Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 256143
Departament de Selecció i Provisió de Recursos Humans. Servei de Selecció. Convocatòria i bases específiques del procediment selectiu mitjançant el sistema de concurs oposició pel torn lliure per cobrir 3 places de lletrat/da assessor/a (OPE 2025)
Versió PDF
La Regidora d'Hisenda, Funció Pública i Govern Interior, p.d. Decret de batlia núm 6367 de 28 de març de 2025 , ha resolt el següent:
PRIMER.- Convocar proves selectives pel sistema de concurs oposició, pel torn lliure, per cobrir 3 places de LLETRAT/DA ASSESSOR/A, vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament, pertanyents a l'escala d'Administració Especial, subescala tècnica, classe superior, grup A, subgrup A1, dotades pressupostàriament corresponent a l'oferta pública d'ocupació de 2025, publicada al BOIB núm. 17 de 6 de febrer de 2025.
SEGON.- Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.
TERCER.- El termini de presentació d'instàncies serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
QUART.- Les sol·licituds per a participar en el procés selectiu s'han de tramitar obligatòriament mitjançant el Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), sense perjudici del posterior registre electrònic.
(https://palma.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=13810)
CINQUÈ.- Publicar la present convocatòria i bases específiques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Boletín Oficial del Estado.
BASES ESPECÍFIQUES DEL PROCEDIMENT SELECTIU D'INGRÉS, MITJANÇANT CONCURS-OPOSICIÓ PER TORN LLIURE, PER A COBRIR 3 PLACES DE LLETRAT/DA ASSESSOR/A, QUE PERTANYEN A LA SUBESCALA TÈCNICA, CLASSE SUPERIOR, D'ADMINISTRACIÓ ESPECIAL, INCLOSES A L'OFERTA PÚBLICA D'OCUPACIÓ 2025.
PRIMERA.- OBJECTE I NORMES GENERALS.
L'Ajuntament de Palma convoca proves selectives, mitjançant el sistema de concurs-oposició pel torn lliure, per a la cobertura de TRES PLACES de LLETRAT/DA ASSESSOR/A, vacant en la plantilla de funcionaris/as d'aquest Ajuntament, que pertanyen a l'escala l'Administració Especial, Subescala Tècnica, Classe superior, grup A, subgrup A1, dotada pressupostàriament i corresponent a l'oferta pública d'ocupació de 2025, publicada al BOIB núm.17 de 6 de febrer de 2025.
La present convocatòria està, a més, subjecta al que es disposa en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.
Les presents bases tindran en compte el principi d'igualtat de tracte entre dones i homes, pel que fa a l'accés a l'ocupació, d'acord amb l'article 14 de la Constitució Espanyola, el Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.
Tot això posa de manifest el compromís assumit per l'Ajuntament de Palma en relació amb la promoció activa de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, així com de prevenció i actuació davant la violència de gènere.
Aquest procediment selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria específica i les bases generals que regeixen aquesta convocatòria es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, i en allò no previst, s'aplicarà l'establert al Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (d'ara endavant TREBEP) i en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears (d'ara endavant LFPIB).
SEGONA.- REQUISITS DE LES PERSONES ASPIRANTS.
Per prendre part en les proves selectives a més dels que es preveuen a les bases generals serà necessari reunir les següents condicions:
1.- Tenir la nacionalitat espanyola o complir els requisits establerts a l'article 57 del TREBEP, en el supòsit d'accés a la funció pública per a nacionals d'altres estats.
2.- Tenir 16 anys complerts i no superar l'edat per a la jubilació forçosa.
3.- Estar en possessió de la titulació de la llicenciatura o grau en dret en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.
En el cas de titulacions obtingudes a l'estranger s'haurà d'acreditar que s'està en possessió de la corresponent convalidació o de la credencial que acrediti, si s'escau, l'homologació del títol. Aquest requisit no és aplicable als aspirants que hagin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l'àmbit de les professions regulades.
4-. Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell B2 mitjançant un certificat expedit per l'EBAP, o bé pels títols, diplomes i certificats homologats establert a l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció general de Cultura i Jovent (BOIB núm. 34, de 12-03-2013) o per Certificat expedit per la Direcció General de Cultura i Joventut de la Conselleria d'Educació, Cultura i Joventut, que segons el Decret 6/2012, de 3 de febrer, sobre avaluació i certificació de coneixements de català, (BOIB número 19, de 07-02-2012), garanteixi els coneixements de català exigits.
5.- Posseir la capacitat funcional pel desenvolupament de les funcions corresponents.
6.- No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les Administracions Públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les Comunitats Autònomes, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial, per a l'accés al cos o escala de funcionari, o per exercir funcions similars a les que exercien en el cas de personal laboral, en què hagués estat separat o inhabilitat. En el cas de ser nacional d'un altre Estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, al seu Estat, en els mateixos termes d'accés a l'ocupació pública.
7.- Abans de prendre possessió del lloc de treball, la persona interessada haurà de fer constar que no està sotmesa a cap supòsit d'incompatibilitat establert en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
8.- Abonar com a dret d'examen 26,52 euros dins el termini d'admissió d'instàncies, sense que es puguin abonar en cap altre moment.
Els requisits establerts en els apartats anteriors hauran de complir-se el darrer dia de termini de presentació d'instàncies i els aspirants hauran de mantenir-los durant el període en què es desenvolupi el procediment selectiu.
TERCERA.- FORMA I TERMINI DE PRESENTACIÓ D'INSTÀNCIES.
Las sol·licitud per participar en l'oposició, s'ha d'emplenar mitjançant l'aplicació del Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), essent imprescindible l'acreditació per algun dels sistemes d'identificació i firma admesos per la passarel·la Cl@ve del Govern d'Espanya: DNIe/Certificat electrònic, Cl@ve permanent i Cl@ave ocasional (Cl@vePin).
Complimentada la sol·licitud en el portal de l'opositor, es generarà un document pdf que s'haurà de registrar, juntament amb el justificant d'abonament de la taxa, dins el termini de presentació d'instàncies, per registre electrònic de l'Ajuntament de Palma. Les persones amb dret a reducció o els no subjectes per ser persones amb una discapacitat igual o superior al 33% hauran d'adjuntar justificant de la seva condició.
(https://palma.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=13810)
Atès que el full d'inscripció obtingut al portal de l'opositor de l'Ajuntament de Palma conté una declaració responsable de l'aspirant d'acompliment de tots els requisits exigits per accedir a la plaça de Lletrat/da Assesor/a, no es requereix en el moment d'inscripció la documentació acreditativa, que serà requerida als aspirants proposats pel Tribunal abans de la presa de possessió.
En cas que s'hagi presentat més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la sol·licitud amb el darrer número de registre electrònic d'entrada.
El termini de presentació de les sol·licituds serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entendrà prorrogat al primer dia hàbil següent. Els successius anuncis es publicaran únicament en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma i, si escau, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
La falsedat de les dades que es facin constar en la sol·licitud o en la documentació aportada com a requisits per participar en la convocatòria, comportarà l'exclusió immediata de la persona sol·licitant des del moment en que s'adverteixi, sense perjudici de les mesures legals que corresponguin.
QUARTA.- PAGAMENT DE LA TAXA DELS DRETS D'EXAMEN.
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 26,52 euros d'acord amb el que disposa l'Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per optar a proves de selecció de personal, que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33% no estan subjectes a aquesta taxa i hauran d'adjuntar justificant de la seva discapacitat.
CINQUENA.- ADMISSIÓ DE LES PERSONES ASPIRANTS.
Exhaurit el termini de presentació d'instàncies, l'òrgan competent dictarà resolució en el termini màxim d'un mes aprovant la llista provisional de persones admeses i excloses, amb expressió de la causa d'exclusió, si s'escau. La relació de les persones admeses i excloses s'exposarà en la pàgina web de la Corporació, a l'apartat d'oferta pública de feina i es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es concedirà un termini de deu dies hàbils des del dia següent a la publicació en el BOIB, per tal que les persones interessades presentin les al·legacions o esmenes que considerin oportunes.
Transcorregut aquest termini s'aprovarà la llista definitiva de persones admeses i excloses, que es publicarà a la pàgina web www.palma.cat, a l'apartat d'oferta pública de feina, i a la relació de persones excloses es farà constar les resolucions de les reclamacions presentades.
En cas de no produir-se reclamacions a la llista provisional s'entendrà aquesta elevada a definitiva sense necessitat de nova resolució, circumstància que es farà pública mitjançant diligència, al web de l'Ajuntament.
En tot cas, amb la publicació de la llista definitiva de persones admeses i excloses es farà pública la data, lloc i hora en què s'iniciaran les exposicions orals del primer exercici, que s'efectuarà dins el 6 mesos següents a la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat.
El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria. Aquest reconeixement quedarà condicionat a la posterior acreditació del compliment dels requisits i condicions de la convocatòria.
SISENA.-TRIBUNAL QUALIFICADOR.
El tribunal qualificador estarà constituït per un president o presidenta, designat per l'òrgan competent, i quatre vocals. Un dels vocals, amb el corresponent suplent, serà designat per la Universitat de les Illes Balears entre els membres del Departament de Dret Públic especialitzats en dret administratiu; dos, amb els respectius suplents, entre els/les lletrats/ades dels Serveis Jurídics municipals; i un quart, amb el suplent, entre funcionaris que pertanyin al grup professional A1 Cos de Tècnics d'Administració General i romanguin en servei actiu a l'Ajuntament de Palma. El secretari/a serà designat per votació d'entre els vocals.
Podran assistir, amb veu però sense vot, les persones representants de les organitzacions sindicals representatives, per a efectuar funcions d'observar i vigilar el bon desenvolupament del procés selectiu.
L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal s'ha d'ajustar al que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei de Règim Jurídic del Sector Públic. El Tribunal no podrà constituir-se ni actuar sense l'assistència de la meitat dels seus membres, ja siguin titulars o suplents, i les decisions s'adoptaran per majoria. Sempre serà necessària la presència del president i del secretari.
Els Tribunals hauran d'acordar els criteris de correcció de les proves selectives en la sessió de constitució.
SETENA.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ.
El procediment selectiu és pel sistema de concurs oposició pel torn lliure.
VUITENA.- CALENDARI ORIENTATIU DELS EXERCICIS.
El primer exercici s'efectuarà dins el 6 mesos següents a la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat, i correspon al Tribunal la convocatòria diària dels aspirants per estricte ordre alfabètic del seu primer llinatge, a partir de la lletra M. Igualment correspon al Tribunal la determinació i convocatòria dels dies en què es realitzaran el segon i tercer exercicis.
En el supòsit que amb posterioritat a l'aprovació d'aquestes bases es modifiqui la normativa reguladora del contingut del temari, serà d'aplicació la que es trobi en vigor en el moment de la realització dels diferents exercicis.
NOVENA.- PROGRAMA DEL CONCURS OPOSICIÓ
Els exercicis obligatoris seran eliminatoris i es puntuaran d'acord amb allò establert a les presents bases específiques.
FASE D'OPOSICIÓ.
La fase d'oposició suposarà un 70% de la puntuació final.
La puntuació màxima de la fase d'oposició serà de 70 punts. L'oposició constarà de quatre exercicis, de caràcter obligatori i eliminatori, les qualificacions dels quals s'obtindran sumant les puntuacions atorgades sempre amb tres decimals, per cada membre del tribunal i dividint el total pel número d'assistents. S'eliminarà la nota més alta i la més baixa de les atorgades quan la diferència entre elles sigui igual o superior a tres punts. El quocient obtingut serà la qualificació definitiva.
PRIMER EXERCICI:
Consistirà en l'exposició oral, durant una hora, de quatre temes extrets a l'atzar, mitjançant insaculació, en els següents termes:
Les persones aspirants procuraran que l'exposició de cadascun dels temes tingui la mateixa durada, de manera que tinguin aproximadament quinze minuts. Una vegada extrets per insaculació els temes, la persona aspirant disposarà de cinc minuts per a preparar l'exposició. El/la president/a del Tribunal, a falta de cinc minuts per expirar la durada màxima de l'exercici, advertirà a l'aspirant d'aquest extrem, que haurà de concloure necessàriament transcorreguda l'hora de l'exercici.
En aquest exercici es valorarà fonamentalment l'amplitud i comprensió dels coneixements acreditats pels aspirants, l'ordre i claredat de l'exposició i la capacitat d'expressió oral demostrada.
Aquest exercici serà puntuat amb un màxim de 12,00 punts, essent eliminats els aspirants que no obtinguin una puntuació mínima de 6'00 punts.
SEGON EXERCICI:
El segon exercici consistirà en l'exposició escrita, durant quatre hores, de quatre temes extrets a l'atzar, mitjançant insaculació, en els següents termes:
En aquest exercici es valorarà fonamentalment l'amplitud i comprensió dels coneixements acreditats pels aspirants, així com l'ordre i claredat de l'exposició escrita.
Aquest exercici serà puntuat amb un màxim de 12,00 punts, essent eliminats els aspirants que no obtinguin una puntuació mínima de 6'00 punts.
TERCER EXERCICI:
El tercer exercici consistirà en l'emissió d'un informe jurídic sobre el supòsit pràctic proposat pel Tribunal, relacionat directament amb les funcions pròpies de la subescala tècnica d'administració especial de lletrat/da assessor/a i el temari annexat. Durant la realització d'aquest exercici els aspirants podran fer ús de textos legals en suport paper no comentats i sense contenir cap mena d'anotació realitzada per l'aspirant.
En aquest exercici es valorarà fonamentalment la capacitat de raonament, la coherència i sistemàtica en el plantejament i l'adequada interpretació de la normativa aplicable, per tal d'apreciar la suficiència de la preparació tècnica-jurídica de l'aspirant.
Aquest exercici tindrà una durada màxima de quatre hores i es puntuarà amb un màxim de 23 punts, essent eliminats els aspirants que no obtinguin una puntuació mínima de 11'50 punts.
QUART EXERCICI:
El quart exercici consistirà a contestar un recurs contenciós-administratiu proposat pel Tribunal. Durant la realització d'aquest exercici els aspirants podran fer us de textos legals en suport paper no comentats i sense contenir cap mena d'anotació realitzada per l'aspirant.
En aquest exercici es valorarà fonamentalment la capacitat de defensa de l'acte administratiu impugnat.
Aquest exercici tindrà una durada màxima de quatre hores i es puntuarà amb un màxim de 23 punts, essent eliminats els aspirants que no obtinguin una puntuació mínima de 11'50 punts.
FASE DE CONCURS.
La fase d'oposició suposarà un 30% de la puntuació final.
La puntuació màxima de la fase de concurs serà de 30 punts. Les persones aspirants han d'emplenar, juntament amb la sol·licitud de participació i d'acord amb el tràmit telemàtic a través del Portal de l'opositor el full d'autobaremació de mèrits.
Els mèrits o serveis prestats a tenir en compte estaran referits a la data de termini de presentació d'instàncies
Els mèrits que es valoraran a la fase de concurs, no s'hauran de presentar fins que finalitzi la fase d'oposició i sigui requerida per part de l'òrgan competent en el termini de 10 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la llista definitiva d'aspirants que han superat la fase d'oposició.
La acreditació de requisits i mèrits s'ha de fer a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Palma, per Registre Electrònic General.
Únicament es valoraran aquells que estiguin adequadament i clarament acreditats d'acord amb els barems de la fase de concurs. No es tindrà en compte la remissió a altres expedients de convocatòries anteriors. Les persones aspirants funcionàries d'aquest Ajuntament podran fer remissió al seus expedients personals, indicant en tot cas el concret mèrit al·legat.
En cap cas es valoraran els mèrits al·legats no justificats degudament abans de la finalització del termini de la seva presentació. En cap cas es requerirà documentació o esmena d'errors relativa als mèrits, llevat defectes merament formals advertits en la documentació presentada per l'aspirant, sempre que aquesta acrediti el mèrit a al·legat en l'aspecte substantiu.
L'acreditació de treballs fets en entitats públiques empresarials (entitats de dret públic sotmeses al dret privat), en consorcis, en fundacions del sector públic, en empreses societàries del sector públic i en empreses privades es farà mitjançant el certificat de la vida laboral, i l'acreditació de la categoria i de les funcions fetes amb el contracte laboral o un certificat de l'empresa, del consorci o de la fundació corresponent, o d'una altra manera en què quedin acreditades la categoria i les funcions dutes a terme.
Els mèrits a valorar seran els que es relacionen a continuació:
1.-Experiència professional (fins a 18 punts):
En aquest apartat es valoraran els serveis prestats en l'Administració Local en qualitat de personal funcionari de carrera o interí pertanyent a la subescala tècnica d'administració especial, ocupant un lloc de treball de lletrat/da o lletrat/da assessor/a. Així mateix es valoraran els serveis prestats en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) en qualitat de personal funcionari de carrera o interí pertanyent al cos d'advocacia; així com en l'Administració General de l'Estat o de qualsevol altra comunitat autònoma, en qualitat de personal funcionari de carrera o interí pertanyent al cos d'Advocacia de l'Estat o de la corresponent comunitat autònoma.
Els serveis prestats s'hauran d'acreditar mitjançant certificat lliurat per l'organisme competent, en què constaran: el lapse temporal de prestació, el grup de classificació professional i la vinculació amb l'Administració (funcionari de carrera o interí).
Aquest apartat serà valorat a raó de 0,125 punts per mes de serveis prestats a l'Administració Local; i 0,075 punts per mes de serveis prestats a l'Administració autonòmica o estatal.
També es valorarà l'exercici de l'advocacia. Únicament es valorarà aquesta experiència per un període mínim de cinc anys: 1 punt per cada cinc anys, fins a un màxim de 5 punts. Aquest mèrit s'acreditarà mitjançant certificat emès per l'òrgan competent del corresponent Col·legi d'Advocats, en el qual es faci constar el temps de col·legiació com a advocat exercent, i sempre que hagi estat durant un període mínim de cinc anys.
La puntuació màxima a considerar dins aquest apartat d'experiència professional serà de 18 punts.
2.- Accions formatives (fins a 9,5 punts):
Es valoraran els cursos de formació i perfeccionament impartits o promoguts per les administracions públiques; els impartits en el marc dels acords de formació contínua entre l'Administració i els agents socials, així com els homologats per l'EBAP, quan el contingut estigui directament relacionat amb les funcions de la categoria corresponent a la plaça de funcionari a la qual s'opta. Es valoraran en tot cas els cursos de l'àrea jurídica administrativa, els d'informàtica a nivell d'usuari, el curs bàsic de prevenció de riscos laborals i matèria d'igualtat.
A l'efecte del barem contingut en aquest apartat, tindran la consideració d'accions formatives i seran valorats els crèdits dels màsters i cursos d'expert universitaris que tinguin el caràcter de titulacions oficials i/o pròpies d'una universitat determinada, sempre i quan estiguin directament relacionades amb les funcions de la categoria corresponent.
L'acreditació de les accions formatives es farà mitjançant certificacions o documents oficials estesos per les administracions i/o organismes competents, i han d'incloure les hores de durada o els crèdits dels cursos. Cada crèdit es valorarà a raó de 10 hores de durada.
Aquest apartat serà valorat segons el barem:
a) 0'25 punts per crèdit, equivalent a deu hores de durada, o proporcionalment per a les fraccions d'un crèdit, quan el certificat acrediti l'aprofitament. La puntuació màxima per curs serà de 3'5 punts.
b) 0'15 punts per crèdit, d'acord amb els criteris de la lletra anterior, quan el certificat acrediti l'assistència al curs o no esmenti expressament el caràcter d'assistència o aprofitament. La puntuació màxima per curs serà de 3 punts.
c) 0'35 punts per crèdit, d'acord amb els criteris de la lletra a), quan el certificat acrediti la impartició. La participació en un curs pot ser total o parcial. En l'últim cas només es valorarà la part corresponent a les hores impartides. La puntuació màxima per curs serà de 3 punts.
Aquest apartat serà valorat amb un màxim de 9,5 punts.
3.- Coneixement de llengua catalana (fins a 2'5 punts):
Es valoraran els certificats expedits o homologats per L'EBAP o la Direcció General de Política Lingüística. El certificat LA que es pot acumular al C1 o al C2. La puntuació en cada cas serà:
1. Nivell de domini funcional efectiu (certificat C1): 1 punt.
2. Nivell de domini (certificat C2): 2 punts.
3. Coneixements de llenguatge administratiu (certificat LA): 0,5 punts.
La puntuació màxima d'aquest apartat és de 2'5 punts.
DECENA.- BORSA DE PERSONES ASPIRANTS PER NOMENAR PERSONAL FUNCIONARI INTERÍ
El present procediment selectiu generarà una borsa de treball del qual es podran nomenar per ordre de puntuació final les persones que figurin en el borsí de persones candidates que hagin superat com a mínim el primer exercici de la convocatòria, d'acord amb allò establert a l'article 18.2 de l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament de Palma.
ANNEX TEMARI DEL COS DE LLETRATS ASSESSORS DE L'EXC. AJUNTAMENT DE PALMA
PART I:
Dret constitucional i Dret de la Unió Europea
Tema 1.- La Constitució Espanyola de 1978. Estructura i contingut essencial. La constitucionalització del principi d'estabilitat pressupostària. La reforma constitucional.
Tema 2.- Els drets i llibertats fonamentals. La protecció i suspensió dels drets fonamentals.
Tema 3.- La Corona. Atribucions segons la Constitució.
Tema 4.- Les Corts Generals. Composició i funcions. Regulació i funcionament de les cambres: els reglaments parlamentaris. Òrgans de control dependents de les Corts Generals: El Defensor de el Poble i el Tribunal de Comptes.
Tema 5.- El poder judicial. Regulació constitucional de la justícia. La Llei Orgànica del Poder Judicial. La Llei de demarcació i de planta judicial. El Consell General del Poder Judicial: designació, organització i funcions. L'organització de l'Administració de Justícia a Espanya: ordres jurisdiccionals, classes d'òrgans jurisdiccionals i les seves funcions. Conflictes de jurisdicció i de competència.
Tema 6.- El Tribunal Constitucional en la Constitució i en la seva Llei orgànica. Composició, designació i organització. Funcions del Tribunal Constitucional.
Tema 7.- El sistema de la distribució de competències entre l'Estat i les comunitats autònomes. Les relacions entre l'Estat i les comunitats autònomes. Jurisprudència constitucional.
Tema 8.- La Unió Europea: origen i evolució. El procés d'integració d'Espanya. Institucions i organismes de la Unió Europea: composició, funcionament i competències. La Unió econòmica i monetària.
Tema 9.- El Dret de la Unió Europea. Formació i caràcters: el procés de presa de decisions a la Unió Europea. Tractats i Dret derivat. Les directives i els reglaments comunitaris. Les decisions, recomanacions i dictàmens. Dret europeu i dret dels països membres. Relacions amb comunitats autònomes i entitats locals.
PART II:
Dret Administratiu General
Tema 10.- L'Administració Pública: concepte. El dret administratiu: concepte i continguts. L'Administració Pública i el Dret. El principi de legalitat en l'Administració. Potestats reglades i discrecionals: discrecionalitat i conceptes jurídics indeterminats. Límits de la discrecionalitat. Control judicial de la discrecionalitat. La desviació de poder.
Tema 11.- El reglament: concepte i classes. La potestat reglamentària. Procediment d'elaboració. Principis de bona regulació. Límits. El control de la potestat reglamentària.
Tema 12.- El administrat versus ciutadà: concepte i classes. La capacitat dels ciutadans i les seves causes modificatives. L'Estatut del ciutadà: drets subjectius i interessos legítims, diferències entre ambdós conceptes i obligacions.
Tema 13.- L'acte administratiu. Concepte. Elements. Classes. Requisits: la motivació i forma.
Tema 14.- L'eficàcia dels actes administratius: el principi d'autotutela declarativa. Condicions. La notificació: contingut, termini i pràctica. La notificació defectuosa. La publicació. L'aprovació per una altra Administració. La demora i retroactivitat de l'eficàcia.
Tema 15.- L'executivitat dels actes administratius: el principi d'autotutela executiva. L'execució forçosa dels actes administratius: els seus mitjans i principis d'utilització. La coacció administrativa directa. La via de fet.
Tema 16.- La invalidesa l'acte administratiu. Supòsits de nul·litat de ple dret i anul·labilitat. El principi de conservació de l'acte administratiu. La revisió d'actes i disposicions per la pròpia Administració: supòsits. L'acció de nul·litat: procediment i límits. La declaració de lesivitat. La revocació d'actes. La rectificació d'errors materials o de fet.
Tema 17.- Concepte d'interessat. La representació. Identificació i signatura dels interessats. La iniciació de procediment: classes, esmena i millora de sol·licituds. Presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions. Els registres administratius. Termes i terminis: còmput, ampliació i tramitació d'urgència. Ordenació. Instrucció: intervenció dels interessats, prova i informes.
Tema 18.- Terminació de el procediment. L'obligació de resoldre. Contingut de la resolució expressa: principis de congruència i de no agreujament de la situació inicial. La terminació convencional. La manca de resolució expressa: el règim de el silenci administratiu. El desistiment i la renúncia. La caducitat. La tramitació simplificada de el procediment.
Tema 19.- Recursos administratius: principis generals. Actes susceptibles de recurs administratiu. Regles generals de tramitació dels recursos administratius. Suspensió de l'execució. Pluralitat de recursos administratius. Classes de recursos. Procediments substitutius dels recursos administratius: conciliació, mediació i arbitratge.
PART III
Règim local
Tema 20.- Les fonts de el Dret Local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La incidència de la legislació sectorial sobre el règim local. La potestat reglamentària de les entitats locals: Reglaments i Ordenances. Procediment d'elaboració. El Reglament orgànic. Els bans.
Tema 21.- El municipi: concepte i elements. El terme municipal: el problema de la planta municipal. Alteracions de termes municipals. Legislació bàsica i legislació autonòmica. La població municipal. El Padró d'habitants. L'estatut dels veïns. Drets dels estrangers.
Tema 22.- L'organització municipal. Òrgans necessaris: alcalde, tinents d'alcalde, Ple i Junta de Govern Local. Òrgans complementaris: comissions informatives i altres òrgans. Els grups polítics i els regidors no adscrits. La participació veïnal en la gestió municipal. Especialitats de el règim orgànic-funcional en els municipis de gran població d'acord amb la legislació bàsica estatal i autonòmica balear.
Tema 23.- Les competències municipals: sistema de determinació. Competències pròpies, delegades i competències diferents de les pròpies. La sostenibilitat financera de la hisenda local com pressupost de l'exercici de les competències. Els convenis sobre exercici de competències i serveis municipals. Els serveis mínims.
Tema 24.- Règim de sessions i acords dels òrgans de govern local. Actes, certificacions, comunicacions, notificacions i publicació dels acords. El Registre de documents. La utilització de mitjans telemàtics.
Tema 25.- Singularitats del procediment administratiu de les entitats locals. La revisió i revocació dels actes dels ens locals. Tramitació d'expedients. Els interessats. Abstencions i recusacions. Recursos administratius i jurisdiccionals contra els actes locals.
Tema 26.- Les formes d'acció administrativa de les entitats locals. L'activitat de policia: la intervenció administrativa local en l'activitat privada. Les autoritzacions administratives: les seves classes. El règim de les llicències. La comunicació prèvia i la declaració responsable.
Tema 27.- La iniciativa econòmica de les entitats locals i la reserva de serveis en favor de les entitats locals. El servei públic en les entitats locals. Concepte. Les formes de gestió dels serveis públics locals. Especialitats derivades de la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears.
PART IV
Hisenda Pública i Administració Tributària
Tema 28.- El Pressupost General de les entitats locals. Estructura pressupostària. Elaboració i aprovació: especial referència a les Bases d'execució del pressupost. La pròrroga del pressupost. L'execució i liquidació del pressupost.
Tema 29.- Les hisendes locals: classificació d'ingressos. Taxes, preus públics i contribucions especials. Les ordenances fiscals.
Tema 30.- Els impostos municipals: impost sobre béns immobles; impost sobre activitats econòmiques; impost sobre vehicles de tracció mecànica; impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres; impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
Tema 31.- Activitat subvencional de les administracions públiques: tipus de subvencions. Procediments de concessió i gestió de les subvencions. Reintegrament de subvencions. Control financer. Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions.
PART V:
Dret Administratiu Especial:
Tema 32.- Les relacions interadministratives en la Llei 40/2015, de règim jurídic del Sector Públic i en la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els convenis en la Llei 40/2015, de règim jurídic del Sector Públic.
Tema 33.- La potestat sancionadora: concepte i significat. Principis de l'exercici de la potestat sancionadora. El procediment sancionador i les seves garanties. Mesures sancionadores administratives. Especial referència a la potestat sancionadora local.
Tema 34.- L'expropiació forçosa. Subjectes, objecte i causa. El procediment general. Garanties jurisdiccionals. La reversió expropiadora. Tramitació d'urgència. Procediments especials.
Tema 35.- La responsabilitat patrimonial de les Administracions Públiques. Fonament i elements que la integren. Legislació vigent. Procediment ordinari. Procediment abreujat. La responsabilitat de les autoritats i personal. Responsabilitat de l'Administració per actes dels seus contractistes i concessionaris. La responsabilitat per actes legislatius.
Tema 36.- Els contractes de sector públic: les Directives Europees en matèria de contractació pública. Objecte i àmbit de la Llei de Contractes de Sector Públic. Tipus de contractes del Sector Públic. Contractes mixtos. Contractes subjectes a regulació harmonitzada. Règim jurídic dels contractes administratius i els de dret privat; els actes separables. Els principis generals de la contractació de el sector públic. Racionalitat i consistència. Llibertat de pactes i contingut mínim. El règim d'invalidesa dels contractes i el recurs especial en matèria de contractació.
Tema 37.- Les parts en els contractes de sector públic. Els òrgans de contractació. La capacitat i solvència dels contractistes. Prohibicions. Classificació. La successió de contractista.
Tema 38.- Preparació dels contractes per les administracions públiques. L'objecte, el pressupost base de licitació, el valor estimat, el preu i la seva revisió. Garanties en la contractació de el sector públic. Classes d'expedients de contractació. Procediments i formes d'adjudicació dels contractes. Criteris d'adjudicació. Perfeccionament i formalització dels contractes administratius.
Tema 39.- Execució i modificació dels contractes administratius. Prerrogatives de l'Administració. Extinció. La cessió dels contractes i la subcontractació.
Tema 40.- El contracte d'obres. Actuacions administratives preparatòries. Formes d'adjudicació. Execució, modificació, compliment i resolució. La cessió del contracte i subcontracte d'obres. Execució d'obres per la pròpia Administració.
Tema 41.- El contracte de concessió d'obra pública. Actuacions administratives preparatòries. Efectes, compliment i extinció de la concessió. Construcció de les obres objecte de concessió. Drets i obligacions del concessionari i prerrogatives de l'Administració concedent. Règim econòmic financer de la concessió. Finançament privat.
Tema 42.- El contracte de concessió de serveis. Règim jurídic. Execució del contracte de concessió de serveis. Modificació. Compliment i efectes del contracte. Resolució. Subcontractació. Regulació supletòria.
Tema 43.- El contracte de subministrament: règim jurídic. Execució, compliment i resolució. El contracte de serveis: règim jurídic. Execució i resolució.
Tema 44.- El patrimoni de les administracions públiques. Les propietats públiques: tipologia. El domini públic, concepte, naturalesa i elements. Afectació i mutacions demanials. Règim jurídic del domini públic. Règim de les autoritzacions i concessions demanials. El Patrimoni Nacional. Propietat de titularitat privada d'interès públic.
Tema 45.- El patrimoni privat de les Administracions Públiques. Règim jurídic. Potestats de l'Administració i règim d'adquisició, ús i alienació. La cessió de béns i drets patrimonials.
Tema 46.- El patrimoni de les entitats locals: béns i drets que el conformen. Classes. Béns de domini públic. Béns patrimonials. Prerrogatives i potestats de les entitats locals en relació amb els seus béns. Els béns comunals. L'inventari. Les muntanyes veïnals en mà comuna.
Tema 47.- El personal al servei de les entitats locals: classes i règim jurídic. La funció pública local: classes de funcionaris locals. Els instruments d'organització de personal: plantilles i relacions de llocs de treball. Els instruments reguladors dels recursos humans: l'oferta d'ocupació, els plans d'ocupació i altres sistemes de racionalització.
Tema 48.- L'accés a les ocupacions locals: principis reguladors. Requisits. Sistemes selectius. L'extinció de la condició d'empleat públic. El règim de provisió de llocs de treball: sistemes de provisió. El contracte de treball. Les situacions administratives dels funcionaris locals.
Tema 49.- La relació estatutària. Els drets dels funcionaris locals. Drets individuals. Especial referència a la carrera administrativa i a les retribucions. El règim de Seguretat Social. Drets col·lectius. Sindicació i representació. El dret de vaga. La negociació col·lectiva.
Tema 50.- Els deures dels funcionaris locals. El règim disciplinari. El règim de responsabilitat civil, penal i patrimonial. El règim d'incompatibilitats.
Tema 51.- Normativa europea, estatal i autonòmica en matèria d'igualtat, no discriminació i violència de gènere. El principi d'igualtat en l'ocupació pública. Mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears.
PART VI
Dret autonòmic balear
Tema 52.- El règim urbanístic del sòl a la Llei d'Urbanisme de les Illes Balears de 2017: classificació del sòl, conceptes generals i drets i deures de la propietat.
Tema 53.- Tipologia i jerarquització dels plans d'urbanisme. El planejament municipal. Els plans generals. Els plans d'ordenació detallada.
Tema 54.- La formació i aprovació dels plans. Vigència, modificació i revisió de planejament urbanístic. Efectes de l'aprovació dels plans. Normes d'aplicació directa. Tramitació ambiental dels plans i programes: Títol III del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears
Tema 55.- L'execució dels Plans d'Urbanisme. Sistemes d'actuació. Sistema de reparcel·lació. Sistema d'expropiació. Ocupació directa. Convenis urbanístics.
Tema 56.- Exercici de les facultats d'ús i edificació del sòl. Ordres d'execució. La declaració de ruïna.
Tema 57.- El patrimoni municipal del sòl. L'expropiació forçosa per raó d'urbanisme.
Tema 58.- La intervenció preventiva en l'edificació i l'ús del sòl. Llicències urbanístiques i comunicacions prèvies. Competència per al seu atorgament, procediment de concessió de llicències i peculiaritats procedimentals. Terminis d'execució i caducitat de les llicències. La nul·litat de ple dret de les llicències. Les parcel·lacions urbanístiques.
Tema 59.- La disciplina urbanística. La inspecció urbanística. Les infraccions urbanístiques i les sancions. Suspensió i revisió de llicències i ordres d'execució. Procediment de restabliment de la legalitat urbanística i de la realitat física alterades.
Tema 60.- La Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears: classificació d'activitats i procediment per a la seva tramitació.
PART VII:
Dret civil i dret mercantil:
Tema 61.- Teoria general de les fonts de el Dret. La Constitució com a norma jurídica i la seva incidència en el sistema de fonts. Examen de l'article 1 de el Codi Civil. La Llei: concepte, requisits i classes. La reserva de llei i delegació legislativa.
Tema 62.- El costum i els usos jurídics. Els principis generals de Dret. La Jurisprudència. Les Resolucions de la Direcció general dels Registres i del Notariat. Interpretació i aplicació de les normes civils. L'equitat. Les llacunes de la Llei i l'analogia.
Tema 63.- Eficàcia general de les normes. Ignorància de les normes i l'error de dret. Renúncia de drets. La nul·litat com a sanció general. El frau de llei. Vigència temporal de les normes. Retroactivitat i irretroactivitat de les lleis. La derogació de la Llei.
Tema 64.- Persones jurídiques: naturalesa i classes. La deformació del concepte de la persona jurídica: la doctrina de l'aixecament del vel. Capacitat, representació, domicili, nacionalitat i extinció.
Tema 65.- La prova. Mitjans de prova. Examen especial de documents públics i privats. Les presumpcions.
Tema 66.- Els drets reals: concepte, naturalesa, classes. Constitució i adquisició dels drets reals.
Tema 67.- El dret de propietat. El domini: elements, contingut i classes. Accions que protegeixen la propietat.
Tema 68.- Les maneres d'adquirir la propietat. Teoria del títol i la manera. La tradició. La usucapió.
Tema 69.- El Registre de la Propietat. Els principis hipotecaris. Els assentaments registrals. La immatriculació i la inscripció. Títols inscriptibles. La inscripció dels béns de les entitats locals.
Tema 70.- L'usdefruit. Concepte i classes. Constitució, contingut, transmissibilitat i extinció. Els drets d'ús i habitació.
Tema 71.- El dret real de servitud. Classificació. Constitució. Contingut. Extinció. Referència a les servituds legals: fonament i classes.
Tema 72.- Els drets reals de garantia. La peça. La hipoteca. Hipoteques legals. Prelació de crèdits a favor d'Hisenda. Efectivitat del crèdit hipotecari. Extinció de la hipoteca.
Tema 73.- L'obligació. Fonts de les obligacions. Elements i classes de les obligacions. Garanties de l'obligació. La fiança. L'extinció de la relació obligatòria.
Tema 74.- Compliment, compliment anormal i incompliment de les obligacions. La mora. Culpa, dol, cas fortuït i força major. Compliment forçós en forma específica. El rescabalament de danys i perjudicis.
Tema 75.- El contracte. Capacitat dels contractants. Objecte del contracte. La forma. Perfecció i consumació del contracte. Interpretació dels contractes. Irrevocabilitat dels contractes. Estipulacions a favor de tercer.
Tema 76.- Ineficàcia dels contractes. Inexistència, nul·litat i anul·labilitat: causes i efectes. Confirmació i rescissió dels contractes. L'acció revocatòria o pauliana. Classes de contractes.
Tema 77.- El Dret Mercantil: Concepte, contingut i fonts. L'acte de comerç: Concepte i classes. L'empresa mercantil: Elements que la formen. El Registre Mercantil: Organització, principis, objecte d'inscripció. Publicitat material i formal.
Tema 78.- La societat mercantil: Concepte, naturalesa i classes. L'objecte social. Requisits generals de constitució i personalitat. La societat irregular. La societat anònima. La societat de responsabilitat limitada.
Part VIII:
Dret Processal:
Tema 79.- El procés contenciós administratiu. L'ordre jurisdiccional contenciós administratiu a Espanya: la llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa: principis que la informen; estructura i contingut. Naturalesa, extensió i límits de l'Ordre jurisdiccional contenciós administratiu. Concepte d'Administració Pública a l'efecte de el recurs contenciós administratiu. Qüestions a les quals s'estén el coneixement d'aquest Ordre jurisdiccional i qüestions que queden excloses.
Tema 80- Els òrgans de la jurisdicció contenciosa administrativa. Regles determinants de la competència que els correspon. En particular, la competència territorial. Les parts (I): capacitat, legitimació.
Tema 81.- Les parts (II): representació i defensa. Objecte de el recurs contenciós administratiu. Activitat administrativa impugnable. Pretensions de les parts. Acumulació. Quantia de el recurs.
Tema 82.- Procediment ordinari (I). Terminis. Procediment en primera o única instància. Diligències preliminars. La declaració de lesivitat. Interposició de el recurs contenciós administratiu. Anunci de el recurs i reclamació de l'expedient. Citació i compareixença dels demandats. Tràmit per completar l'expedient administratiu. Demanda i contestació: requisits, contingut i efectes. Aportació de documents. Al·legacions prèvies.
Tema 83.- Procediment ordinari (II). Prova. Vista i conclusions. El plantejament de qüestions noves. La sentència: contingut. Altres formes de terminació de procediment. La qüestió d'il·legalitat.
Tema 84.-. Procediment contenciós administratiu abreujat. Procediment per a la protecció dels drets i llibertats fonamentals de la persona. Procediment en els casos de suspensió administrativa prèvia d'acords. Procediment per a la garantia de la unitat de mercat. Procediment per a la suspensió de partits polítics. Procediment contenciós electoral.
Tema 85.- Procediment contenciós administratiu: Costes processals. Recursos contra provisions i interlocutòries. Recurs d'apel·lació. Resolucions contra les quals procedeix i motius de el recurs. Procediment. Contingut i efectes de la sentència.
Tema 86.- Procediment contenciós administratiu: Recurs de cassació. Resolucions contra les quals procedeix i motius de el recurs. Procediment. Contingut i efectes de la sentència. Recursos de cassació per a la unificació de doctrina. Recursos de cassació en interès de llei. Recurs de revisió.
Tema 87.- Procediment contenciós administratiu: Mesures cautelars. Execució de sentències. Suspensió i execució de les mateixes. Extensió dels seus efectes. Incidents i invalidesa dels actes processals.
Tema 88.- El procés penal. Estructura i principis que informen la Llei d'enjudiciament criminal. Les parts en el procés penal. Representació i defensa de les parts. La rebel·lia en el procés penal. Les funcions del ministeri fiscal. Regles per determinar la competència en el procés penal. Qüestions prejudicials. Iniciació del procés: denúncia, querella i iniciació d'ofici.
Tema 89.- El procediment laboral. Principis que l'informen. Òrgans jurisdiccionals. Competència. Capacitat, legitimació i representació de les parts. Intervenció de Fons de Garantia Salarial. Conciliació obligatòria.
Tema 90.- Tramitació de procediment laboral ordinari. Procediments especials; en particular, els procediments en matèria d'acomiadaments i sancions. Els salaris de tramitació.
Tema 91.- Impugnació de procediment laboral. Recurs de suplicació. Recurs de cassació. Execució de sentències: normes generals i casos especials. Execució provisional.
PART IX
Dret Laboral:
Tema 92.- El Dret de el Treball. Naturalesa i caràcters. Les fonts de l'ordenament laboral: principis constitucionals, normativa internacional i legislació estatal.
Tema 93.- Els convenis col·lectius de treball.
Tema 94.- El contracte de treball: parts. Capacitat per contractar. Contingut. Les prestacions del treballador i de l'empresari.
Tema 95.- Modificació, suspensió i extinció de la relació laboral.
Tema 96- Modalitats de el contracte de treball. Mesures de foment de l'ocupació.
Tema 97.- Els conflictes col·lectius. El dret de vaga. El tancament patronal.
PART X
Dret Penal:
Tema 98.- Concepte de Dret penal. Estructura, contingut i principis que informen el Codi penal vigent. El principi de legalitat. El delicte: concepte i classificacions. El dol. La imprudència. El delicte com a acció: antijuridicitat i tipicitat. Punibilitat.
Tema 99.- Delictes contra l'Administració pública. Concepte d'autoritat i funcionari públic a efectes penals. Prevaricació. Abandonament de funcions i omissió del deure de perseguir delictes. Desobediència i denegació d'auxili. Infidelitat en la custòdia de documents i violació de secrets. Suborn. Tràfic d'influències. Malversació. Altres il·lícits castigats en aquest títol del codi penal.
Tema 100.- Delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, la protecció del patrimoni històric artístic i el medi ambient.
Contra la convocatòria i les presents bases, que exhaureixen la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació al BOIB.
Palma, a la data de la signatura electrònica (2 d'abril de 2025)
La cap del Departament de Gestió de Recursos Humans p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Esperanza Vega Terrón