Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 316461
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual s'aproven les bases del programa «Ciència inclusiva en acció» per al curs 2025-2026 adreçat a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears
Versió PDF
Fets
1. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix que la formació permanent és un element clau en qualsevol professió, en la mesura que es relaciona de forma directa amb les possibilitats d'innovació, canvi i millora de les institucions i de les organitzacions, preocupades per complir encara més les seves finalitats, objectius i funcions. Aquest fet és especialment rellevant en la professió docent, que està subjecta a una renovació constant i profunda, tant pel que fa a les transformacions socials i econòmiques de l'entorn en què es desenvolupa, com per l'evolució dels contextos educatius, cada vegada més complexos. Per tant, la formació permanent del professorat ha de ser un mecanisme que garanteixi l'actuació competent del personal docent, la seva actualització i l'adequació del sistema educatiu a les noves necessitats que la societat té en cada moment.
2. L'article 15 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la participació en activitats d'innovació, programes internacionals, pràctiques en empreses (...) i altres activitats considerades d'experiència formativa podran tenir la consideració d'activitats de formació permanent del professorat.
3. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els procediments per a la col·laboració entre les administracions públiques i les entitats privades per a l'execució de programes i iniciatives comunes.
4. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, estableix, a l'article 87, els objectius de les polítiques de prevenció i equitat en matèria d'educació, entre els quals s'inclou el desenvolupament de programes formatius adreçats a les persones menors d'edat en situació de rebuig del sistema escolar, absentisme o fracàs; el desenvolupament de programes formatius d'integració social adreçats a les persones menors d'edat amb dificultats especials i el desenvolupament de programes de formació professional que garanteixin la futura inserció laboral de les persones menors d'edat.
5. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modifica l'article 102 de la Llei orgànica 2/2006, d'educació, en el qual s'estableix que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat i preveu que s'han d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tenguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres.
6. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, preveu, a l'article 3.1, que la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies, i la consecució de l'excel·lència en el marc de l'equitat educativa; l'impuls a la innovació pedagògica per millorar l'educació i la promoció de la salut i el consum responsable són uns dels principis generals que regeixen el sistema educatiu de les Illes Balears. Estableix, a l'article 3.2, que la formació integral de les capacitats intel·lectuals, morals, físiques, emocionals i socials dels alumnes, l'educació basada en competències fonamentades científicament: aprendre a ser, aprendre a conèixer, aprendre a fer i aprendre a conviure; la cooperació i la col·laboració educativa entre les diverses administracions públiques i els agents econòmics i socials; la capacitació competencial adequada per exercir activament la ciutadania responsable i solidària; la participació efectiva de la comunitat educativa; el respecte, l'atenció a la diversitat i la inclusió educativa i el foment del treball cooperatiu són uns dels principis pedagògics i organitzatius que conformen aquesta llei.
A l'article 112, preveu que l'administració educativa podrà col·laborar amb entitats públiques o privades, institucions o associacions, per facilitar l'escolarització, millorar la incorporació de l'alumnat al centre educatiu, la promoció de l'èxit educatiu i la prevenció de l'abandonament escolar.
A l'article 123.3, que el currículum de les àrees i matèries que conformen els ensenyaments que s'imparteixen, així com qualsevol altra activitat que s'encamini a la consecució dels fins de l'educació en el sistema educatiu de les Illes Balears, s'ha d'orientar vers: l'educació inclusiva i l'atenció a la diversitat, com a pauta ordinària de l'acció educativa del professorat, particularment en l'ensenyament obligatori; l'adquisició d'hàbits intel·lectuals i tècniques de treball i de coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i artístics coherents amb una visió interdisciplinària dels continguts, així com el desenvolupament d'hàbits saludables, de l'exercici físic i de l'esport i coneixements d'una alimentació i nutrició correctes i adequades.
A l'article 144, que la formació permanent del professorat té per finalitat l'actualització i el desenvolupament de les competències professionals del professorat per a la funció docent i el lideratge pedagògic i per a la col·laboració amb la comunitat educativa, i ha d'anar encaminada a millorar la pràctica educativa i impulsar la innovació, especialment en relació amb el projecte educatiu de cada centre.
A l'article 145, que la col·laboració amb entitats i institucions de prestigi en matèria d'innovació, recerca i formació del professorat que potenciï la transferència del coneixement i l'especialització en matèria de formació professional és un dels principis de la formació permanent del professorat.
A l'article 156.g) que l'activitat avaluadora s'ha de projectar, entre altres àmbits, sobre la col·laboració amb l'entorn socioeducatiu.
7. L'article 10 del Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears indica que els centres han d'elaborar el Pla de formació del centre, que ha de recollir l'itinerari formatiu necessari per a la consecució dels objectius del projecte educatiu del centre. A més, l'article 17 estableix que, a la programació general anual del centre, s'inclourà la concreció anual del Pla de formació del centre per al curs, que ha d'incloure les formacions al centre, les formacions intercentres, els programes de formació i innovació educativa i els programes educatius que desenvolupa el centre.
8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig, pel Decret 5/2024, de 29 de maig i pel Decret 2/2025, de 7 de febrer, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
9. La Resolució del conseller d'Educació i Universitats, de 7 de setembre de 2024, a proposta del director general de Personal Docent i Centres Concertats (BOIB núm. 119, de 10 de setembre) aprova el Pla quadriennal de formació permanent del professorat 2024-2028 i estableix, a l'apartat 1, que algunes de les finalitats del Pla són: desenvolupar les competències dels docents per fomentar la participació de la comunitat educativa i millorar el compromís i la responsabilitat de l'alumnat amb l'entorn natural, social i cultural; promoure la relació dels centres amb la comunitat educativa, altres centres, institucions i/o empreses per millorar l'atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l'alumnat. A l'apartat 4, estableix la línia estratègica 1 «didàctica i metodologia», la qual inclou formacions sobre formació en metodologies d'aprenentatge actives i inclusives que millorin la motivació de l'alumnat, fomentin l'aprenentatge significatiu, desenvolupin la creativitat i facilitin el treball per competències (treball per projectes, aprenentatge basat en problemes o reptes, aprenentatge basat en evidencies, aprenentatge amb sentit, treball investigador i de recerca, aprenentatge basat en el pensament, cultura del pensament, pensament crític, etc.) i la formació en metodologia i evidència científica que permeti al professorat accedir i interpretar la recerca científica, entendre la importància de vincular les troballes científiques i la pràctica educativa, i valorar críticament els nivells d'evidència de diferents troballes; la línia estratègica 4 «inclusió, coeducació i comunitat educativa» estableix que el sistema educatiu requereix una resposta a l'heterogeneïtat de contextos en què es desenvolupa. La resposta passa necessàriament per la inclusió, la igualtat, l'equitat i la no discriminació, per eliminar qualsevol barrera que obstaculitzi l'accés a l'aprenentatge. Aquesta línia inclou la formació conjunta dels membres de la comunitat educativa per a la participació en processos d'innovació educativa. La línia estratègica 8 «entorn i sostenibilitat» la qual postula la necessitat que l'escola d'avui desenvolupi habilitats per al segle XXI: transformar espais d'aprenentatge, impulsar metodologies innovadores, transformadores i obrir el centre a l'entorn i la societat, a més de generar aprenentatges i desenvolupar competències per a la vida, per al món laboral i per al desenvolupament sostenible per adaptar-se a un món canviant. L'establiment de sinergies i aliances estratègiques és cabdal per contribuir a l'avanç i la millora contínua de l'educació ciutadana i sostenible en la innovació. Les activitats formatives relacionades amb aquesta línia estratègica tenen per finalitat generar aprenentatges a partir de l'entorn. A l'apartat 5.3.1, estableix els programes d'experiència formativa com a modalitat de formació permanent que es basa en l'aprenentatge a partir de l'experiència.
10. La necessita d'impulsar la innovació pedagògica com un procés planificat de canvi i de renovació del centre que es fonamenti en la recerca i que respongui a l'evolució social, que condueixi a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i que pugui ser transferible a la resta de centres educatius.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).
3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 16 de juliol de 2016).
4. El Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 16 de febrer de 2023).
5. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. La Resolució del conseller d'Educació i Universitats, de 7 de setembre de 2024, a proposta del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual s'aprova el Pla quadriennal de formació permanent del professorat 2024-2028 (BOIB núm.119, de 10 de setembre de 2024).
7. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig, pel Decret 5/2024, de 29 de maig i pel Decret 2/2025, de 7 de febrer, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les bases de la convocatòria del Programa «Ciència inclusiva en acció» per al curs 2025-2026, adreçada als centres educatius de les Illes Balears sostinguts amb fons públics que figuren a l'annex 1.
2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, els centres educatius poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autónoma de las Illes Balears..
(Signat electrònicament: 7 de maig de 2025)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1 Bases de la convocatòria del Programa «Ciència inclusiva en acció» per al curs 2025-2026
El Pla quadriennal de formació permanent del professorat 2024-2028 té com a objectiu fonamental desenvolupar les competències dels docents per tal de fomentar la participació activa de la comunitat educativa i millorar el compromís i la responsabilitat de l'alumnat envers el seu entorn natural, social i cultural. Una de les finalitats principals és també promoure la relació dels centres educatius amb altres agents de la comunitat, com altres centres, institucions i empreses, amb l'objectiu d'enfortir l'atenció educativa i millorar els àmbits competencials i professionals dels estudiants.
Per a aconseguir aquests objectius, el Pla preveu diverses línies estratègiques que inclouen formacions en metodologies d'aprenentatge actives i inclusives. Aquestes metodologies tenen com a finalitat millorar la motivació de l'alumnat, fomentar l'aprenentatge significatiu, potenciar la creativitat i facilitar el treball per competències mitjançant tècniques com el treball per projectes, l'aprenentatge basat en problemes, reptes, evidències, i l'aprenentatge amb sentit. A més, es vol promoure el treball investigador, la cultura del pensament crític i l'aprenentatge basat en el pensament.
El Pla preveu la formació en metodologia i evidència científica que permeti als docents accedir i interpretar la recerca científica per aplicar els seus resultats a la pràctica educativa, valorant críticament els diferents nivells d'evidència de les troballes. També destaca la necessitat que les escoles desenvolupin habilitats per al segle XXI. Això inclou la transformació dels espais d'aprenentatge, la implementació de metodologies innovadores i la creació d'un vincle més estret amb l'entorn i la societat. En aquest context, es volen generar aprenentatges que dotin l'alumnat de competències per a la vida, el món laboral i el desenvolupament sostenible, ajudant-los a adaptar-se a un món en constant canvi.
Finalment, el Pla subratlla la importància d'establir aliances estratègiques entre diversos agents socials i educatius per contribuir a l'avenç i la millora contínua de l'educació ciutadana i sostenible, així com a la innovació. Aquestes sinergies permetran generar aprenentatges directament a partir de l'entorn, enriquint el procés educatiu i preparant millor els estudiants per afrontar els reptes futurs.
Dins aquest marc, el programa «Ciència inclusiva en acció» pretén ajudar a implementar l'accessibilitat universal en activitats d'educació científica a partir del treball amb la ciència i l'equitat amb l'objectiu d'apropar la competència científica per afavorir la fita d'una escola més inclusiva.
L'educació científica pot servir per superar barreres i millorar la inclusió a la societat, especialment en els més joves i en infants més desfavorits, per contribuir així a la reducció de l'abandonament escolar i desenvolupar aprenentatges col·laboratius amb la participació activa i imprescindible de la ciutadania i així fomentar la cultura científica.
Primer Objectius
1. Fomentar vocacions científiques entre l'alumnat en situació de vulnerabilitat, oferint oportunitats per despertar el seu interès per la ciència.
2. Bastir i impulsar activitats competencials que permetin aprendre ciència de manera pràctica i experimental.
3. Facilitar la participació social en la ciència, promovent activitats obertes a qualsevol disciplina científica.
4. Fomentar la cultura i la competència científica mitjançant eines i estratègies que promoguin un enfocament participatiu.
5. Promoure una xarxa de centres per afavorir l'intercanvi d'experiències de competència científica.
Segon Modalitat i línia estratègica del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat
Línia 8: Entorn i sostenibilitat.
Modalitat de formació: Programa d'Experiència Formativa (PEF).
Tercer Destinataris
1. Centres docents de la barriada de Son Gotleu de Palma sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats que imparteixen ensenyaments no universitaris d'educació primària (EP) i/o educació secundària obligatòria (ESO), regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
2. Per al curs 2025-2026 hi podran participar els centres educatius següents:
3. Cada centre hi podrà participar amb un màxim de 3 grups classe de 5è de primària o un màxim de tres grups classe de 6è de primària (cal escollir un dels dos nivells) i un màxim de tres grups classe de primer d'ESO.
Quart Descripció del programa i activitats
1. Aquest programa es desenvolupa a l'àmbit de l'illa de Mallorca, a la barriada de Son Gotleu de Palma, mitjançant la col·laboració del Servei de Formació Permanent del Professorat de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Universitats, l'Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) i la Universitat de les Illes Balears.
2. Aquest programa promou el desenvolupament de les competències i la cultura científiques a partir de l'experimentació i la realització de tallers.
3. El programa pot constar de les activitats següents:
a) Un mòdul formatiu d'entre 4 i 12 hores per al professorat participant al programa.
b) Participació per part del professorat en un entorn virtual d'aprenentatge.
c) La realització de tallers als centres educatius amb la col·laboració de l'AECC i la UIB.
d) Possibilitat de participació a la fira «Ciència per a tots», organitzada pel Port UIB, per presentar a la societat les actuacions fetes pels alumnes i els seus resultats educatius.
e) Possibilitat de participació en una fira de Ciència al Carrer.
4. El CEP de Palma Jaume Cañellas Mut, la UIB i l'equip de voluntariat i talleristes de l'AECC seran els responsables de realitzar les activitats adreçades a desenvolupar i despertar vocacions científiques en l'alumnat participant.
5. El CEP de Palma Jaume Cañellas Mut organitzarà el mòdul formatiu per als docents.
Cinquè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Universitats
1. Coordinar-se amb les institucions col·laboradores sobre les actuacions concretes del programa.
2. Assessorar en el desenvolupament de les actuacions de cadascun dels centres mitjançant el centre de professorat de Palma.
3. Compartir materials i experiències.
4. Coordinar l'organització i planificació per a la realització de les jornades formatives del programa juntament amb el centre de professorat de Palma amb col·laboració amb l'AECC i la UIB.
5. Finançar despeses dels experts participants del mòdul formatiu.
6. Avaluar el procés i els resultats del programa.
7. Certificar 30 hores de formació permanent del professorat als docents participants avaluats positivament. Certificar un 25 % més d'hores a la persona coordinadora de cada centre.
Sisè Compromisos del centre
1. Els centres participants es comprometen a participar en el programa amb un mínim de dos docents i un màxim de tres per cada nivell de grups participant.
2. Els centres participants es comprometen a participar en el programa amb un màxim de tres grups classe de 5è de primària o un màxim de tres grups classe de 6è de primària (cal escollir un dels dos nivells) i un màxim de tres grups de 1r d'ESO.
3. Els centres han de col·laborar entre ells, en el marc de l'esperit de l'aprenentatge entre iguals.
4. Cada centre ha de designar una persona coordinadora, que ha de formar part del claustre de professorat del centre i participar en la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:
a) Coordinar el disseny i la implementació del projecte «Ciència inclusiva en acció» al seu entorn.
b) Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb el CEP de Palma.
c) Assistir a les reunions que convoqui el CEP de Palma per a la implementació del programa i organitzar el mòdul formatiu.
d) Coordinar les activitats al centre i a les aules relacionades amb el programa.
e) Coordinar-se amb la resta de docents del centre que també hi participen.
f) Planificar les actuacions didàctiques que es duran a terme a cada centre.
g) Encarregar-se del control d'assistència i de les actes de les reunions que es duguin a terme al mateix centre.
h) Elaborar la memòria final del projecte i lliurar-la a la persona assessora del CEP de Palma.
i) El claustre i consell escolar han d'aprovar el projecte.
Setè Termini i presentació de la sol·licitud
1. El termini de sol·licitud s'estableix des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució fins al 6 de juny de 2025.
2. En aquest termini, el centre educatiu ha de lliurar al CEP de Palma la sol·licitud, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del Servei de Formació Permanent del Professorat (sfpp.caib.es) a través de l'eina VALIB.
Vuitè Valoració de les sol·licituds
1. La revisió de les sol·licituds i la selecció dels centres la realitzarà una Comissió de valoració, formada pels membres següents:
a) El cap del Servei de Formació Permanent del Professorat o persona en qui delegui, que actuarà com a president.
b) Un representant de l'AECC.
c) Un representant de la UIB.
d) Un assessor del Servei de Formació Permanent del Professorat, que actuarà com a secretari.
e) La direcció del centre de professorat de Palma o persona en qui delegui.
2. Són funcions de la Comissió:
a) Examinar les sol·licituds presentades i elaborar la llista provisional de centres admesos.
b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d) Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i elaborar la llista definitiva de centres admesos.
3. La Comissió també pot convocar a la sessió altres persones que per raons tècniques o d'altres, estiguin implicades en el programa.
Novè Selecció de centres
La Comissió de valoració ha de seleccionar un mínim de 3 centres i un màxim de 10 centres d'entre les sol·licituds rebudes. Per a aquesta selecció, se seguiran els criteris següents:
1. Número de grups participants.
2. Número de docents participants.
3. Ordre d'inscripció de la sol·licitud realitzada.
Desè Servei responsable de la coordinació
Servei de Formació Permanent del Professorat
Tel.: 971177776
a/e: sfpp@ibeducacio.eu