Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 519036
Resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa per la qual es regulen les mesures i suports per a l’atenció educativa inclusiva, així com els documents que se'n deriven

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets 

1. La Declaració de Salamanca i el marc d'acció per a les necessitats educatives especials, aprovada per la Conferència Mundial sobre Necessitats Educatives Especials: Accés i Qualitat (UNESCO, 1994), promou l'educació per a tots des d'una perspectiva d'educació integradora que atén tots els infants, sobretot els que presenten necessitats educatives especials. Cadascú té característiques, interessos, capacitats i necessitats d'aprenentatge que li són propis i els sistemes educatius han d'estar dissenyats per tenir en compte aquestes característiques i necessitats diferents. 

2. La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU, 2006) reconeix expressament el dret a l'educació inclusiva com a condició indispensable perquè tots els alumnes puguin accedir a una educació de qualitat, equitativa, universal i no discriminatòria. 

3. La Declaració d'Incheon i el marc d'acció (UNESCO, 2015) per a la implementació de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4: garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge al llarg de la vida per a tothom (Agenda 2030), representa el compromís de la comunitat internacional de l'educació amb l'ambició d'una educació inclusiva i de qualitat. 

4. La Recomanació del Consell Europeu, de 22 de maig de 2018, relativa a les competències clau per a l'aprenentatge permanent estableix que els estats membres han d'emparar el dret a una educació, formació i aprenentatge permanent inclusius i de qualitat i garantir les oportunitats per a què totes les persones puguin assolir competències clau des d'edats primerenques i durant tota la vida. 

5. La Conselleria d'Educació i Universitats treballa per impulsar la normalització i la inclusió de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu en l'àmbit escolar i en general per a la millora de la qualitat educativa per a tot l'alumnat, dins el marc de l'escola inclusiva. 

6. El Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) és el marc de referència per a la creació de contextos d'aprenentatge flexibles i diversificats que proporcionen múltiples maneres per a la implicació, per a la representació i la percepció i per a l'acció i l'expressió. L'aspecte universal del DUA planteja la necessitat de dissenyar activitats, tasques, situacions d'aprenentatge, programes, entre altres, per atendre tot l'alumnat. 

7. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 31 d'agost de 2022 estableix les instruccions per a la identificació d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i per a l'avaluació psicopedagògica i social, el document d'acreditació provisional de necessitats específiques de suport educatiu i el dictamen per a l'escolarització en una modalitat diferent a l'ordinària o per al canvi de modalitat d'escolarització, per al curs 2022-2023. 

8. Per tot el que s'ha exposat, és necessari definir les mesures i suports per a l'atenció inclusiva, l'avaluació psicopedagògica i social, l'acreditació provisional de necessitats específiques de suport educatiu i el dictamen per a l'escolarització en una modalitat diferent a l'ordinària o per canvi de modalitat d'escolarització. 

 Fonaments de dret 

1. L'article 4.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), segons la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (LOMLOE), especifica el següent: 

Sense perjudici que al llarg de l'ensenyament bàsic es garanteixi una educació comuna per a tot l'alumnat, s'ha d'adoptar l'educació inclusiva com a principi fonamental, amb la finalitat d'atendre la diversitat de les necessitats de tot l'alumnat, tant del que té dificultats especials d'aprenentatge com del que té més capacitat i motivació per aprendre. Quan aquesta diversitat ho requereixi, s'han d'adoptar les mesures organitzatives, metodològiques i curriculars pertinents, segons el que disposa aquesta Llei, segons els principis del Disseny universal de l'aprenentatge, garantint en tot cas els drets de la infància i facilitant l'accés als suports que l'alumnat requereixi. 

2. L'article 71.2 de la LOE, segons la redacció establerta per la LOMLOE, modifica la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu: 

Correspon a les administracions educatives assegurar els recursos necessaris per tal que els alumnes i les alumnes que requereixin una atenció educativa diferent de l'ordinària, perquè presenten necessitats educatives especials, per retard maduratiu, per trastorns de desenvolupament del llenguatge i la comunicació, per trastorns d'atenció o d'aprenentatge, per desconeixement greu de la llengua d'aprenentatge, perquè estan en situació de vulnerabilitat socioeducativa, per les seves altes capacitats intel·lectuals, perquè s'han incorporat tard al sistema educatiu o per condicions personals o d'història escolar, puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i, en tot cas, els objectius establerts amb caràcter general per a tot l'alumnat. 

3. L'article 73.1 de la mateixa Llei especifica que: 

S'entén per alumnat que presenta necessitats educatives especials el que afronta barreres que limiten el seu accés, presència, participació o aprenentatge, derivades de discapacitat o de trastorns greus de conducta, de la comunicació i del llenguatge, per un període de la seva escolarització o al llarg de tota, i que requereix determinats suports i atencions educatives específiques per a la consecució dels objectius d'aprenentatge adequats al seu desenvolupament. 

4. L'article 74.2 de la mateixa Llei queda redactat en els termes següents: 

La identificació i valoració de les necessitats educatives d'aquest alumnat l'han de fer, tan aviat com sigui possible, professionals especialistes i en els termes que determinin les administracions educatives. En aquest procés han de ser escoltats i informats preceptivament els pares, mares o tutors legals de l'alumnat. 

5. En el punt 5 de l'article anterior s'assenyala el següent: 

També correspon a les administracions educatives afavorir que l'alumnat amb necessitats educatives especials pugui continuar la seva escolarització de manera adequada en tots els nivells educatius pre i postobligatoris; adaptar les condicions de realització de les proves que estableix aquesta Llei per a les persones amb discapacitat que ho requereixin; proporcionar els recursos i suports complementaris necessaris, i proporcionar les atencions educatives específiques derivades de discapacitat o trastorns d'algun tipus durant el curs escolar. 

6. Per altra banda, la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears determina, en l'article 140 les característiques de l'educació inclusiva i estableix, en l'article 141, que tots els alumnes són subjectes de l'atenció educativa inclusiva i de les mesures d'atenció a la diversitat que necessitin per raons pedagògiques, amb independència de si estan escolaritzats en centres ordinaris o en centres d'educació especial, tenint en compte la voluntat de les famílies. 

7. La mateixa Llei a l'article 55.1.c) assenyala que les famílies i, si escau, els tutors legals, tenen el dret de conèixer les programacions didàctiques i els criteris d'avaluació, així com, si es dona el cas, les adaptacions curriculars que s'apliquen als seus fills. 

8. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, indica en l'article 3.4 que l'atenció integral als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha d'iniciar des del mateix moment en què la necessitat és identificada, amb independència de l'edat de l'alumne i s'ha de regir pels principis de normalització i d'inclusió.

9. Aquest Decret en l'article 11.3 especifica que les adaptacions curriculars significatives es poden aplicar als alumnes amb necessitats educatives especials a l'educació infantil i a l'educació bàsica. 

10. Segons l'article 11.5 del mateix Decret, «el servei d'orientació educativa del centre ha de determinar la decisió d'aplicar una ACS, després de fer una avaluació psicopedagògica de l'alumne amb la col·laboració dels professors. En el cas d'alumnes d'incorporació tardana, la decisió d'aplicar una ACS s'ha de basar en l'avaluació inicial. L'ACS ha de tenir una durada limitada». 

11. L'article 20.7 del Decret abans esmentat exposa que els informes clínics o d'altre tipus aportats per les famílies que siguin externs al centre i als serveis d'orientació educativa, social i professional tindran un caràcter informatiu i complementari i constituiran un element més a tenir en compte en el procés d'avaluació psicopedagògica. En el punt 16 especifica que el conseller d'Educació i Cultura —actualment d'Educació i Universitats— ha de regular l'elaboració, el contingut i la tramitació de l'informe psicopedagògic i del dictamen d'escolarització. 

12. El Decret 30/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil a les Illes Balears. 

13. El Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears. 

14. El Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. 

15. El Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears. 

16. El Real Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel que se desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional. 

17. El Decret 34/2019, de 10 de maig, pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsics, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

18. El Decret 36/2018, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum dels ensenyaments professionals de música de les Illes Balears. 

19. El Decret 54/2011, de 20 de maig, de currículum dels ensenyaments de dansa. 

20. El Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s'estableix a les Illes Balears el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de disseny de les especialitats de disseny d'interiors, disseny de moda i disseny de productes i se'n regula l'avaluació. 

21. El Decret 26/2014, de 13 de juny, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior d'art dramàtic en l'especialitat d'interpretació i se'n regula l'avaluació. 

22. El Decret 4/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de música de les especialitats de Composició, Interpretació, Musicologia i Pedagogia i se'n regula l'avaluació.

23. El Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoletes infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

24. El Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de de les Illes Balears, del cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents al títols de tècnic superior en Fotografia, en Il·lustració, en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny. 

25. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d'orientació educativa, social i professional de les Illes Balears estableix en l'article 10.2 com a funcions generals dels serveis d'orientació, entre d'altres, la de fer l'avaluació i l'assessorament psicopedagògic en la planificació, desenvolupament i disseny d'actuacions que donin resposta a les necessitats educatives de tots els alumnes i la d'establir processos d'identificació, actualització, seguiment i intervenció psicopedagògica per als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), (BOIB núm. 70, de 25 de maig de 2019). 

Per tot això i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent, 

Resolució 

1. Regular les mesures i suports per a l'atenció educativa inclusiva, així com els documents que se'n deriven. 

2. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web del Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa. 

 

(Signat electrònicament: 22 de juliol de 2025)

La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa Neus Riera Estarellas 

Documents adjunts