Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 840828
Departament de Mobilitat. Secció de circulació. Acord de resolució d’al·legacions presentades en el termini d’informació pública, i aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al Ple de l'Ajuntament de 13 de novembre 2024 es va adoptar el següent acord:

1.- ESTIMAR les al·legacions formulades dins del període d'informació pública de l'expedient administratiu de redacció de l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), de conformitat a l'informe tècnic relatiu a la resolució de les al·legacions del Departament de Mobilitat de data 15 d'octubre de 2024 núm. SEFYCU 3658694 (Annex 14), que informa en sentit estimatori, formulades pels següents interessats i identificades com es dirà:

  • La Conselleria de Salut; identificada amb el núm. 1.1.
  • L'Associació Professional de Companyies Privades de Serveis de Seguretat (APROSER); identificada amb el núm. 2.2.
  • La Creu Roja espanyola; identificada amb el núm. 5.2.
  • La Sra. Aguiló Solana; identificades amb els núm.. 6.2 i 6.3.
  • L'Associació del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (PIMECO); identificada amb el núm. 9.4.

Dit informe s'accepta i s'incorpora annexat a la present proposta, juntament amb la resta d'informes tècnics ( Annexes 1 al 16) de conformitat amb l'article 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

2.- ESTIMAR PARCIALMENT les al·legacions formulades dins del període d'informació pública de l'expedient administratiu de redacció de l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), de conformitat a l'informe tècnic relatiu a la resolució de les al·legacions del Departament de Mobilitat de data 15 d'octubre de 2024  núm. SEFYCU 3658694 (Annex 14), que informa en sentit estimatori parcial, formulades pels següents interessats i identificades com es dirà:

  • L'Associació Professional de Companyies Privades de Serveis de Seguretat (APROSER); identificada amb el núm. 2.1 (referit a vehicles singulars).
  • L'Associació Nacional d'Empreses del Sector Dues Rodes (ANESDOR); identificada amb el núm. 13.1.

3.- DESESTIMAR les al·legacions formulades dins del període d'informació pública de l'expedient administratiu de redacció de l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), de conformitat a l'informe tècnic relatiu a la resolució de les al·legacions del Departament de Mobilitat de 15  d'octubre de 2024  núm. SEFYCU 3658694 (Annex 14), que informa en sentit desestimatori, formulades pels següents interessats i identificades com es dirà:

  • L'Associació Professional de Companyies Privades de Serveis de Seguretat (APROSER); identificada amb el núm. 2.1 (referit a vehicles especials).
  • L'Associació Balear de Venedors Ambulants i la Unió d'Empresaris d'Atraccions Diverses; identificada amb el núm. 3.
  • La Federació d'Empresaris de Comerç de Balears (AFEDECO); identificades amb els núm. 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6 i 4.7.
  • La Creu Roja espanyola; identificada amb el núm. 5.1.
  • La Sra. Aguiló Solana; identificada amb el núm. 6.1.
  • L'Associació de Promotors Immobiliaris de Balears; identificada amb el núm. 7.
  • El grup municipal VOX Palma; identificades amb els núm. 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5, 8.6 i 8.7.
  • L'Associació del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (PIMECO); identificada amb el núm. 9.1, 9.2 i 9.3.
  • L'Associació Hotelera de Palma de Mallorca (ASHPALMA); identificades amb els núm. 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6, 10.7 i 10.8.
  • L'Associació de Constructors de Balears; identificades amb els núm. 11.1 i 11.2.
  • El grup municipal PSIB-PSOE; identificades amb els núm. 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5, 12.6, 12.7, 12.8, 12.9 i 12.10.
  • La Confederació d'Associacions Empresarials de Balears (CAEB); identificada amb el núm. 14.

4.- APORTACIONS. Estimar, estimar parcialment i desestimar, les aportacions formulades dins del període inicial d'informació pública de l'expedient administratiu de redacció de l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), de conformitat a l'informe tècnic relatiu a la resolució de les al·legacions del Departament de Mobilitat de data 15  d'octubre de 2024  núm. SEFYCU 3658694 (Annex 14), que informa en el sentit susdit, formulades pels següents interessats i identificades com es dirà seguidament:

  • L'entitat HERRERO MRAZ SLU; identificada amb el núm. 1, s'estimen parcialment.
  • El sr. Antonio Mateo Castell Esbarranch, identificada amb el núm. 2, s'estimen parcialment.
  • L'entitat CRUZ ROJA ESPAÑOLA, identificada amb el núm. 3, ens remetem a allò resolt a l'apartat c) de la resolució d'al·legacions núm. 5.
  • L'ASOCIACIÓN PROFESIONAL DE COMPAÑÍAS PRIVADAS DE SERVICIOS DE SEGURIDAD, APROSER, identificada amb el núm. 4, ens remetem a allò resolt a l'apartat c) de la resolució d'al·legacions núm. 2, es desestimen.
  • L'Associació CLASSIC MOTOR CLUB DE LAS ILLES BALEARS, identificada amb el núm. 5.
  • La Sra. Pilar Verd Clemente, identificada amb el núm. 6, es desestimen.
  • L'ASSOCIACIÓ CLUB COTXES ANTICS DE MALLORCA; l'associació VETERAN CARS; i l'associació CLASSICS MALLORCA, identificades amb el núm. 7, s'estimen parcialment.
  • El Sr. Antonio Salvà Bosch, identificada amb el núm. 8, es desestimen.
  • La FEDERACIÓN DE EMPRESARIOS DE COMERCIO DE BALEARES, AFEDECO; l'ASSOCIACIÓ DEL PETIT I MITJÀ COMERÇ DE PALMA, PIMECO;  ASOCIACIÓN MALLORQUINA DE CAFETERÍAS, BARES Y RESTAURANTES “RESTAURACIÓN CAEB, identificades amb el núm. 9, es desestimen.
  • La FEDERACIÓN EMPRESARIAL BALEAR DE TRANSPORTES (FEBT), identificada amb el núm. 10, ens remetem al corresponent informe tècnic.
  • L'ASOCIACIÓN NACIONAL DE EMPRESAS DEL SECTOR DE DOS RUEDAS, ANESDOR, identificada amb el núm. 11, s'estimen parcialment.
  • IDCQ HOSPITALES Y SANIDAD SLU; i la MUTUA BALEAR, identificada amb el núm. 12, s'estima parcialment.
  • El grup municipal VOX Palma, identificada amb el núm. 13, es desestimen.
  • El grup municipal MES ESTIMAM PALMA, identificada amb el núm. 14, es desestimen, reiterant l'informe de respostes d'esmenes de data 18/07/2024, núm. SEFYCU 3551517.
  • El grup municipal PSIB-PSOE Ajuntament de Palma, identificada amb el núm. 15, es desestimen, reiterant l'informe de respostes d'esmenes de data 18/07/2024, núm. SEFYCU 3551520.
  • La Sra. Rosario Pilar Pérez Morillas, identificada amb el núm. 16, es desestimen.
  • El Sr. Fito Puigserver Tejero, identificada amb el núm. 17, es desestimen.

5.- ESMENAR les errades materials detectades en la redacció del text del Projecte d'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), detallades a l'Informe d'idoneïtat de 11/10/2024, SEFYCU núm. 3655760 (Annex 15).

6.- APROVAR DEFINITIVAMENT l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE), de conformitat als informes tècnics adjunts i amb la redacció que es recull a l'Annex del present acord.

7.- Publicar l'acord d'aprovació definitiva en el BOIB amb el text íntegre de l'Ordenança conformement amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de bases de règim local. D'acord amb aquest precepte, l'Ordenança Municipal entrarà en vigor una vegada hagi transcorregut  el termini de 15 dies hàbils previst per l'article 65.2 de la Llei 7/1985 i realitzada la seva completa publicació.

8. Notificar aquest acord als interessats que han presentat al·legacions durant el termini d'informació pública, amb indicació dels pertinents recursos.

El Projecte tècnic de de la Zona de Baixes Emissions (Anexe 3 de l'Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions) consta publicat en el següent enllaç de la pàgina web municipal:

https://www.mobipalma.mobi/informacio-zona-baixes-emissions-zbe/

 

Palma, a la data de la signatura (18 de desembre de 2024)

El 7è tinent de batle i regidor de l'Àrea de Mobilitat Antonio Deudero Mayans

 

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LES ZONES DE BAIXES EMISSIONS (ZBE) DE PALMA

PREÀMBUL

L'article 45.1 de la Constitució espanyola estableix que “tothom té dret a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo”, i el seu article 45.2, que “els poders públics vetlaran per la utilització racional de tots els recursos naturals, a fi de protegir i millorar la qualitat de la vida i defensar i restaurar el medi ambient, amb el suport de la indispensable solidaritat col·lectiva”. D'altra banda, el seu article 43.1 estableix que “es reconeix el dret a la protecció de la salut”.

En l'àmbit europeu, la normativa sobre qualitat de l'aire en vigor està representada per la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa, i la Directiva 2004/107/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de desembre de 2004, relativa a l'arsènic, el cadmi, el mercuri, el níquel i els hidrocarburs aromàtics policíclics a l'aire ambient.

En el nostre ordenament jurídic és la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, la que actualitza la base legal per als desplegaments relacionats amb l'avaluació i la gestió de la qualitat de l'aire a Espanya. El seu article

16.4 determina que les entitats locals, en l'àmbit de les seves competències, poden elaborar els seus propis plans i programes, amb la finalitat de complir els nivells establerts a la normativa corresponent, i els permet adoptar mesures de restricció total o parcial del trànsit, entre les quals s'inclouen les restriccions als vehicles més contaminants.

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, estableix al seu article 25.2 que els municipis han d'exercir competències, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries de medi ambient urbà, i específicament de protecció contra la contaminació atmosfèrica a les zones urbanes, i de trànsit i estacionament de vehicles i mobilitat, que inclouen l'ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies urbanes.

Però a nivell general i amb efectes a totes les administracions, és l'article 27.2 de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, el que disposa que les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, han de protegir la salut de la població mitjançant activitats i serveis que actuïn sobre els riscs presents al medi i als aliments, a l'efecte de desplegar els serveis i les activitats que permetin la gestió dels riscs per a la salut que puguin afectar la població.

També i de manera concreta l'article 7 del Text refós de la Llei sobre trànsit i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, atorga als municipis la competència de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes de la seva competència per motius mediambientals i l'article 18, la d'acordar

pels mateixos motius la prohibició total o parcial d'accés a parts de la via amb caràcter general o per a determinats vehicles, o el tancament de determinades vies.

La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, imposa als municipis de més de 50.000 habitants l'adopció de plans de mobilitat urbana sostenible, que han d'introduir mesures de mitigació per a reduir les emissions derivades de la mobilitat, incloent-hi almenys l'establiment de zones de baixes emissions (d'ara endavant, en aquest preàmbul, ZBEs) i també aplicable als municipis de més de 20.000 habitants quan se superen els valors límit dels contaminants regulats al Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

El Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions, suposa la legislació reglamentària d'aquest instrument mediambiental i de mobilitat urbana, i té per objecte regular els requisits mínims que han de satisfer les zones de baixes emissions que les entitats locals estableixin.

L'objectiu de millora de qualitat de l'aire a les ZBEs s'ha de poder quantificari, a més, si se superen els valors legislats ha de contribuir a aconseguir-ne el compliment en el menor temps possible establint un calendari i avaluant l'impacte de les mesures adoptades a la ZBE.

Per això, l'establiment de les ZBEs és una obligació legal desenvolupada reglamentàriament i els ajuntaments l'han de regular per mitjà d'ordenança municipal, que pot estar inclosa a les normes de mobilitat sostenible o com a norma separada o independent.

El procediment sancionador, així com el règim de sancions de les ZBEs, se sustenta exclusivament en l'apartat z3 de l'article 76, “Infraccions greus”, del dit Text refós de la Llei sobre trànsit i seguretat viària.

Sense perjudici de tot el comentat, cal tenir en compte que en un territori la qualitat de l'aire no sols depèn de variables locals, sinó que també és afectada per factors externs a l'àmbit local, com ho són els d'àmbit regional, nacional, continental i mundial, així com els mateixos factors meteorològics que influeixen a la zona i condicionen els seus aspectes ambientals.

Aquesta Ordenança, que estableix les ZBEs del municipi de Palma, en regula inicialment l'objecte, la finalitat, l'àmbit d'aplicació, la competència i les mesures d'implementació. Dins la competència municipal es confereix una delegació de l'Ordenança a la modificació dels seus annexos mitjançant decret de batlia. També formen part del contingut de l'Ordenança els contaminants, les mesures d'intervenció municipal, les mesures específiques de restricció de trànsit, la senyalització i la coherència amb la planificació municipal.

L'accés de vehicles, circulació i estacionament a les ZBEs s'autoritza a l'Ordenança a través del Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs.

Per a donar suport a la implementació de les ZBEs, la Direcció General de Trànsit (DGT) té publicada la Instrucció MOV 2023/20 que recull unes certes recomanacions per a establir moratòries, exempcions i autorització en l'accés de vehicles a les ZBEs i altres UVAR (regulació de l'accés de vehicles a l'àrea urbana).

L'Ordenança també tracta del sistema de control i la protecció de dades; la sensibilització, la comunicació i la participació ciutadana, i l'atenció a la ciutadania en la gestió de les ZBEs. S'hi incorporen tres annexos relatius a les ZBEs, els vehicles i els projectes tècnics de les ZBEs.

A l'Ordenança s'hi incorporen tres annexos relatius a les ZBEs; àmbit i limitacions d'accés, requisits d'accés i registre municipal de matrícules sense distintiu apropiat, i el projecte tècnic de les ZBEs.

Article 1. Objecte

1.Aquesta Ordenança municipal estableix la creació i la gestió de les zones de baixes emissions (d'ara endavant, ZBEs), determinada per la Llei de canvi climàtic i transició energètica, al municipi de Palma.

2.S'entén per ZBE, segons la definició de la Llei de canvi climàtic, l'àmbit delimitat per una administració pública, en exercici de les seves competències, dins el seu territori, de caràcter continu i en el qual s'apliquen restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles per a millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, d'acord amb la classificació dels vehicles pel seu nivell d'emissions conformement al que estableix el Reglament general de vehicles.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1.L'àmbit territorial d'aquesta Ordenança comprèn les ZBE i les Zones d'Especial Sensibilitat (d'ara endavant ZES), dins del territori del municipi, amb la delimitació establerta a l'annex 1.

2.Tots els vehicles que circulin pel terme municipal quedaran subjectes a aquesta Ordenança, podent establir-se excepcions temporals a les restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles, sempre que siguin compatibles amb els objectius establerts al projecte de ZBE inclòs a l'annex 3 d'aquesta Ordenança.

3.El projecte tècnic que estableixi les ZBE podrà tenir en compte ZES, amb objectius i mesures addicionals a les preses per a la resta de les ZBE. Aquestes ZES es podran establir, entre d'altres, als entorns escolars, hospitalaris o residències de gent gran, delimitant-se igualment a l'annex 1 d'aquesta Ordenança.

4.A les ZES els és aplicable tota la normativa municipal sobre ZBEs, llevat de l'específic dels seus objectius i les seves mesures addicionals.

Article 3. Competència municipal per a regular les ZBEs

1. D'acord amb el que estableix l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, el medi ambient urbà, el trànsit, l'estacionament de vehicles i la mobilitat són matèries sobre les quals, en tot cas, els municipis exerceixen com a competències pròpies, en els termes que estableix la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.

2. La competència per a establir i regular les ZBEs mitjançant l'aprovació d'aquesta Ordenança està atribuïda per:

a) La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, l'article14.3.a de la qual imposa l'obligació d'establir les ZBEs a determinats municipis.

b) El Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, l'article 7 del qual atribueix competències als municipis per a la regulació, l'ordenació, la gestió, la vigilància i la disciplina del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat i, en particular, per a regular mitjançant ordenança els usos de les vies urbanes, per a establir la restricció de la circulació a determinats vehicles a vies urbanes per motius ambientals i per a tancar determinades vies.

c) El Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions.

d) La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 4. Contaminants atmosfèrics i inclusió del renou com a contaminant sonor

1. Amb caràcter previ a l'establiment de la ZBE s'ha elaborat un projecte tècnic que s'ajusta als requisits de la normativa estatal, inclòs a l'annex 3 d'aquesta Ordenança i que conté:

a) La informació general que reflecteix el tipus de zona, una estimació de la superfície contaminada i de la població exposada, i els òrgans municipals responsables de l'elaboració i l'execució de les ZBEs.

b) La delimitació del perímetre i la superfície de la ZBE, adequada, suficient i proporcional per al compliment dels objectius establerts per a la ZBE.

c) La naturalesa, l'origen i l'avaluació de la contaminació.

d) Les mesures de millora de la qualitat de l'aire i de la qualitat acústica, i calendari d'aplicació.

e) El sistema de control d'accessos, circulació i estacionament a les ZBEs.

f) Una anàlisi de coherència dels projectes de ZBE amb els instruments de planificació preexistents.

2. Els projectes tècnics de les ZBEs i les ZES s'han de revisar almenys al cap de tres anys que s'hagin establert i posteriorment almenys cada quatre anys, a fi de verificar el compliment dels seus objectius i l'actualització dels projectes tècnics, i, si s'escau, modificar les mesures d'intervenció establertes a l'article 7 i a l'annex 1 d'aquesta Ordenança.

Article 5. Implantació de la ZBE i coherència amb els instruments de planificació

1. La implementació de les ZBEs que s'estableixen per a la ciutat de Palma està integrada i és coherent amb els instruments municipals de planificació urbana estratègica i normativa de qualitat de l'aire i d'acció contra el renou, així com les mesures adoptades pel Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS).

2. Les ZBEs tenen una vigència permanent, han de contenir un calendari d'implantació per fases que permeti la familiarització i l'adaptació graduals de la ciutadania i els sectors econòmics a les seves característiques, abans que els afecti, i incorporar, almenys, les mesures d'intervenció que estableix l'article 7 d'aquesta Ordenança.

3. Amb l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança s'han d'implantar les ZBEs que figuren a l'annex 1, el projecte tècnic de les quals s'incorpora a l'annex 3.

4. L'establiment de noves ZBEs o la supressió de les incloses a l'annex 1 d'aquesta Ordenança és competència del Ple municipal i s'ha de dur a terme mitjançant la modificació d'aquest annex i la incorporació o la supressió del projecte tècnic a l'annex 3.

Article 6. Senyalització de les ZBEs

1. Les ZBEs han d'estar senyalitzades als punts d'accés i finalització d'aquest espai utilitzant la senyalització prevista per la DGT.

2. La senyalització ha d'indicar si la ZBE a la qual s'accedeix té caràcter continu o discontinu, especificada en mesos, dies i hores.

3. La senyalització de trànsit també ha d'indicar els vehicles que en funció del distintiu ambiental de què disposen tenen prohibits l'accés, la circulació i l'estacionament a la ZBE. Així mateix, a la part inferior del senyal o en un panell complementari col·locat davall s'han d'indicar els tipus de vehicles que d'acord amb el que estableix l'annex 2 d'aquesta Ordenança poden estar exceptuats d'aquesta prohibició si compten amb la corresponent autorització municipal registral.

Article 7. Mesures d'intervenció

1. A les ZBEs de Palma es prohibeixen l'accés, la circulació i l'estacionament dels vehicles no inclosos a l'annex 2, apartat 1 d'aquesta Ordenança.

2. No obstant això, els vehicles esmentats a l'annex 2, apartat 2 d'aquesta Ordenança poden estar autoritzats temporalment, fins a una data determinada, per a accedir, circular i estacionar a les ZBEs de manera contínua o discontínua per mesos, dies o hores.

3. Amb caràcter excepcional i per raons d'interès general es pot autoritzar l'accés, la circulació i l'estacionament a les ZBEs a vehicles diferents dels anteriors, mitjançant resolució motivada de la Batlia.

Article 8. Mesures específiques de restricció de trànsit davant episodis de contaminació

La declaració d'episodi de contaminació de l'aire per part de l'administració competent suposa l'activació del protocol d'actuació municipal davant episodis d'alta contaminació atmosfèrica i les mesures establertes al Decret de Batlia aprovat a aquest efecte.

 

Article 9. Vehicles autoritzats per a accedir a la ZBE

1. Poden accedir i circular pels carrers de l'interior del perímetre de les ZBEs i estacionar en superfície a les seves vies públiques els vehicles determinats a l'annex 2 d'aquesta Ordenança, ateses les diferents fases d'implantació per a la ZBE establerta.

2. A més, estan autoritzats temporalment per a accedir, circular i estacionar a les ZBEs els vehicles inclosos a l'annex 2 d'aquesta Ordenança, si estan inscrits al  Registre municipal de vehicles autoritzats sense el corresponent distintiu adequat a les ZBEs per a cada fase, que es regula a l'article següent.

3. Les fases d'implantació de la ZBE es determinen a l'annex 2. Les autoritzacions de les quals es beneficien els vehicles inscrits al dit Registre tenen limitació temporal fins a una data, podent l'autorització tenir efectes continuats o discontinus, referits en mesos, dies i hores, en els termes establerts a l'annex 2 d'aquesta Ordenança. Les autoritzacions a vehicles contaminants o sense el distintiu adequat per a cada fase per a circular a la ZBE són mesures excepcionals i han de ser justificades.

Article 10. Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs

1. L'Ajuntament ha de crear i gestionar un registre dels vehicles que pel seu potencial contaminant d'acord amb el que estableix el Reglament general de vehicles vigent i les seves futures actualitzacions queden autoritzats temporalment per a accedir, circular i estacionar a la ZBE. S'hi poden inscriure els vehicles esmentats a l'annex 2 d'aquesta Ordenança.

2. Les persones titulars de vehicles de l'apartat anterior que vulguin beneficiar-se de les autoritzacions temporals d'accés, circulació i estacionament establertes en aquesta Ordenança han de sol·licitar la inscripció dels vehicles al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs. Després de verificar les dades aportades a la sol·licitud, s'ha de comunicar al sol·licitant el resultat de la seva sol·licitud i, si escau, la inscripció.

3. Els vehicles inscrits en aquest Registre estan autoritzats per a accedir, circular o estacionar a les ZBEs dins els espais temporals delimitats per l'annex 2 d'aquesta Ordenança, ateses les restriccions i les limitacions de l'Ordenança municipal de circulació, així com de les especificades als annexos 1 i 2 d'aquesta Ordenança.

4. Els Registre s'ha de gestionar d'acord amb les exigències previstes pe la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les seves futures actualitzacions.

5. El Registre municipal de vehicles i autoritzacions inclòs a l'annex 2 és competència de l'Àrea de Mobilitat, a través de la sala de Control del Trànsit i Gestió de la Mobilitat.

Article 11. Sistema de control i protecció de dades

1. L'accés a les ZBEs es controla mitjançant un sistema automàtic de lectura de matrícules dels vehicles i amb la plataforma tecnològica implantada a la Sala de Control del Trànsit i Gestió de la Mobilitat. Amb aquest sistema es comprova si el vehicle pot accedir a la zona i es proposa la sanció corresponent si escau, sense perjudici de les facultats que la Policia Local també té assignades per al control, la vigilància i la sanció de les infraccions i l'incompliment de les normes establertes.

2. La instal·lació i ús de càmeres, càmeres de vídeo i qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d'imatges per al control, la regulació, la vigilància i la disciplina del trànsit, l'ha de dur a terme l'autoritat municipal encarregada de regular el trànsit amb les finalitats previstes pel Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, i altra normativa específica en la matèria, i amb subjecció al que disposa la normativa de protecció de dades. Mitjançant un decret de batlia s'autoritzarà la instal·lació i l'ús de les càmeres de lectura de matrícules o dispositius fixos i mòbils de captació i reproducció, prevists per al control de les ZBEs.

Article 12. Estacionament a les ZBEs

1. L'estacionament a les ZBEs es determina a l'annex 1 d'aquesta Ordenança atenent les limitacions d'accés.

2. L'estacionament a les ZBEs es pot segmentar en àrees d'estacionament a les quals es poden diferenciar zones d'estacionament per als residents i zones d'estacionament regulat per a vehicles de no residents autoritzats a estacionar dins la ZBE, on es pot definir un temps màxim de permanència que pot ser diferent per a residents i no residents. Així s'evita el trànsit d'agitació a la ZBE.

3. Mitjançant senyalització l'Ajuntament ha d'establir places d'aparcament per a determinats col·lectius i per a activitats de càrrega i descàrrega, i modes de transport prioritaris dins la ZBE com cicles, bicicletes, vehicles de mobilitat personal i vehicles elèctrics.

4. L'Ajuntament, en la seva regulació tarifària d'aparcaments a la via pública mitjançant l'ORA i als aparcaments públics municipals de l'SMAP, pot modular el preu/hora d'estacionament en funció del distintiu ambiental del vehicle aplicant una bonificació o recàrrec atesa la seva etiqueta ambiental. La regulació d'aquestes tarifes requereix modificar l'ordenança fiscal corresponent.

5. Els aparcaments situats fora de les vies públiques, dins immobles o subterranis, poden dur a terme activitat de centre de serveis a la mobilitat, amb sol·licitud i autorització municipal prèvies, i es poden dotar d'infraestructura de recàrrega elèctrica de vehicles. Els aparcaments subterranis de titularitat pública poden també disposar d'espais per a actuar com a plataforma de distribució de mercaderies a la darrera milla, i també es poden dotar d'infraestructura de recàrrega elèctrica de vehicles.

6. Les àrees de circulació restringida (ACIREs), les zones d'aparcament restringit (ZARs), les zones per als vianants, les zones de prioritat invertida o els carrers residencials que es trobin dins l'àmbit de la ZBE o els que s'hi puguin implantar s'han d'ajustar a l'Ordenança municipal de circulació i, a més, també els és aplicable aquesta Ordenança.

Article 13. Distribució urbana de mercaderies (DUM) i zones de càrrega i descàrrega a la ZBE

1. La distribució urbana de mercaderies (d'ara endavant, DUM) és la darrera part de la cadena de subministrament en què es reparteixen les mercaderies dins l'àmbit urbà, donant servei als establiments i als consumidors.

2. Per activitat o operació de càrrega i descàrrega a la via pública s'entén l'acció de traslladar mercaderies o subministraments des d'un establiment a un vehicle estacionat o aturat, o viceversa. L'activitat de càrrega i descàrrega s'inclou en la DUM i s'orienta a l'establiment, no al consumidor.

3. A les ZBEs es poden establir les zones de reserves d'estacionament per a la DUM i, en concret, per a la càrrega i la descàrrega, que es consideren necessàries per a afavorir el repartiment de mercaderies.

4. Les zones reservades d'estacionament de la DUM i, en concret, la càrrega i la descàrrega són l'espai de la via pública reservat, identificat i senyalitzat com a tal on es permet l'estacionament o l'aturada de vehicles destinats a la distribució de mercaderies. Aquestes zones reservades estan delimitades de manera permanent o per períodes de dies o horaris, mitjançant l'ús de la senyalització fixa establerta a aquest efecte.

5. Les operacions de DUM i, en concret, la càrrega i la descàrrega s'han de dur a terme atenent el que estableix a l'Ordenança municipal de circulació, així com el contingut de l'annex 1, que preveu l'actuació municipal relativa a la DUM i, en concret, a la càrrega i la descàrrega.

6. A la DUM, inclosa la càrrega i la descàrrega, a les ZBEs poden tenir prioritat de circulació i estacionament els vehicles no contaminants en el repartiment de la darrera milla.

Article 14. Sensibilització, comunicació i participació ciutadana

Els projectes tècnics de les ZBEs s'inclouen com a annex 3 en aquesta Ordenança i s'estableix el mateix període de temps d'informació pública, el qual no és inferior a 30 dies hàbils, amb anunci previ al web institucional www.mobipalma.mobi.

Article 15. Atenció a la ciutadania en la gestió de la ZBE

Tota la informació relativa a les ZBEs s'ha de publicar al web institucional de l'Ajuntament i habilitar els canals de comunicació amb els ciutadans de consulta i gestió de tràmits relatius a aquestes. Entre aquests canals, s'ha de dotar el presencial, el telefònic i el telemàtic.

Article 16. Règim sancionador de les ZBEs municipals

1. Les sancions establertes en aquesta Ordenança s'imposen sobre la base de les infraccions de l'article 76.z.3 del Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, el qual estableix que són infraccions greus, quan no constitueixen delicte, les conductes referides a no respectar les restriccions de circulació derivades de l'aplicació dels protocols davant episodis de contaminació i de les ZBEs.

2. El règim sancionador de les ZBEs es fonamenta en les restriccions d'accés, circulació i estacionament en aquestes zones, per determinació de l'autoritat municipal en l'exercici ple de les seves competències, que és de plena aplicació, tant si assoleix els objectius perseguits com si no, siguin aquests els que siguin, relatius a la qualitat d'aire, el canvi climàtic, l'impuls del canvi modal i l'eficiència energètica, el renou o qualsevol altre, que es varen establir al projecte de ZBE.

Article 17. Infraccions d'aquesta Ordenança i sancions

1. Té la consideració d'infracció greu no respectar les restriccions d'accés, circulació i estacionament establertes a les ZBEs. En particular:

a) L'incompliment de la prohibició de circular o estacionar dins la ZBE per part dels vehicles no recollits a l'annex 2 de l'Ordenança o que hi estan però no disposen de l'autorització necessària.

b) L'estacionament dels vehicles dels residents a la ZBE que no estan inclosos a l'annex 2 d'aquesta Ordenança o que hi estan però no disposen de l'autorització necessària, quan estacionen en una àrea d'estacionament que no els correspon.

2. Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança se sancionen amb una multa de 200,00 euros.

3. Les sancions establertes a l'apartat anterior es poden incrementar en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès en el termini d'un any més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així s'ha declarat per resolució ferma.

Disposició final primera

Llevat que sigui per a establir noves ZBEs o suprimir les que s'inclouen a l'annex 1, l'Ordenança es pot revisar i modificar mitjançant decret de batlia.

En l'avaluació i projecte de millora i ampliació de la ZBE s'han d'incorporar l'anàlisi de les pràctiques i patrons de la mobilitat, així com les infraestructures, serveis i recursos disponibles, tot això amb la finalitat d'establir una planificació amb perspectiva integradora i participativa per a la creació d'espais segurs i de teixit social que permeti la proximitat entre les persones i el seu entorn. Els objectius de les mesures correctores són fomentar l'autonomia de les dones en els seus desplaçaments amb seguretat, eliminar les desigualtats i fomentar la participació de les dones en la millora de la mobilitat.

En tot cas, la revisió i la modificació dels projectes tècnics de les ZBEs s'han de sotmetre a informació pública durant un període no inferior a 30 dies hàbils, per mitjà d'anuncis al web institucional de l'Ajuntament.

Disposició final segona

Aquesta Ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí  Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts