Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 84205
Acord del consell executiu del Consell Insular d’Eivissa de 27 de gener de 2025 pel qual s’aprova el pla d’inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent a l’any 2025
A la reunió ordinària de data 27 de gener de 2025 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, s'ha aprovat la següent proposta:
“(...)
2. Proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social, Família i Igualtat en substitució del conseller executiu del Departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme, per a l'aprovació del pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent a l'any 2025.
Exp. 2025/00000985F
Havent-se presentat una proposta del tenor següent:
L'article 70 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears determina com a competències pròpies dels Consells Insulars la informació turística, l'ordenació i la promoció turística. L'apartat tercer d'aquest precepte estableix que corresponen als Consells Insulars de Mallorca, de Menorca, d'Eivissa i de Formentera, en relació amb el seu propi àmbit territorial, les competències d'inspecció i sancions en matèria de turisme en els termes establerts en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.
La Llei 8/2012, de 19 de juliol del turisme de les Illes Balears, reserva el seu Títol V a la Inspecció Turística, que estableix les funcions de control del compliment de la normativa turística aplicable, especialment en la persecució de les activitats clandestines i l'oferta il·legal, la verificació dels fets causants de reclamacions i denúncies que puguin ser constitutius d'infracció de la normativa turística, la constatació de l'existència d'infraestructures i la dotació dels serveis exigits per la legislació turística, l'assessorament a les empreses turístiques sobre el compliment i l'aplicació de la normativa vigent i l'emissió d'informes en matèria de la seva competència.
Per al disseny i execució d'un pla d'inspecció turística, on cal observar el compliment de les funcions legalment encomanades i la coordinació de les activitats de la inspecció de turisme, resulta necessari establir una continuïtat temporal en les actuacions iniciades i en el seu seguiment. En aquest sentit, la inspecció de turisme es configura com l'instrument administratiu destinat a garantir el compliment dels objectius marcats per la normativa turística des d'una doble vessant: d'una banda, quant al suport i assessorament al sector i, d'una altra, quant a la disciplina administrativa per a la protecció dels drets tant de les empreses prestadores dels serveis turístics com de les persones usuàries.
En conseqüència, amb independència d'aquelles situacions especials o sobrevingudes que necessitin actuacions concretes diferents de les contemplades en aquest pla, el Pla d'Inspecció Turística ve a configurar el marc bàsic de l'actuació inspectora per al compliment periòdic dels objectius fixats per la Direcció Insular de Lluita contra l'intrusisme.
D'acord amb allò establert a l'article 74.1.a) del Reglament Orgànic del Consell d'Eivissa, és competència de la Directora Insular de Lluita contra l'intrusisme impulsar, dirigir i supervisar totes les actuacions que formen part de la gestió ordinària de l'àrea d'activitat pròpia de l'òrgan, proposant al conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme els projectes necessaris, amb la finalitat d'assolir els objectius del departament fixats pel conseller.
Atès l'informe jurídic favorable del cap de secció d'Ordenació Turística i atesa la proposta del Director Insular de Lluita contra l'intrusisme, el conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'intrusisme, eleva al Consell Executiu la següent PROPOSTA:
Primer. Aprovar el pla d'actuació “Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent a l'any 2025”, que s'inclou com a annex.
Segon. Publicar el Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics corresponent a l'any 2025 al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent a l'any 2025
1. INTRODUCCIÓ
2. PRINCIPIS D'ACTUACIÓ
3. PLA GENERAL
3.1. Programa d'actualització del registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics.
3.2. Programa de comprovació i control d'activitats i empreses turístiques inscrites en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics.
3.3. Programa de comprovació i control d'activitats i empreses turístiques no inscrites en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics, exceptuant habitatges d'ús turístic objecte del Pla Especial.
4. PLA ESPECIAL
4.1. Programa de comprovació i control de comercialització d'estades turístiques en habitatges no inscrits en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics.
1. INTRODUCCIÓ
El marc normatiu que avala la qualitat dels productes de l'oferta turística i serveix d'eina per comprovar el seu correcte compliment està recollit a la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears, en el títol VI de la qual es regula el control de la qualitat turística, incloent-hi el règim de la Inspecció de Turisme, la tipificació d'infraccions i sancions, el procediment sancionador i el registre d'infraccions. En virtut d'això, s'ha establert la següent divisió del PLA D'INSPECCIÓ:
- Pla general d'actuacions que, amb caràcter ordinari i regular, ha de realitzar-se per la Inspecció de Turisme dins de les funcions que li competeixen.
- Plans especials, en atenció a una necessitat singular que requereixi una actuació concreta en un determinat sector turístic, àmbit geogràfic o temporal.
Tant la part general com els plans especials inclouran continguts precisos sobre informació, assessorament i assistència turística al sector i, com a mínim, seran els següents:
1. Tipologia de les empreses, activitats i establiments turístics objecte d'inspecció.
2. Modalitat i categoria dels establiments a inspeccionar.
3. Objecte material, contingut i finalitat de la inspecció.
4. Duració temporal del pla, amb indicació, si escau, de les dates d'inici i finalització.
2. PRINCIPIS D'ACTUACIÓ
La Inspecció de Turisme exercirà les funcions que li són pròpies, amb subjecció als següent principis informadors:
1. Capacitat i competència professional, amb submissió a la llei i a l'ètica professional, amb rigor, eficàcia, objectivitat i imparcialitat en el desenvolupament de la funció inspectora.
2. Planificació del treball, coherència i sistematització, sense perjudici que, per la seva transcendència i urgència, hi hagi necessitats sobrevingudes.
3. Jerarquia, havent de complir les instruccions, procediments i ordres de servei dictades per l'òrgan competent per açò, a fi de garantir l'homogeneïtat de criteris.
4. Reserva i confidencialitat de les actuacions, així com respecte de la documentació amb origen i destinació a la Inspecció, sense perjudici de l'aplicació de les normes reguladores de la transparència i del compliment de les obligacions legals que exigeixin comunicar aquesta informació.
5. Protecció de les dades personals.
6. Coordinació i treball en equip.
7. Qualitat en les seves actuacions, per promoure la seva millora contínua en la prestació d'empreses, activitats i establiments turístics.
8. Formació continuada acreditada.
9. Caràcter assessor i orientador de les empreses, activitats i establiments turístics, així com d'entitats i associacions professionals relacionades amb el sector turístic.
10. Igualtat de tracte, no discriminació i integració de la perspectiva de gènere en l'exercici de la funció inspectora.
3. PLA GENERAL
L'exercici de l'activitat sense el règim d'autorització prèvia s'estableix en la Directiva 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, quan assenyala que procedeix eliminar els obstacles que s'oposen a la llibertat d'establiment dels prestadors en els Estats membres i a la lliure circulació de serveis entre els Estats membres.
Així, dins l'àmbit de les Illes Balears, la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears, acull el règim de declaracions responsables i comunicacions prèvies, que regula a través del que s'indica en els articles 21, 23 i 24.
Igualment, cal destacar l'obligació que es desprèn de l'article 4.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, quan assenyala que les administracions públiques en l'àmbit de les seves respectives competències i amb els límits establerts en la legislació de protecció de dades de caràcter personal, podran comprovar, verificar, investigar i inspeccionar els fets, actes, elements, activitats, estimacions i altres circumstàncies que fossin necessàries.
Per tant, basant-se en tot això, quedarien enquadrades les següents activitats:
- Comprovació de Declaracions Responsables d'empreses turístiques, d'inici d'activitat i de les modificacions de la inscripció en el registre de turisme del Consell Insular d'Eivissa.
- Comprovació de les reclamacions i les denúncies de les persones usuàries de serveis turístics, professionals del sector, associacions i Forces i Cossos de Seguretat i altres organismes públics.
- Resolució de les reclamacions i denúncies presentades per les persones usuàries de serveis turístics a través dels correus electrònics habilitats al web oficial del Consell Insular d'Eivissa i el formulari específic sobre lloguer turístic il·legal.
- Assessorament i informació a professionals del sector sobre projectes d'inici o modificacions d'activitat turística.
- Comprovació i control del compliment de la normativa turística aplicable, especialment en la persecució de les activitats clandestines i l'oferta il·legal.
- Notificacions pròpies de la inspecció.
- Comprovació de cessaments d'activitat, per iniciar les baixes en el registre turístic.
- Formació específica dirigida al personal de la Direcció Insular d'Intrusisme i òrgans de les diferents administracions amb les quals es col·labori en el marc del present Pla d'Inspecció.
3.1. Programa d'actualització del registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics
Objectiu: Actualització i digitalització del registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics i sistematització de noves inscripcions i baixes.
Línies d'actuació:
1. Actualització del registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics, incloent-hi noves altes, baixes i modificacions de dades, com ara canvis de titularitat, de grup, de categoria, etc.
2. Digitalització del procediment de registre i comunicació amb el sol·licitant d'inscripció, baixa o comunicació de modificació de dades.
3. Establiment d'accés públic al registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics.
Termini d'execució: Tot l'any.
3.2. Programa de comprovació i control d'activitats i empreses turístiques inscrites en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics
Objectiu: Verificar el compliment de la normativa vigent per part de les empreses prestadores de serveis turístics, garantint els drets de les persones usuàries.
Línies d'actuació:
1. Inspecció i comprovació posterior a la presentació de la declaració responsable d'inici de l'activitat turística (DRIAT) o comunicació prèvia, per verificar l'adequació dels establiments i les activitats turístiques a les dades declarades.
2. Continuar la tasca de posada al dia dels establiments que presentin incidències, tant pels mitjans tradicionals com tecnològics. Es faran visites d'inspecció i es procedirà a aixecar actes o a elaborar informes després dels quals es podrà, si escau, iniciar el procediment sancionador corresponent.
3. En les visites d'inspecció s'informarà de la normativa sectorial que resulta d'aplicació i, específicament per als establiments d'allotjament turístic, de la necessitat de comunicar a les forces i cossos de seguretat les dades del registre documental de les i els viatgers en compliment de la normativa de seguretat ciutadana.
4. Seguiment especial dels establiments amb un major nombre de reclamacions presentades en l'exercici 2024 o les possibles infraccions no es van poder acreditar de manera fefaent.
Termini d'execució: Tot l'any.
3.3. Programa de comprovació i control d'activitats i empreses turístiques no inscrites en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics, exceptuant habitatges d'ús turístic objecte del Pla Especial
Objectiu: Reduir l'intrusisme en les diferents activitats turístiques no incloses en el Pla Especial.
Línies d'actuació:
1. Atenció de les diferents comunicacions procedents de ciutadans, associacions professionals i entitats locals respecte a activitats il·lícites del sector turístic no incloses en el Pla Especial.
2. Verificació de les activitats i/o empreses turístiques no inscrites mitjançant les corresponents comprovacions en línia o, si escau, fent visita d'inspecció.
3. Col·laboració amb les diferents administracions competents en cada cas, com urbanisme, sanitat, activitats, etc., posant en coneixement seu, segons el seu àmbit competencial, les infraccions detectades sense perjudici de la realització d'actuacions conjuntes.
3.4. Programa de formació en inspecció i administració turística
Objectiu: Formació dirigida als/les tècnics d'inspecció, agents d'inspecció i instructors d'expedients, amb la finalitat de millorar coneixements i habilitats en la redacció d'informes i actes, així com en l'assessorament d'empreses i jurisprudència recent.
Línies d'actuació:
1. Impartir tallers de formació amb programes específics.
2. Taller d'elaboració d'actes d'inspecció.
3. Taller d'informes d'actuacions realitzades com a conseqüència de reclamacions i expedients sancionadors.
4. Taller d'assessorament sobre les obligacions atribuïdes per la llei de turisme i normativa relacionada a les empreses turístiques.
Termini d'execució: Durant tot l'exercici amb periodicitat quadrimestral.
4. PLANS ESPECIALS
4.1. Programa de comprovació i control de comercialització d'estades turístiques en habitatges no inscrits en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics
Objectiu: Reduir l'oferta il·legal d'estades turístiques en habitatges, atenent la següent priorització:
- Allotjament en espais sense consideració d'habitatge, comercialitzats com a estades turístiques.
- Habitatges plurifamiliars comercialitzats com a estades turístiques.
- Habitatges que hagin estat objecte d'expedient sancionador amb anterioritat.
- Propietaris i/o comercialitzadors que ofereixen estades turístiques il·legalment de manera professional, atenent al volum d'anuncis i/o habitatges oferts.
- Habitatges comercialitzats com a estades turístiques de manera il·legal, objecte de queixes reiterades per molèsties i sorolls.
- Altres estades turístiques comercialitzades il·legalment en habitatges.
Línies d'actuació:
1. Seguiment estadístic de l'oferta il·legal en línia d'estades turístiques en habitatges.
2. Localització dels habitatges oferts com a estades turístiques a través de plataformes i altres canals de promoció, identificació de propietaris i, si escau, dels comercialitzadors.
3. Seguiment específic d'habitatges que hagin estat objecte de sanció o que estiguin en fase de tramitació de procediment sancionador per comercialització il·legal d'estades turístiques.
4. Comunicació als òrgans de l'administració competent en cada cas de les infraccions detectades en el marc de la tasca inspectora, amb especial atenció a les infraccions urbanístiques, fiscals, tributàries i de seguretat.
5. Coordinació d'actuacions amb les unitats d'intrusisme municipals o, si escau, amb les unitats de Policia Local del municipi afectat.
6. Inspecció d'empreses turístiques i immobiliàries amb l'objectiu de verificar el compliment de la normativa en relació amb la comercialització d'estades turístiques en habitatges.
7. Verificar els fets causants de comunicacions que puguin ser constitutius d'infracció en relació amb la comercialització d'estades turístiques en habitatges de forma il·legal.
Termini d'execució:Tot l'any.”
El Consell Executiu fa seua la proposta, i l'aprova per unanimitat dels seus membres (8).
(…)"
Eivissa, 10 de febrer de 2025
El cap de secció d'Ordenació Turística Mariano Yepes Tur