Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 215227
Aprovació definitiva del Reglament del règim interior per a l'explotació de l'estació d'autobusos de Sant Antoni de Portmany
El Ple del Consell insular d'Eivissa, en sessió de dia 28 de juny de 2024 va aprovar inicialment el Reglament del règim interior per a l'explotació de l'estació d'autobusos de Sant Antoni de Portmany.
L'expedient va ser sotmès a informació pública, mitjançant la inserció de l'anunci corresponent al BOIB núm. 90, de dia 9 de juliol de 2024, i al tauler d'edictes de la seu electrònica des del 10 de juliol de 2024 fins al 10 d'agost de 2024, durant el termini de trenta dies, perquè totes les persones que estiguessin interessades el poguessin examinar i formular les reclamacions i els suggeriments pertinents.
Durant aquest termini no se'n va presentar cap, per la qual cosa i, d'acord amb els articles 88 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i 155.4 del Reglament Orgànic del Consell Insular d'Eivissa, així com l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, l'acord del Ple va esdevenir definitiu i es va ordenar que es publiqués íntegrament el text al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En compliment d'allò que disposa l'article 78 de la Llei 4/2022, del 28 de juny, de consells insulars i 158 del Reglament Orgànic del Consell insular, es publica a continuació el text íntegre del reglament aprovat en el ben entès que aquesta entrarà en vigor quan s'hagi produït la dita publicació i hagi transcorregut el termini de vint dies previst en l'article 78 de la llei de Consells.
Eivissa, 25 de març de 2025
El cap de servei de Transports Antonio Montero Guasch
REGLAMENT DEL RÈGIM INTERIOR PER A L'EXPLOTACIÓ DE L'ESTACIÓ D'AUTOBUSOS DE SANT ANTONI DE PORTMANY
TÍTOL I DE L'ESTACIÓ D'AUTOBUSOS
Article 1 Marc normatiu
La gestió i explotació de l'Estació d'Autobusos de Sant Antoni de Portmany, que es troba situada al carrer Londres, número 2 de Sant Antoni de Portmany, es regirà per les normes contingudes en aquest Reglament i la legislació de transports en vigor, a particular en allò que preveu la Llei d'Ordenació del Transport Terrestre (LOTT) de 16/1987 de 30 de juliol, el seu Reglament de desenvolupament (ROTT) aprovat pel Reial Decret 1211/1990 de 28 de setembre i les seves modificacions, segons el que estableix l'article 1.3 de la LOTT quant a les estacions de transport de persones viatgeres.
La legislació aplicable s'actualitzarà automàticament conforme es vagin actualitzant o modificant la indicada anteriorment o per l'aprovació de nova legislació que sigui aplicable.
Article 2 Objecte del Reglament
Aquest Reglament té per objecte regular l'ús de l'estació d'autobusos de Sant Antoni de Portmany incloent els diferents espais i locals que el componen.
De conformitat amb el que estableix l'article 127 de la LOTT, l'estació d'autobusos té com a objectiu principal concentrar les sortides, les arribades i els trànsits exclusivament dels vehicles de transport públic regular de persones viatgeres i equipatges, en la forma que estableixin, si escau, els contractes de prestació de servei de transport de l'Illa d'Eivissa, prestant o facilitant el desenvolupament de serveis preparatoris i complementaris del transport a persones usuàries i operadores.
L'ús de l'estació és obligatori per tots els vehicles que presten serveis sota les condicions establertes als contractes d'explotació del servei de transport regular de persones viatgeres per carretera de l'Illa d'Eivissa així com els serveis de noves concessions que es puguin adjudicar posteriorment l'entrada en vigor d'aquest Reglament, de conformitat amb allò establert a l'art. 84.2 del ROTT.
Sempre que la capacitat de l'estació ho permeti, es podrà utilitzar la mateixa per a altres serveis regulars i discrecionals, essent necessària l'autorització prèvia del Consell Insular d'Eivissa (d'ara endavant CIE) i comunicació, en qualsevol cas, al Departament de Transports del CIE, en els supòsits específics que s'indiquen i amb l'ordre de preferència següent:
1. Els que s'autoritzin com a increment d'expedicions a les concessions de servei públic regular de transport de persones viatgeres per carretera que estan obligades a l'ús de l'Estació pel present Reglament.
2. Els serveis de transport discrecional de persones viatgeres proveïts de la corresponent autorització de transport regular d'ús especial o regular temporal.
3. Els serveis que, de forma esporàdica s'efectuïn a l'empara d'autoritzacions de transport públic discrecional o turístic, en tots dos casos amb autorització prèvia del CIE.
Pel que fa als serveis regulars, en casos excepcionals, motivats per insuficiència de les instal·lacions de l'Estació o qualsevol motiu a consideració, l'autoritat competent, en aquest cas, el CIE, podrà autoritzar provisionalment altres llocs d'estacionament, amb l'acord previ amb l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, pel que fa a la seva competència per ordenar el trànsit dins el nucli urbà de la població.
Article 3 Àrees de l'estació
L'estació disposa de les zones o àrees següents:
- Àrees d'accés per a entrades i sortides dels vehicles.
- Zona d'accés per a entrades i sortides de les persones viatgeres independents dels vehicles.
- Dàrsenes o zones cobertes i descobertes per a aparcament simultani dels vehicles.
- Zona d'andanes cobertes per pujada i baixada de les persones viatgeres persones usuàries de l'estació.
- Àrea de serveis, en què s'inclouen dependències per a la facturació, consigna i venda de bitllets, així com el punt d'informació.
- Dependències de serveis sanitaris (lavabos).
- Local l'ús del qual s'ha de destinar a Cafeteria.
De conformitat amb el que disposa l'article 183.6 de la llei 4/2014, l'estació disposarà d'emplaçaments específics per a bicicletes, en un nombre adequat a la demanda potencial.
Article 4 Tarifes d'aplicació
Per la prestació dels serveis, l'estació percebrà unes tarifes autoritzades per l'òrgan competent en matèria de transport de l'illa d'Eivissa.
La revisió de les tarifes es realitzarà de manera que, en absència de variació en els costos, no es produeixi cap canvi en el valor monetari subjecte a revisió. Així mateix, increments i disminucions en els costos susceptibles de revisió han de donar lloc a revisions a l'alça i a la baixa, respectivament.
El procediment per a la revisió de les tarifes s'iniciarà amb la sol·licitud de l'entitat que presti el servei davant del Consell Insular per instruir-lo, a aquest efecte hauran de ser sol·licitades en l'últim trimestre de cada any. La sol·licitud s'adreçarà al Departament de Transports del Consell insular i s'acompanyarà de la memòria econòmica, motivada per la variació de costos, que haurà de justificar la procedència de la revisió conforme al que disposa l'article 5 de la Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola i al Capítol IV del seu Reglament de desenvolupament aprovat pel Reial Decret 55/2017 de 3 de febrer.
TÍTOL II DE L'EXPLOTACIÓ DE L'ESTACIÓ
Article 5 Temps de càrrega i descàrrega de vehicles
5.1 Per tal de garantir la rotació de serveis de transport a l'interior de l'estació, es limitarà el temps d'ús de les dàrsenes per part de les operadores.
5.2 Les operacions de baixada de persones viatgeres i retirada d'equipatges s'han d'efectuar en el termini màxim de quinze minuts, i s'han de concedir cinc minuts més per retirar l'autobús de la dàrsena, sense perjudici del que disposa l'article 12.
5.3 Els autobusos s'estacionaran a l'andana de sortida quinze minuts abans de l'hora fixada per a aquella, llevat de causes de força major o quan es tracti de serveis de rodalies o de freqüència intensa.
5.4. En el supòsit d'augment del nombre de vehicles duna expedició, sense que s'hagi alterat l'horari, tots ells disposaran del mateix temps d'estacionament, sempre que les necessitats derivades del major volum ho aconsellin i les possibilitats de l'estació ho permetin.
5.5. No obstant el que es disposa anteriorment, el/la Cap d'estació podrà autoritzar l'augment o la disminució de la durada de l'estacionament quan el bon funcionament de l'estació així ho requereixi, o quan la intensitat del trànsit ho permeti o exigeixi, sempre que no es causin dilacions als altres serveis, ni s'entorpeixi la circulació.
Article 6 Ordenació del trànsit
6.1. L'entrada i la sortida dels autobusos a l'estació s'efectuarà pels accessos habilitats per fer-ho, i seguint les normes que dicti la Prefectura d'estació, d'acord amb el que disposa aquest Reglament i la resta de normativa circulatòria municipal.
6.2. La velocitat màxima permesa per a la circulació d'autobusos dins l'estació és de 15 km/hora i segons les directrius establertes de circulació.
6.3. Es prohibeix recollir o deixar persones viatgeres fora de la dàrsena habilitada. Així mateix, es prohibeix aparcar o aturar l'autobús fora de la dàrsena assignada o d'una plaça d'aparcament de regulació.
6.4. Els autobusos que entrin a l'Estació per emprendre viatge o els que en surtin després d'haver-lo rendit, sense tornar a carregar, no poden portar persones viatgeres, equipatges, ni encàrrecs, sota l'exclusiva responsabilitat de les empreses concessionàries de les línies.
Article 7 Ordenació de les dàrsenes
Les sortides d'autobusos de cada línia tindran assignat una dàrsena específica. El número de dàrsena de sortida assignat haurà d'estar clarament indicat a cartells d'informació general.
Sense perjudici d'això, si per incidències o circumstàncies especials s'ha de modificar una dàrsena de sortida programada, el concessionari de l'estació determinarà la nova ubicació de sortida en contacte amb les empreses de transport. Aquesta variació ha de ser posada en coneixement de les persones usuàries amb la major claredat i rapidesa possible, anunciant-ho, almenys, pels mitjans indicats en el punt anterior.
Per a la prestació de serveis s'aplicarà un sistema d'assignació dinàmica de molls .Es tindran en compte els molls accessibles quan hi hagi constància del desplaçament d'una persona de mobilitat reduïda. Aquests poden ser modificats pel concessionari de l'estació d'acord amb allò que s'ha disposat segons conveniències de trànsit. Totes les modificacions s'anunciaran en cartells d'informació general, així com a través de sistemes de megafonia i/o la resta de mitjans de comunicació amb el públic de què disposi l'estació.
Article 8 Horaris
Les operadores observaran la màxima puntualitat en els horaris d'entrada i sortida dels seus vehicles, amb subjecció al que disposa l'article 5 d'aquest Reglament. El / la Cap d'Estació ha de donar compte al CIE dels retards excepcionals o de d'incompliment d'horaris que es produeixin, així com de les causes que ho hagin motivat.
Tota modificació dels horaris d'explotació dels serveis, sense perjudici de la comunicació que es faci al CIE, haurà de ser notificada per les empreses prestatàries del servei de transport a l'empresa concessionària de l'explotació de l'estació amb antelació a la seva entrada a vigor, perquè aquesta pugui prendre les mesures pertinents d'organització interna.
Quan per accident, avaria o altres causes es presumeixi que els autobusos efectuaran la seva entrada a l'estació amb un retard en el temps d'arribada superior a trenta minuts, les empreses de transport estaran obligades a posar-ho en coneixement del concessionari de l'estació amb antelació suficient . També es comunicaran amb una antelació mínima de quinze minuts aquells retards que, per qualsevol motiu, hagin hagut de patir els serveis al seu horari oficial de sortida.
L'entitat concessionària de l'estació és farà càrrec d'anunciar els endarreriments indicats als taulers d'informació general i els sistemes d'informació i comunicació amb el públic de què disposi l'estació.
Article 9 Sortida dels vehicles
Els autobusos abandonaran l'estació a l'hora fixada per sortir sense haver d'esperar, en principi, ordre per fer-ho. Si per qualsevol causa un autobús no pogués sortir a l'hora prevista, el personal de conducció l'advertirà al personal de l'estació, que li donarà instruccions i actuarà conforme a l'article anterior per informar el públic el més aviat possible, i, en qualsevol cas, com a molt tard, 30 minuts després de l'hora de sortida programada.
En aquests casos l'empresa concessionària té l'obligació de lliurar un justificant a les persones que portin bitllet i així ho sol·licitin.
Article 10 Responsabilitat, danys i accidents
Les empreses de transport que utilitzin l'estació seran responsables amb caràcter general de quants accidents provoquen els seus vehicles al seu interior. Aquesta responsabilitat s'estendrà també als danys causats a persones i coses, ja siguin aliens a l'estació o que hi pertanyin.
De conformitat amb les disposicions legals, el concessionari tindrà dret a repercutir contra una empresa o empreses de transport responsables dels accidents, a què fa referència el punt anterior, el pagament de les indemnitzacions o despeses que haguessin resultat, en el cas que els hauria assumit.
TÍTOL III DE LES PERSONES VIATGERES I EQUIPATGES
Article 11 Expedició de bitllets
L'expedició de bitllets al públic s'efectuarà a les taquilles de què disposen les operadores a l'estació. Es poden expendre també a les màquines automàtiques de venda i en altres punts diferents de les taquilles, com a bord del mateix autobús en els casos en què no estigui la taquilla operativa, o mitjançant sistemes de venda telemàtica.
El despatx o consigna de bitllets per a la seva utilització immediata s'obrirà almenys 30 minuts abans de la sortida de cada servei i no es podrà tancar fins a 10 minuts abans.
Article 12 Informació a les persones usuàries
Els anuncis de les hores de despatx de bitllets de cada taquilla estaran a la vista del públic, en lloc visible de l'estació, tenint en consideració les operadores el compliment de l'article 28 del Reial Decret 1211/1990, de 28 de setembre, per el que s' aprova el Reglament de la Llei d' Ordenació de los Transports Terrestres ( ROTT) , en allò que es fa referència a l'exposició al públic de les tarifes, els itineraris, els calendaris i els horaris.
L'entitat explotadora de l'estació podrà confeccionar la forma i el disseny d'aquests anuncis per sotmetre'l a l'aprovació de l'entitat competent, el Consell Insular d'Eivissa.
La direcció d'estació informarà el públic; bé, a través dels monitors i pantalles electròniques; bé, per mitjà del servei de megafonia, del nombre d'andana de sortida dels vehicles, procurant que l'assignat sigui sempre el mateix, per a la identificació més fàcil per les persones usuàries.
Article 13 Bitllets
Tota persona viatgera que no viatgi amb targeta abonarà el preu del bitllet abans d'emprendre el viatge.
La tarifa que ha de pagar la persona viatgera segons la disposició reguladora de les tarifes que s'aprovin pel CIE, l'han de cobrar els concessionaris de les línies de transport obligades a utilitzar l'Estació, simultàniament a l'expedició de tot bitllet amb origen o destinació a l'Estació.
Article 14 Obligacions de les persones usuàries.
Són obligacions de les persones usuàries de l'estació, sense perjudici de les que els pugui imposar la resta de la normativa vigent, les següents:
a. Utilitzar les portes d'entrada o sortida a la zona de l'estació i les andanes designades a aquest efecte.
b. Mostrar el bitllet sempre que sigui requerit en aquest sentit pel personal de l'estació.
c. Utilitzar únicament les àrees designades amb aquesta finalitat quan es desplaci dins de l'estació.
d. Romandre a les plataformes únicament el temps necessari per realitzar les operacions d'ascens o descens de l'autobús i/o recollir-ne l'equipatge.
e. A la zona d'espera no es poden fer àpats, i les persones viatgeres hi guardaran les degudes maneres, i en cas contrari poden ser obligats a abandonar-les.
f. No realitzar cap tipus de venda ni activitat comercial aliena als locals de negoci habilitats. En tot cas, es poden autoritzar activitats comercials fora dels locals de negoci si l'autoritat competent autoritza expressament.
g. En els desplaçaments per l'interior de l'estació, les persones viatgeres utilitzaran les zones autoritzades i evitaran la interferència entre el moviment dels vehicles i dels persones vianants. Les persones viatgeres no podran accedir a l'àrea d'embarcament de l'estació fins que el vostre autobús no hagi arribat a l'estació o el servei sigui autoritzat, cosa que s'anunciarà a través de les pantalles d'informació i/o megafonia de l'estació.
Article 15 Equipatges
Respecte a les mercaderies i objectes perduts o deixats pels seus propietaris a l'interior dels vehicles o a les dependències i oficines de l'estació regirà la legislació aplicable que en cada moment estigui en vigor.
TÍTOL IV TARIFES
Article 16 General
En contraprestació per la utilització de l'estació, la concessionària té dret a percebre les tarifes que abonin les persones usuàries i les operadores de transport, en els termes que determini la disposició normativa regulatòria de les tarifes que ha d'aprovar el CIE. Les tarifes que han d'abonar les persones usuàries de l'estació i les operadores seran les que aprovin el CIE.
Article 17 Tarifes i liquidació
17.1. La liquidació de les quantitats que, d'acord amb les tarifes aprovades, l'empresa concessionària de l'estació percebrà de les empreses de transport es realitzarà mitjançant un sistema de liquidació individualitzada per cada concepte inclòs en el quadre de tarifes aprovat.
Sense perjudici d'això, les parts podran proposar qualsevol altre sistema que considerin apte per a liquidació, que haurà de ser aprovat per l'organisme del CIE, amb competència a l'àmbit del transport.
17.2. Per a la liquidació de les quantitats que, pels diversos conceptes de les tarifes aplicables, deuen les empreses transportistes, i llevat que les parts acordin una altra cosa, la concessionària de l'estació emetrà una factura mensual a les operadores usuàries, en què, al menys, es detallaran els conceptes que segueixen:
a) Tarifes per entrada i sortida d'autobusos.
b) Tarifes per aparcament d'autobusos.
c) Tarifes pel lloguer de taquilles, màquines i/o locals per a la venda de bitllets.
d) Tarifa de persones viatgeres per l'ús de l'estació.
A aquests efectes, les empreses de transport estaran obligades a lliurar a l'entitat concessionària de l'estació mensualment els documents o suports informàtics que acreditin clarament el nombre d'expedicions i el nombre de persones viatgeres a facturar, amb indicació del dia, hora del servei, origen i destinació, i número de matrícula de l'autobús.
17.3 El concessionari podrà fer el mostreig corresponent, tant de forma manual o automatitzada, amb la finalitat de comprovar les dades facilitades per companyies de transport. En cas que el concessionari ho requereixi, el CIE podrà proporcionar el detall dels serveis necessaris per aplicar les tarifes que han utilitzat l'estació de Sant Antoni de Portmany, com a contrast de les dades que obren en poder de la concessionària. Addicionalment, el CIE podrà realitzar una auditoria de les dades subministrades per a qualsevol de les empreses de transport, estant aquestes obligades a facilitar quants documents, suports i altres que siguin necessaris per a la seva realització.
TÍTOL V DEL PERSONAL DE L'ESTACIÓ
Article 18 Quadre de personal
La plantilla general del personal per al servei d'explotació de l'estació serà fixada per l'empresa concessionària, de manera que cobreixi adequadament les necessitats de funcionament del servei, havent de comptar com a mínim amb la figura d'un/a cap d'estació,i un /a subcap d'estació, podent contractar amb tercers els serveis de neteja, vigilància, manteniment i anàlegs. S'ha de facilitar que es presti el servei a les dues llengües oficials de les Illes Balears.
Article 19 Cap i subcap d'estació
El/la Cap d'Estació n'és l'autoritat superior i està assistit a aquest efecte de totes les facultats precises amb vista al bé funcionament de l'establiment. Les mateixes facultats tindrà el subcap d'estació quan actuï per delegació de les funcions exercides pel cap d'estació.
En conseqüència, serà responsable de totes les incidències que s'hi puguin produir.
El càrrec del/la Cap d'Estació serà exercit per la persona que designi la direcció o òrgan administrador de la concessionària, i aquesta designació s'ha de comunicar al CIE.
Tot el personal necessari per al desenvolupament normal dels serveis de l'estació dependrà de la Prefectura d'Estació, les atribucions i deures de la qual són, entre d'altres, els següents:
a. Dirigir els serveis propis de l'estació.
b. Organitzar la circulació dels vehicles a l'interior de l'estació.
c. Donar o denegar el senyal de sortida a cadascun dels vehicles a l'hora en punt previst per a cada línia o itinerari.
d. Donar compte, a l'administració de transports competent, del retard amb què hagin sortit o entrat a l'estació els vehicles, pel que fa al seu horari, amb expressió de les causes que hagin motivat aquest retard, així com de les supressions i altres incidències que es produeixin.
e. Donar compte a l'administració de transports competent de les infraccions que cometin les operadores, per la contravenció de les ordres que s'hagin impartit, relatives a la circulació a l'interior de l'estació.
f. Vetllar pel compliment del que preceptuen aquest Reglament, la legislació de transports i la normativa de circulació viària, quan sigui aplicable al servei d'explotació que té encomanat.
g. Distribuir el treball entre el personal de l'estació, elaborar els quadres d'horaris necessaris i donar les instruccions necessàries perquè els serveis es prestin amb la qualitat exigible.
h. Portar els llibres de registre i la resta de documentació que li fos encomanada, i elaborar diàriament un comunicat de denúncies per les infraccions i irregularitats que cometin el personal de servei, les operadores o les persones usuàries. Dels comunicats que elabori ha de traslladar l'administració de transports competent amb la periodicitat que aquest estableixi.
En cas de malaltia, vacances o altres circumstàncies que determinin l'absència del/la cap de l'estació, la concessionària de l'estació haurà de nomenar temporalment una persona substituta, la identitat de la qual haurà de ser comunicada a l'administració municipal.
Article 20 Uniformes del personal de l'estació
D'acord amb la normativa vigent, l'uniforme i els distintius que el personal de l'estació ha de portar serà de lliure elecció per a l'entitat concessionària de la seva operació. No obstant això, el nom de l'empresa, el nom i els cognoms o qualsevol altra circumstància que ho identifiqui, han d'aparèixer en un lloc visible de la empleada/ empleat i el càrrec o l'ocupació que exerceix.
TÍTOL VI ACCESIBILIDAD UNIVERSAL
Article 21.
La concessionària i les operadores estan obligades al compliment de la normativa vigent sobre accessibilitat, per tant, aquestes persones usuàries podran circular i fer ús dels serveis prestats a l'estació en les mateixes condicions que la resta de la ciutadania.
La responsabilitat de l'embarcament/desembarcament de la persona viatgera amb discapacitat o mobilitat reduïda, així com de la seva acomodació a la plaça assignada, correspon en exclusiva a l'operador de transport.
TITOL VII Règim sancionador
Article 22
Les faltes comeses pel personal de l'estació, per les empreses que utilitzen aquesta última, i pel públic en general, seran objecte de les sancions previstes per les normes vigents en cada cas aplicables i d'acord amb el procediment establert en aquestes.
Quant a les faltes de caràcter laboral comeses pel personal de l'Estació, seran directament sancionades per l'entitat concessionària d'aquesta, quan correspongui segon les normes laborals aplicables. Les sancions així imposades s'han d'ajustar en la quantia a les normes vigents en matèria de règim laboral.
Article 23
El/la Cap d'estació disposarà d'un llibre de reclamacions diligenciat pel CIE a disposició del públic i de les empreses, en el qual es podrà consignar tot allò que es consideri lesiu als interessos d'aquell i d'aquestes i denoti deficiències en el servei o suposi infracció al Reglament i disposicions complementàries a aquest. El llibre de reclamacions es diligenciarà i se'n difondrà segons la normativa aplicable.
Article 24 Mesures per restablir l'ordre
El personal de l'estació pot adoptar mesures per restablir l'ordre i el funcionament del servei, sense perjudici de requerir la presència de les autoritats d'ordre públic. El personal de l'estació podrà expulsar de les instal·lacions les persones usuàries que incorrin en alguna de les conductes següents:
- Qualsevol infracció de les normes contingudes en aquest Reglament i que es refereixin a la utilització de les instal·lacions. En aquest sentit, es valorarà a l'acte la situació concurrent, tenint en compte circumstàncies com la gravetat de la falta, el cas omís a les advertències perquè s'elimini aquesta infracció, el perjudici manifest a altres persones usuàries, reincidència coneguda, i altres de naturalesa similar.
- La no possessió de títol vàlid d'accés, quan aquest sigui obligatori.
- Realitzar actes contraris a la convivència social, higiene o altres conductes antisocials, entre elles els actes i conductes d'aquestes característiques tipificades a les Ordenances municipals per fomentar i garantir la convivència ciutadana i conductes cíviques a l'espai públic del municipi o norma que la substitueixi .
Article 25 Infraccions
25.1.Es consideren infraccions les accions o omissions que contradiguin el que estableix aquest Reglament.
25.2.Són responsables de les infraccions totes les persones usuàries que duguin a terme les accions o omissions tipificades en aquest reglament.
25.3 Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus.
Article 26 Infraccions molt greus
Es consideren molt greus les infraccions que suposin:
1. El maltractament al personal, a les persones usuàries de l'estació, als animals l'accés dels quals estigui autoritzat, o qualsevol altra pertorbació rellevant de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa la tranquil·litat de l'estació. El maltractament a les persones usuàries de l'estació que siguin menors d'edat o persones amb mobilitat reduïda o la utilització de la violència sempre tindran consideració de molt greu.
2. Provocar falses alarmes a les instal·lacions.
3. Impedir l'ús de les instal·lacions de l'estació o dels serveis en aquestes a altres persones usuàries amb dret a utilitzar-los. Es considera molt greu sempre que aquesta conducta afecti menors d'edat o persones amb mobilitat reduïda o bé s'utilitzi la violència.
4. L' impediment o la greu i rellevant obstrucció del funcionament normal del servei d'autobusos per part de les persones usuàries o per empreses de transport de persones viatgeres en autobusos.
5. Els actes de deteriorament greu o rellevant d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles. Es consideren molt greus quan el cost de la reparació sigui superior a 1.500,1 euros.
6. Les destrosses o qualsevol desperfecte que es faci sobre els elements necessaris per al Pla d'emergència i evacuació, i entre d'altres, les alarmes, les fitxes, les armilles, els extintors i els cartells.
7. L' incompliment de la normativa de seguretat de l'estació de manera reiterada o posant en perill el funcionament normal de l'estació.
8. El consum de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques dins de les instal·lacions en general.
9. La reiteració en conductes qualificades d'infracció greu.
Article 27 Infraccions greus
Es consideren greus les infraccions que suposin:
1. El maltractament al personal, a les persones usuàries de l'estació, als animals l'accés dels quals estigui autoritzat, o qualsevol altra pertorbació rellevant de la convivència quan no concorrin les circumstàncies per qualificar-les de molt greus.
2. Impedir l'ús de les instal·lacions de l'estació o dels serveis a altres persones usuàries amb dret a utilitzar-les quan no es consideri molt greu.
3. Els actes de deteriorament d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles quan el cost de la reparació sigui per quantia entre 600 i 1.500 euros.
4. Utilitzar les instal·lacions de l'estació sense document que habiliti l'ús, de manera reiterada.
5. No abonar l'ús de serveis.
6. No atendre les instruccions que els doni el personal de l'estació, especialment el o la cap d'estació.
7. L'enregistrament per qualsevol mitjà a les zones no autoritzades.
8. Qualsevol altre incompliment per les empreses de transport d'aquest Reglament.
Article 28 Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus:
1. La utilització de les instal·lacions de l'estació sense document que n'habiliti l'ús.
2. Fumar a les instal·lacions de l'estació, fora dels espais habilitats per fer-ho.
3. Els mateixos actes que les faltes greus, però quan es produeixin en el grau lleu per la ponderació dels criteris de l'article següent sobre criteris de gravetat.
4. Els actes perillosos o de deteriorament d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles quan el cost de la reparació sigui per quantia entre 600 i 1 euro.
5. Els actes contraris a la higiene o altres conductes antisocials, llevat que per la seva intensitat, intencionalitat, grau de negligència, risc per a la salut i seguretat de les persones o reincidència es classifiquen com a greus o molt greus.
Article 29 Criteris de gravetat
En concret, les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus, d'acord amb els criteris següents:
1. Intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en el exercici pacífic dels drets d'altres persones usuàries de l'estació o les seves activitats.
2. La intensitat de la pertorbació causada a la salubritat o ornament públics.
3. La intensitat de la pertorbació ocasionada en l'ús d'un servei o espai públic per part de les persones amb dret a utilitzar-los.
4. La intensitat de la pertorbació en el funcionament normal del servei d'autobusos.
5. La intensitat dels danys ocasionats als equipaments, infraestructures, instal·lacions o elements del servei.
6. Intencionalitat, grau de negligència, risc per a la salut i seguretat de les persones, i reincidència.
Article 30 Sancions
A les infraccions lleus se'ls aplicarà una sanció de multa fins a 750 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.
A les faltes greus se li aplicarà una sanció de multa de 750,1 a 1.500 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.
A les faltes molt greus se'ls aplicarà una sanció de multa de 1.500,1-3.000 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.
TÍTOL VIII DE L'OCUPACIÓ DE LOCALS I ALTRES SERVEIS DE L'ESTACIÓ
Article 31 Espais per el despatx de bitllets
Els espais o les taquilles situats a l'Estació, i que es destinen al servei de les empreses concessionàries de línies de transports per a l'administració i l'expedició de bitllets seran adjudicats per l'entitat explotadora de l'estació.
L'expedició de bitllets s'efectua a l'Estació, dins de les taquilles destinades a la venda de bitllets. No obstant això, també es poden expedir bitllets en màquines automàtiques de venda, en altres locals diferents de les taquilles, i han de comptar amb l'autorització expressa i escrita del CIE.
L'acord anterior haurà de ser mitjançant un contracte entre les parts, en virtut del qual s'abonaran les quantitats corresponents en concepte de lloguers d'espais.
Article 32 Ocupació dels locals i serveis accessoris.
Els espais de l'estació que no estiguin destinats expressament a l'explotació del transport, sinó a l'exercici d'altres activitats complementàries, com el bar- cafeteria, no podran desenvolupar activitats diferents de les previstes al contracte de concessió que s'adjudiqui. El Departament de Transports del CIE podrà demanar de l'entitat concessionària de l'estació còpia de tots els contractes i de les seves actualitzacions que tingui subscrits amb tercers per a l'ús d'espais de l'estació, que prèviament hagin estat autoritzats pel CIE.
Les persones o entitats arrendatàries o cessionàries dels espais anteriorment esmentats estaran obligades al compliment de la normativa inclosa en el present Reglament en tot allò que pogués afectar-les en el desenvolupament de la seva activitat, així com al compliment de les ordres que pogués dictar la concessionària de l'estació de conformitat amb el contingut d‟aquest Reglament.
No es permetrà la instal·lació de publicitat als locals o a qualsevol altra superfície de l'estació.
El CIE podrà fer servir els espais que determinin la pròpia administració, per a publicitat institucional.
TÍTOL IX DE LA INSPECCIÓ DE L'ESTACIÓ
Article 33 Procés d'inspecció
El CIE podrà dur a terme tasques d'inspecció de l'explotació de l'estació, vetllant pel compliment de la normativa aplicable, així com de les normes recollides en el present reglament. Aquesta inspecció s'ha d'exercir a través dels òrgans corresponents.
El Consell Insular, a través del personal habilitat per fer-ho, podrà efectuar les revisions que estimi oportunes, i podrà accedir als locals i dependències, on se li facilitaran totes les dades que calgui.
DISPOSICIONS COMPLEMENTÀRIES
Primera. Còmput de dies
Tots els terminis previstos en aquest Reglament es comptaran per dies hàbils, excloent-se del còmput els dissabtes i festius.
Segona. Dret supletori.
En tot el que no preveu aquest Reglament, cal atenir-se al que disposa la normativa sectorial aplicable.
Tercera. Facultats interpretatives.
El CIE, titular de les instal·lacions i administració concedent, resoldrà els dubtes que se suscitin a l'aplicació d'aquest Reglament.