Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 754321
Acord a la Junta de Govern de Palma per la qual s’aprova el Pla estratègic de subvencions de l’Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, en matèria de participació ciutadana, 2025-2027
La Junta de Govern de Palma en sessió de data 13 de novembre de 2024 ha adoptat el següent acord:
Proposta d'acord a la Junta de Govern de Palma per la qual s'aprova el Pla estratègic de subvencions de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, en matèria de participació ciutadana, 2025-2027
Antecedents
1. El Pla Estratègic de Subvencions es pot definir, d'una manera succinta, com l'instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions. En el Pla Estratègic de Subvencions s'hi reflecteixen els principals eixos de les polítiques públiques que es duen a terme com a instrument de foment d'una determinada activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, i de distribució de la despesa pública de la manera més equitativa possible, tot tenint en compte que qualsevol disposició de fons que faci l'Administració ha d'obeir a un fi públic.
En aquest sentit, l'article 31.2 de la Constitució espanyola de 1978 disposa que la despesa pública ha de fer una assignació equitativa dels recursos públics i la seva programació i execució ha de respondre a criteris d'eficiència i economia. Així, el Tribunal de Comptes, en l'informe de fiscalització núm. 1052, de 30 d'octubre de 2014, dels plans estratègics de subvencions elaborats per diversos ministeris, manifesta que «l'activitat subvencional de l'Administració pública s'ha de planificar amb l'objectiu de fer una assignació equitativa, eficaç, eficient i econòmica dels recursos públics amb ple sotmetiment a la llei i al dret, en coherència amb els principis constitucionals declarats en els articles 31.2 i 103.1 de la Carta Magna».
Aquesta planificació adquireix més rellevància si es té en compte la importància quantitativa i qualitativa de l'activitat subvencional de les entitats integrants del sector públic, que s'empra com a eina per implementar polítiques públiques, com també l'absència de contraprestació en la concessió de subvencions que fa més necessària, encara, la determinació d'objectius.
Un dels principals instruments per planificar l'activitat subvencional és el Pla Estratègic de Subvencions que es regula en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (en endavant, LGS), i en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions i a l'Ordenança municipal de subvencions (BOIB 35, de 12 de març de 2015) (en endavant, OMS). L'exigència del Pla Estratègic de Subvencions fou una novetat introduïda per l'LGS que obliga totes les administracions públiques.
L'LGS estableix en l'article 8.1, amb caràcter de norma bàsica, la necessitat d'elaborar un pla estratègic en el qual es posin en relleu els objectius i els efectes que es pretenen aconseguir mitjançant les subvencions, com també els costs previsibles i les fonts de finançament; i en el mateix sentit ho disposa l'article 4.2 de l'OMS.
En termes anàlegs als establerts per la legislació estatal, l'article 4.1 de l'OMS, relatiu al pla estratègic de subvencions, estableix el següent:
I quant als principis que han de regir en la gestió de les subvencions concedides en el marc de la normativa que les regula, aquests, d'acord amb l'article 5 de l'OMS, són els següent:
Tal com s'ha dit, correspon, per tant, a la Junta de Govern de Palma l'aprovació del pla o plans estratègics de subvencions de l'Ajuntament de Palma, l'elaboració del qual es du a terme d'acord amb les propostes de les regidories que conformen l'estructura de la dita Administració i de les entitats de dret públic que en depenen, tot tenint en compte l'objectiu d'estabilitat pressupostària i la programació pressupostària pluriennal.
El Pla ha de concretar l'abast temporal, les finalitats i els efectes que es pretenen aconseguir, els terminis de consecució, els costs previsibles i les fonts de finançament. Així mateix, el pla ha d'especificar la incidència eventual sobre el mercat dels objectius que es pretenguin aconseguir i, si escau, l'orientació d'aquests objectius cap a la correcció de les errades que s'identifiquin perquè la distorsió del mercat sigui mínima.
2. Una vegada confeccionades les distintes línies de subvencions que es volen promoure en matèria de Participació Ciutadana des de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, a través de la Direcció General de Participació Ciutadana, es vol aprovar el Pla estratègic de subvencions de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, en matèria de participació ciutadana, 2025-2027, que ha de servir de marc per a la concessió de les subvencions resultants de les convocatòries que publiqui la dita direcció general, d'acord amb el contingut d'aquest pla, al llarg d'aquests anys.
3. Quant a les distintes línies de subvenció que es contemplen al Pla, aquestes són les següent:
1. Línia A: subvencions per a les federacions d'associacions de veïns de Palma.
Dins aquesta línia hi podrem trobar diferents sublínies:
2. Línia B: subvencions per a les associacions de veïns de Palma.
Dins aquesta línia hi podrem trobar diferents partides:
3. Línia C: subvencions per a la dotació de béns inventariables per a les associacions veïnals i les seves federacions.
4. Línia D, premis del Concurs de cartells de la Cavalcada dels reis d'Orient, a Palma, «Antoni Socias Cladera» i del Concurs de cartells de Sa Rueta i Sa Rua.
5. Línia E: premis a les carrosses i comparses que participen a Sa Rua.
Fonaments jurídics
1. Constitució espanyola de 1978.
2. Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.
3. Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del règim local.
4. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
7. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
8. Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
9. Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma.
10. Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les Disposicions legals vigents en matèria de règim local.
11. Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
12. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
13. Ordenança municipal de subvencions, aprovada pel Ple de l'Ajuntament el 26 de febrer de 2015 (BOIB núm. 35, de 12 de març).
14. Reglament orgànic de participació ciutadana, aprovat per Acord del Ple de dia 25 de novembre de 2004 (BOIB núm. 187 ext., de 31 de desembre).
15. Reglament orgànic del Govern i de l'Administració de l'Ajuntament de Palma (BOIB núm. 6, de 14 de gener de 2023).
16. Decret de batlia núm. 11129, de 17 de setembre de 2024, de modificació de la denominació de les àrees municipals, l'estructura i els seus titulars (BOIB núm. 125 de 24 de setembre de 2024).
17. Decret de Batlia núm. de 10678 de 10 de setembre de 2024, que modifica el Decret d'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma (BOIB núm. 125 de 24 de setembre de 2024).
Proposta d'acord
Es proposa a la Junta de Govern de Palma que, un cop emesos els informes favorables preceptius, adopti un acord en els termes següents:
1. APROVAR el Pla estratègic de subvencions de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, en matèria de participació ciutadana, 2025-2027, que acompanya aquesta Resolució.
2. ESTABLIR que el Pla estratègic esmentat anteriorment tendrà una vigència de tres anys, des de l'1 de gener de 2025, fins al 31 de desembre de 2027.
3. PUBLICAR aquesta Resolució i el Pla estratègic de referència al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la web de l'Ajuntament de Palma.
Palma, 13 de novembre de 2024
El cap del Departament de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial P.d. decret núm. 3000, de 26/02/14 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014) Alberto Gómez Martí