Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT D'HISENDA I FUNCIÓ PÚBLICA
Núm. 37183
Resolució del conseller d’Hisenda i Funció Pública que aprova les bases específiques, els temaris i les convocatòries que han de regir els processos selectius, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places de vacants de personal funcionari d’Administració especial, de la subescala tècnica, de Tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada, de Tècnic -a grau mitjà d’emergències i de Tècnic -a grau mitjà, de l’oferta d’ocupació pública corresponents a l’exercici de 2024 del Consell de Mallorca
Versió PDF
L'article 91.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, preveu que les corporacions locals formularan públicament la seva oferta d'ocupació, ajustant-se als criteris fixats a la normativa bàsica estatal, i l'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, estableix que les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés seran objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'altre instrument similar de gestió del proveïment de les necessitats de personal.
D'altra banda, l'article 193 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, afegeix, entre altres coses, que l'oferta d'ocupació pública ha d'indicar l'escala, la subescala, la classe o l'especialitat del personal funcionari, o el nivell i la categoria professional del personal laboral a què corresponguin les places vacants i també que l'oferta d'ocupació s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'oferta d'ocupació pública per a l'any 2024, en virtut de la pròrroga automàtica dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, d'acord amb la previsió de l'article 134.4 de la Constitució, es troba regulada a la Llei 31/2022, de 23 de desembre. Atès això, el Consell de Mallorca ha aprovat l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària (BOIB núm. 78, d'11 de juny de 2024). L'oferta d'ocupació pública del Consell de Mallorca per a l'any 2024 preveu, entre d'altres, la reposició d'efectius següents:
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Una. Denominació: Tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada.
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Dues. Denominació: Tècnic -a grau mitjà d'emergències.
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Dues (una pel torn lliure i una per promoció interna). Denominació: Tècnic -a grau mitjà.
En data 12 de juny de 2024 (BOIB núm. 80, de 15 de juny de 2024) s'han aprovat les Bases generals que constitueixen el règim jurídic que ha de regir de manera uniforme el desenvolupament dels processos selectius de personal funcionari de l'Administració especial tant pel que fa al torn lliure, com pel que fa a la promoció interna i al torn de persones amb discapacitat, que engloba l'oferta pública de l'any 2024 del Consell de Mallorca, llevat de les places classificades a l'escala d'Administració especial, subescala de serveis especials, classe de servei d'extinció d'incendis, que s'han de negociar en el si de la Mesa sectorial a l'àmbit del personal de l'àrea operativa del Servei dels Bombers de Mallorca i, si n'és el cas, de les places vacants de l'Administració especial de les especialitats o categories amb correspondència entre el Consell de Mallorca i l'IMAS, de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 i de les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023. Tot això sense perjudici de les especificitats, derivades de les característiques de les diferents escales, subescales, classes i categories o especialitats, que s'han de recollir a les bases específiques de cada convocatòria.
Mitjançant Resolució del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública de 4 de setembre de 2024, s'ha aprovat la modificació i rectificació d'errades de la Resolució de 12 de juny de 2024 (BOIB núm. 118, de 7 de setembre de 2024).
L'article 2 del Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel que s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims als que ha d'ajustar-se el procediment de selecció dels funcionaris de l'administració local, disposa que l'ingrés en la funció pública local s'ha de realitzar, amb caràcter general, mitjançant el sistema d'oposició, llevat que per la naturalesa de les places o de les funcions a desenvolupar, sigui més adequada la utilització del sistema de concurs-oposició o de concurs. En aquests casos, la naturalesa de les places a convocar així com les seves funcions, al tractar-se de places vacants de l'escala d'administració especial, són de caràcter específic, i fan convenient establir com a sistema de selecció el de concurs oposició, per tal de valorar tant l'experiència com la formació específica de les especialitats corresponents.
Pel que fa a l'administració local, l'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del Règim Local, disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els temaris mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari. A l'empara d'aquesta atribució, el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, estableix les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'administració local i ho fa amb caràcter bàsic d'acord amb l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.
La disposició addicional primera de l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen (aprovada per Acord del Ple del Consell de Mallorca en sessió de 14 de febrer de 2013 i publicat en el BOIB núm. 69 de 16 de maig de 2013, modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca en sessió de 9 de juny de 2022 i publicat en el BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022), estableix que les persones que participin en els processos selectius convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, si escau, l'esmena, procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, així com qualsevol altre actuació relacionada amb el procediment, per mitjans electrònics. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal. La presentació de sol·licituds, escrits i documents, així com les comunicacions per mitjans telemàtics suposa una major agilitat en la tramitació dels procediments i facilita l'accessibilitat dels ciutadans, que poden fer les gestions necessàries des de qualsevol lloc i hora, dins els terminis prevists en la convocatòria.
Altrament, l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen preveu que, per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.
L'article 28.1.e) de la Llei de Consells Insulars atribueix al Consell executiu la competència consistent en aprovar les bases de les convocatòries de selecció i proveïment de llocs de treball i qualsevol altra actuació en matèria de personal que no estigui expressament atribuïda a un altre òrgan. Altrament, mitjançant l'Acord del Consell Executiu, de dia 28 de setembre de 2022, (BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022) es deleguen determinades competències en matèria de personal en el conseller competent en matèria de Funció Pública.
Consta a l'expedient informe jurídic favorable, de data 16 de desembre de 2024, amb dues observacions que s'han incorporat a aquesta Resolució.
Consta a l'expedient l'informe econòmic que estableix que la proposta de resolució compta amb crèdit adequat i suficient, i compleix amb el principi d'estabilitat pressupostària, de data 17 de desembre de 2024.
Consta a l'expedient informe favorable de fiscalització, de data 18 de desembre de 2024.
Per tot l'anterior, d'acord amb el que estableix l'Acord del Consell Executiu de dia 28 de setembre de 2022, (BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022) pel qual es delega la competència, dict la següent:
Resolució
1. Aprovar les convocatòries, les bases específiques i els temaris del torn lliure i del torn de promoció interna, si n'és el cas, que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública del Consell de Mallorca, corresponent a l'exercici de 2024, següents:
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Una. Denominació: Tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada, que s'adjunten com a annex I i II.
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Dues. Denominació: Tècnic -a grau mitjà d'emergències, que s'adjunten com a annex III i IV.
Grup o subgrup segons el RDL 5/2015: A2. Classificació: Escala d'administració especial, subescala tècnica, classe de tècnic mitjà. Nombre de vacants: Dues (una pel torn lliure i una per promoció interna). Denominació: Tècnic -a grau mitjà, que s'adjunten com a annex V i VI.
2. Publicar aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis de la Seu electrònica del Consell de Mallorca.
3. Publicar l'anunci de les convocatòries en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
4. Establir que aquestes convocatòries es regeixen per la Resolució del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca, de 12 de juny de 2024, que aprova les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració Especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 de l'IMAS i de les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS, aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 80, de 15 de juny de 2024), modificada per Resolució del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública de 4 de setembre de 2024, (BOIB núm. 118, de 7 de setembre de 2024).
5. Establir que el termini per a la presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria corresponent en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
6. Establir, a l'efecte de l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que el model específic de sol·licitud de participació i d'autobaremació de mèrits estan inclosos dins el tràmit telemàtic que es troba disponible en el Portal de Selecció (https://seleccio.conselldemallorca.cat/) i en la Seu electrònica del Consell de Mallorca (https://seu.conselldemallorca.net/ca-ES/).
7. Establir que, quan d'acord amb les bases específiques, hagi torn de reserva de persones amb discapacitat, en el desenvolupament de les proves selectives s'establiran, per a les persones amb discapacitat que ho sol·licitin, les adaptacions possibles de temps i de mitjans per realitzar-les.
8. Establir que els Tribunals Qualificadors dels processos selectius objecte de les convocatòries han d'estar constituïts per tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i que el nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
9. Establir que, juntament amb la Resolució del conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca que estableix la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives, s'especificaran el lloc, la data i l'hora de realització del primer exercici de cadascuna de les convocatòries, dins el segon semestre de l'any 2025, i l'ordre d'actuació dels aspirants, si escau.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar el recurs d'alçada davant la Comissió de Govern dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb allò que preveuen els articles 66.2 i 18 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb l'article 34 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca, aprovat per Acord del Ple de 12 d'abril de 2018, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, al dia de la firma electrònica (15 de gener de 2025)
El conseller executiu del Departament d'Hisenda i Funció Pública (per delegació del Consell Executiu, segons acord de dia 28 de setembre de 2022, BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022) Rafael Ángel Bosch Sans
ANNEX I Convocatòria i bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de Tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
1. Normes generals
1.1 Objecte de la convocatòria i característiques de les places
1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment d'una plaça de la subescala tècnica de l'Administració especial, classe de tècnic mitjà, denominació tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca, distribuïdes de la forma següent:
1.1.2 Les característiques de les places convocades són les següents:
Grup: A
Subgrup : A2
Escala: administració especial
Subescala: tècnica
Classe: tècnic mitjà
Denominació: tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada
Sistema de selecció: concurs-oposició
Vinculació: funcionari –a
1.2 Procediment selectiu
S'estableix com a procediment selectiu el de concurs-oposició. La fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del sistema selectiu.
La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinin en les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració Especial (BOIB núm.80, de 15 de juny de 2024) i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants. La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons l'annex A (torn lliure) de les bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1. A més dels que es preveuen a les Bases generals:
̶ Estar en possessió d'alguna de les titulacions següents:
Les persones aspirants amb titulacions obtingudes a l'estranger hauran d'estar en possessió de la corresponent homologació o, si escau, del corresponent certificat d'equivalència. Si el títol procedeix d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de presentar el certificat acreditatiu del reconeixement o de l'homologació del títol equivalent, de conformitat amb la Directiva 89/48/CEE, de 21 de desembre de 1988, el Reial decret 1837/2008 i altres normes de transposició i desplegament.
̶ Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2 que s'ha d'acreditar mitjançant algun dels certificats següents:
̶ Estar en possessió del carnet de conduir B.
̶ Estar en possessió del Curs 600 hores en ergonomia i psicosociologia aplicada, previst al Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, que aprova el Reglament dels Serveis Prevenció.
3. Drets d'examen
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018 modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.
La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.
4. Calendari de les proves
El conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici de cadascuna de les convocatòries. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis de la Seu electrònica Consell de Mallorca, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.
Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis de la Seu electrònica del Consell de Mallorca almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i com a màxim dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, el conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.
5. Tribunal qualificador
El Tribunal Qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn del conseller o consellera competent en matèria de funció pública, que en designa la presidència.
La convocatòria ha d'establir la composició del Tribunal Qualificador, que ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que s'estableixen en les bases generals.
6. Exercicis i qualificacions del torn lliure
6.1.Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 90 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 80 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,125 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic dut a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 100 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.
En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entra la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.
El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.
6.2 Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
6.3 Tercer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
7. Fórmula per calcular la puntuació final
En el cas del torn lliure, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
70 x -------------------------------------------------- + 30 x -----------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
8. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu
Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
En les convocatòries es podrà preveure l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.
ANNEX II Temari del procés selectiu per cobrir les places de vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de Tècnic -a grau mitjà especialista ergonomia i psicosociologia aplicada de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
Temari general
Tema 1. La Constitució Espanyola de 1978: Estructura i contingut. Drets i llibertats públiques, drets i deures fonamentals: garantia i suspensió.
Tema 2. Les formes d'organització territorial de l'Estat. Naturalesa jurídica i principis. El sistema de la distribució de competències
Tema 3. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals.
Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Estructura orgànica, institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Comitè Econòmic i Social, el Comitè de les Regions i el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
Tema 5. El règim local. L'administració local a la Constitució i als estatuts d'autonomia. El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits.
Tema 6. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances. Procediment d'elaboració.
Tema 7. La illa com a entitat local territorial. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals.
Tema 8. La potestat reglamentària i d'organització dels Consells Insulars. El Reglament orgànic del Consell de Mallorca. Altres disposicions organitzatives del Consell de Mallorca.
Tema 9. La responsabilitat de l'Administració pública: caràcters. Els requisits de la responsabilitat. Danys indemnitzables. L'acció de responsabilitat. Principis del procediment administratiu en matèria de responsabilitat. La responsabilitat patrimonial de les autoritats i el personal al servei de les administracions públiques.
Tema 10. La Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: règim jurídic i els seus àmbits. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.
Tema 11. La Llei orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.
Tema 12. La Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. El Consell de Transparència i Bon Govern. El Portal de Transparència. La transparència i l'accés a la informació.
Temari específic
Tema 13. Conceptes bàsics relatius a la seguretat i salut en el treball.
Tema 14. La Llei 31/1995 de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. Principis generals.
Tema 15. El Reglament dels Serveis de Prevenció.
Tema 16. L'avaluació de riscs i la planificació de l'activitat preventiva.
Tema 17. Drets i obligacions derivades de la Llei de prevenció de riscs laborals. Responsabilitats i sancions.
Tema 18. La consulta i participació dels treballadors. Comitè de Seguretat i Salut: facultats i competències.
Tema 19. Serveis de prevenció. Les disciplines preventives.
Tema 20. Integració de la prevenció.
Tema 21. Coordinació d'activitats empresarials.
Tema 22. L'aplicació de la prevenció de riscs laborals a les administracions públiques.
Tema 23. El pla de prevenció. Definició i elements.
Tema 24. Les auditories. Concepte. Àmbit d'aplicació i tipus.
Tema 25. L'accident de treball i les malalties professionals: conceptes i definicions.
Tema 26. Comptabilització dels costs dels accidents de treball.
Tema 27. Tractament estadístic dels accidents de treball.
Tema 28. Planificació de l'activitat preventiva. Tipus.
Tema 29. Protecció de la maternitat i menors.
Tema 30. Formació: anàlisi de necessitats formatives. Objectius i continguts de la formació. Tècniques didàctiques. Planificació i avaluació de la formació.
Tema 31. Primers auxilis.
Tema 32. Ergonomia. Evolució històrica. Conceptes i objectius.
Tema 33. Relació de l'ergonomia i la psicosociologia aplicada amb les altres disciplines preventives.
Tema 34. Procediment metodològic per a l'avaluació de riscs en ergonomia.
Tema 35. Les tècniques d'investigació ergonòmica i recollida de dades.
Tema 36. Ergonomia de concepció. Bases antropomètriques. Postura de treball.
Tema 37. Disseny ergonòmic de llocs i espais de treball.
Tema 38. L'ergonomia en la gestió de les organitzacions.
Tema 39. Aspectes ergonòmics del renou i la seva avaluació. Mesures preventives i de control.
Tema 40. Aspectes ergonòmics de la il·luminació i la seva avaluació. Mesures preventives i de control.
Tema 41. Ambient tèrmic. Criteris de confort.
Tema 42. Pantalles de visualització de dades.
Tema 43. Càrrega física de treball. Consum metabòlic.
Tema 44. Mesura i valoració de la càrrega física de treball.
Tema 45. Trastorns musculoesquelètics. Moviments repetitius. Mètodes d'avaluació.
Tema 46. Càrrega postural. Mètodes d'avaluació.
Tema 47. Manipulació manual de càrregues.
Tema 48. Càrrega mental de treball. Avaluació i intervenció.
Tema 49. Factors de risc psicosocials. Conceptes i caracterització dels factors de risc.
Tema 50. Factors de risc psicosocials associats a noves formes d'organització i al treball a distància.
Tema 51. Efectes de l'exposició a factors de risc psicosocial.
Tema 52. L'avaluació de riscs psicosocials.
Tema 53. Procés d'intervenció psicosocial.
Tema 54. Estrès laboral. Estressors i factors modulars de l'estrès.
Tema 55. Personalitat i estrès. El suport social. Tècniques d'afrontament.
Tema 56. Accions preventives front a l'estrès.
Tema 57. Assetjament psicològic en el treball. Assetjament sexual i per raó de sexe. Mesures preventives, protocols i altres eines específiques d'intervenció.
Tema 58. Violència ocupacional externa. Concepte i caracterització. Mesures preventives.
Tema 59. Síndrome de “burn-out”. Conceptes. Factors desencadenants. Avaluació. Estratègies d'intervenció.
Tema 60. Gestió de la prevenció de riscs laborals en l'àmbit psicosocial.
ANNEX III Convocatòria i bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de tècnic -a grau mitjà d'emergències, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
1. Normes generals
1.1 Objecte de la convocatòria i característiques de les places
1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment dues places de la subescala tècnica de l'Administració especial, classe de tècnic mitjà, denominació tècnic -a grau mitjà d'emergències, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca, amb la distribució següent:
1.1.2 Les característiques de les places convocades són les següents:
Grup: A2
Escala: administració especial
Subescala: tècnica
Classe: tècnic mitjà
Denominació: tècnic –a grau mitjà d'emergències
Sistema de selecció: concurs-oposició
Vinculació: funcionari –a
1.2 Procediment selectiu
S'estableix com a procediment selectiu el de concurs-oposició. La fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del sistema selectiu.
La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinin en les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració Especial (BOIB núm.80, de 15 de juny de 2024) i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants. La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons l'annex A (torn lliure) de les bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1 A més dels que es preveuen a les Bases generals:
̶ Estar en possessió d'alguna de les titulacions següents:
Les persones aspirants amb titulacions obtingudes a l'estranger hauran d'estar en possessió de la corresponent homologació o, si escau, del corresponent certificat d'equivalència. Si el títol procedeix d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de presentar el certificat acreditatiu del reconeixement o de l'homologació del títol equivalent, de conformitat amb la Directiva 89/48/CEE, de 21 de desembre de 1988, el Reial decret 1837/2008 i altres normes de transposició i desplegament.
̶ Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2 que s'ha d'acreditar mitjançant algun dels certificats següents:
̶ Estar en possessió del carnet de conduir B.
3. Drets d'examen
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018 modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.
La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.
4. Calendari de les proves
El conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici de cadascuna de les convocatòries. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis de la Seu electrònica Consell de Mallorca, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.
Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis de la Seu Electrònica del Consell de Mallorca almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i com a màxim dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, el conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.
5. Tribunal qualificador
El Tribunal Qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn del conseller o consellera competent en matèria de funció pública, que en designa la presidència.
La convocatòria ha d'establir la composició del Tribunal Qualificador, que ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que estableixen les Bases generals.
6. Exercicis i qualificacions del torn lliure
6.1.Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 90 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 80 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,125 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic dut a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 100 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.
En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entra la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.
El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.
6.2 Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
6.3 Tercer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
7. Fórmula per calcular la puntuació final
Pel torn lliure, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
70 x -------------------------------------------- + 30 x ---------------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
8. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu
Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
En les convocatòries es podrà preveure l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.
ANNEX IV Convocatòria i bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de tècnic –a grau mitjà d'emergències, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
Temari general
Tema 1. La Constitució Espanyola de 1978: Estructura i contingut. Drets i llibertats públiques, drets i deures fonamentals: garantia i suspensió.
Tema 2. Les formes d'organització territorial de l'Estat. Naturalesa jurídica i principis. El sistema de la distribució de competències
Tema 3. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals.
Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Estructura orgànica, institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Comitè Econòmic i Social, el Comitè de les Regions i el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
Tema 5. El règim local. L'administració local a la Constitució i als estatuts d'autonomia. El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits.
Tema 6. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances. Procediment d'elaboració.
Tema 7. La illa com a entitat local territorial. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals.
Tema 8. La potestat reglamentària i d'organització dels Consells Insulars. El Reglament orgànic del Consell de Mallorca. Altres disposicions organitzatives del Consell de Mallorca.
Tema 9. La responsabilitat de l'Administració pública: caràcters. Els requisits de la responsabilitat. Danys indemnitzables. L'acció de responsabilitat. Principis del procediment administratiu en matèria de responsabilitat. La responsabilitat patrimonial de les autoritats i el personal al servei de les administracions públiques.
Tema 10. La Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: règim jurídic i els seus àmbits. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.
Tema 11. La Llei orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.
Tema 12. La Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. El Consell de Transparència i Bon Govern. El Portal de Transparència. La transparència i l'accés a la informació.
Temari específic
Tema 13. Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil.
Tema 14. Llei 2/1998, de 13 de març, d'Ordenació d'Emergències de les Illes Balears, Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei d'ordenació d'emergències a les Illes Balears i Llei 3/2006, de 30 de març, de Gestió d'Emergències de les Illes Balears.
Tema 15. Reglament dels Bombers del Consell de Mallorca (BOIB núm. 48, de 31 de març de 2007) i posteriors modificacions (BOIB núm. 49, de 10 d'abril de 2014).
Tema 16. Els Bombers de Mallorca. Organització, organigrama i desplegament territorial. Competències i capacitats. Arquitectura de la guàrdia. Carta de serveis.
Tema 17. Pla Territorial de protecció civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL), aprovat per Decret 40/2014 de 29 d'agost.
Tema 18. Pla Especial de Protecció Civil d'Emergències per incendis forestals (INFOBAL), aprovat per Decret 9/2023 de 27 de febrer.
Tema 19. Pla Especial per fer front al risc de fenòmens meteorològics adversos (METEOBAL), aprovat per Decret 106/2006 de 15 de desembre.
Tema 20. Pla Especial enfront del risc d'inundacions (INUNBAL), aprovat per Decret 1/2022 de 3 de gener.
Tema 21. Pla Especial per fer front al risc per transport de mercaderies perilloses (MERPEBAL), aprovat per Decret 82/2005 de 22 de juliol.
Tema 22. Pla Especial de contingències per contaminació accidental d'aigües marines de les Illes Balears (CAMBAL), aprovat per Decret 126/2008 de 21 de novembre.
Tema 23. Pla especial per fer front al sísmic (GEOBAL), aprovat per Decret 39/2005 de 22 d'abril i el Pla Especial de Protecció Civil enfront d'Emergències Radiològiques a les Illes Balears (RADBAL), aprovat per Decret 10/2023 de 27 de febrer de 2023.
Tema 24. Document bàsic de seguretat en cas d'incendi del Codi Tècnic de l'Edificació: SI 1, SI 2, SI 3, SI 4, SI 5 i SI 6.
Tema 25. Reglament de seguretat contra incendis en els establiments industrials (Reial decret 2267/2004, de 3 de desembre).
Tema 26. Reglament d'instal·lacions de protecció contra incendis (Reial decret 513/2017, de 22 de maig).
Tema 27. Norma Bàsica d'Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que puguin donar origen a situacions d'emergència (Reial decret 393/2007, de 23 de març). D'aplicació fins que sigui aprovat el nou instrument de planificació que la substitueixi, segons estableix l'apartat 3 del Reial decret 524/2023, de 20 de juny.
Tema 28. Instal·lacions de protecció contra incendis. Extintors: tipus, característiques i utilització. Hidrants: tipus i característiques. Columnes seques: característiques. Boques d'incendi equipades (BIE): tipus, descripció i utilització. Instal·lacions de detecció i alarma. Finalitat de la instal·lació. Descripció de la instal·lació. Tipus de detectors d'incendi i la seva elecció. Polsadors d'alarma manuals. Central automàtica de senyalització i control d'alarmes. Instal·lacions fixes d'extinció automàtica. Sistemes d'extinció per aigua. Instal·lacions d'escuma. Instal·lacions de pols. Instal·lacions de gasos per a extinció fixa Instal·lacions generadors d'aerosols extintors.
Tema 29. Comandament. Concepte i tipus de comandament. Habilitats directives i estils de direcció. Tipus de lideratge. Dificultats en l'exercici del comandament. Maneig de conflictes. Lideratge com a eina de gestió de conflictes. Formació i comunicació: rol del comandament com a persona formadora. Acció formativa. Avaluació.
Tema 30. El sistema de comandament i control “Gestió Operativa i Comandament” (GOM).
Tema 31. El sistema de comandament i control “Incident Command System” (ICS).
Tema 32. El Servei d'Emergències de les Illes Balears (SEIB112), normativa i funcionament. El número únic d'emergències 112. Normativa estatal i autonòmica de referència.
Tema 33. La Sala Central de Bombers (SCB): estructura, mitjans i funcionament. El despatx automàtic i el seguiment de les intervencions.
Tema 34. El sistema TETRAIB de comunicació. Altres elements de comunicació a les emergències: telefonia mòbil, la banda aèria, la telefonia satel·lital, seguiment de flota.
Tema 35. Elaboració d'informes d'intervenció: actuació i recollida de dades de sinistres. Reial decret 1053/1985, de 25 de maig, sobre ordenació de l'estadística de les actuacions dels Serveis contra Incendis i de Salvament.
Tema 36. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en incendis urbans.
Tema 37. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en incendis industrials.
Tema 38. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en incendis d'aparcaments i túnels.
Tema 39. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions amb matèries perilloses (MMPP).
Tema 40. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en incendis i accidents aeris, ferroviaris i marítims a ports.
Tema 41. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en accidents de trànsit.
Tema 42. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en ensorraments i esfondraments.
Tema 43. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en incendis forestals.
Tema 44. La prevenció i concienciació ciutadana per a la prevenció d'incendis i altres riscos associats a les emergències. La prevenció operativa. Els simulacres com a eina de prevenció operativa. Atenció als mitjans de comunicació i a la ciutadania a les emergències.
Tema 45. La investigació d'incendis als serveis de bombers. Fonaments, objectius i tècniques bàsiques. Metodologia per a la localització del punt d'inici i causes. Sistemàtica de la presa de dades, anàlisi de dades i hipòtesis. L'informe tècnic pericial.
Tema 46. Naturalesa del foc: La combustió com a fenomen fisicoquímic. Triangle i tetraedre del foc. Substàncies combustibles i substàncies inflamables. Rang d'inflamabilitat. Punt d'inflamació, punt d'ignició/punt d'encesa i punt d'autoinflamació Classificacions dels tipus de combustió.
Tema 47. Propagació i classificació de focs: Mecanismes de propagació de la calor. Factors que influeixen en la temperatura dels gasos d'incendi. Classes de focs. Agents extintors i camp d'aplicació. Els fenòmens de ràpid desenvolupament d'incendis d'interior: Flashover, Backdraft i Explosió de gasos d'incendi. Concepte, generació i senyals d'avís.
Tema 48. Grau valoratiu del risc i els efectes dels incendis: Potència calorífica dels diversos materials i substàncies. Càrrega de foc. Factors del combustible, el comburent i del recinte que influeixen en la velocitat de combustió. Incendis controlats pel combustible o per la ventilació. Corbes característiques dels focs tipus (corba normalitzada, corba d'hidrocarburs, etc.).
Tema 49. El risc en el transport de mercaderies perilloses: reglamentació (ADR). Identificació i classificació dels productes, número ONU i número de perill. Etiquetatge i embalatge. Incompatibilitats de càrrega. Documentació obligatòria i obligacions del transportista i l'expedidor. La guia CANUTEC.
Tema 50. Cartografia. Lectura i interpretació de mapes. Ús, funcionament i càlcul de les escales. Simbologia i toponímia. Les corbes de nivell. Projeccions i coordenades. Triangulació i càlcul de distàncies. Sistema GPS. Els sistemes d'informació geogràfica.
Tema 51. Geografia física i coneixement del territori de Mallorca. Les serres, els torrents, les valls i les aigües interiors. La meteorologia de Mallorca: règims pluviomètrics, règim dels vents, temperatures. Períodes de retorn dels aiguats. La pressió atmosfèrica. El vent i la interacció vent-topografia. Els municipis, els nuclis de població, la població, carreteres, túnels, polígons industrials, les industries, les indústries SEVESO, la planta hotelera, el parc mòbil, el moviment per carretera de mercaderies, la xarxa ferroviària, ports i aeroports.
Tema 52. Primers auxilis: Objectius i principis generals. Actuació general davant una emergència. El procediment PAS davant d'una víctima. Valoració del pacient. Suport vital bàsic. Reanimació. Nocions bàsiques d'actuació per asfíxies, ferides i hemorràgies, traumatismes i cremades.
Tema 53. Lesions dels edificis associades a: a) fallades del terreny, b) fallades en elements estructurals de transmissió de càrregues verticals, c) fallades en elements estructurals de transmissió de càrregues horitzontals, d) fallades en elements estructurals que salven llums, e) dilatacions, deformacions excessives de l'estructura, degradació de materials i humitats en elements constructius no estructurals. Lesions a elements en cobertes, façanes, particions i revestiments. Efectes produïts i símptomes. Mesures correctores d'urgència. Estats de ruïna de les construccions.
Tema 54. Característiques principals d'instal·lacions generals d'un edifici i requisits mínims de seguretat: instal·lació elèctrica, instal·lació de gas, instal·lació d'aprofitament d'energia solar, instal·lació d'aigua, instal·lació de sanejament, instal·lacions tèrmiques, xemeneies, climatització, ventilació mecànica i ascensors.
Tema 55. Reglament electrotècnic per a baixa tensió (El Reial decret 842/2002, de 2 d'agost). Generalitats de les instal·lacions elèctriques en l'edificació. Distribució elèctrica.
Tema 56. Mecànica de vehicles: Tipus i funcionament de motors, combustió externa, combustió interna, elements i components. Circuits elèctrics, sistema d'il·luminació, bateria, càrrega, engegada i encesa. Sistemes d'alimentació, distribució, lubricació, refrigeració, transmissió i frenada. Suspensió. Els pneumàtics. Vehicles: noves generacions de combustibles. Vehicles elèctrics i les seves bateries: híbrids, micro-híbrids, elèctrics i elèctrics d'autonomia estesa. Coneixements del vehicles de bombers: tipologia, models i usos.
Tema 57. Tipus de bombes. Bombes centrífugues. Bombes d'alta i baixa pressió. Corba característica de les bombes. Potència i rendiment. Aspiració. Mecanismes d'encebament. El fenomen de la cavitació. L'efecte Venturi.
Tema 58. Llei de prevenció de riscos laborals. Objecte, àmbit d'aplicació i definicions. Drets i deures. Consulta i participació dels treballadors i treballadores.
Tema 59. Obligacions en matèria de prevenció de riscos laborals als serveis d'emergències. Riscos del personal operatiu dels serveis de prevenció, extinció d'incendis i salvaments.
Tema 60. Elements dels equips de protecció individual (EPI) en els serveis de prevenció, extinció d'incendis i salvaments. Normativa reguladora per als EPI. Elements constituents dels EPI. Categories dels EPIs. Protecció del cos. Roba de protecció. Vestit d'intervenció. Vestit de protecció química. Vestits per a radiacions. Casc. Botxí. Botes. Guants. Ulleres de seguretat. Protectors auditius. Protecció de les vies respiratòries: filtres, equips semi autònoms, equips autònoms de circuit obert i equips autònoms de circuit tancat. Components de l'equip de respiració autònoma de circuit obert. Nivells de protecció en les intervencions de bombers.
ANNEX V Convocatòria i bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de tècnic –a grau mitjà, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
1. Normes generals
1.1 Objecte de la convocatòria i característiques de les places
1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment dues places de la subescala tècnica de l'Administració especial, classe de tècnic mitjà, denominació tècnic –a grau mitjà, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca, amb la distribució següent:
1.1.2 Les característiques de les places convocades són les següents:
Grup: A2
Escala: administració especial
Subescala: tècnica
Classe: tècnic mitjà
Denominació: tècnic –a grau mitjà
Sistema de selecció: concurs-oposició
Vinculació: funcionari –a
1.2 Procediment selectiu
S'estableix com a procediment selectiu el de concurs-oposició tant per al torn lliure com per al torn de promoció interna vertical.
Per al torn lliure, la fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del sistema selectiu, i per al torn de promoció interna vertical, la fase de concurs ha de representar un 40% i la fase d'oposició un 60% del resultat global del sistema selectiu.
La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinin en les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració Especial (BOIB núm.80, de 15 de juny de 2024) i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants. La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons els annexos A (torn lliure) i B (torn de promoció interna) de les bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1 A més dels que es preveuen a les Bases generals:
̶ Estar en possessió d'alguna de les titulacions següents:
Les persones aspirants amb titulacions obtingudes a l'estranger hauran d'estar en possessió de la corresponent homologació o, si escau, del corresponent certificat d'equivalència. Si el títol procedeix d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de presentar el certificat acreditatiu del reconeixement o de l'homologació del títol equivalent, de conformitat amb la Directiva 89/48/CEE, de 21 de desembre de 1988, el Reial decret 1837/2008 i altres normes de transposició i desplegament.
̶ Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2 que s'ha d'acreditar mitjançant algun dels certificats següents:
2.2 A més dels anteriors, els requisits específics de la promoció interna vertical:
a) Pertànyer com a personal funcionari de carrera a qualsevol de les categories o especialitats del Consell de Mallorca del grup o subgrup de titulació immediatament inferior al de la plaça a la qual es vol accedir, de l'escala d'administració especial.
Això no obstant, els funcionaris i funcionàries del subgrup C1 que tinguin la titulació exigida poden promocionar al subgrup A2, sense necessitat de passar pel nou grup B, sempre que no hi hagi grup B.
b) Haver prestat serveis efectius durant un període mínim de dos anys com a personal funcionari de carrera en el cos i l'escala des dels quals es promociona.
3. Drets d'examen
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018 modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.
La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.
4. Calendari de les proves
El conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici de cadascuna de les convocatòries. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis de la Seu electrònica Consell de Mallorca, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.
Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis de la Seu Electrònica del Consell de Mallorca almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i com a màxim dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, el conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.
5. Tribunal qualificador
El Tribunal Qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn del conseller o consellera competent en matèria de funció pública, que en designa la presidència.
La convocatòria ha d'establir la composició del Tribunal Qualificador, que ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que estableixen les Bases generals.
6. Exercicis i qualificacions del torn lliure
6.1.Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 90 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 80 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,125 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic dut a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 100 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.
En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entra la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.
El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.
6.2 Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
6.3 Tercer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
7. Exercicis i qualificacions del torn de promoció interna vertical
7.1.Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
7.2 Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
8. Fórmula per calcular la puntuació final
Pel torn lliure, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
70 x -------------------------------------------- + 30 x ---------------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
En el cas de la promoció interna, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
60 x -------------------------------------------- + 40 x ---------------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
9. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu i borsa de personal funcionari de carrera per a millora de l'ocupació
9.1 Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu
Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
En les convocatòries es podrà preveure l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.
9.2 Borsa de personal funcionari de carrera per cobrir places de funcionari pel sistema de de nomenament provisional per a millora de l'ocupació
El torn de promoció interna vertical d'aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari de carrera que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici, per efectuar nomenaments provisionals per a millora de l'ocupació que regula l'article 82 bis de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
ANNEX VI Temari del procés selectiu per cobrir per cobrir les places vacants de personal funcionari d'Administració especial, de la subescala tècnica, categoria de tècnic –a grau mitjà, de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca
Part general
Tema 1. La Constitución Española de 1978: Estructura y contenido. Derechos y libertades públicas, derechos y deberes fundamentales: garantía y suspensión.
Tema 2. Las formas de organización territorial del Estado. Naturaleza jurídica y principios. El sistema de distribución de competencias.
Tema 3. El Estatuto de Autonomía de las Illes Balears: estructura, contenido básico y principios fundamentales.
Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Estructura orgànica, institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Comitè Econòmic i Social, el Comitè de les Regions i el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
Tema 5. El régimen local. La administración local en la Constitución y en los estatutos de autonomía. El principio de autonomía local: significado, contenido y límites.
Tema 6. Las fuentes del Derecho Local. Regulación básica del Estado y normativa de las comunidades autónomas en materia de régimen local. La potestad normativa de las entidades locales: reglamentos y ordenanzas. Procedimiento de Elaboración.
Tema 7. La isla como entidad local territorial. La Ley 4/2022, de 28 de junio, de Consejos Insulares: estructura, contenido básico y principios fundamentales.
Tema 8. La potestad reglamentaria y de organización de los Consejos Insulares. El Reglamento orgánico del Consell de Mallorca. Otras disposiciones organizativas del Consell de Mallorca.
Tema 9. La Ley 31/1995, de 8 de noviembre, de Prevención de Riesgos Laborales: ámbito de aplicación. Derechos y deberes. Principios de la acción preventiva. Evaluación de riesgos. Obligaciones de los trabajadores en materia de prevención de riesgos. Comité de Seguridad y Salud.
Tema 10. La Ley orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos personales y garantía de los derechos digitales: régimen jurídico y sus ámbitos. Vías de protección de la confidencialidad. Responsable y encargado del tratamiento. Régimen sancionador. Autoridades de control. Derechos digitales.
Tema 11. La Ley orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Objeto y ámbito de aplicación. El principio de igualdad y la tutela contra la discriminación. La Ley 11/2016, de 28 de julio de igualdad de mujeres y hombres de las Illes Balears.
Tema 12. La Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. El Consejo de Transparencia y Buen Gobierno. El Portal de Transparencia. La transparencia y el acceso a la información.
Part específica
Tema 13. L'Administració pública i el Dret. El principi de legalitat en l'Administració. Les fonts del dret administratiu. La Constitució. Els Tractats internacionals. Tipus de disposicions legals. La llei: classes. Disposicions del poder executiu amb rang de llei. Les relacions entre l'ordenament estatal i l'autonòmic. El Reglament. Les altres fonts del dret administratiu.
Tema 14. La iniciativa legislativa i la potestat per a dictar reglaments i altres disposicions. Iniciativa legislativa i potestat per dictar normes amb rang de llei. La potestat reglamentària i els límits d'aquesta. Els principis de bona regulació i l'avaluació normativa. La planificació normativa. Participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes amb rang de llei i reglaments. La memòria d'anàlisi d'impacte normatiu.
Tema 15. Les potestats administratives. L'activitat administrativa discrecional i els seus límits. Distinció entre potestats reglades i discrecionals. Vies de control de la discrecionalitat. La desviació de poder. Els conceptes jurídics indeterminats.
Tema 16. La regulació del règim jurídic del sector públic: objecte, àmbit d'aplicació i principis generals de l'actuació administrativa i d'intervenció de les administracions públiques. La potestat organitzativa de l'Administració: els òrgans administratius. Especial referència als òrgans col·legiats. La competència administrativa: aspectes generals i decisions sobre competència. Les tècniques d'alteració de l'exercici de la competència. Delegació, avocació, encàrrec de gestió, delegació de signatura i suplència.
Tema 17. El Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics. Objecte, àmbit subjectiu i finalitat. Principis generals. Portals d'Internet, Punt d'Accés General electrònic i seus electròniques. El procediment administratiu electrònic: Disposicions generals. Identificació i autenticació de les Administracions Públiques i les persones interessades. Registres, comunicacions i notificacions electròniques. Expedient administratiu electrònic.
Tema 18. Les persones davant l'activitat de l'administració. Drets de les persones en les seves relacions amb les administracions públiques. Dret i obligació de relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques. Col·laboració i compareixença de les persones. Les persones interessades en el procediment: capacitat d'obrar, concepte de persona interessada i representació. Drets de les persones interessades en el procediment administratiu.
Tema 19. El règim de cooficialitat de les llengües. La llei de normalització lingüística. L'ús de les llengües oficials a l'Administració. Reglament de regulació de l'ús de la llengua catalana dins l'àmbit de la competència del Consell Insular de Mallorca. Referència a les mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l'ús del català en l'àmbit de la funció pública.
Tema 20. L'acte administratiu. Concepte i elements. Classes. Requisits dels actes administratius. Validesa i eficàcia: el principi d'autotutela administrativa. La notificació i la publicació. L'executivitat dels actes administratius: el principi d'autotutela administrativa. L'execució forçosa dels actes administratius: mitjans i principis.
Tema 21. Les normes generals de l'actuació administrativa. Responsabilitat de la tramitació. L'obligació de resoldre. Suspensió del termini màxim per a resoldre i ampliació. El silenci administratiu i els actes presumptes: concepte i classes.
Tema 22. El procediment administratiu comú. Concepte, finalitat i principis. Regulació legal del procediment administratiu comú. Principis. Els terminis administratius. Fases del procediment. Iniciació: disposicions generals i classe. Ordenació. Instrucció. Finalització. Caducitat. Tramitació simplificada del procediment administratiu comú.
Tema 23. La invalidesa dels actes administratius. Graus. La nul·litat, l'anul·labilitat i les irregularitats no invalidants. Límits a l'extensió de la nul·litat i l'anul·labilitat dels actes. La conversió, la conservació i la convalidació. La revisió dels actes en via administrativa (I). La revisió d'ofici: supòsits. La revocació. La rectificació d'errors. Límits a la revisió. La revisió dels actes en l'àmbit de l'administració local.
Tema 24. La revisió dels actes en via administrativa (I). Els recursos administratius: principis generals, objecte, requisits i procediment administratiu en via de recurs. Classes de recursos. Els procediments alternatius d'impugnació. Els recursos administratius en l'àmbit de l'administració local.
Tema 25. La jurisdicció contenciosa administrativa. Naturalesa, extensió i límits. Òrgans d'aquest ordre jurisdiccional. Parts, legitimació i objecte. Línies generals del procediment en primera o única instància. Mesures cautelars. La sentència: recursos contra les sentències. Execució de les sentències. Procediments especials.
Tema 26. La potestat sancionadora de l'Administració: concepte i significat; diferenciació del dret penal. Règim jurídic estatal i autonòmic. Principis de l'exercici de la potestat sancionadora. Especialitats del procediment administratiu en matèria sancionadora. Mesures sancionadores administratives. Especial referència a la potestat sancionadora local.
Tema 27. La responsabilitat patrimonial de l'Administració. Marc jurídic de la responsabilitat patrimonial de les administracions públiques. Principis bàsics. Els pressupòsits de la responsabilitat. L'acció i les especialitats del procediment administratiu en matèria de responsabilitat patrimonial. La responsabilitat patrimonial de les autoritats i del personal al servei de l'Administració pública. La responsabilitat per actes dels contractistes de l'Administració que causen dany a tercers.
Tema 28. L'expropiació forçosa. Concepte, naturalesa i justificació de la potestat expropiatòria. Subjectes, objecte i causa. El procediment general. Garanties jurisdiccionals. La reversió. Singularitats procedimentals.
Tema 29. La bona administració orientada al bé comú. L'ètica en l'Administració Pública. El Codi europeu de bona conducta administrativa. El Codi Ètic i de Bon Govern del Consell Insular de Mallorca. Compliància en el sector públic. La transparència de l'activitat pública.
Tema 30. El govern obert: concepte i principis informadors: col·laboració, participació, transparència i rendició de comptes. Dades obertes i reutilització. El marc jurídic i els plans de govern obert a Espanya.
Tema 31. L'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Tema 32. Els convenis administratius. Regulació, definició i tipus de convenis. Delimitació d'altres figures i instruments jurídics. Requisits de validesa i d'eficàcia. Contingut i tràmits preceptius. Extinció i efectes de la resolució dels convenis. Control extern del convenis. Especial referència a la cooperació interadministrativa en l'àmbit local.
Tema 33. La intervenció administrativa local en l'activitat privada. Modalitats d'intervenció. Les autoritzacions i llicències administratives. Classes. La declaració responsable i la comunicació prèvia.
Tema 34. La gestió indirecta dels serveis públics locals: la gestió contractual i altres modalitats. Regulació estatal i autonòmica. Els consorcis.
Tema 35. L'activitat administrativa de foment. La regulació aplicable a les entitats locals en la matèria, amb especial referència als consells insulars. La legislació general de subvencions. Disposicions generals: concepte de subvenció i àmbit d'aplicació. Disposicions comunes a les subvencions públiques: principis generals. Requisits per a l'atorgament de subvencions. Persones beneficiàries i requisits. Les entitats col·laboradores. Publicitat de les subvencions. La Bases de Dades Nacional de Subvencions.
Tema 36. El procediments de concessió de les subvencions. Els procediment de gestió i justificació de les subvencions públiques. El reintegrament de subvencions i la pèrdua del dret al cobrament. Aspectes generals del règim d'infraccions i sancions en matèria de subvencions.
Tema 37. El patrimoni de les entitats locals. Legislació estatal i autonòmica aplicable. Concepte i classificació. Béns de domini públic i béns patrimonials. Alteració de la qualificació jurídica dels béns. Adquisició, alienació i cessió dels béns. Utilització i aprofitament dels béns. Conservació, protecció i defensa dels béns. Prerrogatives i potestats de les entitats locals respecte als seus béns. Referència breu al patrimoni públic del sòl.
Tema 38. Marc normatiu de la contractació del sector públic. La funció estratègica de la contractació pública. Els principis generals de la contractació pública. La Llei de contractes del sector públic: Objecte i finalitat. Àmbit subjectiu d'aplicació. Delimitació dels tipus contractuals. Contractes subjectes a regulació harmonitzada. Contractes administratius i privats. Jurisdicció competent. Negocis i contractes exclosos.
Tema 39. Disposicions generals sobre la contractació del sector públic. Necessitat i idoneïtat del contracte i eficiència en la contractació. Termini de durada dels contractes i d'execució de la prestació. Llibertat de pactes i contingut mínim del contracte. Perfecció i forma del contracte. Règim d'invalidesa. El recurs especial en matèria de contractació. Altres recursos administratius i judicials.
Tema 40. Parts en el contracte. Òrgan de contractació. Capacitat i solvència de l'empresari: Normes sobre la capacitat, solvència i classificació. Prohibicions de contractar. El Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades. Garanties exigibles en la contractació del sector públic.
Tema 41. Objecte, pressupost base de licitació, valor estimat, preu del contracte i revisió. L'expedient de contractació: Inici i contingut. Aprovació. Tipus de tramitació. Aspectes generals dels plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques. Els contractes menors.
Tema 42. Adjudicació dels contractes de les administracions públiques. Normes generals relatives al procediment de licitació i adjudicació. Tipus de procediments d'adjudicació: caracterització i anàlisi específic del procediment obert. Efectes, compliment i extinció dels contractes. Prerrogatives de l'Administració.
Tema 43. El marc constitucional de la funció pública. La regulació estatal bàsica i autonòmica del personal al servei de les administracions públiques, amb referència específica al personal de l'Administració local. Classes de personal empleat públic i règim jurídic. La Regulació i el règim jurídic del personal de les entitats locals de les Illes Balears.
Tema 44. Els drets del personal empleat públic. Drets individuals. Règim retributiu i de la Seguretat Social. Jornada de treball, permisos, llicències i vacances. El drets del personal empleat públic d'exercici col·lectiu.
Tema 45. La sindicació i la representació. La negociació col·lectiva i la participació en la determinació de les condicions de treball. El dret de vaga.
Tema 46. Els deures del personal empleat públic i codi de conducta. Principis d'actuació. El règim de responsabilitats. El règim d'incompatibilitats. El règim disciplinari.
Tema 47. Els delictes contra l'Administració Pública. Concepte d'autoritat i funcionari públic a efectes penals. Aspectes generals dels delictes de prevaricació, desobediència i denegació d'auxili, infidelitat en la custòdia de documents i violació de secrets, suborn, tràfic d'influències i malversació de cabdals públic.
Tema 48. Les hisendes locals. Principis constitucionals i regulació legal estatal i autonòmica. Els recursos de les entitats locals en el marc de la legislació d'hisendes locals: municipis, províncies i altres entitats locals. La imposició i l'ordenació de tributs i l'establiment de recursos no tributaris.
Tema 49. El finançament i les hisendes dels consells insulars: principis estatutaris. Els recursos dels consells insulars d'acord amb la legislació d'hisendes locals i com a institució de la comunitat autònoma. El sistema de finançament definitiu dels consells insulars: disposicions i elements generals del sistema.
Tema 50. El règim jurídic de la recaptació de les entitats locals. El pagament i altres formes d'extinció dels deutes. L'ajornament i el fraccionament. La recaptació en període voluntari i en període executiu. El procediment de constrenyiment. La revisió en via administrativa dels actes sobre aplicació i efectivitat dels tributs i altres ingressos de dret públic de les entitats locals. La devolució d'ingressos indeguts.
Tema 51. El pressupost general de les entitats locals. Principis pressupostaris. Estructura i contingut, especial referència a les bases d'execució. Procediment d'elaboració i d'aprovació. La pròrroga del pressupost. Les modificacions de crèdit. La liquidació del pressupost.
Tema 52. L'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera. Previsions constitucionals i normativa de desplegament: objecte i principis generals. Els objectius d'estabilitat pressupostària, de deute públic i de la regla de la despesa per a les corporacions locals: àmbit d'aplicació i establiment o instrumentalització.
Tema 53. La Tresoreria de les entitats locals: definició, règim jurídic, principis i funcions. Referència a la prelació dels pagaments i als plans de tresoreria i de disposició de fons.
Els sistema de comptabilitat de l'Administració local: règim jurídic aplicable, finalitats de la comptabilitat pública local i altres disposicions generals. El compte general: contingut, formació, aprovació i rendició.
Tema 54. El control intern de l'activitat economicofinancera de les entitats locals i els ens dependents d'aquestes. La funció interventora. El règim de fiscalització i intervenció del Consell de Mallorca.
Tema 55. El control extern de l'activitat economicofinancera de les entitats locals i els ens dependents d'aquestes. El Tribunal de Comptes i els òrgans de control extern de les comunitats autònomes, referència especial a la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears. Obligacions de les entitats locals de subministrament d'informació de la gestió economicofinancera. La responsabilitat comptable.
Tema 56. L'organització dels consells insulars. Regulació estatutària, legal i reglamentària. Òrgans necessaris i òrgans complementaris. Òrgans de govern. Funcionament i règim jurídic.
Tema 57. L'organització vigent en el Consell de Mallorca, règim de sessions i les normes especials de funcionament del Consell de Mallorca. Estructura departamental i organització administrativa.
Tema 58. Competències dels consells insulars en la legislació de règim local. La configuració de les competències dels consells insulars en l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Clàusula de tancament.
Tema 59. Competències pròpies dels consells insulars. Funcions executives de competències. Règim jurídic de les competències.
Tema 60. Competències del Govern de les Illes Balears en relació amb les competències pròpies dels consells insulars. El procediment de traspàs de funcions i serveis inherents a les competències pròpies. La Comissió Mixta de Transferències Govern-Consells insulars.