Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 671998
Resolució de la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual es regula l’actuació administrativa automatitzada per a generar certificats de competència i acreditacions parcials de competència amb el segell electrònic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB)
Fets
1. El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i el Decret 17/2023, de 23 d'agost, a l'article 2.5, lletra d, estableix com a competència de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, la formació professional, excepte l'atribuïda al Servei d'Ocupació de les Illes Balears en els graus A, B i C impartida en centres que no pertanyen al sistema educatiu.
2. El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, a l'article 2.6 n'estableix com a actuació pròpia l'expedició dels certificats de professionalitat i les acreditacions parcials acumulables, d'acord amb la normativa general d'aplicació. Actualment, es tracta de certificats professionals, certificats de competència i acreditacions parcials de competència per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional i el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.
3. Per tal de facilitar la gestió i que la persona interessada pugui rebre al més aviat possible el certificat de competència o l'acreditació parcial de competència, es considera adient generar-los de manera automatitzada i facilitar a la persona interessada poder acreditar-la per tal d'accedir a altra formació o completar un certificat professional.
Actualment, aquests processos de generació i emissió de certificats de competència i d'acreditació parcial de competència es fan mitjançant la intervenció d'empleats públics que, en cap moment, no implica el processament ni la manipulació de les dades extretes del sistema, sense fer cap valoració ni modificació de les dades, per la qual cosa es tracta d'una actuació administrativa susceptible de dur-se a terme de manera automatitzada.
4. En data 28 de maig de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 70, la Resolució de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 22 de maig de 2024, per a aprovar l'actuació administrativa automatitzada per a generar certificats professionals provisionals, certificats de competència provisionals i acreditacions parcials de competència provisionals amb la creació d'un segell electrònic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
Fonaments de dret
1. L'article 41 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que defineix l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació efectuada íntegrament a través de mitjans electrònics per una administració pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa cap empleat públic. En cas que hi hagi hagut d'actuar, preveu que s'ha d'establir prèviament l'òrgan o els òrgans competents, segons els casos, per a definir les especificacions, la programació, el manteniment, la supervisió i el control de qualitat i, si escau, l'auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, amb la indicació de l'òrgan que ha de ser considerat responsable a l'efecte d'impugnació.
2. L'article 42 de la Llei 40/2015 estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica la utilització del segell electrònic, basat en un certificat electrònic qualificat, que reuneix els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un codi segur de verificació.
3. Els articles 19 i 20 del Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, aprovat pel Reial decret 203/2021, de 30 de març, sobre identificació de les administracions públiques mitjançant segell electrònic basat en certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica i els sistemes de signatura electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.
4. L'article 2.6 del Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, n'estableix com a actuació pròpia l'expedició dels certificats de professionalitat i les acreditacions parcials acumulables, d'acord amb la normativa general d'aplicació. Actualment, es tracta de certificats professionals, certificats de competència i acreditacions parcials de competència, per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional i el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.
5. L'article 11.4 lletra i, del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB, indica que són funcions del director o la directora l'expedició de les acreditacions parcials acumulables, actualment certificats de competència i acreditacions parcials de competència.
6. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Autoritzar la possibilitat de generar i emetre de manera automatitzada a través del sistema ESOIB, els certificats següents:
2. Utilitzar com a sistema de signatura de l'actuació administrativa automatitzada que s'autoritza el segell electrònic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), del qual és titular el Servei d'Ocupació de les Illes Balears i que compleix els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica.
Les característiques del certificat electrònic qualificat en què es basa aquest segell es poden consultar a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest certificat es pot validar amb l'aplicació de validació de signatura i certificats en línia i demostrador de serveis d'@firma, VALIDe, accessible des de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o directament al web https://valide.redsara.es/valide/.
3. Establir, com a òrgan competent per a definir les especificacions, la programació, el manteniment, la supervisió i el control de qualitat i, si escau, l'auditoria del sistema d'informació i el codi font, i també com a òrgan responsable a l'efecte d'impugnació de l'actuació administrativa automatitzada a què es refereix el punt 1 de la Resolució, la direcció del SOIB.
4. Aquesta Resolució produirà efectes a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i estarà disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 9 d'octubre de 2024)
La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Maria de la Luz Moreno Romero