Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 624754
Resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa per la qual s'aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del curs 2024-2025 en els centres docents públics de les Illes Balears que imparteixen 4t, 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria
Fets
1. En el preàmbul de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears es pretén fomentar, entre d'altres, un aprenentatge de qualitat per a l'alumnat de totes les etapes, augmentar el rendiment escolar, disminuir la taxa d'abandonament escolar, reduir les desigualtats i abordar la inclusió escolar de tot l'alumnat.
2. Per fer front a la necessitat d'atendre l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'educació primària (EP) i d'educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius i/o no hagin assolit les competències del curs o l'etapa anterior, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar de l'alumnat i millorar-ne l'èxit acadèmic i personal.
3. Una d'aquestes eines és el Programa d'Acompanyament Escolar (d'ara endavant PAE), programa que té com a finalitat que l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats assoleixi progressivament més autonomia i autogestió en el seu aprenentatge, mitjançant l'adquisició d'hàbits d'estudis autònoms i les competències per millorar l'èxit acadèmic i reduir l'abandonament escolar.
4. El PAE es concreta en activitats d'acompanyament i suport t educatiu durant el curs, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l'alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn; d'aquesta manera, també s'assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l'equip docent i la relació amb les famílies.
5. Per al bon funcionament i l'eficàcia del PAE es requereix l'acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.
6. La quantia prevista destinada al programa és d'1.600.000 €. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00 del Pressupost General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, sustentada pel principi de proporcionar una educació de qualitat a tota la ciutadania, en tots els nivells del sistema educatiu. Aquest objectiu s'ha de concretar en una millora dels resultats generals i en la reducció del nombre d'alumnes que no titulen quan acaben l'educació bàsica (BOE 340, de 30 de desembre de 2020).
2. L'article 114 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix que els centres educatius públics disposen d'autonomia pedagògica, de gestió del personal del centre, dels recursos materials i econòmics i d'organització, com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l'alumnat, i per contribuir a garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats i la qualitat de l'educació en els termes recollits en la Llei esmentada i les normes que la desenvolupin (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).
3. El Decret 103/2012, de 21 de desembre, de modificació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, en el qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 192, de 22 de desembre de 2012).
4. L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990, estableix que es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l'horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats d'acompanyament i suport educatiu a alumnes en el marc del Programa d'Acompanyament Escolar als centres educatius.
5. Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig. (BOIB núm. 73, de 31 de maig).
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar del curs 2024-2025 en els centres docents públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats que imparteixen 4t, 5è i 6è d'EP i ESO.
2. Aprovar les bases de la convocatòria, que figuren a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
3. Aprovar els annexos següents:
4. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Servei d'Innovació Educativa i de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 27 de setembre de 2024)
La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa Neus Riera Estarellas
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) del curs 2024-2025 en centres docents públics que imparteixen 4t, 5è i 6è d'educació primària i educació secundària obligatòria
Primer Objecte i finalitat
1. Aquesta convocatòria té per objecte establir les bases del PAE del curs 2024-2025 en centres docents públics de les Illes Balears que imparteixen educació primària i educació secundària obligatòria.
2. La finalitat del Programa és que l'alumnat participant superi els objectius i assoleixi les competències del curs o etapa corresponents, i aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives de progrés, de manera que es redueixi l'abandonament escolar i millori l'èxit acadèmic i personal.
3. Aquest programa implica un acompanyament i suport educatiu, destinats a millorar l'èxit escolar, incidint especialment en l'adquisició d'aprenentatges en les competències específiques de llengües i matemàtiques, i en l'èxit personal i social, desenvolupant el talent, la capacitat d'autonomia i motivació.
Segon Destinataris
Alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats, preferentment els alumnes que es trobin en situació especialment vulnerable per motius socioeconòmics, socioculturals, risc d'abandonament escolar, dificultats de rendiment acadèmic i necessitats específiques de suport educatiu (NESE).
Tercer Quantia del programa
La quantia prevista destinada al programa és d'1.600.000 €. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00 del Pressupost General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.
Quart Sol·licitud de participació
1. El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud que es troba a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
2. El termini per presentar la sol·licitud per mitjans telemàtics és del 2 a l'11 d'octubre de 2024. No s'acceptarà cap sol·licitud presentada fora de termini o que no es tramiti mitjançant la seu electrònica.
Cinquè Desenvolupament del programa
1. Els centres educatius poden sol·licitar fins a un màxim de 7 grups segons les necessitats del centre; els criteris de valoració i el pressupost disponible.
2. Cada grup ha d'estar format per un mínim de 7 alumnes i un màxim de 10 i, en casos justificats, es podrà autoritzar un màxim de 12 alumnes. Si hi ha alumnes que causen baixa voluntàriament o per tenir més de cinc faltes injustificades, s'han d'incorporar els que estiguin en llista d'espera. Si el nombre d'alumnes d'un grup és inferior a 7, s'ha d'informar al Servei d'Innovació Educativa (sie@dgpice.caib.es) a fi de prendre les mesures pertinents (anul·lar el grup, redistribuir els alumnes, etc.). Les sessions continuades de manco de 5 alumnes no es pagaran.
3. S'ha de dedicar un mínim de 65 hores i un màxim de 70 a cada grup, distribuïdes proporcionalment entre el 6 de novembre de 2024 i el 30 de maig de 2025. No es pot modificar el nombre d'hores ni es poden impartir fora d'aquestes dates. En el cas que hi hagi alguna incidència amb relació al nombre d'hores, s'ha de comunicar al SIE (sie@dgpice.caib.es).
4. Les sessions han de ser d'1,5 hores i s'han d'impartir en 2 dies alterns per setmana, sempre fora de l'horari lectiu i de menjador, a partir de les 15.00h.
5. Una vegada publicada la llista definitiva de grups autoritzats a cada centre, la persona coordinadora del programa i els docents que han d'impartir el PAE s'han de reunir per emplenar l'annex 2 (Projecte del centre i horaris) i es pot lliurar fins al 31 d'octubre a través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
6. El professorat s'ha de seleccionar d'entre els docents del centre que s'hagin apuntat al programa voluntàriament. Si hi ha més docents voluntaris que grups autoritzats, l'equip directiu serà l'encarregat de seleccionar el professorat més adient per desenvolupar la feina, amb preferència si imparteixen classe al mateix nivell del grup del PAE. No es poden dividir els grups entre ells, sinó que han de quedar com a suplents.
7. En el cas del personal interí, han de tenir el nomenament, com a mínim, fins al 30 de juny de 2024.
8. Cada grup l'ha d'impartir un únic docent durant tot el curs. Únicament en els grups de 3r i 4t d'ESO es permet que dos docents es divideixin un grup impartint les sessions en dies diferents.
9. Un mateix docent pot impartir un màxim de 2 grups.
10. Si algun docent no pot impartir una sessió per causa major, la pot recuperar un altre dia (sempre dins les dates de duració del Programa i sense fer sessions de més d'1,5 hores) i ho ha de comunicar a la persona coordinadora. Si algun docent és baixa durant el curs, pot impartir les sessions algun docent que hagi quedat en llista d'espera o un docent d'un altre grup, sempre que no se solapin les hores i es comunicarà al SIE mitjançant correu electrònic a l'adreça sie@dgpice.caib.es.
En el cas que no hi hagi docents voluntaris, aquesta situació també es comunicarà al SIE mitjançant correu electrònic.
11. L'equip directiu ha de designar una persona coordinadora que disposarà d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups autoritzats al centre:
Grups autoritzats |
Hores totals de coordinació remunerades per a cada centre |
---|---|
1 grup |
6 hores |
2 grups |
8 hores |
3 grups |
10 hores |
4 grups o més |
12 hores |
Sisè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Universitats
Els compromisos que ha d'assumir la Conselleria són:
a) Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del Programa.
b) Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altre tipus relacionats amb el Programa.
c) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu.
d) Avaluar el procés i els resultats del Programa a partir de les memòries dels centres i dels docents.
Setè Compromisos del centre
Els compromisos que assumeixen els centres participants són:
a) Informar d'aquesta convocatòria el claustre del professorat i el Consell Escolar.
b) Seleccionar els alumnes participants d'acord amb el criteri dels tutors i amb l'ajuda de l'equip d'orientació.
c) Assegurar que es compleixin les bases del PAE, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i de la persona coordinadora.
d) Incloure el Programa en la Programació General Anual del centre.
e) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del PAE.
f) Designar un docent del claustre coordinador del Programa.
g) Seleccionar el personal docent que s'hagi apuntat al programa.
h) Conservar i custodiar durant sis anys tota la documentació original generada del PAE.
Vuitè Compromisos de la família
Les famílies de l'alumnat participant es comprometen a:
a) Emplenar i entregar l'Autorització familiar (annex 6).
b) Assegurar i controlar l'assistència obligatòria dels alumnes.
c) Mantenir relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.
Novè Instrucció del procediment
1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
a) La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.
b) La cap del Departament de Primera Infància i Atenció a la Diversitat o persona en qui delegui.
c) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
d) Dues persones del Servei d'Innovació Educativa, una de les quals actua com a secretària.
2. Són funcions de la Comissió de Selecció:
a) Examinar les sol·licituds i la documentació presentada.
b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.
c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del Programa.
d) Proposar l'adjudicació dels grups als centres educatius participants, una vegada analitzades i valorades les sol·licituds.
e) Revisar i ajustar les quanties previstes de cada partida pressupostària per atendre el màxim de sol·licituds.
f) Ordenar la publicació de les llistes corresponents de centres admesos i grups autoritzats.
g) Resoldre les al·legacions que es puguin presentar.
3. Llistes de centres sol·licitants i de grups autoritzats:
a) La llista provisional de centres participants amb els grups autoritzats a cada centre es publicarà a la pàgina web del Servei d'Innovació Educativa i de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es).
b) Els centres disposaran de 3 dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la llista provisional per formular les al·legacions que trobin oportunes al procediment de la Seu Electrònica de la CAIB.
c) La Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i ordenarà la publicació de la llista definitiva dels grups autoritzats a la pàgina web del Servei d'Innovació Educativa i de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es).
Desè Criteris de valoració
1. S'admetran tots els centres que hagin sol·licitat participar al PAE, sempre que compleixin els requisits de la convocatòria i d'acord amb la disponibilitat pressupostària.
2. Per adjudicar el nombre de grups sol·licitats, la Comissió de Selecció tendrà en compte els criteris de valoració següents:
a) Índex ISEC del centre.
b) Percentatge d'alumnes vulnerables.
c) Nombre d'alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO del centre.
d) Nombre d'alumnes sol·licitats per participar al Programa.
e) Pressupost assignat al programa.
f) Desenvolupament del PAE en convocatòries anteriors, si és el cas.
Onzè Funcions de la persona coordinadora
a) Assessorar i supervisar des del punt de vista pedagògic el bon funcionament del programa.
b) Ser l'enllaç entre els tutors dels alumnes participants i els docents que desenvoluparan el programa.
c) Assegurar-se que els docents compleixen les bases del PAE, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i el coordinador.
d) Gestionar la documentació del programa i esmenar-la en cas que sigui necessari. La persona coordinadora ha d'estar en possessió del certificat digital o DNI electrònic per poder realitzar els tràmits telemàticament.
e) La persona coordinadora és responsable de:
Dotzè Funcions del docent
Les funcions dels docents participants són les següents:
a) Donar suport al coordinador en l'elaboració del Projecte del centre i horaris (annex 2).
b) Dur a terme les mesures d'acompanyament i suport educatiu necessàries per millorar les competències bàsiques de l'alumnat del PAE.
c) Oferir a les famílies informació sobre l'assistència i l'evolució de l'alumne.
d) Emplenar la Memòria i certificat del docent (annex 4) quan acabi el programa.
e) Controlar l'assistència de l'alumnat participant i emplenar el Full d'assistència de l'alumnat (annex 5).
f) Elaborar i proporcionar els materials adequats a l'alumnat.
g) Treballar tècniques per a l'adquisició d'hàbits d'estudi eficaços i d'habilitats socials i de gestió de les emocions.
Tretzè Justificació
Abans del 30 de juny de 2025, s'ha de lliurar a través de la Seu Electrònica la documentació de justificació següent:
a) Memòria i certificat del centre (annex 3): s'ha d'emplenar a través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) a l'apartat «Tràmits: Annexos PAE» d'aquest procediment.
b) Memòria i certificat del docent (annex 4): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.
c) Full d'assistència de l'alumnat (annex 5): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.
Catorzè Pagament del programa
1. Els docents participants i els coordinadors rebran una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 euros bruts per hora de dedicació.
2. Una vegada s'hagi comprovat la documentació de tots els centres sobre la justificació del programa, es procedirà a la tramitació de l'expedient de pagament que finalitzarà amb l'ingrés dins la nòmina de cada docent de les hores corresponents mitjançant una gratificació. Atès que els procediments de pagament de l'administració requereixen una tramitació complexa, l'abonament del PAE pot tardar fins a sis mesos posteriors a la finalització del programa.
Quinzè Servei responsable
Servei d'Innovació Educativa
Tel. 971 17 77 81
sie@dgpice.caib.es
Setzè Documentació
Tota la documentació generada per la convocatòria (inclosos els annexos) que es generi durant el desenvolupament del PAE s'ha de custodiar al centre durant 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria.
DOCUMENTACIÓ DE LA CONVOCATÒRIA
Annex |
Nom de l'annex |
|
Termini de presentació |
Tramesa |
---|---|---|---|---|
Sol·licitud |
Formulari de participació |
Emplenar telemàticament |
Del 2 l'11 d'octubre |
A través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) |
Annex 2 |
Projecte del centre i horaris |
Adjuntar en PDF |
Fins al 31 d'octubre |
|
Annex 3 |
Memòria i certificat del centre |
Emplenar telemàticament |
Fins al 30 de juny de 2024 |
|
Annex 4 |
Memòria i certificat del docent |
Adjuntar en PDF |
||
Annex 5 |
Full d'assistència de l'alumnat |
Adjuntar en PDF |
||
Annex 6 |
Autorització familiar |
No s'envia |
No s'envia |
No s'envia |