Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 322860
Acord del Consell de Govern de 9 de maig de 2025 pel qual es ratifica l’Acord de dia 1 d’abril de 2025 entre la Conselleria d’Educació i Universitats i el Comitè d’Empresa del Professorat de Religió de bases per al desenvolupament de la carrera professional d’aquest professorat, i pel qual s’estenen els efectes a la resta del personal docent laboral de l’ensenyament no universitari

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El personal docent de l'ensenyament públic no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està format per personal funcionari i per personal laboral. El personal laboral el conformen els professors de Religió, els professors especialistes, els professors experts del sector productiu i els assessors del British Council. El professorat de Religió està representat per un comitè d'empresa propi, la qual cosa no succeeix amb la resta de personal docent laboral.

L'article 16 i següents del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, estableix que el personal funcionari de carrera i el personal laboral tenen dret a la promoció professional i que, amb aquesta finalitat, les administracions públiques han de promoure l'actualització i el perfeccionament professional dels empleats públics. Després de definir la carrera professional com el conjunt ordenat d'oportunitats d'ascens i expectatives de progrés professional conforme als principis d'igualtat, mèrit i capacitat, assenyala que les lleis de funció pública que es dictin en desenvolupament d'aquest Estatut han de regular la carrera professional aplicable en cada àmbit que pot consistir, entre d'altres, en l'aplicació aïllada o simultània d'alguna o algunes modalitats de les que preveu el TREBEP, és a dir, la carrera horitzontal, la carrera vertical, la promoció interna vertical i la promoció interna horitzontal.

Pel que fa al personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha d'estar a l'àmbit subjectiu d'aplicació dels acords del Comitè Intercentres i de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 4 de maig de 2015 mitjançant els quals desenvolupa el punt 5è, carrera professional, de l'Acord del Consell de Govern de 24 d'octubre de 2008 que ratifica l'Acord entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals CCOO, CSI-CSIF, STEI-I, UGT i USO, mitjançant el qual es determinen els criteris i les línies generals del procés negociador per a l'adopció d'acords en matèria de funció pública, en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del Personal Laboral, ratificats per Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015 (BOIB núm. 70, de 9 de maig de 2015). L'apartat 3.3 de l'Acord del Comitè Intercentres exclou expressament el personal docent.

Pel que fa a la normativa específica del personal docent, l'article 59.2 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, preveu que la conselleria ha de donar suport al desenvolupament de la funció docent a través de mesures de millora professional, personal i salarial del professorat per aconseguir un major reconeixement social i prestigiar la seva tasca. Aquestes mesures s'han de negociar amb els representants sindicals dels docents.

D'acord amb l'anterior, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 66, de 18 de maig de 2023, es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023 de ratificació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 3 de maig de 2023 de Bases per al desenvolupament de la carrera professional docent. D'acord amb la clàusula primera, l'acord té per objecte establir les bases per a les convocatòries de la carrera professional del personal funcionari docent, de forma que no és aplicable al personal docent laboral.

Quant a les retribucions del professorat de Religió, l'apartat 2 de la disposició addicional tercera de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que aquest professors percebran les retribucions que corresponguin al respectiu nivell educatiu als professors interins.

L'article 27 del TRLEBEP disposa que les retribucions del personal laboral s'han de determinar d'acord amb la legislació laboral, el conveni col·lectiu aplicable i el contracte de treball. A més, l'article 26.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors (TRLET), aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, determina que l'estructura del salari i dels complements s'ha de determinar mitjançant negociació col·lectiva.

Quant aquesta estructura, la lletra g) de l'apartat 1 de la disposició transitòria segona de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, va preveure, en modificació operada per la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, el complement de carrera professional del personal docent laboral. A més, l'apartat 2 d'aquesta disposició determina que, en tot cas, les quanties que en el còmput global han de percebre per aquests conceptes han de ser les mateixes que perceben els funcionaris del mateix nivell educatiu.

Amb la finalitat que el professorat de Religió accedeixi a la carrera professional, en la reunió d'1 d'abril de 2025, la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'Empresa del Professorat de Religió al Servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears signaren un acord en aquesta matèria.

No obstant l'abast limitat de l'acord que ara es ratifica, que afecta al professorat de religió, aquesta Administració té la voluntat d'estendre'l a la resta del personal docent laboral de l'ensenyament no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és a dir, als professors especialistes, als professors experts del sector productiu i als assessors del British Council, mancats de representació sindical que canalitzi les negociacions.

De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades.

D'altra banda, l'article 38.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, disposa que, per tal que els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan i que quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en l'àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau.

Així mateix, l'article 5.2, lletres c) i d), de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell de Govern establir les instruccions i les directrius a què s'han de subjectar les persones que representen l'Administració de la Comunitat Autònoma en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari en matèria de condicions d'ocupació i en la negociació col·lectiva del personal laboral, així com donar validesa i eficàcia als acords assolits mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests acords.

D'acord amb tot el que s'ha exposat anteriorment, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Educació i Universitats, en la sessió de 9 de maig de 2025, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Ratificar l'Acord d'1 d'abril de 2025 entre la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'Empresa del Professorat de Religió de bases per al desenvolupament de la carrera professional.

Segon. Estendre els efectes de l'Acord esmentat a la resta del personal docent laboral de l'ensenyament no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer. El desenvolupament de la carrera professional s'ha d'adequar als límits que s'estableixen en relació a la massa retributiva, a les disposicions de les lleis de pressupostos generals de l'Estat i altres normes que li siguin d'aplicació.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Aquest Acord té efectes des del dia de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (9 de maig de 2025)

 

La secretària del Consell de Govern

Antònia Maria Estarellas Torrens

La presidenta

Margarita Prohens Rigo

 

 

ANNEX Acord d'1 d'abril de 2025 entre la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'Empresa del Professorat de Religió de bases per al desenvolupament de la carrera professional

El personal docent de l'ensenyament públic no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està format per personal funcionari i per personal laboral. El personal laboral el conformen els professors de Religió, els professors especialistes, els professors experts del sector productiu i els assessors del British Council. El professorat de Religió està representat per un comitè d'empresa propi.

L'article 16 i següents del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, estableix que el personal funcionari de carrera i el personal laboral tenen dret a la promoció professional i que, amb aquesta finalitat, les administracions públiques han de promoure l'actualització i el perfeccionament professional dels empleats públics. Després de definir la carrera professional com el conjunt ordenat d'oportunitats d'ascens i expectatives de progrés professional conforme als principis d'igualtat, mèrit i capacitat, assenyala que les lleis de funció pública que es dictin en desenvolupament d'aquest Estatut han de regular la carrera professional aplicable en cada àmbit, que pot consistir, entre d'altres, en l'aplicació aïllada o simultània d'alguna o algunes modalitats de les que preveu el TREBEP, és a dir, la carrera horitzontal, la carrera vertical, la promoció interna vertical i la promoció interna horitzontal.

Pel que fa al personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha d'estar a l'àmbit subjectiu d'aplicació dels acords del Comitè Intercentres i de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 4 de maig de 2015 mitjançant els quals es desenvolupa el punt 5è, carrera professional, de l'Acord del Consell de Govern de 24 d'octubre de 2008 que ratifica l'Acord entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals CCOO, CSI-CSIF, STEI-I, UGT i USO, mitjançant el qual es determinen els criteris i les línies generals del procés negociador per a l'adopció d'acords en matèria de funció pública, en l'àmbit de la mesa sectorial de serveis generals i del personal laboral (ratificats per Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015; BOIB núm. 70, de 9 de maig de 2015). L'apartat 3.3 de l'Acord del Comitè Intercentres exclou expressament el personal docent.

Pel que fa a la normativa específica del personal docent, l'article 59.2 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, preveu que la conselleria ha de donar suport al desenvolupament de la funció docent a través de mesures de millora professional, personal i salarial del professorat per aconseguir un major reconeixement social i prestigiar la seva tasca. Aquestes mesures han de ser negociades amb els representants sindicals dels docents.

D'acord amb l'anterior, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 66, de 18 de maig de 2023, es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023 de ratificació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 3 de maig de 2023 de bases per al desenvolupament de la carrera professional docent. D'acord amb la clàusula primera, aquest Acord té per objecte establir les bases per a les convocatòries de la carrera professional del personal funcionari docent, de forma que no és aplicable al personal docent laboral, col·lectiu a què pertany el professorat de Religió, d'acord amb l'apartat 2 de la disposició addicional tercera de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Quant a les retribucions del professorat de Religió, el precepte abans esmentat disposa que aquests professors percebran les retribucions que corresponguin al respectiu nivell educatiu als professors interins. Sobre aquest precepte el professorat de Religió al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha assolit per via judicial la percepció dels triennis i del component per formació permanent del complement específic, anomenat sexenni. Pel que fa als sexennis, la Sentència núm. 61/2017, de 24 de febrer de 2017, del TSJIB (CC 10/2016), que segueix la jurisprudència del Tribunal Supremo (Sentència d'1 de desembre de 2016; RC. 267/2015):

1. La equiparación retributiva con el Profesorado interino.- Así pues, la retribución del colectivo accionante no puede ser inferior a la establecida para el Profesorado interino, tal como lo ha sostenido el Tribunal Constitucional, cuando al referirse a la remisión que al régimen laboral hace la DA Tercera LOE, sostiene que tal norma ha de entenderse en el sentido de que «por principio, constituye una opción que persigue lograr la máxima equiparación posible en el estatuto jurídico y económico de los profesores de religión con respecto al resto de los profesores, sin perjuicio de sus singularidades específicas», lo que significa que los Profesores de Religión «disfrutarán de los derechos fundamentales y legales que como trabajadores tienen reconocidos en nuestro Ordenamiento de manera irrenunciable, desde un criterio de máxima equiparación, bien que con las modulaciones que resultan de la singularidad de la enseñanza religiosa» ( SSTC 38/2007, de 15/Febrero, FJ 13 ; y 51/2011, de 14/Abril, FJ7).

Com a conclusió de tot l'exposat, la decisió del TSJIB va declarar el dret dels professors de Religió que prestaven serveis en centres educació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a percebre el sexenni, amb les mateixes condicions i quanties que els funcionaris de carrera i interins que igualment presten serveis en centres d'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquesta doctrina jurisprudencial és plenament aplicable a la carrera professional ja que a falta de regulació específica en les normes convencionals, regeix la regla d'assimilació legislativa residual respecte del personal interí, segons jurisprudència consolidada del Tribunal Suprem (sentències de 09/02/16, 21/04/16 i 21/04/16).

L'article 27 del TRLEBEP disposa que les retribucions del personal laboral s'han de determinar d'acord amb la legislació laboral, el conveni col·lectiu aplicable i el contracte de treball. A més, l'article 26.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors (TRLET), aprovat per Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, determina que l'estructura del salari i dels complements s'ha de determinar mitjançant negociació col·lectiva.

Quant aquesta estructura, la lletra g) de l'apartat 1 de la disposició transitòria segona de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, va preveure, en modificació operada per la Llei 7/2024, d'11 de desembre d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i raconalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, el complement de carrera professional del personal docent laboral. A més, l'apartat 2 d'aquesta disposició determina que, en tot cas, les quanties que en el còmput global han de percebre per aquests conceptes han de ser les mateixes que perceben els funcionaris del mateix nivell educatiu.

D'acord amb tot l'anterior, la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'Empresa del Professorat de Religió convenen en la necessitat d'adoptar un acord de bases per al desenvolupament de la carrera professional.

De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades en el si de les meses de negociació. En aquest cas, correspon al Comitè d'Empresa del Professorat de Religió la negociació amb l'Administració.

D'altra banda, l'article 38.3 del TRLEBEP disposa que, per tal que els acords que versen sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan, i que:

Quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau.

Així mateix, l'article 5.2, lletres c) i d), de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell de Govern establir les instruccions i les directrius a què s'han de subjectar les persones que representen l'Administració de la Comunitat Autònoma en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari en matèria de condicions d'ocupació i en la negociació col·lectiva del personal laboral, així com donar validesa i eficàcia als acords assolits mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests acords.

Per tot això, en la reunió d'1 d'abril de 2025, la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'Empresa del Professorat de Religió al Servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears signen el següent

Acord

Bases

Primera

Àmbit subjectiu d'aplicació

Les previsions d'aquest acord són aplicables al professorat de Religió de l'ensenyament públic no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segona

Objecte

L'objecte d'aquest acord és establir les bases per a les convocatòries de la carrera professional del professorat de Religió.

Tercera

Característiques de la carrera professional laboral docent

La carrera professional horitzontal docent que regula aquest acord té les característiques següents:

a) És voluntària: correspon a cada docent decidir sobre la seva incorporació al sistema de progressió en els diversos trams que la configuren, tot complint els requisits establerts.

b) És personalitzada: el reconeixement dels diversos trams té caràcter personal i individual i s'efectua segons els mèrits presentats per la persona interessada, de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

c) És irreversible pel que fa als trams consolidables: el tram reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de la sanció de demèrit que preveu l'article 96.1 del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

d) És progressiva: el progrés en la carrera professional en els diversos trams reconeguts es fa successivament, tram per tram, de manera que l'accés a un tram superior només s'assoleix si s'ha acreditat el reconeixement del tram immediatament anterior.

e) És oberta: no té limitacions d'accés, sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada tram i nivell.

f) És incentivada: el reconeixement de cada tram està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual.

g) És transparent: les eines de mesurament dels paràmetres i dels criteris que s'avaluen es basen en l'acompliment de les competències docents.

h) És avaluable: es basa en l'avaluació de la competència professional i del desenvolupament del lloc de treball per accedir a cada tram de la carrera professional.

i) És actualitzable: mitjançant la revisió periòdica dels elements que es consideren en l'avaluació, de manera que responguin a la realitat canviant de l'educació i dels seus professionals.

j) Té una part no consolidable vinculada a funcions addicionals a la pròpia tasca docent durant un termini de, com a mínim, un any, o vinculada a l'exercici de la funció directiva de cap d'estudis, cap d'estudis adjunt i secretari.

 

Quarta

Estructura

La carrera professional laboral docent té l'estructura següent:

a) Part consolidable: s'estructura en tres trams en cadascun dels quals els docents han de tenir reconegut el sexenni corresponent per adquirir el dret d'accés al tram superior. Per a l'accés s'han d'acreditar els requisits i l'avaluació favorable en relació als indicadors d'avaluació.

b) Part no consolidable i excloent entre si: 

  • Complement de carrera per a equips directius mentre exerceixin les funcions de cap d'estudis, cap d'estudis adjunt o secretari.
  • Complement de carrera de nivell 2 per als docents que assumeixin funcions addicionals de coordinació no retribuïdes per altres complements, de centres de menys de 16 unitats, d'acord amb la tipologia de centres, a partir del segon curs consecutiu d'exercici d'aquestes funcions al mateix centre.
  • Complement de carrera de nivell 1 per als docents que assumeixin funcions addicionals de coordinació no retribuïdes per altres complements, de centres de 16 o més unitats, d'acord amb la tipologia de centres, a partir del segon curs consecutiu en l'exercici d'aquestes funcions al mateix centre.

Cinquena

Coordinacions retribuïbles amb complement de carrera de nivell 2 o 1

1. Les coordinacions objecte de la percepció del complement de carrera professional no consolidable són les que no estan retribuïdes amb un altre complement. El nombre màxim de coordinacions que en cada centre es pot proposar està determinat per la seva tipologia.

2. A partir del curs 2026-2027 s'ha de retribuir aquest complement als coordinadors nomenats a partir del curs 2025-2026, si han exercit les funcions de coordinació durant un curs al mateix centre i continuen en les funcions en el curs 2026-2027. El complement es pot percebre fins que deixin d'exercir les funcions corresponents al mateix centre.

3. En el nombre màxim s'hi han d'incloure obligatòriament les coordinacions de cicle, en el cas dels centres que imparteixen educació infantil i primària, les coordinacions TIC i les preceptives, establertes legalment o reglamentàriament (normalització lingüística, coeducació, convivència i benestar i, en el cas de centres de 80 o més treballadors, riscos laborals).

A més, poden ser objecte de complement les que s'incloguin al projecte educatiu, en funció de l'autonomia del centre, fins arribar a un màxim de dues coordinacions exercides pel personal laboral per cada centre educatiu.

4. Tot i que es pot nomenar una mateixa persona per a dues o més coordinacions, únicament pot percebre la retribució d'una coordinació.

Sisena

Requisits d'accés i progressió en la part consolidable de la carrera professional

1. L'accés a la carrera professional, pel que fa al complement consolidable, s'efectua amb l'obtenció d'un dels trams que preveu el punt 3 d'aquesta base. Una vegada efectuada la incorporació a la carrera professional, la promoció a un altre tram només es pot fer al tram immediatament superior.

 

2. Poden accedir i progressar en la part consolidable de la carrera professional els professors de Religió que reuneixin els requisits d'accés i es trobin en alguna d'aquestes situacions:

a) Contracte de treball no suspès

b) Contracte de treball suspès per alguna de les causes previstes en les lletres b), d), e), l), n) i o) de l'article 45.1 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors

c) Excedència forçosa

d) Excedència per raó de cura de fills i de familiars

e) Llicència d'estudis

3. Per a l'accés i la progressió als distints trams, a més de l'establert en el punt anterior, s'han de complir els requisits següents:

a) Per a l'accés al primer tram: tenir reconegut el primer sexenni, obtenir l'avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.

b) Per a l'accés al segon tram: tenir reconegut el segon sexenni, a més del primer tram, obtenir l'avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.

c) Per a l'accés al tercer tram: tenir reconegut el tercer sexenni, a més del segon tram, obtenir l'avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.

 

Setena

Requisits d'accés a la part no consolidable de la carrera professional

1. Poden accedir al complement no consolidable de carrera professional els professors de Religió en alguna de les situacions de les lletres a) i b) de l'apartat 2 de la base sisena que compleixen els requisits que s'estableixen la lletra b) de la base quarta i no han estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable. La direcció de cada centre ha de notificar, per mitjà del GESTIB, a l'Administració educativa els docents afectats amb dret al complement.

2. Els professors de Religió que formen part de l'equip directiu podran percebre la part no consolidable de la carrera professional per als equips directius si el director del centre ha superat l'avaluació positiva per a la renovació del mandat. L'Administració educativa ha de reconèixer aquest complement d'ofici.

Vuitena

Avaluació del desenvolupament professional

1. Els paràmetres d'avaluació del desenvolupament professional, en el cas de la part consolidable han de tenir en compte, entre d'altres aspectes, els elements següents:

a) Treball en equip

b) Diligència en la facilitació i avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat

c) Participació en activitats complementàries

d) Relació amb les famílies

e) Col·laboració per a l'organització i la implementació de la resposta educativa inclusiva

f) Participació en projectes i programes del centre

g) Contribució al desenvolupament de la digitalització educativa

h) Elaboració de materials formatius per a l'alumnat

i) Contribució a la millora educativa

j) Altres, en funció del lloc de treball que ocupa el docent

2. Respecte del personal docent que es troba en situacions particulars, són d'aplicació els criteris següents:

a) Quan el temps de permanència en situació d'excedència forçosa o d'alliberat sindical coincideixi amb la totalitat del període d'avaluació o arribi al 66 % d'aquest, s'han de considerar acomplerts els requisits mínims de l'avaluació del desenvolupament professional perquè l'avaluació sigui positiva.

b) En el cas dels docents laborals amb plaça itinerant, l'avaluació s'ha d'acreditar únicament en el centre principal.

3. L'avaluació del desenvolupament professional, en el cas de la part no consolidable, es considera positiva d'acord amb els criteris següents:

a) Quant al complement de carrera professional per l'exercici de funcions de coordinació, la renovació de les funcions de coordinació a partir del segon curs escolar consecutiu s'entén com a avaluació positiva de les funcions en el curs anterior.

b) Quant al complement de carrera professional no consolidable per a equips directius, l'avaluació positiva està vinculada a l'avaluació preceptiva del director en acabar el mandat, que es fa extensiva als altres membres de l'equip directiu perquè el projecte de direcció aplicat inclou les tasques de tots els membres de l'equip directiu.

c) En qualsevol cas, el complement de carrera professional no consolidable es deixar de meritar quan es deixen d'exercir les funcions a les quals està associat.

 

Novena

Procediment per obtenir els distints trams de carrera professional

1. El procediment d'accés als trams de carrera professional consolidables l'inicia d'ofici la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats mitjançant l'aprovació de la convocatòria corresponent, que ha de tenir caràcter anual.

2. En el termini que estableix la convocatòria s'ha d'emetre l'informe d'avaluació corresponent.

3. El compliment dels requisits i els mèrits es refereix al dia d'expiració del termini que fixa la convocatòria.

4. L'avaluació és positiva quan el docent obté, de la mitjana aritmètica de tots els indicadors entre l'avaluació i autoavaluació que s'estableix a l'annex d'aquest acord, un valor igual o superior a 1.2 punts; cada indicador es valora de 0 a 2 (0=poc, 1=suficient, 2= molt).

5. L'informe l'han de signar el cap d'estudis o el secretari i el director del centre on s'exerceix la funció docent. En el cas dels docents que formen part de l'equip directiu, l'informe l'ha de signar l'inspector del centre.

6. Per a l'avaluació docent, els equips directius o els inspectors d'educació, quan correspongui, han de consultar el parer de l'equip docent del qual forma part la persona que s'avalua.

7. En cas de disconformitat amb l'informe, el docent pot presentar una reclamació a la Comissió de Revisió.

8. L'obtenció de l'avaluació positiva, complits els requisits, suposa el dret a percebre el complement de carrera professional del tram en que s'ha produït l'avaluació.

9. El director de cada centre ha de proposar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la llista de docents amb avaluació positiva i amb dret a percebre el complement de carrera del tram convocat. El director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar una resolució en relació al reconeixement del tram corresponent als docents que compleixen els requisits i hi tenen dret.

En cas que el docent obtengui l'avaluació positiva en el primer període d'avaluació convocat per cada tram, el dret a la percepció del complement de carrera s'ha de retrotreure al moment en què el docent hagués complit el requisit del compliment del sexenni corresponent a cada tram.

10. Els docents als quals no se'ls ha reconegut el dret a percebre el tram convocat poden presentar un recurs de reposició, que s'ha de resoldre quan la Comissió de Revisió l'ha analitzat i ha fet l'informe que ha d'elevar al director general de Personal Docent i Centres Concertats.

Desena

Comissió de Revisió

1. S'ha de constituir una comissió de revisió com a òrgan col·legiat a què li correspon informar sobre les reclamacions presentades en cas de disconformitat amb els informes d'avaluació; la Comissió de Revisió pot recaptar la informació que consideri oportuna per informar sobre les reclamacions. La Comissió ha de presentar l'informe a la persona titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats en què s'ha de declarar l'avaluació positiva o negativa.

2. La Comissió de Revisió està formada per:

  • El cap del Departament d'Inspecció Educativa o la persona en qui delegui, que la presideix.
  • El cap del Departament de Gestió de Personal Docent o la persona en qui delegui.
  • La cap del Departament de Planificació Educativa o la persona en qui delegui.
  • El cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals o la persona en qui delegui.
  • La cap del Departament d'Innovació, Comunitat Educativa i Formació.
  • Un funcionari de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, que actuarà com a secretari, sense vot.

3. A les sessions de la Comissió hi pot assistir, amb veu però sense vot, un representant de cada una de les organitzacions sindicals del Comitè d'Empresa del Professorat de Religió.

Onzena

Retribucions

1. Les retribucions derivades d'aplicar el model de carrera professional docent segons s'integren en el complement de carrera professional establert en la lletra g) de l'apartat 1) de la disposició transitòria segona de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

2. La quantia, en còmput anual, del complement de carrera professional consolidable corresponent a cada tram és la següent:

Any 2024

Primer tram: 612 €

Segon tram: 960 €

Tercer tram: 1.440 €

Any 2025

Primer tram: 612 €

Segon tram: 960 €

Tercer tram: 1.440 €

3. La quantia, en còmput anual, del complement de carrera professional no consolidable i excloent entre si, per funcions de coordinació és la següent:

  • De centres de menys de 16 unitats: 480 €
  • De centres de 16 o més unitats: 720 €

4. La quantia, en còmput mensual, del complement no consolidable de carrera professional de funció directiva per tipologia de centre, és la següent:

a) Per centres d'educació infantil i Primària, CEE i assimilats:

Càrrec

Tipus

Import mensual

cap d'estudis

B

128,92 €

cap d'estudis

C

120,23 €

cap d'estudis

D

90,18 €

secretari

B

128,92 €

secretari

C

120,23 €

secretari

D

90,18 €

secretari

E

66,81 €

director CEE

B

178,17 €

secretari CEE

B

128,92 €

cap d'estudis CEE

B

128,92 €

b) Per centres d'educació secundària, formació professional i assimilats:

Càrrec

Tipus

Import mensual

cap d'estudis

A

189,73 €

cap d'estudis

B

186,87 €

cap d'estudis

C

138,52 €

cap d'estudis

D

117,62 €

cap d'estudis

E

95,01 €

cap d'estudis adjunt

 

85,42€

secretari

A

189,89€

secretari

B

186,87€

secretari

C

138,52€

secretari

D

117,62€

c) Per centres d'educació permanent de persones adultes:

Càrrec

Tipus

Import mensual

cap d'estudis

B

186,87 €

cap d'estudis

C

138,52 €

cap d'estudis

D

117,62 €

secretari

B

186,87 €

secretari

C

138,52 €

secretari

D

117,62 €

d) Per centres de professorat:

Càrrec

Tipus

Import mensual

secretari

III

95,01 €

secretari

II

91,97 €

5. La quantia que s'ha de percebre ha de ser proporcional a la jornada que realitzi el docent.

Dotzena

Calendari i primera convocatòria de cada tram

1. Les convocatòries de carrera professional tendran caràcter anual.

2. La primera convocatòria del primer tram tendrà lloc dins el mes maig de 2025, amb efectes econòmics des d'1 de gener de 2024.

3. La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats ha de reconèixer d'ofici el primer tram de la part consolidable del complement de carrera professional a aquells professors de Religió que compleixen els requisits establerts en aquest acord.

4. Les convocatòries successives per a cadascun dels trams seran coincidents amb les convocatòries establertes per a la carrera professional docent general per als funcionaris docents de l'ensenyament no universitari.

Tretzena

Primera convocatòria de cada tram

1. La primera convocatòria que es publiqui per al reconeixement de cada tram de carrera professional consolidable s'ha de fer d'acord amb el calendari següent:

  • Primer tram: maig 2025
  • Segon tram: gener 2026
  • Tercer tram: gener 2027

2. La primera convocatòria de cada tram ha de considerar reconegut el dret a la percepció del tram als docents que, en la data de la convocatòria, tenguin reconegut el sexenni corresponent que sigui requisit per accedir-hi.

Catorzena

Actualització de les quanties

Les quanties indicades s'actualitzaran anualment d'acord amb els increments establerts per les lleis de pressuposts. Les millores introduïdes en la carrera general docent repercutiran de manera automàtica i immediata en la carrera professional laboral docent.

Quinzena

Homologació

El professorat de Religió que, per aplicació d'aquest acord, tingui reconegut algun tram de la part consolidable de la carrera professional i/o la part no consolidable i passi a desenvolupar funcions com a funcionari docent al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears homologarà, prèvia sol·licitud, la carrera  professional en el mateix tram de la part consolidable i/o la part no consolidable i amb les mateixes quanties que les regulades en l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 3 de maig de 2023 de bases per al desenvolupament de la carrera professional docent, ratificat per l'Acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023.

Setzena

Règim transitori

Únicament en relació a la primera convocatòria del primer tram de la part consolidable de la carrera professional, el professorat de Religió que el dia d'expiració del termini que fixi la convocatòria no acompleixi els requisits a què fan referència els apartats 2 i 3.a) de la base sisena, pot accedir a aquest primer tram si acompleix els requisits esmentats l'1 de gener de 2024.

Dissetena

Seguiment de l'Acord

1. S'ha de constituir una comissió paritària amb la funció d'interpretar els dubtes que sorgeixin en la interpretació i en l'aplicació d'aquest acord, formada per les persones designades per la Conselleria d'Educació i Universitats i per les persones designades pels representants sindicals del professorat de Religió, d'entre les persones que integren del comitè d'empresa. La composició de la part sindical s'ha d'adequar al resultat de les eleccions sindicals en el termini d'un mes des que la Direcció General de Treball i Salut Laboral certifiqui els resultats electorals.

A aquest efecte es podran constituir les comissions tècniques adients amb participació dels representants del professorat de Religió i de l'Administració.

2. Els acords de la Comissió s'han d'adoptar per majoria de cada una de les parts, han de quedar reflectits en les actes de les reunions i tenen caràcter vinculant així com plena eficàcia i validesa en relació amb aquest acord.

Divuitena

Vigència

Aquest Acord té vigència indefinida, sense perjudici que, a causa de l'evolució normativa en aquesta matèria o per qualsevol altra causa, pugui ser objecte de denúncia expressa per qualsevol de les parts signants, realitzada en el si de la Comissió Paritària de Seguiment amb dos mesos d'antelació a la data d'efectes de la denúncia i sense perjudici del que estableix l'article 38.10 del TRLEBEP.

Per l'Administració                                         Pel comitè d'empresa

El conseller d'Educació i Universitats            Rocío Martínez García

Antoni Vera Alemany

 

 

ANNEX 1 PLA D'AVALUACIÓ DE LA FUNCIÓ DOCENT

DADES DEL CENTRE

Codi:         Nom:

 

DADES DEL DOCENT

DNI:

Llinatges i  nom :

 

Especialitat :

Tram av. :

Curs d'adhesió:

ANNEX 1PLA D'AVALUACIÓ DE LA FUNCIÓ DOCENTMAJOR DEDICACIÓ, FEINA COL·LABORATIVA I PROCESSOS DE DIGITALITZACIÓ

Competència

Indicadors

Avaluació

Autoavaluació

1. Afavorir l'aprenentatge de l'alumnat

1.1. Organitza de forma coherent i integrada els elements curriculars de la matèria, àrea, mòdul o àmbit.

 

 

1.2. Utilitza diferents metodologies d'ensenyament aprenentatge i dissenya estratègies d'avaluació contínua formativa.

 

 

1.3. Elabora materials formatius per a l'alumne.

 

 

2. Respondre de manera flexible a la diversitat de l'alumnat

2.1. Dissenya situacions d'aprenentatge adaptades a l'alumnat , tenint en compte els principis establerts en la normativa vigent.

 

 

3. Col·laborar en la planificació i en la gestió del centre i les seves activitats comunes

3.1. Manté respecte pels horaris establerts i participa activament en les reunions dels òrgans de coordinació docent.

 

 

3.2. El nombre de faltes no justificades està per sota del 7 % del seu horari de permanència en el centre en el període d'avaluació corresponent.

 

 

3.3. Participa en la consecució dels objectius i accions establertes en la PGA, pla de millora del centre o projecte educatiu.

 

 

3.4. Participa en l'organització i/o desenvolupament d'activitats complementàries i/o extraescolars i en activitats que reforcen la identitat del centre.

 

 

4. Treballar en equip amb els companys i les companyes

4.1. Participa en projectes de millora, innovació o recerca educativa.

 

 

4.2. Col·labora amb altes docents en la programació de la seva activitat.

 

 

4.3. Participa en activitats de formació  en centres.

 

 

5.Contribuir al desenvolupa-ment social i moral de l'alumnat

5.1. Participa en l'impuls i la millora dels plans de convivència i del  PEC per a la igualtat efectiva de dones i homes, no discriminació i coeducació.

 

 

5.2. Fa propostes i/o activitats per millorar la convivència.

 

 

5.3. Du a terme activitats d'orientació i tutoria per facilitar el desenvolupament social i emocional de l'alumnat.

 

 

5.4. Implementa iniciatives per afavorir la inclusió de l'alumnat.

 

 

6. Col·laborar amb les famílies

6.1. Informa adequadament o col·labora amb la persona responsable  d'informar a les famílies i està atent a les seves peticions.

 

 

6.2. Manté relació amb les famílies de l'alumnat i  amb l'alumnat , en el cas que siguin majors d'edat , per informar i assessorar sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge.

 

 

7. Utilitzar les TIC

a l'aula

7.1. Contribueix amb diligència i eficàcia al desenvolupament de la digitalització educativa amb l'estratègia digital del centre.    
  Valoració total (mitjana)    

 

EI/La cap d'estudis o el/la secretari/ària

 

 

 

 

 

 

Signatura

EI/La director/a o el/la representant del Departament d'Inspecció Educativa

 

 

 

 

 

Signatura

CONFORME/DISCONFORME

(ratllau allò que no correspongui)

 

 

 

 

 

Signatura

​​​​​​​

                                                                                                                                        de 202__