Uns 300 escolars de Mallorca han participat aquest dimarts en una trobada científica en què han exposat les seves propostes sobre la Posidònia Oceanica. Els treballs són fruit de la investigació desenvolupada per un total de 971 alumnes a deu centres i instituts de l'illa al llarg del curs escolar 2023-2024 en el marc del programa educatiu “Posidònia a l'Aula”, que impulsa Redeia en col·laboració amb el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), mitjançant l'Institut d'Estudis Avançats de la Mediterrània (IMEDEA), i el Centre de Formació de Professorat de Calvià de la Conselleria d'Eduació i Universitat.

Tots els centres educatius que han format part de “Posidònia a l'aula” aquest curs han estat reconeguts avui com a “Centres posidònics” i han rebut un diploma acreditatiu, en un acte celebrat al campus de la Universitat de les Illes Balears (UIB ) en què els alumnes i les alumnes han estat els protagonistes com a “congressistes” d'un fòrum de coneixement sobre la posidònia. Allà han exposat les seves investigacions davant d'un atent públic entre el qual hi havia el rector de la UIB, Jaume Carot; el director general de Personal Docent de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears, Ismael Alonso; l'investigador de l'IMEDEA Jorge Terrados; el director de Sostenibilitat de Redeia, Antonio Calvo i el delegat de Redeia a Illes Balears, Eduado Maynau.

L´impuls d´un projecte com el Bosc Marí respon al Compromís de Sostenibilitat 2030 de Redeia, que persegueix la conservació de la biodiversitat, la lluita contra el canvi climàtic i la contribució al desenvolupament social.

En aquest àmbit, Posidònia a l'Aula és el vessant educatiu del Bosc Marí de Redeia, un projecte que va començar el 2012 amb una fase de recerca i posteriorment el 2018 amb el plantat de més de 13.000 fragments que ha permès la recuperació de dos hectàrees de posidònia en aigües de la badia de Pollença amb una taxa de supervivència superior al 90% avui dia.

La vocació del projecte del Bosc Marí de Redeia, desenvolupat de la mà dels experts de l'IMEDEA, és des del seu origen de recuperació mediambiental i biodiversitat i, alhora, de divulgació científica i educativa, esdevenint un “laboratori viu” obert a la comunitat científica nacional i internacional i en un instrument educatiu per aprofundir en la conscienciació de les generacions futures en la necessitat de preservar la biodiversitat amb la posidònia com a protagonista.

A través de Posidònia a l'Aula els estudiants poden acostar-se a la posidònia, aprendre tot sobre aquesta planta endèmica del Mediterrani, sobre la biodiversitat que genera i aixopluga al seu voltant. A mesura que avança la seva formació, van prenent consciència, des del coneixement i l'estima, de la necessitat de la recuperació i la conservació de la posidònia, com a font de preservació dels ecosistemes marins i com a agent natural en la lluita contra el canvi climàtic.

El programa Posidònia a l'Aula, dirigit per l'IMEDEA i amb la implicació del professorat dels centres, formats específicament per al seu desenvolupament, inicia l'alumnat en la investigació, a partir d'un aquari amb fragments de posidònia que s'instal·la a la seva aula i els ensenya a aprofundir en el coneixement de la biodiversitat marina.

Està dirigit a alumnes de Primària, ESO i també de Batxillerat, i s'adapta la formació a cadascun d'aquests cicles. Durant aquest curs, els aquaris de posidònia han arribat a centres d'Esporles (CEIP on va sorgir, de la mà dels professors Xavi i Ferran Morell la idea de formar els escolars en el coneixement de la posidònia), Sóller, Calvià, Andratx i Palma.

PROJECTES POSIDÒNICS

Una part dels participants han exposat avui els seus treballs en ponències. Per exemple, els alumnes de l'IES s'Arenal han presentat la seva pàgina web amb informació sobre les característiques de la posidònia i els éssers vius observats. A segon i quart de Primària del CEIP Es Puig han mostrat un còmic i un joc de memory que han dissenyat sobre la posidònia i les amenaces que l'amenacen.

“Els pulmons de la Mediterrània” és el projecte del col·legi Sant Pere, que incideix en la importància de la posidònia per a la salut dels ecosistemes marins. Sota el títol “Hi ha prades al mar?”, els alumnes de primer d'ESO de l'IES Josep Sureda i Blanes s'han centrat a identificar els “habitants” de les praderies de posidònia. A quart d'ESO de l'IES Baltasar Porcel han arribat fins i tot a desenvolupar un tractament estadístic descriptiu bàsic amb les dades obtingudes de la tasca de recerca: “Biorecompte a la posidònia”.

Finalment, els escolars de cinquè de Primària de CEIP Gabriel Comas han elaborat targetes informatives interessants sobre posidònia i els perills que l'amenacen, destacant, per exemple, com és importantíssima per a la protecció de les platges. Al CEIP Pere Cerdà, han creat un joc de taula “Salvem la posidònia” ia La Miraculosa s'han atrevit fins i tot a aprofundir en la influència del canvi climàtic i en prediccions de futur dels ecosistemes marins de la Mediterrània. L'IES de Calvià i l'IES Guillem Sagrera completen els centres que han seguit també aquest curs el programa Posidònia a l'Aula.

L´impuls d´un projecte com el Bosc Marí respon al Compromís de Sostenibilitat 2030 de Redeia, que persegueix la conservació de la biodiversitat, la lluita contra el canvi climàtic i la contribució al desenvolupament social.