Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 817866
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis col·lectius, Acords col·lectius de treball i Plans d’igualtat de les Illes Balears de l’Acord d’adhesió del personal de l'Agència d’Estratègia Turística de las Illes Balears (AETIB) al V Conveni col·lectiu del personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Antecedents
1. El 9 de setembre de 2024 la Comissió Negociadora de l'Agència d'Estratègia Turística de las Illes Balears (AETIB) aprovà la proposta d'adhesió al V Conveni col·lectiu del personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El 12 de setembre de 2024, Maria Jesus Gonzalez Cabanellas, en representació de la Comissió Negociadora de l'Acord, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació de l'Acord esmentat.
Fonaments de dret
1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Inscriure i dipositar l'Acord d'adhesió del personal de l'Agència d'Estratègia Turística de las Illes Balears (AETIB) al V Conveni col·lectiu del personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el Registre de Convenis col·lectius, Acords col·lectius de treball i Plans d'igualtat de les Illes Balears.
2. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.
3. Fer constar que la versió catalana és l'original signada per les parts.
4. Publicar l'Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, signat electrònicament el 4 d'octubre de 2024
La secretària autonòmica de Treball, Ocupació i Diàleg Social Catalina Teresa Cabrer González Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia i per suplència de la directora general de Treball i Salut Laboral (BOIB 67/2024)
ACORD PEL QUAL L'AGENCIA D'ESTRATEGIA TURISTICA DE LES ILLES BALEARS (AETIB) S'ADHEREIX AL V CONVENI COL·LECTIU DE PERSONAL LABORAL AL SERVEI DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS
REUNITS
D'una part, en representació empresarial de l'Agencia d'Estratègia Turística de les Illes Balears (endavant AETIB), el seu director, Sr. Pere Joan Planas Mulet, d'acord amb les atribucions atorgades per l'article 11 del Decret 18/2018, de 22 de juny, pel qual es reorganitza, reestructura i es regula l'Agencia d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), autoritzat expressament per acord del Consell de Direcció de l'AETIB de data 10 de setembre de 2024.
De l'altra part, la representació legal dels treballadors de l'AETIB, representada pel president del comitè d'empresa de l'AETIB , Mª Jesús Gonzalez Cabanellas per acord adoptat en sessió ordinària de dia 9 de setembre de 2024
EXPOSEN
I) Que es reconeixen mútuament capacitat i legitimació suficient per a l'objecte del present acord, en virtut del que disposa l'article 87 del Reial Decret Legislatiu 2/2015 de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut dels Treballadors.
II).- Que no existeix afectació per cap conveni col·lectiu vigent per a l'activitat de l'empresa.
ACORDEN
Primer.- L'adhesió PARCIAL, amb efectes del dia de la signatura al V Conveni Col·lectiu de personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes balears, actualment vigent.
Segon.- L'adhesió serà vigent des del dia següent a la ratificació de l'Acord d'adhesió per part del Consell de direcció de l'AETIB i mentre ho sigui el V Conveni col·lectiu, incloent-hi, si pertoca, el termini de trenta mesos al qual fa referència el darrer paràgraf de l'article 4 d'aquest.
Tercer.- Concretant el contingut de l'Adhesió, ambdues parts convenen que aquest estigui conformat pel text íntegre amb la inaplicació dels següents preceptes:
1. L'article 1, relatiu a les parts negociadores.
2. L'article 2, paràgrafs 3r i 4t, relatius a les exclusions de l'àmbit d'aplicació del Conveni.
3. L'article 7, relatiu a la referència a personal laboral “no fix a extingir”.
4. Els articles 15 i 16, relatius a la classificació professional i els nivells de classificació.
5. Article 21, lletra f (lletra e, a la versió castellana), relatiu a la mobilitat entre administracions públiques.
6. L'article 26b, que estableix un requisit per concórrer a la promoció interna.
7. L'article 27, que estableix el concurs com una de les tres formes d'accés al lloc de treball.
8. L'article 28, que estableix la mobilitat entre empreses públiques.
9. De l'article 29.3, no són d'aplicació les referències relatives a la contractació nominativa del personal laboral no permanent.
10. L'article 40. Apartat 2, relatiu a la distribució de l'horari de personal laboral docent.
11. L'article 52a.
12. L'article 72, relatiu a la Comissió Paritària de Prevenció de riscos laborals.
13. L'article 73, relatiu al Servei de Prevenció de Risc Laborals.
14. L'article 96. Apartat 1, relatiu al Comitè Intercentres, òrgan de representació no aplicable a l'ens AETIB.
15. L'article 98, relatiu a les funcions del Comitè Intercentres.
16. Les disposicions addicionals primera, segona, tercera, quarta, setena i vuitena.
Quart.- Quedaran automàticament exclosos de l'adhesió aquells apartats del conveni respecte dels quals es pugui determinar que inclouen clàusules normatives no aplicables a l'entitat AETIB o que li son d'impossible aplicació.
Cinquè.- Modificació de referències.
Sisè.- Altres modificacions
Així mateix es modifiquen les disposicions següents:
1. Del segon paràgraf de l'article 23, les referències al nivell retributiu seran a la categoria.
2. L'article 26 a, que s'ha d'interpretar en el sentit que ha de tractar-se de personal laboral fix del grup professional immediatament inferior al de la vacant oferta.
3. L'article 45.1.e que estableix els dies de assumptes particulars, que seran els dies que estableixi la normativa vigent.
4. El tercer paràgraf de l'article 96.2, relatiu a les hores mensuals per atendre funcions representatives, es substitueix pels paràgrafs següents:
"Cada persona integrant del comitè d'empresa disposa d'un crèdit d'hores mensuals, dins de la jornada de treball i retribuïdes com a treball efectiu, per atendre'n funcions representatives, d'acord amb l'escala següent:
Fins a 100 treballadors: 15 hores
De 101 a 250 treballadors: 20 hores
De 251 a 500 treballadors: 30 hores
De 501 a 750 treballadors: 35 hores.
De 751 en endavant: 40 hores.
A aquest efecte, no es computaran les invertides en accions o reunions convocades per la direcció."
5.- La disposició addicional cinquena i sisena s'ha d'interpretar com un dret del personal laboral fix.
6. Les referències al personal laboral no fix a extingir establertes als articles 37; 53 apartat cinquè tercer paràgraf; 106 apartat quart; disposició addicional cinquena; disposició addicional sisena; disposició addicional novena i disposició addicional desena, s'entendran fetes al personal laboral fix d'empresa amb caràcter indefinit de l'AETIB
7. La Comissió d'Acció Social regulada a l'article 14 del Decret 135/1995, de 12 de desembre, pel qual es regula l'Acció Social a favor dels funcionaris i del personal laboral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, decret al qual remet l'article 76 del V conveni col·lectiu de la CAIB, la seva composició l'haurà de regular l'AETIB. Així mateix, l'òrgan que emetrà la resolució per la qual es concedeix o es denega l'ajuda sol·licitada serà el màxim òrgan unipersonal de direcció de l'AETIB.
Setè.- Disposicions modificades en virtut de la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressupost generals de la Comunitat autònoma de les Illes Balears per l'any 2013.
1. Els articles 77, 78, 79 (amb excepció del segon i tercer paràgraf, relatiu als serveis previs) i 80, relatiu a les retribucions bàsiques, es substitueixen pel que estableix el punt 2.1 de la DA15 de la Llei 15/2012.
2. La retribució del complement d'insularitat queda definida segons l'apartat 2.2 de la DA15 de la Llei 15/2012.
3. Els articles 77, 81, 82, 83, 84, 85, 87 i 88, que regulen complements salarials, es substitueixen per les retribucions complementàries establertes a la DA15 de la Llei 15/2012 següents:
a) Complement de dedicació especial: aquest concepte ha d'englobar tots els complements destinats a retribuir la disponibilitat, la incompatibilitat, l'exclusivitat i qualsevol altre de similar. Aquest concepte retributiu s'ha de denominar complement de dedicació especial.
b) Complement d'horaris especials: aquest concepte ha d'englobar tots els complements destinats a retribuir les jornades especials, la jornada partida, el treball per torns, el treball en dies festius, el treball nocturn i qualsevol altre de similar. Aquest concepte retributiu s'ha de denominar complement d'horari especial.
c) Complement de responsabilitat: aquest concepte ha d'englobar tots els complements destinats a retribuir la cabdalia orgànica, el comandament de personal, la direcció d'equips i qualsevol altre de similar. Aquest concepte retributiu s'ha de denominar complement de responsabilitat.
d) Complement de dificultat tècnica: aquest concepte ha d'englobar tots els complements destinats a retribuir la complexitat de les tasques assignades, la diversitat o l'heterogeneïtat de les funcions, l'experiència exigida i qualsevol altre de similar. Aquest concepte retributiu s'ha de denominar complement de dificultat tècnica.
e) Complement de penositat: aquest concepte ha d'englobar els complements destinats a retribuir la conducció habitual de vehicles, l'esforç físic, les condicions meteorològiques, l'atenció d'emergències, l'ús de determinats equips o de maquinària especial, l'exposició a productes químics i qualsevol activitat classificada en els annexos vigents en matèria de prevenció de riscs laborals, i qualsevol altre de similar. Aquest concepte retributiu s'ha de denominar complement de penositat.
Les retribucions complementàries aplicables als treballadors, segons grup i categoria de l' AETIB, queden definides a la RLT aprovada i vigent a l'empresa.
4. L'article 86 que regula el complement personal transitori i absorbible, se substitueix pel que estableix el punt 3 de la DA15 de la Llei 15/2012.
5. L'annex I del V conveni col·lectiu de personal laboral quedarà adaptat a les categories aprovades per l'AETIB i que s'adjunten com Annex I i les funcions establertes per categories a l'Annex II
I en prova de conformitat ambdues parts firmen dos exemplars d'aquest documents a un sol efecte.
Representant de l'AETIB Pel Comitè d'Empresa de l'AETIB Pere Joan Planas Mulet Mª Jesús Gonzalez Cabanellas
ANEXE I CUADRE DE CATEGORIES PROFESSIONALS DE L'AGENCIA D'ESTRATÈGIA TURISTICA DE LES ILLES BALEARS
GRUPO A
CATEGORIA PROFESIONAL
Tècnic/a superior
ESPECIALITAT ( * la denominació de l'especialitat coincideix amb la titulació )
Dret
Econòmiques
Publicitat i màrqueting
Periodisme
Geografia i Historia
Enginyeria Informàtica
Estadística
Arquitectura
Enginyeria Camins, Canals i Ports
Turisme
GRUPO B
CATEGORIA PROFESIONAL
Tècnic/a grau mitja
ESPECIALITAT ( * la denominació de l'especialitat coincideix amb la titulació )
Empresarials
Tècnic en Empreses i Activitats Turístiques (TEAT)
Turisme
Protocol
Enginyeria tècnica informàtica
GRUPO C
CATEGORIA PROFESIONAL
Administratiu
ESPECIALITAT ( * la denominació de l'especialitat coincideix amb la titulació )
GRUPO D
CATEGORIA PROFESIONAL
Auxiliar
ESPECIALITAT ( * la denominació de l'especialitat coincideix amb la titulació )
Auxiliar de recepció
GRUPO E
CATEGORIA PROFESIONAL
Xofer ordenança
ANEXE II Definició funcions i titulacions de les categories professionals
1. Tècnic titulat/a superior: Grup A
Són els treballadors que, en possessió del corresponent cicle d'ensenyament universitari o titulació equivalent, exerceixen les funcions derivades de la seva titulació específica i les de direcció, programació, estudi, proposta, coordinació, gestió, control i inspecció, assessorament, representació i, en general, les de nivell superior pròpies de la professió que en cada cas correspon exercir i a l'especialitat concreta, en el seu cas.
Especialitats:
2. Tècnic Titulat/ada de grau mitjà: GRUP B
Són els treballadors , en possessió del corresponent cicle d'ensenyament universitari o titulació equivalent, exerceixen les funcions derivades de la seva titulació específica i les que es derivin de la denominació i del contingut del lloc de feina, amb un grau mitjà d'exigència en els factors d'iniciativa, d'autonomia i de responsabilitat. Exerceixen funcions de col·laboració tècnica amb les de nivell superior, així com l'aplicació de normativa, propostes de resolució d'expedients normalitzats i estudis e informes que no corresponen a tasques de nivell superior.
Especialitats:
Empresarials (a extingir): Són els treballadors que, en possessió de la titulació de diplomatura en empresarials, que porten a terme tasques de tramitació i gestió tècnica de la comptabilitat publica de l'entitat, participació en procediments interns financer i auditoria interna, i altres relacionades amb la hisenda publica i el sistema fiscal i el control dels recursos econòmics del que disposen els organismes públics, així com de les obligacions econòmiques dels mateixos amb els corresponents actes administratius.
Tècnic en Empreses i Activitats Turístiques (TEAT): ( a extingir)
Són els treballadors que, en possessió de la titulació de diplomatura en tècnic en empreses i activitat turístiques (TEAT) , que porten a terme tasques de tramitació i gestió tècnica i del contingut del lloc de feina, amb un grau mitjà d'exigència en els factors d'iniciativa, d'autonomia i de responsabilitat. Exerceixen funcions de col·laboració tècnica amb les de nivell superior, proposta, gestió, execució, control e inspecció, tramitació e impuls, així com l'aplicació de normativa, propostes de resolució d'expedients normalitzats i estudis e informes que no corresponen a tasques de nivell superior.
Turisme:
Són els treballadors que, en possessió de la titulació de diplomatura en turisme , que porten a terme tasques de tramitació i gestió tècnica i del contingut del lloc de feina amb un grau mitjà d'exigència en els factors d'iniciativa, d'autonomia i de responsabilitat. Exerceixen funcions de col·laboració tècnica amb les de nivell superior, proposta, gestió, execució, control e inspecció, tramitació e impuls, així com l'aplicació de normativa, propostes de resolució d'expedients normalitzats i estudis e informes que no corresponen a tasques de nivell superior.
Protocol:
Són els treballadors que, en possessió de la titulació en Protocol , duen a terme tasques de tramitació i gestió tècnica i del contingut del lloc de feina, amb un grau mitjà d'exigència en els factors d'iniciativa, d'autonomia i de responsabilitat. Exerceixen funcions de comunicació corporativa, relacions institucionals, així com l'aplicació de normativa, propostes de resolució d'expedients normalitzats i estudis e informes que no corresponen a tasques de nivell superior
Enginyeria tècnica informàtica
Són els treballadors que, en possessió d'un cicle d'enginyeria en informàtica desenvolupa activitats de proposta, gestió, execució, control inspecció, tramitació e impuls, estudi e informe, i en general les de col·laboració tècnica amb l'especialitat superior i les pròpies de la professió que li corresponen a aquesta especialitat .Així com les funcions tècniques d'anàlisi, programació i operació de sistemes informàtics.
3. Administratiu/iva: GRUP C
Són els treballadors , en possessió del títol de batxiller, del títol del corresponent cicle formatiu de grau superior o equivalent, o de la formació laboral equivalent, amb coneixements generals d'administració i de les eines ofimàtiques, realitzen activitats administratives de nivell mitjà, organitzen i realitzen amb responsabilitat treballs de tràmit i d'execució de tasques administratives de col·laboració, tramitació, preparació, comprovació, actualització, elaboració i administració de dades, inventari de béns i materials, inspecció d'activitats, tasques ofimàtiques, informació i despatx o atenció al públic, supervisió del manteniment dels edificis i subministrament de materials d'oficina i altres.
4. Auxiliar Administratiu/iva: GRUP D
Són els treballadors que, en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària, del títol de cicle formatiu de grau mitjà o del títol equivalent, o de la formació laboral equivalent, amb coneixements elementals d'administració i de les eines ofimàtiques, realitzen tasques d'oficina o de despatx de caràcter senzill com correspondència, arxiu, càlcul, confecció de documents, registres i d'altres anàlegs, i també informen les persones usuàries i manegen eines ofimàtiques, classificació i registre, i atenció a la ciutadania.
Auxiliar de recepció:
Són els treballadors que, en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària, del títol de cicle formatiu de grau mitjà o del títol equivalent, o de la formació laboral equivalent, amb coneixements elementals d'administració i de les eines ofimàtiques, realitzen tasques d'oficina o de despatx de correspondència, arxiu i confecció de documents, registres i d'altres anàlegs, i també informen les persones usuàries i manegen eines ofimàtiques, classificació i registre, i atenció a la ciutadania.
5. Ordenança/Xofer : GRUP E
A la categoria d'ordenança li corresponen les funcions d'informació sobre la ubicació de locals, custòdia, control i manteniment bàsic de material, mobiliari i instal·lacions, transport, utilització de màquines reproductores, fotocopiadores, classificació i repartiment de la correspondència, trasllat de documents i material, lliurament de notificacions i, en general, d'altres relacionades amb les anteriors.