Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 388478
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per la qual s’aproven la convocatòria, les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de personal funcionari de l’escala d’Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1, de l’Oferta d’ocupació pública corresponent a l’exercici 2023 de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials
Versió PDF
Antecedents
1. En data 20 de desembre de 2023, per Resolució de la Presidència de l'IMAS, es va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, i correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024).
2. En data 15 de juliol de 2024, la Presidència de l'IMAS va aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
3. En data 12 de maig de 2025, el Director Gerent de l'IMAS va emetre informe justificatiu per iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de l'especialitat Metge-Metgessa (A1), de l'Administració especial, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'IMAS.
4. En data 13 de maig de 2025, la Presidència de l'IMAS va resoldre iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de l'especialitat Metge-Metgessa (A1), de l'Administració especial, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'IMAS.
5. En data 20 de maig de 2025, la Responsable i Cap del Servei de Gestió Econòmica de l'IMAS ha emès informe econòmic que estableix que la proposta de resolució compleix amb els principis de d'estabilitat pressupostària i que les places objecte de la convocatòria estan dotades al pressupost de l'exercici 2025.
6. En data 28 de maig de 2025, des del Servei Jurídic del Departament de Recursos Humans de l'IMAS es va emetre informe jurídic favorable, atès que s'ha seguit el procediment legalment establert i la proposta de resolució s'adequa a la normativa vigent.
7. En data 2 de juny de 2025, la Intervenció general del Consell de Mallorca va emetre informe de fiscalització prèvia amb resultat favorable.
Fonaments de dret
1. L'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), estableix que, en tot cas, l'execució de l'oferta pública d'ocupació s'haurà de desenvolupar dins el termini improrrogable de tres anys.
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, i correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024).
A l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, i correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024), es varen aprovar, entre d'altres, 4 places de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1.
Aquestes places de l'Oferta d'ocupació pública de l'exercici 2023 són totes de la taxa específica i corresponen al torn lliure. Per tant, hi ha 4 places de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1, que és procedent convocar.
2. D'acord amb l'article 55 del TREBEP, tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, i d'acord amb el que preveuen aquest Estatut i la resta de l'ordenament jurídic.
A l'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els programes mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari. A l'empara d'aquesta atribució, el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, ho fa amb caràcter bàsic d'acord amb l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.
Segons es disposa a l'article 3 del citat Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, de caràcter bàsic segons la seva Disposició Final, els procediments de selecció es regiran per les bases de convocatòria que aprovi l'òrgan corresponent de la Corporació per a cadascuna de les escales, subescales i classes de funcionaris.
A l'article 44 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'estableixen els principis informadors de l'accés a la funció pública i a l'article 49 de la mateixa norma s'estableix el contingut mínim que han de contenir les convocatòries de selecció, així com que s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones que hi participen.
Mitjançant Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 15 de juliol de 2024, es varen aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
Aquestes Bases generals constitueixen el règim jurídic que ha de regir de manera uniforme el desenvolupament dels processos selectius de personal funcionari per al torn lliure, per al torn de reserva per a persones amb discapacitats i per al torn de promoció interna. Tot això, sense perjudici de les especificitats, derivades de les característiques de les diferents escales, subescales, classes i categories o especialitats, que s'hauran de recollir a les bases específiques de cada convocatòria.
3. La Disposició addicional primera de l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen, aprovada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 14 de febrer de 2013 (BOIB núm. 69 de 16 de maig de 2013), modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 9 de juny de 2022 (BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022), estableix que les persones que participin en els processos selectius convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, en el seu cas, l'esmena, els procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, així com qualsevol altre actuació relacionada amb el procediment, per mitjans electrònics. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal. La presentació de sol·licituds, escrits i documents, així com les comunicacions per mitjans telemàtics suposa una major agilitat en la tramitació dels procediments i facilita l'accessibilitat dels ciutadans, que poden fer les gestions necessàries des de qualsevol lloc i hora, dins els terminis prevists en la convocatòria.
Altrament, la referida Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen preveu que, per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.
4. D'acord amb l'article 7.2.13 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), correspon a la Presidència convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció. Per tot això, es dicta la següent
Resolució
1. Aprovar les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent a l'exercici 2023, que s'adjunten com a Annex I i Annex II.
2. Convocar el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent a l'exercici 2023, pel sistema de concurs oposició, de l'especialitat següent:
- Classificació: Escala administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1.
- Nombre de places: 4 places, del torn lliure.
3. Publicar les bases específiques, el temari i la convocatòria del procés selectiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS, i l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
4. Establir que aquesta convocatòria es regeix per les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
5. Establir que el termini per a la presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria corresponent en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
6. Establir, a l'efecte de l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que la sol·licitud de participació i el full d'autobaremació de mèrits, s'han d'emplenar mitjançant l'aplicació telemàtica de l'IMAS, amb les especificacions de la base 6 de l'Annex I de les bases generals.
A aquests efectes, s'ha d'accedir al Portal de Selecció (https://www.imasmallorca.net/rh/).
7. Establir que el Tribunal qualificador del procés selectiu objecte de la convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i que el nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
8. Establir que, juntament amb la Resolució de la Presidència de l'IMAS que aprovi la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives, s'especificaran el lloc, la data i l'hora de realització del primer exercici de la convocatòria i l'ordre d'actuació dels aspirants, si escau. Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i al Portal de Selecció de l'IMAS.
Interposició de recursos
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
Palma, en la data de la signatura electrònica (2 de juny de 2025
El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)
ANNEX I Bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent a l'exercici 2023
1. Normes generals
1.1. Objecte de la convocatòria i característiques de les places
1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment de 4 places de l'especialitat Metge-Metgessa, de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS per a l'exercici 2023, i que corresponen al torn lliure.
1.1.2. Les característiques de la plaça convocada són les següents:
Grup, subgrup: A1
Escala: Administració especial
Subescala: Tècnica
Classe: Tècnic-a superior
Especialitat: Metge-Metgessa
Sistema de selecció: Concurs oposició
Vinculació: Funcionari-funcionària
1.2. Procediment selectiu
S'estableix com a procediment selectiu el de concurs oposició per al torn lliure.
Per al torn lliure, la fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del procés selectiu.
La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinen a l'apartat de la lletra a), de base 10.2.2. de l'Annex I de les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial previstes a les ofertes d'ocupació pública corresponents a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS, aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024), i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.
La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons el barem de mèrits per al torn lliure, Annex A de les Bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1. A més dels que es preveuen a les bases generals:
- Estar en possessió del títol de Grau o Llicenciatura en Medicina.
- Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2.
3. Drets d'examen
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018, modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment i sense perjudici de les exempcions previstes a l'article 5 de la citada Ordenança.
En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.
La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.
4. Calendari de les proves
La Presidència de l'IMAS ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici d'aquesta convocatòria. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.
Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i, com a màxim, dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, la Presidència de l'IMAS podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.
5. Tribunal qualificador
El Tribunal qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn de la Presidència de l'IMAS.
El Tribunal qualificador ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que s'estableixen en les bases generals.
El Tribunal qualificador del procés selectiu objecte d'aquesta convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i el nomenament s'ha de publicar en el BOIB, en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
6. Exercicis i qualificacions del torn lliure
6.1. Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 100 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 90 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,112 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 110 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.
En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entre la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.
El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.
6.2. Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim de 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de què es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
6.3. Tercer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
7. Fórmula per calcular la puntuació final
La puntuació final del concurs oposició per al torn lliure s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
70 x -------------------------------------------- + 30 x ----------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
8. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu
Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
Es preveu, en cas necessari, l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.
ANNEX II Temari del procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Metge-Metgessa, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent a l'exercici 2023
Temari part general
Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: principis generals, estructura i contingut bàsic. Els drets i deures fonamentals. Sistema de garanties i suspensió. La reforma constitucional.
Tema 2. Les formes d'organització territorial de l'Estat. Naturalesa jurídica i principis. El sistema de distribució de competències.
Tema 3. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l'Estatut d'autonomia. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa: l'elaboració de les lleis.
Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Estructura orgànica, institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Comitè Econòmic i Social, el Comitè de les Regions i el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
Tema 5. El règim local. L'administració local a la Constitució i als estatuts d'autonomia. Tipologia d'entitats locals. El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits. L'organització territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Tema 6. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances. Procediment d'elaboració.
Tema 7. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals. Organització i competències. Règim de funcionament dels òrgans del Consell de Mallorca i de l'IMAS. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
Tema 8. La potestat reglamentària i d'organització dels consells insulars. El Reglament orgànic del Consell de Mallorca: contingut bàsic.
Tema 9. El sector públic instrumental de les entitats locals. Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les societats mercantils. Els consorcis: règim de creació i funcionament.
Tema 10. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d'obrar.
Tema 11. L'acte administratiu: concepte i classes. Elements de l'acte administratiu. L'eficàcia: notificació i publicació. Nul·litat i anul·labilitat de l'acte administratiu. Les disposicions generals del procediment administratiu: iniciació, ordenació, instrucció i finalització.
Tema 12 Tipologia del personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.
Tema 13. Els drets i deures dels empleats públics al servei de les entitats locals. El sistema retributiu. El règim d'incompatibilitats.
Tema 14. Normativa pròpia del Consell de Mallorca en matèria de serveis socials. La Llei 4/2009, d'11 de maig, de serveis socials de les Illes Balears. Estructuració del sistema de serveis socials.
Tema 15. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals: àmbit d'aplicació. Drets i deures. Principis de l'acció preventiva. Avaluació de riscos. Obligacions dels treballadors en matèria de prevenció de riscs. Comitè de Seguretat i Salut.
Tema 16. La Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: règim jurídic i els seus àmbits. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.
Tema 17. La Llei orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears. Mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears.
Tema 18. La Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern: estructura i contingut bàsic. Publicitat activa.
Temari part específica
Tema 1. Atenció a la persona major en el mitjà residencial. Atenció sociosanitària. Recursos socials: autocura i cura informal, cures formals domiciliàries, coordinació sociosanitària.
Tema 2. L'equip interdisciplinari en l'atenció geriàtrica. Concepte d'interdisciplinarietat. Objectius i limitacions de l'equip interdisciplinari. El paper d'infermeria, fisioterapeutes i terapeutes ocupacionals. Altres disciplines implicades en la cura de la persona major.
Tema 3. Aspectes legals i ètics en l'atenció a la persona major. Valoració de la capacitat de decisió i de la competència en la persona major. Negligència, abús i maltractament en atenció geriàtrica. Aplicació de la Llei 39/2006 de promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Prestacions i Catàleg de serveis d'atenció del SAAD. La dependència i la seva valoració.
Tema 4. Patologia cardiològica . Canvis anatòmic-funcionals en l'envelliment. Síndrome metabòlic i risc cardiovascular en la persona major. Insuficiència cardíaca en la persona major. Patologia hipertensiva.
Tema 5. Patologia cardiològica . Cardiopatia isquèmica en la persona major. Arrítmies. Valvulopaties més prevalents en la persona major.
Tema 6. Síncopes i ortostatismes en la persona major. Mareig i síndrome vertiginós.
Tema 7. Patologia neurològica : Epilèpsia. Malaltia de Parkinson i altres trastorns del moviment. Alteracions de l'equilibri. Sistema nerviós i malalties sistèmiques.
Tema 8. Patologia neurològica : Patologia cerebrovascular aguda. Urgències neurològiques.
Tema 9. Deteriorament cognitiu. Demències. Diagnòstic i abordatge de las demències en Geriatria. Trastorns conductuals en persones majors amb demència.
Tema 10. Trastorns de la son en la persona major: insomni, apnees i hipoapnees de la son, síndrome de cames inquietes.
Tema 11. Patologia reumatològica : Osteoartrosi. Malalties inflamatòries reumatològiques. Procediments diagnòstics i indicacions. Ús de fàrmacs i tècniques no farmacològiques en les artropaties. Enfocament rehabilitador i ortopèdic. Indicacions de la cirurgia.
Tema 12. Patologia respiratòria: Insuficiència respiratòria aguda i crònica. Infecció respiratòria. Tuberculosi pulmonar.
Tema 13. Patologia respiratòria : EPOC (malaltia pulmonar obstructiva crònica). Trastorns de la ventilació en la persona major. Patologia pleural y neoplàsies pulmonars. Tromboembolisme pulmonar.
Tema 14. Oncohematologia: Síndromes mielodisplàstiques. Leucèmies. Limfomes. Mieloma múltiple i altres gammapaties. Valoració pronòstica del pacient oncològic.
Tema 15. Febre d'origen desconegut. Bacterièmia, sèpsia i xoc sèptic. Malalties infeccioses més prevalents en la persona major. Hipo i hipertèrmia en la persona major.
Tema 16. Patologia digestiva : trastorns esofàgics, úlcera pèptica en la persona major. Maneig de l' hemorràgia digestiva en la persona major.
Tema 17. Patologia digestiva : Malalties de vesícula i via biliar. Pancreatitis aguda i crònica. Hepatopaties en la persona major.
Tema 18. Patologia nefrològica : Insuficiència renal. Infeccions de las vies urinàries. Patologia prostàtica. Patologia de bufeta.
Tema 19. Patologia endocrinològica i metabòlica: hiperlipidèmies. Obesitat en la persona major. Alteracions del metabolisme hidroelectrolític. Deshidratació.
Tema 20. Patologia traumatològica : fractura de maluc. Atenció integral de la persona major amb fractura de maluc.
Tema 21. Patologia traumatològica : Aixafaments vertebrals i altres patologies de columna. Indicacions quirúrgiques. Fractures de pelvis. Pròtesis articulars: tipus i indicacions. Aspectes rehabilitadors en el postoperatori.
Tema 22. Oncogeriatria: Aspectes diferencials del càncer en la persona major. Neoplàsies més prevalents en la persona major. Patologia neoplàsica secundària. Síndromes paraneoplàsics. Tractaments oncològics en els persones majors.
Tema 23. Farmacoteràpia i iatrogènia en la persona major. Programes de farmacovigilància en la persona major. Modificacions farmacocinètiques i farmacodinàmiques en la persona major.
Tema 24. Fragilitat i sarcopènia en la persona major.
Tema 25. Síndrome confusional: Prevenció i maneig. Delírium i altres trastorns de la consciència. Diagnòstic, maneig i pronòstic.
Tema 26. Caigudes, trastorns de la marxa i de l'equilibri. Protocol diagnòstic. Maneig preventiu i rehabilitador.
Tema 27. Síndrome d'immobilitat. Protocol diagnòstic. Prevenció i maneig de complicacions. Rehabilitació.
Tema 28. Úlceres per pressió: causes i conseqüències. Prevenció. Tractament.
Tema 29. Malnutrició: valoració de l'estat nutricional. Deshidratació. Recomanacions dietètiques per a les persones majors. Alimentació enteral i parenteral.
Tema 30. Cures pal·liatives en les persones majors amb/sense malaltia oncològica. Maneig de la simptomatologia més important. Suport psicològic. Ús i adequació dels serveis sociocomunitaris.
Tema 31. Evolució històrica de la utilització de las drogues. Conceptes fonamentals aplicables en drogodependències. Addicció: factors i aspectes genètics. Classificació de las drogues.
Tema 32. Models explicatius de las conductes addictives: biològics, psicològics i sociològics. Mecanismes fisiològics implicats en l'addicció.
Tema 33. Determinants psicosociològics de las drogodependències. Els factors de risc i protecció en la prevenció del consum de drogues. Prevenció de drogodependències: Pla Nacional sobre Drogues.
Tema 34. Submissió Química. Concepte. Substàncies utilitzades. Efectes cercats. Diagnòstic. Maneig clínic. Prevenció.
Tema 35. Xarxa assistencial d'atenció a les conductes addictives de les Illes Balears. Descripció d'entitats públiques i privades i recursos segons àmbit territorial.
Tema 36. Responsabilitat professional. Concepte i definició. Responsabilitat civil i penal del metge. Elements constitutius de la responsabilitat mèdica. Principals circumstàncies de la responsabilitat mèdica.
Tema 37. Infecció per VIH. Etiologia. Característiques epidemiològiques. Diagnòstic. Classificació immunològica segons criteris dels CDC de 1994. Mesures de prevenció i control. Tractament antiretroviral.
Tema 38. SIDA. Definició de cas. Manifestacions clíniques i malalties associades. Diagnòstic i tractament de las malalties associades més freqüents. Notificació i registre de casos de SIDA.
Tema 39. Tuberculosi: Epidemiologia. Mesures de prevenció i control. Estudi de contactes. Clínica, diagnòstic i tractament.
Tema 40. Infeccions en usuaris de drogues intravenoses.
Tema 41. Infeccions de transmissió sexual. Classificació i estudi general. Tractament de les síndromes habituals en les ITS. Prevenció i control.
Tema 42. Hepatitis víriques, Coinfecció VHC-VIH. Epidemiologia, clínica, diagnòstic, tractament i profilaxi.
Tema 43. Drogodependències. Tipus de substàncies. Desintoxicació i deshabituació. Programes de reducció de danys i riscos associats al consum de drogues.
Tema 44. Classificació de les addiccions. Similituds i diferències entre tipus d'addicció.
Tema 45. Addicció comportamental. Diagnòstic. Etiologia . Bases neurobiològiques.
Tema 46. Tractament de las addiccions conductuals. Tractament farmacològic. Tractament psicoterapèutic.
Tema 47. Opiacis-Heroïna. Bases bioquímiques i moleculars de l'addicció a opiacis. Intoxicació aguda. Síndrome d'abstinència i tractament. Tractament de la dependència.
Tema 48. Etanol. Bases bioquímiques i moleculars de l'addicció a l'etanol. Intoxicació aguda. Síndrome d'abstinència i tractament. Tractament de la dependència.
Tema 49. Inhalants. Mecanisme d'acció. Capacitat addictiva. Quadre clínic. Diagnòstic. Tractament.
Tema 50. Cocaïna. Preparats i vies de consum. Patró de consum. Trastorns relacionats amb la cocaïna. Detecció i diagnòstic.
Tema 51. Amfetamines i derivats. Èxtasis (MDMA). Sulfat d'amfetamina. Metamfetamina. Mecanisme d'acció. Capacitat addictiva. Quadre clínic. Diagnòstic. Tractament.
Tema 52. Nicotina. El tabaquisme com a problema de salut pública. Mesures més eficaces d'abordatge del tabaquisme.
Tema 53. Cafeïna i begudes energètiques. Dosis tòxiques. Efectes tòxics. Addicció i abstinència. Tractament.
Tema 54. Cànnabis. Dependència/abstinència a cannabinoides. Quadre clínic. Diagnòstic. Tractament. Utilitat terapèutica dels derivats de cànnabis.
Tema 55. Drogues de síntesi i altres substàncies psicoactives: GHB, PCP (Pols d'àngel), Ketamina, Poppers, Catinonas i cannabinoides sintètics. Quadres clínics en relació al consum. Diagnòstic i tractament.
Tema 56. LSD i al·lucinògens. Patró de consum. Intoxicació aguda. Intoxicació crònica. Aspectes clínics. Tractament.
Tema 57. L'entrevista clínica en conductes addictives : història clínica i entrevista motivacional.
Tema 58. Consum de drogues i alcohol durant l'embaràs.
Tema 59. Comorbiditat: malaltia mental i trastorn per ús de substàncies addictives.
Tema 60. Consum de drogues i alcohol en la infància i adolescència: Factors de risc i problemes relacionats.
Tema 61. Marc Legislatiu per a la intervenció psicosocial en infància i adolescència en situació de desprotecció. Normativa legal estatal i autonòmica. Codi civil, Llei 21/1987; Llei Orgànica 1/1996, Llei 17/2006, Llei 54/2007, Decret 40/2006, Llei 26/2015 , Llei Orgànica 8/2015. Característiques principals.
Tema 62. Drets i llibertats dels estrangers, incloent els menors no acompanyats. Drets sanitaris dels estrangers. Accés a la sanitat pública
Tema 63. Protecció de menors en situació de risc. Identificació i avaluació. Mesures de protecció.
Tema 64. Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència front la violència (LOPIVI). Objecte i àmbit d'aplicació. Drets i deures. Àmbit sanitari i àmbit dels serveis socials.
Tema 65. .El maltractament infantil. Concepte, tipologies i conseqüències o efectes principals. Incidència a Mallorca.
Tema 66. Teoria del vincle: Fonaments. implicacions clíniques. Dificultats en la vinculació i trastorns relacionats.
Tema 67. La importància del vincle en el desenvolupament neuroemocional: Desenvolupament cerebral. Regulació emocional i conductual. Impacte del trauma complex en la infància.
Tema 68. El rol del metge en la protecció infantil: detecció i derivació. Indicadors de risc i protocols. Obligació legal de comunicar.
Tema 69. Drets sexuals i reproductius. Accés a la informació i recursos. Atenció a l'embaràs i interrupció voluntària
Tema 70. Urgències pediàtriques de tipus social. Negligència, abandó i maltractament. Coordinació interinstitucional.
Tema 71. Abordatge integral de la discapacitat des del sistema sanitari. Intervenció primerenca. Coordinació amb el sistema educatiu i serveis socials
Tema 72. Salut i benestar emocional en l'adolescència. Trastorns de conducta i suïcidi juvenil. Impacte de les pantalles i les xarxes socials en la salut infantil.