Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI

Núm. 211031
Aprovació de la convocatòria d'ajuts de minimis a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS 821435

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en data 19 de març de 2025, ha adoptat el següent acord, que transcric literalment a continuació:

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts de minimis de l'any 2025 a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana que s'annexa a aquest acord.

2. Autoritzar una despesa de 440.000,00 € a càrrec de la partida pressupostària 20.33450.77912 (RC núm. de referència 22025002309) per atendre les subvencions de la convocatòria esmentada.

3. Ordenar-ne la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat la resolució o d'haver-ne rebut la notificació corresponent. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant el Ple del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament: 20 de març de 2025)

La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni Antonia Roca Bellinfante (Per delegació del Consell Executiu. Acord del Consell Executiu de 2 de març de 2023 de delegació d'atribucions del Consell Executiu en els consellers executius i conselleres executives. BOIB núm. 30, de 9 de març de 2023)

 

Convocatòria d'ajuts de minimis a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana per a l'any 2025

PRIMER. Normativa

1. El règim jurídic d'aquesta convocatòria es troba recollit en l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca i dels organismes autònoms que en depenen (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), modificada per acord del Ple de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

2. Aquesta convocatòria es regeix també pel Reglament núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Comunitat Europea sèrie L de 15 de desembre de 2023), que serà vigent fins al 31 de desembre de 2030.

SEGON. Finalitats

1. El Consell de Mallorca, en exercici de les competències que té atribuïdes, ha aprovat des de l'any 1995, amb algunes interrupcions, les bases i les convocatòries de suport a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana.

2. Tenint en compte els reptes actuals i els resultats obtinguts, el Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca ha decidit continuar apostant pel foment de la llengua catalana per mitjà dels ajuts a la producció editorial i fonogràfica, amb l'objectiu d'augmentar el coneixement i la presència social del català alhora que es dona suport al manteniment de la indústria editorial i discogràfica en la llengua pròpia de Mallorca.

3. D'aquesta manera, d'acord amb allò que s'estableix en la llei, es garanteix la disposició, la protecció i la conservació d'una part del llegat de la nostra cultura, que ha de ser manifestació no només de la nostra llengua sinó també de tot allò que ha configurat i haurà de configurar la nostra identitat.

TERCER. Objecte i condicions

Es poden acollir a aquesta convocatòria les sol·licituds que tenguin per objecte la producció i l'edició, en qualsevol format, tant físic com digital, de llibres, audiollibres i fonogrames en llengua catalana.

Requisits generals

1.Els llibres, fonogrames i audiollibres s'han d'editar i consignar a l'Oficina del Dipòsit Legal del Consell de Mallorca dins el termini de la convocatòria, és a dir, entre l'1 de juny de 2024 i el 31 de maig de 2025, ambdós inclosos. Així, els llibres, fonogrames i audiollibres que es presentin dins aquesta convocatòria han de tenir l'assignació definitiva del dipòsit legal del Consell de Mallorca.

2.Les obres i produccions han de ser en llengua catalana i estar escrites o expressades amb correcció estilística, gramatical i tipogràfica. Les obres que no compleixin aquest requisit seran objecte d'exclusió.

3.Així mateix, d'acord amb el previst en l'article 15 de l'Ordenança de subvencions del Consell de Mallorca, els beneficiaris han de difondre que el Consell de Mallorca subvenciona les obres i produccions. Aquesta publicitat s'ha de fer encara que la data de concessió sigui posterior a la publicació, ha d'estar almenys en català i adjuntar-se amb la documentació justificativa.

Concretament, el beneficiari ha d'incloure el logotip genèric del Consell de Mallorca (sense fer referència a cap Departament ni Direcció Insular) en dimensions proporcionades al suport usat i similars a les d'altres possibles entitats col·laboradores en l'exemplar subvencionat i també en altre tipus de publicitat (premsa, pòsters, tríptics, punts de llibre...) on ha d'esmentar que l'exemplar està subvencionat pel Consell de Mallorca. Aquesta obligació s'estén a les reimpressions i reedicions que es facin en el termini de quatre anys comptadors des de la publicació de la concessió. El logotip està disponible al lloc web <https://web.conselldemallorca.es/identitat-corporativa>.

A més, el beneficiari ha de publicar a les xarxes socials i a la pàgina web pròpia (si en disposa) que el Consell de Mallorca ha subvencionat aquesta obra. En aquesta notícia, entrada o tuit, a més de la informació corresponent a la subvenció, s'ha d'incloure el logotip del Consell de Mallorca.

En el cas dels llibres, aquest logotip s'ha d'incorporar de forma visible i impresa, a la coberta, contracoberta o cos del llibre. En el cas dels discs de llarga durada (LP), els compactes (simples o dobles) i els maxisingles, el logotip s'ha d'incorporar a la coberta o en la contracoberta. En la resta de casos, el logotip s'ha d'incorporar en un lloc suficientment visible.

4.La inclusió en l'obra publicada de la referència al suport del Consell de Mallorca no és condició suficient per garantir la concessió de la subvenció si l'obra esmentada no compleix la resta de requisits que s'exigeixen en aquestes bases.

Requisits específics

1) Editorial

Es poden acollir a aquesta convocatòria les obres exclusivament en llengua catalana que es comercialitzin a través de llibreries o plataformes de venda de llibres digitals i audiollibres, i que compleixin els requisits següents:

a) Ser primeres edicions o reedicions de títols d'edició anterior que hagin estat publicades fa més de deu anys.

b) Tenir un tiratge mínim de 300 exemplars, si s'editen en paper.

c) Constar d'un mínim de 50 pàgines, amb l'excepció dels llibres infantils.

d) En el cas de les partitures musicals, a més de complir els requisits a), b) i c), han de tenir un estudi introductori d'un mínim de cinc pàgines.

e) En el cas dels audiollibres, han de ser enregistrats mitjançant la utilització de veu humana real, han de tenir com a origen una obra publicada prèviament en paper i n'han de ser una reproducció fidedigna; així mateix, han de ser editats per a la seva comercialització. A l'efecte d'aquestes bases, s'entén per edició comercial la que estigui subjecta a un preu de venda al públic. S'entén per audiollibre el producte digital obtingut mitjançant la gravació de la lectura en veu alta d'un llibre imprès, susceptible de ser reproduït en dispositius electrònics. S'exclouen de la convocatòria els audiollibres que no disposin de número de dipòsit legal i els que s'hagin enregistrat amb veu electrònica.

Exclusions:

- Les obres que han estat autoritzades com a llibres de text.

- Els llibres considerats de bibliòfils.

- Les obres editades en fascicles.

- Els llibres publicats exclusivament per institucions públiques o privades, els editats pels autors i els no venals.

- Els llibres editats per clubs de llibres i per empreses similars que només siguin assequibles als socis respectius i els editats expressament per a la venda a terminis o a domicili.

- Els àlbums, els catàlegs d'art, els retallables, els llibres per pintar i acolorir, els quaderns de cal·ligrafia i d'exercicis i, en general, tots aquells amb què es realitzin treballs.

2) Fonogràfic

Es poden acollir a aquesta convocatòria els discs de llarga durada (LP), els compactes (simples o dobles), els maxisingles i els fonogrames en format digital, l'autor o els intèrprets dels quals siguin de les Illes Balears i que tenguin el text/lletra exclusivament en llengua catalana —en el cas d'enregistraments d'obres amb text/lletra—, que es comercialitzin a través d'establiments adients i que compleixin els requisits següents:

a) Ser primeres edicions o reedicions d'obres que hagin estat enregistrades fa més de deu anys.

b) Tenir un tiratge mínim de 300 exemplars, si s'editen en format CD o altre suport físic.

c) Estar publicat com a mínim a una plataforma digital o al web propi, si només té suport digital.

d) La documentació informativa que l'acompanyi i la presentació tipogràfica han de ser en català o, almenys, és necessari que la llengua catalana ocupi, sempre en lloc preferent, la mateixa extensió que la de les altres que s'hi puguin emprar.

Exclusions:

- Els enregistraments de contingut i temàtica didàctics (idiomes, exercicis corporals, etc.) no estrictament musicals.

- Els publicats exclusivament per institucions públiques o privades, tot i que figurin inscrites en el Registre d'Empreses Fonogràfiques, els editats pels autors i els no venals.

- Els enregistraments que, editats per clubs discogràfics i empreses similars, només siguin assequibles als socis o als adherits respectius, i els editats expressament per a la venda a terminis o a domicili.

- Els enregistraments que acompanyen les edicions literàries, els quaderns de treball o similars.

QUART. Beneficiaris

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o persones jurídiques, constituïdes com a empreses, amb personalitat pròpia, que duen a terme, d'acord amb el seu objecte social, l'edició de llibres i fonogrames objecte d'aquesta convocatòria de manera regular, sempre que estiguin legalment constituïdes, d'acord amb la normativa vigent, en acabar el període de presentació de sol·licituds, tenguin el domicili o l'establiment principal a Mallorca i una antiguitat mínima de sis mesos.

2. No obstant això, no en poden ser beneficiàries:

- Les que incorrin en les circumstàncies previstes a l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del CIM.

- Les entitats associatives o organitzatives sense ànim de lucre.

3.Tampoc no en poden ser beneficiàries les empreses o comunitats de béns que han rebut, sumant la totalitat de les ajudes atorgades a Espanya, en concepte de minimis, en els tres darrers exercicis fiscals (2022, 2023 i 2024), un import superior a 300.000 € (article 3 del Reglament núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Comunitat Europea sèrie L de 15 de desembre de 2023), que serà vigent fins al 31 de desembre de 2030.

 

CINQUÈ. Naturalesa de les ajudes de minimis

1.Es tracta d'ajudes de minimis, són de caràcter voluntari i eventual, i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes a la llei o en aquesta convocatòria; no generen cap dret a obtenir d'altres subvencions en anys posteriors, i no es poden al·legar com a precedent. Són compatibles amb altres ajudes, subvencions o suports que pugui rebre l'entitat beneficiària per a la mateixa obra subvencionada, sempre que el còmput total dels ajuts no superi el pressupost de la realització de l'objecte de la subvenció.

2. En virtut de la seva naturalesa específica, com a ajudes de minimis, estan sotmeses, en concret, als requisits i a les exigències del Reglament núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Comunitat Europea sèrie L de 15 de desembre de 2023), que serà vigent fins al 31 de desembre de 2030, la qual cosa implica, entre d'altres, que l'import total de les ajudes que, en concepte de minimis, pot rebre la persona física o jurídica beneficiària d'aquesta convocatòria, a Espanya, en els tres darrers exercicis fiscals (2022, 2023 i 2024), no pot ultrapassar els 300.000,00 €.

3. El fet de rebre una ajuda de minimis implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i que l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o bé aportar-hi fons propis per dur-lo a terme.

SISÈ. Dotació pressupostària

1.Durant l'exercici pressupostari de 2025, es destinen inicialment un total de 440.000,00 euros a ajuts a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana, amb càrrec a la partida pressupostària 20.33450.77912. En concret, es destina la quantitat de 355.000,00 € a la línia d'ajudes per a obres libràries i la quantitat de 85.000,00 € a la línia d'ajudes a obres discogràfiques.

2. Si la suma de les subvencions aprovades no exhaureix la quantitat destinada per a la línia corresponent, el romanent s'ha de destinar a incrementar la línia de subvenció a la que manqui crèdit. En cas que aquesta situació s'esdevingui a totes les línies, la quantitat sobrant s'ha de retornar a la partida pressupostària corresponent.

SETÈ. Despeses subvencionables

1.D'acord amb el que estableix l'article 44 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, és despesa subvencionable la que respon a la naturalesa de l'activitat subvencionada i s'efectua en el termini establert en la convocatòria respectiva.

2. La data dels justificants de llibres, audiollibres i fonogrames es computa en els dotze mesos anteriors a l'execució del projecte i fins al límit establert en el punt dessetè per a la presentació de la justificació. En aquest sentit, s'ha d'entendre, com a data d'execució del projecte, la data d'assignació definitiva del dipòsit legal de l'obra.

Excepcionalment, en el cas de traduccions d'obres escrites originàriament en una llengua diferent del català, es podran presentar factures corresponents a despeses de traducció o drets de traducció emeses amb anterioritat a aquestes dates, sempre que es pugui acreditar de manera fefaent que aquestes despeses corresponen als originals objecte de l'ajuda.

3. Atès que les ajudes d'aquesta convocatòria tenen per objecte els projectes recollits en el punt tercer sense entrar a determinar, en concret, quin tipus de despeses del pressupost s'imputen a l'ajuda, es permet que les despeses subvencionables del pressupost del projecte es puguin compensar entre si.

VUITÈ. Publicació de la convocatòria i de la seva resolució

1.En compliment del que preveu l'article 19.2 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, el Consell de Mallorca ha de trametre a la base de dades nacional de subvencions (BDNS) la informació sobre aquesta convocatòria i sobre l'acord de concessió que se'n derivi.

2. La convocatòria i l'acord de concessió s'han de publicar en el BOIB i a la pàgina web del Consell de Mallorca

(<www.conselldemallorca.net>).

NOVÈ. Procediment. Òrgans d'instrucció, fiscalització i resolució

1.El procediment de selecció de les persones físiques o jurídiques beneficiàries es du a terme mitjançant concurrència competitiva. Així, una vegada puntuades les sol·licituds, en virtut dels criteris d'avaluació establerts en el punt tretzè d'aquesta convocatòria, es determina l'import de les ajudes, d'acord amb el punt dotzè, dins els límits recollits en aquest darrer punt i fins a l'import del crèdit pressupostari establert en la convocatòria.

No obstant això, no cal aplicar els criteris d'avaluació del punt tretzè entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits de la convocatòria, si el crèdit pressupostari és suficient per satisfer-les.

2. El Consell Executiu és l'òrgan encarregat d'aprovar la convocatòria i la consellera executiva de Cultura i Patrimoni és l'encarregada de resoldre-la.

3. La instrucció correspon a la Secretaria Tècnica del Departament de Cultura i Patrimoni, que du a terme tots els actes de tràmit necessaris per vetlar pel compliment dels requisits de la convocatòria.

4. El termini màxim de resolució i notificació d'aquest procediment és de sis mesos, comptadors a partir de la data de publicació de la convocatòria, transcorreguts els quals sense que se n'hagi dictat la resolució, s'entenen desestimades per silenci totes les sol·licituds de concessió de la subvenció.

5. Segons l'Acord de 7 d'agost del 2019 del Consell Executiu pel qual s'acorda la delegació en les persones titulars dels departaments per resoldre qualsevol actuació derivada de la concessió de subvencions sempre que no es modifiqui el seu objecte (BOIB núm. 111, de 13 d'agost de 2019), es delega en les persones titulars dels Departaments del Consell Insular de Mallorca, en aquest cas en la consellera executiva de Cultura i Patrimoni, la competència de resoldre qualsevol actuació derivada de la concessió de les subvencions (modificació de la concessió, reintegrament, pèrdua del dret al cobrament de la subvenció, etc.) sempre que no es modifiqui l'objecte de la subvenció.

DESÈ. Sol·licitud i documentació adjunta

Les sol·licituds i les declaracions que s'exigeixen s'han de formalitzar, preferentment, mitjançant els models que facilita el Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca en aquesta convocatòria, però, en tot cas, han de contenir les dades necessàries per identificar correctament l'entitat i la persona que la representa.

S'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

1.Annex 1. Sol·licitud de subvenció

2. Fotocòpia del NIF de l'entitat o de la persona sol·licitant i del DNI, NIE o NIF del representant legal de l'entitat i, si escau, de la persona autoritzada per signar-la.

3. Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua el signant de la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, si la signa una persona distinta.

4. Documentació acreditativa de la constitució de l'empresa i, si escau, dels estatuts degudament registrats o, si escau, de la modificació de la constitució, així com dels nous estatuts inscrits en el registre pertinent.

5. Certificat d'alta d'IAE d'enguany que acredita que la persona física o jurídica sol·licitant està inscrita en el cens tributari o en el registre que pertoca per dur a terme l'exercici de l'activitat econòmica recollida en el punt quart, amb una antiguitat mínima de 6 mesos i de manera continuada.

6. Certificat administratiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, si el sol·licitant denega expressament el consentiment perquè el Consell de Mallorca els demani.

7. Annex 2. Pressupost equilibrat, amb indicació de les despeses que ha de suposar i els ingressos amb què s'ha de finançar i declaració sobre les ajudes rebudes.

8. Sol·licitud d'alta de titularitat de compte bancari (només per a persones físiques, si no fan servir el tràmit telemàtic).

9. Document acreditatiu de l'assignació definitiva del número de dipòsit legal, en el cas d'haver-se ja publicat l'obra, o full de sol·licitud de dipòsit legal amb el número assignat si encara no s'ha publicat.

10. Annex 3. Fitxa de les característiques de l'obra objecte de la sol·licitud (Annex 3A per a obres libràries i annex 3B per a obres fonogràfiques).

11. Quatre exemplars de l'obra, si ja ha estat publicada, i, sinó, projecte específic de l'edició suficientment desenvolupat per poder valorar l'obra. Aquest projecte ha de ser sintètic, no pot superar l'extensió de sis pàgines (2.500 paraules aproximadament) i s'ha de cenyir a tractar els criteris de l'apartat 1 (Qualitat i temàtica de l'obra) del punt tretzè. No s'admetran com a projecte les galerades de l'obra. En el cas de les obres que també tenguin format digital, cal indicar en quina plataforma de distribució pròpia o de caràcter genèric es publicarà o, si ja s'ha publicat, s'ha d'indicar l'enllaç corresponent. Els exemplars que s'aportin quedaran a la lliure disposició del Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca.

12. Annex 4. Pla de comercialització i de difusió de l'obra.

Nota

Atès el procediment de concessió d'ajudes d'aquesta convocatòria, mitjançant concurrència competitiva, és molt important que tota la documentació ressenyada es presenti amb molta cura per tal de tenir tota la informació necessària per seleccionar-ne els beneficiaris.

No cal presentar els documents esmentats en els apartats 2, 4 i 8 si ja s'han presentat en convocatòries anteriors (cal citar l'expedient, l'any i la convocatòria i presentar una declaració en aquest sentit per part de la persona sol·licitant o el seu representant), sempre que no hi hagi hagut canvis i quan no hagin transcorregut més de 5 anys.

ONZÈ. Termini i llocs de presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds de subvencions d'aquesta convocatòria es poden presentar en el termini de 20 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les empreses interessades han d'emplenar els models de sol·licitud d'aquesta convocatòria que estan disponibles a la seu electrònica de el Consell de Mallorca: <https://seu.conselldemallorca.net/> apartat Subvencions, ajuts beques i premis.

3. La presentació de sol·licituds es pot fer:

a) De manera telemàtica (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions segons l'article 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, i opcional per a les persones físiques) a través del Registre electrònic del Consell de Mallorca

<https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082>.

b) De manera presencial (només per a persones físiques) a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració insular, de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local. Podeu consultar les adreces de les oficines del Consell Insular de Mallorca i les entitats que en depenen a l'espai de Registre electrònic de la Seu del Consell Insular de Mallorca.

4. Si el compte bancari de la persona o entitat sol·licitant no es troba d'alta a la base de dades del Consell de Mallorca o s'hi ha produït algun canvi, cal procedir de la manera següent:

- Les empreses han d'emplenar el model d'acreditació de la titularitat del compte bancari en què s'ha d'ingressar l'import de la subvenció, que està disponible a la seu electrònica del Consell de Mallorca:

<https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=72772>.

- Les persones físiques poden emplenar la sol·licitud d'alta de titularitat de compte bancari que es poden descarregar a l'enllaç <https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=72772> i presentar-la juntament amb la sol·licitud de subvenció o procedir com s'indica al paràgraf anterior relatiu a les empreses.

DOTZÈ. Import de l'ajuda

La determinació de l'import de l'ajuda de minimis, sens perjudici del que diu el paràgraf segon del punt novè, es fixa en virtut de la puntuació obtinguda i del valor del punt. En aquest sentit, s'ha d'indicar que el valor del punt es calcula dividint la quantitat destinada a cada una de les línies, és a dir, 355.000,00 € per a obres libràries i 85.000,00 € per a obres discogràfiques, pel total de les puntuacions obtingudes per les sol·licituds admeses a la línia corresponent. L'import resultant (que s'ha de fixar amb dos decimals sense arrodonir) s'ha de multiplicar per la puntuació individual de cada projecte i, en cap cas, la quantitat resultant no pot ser superior als límits que s'indiquen a continuació:

1.No pot ser superior a la quantitat sol·licitada.

2. No pot ser superior al 80 % de l'import del pressupost inicial subvencionable (s'entén com a pressupost subvencionable el conjunt de les partides que compleixen els requisits recollits a la base setena).

3. En tot cas, l'import de l'ajuda de minimis no pot ultrapassar, aïlladament o en concurrència amb altres ajudes o subvencions, ingressos i altres recursos obtinguts de qualsevol procedència, el pressupost d'execució del projecte subvencionat.

Si, un cop establerts els imports per a cada sol·licitud, queda un romanent, aquest romanent s'ha de repartir entre totes les sol·licituds de la línia en qüestió d'acord amb el percentatge de cada sol·licitud respecte del total sol·licitat.

Si la suma de totes les sol·licituds és igual o inferior a l'import total de la línia corresponent de la convocatòria, cada sol·licitant rebrà l'import sol·licitat (sempre que no superi el 80 % del pressupost) sense necessitat de fer l'avaluació de la puntuació.

Si la suma de les subvencions aprovades no exhaureix la quantitat destinada per a la línia corresponent, el romanent s'ha de destinar a incrementar l'altra línia de subvenció. Si un cop afegit aquest romanent de l'altra línia es genera un nou romanent, aquest romanent s'ha de repartir entre totes les sol·licituds de la línia en qüestió d'acord amb el percentatge de cada sol·licitud respecte del total sol·licitat.

En cas que hi hagi romanent en totes les línies, la quantitat sobrant s'ha de retornar a la partida pressupostària corresponent.

TRETZÈ. Criteris d'avaluació

El procediment d'aquesta convocatòria és el de concurrència competitiva, mitjançant l'aplicació ponderada dels criteris d'avaluació següents:

A. Producció editorial

1. Qualitat i temàtica de l'obra (45 punts)

a) Temàtica (es valora que tractin commemoracions o efemèrides d'interès cultural o filològic, o que contribueixin a donar a conèixer, aprofundir o difondre aspectes culturals, històrics, lingüístics, populars i tradicionals de Mallorca) (15 punts)

La temàtica valorada és central............. 15 punts

La temàtica valorada és secundària...... 10 punts

La temàtica valorada és tangencial......... 5 punts

La temàtica valorada no hi apareix..........0 punts

b) Qualitat editorial (s'hi avalua: maquetació, enquadernació, impressió i ordenació dels continguts. En el cas dels audiollibres, s'hi valorarà la dicció del narrador o narradors, la qualitat de l'enregistrament i l'ordenació dels continguts) (20 punts)

Qualitat alta.............................................. 20 punts

Qualitat mitjana........................................ 15 punts

Qualitat baixa............................................10 punts

Qualitat nul·la............................................. 0 punts

c) Caràcter innovador (s'hi avalua: si és publicació convencional o innovadora, si es tracta o no d'una reedició, si el tema o el tractament són nous) (5 punts)

Grau d'innovació alt.................................. 5 punts

Grau d'innovació mitjà.............................. 4 punts

Grau d'innovació baix............................... 3 punts

Grau d'innovació nul................................. 0 punts

d) Suport a la creació de nous usuaris: si es tracta de llibres de temàtica infantil i/o juvenil (5 punts)

2. Preu de venda al públic (sense IVA) (10 punts)

Per un PVP de més de 36 € per unitat…...….... 10 punts

Per un PVP entre 24,01 € i 36 € per unitat....….. 8 punts

Per un PVP entre 15,01 € i 24 € per unitat…...... 6 punts

Per un PVP fins a 15 € per unitat………….......…4 punts

3. Abast de la tirada (10 punts)

Per una tirada a partir dels 1.000 exemplars….. 10 punts

Per una tirada de 300 exemplars…………….....  3 punts

Les tirades intermèdies entre els 300 i els 1.000 exemplars es valoraran de manera proporcional. Per exemple, una tirada de 400 exemplars obtindrà 4 punts; una tirada de 650 exemplars obtindrà 6,5 punts, etc.

4. Trajectòria de l'autor (5 punts)

Nombre d'obres en català ja publicades per l'autor:

D'1 a 5 obres........................................ 1 punt

De 6 a 15 obres.................................... 3 punts

Més de 15 obres................................... 5 punts

5. Trajectòria de l'empresa (7 punts)

Nombre d'autors que ha publicat l'empresa:

D'1 a 50 autors................................... 2 punts

De 51 a 100 autors..............................5 punts

Més de 100 autors............................. 7 punts

6. Format (3 punts)

Té format digital................................. 3 punts

No té format digital...........................  0 punts

 

7. Difusió digital (5 punts)

Només es pot trobar al web propi ................................ 1 punts

Es troba també a 1 o 2 plataformes o webs aliens.......  3 punts

Es troba també a 3 o més plataformes o webs aliens... 5 punts

8. Difusió (10 punts)

Pla de difusió plurianual i per tots els mitjans................ 10 punts

Pla de difusió d'un any amb un mínim de 2 fires,

2 presentacions, 4 mitjans de comunicació.....................  5 punts

Difusió inferior o imprecisa............................................ .0 punts

9. Viabilitat del projecte (10 punts)

Si l'empresa aporta finançament propi per un import superior al 66 % del pressupost de producció i d'edició de l'obra..... 10 punts

Si el finançament propi està comprès entre el 66 % i el 33 % del pressupost...... 5 punts

Si l'empresa aporta menys d'un 33 % dels recursos.............................................. 1 punt

L'obtenció d'una qualificació igual o inferior a 10 punts en l'apartat 1. Qualitat i temàtica de l'obra suposarà l'exclusió de l'obra d'aquesta convocatòria d'ajuts.

B.Producció fonogràfica

1.Qualitat i temàtica de l'obra (45 punts)

a) Qualitat de la llengua usada per les veus i de l'escrita al llibret (10 punts)

Qualitat alta............................................. 10 punts

Qualitat mitjana........................................ 5 punts

Qualitat baixa............................................ 0 punts

b) Qualitat de l'edició en format físic (s'hi avalua: la qualitat de la presentació, l'elaboració del llibret, la qualitat de l'embalatge...) (15 punts)

Qualitat alta............................................... 15 punts

Qualitat mitjana......................................... 10 punts

Qualitat baixa............................................ 5 punts

Qualitat nul·la............................................ 0 punts

c) Qualitat de l'edició en format digital (s'hi avalua: la qualitat de la presentació, que hi hagi llibret digital, la inserció de codis QR, la incorporació de contingut addicional, etc.) (15 punts)

Qualitat alta............................................. ..15 punts

Qualitat mitjana......................................... 10 punts

Qualitat baixa.............................................. 5 punts

Qualitat nul·la............................................ ..0 punts

d) Suport a la creació de nous usuaris: si es tracta de música per a públic infantil (3 punts)

e) Temàtica (es valora que la temàtica contribueixi a donar a conèixer, aprofundir o difondre aspectes culturals, històrics, lingüístics, populars i tradicionals de Mallorca) (2 punts)

La temàtica valorada és central................................... 2 punts

La temàtica valorada és secundària o tangencial........ 1 punt

La temàtica valorada no hi apareix............................. 0 punts

2. Preu de venda al públic (sense IVA) (10 punts)

Per un PVP de més de 36 € per unitat…....…. ........10 punts

Per un PVP entre 24,01 € i 36 € per unitat….............8 punts

Per un PVP entre 15,01 € i 24 € per unitat….... ........6 punts

Per un PVP fins a 15 € per unitat…………....….......4 punts

3. Abast de la tirada (10 punts)

Per una tirada a partir dels 1.000 exemplars…..…. 10 punts

Per una tirada de 300 exemplars……………........... 3 punts

Les tirades intermèdies entre els 300 i els 1.000 exemplars es valoraran de manera proporcional. Per exemple, una tirada de 400 exemplars obtindrà 4 punts; una tirada de 650 exemplars obtindrà 6,5 punts, etc.

4. Trajectòria de l'autor (5 punts)

Nombre d'obres en català ja editades per l'autor:

Més de 15 obres.................................. 5 punts

De 6 a 15 obres................................... 4 punts

D'1 a 5 obres....................................... 3 punts

5. Trajectòria de l'empresa (5 punts)

Nombre d'artistes que ha editat l'empresa:

Més de 100 autors................................ 5 punts

De 51 a 100 autors............................... 3 punts

D'1 a 50 autors...................................   1 punt

6. Format (5 punts)

Té format digital................................. . 5 punts

No té format digital............................    0 punts

7. Difusió digital (5 punts)

Es troba també a 3 o més plataformes o webs aliens... 5 punts

Es troba també a 1 o 2 plataformes o webs aliens....... 3 punts

Només es pot trobar al web propi ............................... 1 punts

8. Difusió (10 punts)

Pla de difusió plurianual i per tots els mitjans...............10 punts

Pla de difusió d'un any amb un mínim de 2 fires,

2 presentacions, 4 mitjans de comunicació.....................5 punts

Difusió inferior o imprecisa............................................0 punts

9. Viabilitat del projecte (10 punts)

Si l'empresa aporta finançament propi per un import superior al 66 % del pressupost de producció i d'edició de l'obra...... 10 punts

Si el finançament propi està comprès entre el 66 % i el 33 % del pressupost............................................................................5 punts

Si l'empresa aporta menys d'un 33 % dels recursos....................................................................................................................1 punt

L'obtenció d'una qualificació igual o inferior a 7 punts en l'apartat 1. Qualitat i temàtica de l'obra suposarà l'exclusió de l'obra de la present convocatòria d'ajuts.

CATORZÈ. Comissió d'avaluació

Per estudiar i avaluar les sol·licituds i per fixar l'import de les ajudes, es constitueix la Comissió Tècnica d'Avaluació següent:

Presidència: Sra. Maria M. Morey Martorell, cap del Servei de Cultura, o el funcionari o la funcionària que la substitueixi.

Secretaria: Sra. Caterina Canyelles Marquès, cap de la Secció de Dinamització del Servei de Normalització Lingüística, o el funcionari o la funcionària que la substitueixi.

 

Vocalies

Sra. Catalina Maria Quetglas Vicens, cap del Servei de Biblioteques i Arxius del Consell de Mallorca, o el funcionari o la funcionària que la substitueixi.

Sr. Francesc Bonnín Salamanca, tècnic de grau superior de l'Arxiu del So i de la Imatge, o el funcionari o la funcionària que el substitueixi.

Sr. Ramon Morey Coll, cap de la Secció d'Assessorament Lingüístic del Servei de Normalització Lingüística, o el funcionari o la funcionària que el substitueixi.

Aquesta Comissió examina i avalua les sol·licituds, d'acord amb els criteris establerts a la convocatòria, i n'emet l'informe que serveix de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta d'acord definitiva, que ha de reflectir tot el que s'estableix en l'article 27 de l'Ordenança general de subvencions del CIM.

La Comissió pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi els informes o els aclariments que consideri convenients a les entitats sol·licitants.

QUINZÈ. Difusió dels productes subvencionats

El fet de presentar-se a aquestes subvencions pressuposa que el beneficiari accepta que el Departament de Cultura i Patrimoni faci ús de les imatges dels productes subvencionats amb l'objectiu de difondre el suport del Consell de Mallorca a la producció editorial i fonogràfica en llengua catalana, ja sigui a través del web, els mitjans de comunicació o les xarxes socials.

SETZÈ. Justificació i pagament de l'ajuda

D'acord amb l'article 38 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, la modalitat de justificació d'aquesta convocatòria és la prevista en l'apartat a), és a dir, amb el compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants de despesa.

El compte justificatiu de la despesa es durà a terme, segons el que regula l'article 39 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, amb les especificitats següents:

A)   Memòria tècnica

És la documentació amb la qual la persona física o jurídica beneficiària demostra que ha realitzat i editat l'obra subvencionada. La memòria està integrada per la documentació següent:

- Documentació emesa per la impremta acreditativa d'haver-ne fet el tiratge establert a la fitxa de l'obra. Aquest document ha de ser una declaració jurada, si l'editorial o la discogràfica són propietàries de la impremta que ha fet el treball (annex 7).

- Quatre exemplars de l'obra subvencionada, dels que el Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca en podrà disposar lliurement.

- Document acreditatiu de l'assignació definitiva del número de dipòsit legal.

- Qualsevol altra documentació que li sigui requerida per comprovar que s'ha fet el projecte subvencionat.

- En el cas de les obres que també tenguin format digital, cal indicar l'adreça web de la plataforma de distribució pròpia o de caràcter genèric, en què es puguin adquirir.

- Captura de pantalla i enllaç web de la difusió de la subvenció del Consell de Mallorca (amb logotip inclòs) a xarxes socials i web pròpia.

L'obligació de la persona física o jurídica beneficiària és fer un tiratge, com a mínim, del 50 % del previst a la fitxa corresponent. Si se'n fa una tirada inferior a la prevista, sempre que aquesta sigui superior als exemplars que es demanen com a requisit específic al punt tercer, s'ha de revocar parcialment l'import de l'ajuda atorgada, d'acord amb el punt devuitè.

B)   Memòria econòmica

És la documentació que dona compte de les despeses d'execució del projecte fet i de les distintes fonts per finançar-lo. Aquesta memòria consta dels documents següents:

Annex 5. Declaració responsable de la realització del projecte subvencionat i del seu pressupost d'execució, sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat, i sobre el fet de si recupera o compensa l'IVA.

Annex 6. Relació dels ingressos i de les despeses del projecte subvencionat, degudament signada per la persona física o jurídica beneficiària. La relació d'ingressos ha d'assenyalar les ajudes, les subvencions, els ingressos o els fons propis que han finançat el projecte subvencionat, amb indicació de l'import i la procedència. Si no hi ha altres ingressos que financin el projecte, s'ha de marcar la casella corresponent. La relació de despeses, que s'ha d'estructurar d'acord amb les partides del pressupost presentat, ha d'indicar les dades següents de les factures o dels documents acreditatius: el número de la factura, la data d'emissió, la denominació del proveïdor i el seu CIF, el concepte de la factura o del document similar, la data de pagament dels justificants exigits en aquest punt i l'import imputat.

 Les factures o els documents justificatius de les despeses del pressupost subvencionable executat han d'estar expedides a nom de la persona física o jurídica beneficiària i, a més, han de tenir tots els requisits que s'exigeixen en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació. Així, es poden esmentar, entre d'altres, com a exemple i sempre que siguin escaients:

  • Dades fiscals identificadores del proveïdor i del destinatari.

  • Data i número de factura.

  • Concepte de la despesa.

  • Retenció fiscal i/o IVA (si correspon).

  • El preu unitari sense l'impost de les operacions descrites en el concepte de la factura.

Quan l'operació documentada en la factura està exempta o no subjecta a l'impost o quan el subjecte passiu de l'impost és el destinatari de l'operació facturada, s'hi ha de fer constar o s'hi ha d'incloure una referència en les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, o als preceptes corresponents de la Llei de l'impost.

Els justificants de pagament de les factures. (El pagament dels justificants s'ha de dur a terme a través dels mitjans que s'indiquen a l'article 48.2 de l'Ordenança general de subvencions del CIM). La data màxima d'aquests justificants coincideix amb el termini màxim de presentació de la justificació (apartat 1 del punt dessetè); per tant, es fixa en el moment en què es publica la concessió dels ajuts.

Notes:

1.L'import de les subvencions s'ha d'abonar un cop comprovat que s'ha fet el projecte i que s'han complert els objectius i la finalitat per a la qual es concediren.

2.Els justificants de les despeses del projecte s'han de presentar de forma ordenada, és a dir, agrupats en el mateix ordre establert a la relació de despeses que s'adjunta en l'annex 6.

La documentació relativa a la subcontractació, que s'ha de presentar d'acord amb els articles 32, 33 i 34 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, advertint que quan es tracta de subcontractació vinculada amb el beneficiari, l'acreditació del cost s'ha de realitzar amb la justificació en els mateixos termes establerts per a l'acreditació de les despeses del beneficiari, d'acord amb l'article 29 de la Llei 38/2003, modificat per la disposició final 11.1 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, dels pressuposts generals de l'Estat.

DESSETÈ. Termini de presentació de la justificació

La documentació justificativa s'ha de presentar en el termini de 20 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la concessió de les subvencions:

a) De manera telemàtica (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions segons l'article 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, i opcional per a les persones físiques) a través del Registre electrònic del Consell de Mallorca

<https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082>.

b) De manera presencial (només per a persones físiques) a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració insular, de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local. Podeu consultar les adreces de les oficines del Consell Insular de Mallorca i les entitats que en depenen a l'espai de Registre electrònic de la Seu del Consell Insular de Mallorca.

Si la documentació justificativa té deficiències, l'òrgan instructor ha de requerir l'entitat beneficiària perquè les esmeni en el termini de 10 dies, comptadors des de l'endemà de rebre la notificació del requeriment (art. 71.2 del RLGS).

DEVUITÈ. Revocació i reintegrament de l'ajuda

1.Si la persona física o jurídica beneficiària incompleix les obligacions establertes en l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, o incorre en alguna de les causes que s'estableixen en l'article 56, els òrgans competents del Consell han de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, la persona física o jurídica beneficiària perd el dret a cobrar l'ajuda.

2. Si la persona física o jurídica beneficiària ha complert de manera significativa les seves obligacions, si de la documentació justificativa presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han assolit les finalitats de l'ajuda, s'ha de dur a terme una revocació parcial de la concessió de l'ajuda i, consegüentment, es produeix la pèrdua del dret a cobrar-la parcialment, d'acord amb l'aplicació dels criteris de gradació següents:

a) Si s'ha executat parcialment el projecte, cosa que suposa haver realitzat com a mínim un 50 % del tiratge, quan s'ha acreditat que el nombre d'exemplars editats és inferior al tiratge comunicat a la fitxa del llibre o fonograma (annex 3) i sempre que aquest tiratge sigui superior al nombre d'exemplars que es demanen com a requisit específic al punt tercer, la revocació parcial de l'ajuda inicial s'ha de fer en virtut del nombre d'exemplars que no s'han duit a terme, és a dir, de manera proporcional.

b) Si s'ha executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències, sia perquè és inadequada perquè no s'ajusta als requisits de la convocatòria, sia perquè és insuficient per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, la revocació parcial de l'ajuda s'ha de fer de manera proporcional a la diferència entre el pressupost inicial i el pressupost executat.

De conformitat amb els principis d'eficàcia i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics regulats en l'article 5 de l'ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, en el cas que l'import de la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció sigui igual o inferior a 100,00 € i sempre que aquest import no superi l'1% de la subvenció concedida, el centre gestor anul·larà d'ofici la diferència entre l'import de la subvenció concedida i l'import de la subvenció reconeguda, sense necessitat d'iniciar el procediment i posterior declaració de la pèrdua del dret al cobrament d'una part de la subvenció i sense que l'entitat beneficiària presenti la renúncia a cobrar aquesta quantitat.

3. S'entendrà que la persona física o jurídica beneficiària no ha complert de forma significativa les seves obligacions i que, per tant, hi escaurà la revocació total de la concessió de l'ajuda, quan s'esdevingui algun dels supòsits següents:

-que el nombre d'obres editades no sigui almenys del 50 % del tiratge comunicat en la fitxa del llibre o fonograma (annex 3).

- que el nombre d'obres editades, tot i ser almenys del 50 % del tiratge comunicat en la fitxa del llibre o fonograma (annex 3), sigui inferior als exemplars que es demanen com a requisit específic del punt tercer.

Així mateix, el Consell de Mallorca reforçarà els mecanismes de control de les ajudes públiques que gestiona per assegurar-se que no s'han destinat a activitats que suposen una vulneració a la llei, com a delictes d'odi o d'altres relacionats conforme al Codi Penal, procedint en el seu cas al reintegrament de les ajudes i a l'exigència de la responsabilitat que fora resultant per part del beneficiari corresponent.

DENOVÈ. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general el Consell de Mallorca no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar l'ha de deixar sense efectes, amb un informe previ justificatiu de la Secretaria Tècnica del centre gestor.

VINTÈ. Recursos

En compliment del que estableix l'article 19.1 o) de l'Ordenança general de subvencions del CIM:

Contra aquest acord i l'acord de concessió, que no posen fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat la resolució o d'haver-ne rebut la notificació corresponent. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Documents adjunts