art. 13 Espais de dormitoris
Art. 14 Espais de dutxes i lavabos
Art 15. Espais de menjador
Art 16. Espais comuns
Art. 17 Espai exterior
TÍTOL III
Tipificació dels incompliments
Art. 18 Els incompliments de la normativa estaran tipificats com a faltes. Les diferents faltes estaran relacionades amb una escala que modularà la seva importància, i el grau d’afectació respecte a la bona convivència i a l'organització de la Casa:
En el marc d’aquesta escala es tipificaran faltes de naturalesa similar i s’aplicarà un règim de sancions que respecti el criteri de la proporcionalitat entre l’acció i les conseqüències.
Art. 19 Faltes lleus
Es consideraran faltes lleus i, per tant, causa d’amonestació i advertiment:
Art. 20 Faltes greus
Es consideraran faltes greus i, per tant, causa d’expulsió durant una setmana del Servei Residencial:
Art. 21 Faltes molt greus
Es consideraran faltes molt greus i, per tant, causa d’expulsió i/o de rescissió de l’estada al Centre Residencial.
Art. 22 Enregistrament dels incompliments
L'enregistrament de les incidències és condició necessària per tal de poder actuar de forma coordinada i oferir respostes coherents com a equip. Existeixen tres instruments d’enregistrament:
Art. 23 Vigilància en l’aplicació de la normativa general del Centre
La vigilància per al compliment de la normativa general del Centre correspon a totes les persones treballadores que presten els seus serveis al Centre Residencial d'Inserció, amb independència de la seva categoria professional (educador/a Social, treballador/a social, psicòleg/òloga, treballador/a familiar, policies tutors).
Art. 24 Règim sancionador
El règim sancionador guardarà una relació entre les diferents tipologies de faltes i les sancions a aplicar. El quadre de règim sancionador del Centre Residencial (annex 11) sistematitza aquesta relació tenint en compte el criteri de la proporcionalitat. Aquest document serà lliurat a les persones usuàries en el moment de l'ingrés al Centre, amb l’objecte de garantir-los el coneixement sobre la relació entre l’acció i les conseqüències que se'n puguin derivar.
Art. 25 Aplicació del règim sancionador
L’aplicació d’aquest règim correspondrà a diferents professionals en funció de la franja horària en què s’hagi d’aplicar.
Art. 26 Comunicació de l’aplicació del règim sancionador
La directora de l'Àrea de Serveis Socials comunicarà a la persona usuària les circumstàncies que motiven l’aplicació del règim sancionador. Les vies de comunicació seran de dos tipus, i una no serà excloent de l’altra:
Art. 27 Retroactivitat de les sancions
Com a regla general, quan una persona usuària compleix la sanció imposada, aquesta exhaureix la seva eficàcia i no tindrà efectes retroactius. Açò no obstant, es podrà aplicar el règim sancionador tenint en compte el principi de retroactivitat i amb el propòsit de poder actuar davant persones usuàries que mantinguin, de forma reiterada, actituds i/o conductes perjudicials per a la convivència al Centre Residencial.
Amb l’objecte d’evitar una interpretació arbitrària del principi de retroactivitat en l’aplicació del règim sancionador, adoptarem els criteris següents:
Art. 28 Readmissió a la Casa d'Acollida
Les persones usuàries que hagin estat expulsats de forma provisional per l'incompliment del règim intern del Centre podran reingressar amb posterioritat a la conjunció de les següents circumstàncies:
La readmissió de la persona usuària es condicionarà al fet que les condicions exposades més amunt es produeixin de forma simultània.
Ciutadella de Menorca, 2 de desembre de 2013
L’alcalde,
José María de Sintas Zaforteza