Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 346585
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a les unitats de suport a l’activitat professional en el marc dels serveis d’ajust personal i social dels centres especials d’ocupació per a l'any 2025
Versió PDF
El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre), té per objecte garantir el dret a la igualtat d'oportunitats i de tracte, així com l'exercici real i efectiu de drets per part de les persones amb discapacitat en igualtat de condicions respecte de la resta de la ciutadania i, a aquest efecte, determina l'obligació dels poders públics de protegir els seus drets en diverses matèries, entre les quals figura l'ocupació.
La Llei esmentada dedica el capítol VI del títol I al dret al treball i preveu la possibilitat d'incorporar les persones amb discapacitat al mercat de treball per mitjà de centres especials d'ocupació, els quals, d'acord amb l'article 43.1, són els que tenen com a objectiu principal fer una activitat productiva, participant regularment en les operacions del mercat i, com a finalitat, assegurar una ocupació remunerada, alhora que són un mitjà d'integració del major nombre de persones treballadores amb discapacitat al règim de treball normal. Igualment, preveu que han de prestar els serveis d'ajust personal i social que requereixen les persones amb discapacitat que hi treballin, segons les seves circumstàncies.
L'apartat 2 del mateix article 43 defineix els serveis d'ajust personal i social com els que permeten ajudar a superar les barreres, els obstacles i les dificultats que les persones treballadores amb discapacitat dels centres especials d'ocupació tenen en el procés d'incorporació a un lloc de treball, així com en la permanència i progressió en aquest. També s'hi inclouen els destinats a la inclusió social, cultural i esportiva.
Amb la finalitat de millorar el funcionament dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació es va aprovar el Reial decret 469/2006, de 21 d'abril, pel qual es regulen les unitats de suport a l'activitat professional en el marc dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació (BOE núm. 96, de 22 d'abril). L'objecte d'aquest Reial decret és la regulació de les unitats de suport a l'activitat professional, equips multiprofessionals emmarcats dins dels serveis d'ajust, que constitueixen l'instrument de modernització dels mateixos serveis d'ajust personal i social.
Aquest Reial decret regula també, en l'article 4.2, les subvencions dels costos laborals i de la Seguretat Social de la contractació del personal que integra les unitats de suport a l'activitat professional dels serveis d'ajust (modificat per la disposició final tercera del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació), havent previst per al càlcul de la subvenció un import fix de 1.440 euros anuals per cada persona treballadora amb discapacitat amb majors dificultats d'inserció contractada amb caràcter indefinit a jornada completa o amb un contracte temporal de durada igual o superior a sis mesos.
L'actual Reial decret 818/2021 preveu, en l'article 56, una subvenció per als serveis d'ajust personal i social que presten les unitats de suport a l'activitat professional dels centres especials d'ocupació i que remet per la seva quantia a l'article 4.2 del Reial decret 469/2006 esmentat.
L'Ordre TAS/1622/2002, de 13 de juny, per la qual es regula la manera de garantir, per als beneficiaris de les subvencions i ajuts públics que concedeix l'Institut Nacional d'Ocupació, les bestretes de pagament sobre aquestes (BOE núm. 155, de 29 de juny), així com per als obligats al pagament en període voluntari dels fraccionaments i ajornaments que es concedeixin resultants del procediment de reintegrament d'aquest organisme contingut en la Resolució de 20 de març de 1996 (BOE núm. 88, de 11 d'abril de 1996), ha de ser aplicable a aquestes subvencions, que s'integren en el programa de foment d'ús del Servei Públic d'Ocupació Estatal establert en les ordres anuals del Ministeri de Treball i Economia Social de distribució de subvencions en l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat, perquè les gestionin les comunitats autònomes amb competències assumides.
Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), i per l'Ordre 39/2024, d'11 de novembre (BOIB núm. 148, de 12 de novembre), del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2 d'aquesta Ordre, apartats 24, 25 i 27, determina que poden ser objecte de subvenció els projectes generadors d'ocupació estable de treballadors amb discapacitat desocupats en centres especials d'ocupació, el manteniment dels seus llocs de treball i la transició de treballadors de centres especials d'ocupació a empreses en règim d'ocupació normalitzada, funcions a la consecució de les quals han de coadjuvar les unitats de suport a l'activitat professional.
La concessió de subvencions s'ha de dur a terme en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb el que disposen les bases reguladores que regeixen aquesta convocatòria.
La convocatòria anterior, que es va publicar al setembre de 2024, finançava la realització d'activitats iniciades a 1 de gener de 2024, és a dir anteriorment a la data de publicació i presentació de les sol·licituds de subvencions, i així ve succeint any rere any des que es varen finançar els costs laborals i de la Seguretat Social derivats de la contractació indefinida de les persones que treballen en les unitats de suport a l'activitat professional, en el marc dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació.
El termini per dur a terme les activitats subvencionables és anterior al de presentació de les sol·licituds, per tal de garantir la continuïtat de les unitats de suport a l'activitat professional social dels centres especials d'ocupació.
Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat i, d'acord amb el Reglament (CE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE, de 26 de juny de 2014), modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió de 2 de juliol de 2020 (DOUE, de 7 de juliol de 2020) pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seva pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seva pròrroga i els ajustos pertinents, estableix entre d'altres, en els articles 33 i 34, una categoria d'ajuts per a l'ocupació de persones treballadores amb discapacitat en forma de subvencions salarials i una altra d'ajuts per compensar els costs addicionals derivats d'aquesta ocupació, i les inclou com a compatibles amb el mercat interior. Per tant, les exclou del procediment de notificació de l'article 108, apartat 3, del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Els ajuts recollits en aquesta convocatòria destinats a compensar els costs addicionals de l'ocupació de treballadors amb discapacitat, s'inclouen en aquestes categories d'ajuts.
D'altra banda, segons el que preveu el Reglament (UE) núm. 2023/2381 de la Comissió de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, aquesta ajut no resta subjecte al règim de minimis.
La convocatòria que s'aprova s'ha inclòs en l'objectiu II.1.1 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).
D'acord amb l'article 14.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), el procediment per concedir subvencions s'ha d'iniciar sempre d'ofici mitjançant una convocatòria, quan la selecció de les possibles persones beneficiàries s'hagi de fer en règim de concurrència. D'altra banda, l'article 3 de les bases reguladores estableix que el conseller competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar per resolució les convocatòries corresponents, que s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'article 15 del mateix Text refós estableix el contingut mínim de la convocatòria de subvencions, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes indicats, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per concedir ajuts per a les unitats de suport a l'activitat professional en el marc dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació que consta en l'annex 1.
2. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable que s'adjunta com a annex 2.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (20 de maig de 2025)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
Primer Objecte
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions destinada a finançar els costs laborals i de la Seguretat Social derivats de la contractació indefinida de les persones que treballen en les unitats de suport a l'activitat professional, en el marc dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com estableix l'article 4 del Reial decret 469/2006, de 21 d'abril, pel qual es regulen les unitats de suport a l'activitat professional en el marc dels serveis d'ajust personal i social dels centres especials d'ocupació, en consonància amb l'article 43.2 del Text refós de la Llei general dels drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.
Segon Normes reguladores
Les subvencions concedides com a conseqüència d'aprovar aquesta convocatòria es regeixen pel Reial decret 469/2006, així com pel Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació (BOE núm. 233, de 29 de setembre de 2021); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, i per l'Ordre del conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005 (BOIB de 12/05/2005), per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB 26/07/2008) i per l'Ordre 39/2024, d'11 de novembre (BOIB núm. 148, de 12 de novembre).
Tercer Partides pressupostàries
1. El crèdit inicialment assignat a les subvencions que regula aquesta convocatòria és de vuit-cents cinquanta mil euros (850.000 €), amb càrrec a les partides pressupostàries delspressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, prorrogats per a l'any 2025 d'acord amb l'article 47 de la Llei 14/2014 de finances de la CAIB i l'Ordre 1/2025 del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 9 de gener de 2025,que s'indiquen a continuació i pels imports següents:
— 19601 322A01 47000.00 25021: 250.000 euros
— 19601 322A01 48000.00 25021: 600.000 euros
2.Sempre que les disponibilitats pressupostàries del fons finalista indicat ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini per presentar sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
3. Els crèdits assignats a cadascun dels programes poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
4. La quantia estimada en la convocatòria es pot incrementar quan concorri alguna de les causes previstes en l'apartat 2.a) de l'article 58 del Reglament general de subvencions. L'ampliació de la quantia destinada a les subvencions convocades s'ha de fer segons el procediment establert en l'article 58 esmentat, i la normativa de finances i pressupostària d'aquesta Comunitat Autònoma. L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit a conseqüència de les circumstàncies assenyalades en l'article 58.2.a) esmentat i, si escau, prèvia aprovació de la modificació pressupostària que sigui procedent, en un moment anterior a la resolució de la concessió de la subvenció.
5. Les subvencions es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d'Ocupació Estatal del Ministeri d'Ocupació i Economia Social.
Quart Beneficiaris, requisits i obligacions
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions els titulars dels centres especials d'ocupació que compleixin els requisits següents:
a) Figurar inscrits com a tals en el Registre de centres especials d'ocupació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
b)Han de formar part de la plantilla dels centres especials d'ocupació, treballadores i treballadors amb els tipus de discapacitat i grau de discapacitat següents:
1r. Persones amb paràlisi cerebral, persones amb trastorn de la salut mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb trastorn de l'espectre de l'autisme, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %.
2n. Persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.
c)Disposar d'unitats de suport a l'activitat professional, la composició de la qual s'ha d'establir d'acord amb els mòduls que s'indiquen en l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria.
d)De conformitat amb l'article 43.2 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, i l'article 57 del Reial decret 818/2021, el nombre de persones treballadores amb discapacitat del centre especial d'ocupació ha de ser igual o superior al 70 % del total de la plantilla. A aquest efecte, no s'inclou el personal sense discapacitat dedicat a la prestació de serveis d'ajust personal i social.
e)Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.
f) No poden ser beneficiaris de les subvencions les entitats que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 13 de la Llei general de subvencions.
g)No haver estat sancionat en virtut de resolucions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes perquè s'hagin exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb:
— La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
— La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar la LGTBI-fòbia.
— El títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.
h)Dur a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31 de gener). Ha d'haver efectuat l'auditoria corresponent, quan escaigui, de conformitat amb el capítol V del mateix Reial decret, i també s'ha d'haver fet i revisat el pla de prevenció, de conformitatamb el Reial decret 39/1997 esmentat.
2.Els beneficiaris han de complir les obligacions generals que s'estableixen en l'article 14 de la Llei general de subvencions, l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, en les bases reguladores i les que s'estableixen en aquesta convocatòria.
En tots els casos, són obligacions de les persones beneficiàries, entre d'altres:
a)Comunicar immediatament a la Direcció General de Treball i Salut Laboral l'obtenció d'altres ajudes o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte, així com altres ajuts públics per als mateixos costos.
b)Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007 en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i els seu registre, han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la presentació de la sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 8.e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.
c)Per a subvencions d'un import superior a 30.000 euros, les persones beneficiàries han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. S'ha d'acreditar que es compleix aquest requisit en el moment de la presentació de la sol·licitud i amb la documentació que estableix la convocatòria.
d)Mantenir la proporcionalitat en la composició de les unitats de suport a l'activitat professional quan, per causes justificades, es produeixin vacants del personal que les integra.
e)Presentar anualment una memòria comprensiva dels extrems que s'indiquen en l'article 13 del Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials d'ocupació definits en l'article 43 Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social.
Cinquè Composició de les unitats de suport a l'activitat professional
1. Per accedir a les subvencions que regula aquesta convocatòria, els centres especials d'ocupació han de disposar d'unitats de suport a l'activitat professional, la composició de la qual s'ha d'establir d'acord amb els mòduls següents:
a) Centres especials d'ocupació que tenguin fins a 15 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria:
— 1 tècnica o tècnic de grau mitjà o superior, o amb coneixements o experiència equiparables, almenys al 20 % de la seva jornada.
— 1 encarregada o encarregat de suport a la producció a jornada completa o els que corresponguin proporcionalment si la contractació es fa a temps parcial.
b) Centres especials d'ocupació que tenguin de 16 a 30 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria:
— 1 tècnica o tècnic de grau mitjà o superior, o amb coneixements o experiència equiparables, almenys al 80 % de la seva jornada.
— 2 persones encarregades de suport a la producció a jornada completa o les que corresponguin proporcionalment si la contractació es fa a temps parcial.
c) Centres especials d'ocupació que tenguin de 31 a 45 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria:
— 2 tècniques o tècnics de grau mitjà o superior, o amb coneixements o experiència equiparables, un a jornada completa i l'altre almenys al 50 % de la seva jornada.
— 3 persones encarregades de suport a la producció a jornada completa o les que corresponguin proporcionalment si la contractació es fa a temps parcial.
d) Centres especials d'ocupació que tenguin de 46 a 60 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria:
— 2 tècniques o tècnics de grau mitjà o superior, o amb coneixements o experiència equiparables, a jornada completa.
— 4 persones encarregades de suport a la producció a jornada completa o les que corresponguin proporcionalment si la contractació es fa a temps parcial.
e) Centres especials d'ocupació que tenguin de 61 a 75 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria:
— 3 tècniques o tècnics de grau mitjà o superior, o amb coneixements o experiència equiparables, 2 a jornada completa i un altre almenys al 50 % de la seva jornada.
— 5 persones encarregades de suport a la producció a jornada completa o les que corresponguin proporcionalment si la contractació es fa a temps parcial.
f) Per a centres especials d'ocupació amb més de 75 treballadores o treballadors amb discapacitat dels tipus i graus indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, la plantilla de la unitat de suport a l'activitat professional s'ha d'establir proporcionalment, segons els criteris expressats abans.
2. Quan el nombre de treballadores o treballadors amb els tipus i graus de discapacitat establerts en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria al qual es dirigeix el servei no es correspongui amb els màxims de cada mòdul, el temps de dedicació del personal de les unitats de suport a l'activitat professional ha de ser proporcional al nombre de persones amb discapacitat esmentades.
3. Les vacants del personal integrant d'aquestes unitats de suport que es produeixin per causes justificades s'han de cobrir a fi de mantenir la proporcionalitat establerta en aquest apartat.
Sisè Despeses subvencionables i quanties
1. Les subvencions establertes en aquesta convocatòria es destinen a finançar costos laborals i de Seguretat Social derivats de la contractació indefinida del personal integrant de les unitats de suport a l'activitat professional en els centres especials d'ocupació, per al desenvolupament de les funcions següents que estableix l'article 2 del Reial decret 469/2006:
a)Detectar i determinar, prèvia valoració de les capacitats de la persona i anàlisi del lloc de treball, les necessitats de suport perquè el treballador amb discapacitat pugui desenvolupar la seva activitat professional.
b)Establir les relacions precises amb l'entorn familiar i social dels treballadors amb discapacitat, perquè aquest sigui un instrument que doni suport al treballador i l'estimuli en la incorporació a un lloc de treball i afavoreixi l'estabilitat en aquest.
c)Desenvolupar tots els programes de formació que siguin necessaris per a l'adaptació del treballador al lloc de treball, així com a les noves tecnologies i processos productius.
d)Establir suports individualitzats per a cada treballador en el lloc de treball.
e)Afavorir i potenciar l'autonomia i independència dels treballadors amb discapacitat, principalment, en el seu lloc de treball.
f) Afavorir la integració de nous treballadors al centre especial d'ocupació mitjançant l'establiment dels suports adequats a aquest fi.
g)Assistir el treballador del centre especial d'ocupació en el procés d'incorporació a enclavaments laborals i al mercat ordinari de treball.
h)Detectar i intervenir en els possibles processos de deterioració evolutiva dels treballadors amb discapacitat a fi d'evitar els efectes i atenuar-los.
La memòria prevista en l'apartat vuitè 1.b) d'aquesta convocatòria ha d'incloure les activitats de les unitats de suport a l'activitat professional, amb una descripció de les funcions de les treballadores o treballadors que les integren, així com tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la seva imputació al projecte.
2. La quantia de les subvencions s'estableix en mil quatre-cents quaranta euros (1.440 €) anuals per cada treballador o treballadora amb la mena de discapacitat i grau de discapacitat indicats en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria contractat per temps indefinit o mitjançant un contracte temporal de durada igual o superior a sis mesos, sempre que el contracte temporal s'hagi iniciat amb data posterior al 31 de desembre de 2024.
3. La subvenció de 1.440 euros s'ha de reduir proporcionalment segons la durada dels contractes de les persones amb discapacitat a què es refereix el paràgraf anterior, i també d'acord amb la durada de la jornada, en el cas que el contracte sigui a temps parcial.
4. Aquestes subvencions es concediran per període màxim d'un any, que es correspon amb l'any natural, comptador des del dia 1 de gener de 2025, amb la sol·licitud prèvia del centre especial d'ocupació tramitada de conformitat amb aquesta convocatòria.
Setè Termini i forma de presentació de sol·licituds
1. Dins el termini d'un mes comptador des del tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les persones interessades han de presentar les sol·licituds (annex 2) signades electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015. Els subjectes beneficiaris d'aquesta convocatòria, com que es tracta de persones jurídiques, estaran obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considerarà presentada vàlidament.
2. Com que el sol·licitant és una persona jurídica, ha de tramitar la sol·licitud de les subvencions per mitjà del seu representant legal o voluntari acreditat com cal.
3. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen les bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que consistirà en la declaració d'aquesta circumstància, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.
Vuitè Documentació
1. Les persones sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud (annex 2) la documentació següent:
a) Una declaració responsable en els termes següents:
— Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat que acrediti que s'ha duit a terme l'organització preventiva i l'auditoria, si escau, d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre) i la normativa reglamentària que la desenvolupa (annex 2).
— Declaració responsable de no estar sotmeses a cap de les circumstàncies que s'enumeren en l'article 13 de la Llei general de subvencions i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, la qual cosa s'ha de fer d'acord amb l'apartat 6 del mateix text legal (annex 2).
— Declaració responsable de complir els requisits establerts en el capítol I i en l'article 34 del Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, abans esmentat (annex 2).
— Declaració responsable de no haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys perquè hagin exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, ni haver estat sancionades o condemnades per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016 (annex 2).
— Declaració responsable que l'entitat que representa disposa d'un pla d'igualtat vigent i inscrit en el Registre de plans d'igualtat de la Direcció General de Treball i Salut Laboral en la data de la presentació de la sol·licitud (empreses de cinquanta o més treballadors, si ho disposa el conveni col·lectiu d'aplicació o si ho ha acordat l'autoritat laboral en un procediment sancionador, annex 2).
— Declaració en la qual es facin constar les subvencions o les ajudes obtingudes o sol·licitades per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals o de la Unió Europea, o d'organismes internacionals, o bé una declaració expressa de no haver-los sol·licitat.
La persona sol·licitant ha de declarar les noves subvencions que es puguin produir sobre aquest tema mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeix la subvenció o presenti noves sol·licituds (annex 2)
— Declaració responsable de veracitat de dades bancàries. El model corresponent el podeu trobar a la Seu Electrònica d'aquesta Administració (annex 2).
— Declaració responsable del compliment per les persones o entitats beneficiàries de les obligacions establertes en l'apartat quart de la convocatòria (annex 2).
— Que l'entitat compleix els requisits que estableix l'article 13.3 bis de la Lleigeneral de subvencions, en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004.
b) Documentació que ha d'adjuntar:
— Document en format full de càlcul que especifiqui la plantilla de treballadores o treballadors amb discapacitat del centre especial d'ocupació.
— Certificats vigents expedits per l'òrgan competent que especifiquin el tipus de discapacitat i el grau de discapacitat de les treballadores o treballadors amb discapacitat que conformin la plantilla del centre especial d'ocupació.
Per evitar retards en el procediment de concessió per causes alienes a l'entitat interessada, s'entén complert el tràmit d'aportació dels certificats renovats amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l'òrgan competent. No obstant això, en cas que l'òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, s'ha de tramitar un expedient de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat d'acord amb l'apartat quinzè d'aquesta convocatòria.
— Contractes de treball de les persones amb discapacitat que prestin serveis en el centre especial d'ocupació, només en el cas de noves altes en l'entitat.
— Memòria de les activitats de les unitats de suport a l'activitat professional, amb una descripció de les funcions de les treballadores o treballadors que les integren.
— Contractes de treball de les treballadores o treballadors que integren les unitats de suport a l'activitat professional i descripció de les seves funcions, només en el cas de noves altes en l'entitat.
— Informe de vida laboral del codi de compte de cotització del centre especial d'ocupació des del dia 1 de gener de 2025 fins a la data de presentació de la sol·licitud telemàtica.
— Pressupost en còmput anual (12 mesos) dels costos salarials i de Seguretat Social del personal integrant de la unitat de suport i nòmines del personal esmentat que s'hagin abonat fins a la data de presentació de la sol·licitud.
c)De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General de Treball i Salut Laboral pot obtenir, llevat d'oposició expressa de la persona interessada, que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
d) En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal.
En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
2. D'acord amb l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
3. En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013 no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de la Direcció General de Treball i Salut Laboral perquè s'hagi aportat en altres convocatòries.
En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades dins l'annex 2. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.
En el cas excepcional que la Direcció General de Treball i Salut Laboral no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir l'entitat sol·licitant perquè l'aporti.
Novè Règim de concessió de les subvencions
El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concurrència competitiva, de conformitat amb l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, i amb l'article 7.1 del Reial decret 469/2006, amb la finalitat de comparar en un únic procediment les sol·licituds presentades i establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració que fixa l'apartat desè d'aquesta convocatòria.
Desè Criteris de valoració de les sol·licituds
1. La valoració de les sol·licituds presentades s'ha de fer d'acord amb els criteris següents:
a)Percentatge de treballadores i treballadors amb discapacitat amb contracte indefinit respecte del total de treballadors amb discapacitat de la plantilla del centre especial d'ocupació, del qual se n'han d'excloure les persones amb discapacitat titulars d'un contracte per a la formació i l'aprenentatge.
b)Percentatge de treballadores i treballadors amb el tipus de discapacitat i el grau de discapacitat descrits en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, sobre el total de persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació.
c)Percentatge de dones amb el tipus de discapacitat i el grau de discapacitat establerts en la lletra b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, sobre el total de treballadors amb el tipus de discapacitat i grau de discapacitat indicats de la plantilla del centre especial d'ocupació.
d)Nombre de persones amb discapacitat procedents del centre especial d'ocupació contractats indefinidament, o amb contracte de treball d'almenys sis mesos, per empreses del mercat ordinari de treball en els dos últims anys.
2. Aquests criteris tenen la mateixa importància, amb independència de l'ordre en què s'han indicat. La Comissió Avaluadora que estableix l'apartat onzè d'aquesta convocatòria pot atribuir una valoració de 0 a 3 punts a cadascun, en el cas dels apartats a), b) i c), distribuïts proporcionalment en funció dels percentatges aconseguits, i en el cas de l'apartat d), en funció del nombre de persones amb discapacitat inserides en el mercat ordinari de treball.
En els criteris a), b) i c) s'obté 1 punt quan el percentatge estigui per sota del 33,33 %; 2 punts quan estigui entre el 33,34 % i 66,66 %, i 3 punts quan oscil·li entre el 66,67 % i el 100 %. Pel que fa al criteri d), s'obté 1 punt quan s'hagi inserit al mercat ordinari de treball com a mínim 5 persones; 2 punts quan arribi a un mínim de 10 persones, i 3 punts quan s'arribi a 15 persones.
3. Si en l'elaboració de la prelació de les sol·licituds presentades i contingut de la documentació annexa analitzada alguns han obtingut la mateixa puntuació total, tindran preferència entre ells els qui hagin obtingut una millor puntuació en l'apartat a) del punt 1 d'aquest apartat; si persisteix la igualtat, s'ha de considerar la puntuació obtinguda en els apartats b), c) i d) successivament i per aquest ordre. Si encara persisteix la coincidència, s'ha de tenir en compte la data de presentació de les sol·licituds, de manera que tindran preferència les sol·licituds presentades abans respecte de les posteriors de prelació, d'acord amb l'apartat setè de la convocatòria.
Onzè Comissió Avaluadora
1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. Quant al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pels articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i per l'article 6.3 de l'Ordre de bases reguladores, en relació amb l'article 19.3 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
— La persona titular del Departament o del Servei adjunt al Departament de Relacions Laborals de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, com a presidenta.
— La persona titular de la Secció XI de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, com a vocal.
— La persona titular de la Secció XIII de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, com a vocal.
— La persona titular del Negociat XXIV de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, com a vocal.
— Una persona del subgrup A1 o A2 adscrita a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, com a secretària.
En cas d'absència per qualsevol causa de les persones que integren la Comissió Avaluadora, la directora general de Treball i Salut Laboral pot designar suplents entre el personal adscrit a la Direcció General de la qual n'és titular.
Dotzè Instrucció i resolució del procediment
1. Correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit l'ordenació i instrucció d'acord ambl'article 6.2 de l'Ordre de bases reguladores.
2. La Comissió Avaluadora, després de comparar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris fixats a la convocatòria, emetrà un informe en el qual es concreti el resultat de l'avaluació i una prelació de les sol·licituds.
3. L'òrgan instructor, atès l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà una proposta de resolució degudament motivada als qui s'ha de concedir un termini de deu dies per poder al·legar, d'acord amb l'article 16.2.g) del Text refós de la Llei de subvencions, i es notificarà als interessats d'acord ambl'article 24 punts 4 i 5 de la Llei general de subvencions.
Les propostes de concessió i denegació provisionals dels ajuts estableixen un termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació per presentar al·legacions. En cas contrari, s'ha d'entendre que els sol·licitants estan conforme amb el contingut de les propostes i aquestes s'elevaran a definitives i s'entendrà que els sol·licitants accepten la subvenció.
En el supòsit en què es presentin al·legacions, una vegada examinades aquestes, es notificaran les propostes definitives i s'entendrà que els sol·licitants accepten la subvenció amb totes les seves condicions si no presenten una renúncia expressa.
4. Finalment, i un cop instruït l'expedient, la persona titular de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha de dictar una resolució motivada d'aprovació o de denegació, la qual s'ha de notificar individualment i de forma electrònica a les persones interessades.
5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptador des que acabi el període de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
Tretzè Concurrència i compatibilitat de subvencions
1. L'import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost total de l'activitat objecte de l'ajuda.
2. En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total d'aquests ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria i en l'article 8 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014, modificat pel Reglament (UE) 2023/1315 de la Comissió de 23 de juny de 2023, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Catorzè Pagament i justificació
1. D'acord amb l'article 7.2.b) del Reial decret 469/2006, les subvencions s'abonaran mitjançant bestreta fins a un màxim del 100 %, en el moment en què es concedeixin.
2. L'entitat beneficiaria resta eximida de garantia o aval, d'acord amb l'article 25.3. a) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Les persones o entitats beneficiàries de les subvencions han de trametre a la Direcció General de Treball i Salut Laboral les nòmines i els documents de cotització a la Seguretat Social del personal que integra les unitats de suport a l'activitat professional corresponents al període subvencionat, així com la documentació que n'acrediti el pagament efectiu. El termini de presentació és de tres mesos comptadors des del 31 de desembre de 2025.
4. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir la persona beneficiaria perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència l'inici d'un procediment de reintegrament establert en la Llei general de subvencions i en el Text refós de la llei de subvencions. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
Si la documentació presentada és insuficient per tal que es consideri justificada correctament la subvenció concedida, l'òrgan competent ha de posar en coneixement de les persones beneficiàries les mancances observades perquè les puguin esmenar en un termini de 10 dies.
Quinzè Revocació, reintegrament i devolució voluntària
1. L'ocultació o falsejament de les dades que varen servir de base per a la concessió de l'ajut per part del sol·licitant dona lloc a la revocació, al reintegrament de les quantitats percebudes i a l'exigència de l'interès de demora corresponent, que es meritarà des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament.
2. A més de les causes d'invalidesa i revocació de la resolució de concessió, els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions generen l'obligació de reintegrar totalment o parcialment les quantitats percebudes, com també l'exigència d'interès de demora des de la data de pagament de la subvenció fins que s'acordi la procedència del reintegrament.
3. L'incompliment d'allò que estableix aquesta convocatòria, atenent la naturalesa i les causes de l'incompliment, pot originar el reintegrament total o parcial de les quantitats que s'hagin percebut, amb els interessos corresponents. En el cas d'incompliments parcials, es determina la quantitat que hagi de reintegrar el beneficiari de conformitat amb el principi de proporcionalitat segons els costos justificats i les actuacions acreditades, d'acord amb l'article 44.2 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores. En el cas que la subvenció percebuda es destini a finalitats diferents d'aquelles per a les quals es va concedir, això implicarà el reintegrament total de les quantitats percebudes.
4. Igualment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes i s'exigirà l'interès de demora meritat en cas que el beneficiari incorri en alguna de les causes previstes en els articles 36 i 37 de la Llei general de subvencions o incompleixi les obligacions i compromisos que estableix aquesta Resolució.
5. El procediment de reintegrament s'inicia d'ofici, per mitjà d'una resolució de l'òrgan competent, i es regeix per les disposicions generals sobre procediments administratius que contenen la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats establertes en el Text refós de la Llei de subvencions, les disposicions reglamentàries de desenvolupament i la legislació de finances.
6. En els procediments de reintegrament és aplicable la regulació prevista en els articles 41 i següents de la Llei general de subvencions, i en els articles 94 i següents del Reial decret 887/2006.
7. Així mateix, una vegada produïdes les causes que donen lloc a un reintegrament es pot fer la devolució voluntària per part del beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, de conformitat amb el que estableix l'article 90 del Reglament general de subvencions, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.
8. Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració ha de calcular els interessos de demora d'acord amb l'article 38 de la Llei general de subvencions i fins al moment en què es va produir la devolució efectiva per part del beneficiari.
Setzè Seguiment i control
A les entitats beneficiàries de les subvencions regulades en aquesta convocatòria els és aplicable, a l'efecte de seguiment, l'article 13 del Reial decret 2273/1985.
Dissetè Verificació de dades
1. D'acord amb el que estableixen la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i l'article 4 de la Llei 40/2015, l'òrgan gestor podrà verificar les dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar-ne l'exactitud.
2. La potestat de verificació inclou verificar la identitat de la persona sol·licitant o, si escau, del seu representant legal i consultar les dades següents que es troben en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS): les subvencions i ajudes que se li han concedit, i que la persona sol·licitant no està inhabilitada per percebre subvencions.
Divuitè Procediment sancionador
Si, com a conseqüència de la tramitació de l'expedient de reintegrament, es detecta alguna de les infraccions tipificades en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, se seguirà el procediment sancionador corresponent que estableix l'article 62 de la mateixa Llei, sense perjudici del que disposa el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost (BOE núm. 189, de 8 d'agost).
Dinovè Interpretació i execució
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per a interpretar i executar aquesta convocatòria.
Vintè Publicació de la convocatòria i efectes
1. Prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, cal comunicar el text de la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi, de conformitat amb l'article 20 de la Llei general de subvencions.
2. Aquesta Resolució comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent al de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.