Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 609823
Pla estratègic de subvencions de 2024 a 2026
ÀREA DE GENT GRAN I INTERCULTURALITAT
Per acord de la Junta de Govern núm. JGL_20240724_01_009, de 24 de juliol de 2024, s'ha disposat el següent:
PRIMER.- APROVAR el Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Gent Gran i Interculturalitat per als exercicis 2024, 2025 i 2026.
SEGON.- PUBLICAR el Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Gent Gran i Interculturalitat per als exercicis 2024, 2025 i 2026 aquest Acord al BOIB, a la BDNS i al web d'aquest Ajuntament.
TERCER.- DEIXAR SENSE EFECTES el Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI per als exercicis 2023, 2024 i 2025 aprovat per acord de la Junta de Govern de dia 24 de maig de 2023 (Núm. d'acord: JGL_20230524_01_024).
Palma, a data de firma digital (20 de setembre de 2024)
La directora tècnica de Gent Gran i Interculturalitat Jerònia Arbona Roca
PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2024 A 2026 DE L'ÀREA DE GENT GRAN I INTERCULTURALITAT
1. INTRODUCCIÓ
D'acord amb els principis d'eficàcia i transparència, que entre d'altres, han de regir l'activitat subvencional, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix la necessitat d'elaborar un pla estratègic de subvencions que introdueixi una connexió entre els objectius i efectes que es volen assolir, amb les despeses previsibles i les fons de finançament, amb l'objecte d'adequar les necessitats públiques a cobrir a través de les subvencions, amb les previsions de recursos disponibles, amb caràcter previ al seu naixement i de forma plurianual. L'article 8.1 disposa que els òrgans de les Administracions públiques o qualssevol ens que proposi l'establiment de subvencions, amb caràcter previ, haurà de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i efectes que es pretenen amb la seva aplicació, el termini necessari per a la seva consecució, els costs previsibles i les seves fonts de finançament, que es supeditarà, en tot cas, als objectius d'estabilitat pressupostària.
El Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions estableix que els plans estratègics de subvencions es configuren com un instrument de planificació de les polítiques públiques que tinguin com a objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social o de promoció d'una finalitat pública.
L'Ordenança municipal de subvencions estableix en l'art. 4 que ”amb caràcter previ a la tramitació de les convocatòries de subvencions, la Junta de Govern ha d'aprovar un o diversos plans estratègics d'acord amb la informació i les propostes que, a aquest efecte, presentin les regidories. Els plans han de concretar, al menys, l'abast temporal, els objectius i els efectes que es pretenen; el seu termini de consecució, els seus cots previsibles i les seves fons de finanaçament, tot això dins els marc dels objectius d'estabilitat pressupostària i de la programació pressupostària plurianual. (...) L'esmentat pla ha de permetre als òrgans que hagin proposat l'establiment de subvencions el posterior control i l'avaluació, si s'escau, dels resultats derivats de la seva aplicació, a més del control financer que es pugui realitzar per part de la Intervenció.”
La naturalesa dels Plans estratègics de subvencions és, per tant, la d'instrument de gestió de caràcter programàtic sense rang normatiu. La seva efectivitat quedarà condicionada a l'establiment de les diverses línies de subvencions, atenent entre d'altres a la disponibilitat pressupostària de cada exercici.
L'aprovació del Pla estratègic de subvencions no suposa en qualsevol cas que es generi cap tipus de dret en favor de potencials entitats i/o persones beneficiàries que no podran exigir indemnitzacions o compensacions cas que el Pla no es desenvolupi en la pràctica en els seus propis termes.
El Pla estratègic de subvencions és doncs una guia que dins del marc normatiu preestablert fixa la línia a seguir en el foment d'activitats d'interès social en les línies coherents amb les competències municipals i, en aquest cas, de l'Àrea delegada de Gent Gran i Interculturalitat.
La Llei estableix un sistema de seguiment a través del control i l'avaluació d'objectius per tal d'assegurar que aquelles línies de subvencions que no assoleixin el nivell de consecució d'objectius desitjat o que siguin inadequades al nivell de recursos invertits puguin ser modificades o substituïdes per d'altres, més eficaces i eficients o, en el seu cas, eliminades.
Es pretèn, per altra banda, que aquest Pla sigui un instrument facilitador de l'activitat subvencionadora de l'Àrea, que serveixi per millorar l'eficàcia i l'eficiència, que permeti subsanar deficiències i que ofereixi majors garanties, seguretat administrativa i transparència tant als òrgans municipals com a les entitats.
Respon a la necessitat d'adaptació a la vigent estructura del pressupost municipal, a l'estructura i organització dels serveis municipals i a les directrius polítiques i prioritats estratègiques per als exercicis 2024, 2025 i 2026.
Recull així mateix les propostes de millora resultants de les avaluacions d'exercicis anteriors i de les recomanacions emeses en informes de fiscalització.
2. FONAMENTACIÓ
Les convocatòries de subvencions en règim de concurrència competitiva contingudes en aquest Pla responen a criteris de necessitat i d'utilitat pública i social mitjançant les quals es preten una millora en els col·lectius destinataris d'acord a les competències de l'Àrea.
Les subvencions nominatives, que s'instrumentalitzaran mitjançant convenis, tenen caràcter excepcional i responen a raons d'interés públic, social i humanitari. En cada expedient s'haurà de justificar i motivar l'interès públic.
El Decret de Batlia núm. 202400793 de 03/05/2024 modifica l'estructura de l'Administració municipal i delega, entre d'altres, les competències específiques següents en l'Àrea delegada de Gent Gran, Interculturalitat i Igualtat d'Oportunitats:
Gent Gran:
Interculturalitat:
Cooperació internacional:
2.1 MARC NORMATIU
Estatal
General:
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions
Real Decreto 2568/1986, de 28 de noviembre, por el que se aprueba el Reglamento de Organización, Funcionamiento y Régimen Jurídico de las Entidades Locales.
Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions publiques
Llei 40/2015 del Règim jurídic del sector públic
Sectorial:
Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació
Llei 1/2023, de 20 de febrer, de cooperació per al desenvolupament sostenible i la solidaritat global
Autonòmic
General:
Llei 23/2006 de capitalitat de Palma
Sectorial:
Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears
Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social
Llei 12/2018, de 15 de novembre de serveis a les persones en l'àmbit social a la CAIB
Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global
Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears
Llei 9/2019 de 19 de febrer de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears
Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes
Municipal
Ordenança municipal de subvencions
Reglament orgànic de participació ciutadana
2.2 CONTEXT D'INTERVENCIÓ
Amb aquest Pla es preten incidir, mitjançant la convocatòria de subvencions i la subscripció dels convenis per instrumentarlitzar aquelles que estiguin recollides nominativament en cada exercici pressupostari en els àmbits d'intervenció propis de l'Àrea delegada de Gent Gran i Interculturalitat i específicament en aquelles necessitats dels col·lectius que es puguin satisfer en el marc de la col·laboració entre l'Ajuntament i el teixit associatiu que els representa o per al qual treballen.
GENT GRAN
En l'àmbit propi de la gent gran s'identifiquen les necessitats següents:
Les associacions de persones majors realitzen una tasca de proximitat i d'interés social. A Palma coexisteixen diferents models d'associacions: unes més tradicionals seguint la línia de dispensadores d'activitats lúdiques i socialitzadores, d'altres que ja abasten altres tipus d'accions i compromisos des d'una perspectiva més participativa i atenent a la diversitat. Totes elles compleixen una funció social indispensable: impuls de la participació de les persones majors en la vida ciutadana, promoure el benestar físic i emocional, prevenir la soledat i l'aïllament.
Les persones responsables de les associacions són habitualment voluntàries i no perceben remuneració per a aquesta tasca.
El 2015 constaven 78 associacions inscrites al RMEC. Els anys 2022 i 2023 es va donar un descens significatiu, passant a 46. El 2024 es comptabilitzen 35 associacions i 1 federació.
L'activitat que desenvolupen habitualment segueix el calendari escolar amb activitats diferenciades durant les vacances (pasqua, estiu, nadal) on es realitzen altres tipus d'activitats i es preserven els dies festius per descansar.
El col·lectiu que representen és molt divers, sobretot si ens atenem al procés d'envelliment contemplant (OMS) a les persones majors de 50 anys. De fet hi ha entitats que ja es defineixen com a sèniors i majors per poder abastar no sols accions específiques sino també la diversitat d'interessos i situacions que es van presentant a mesura que les persones envelleixen.
Assistim a un canvi de paradigma on les persones majors són subjectes participatius i no objectes d'intervenció.
Es tracta d'entitats molt feminitzades (el percentatge de representació de les dones en les associacions es situa en torn a un 69,00%).
Entre les associacions es presenten diversitat de situacions pel que fa tant al nombre de persones associades, als recursos humans i materials de què disposen per a la realització de les activitats o a la disponibilitat d'equipaments en condicions. En aquest sentit ens trobem de cada vegada amb més amb situacions d'incertesa sobre el futur: en un context de forta pressió immobiliària algunes entitats han manifestat que es troben a punt de finalitzar els contractes de lloguer i esperen una pujada inassumible en els preus o bé amb cessions d'ús per part de tercers que han estat renovades i es preveu intencionalitat de passar els espais que ocupen al mercat immobiliari.
INTERCULTURALITAT I COOPERACIÓ
La Llei 23/2006 de Capitalitat de Palma indica en l'art. 99.1: “L'activitat de prestació dels serveis socials ha de contribuir a fer real i efectiva la igualtat, garantint i facilitant a tota la ciutadania l'accés als serveis que tenen tendència a afavorir un desenvolupament lliure i ple de la persona i dels col·lectius dins la societat, especialment en casos de limitacions i mancances. S'han de prevenir i eliminar les causes que condueixen a l'exclusió social i aconseguir la integració de tota la ciutadania afavorint-ne la solidaritat i la participació. ”En l'art. 99.3 indica que, entre d'altres, és una funció dels serveis socials que es desenvolupen dins l'àmbit municipal de Palma la concessió de subvencions a associacions que treballen en accions humanitàries del tercer món”.
En l'àmbit de la interculturalitat i la immigració a nivell local es detecten les necessitats següents:
En el Registre Municipal d'entitats ciutadanes figuren inscrites 1 Federació de persones estrangeres, 1 Federació de persones d'ètnia gitana, 3 Fundacions, 33 Associacions de persones estrangeres i/o migrades
En l'àmbit de la cooperació internacional, cal considerar les desigualtats entre els països, la vulneració dels Drets Humans en determinades zones, les guerres i els efectes d'emergències climàtiques i mediambientals o la pobresa extrema com a generadors de crisis humanitàries, desplaçaments no desitjats de milions de persones arreu del món o confinaments en camps de refugiats que no compten amb les mínimes condicions per garantir la subsistència.
En el Registre Municipal d'entitats ciutadanes figuren inscrites 19 Associacions humanitàries i de cooperació.
Les associacions i entitats pròpies d'aquest àmbit s'engloben principalment en la categoria “humanitàries i de cooperació”, però també en “atenció i acció social”, associacions de persones migrades i socioeducatives. Majoritàriament es tracta d'entitats petites , amb uns recursos econòmics i materials precaris i on el voluntariat té més pes que el treball contractat. Això no obstant sol tractar-se de voluntariat qualificat amb formació específica i/o experiència laboral relacionada.
Les associacions de persones migrades a Palma realitzen una tasca d'interès social en l'acollida i integració de les persones, facilitant la cohesió i la convivència intercultural.
En la majoria dels casos es dona també un fort component de feminització.
3. OBJECTIUS
Mitjançant aquest Pla es preten col·laborar i donar el suport econòmic necessari a les associacions, federacions i entitats sense fi de lucre de Palma per a la realització d'activitats d'interès general i utilitat pública en els àmbits propis de Gent Gran, Interculturalitat i Cooperació
3.a. Objectius en l'àmbit propi de Gent Gran
3.a.1. Convocatòria anual de subvencions en règim de concurrència competitiva destinades a la realització d'activitats socioculturals i comunitàries per a la gent gran que responguin a objectius de:
La convocatòria contindrà les següents línies:
Línia 1: Activitats de les associacions de persones majors que tenguin com a objectiu la promoció de l'envelliment actiu i la participació de les persones majors. S'inclouran en aquesta línia les activitats socioculturals i de promoció d'un envelliment actiu i saludable realitzades per les associacions de persones majors de Palma:
Línia 2: Activitats d'entitats socials i ciutadanes, incloent les anteriors, que tenguin com a objectiu la participació i la interacció de les persones majors en l'entorn comunitari, la convivència intergeneracional, la soledat no desitjada, la sensibilització front a l'edatisme i la prevenció de les discriminacions per motius d'edat.
Línia 3: Activitats de les Federacions d'associacions de Persones Majors de Palma que tenguin com a objectiu el suport i el foment de l'associacionisme i la sensibilització front a l'edatisme i la prevenció de les discriminacions per motius d'edat.
3.b. Objectius en l'àmbit propi de la Cooperació i de la Interculturalitat
3.b.1 Una convocatòria anual de subvencions en règim de concurrència competitiva per a la realització d'activitats de sensibilització, promoció dels drets humans a la ciutat i la convivència intercultural.
Es preveuen 3 línies d'activitats:
Línia 1: Activitats realitzades per ONG, associacions i entitats sense fi de lucre i del Tercer Sector que tenguin com a objectiu la sensibilització i educació per al desenvolupament, codesenvolupament i els Drets Humans a la ciutat.
Línia 2: Activitats realitzades per federacions i associacions de persones migrades, ONG i entitats sense fi de lucre i del tercer sector, amb l'objectiu de fomentar la participació cívica, cultural i política de les persones estrangeres i/o immigrants al municipi així com la prevenció de conductes discriminatòries, racistes i xenòfobes.
3.b.2. Conveni per instrumentalitzar la subvenció nominativa de l'Ajuntament al Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació.
L'objecte del conveni és fer efectiva la cooperació de l'Ajuntament de Palma, en l'aminoració de les desigualtats des d'una perspectiva global-local i contribuir, en l'aminoració de les desigualtats Nord Sud i davant situacions humanitàries i d'emergència social.
En el conveni per a cada exercici s'indicaran els projectes a subvencionar amb els fons aportats per l'Ajuntament de Palma així com el percentatge que suposa dita aportació sobre l'import total del projecte.
3.b.3 Conveni per instrumentalitzar la subvenció amb l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí (l'AAPSIB) per al programa Vacances en Pau
El conveni entre l'Ajuntament de Palma i l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí de les Illes Balears té per objecte instrumentalitzar la subvenció destinada a promoure activitats per a la recuperació física i emocional dels menors refugiats en campaments saharauís.
3.c. Amb caràcter general es plantegen els següents objectius:
Imports inicials prevists per any
PROGRAMA GENT GRAN |
315.000,00 |
|
Convocatòria anual de subvencions en règim de concurrència competitiva destinades a la realització d'activitats socioculturals i comunitàries per a la gent gran |
315.000,00 |
|
|
Línia 1: Activitats de les associacions de persones majors que tenguin com a objectiu la promoció de l'envelliment actiu i la participació de les persones majors. |
220.000 |
|
Línia 2: Activitats d'entitats socials i ciutadanes, incloent les anteriors, que tenguin com a objectiu la participació i la interacció de les persones majors en l'entorn comunitari, la convivència intergeneracional, la soledat no desitjada, la sensibilització front a l'edatisme i la prevenció de les discriminacions per motius d'edat. |
50.000 |
|
Línia 3: Activitats de les Federacions d'associacions de Persones Majors de Palma Activitats de les Federacions d'associacions de Persones Majors de Palma que tenguin com a objectiu el suport i el foment de l'associacionisme i la sensibilització front a l'edatisme i la prevenció de les discriminacions per motius d'edat. |
44.000 |
PROGRAMA INTERCULTURALITAT I COOPERACIÓ |
181.320,45 |
|
Una convocatòria anual de subvencions en règim de concurrència competitiva per a la realització d'activitats de sensibilització, promoció dels drets humans a la ciutat i la convivència intercultural. |
100.000,00 |
|
|
Línia 1: Activitats realitzades per ONG, associacions i entitats del Tercer Sector que tenguin com a objectiu la sensibilització i educació per al desenvolupament, codesenvolupament i els Drets Humans a la ciutat. |
80.000 |
|
Línia 2: Activitats realitzades per federacions i associacions de persones migrades, ONG i entitats del tercer sector, amb l'objectiu de fomentar la participació cívica, cultural i política de les persones estrangeres i/o immigrants al municipi així com la prevenció de conductes discriminatòries, racistes i xenòfobes. |
20.000 |
Conveni per instrumentalitzar la subvenció nominativa de l'Ajuntament al Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació. |
66.320,45 |
|
Conveni per instrumentalitzar la subvenció amb l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí (l'AAPSIB) per al programa Vacances en Pau |
15.000,00 |
|
TOTAL ÀREA DE GENT GRAN I INTERCUTURALITAT |
496.320,45 |
4. COSTS PREVISIBLES I FONTS DE FINANÇAMENT
El Pressupost de despeses de 2024 preveu crèdits inicials per un import total de 496.320,45 € en concepte de subvencions, distribuïdes de la forma següent:
Subvencions en règim de concurrència competitiva per un import total de 415.000,00 €
Org. |
Pro. |
Eco. |
Descripció |
Crèdits inicials |
20 |
23126 |
48300 |
COOPERACIÓ.- CONVOCATÒRIA SUBV. |
100.000,00 |
Org. |
Pro. |
Eco. |
Descripció |
Crèdits inicials |
22 |
23128 |
48300 |
GENT GRAN.- ENTITATS DE PERSONES MAJORS |
315.000,00 |
En les Bases d'execució del pressupost general de l'exercici 2024 s'estableixen les següents subvencions directes de forma nominativa:
Org. |
Pro. |
Eco. |
Descripció |
Crèdits inicials |
20 |
23126 |
48201 |
COOPERACIÓ.- CONV. ASSOC. AMICS DEL P. SAHARAUI |
15.000,00 |
20 |
23126 |
48301 |
COOPERACIÓ.- APORT. AL FONS MALLORQUÍ DE SOLIDARITAT |
66.320,45 |
Per a atendre les obligacions econòmiques que es derivin de les convocatòries i de les subvencions nominatives incloses en aquest Pla, d'acord amb les possibilitats pressupostàries es reservarà anualment una quantitat amb càrrec a les partides del pressupost de l'Àrea.
Aquestes quantitats es revisaran anualment, després de cada convocatòria, en funció de les necessitats de les entitats i de la disponibilitat pressupostària. També es podran nodrir d'aportacions finalistes extra pressupostàries.
Aquestes quanties i la seva distribució podran ser modificades dins el marc dels objectius d'estabilitat pressupostària, de la planificació pressupostària plurianual, de canvis en les prioritats estratègiques, de la reorganització dels serveis municipals, de noves fonts de finançament extern, de circumstàncies sobrevingudes de caràcter social o humanitari o com a resultat de les avaluacions intermèdies de cada exercici.
En qualsevol cas, per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla estratègic serà necessària la consignació pressupostària corresponent en els Pressupostos municipals anuals i quedarà condicionada al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària.
5. CONSIDERACIONS TÈCNIQUES
D'acord a les principals conclusions i recomanacions del Programa de Control Financer i d'informes de la Sindicatura de Comptes d'exercics anteriors en matèria de subvencions es manten la necessitat de millorar la gestió de l'activitat subvencionadora de l'Àrea.
És necessari doptar les mesures necessàries per garantir el compliment de la normativa aplicable, tant la relativa a subvencions com al procediment administratiu.
5.1. Preparació de les bases, convocatòries i convenis
En la preparació de les convocatòries i els convenis es prendran en consideració i serán informats tècnicament i jurídicament els aspectes següents:
5.2. Les activitats subvencionades
En les convocatòries i convenis emmarcats en aquest Pla es pot donar diversitat d'activitats:
a) Sensibilització, denúncia, participació en processos d'elaboració o modificació de normes o interlocució amb el sector públic i altres agents socials.
b) Promoció i articulació de la solidaritat organitzada i la participació social de la ciutadania i, en particular, del voluntariat social, l'ajuda mútua i l'associacionisme de les persones destinatàries.
c) Detecció de necessitats, recerca i innovació.
d) Provisió (disseny, prestació, avaluació i millora) de serveis de responsabilitat pública, o aliens a aquesta, i realització d'altres activitats o projectes d'intervenció.
En cada cas, s'haurà de precisar en les convocatòries la tipologia d'activitats i si aquesta estigués subjecte al compliment de determinats requisits d'acord a normativa sectorial específica.
A banda d'aquesta tipificació i per aportar major claredat, en cada convocatòria s'hauran de concretar al màxim el tipus d'activitat que podrà ser objecte de subvenció, així com les que quedarien excloses, si fos el cas.
Les activitats objecte de les subvencions contingudes en aquest Pla hauran de tenir un caràcter gratuït per a les persones beneficiàries finals.
5.3. Drets de la infància i l'adolescència
Sempre que sigui adient al seu objecte, entre els criteris de valoració de l'activitat que es preten subvencionar es prendrà en consideració la incidència en la promoció i defensa dels drets de la infancia i l'adolescència i/o de la prevenció de les situacions de vulnerabilitat social que lis puguin afectar.
Quan les activitats per a les quals es presenta la sol·licitud impliquin contacte habitual amb persones menors d'edat segons allò que estableix l'art. 9 de Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, s'haurà d'aportar d'una certificació negativa del Registre Central de Delinqüents Sexuals, referida tant a les persones responsables de l'entitat com a professionals i voluntaris que realitzin les activitats.
5.4. Amb relació a les entitats beneficiàries
En cada una de les convocatòries s'indicarà de forma precisa la tipologia d'entitats o agrupacions de persones que poden tenir la condició de beneficiària, atenent a la normativa general i sectorial aplicable segons l'objecte de l'activitat a subvencionar i determinant la forma d'acreditació dels requisits necessaris per a obtenir dita condició.
Amb cacàcter general podran ser:
Entitats, organitzacions i xarxes legalment constituïdes del Tercer Sector Social de les Illes Balears, que hauran de complir amb les obligacions indicades a l'art. 16 de la Llei 3/2018 i figurar registrades en el Cens públic d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears.
Organitzacions no governamentals de desenvolupament que figurin inscrites en el Registre d'Organitzacions no Governaments de la CAIB
Entitats d'Iniciativa Social que figurin inscrites en el Registre General de la CAIB
Entitats ciutadanes inscrites en el RMEC
Entitats declarades d'utilitat publicomunicipal
En cada una de les convocatòries i prèvia motivació i justificació es podran incloure altres tipologies d'entitats o grups beneficiaris. En qualsevol cas haurà de quedar degudament acreditat en la sol·licitud que:
5.5. Amb relació a la presentació de les sol·licituds
Els formularis de presentació de sol·licituds hauran de respondre a criteris de simplificació i accessibilitat. Hauran de permetre identificar amb claredat la idoneïtat de l'entitat per ser considerada com a beneficiària, la naturalesa i extensió de l'activitat i guardar coherència amb els criteris de valoració que s'indiquin en cada convocatòria.
5.6. Amb relació a la valoració de les sol·licituds:
Els criteris de baremació hauran de ser coherents i guardar relació directa amb la naturalesa de les activitats que es pretenen subvencionar. S'enunciaran de forma que siguin de fàcil comprensió.
S'inclouran en tots els casos criteris de valoració relatius a l'impacte de gènere de les activitats subvencionades, la incorporació de la perspectiva de gènere, a la sostenibilitat mediambiental i a la prevenció de les discriminacions. Aquests hauran de guardar una proporcionalitat raonable amb l'objecte de les subvencions i estar definits de forma comprensible i objectivable.
Sempre que sigui adient amb les activitats objecte de la convocatòria o conveni, es valorarà la inclusió de criteris amb un enfocament multidimensional i interseccional. Entenent com a tal que es tenguin en compte la interacció de diferents eixos de desigualtat que afecten els col·lectius i beneficiaris i que en les activitats es proposin mesures per atendre'ls o compensar-los: edat, sexe, gènere, orientació sexual, origen, cultura, religió... Així mateix s'haurà de prendre en consideració l'impacte de l'activitat en les persones i en el territori/ barri o comunitat.
5.7. Amb relació a la informació i al suport tècnic a les entitats sol·licitants:
De forma simultània a la publicació de les convocatòries de subvencions en règim de concurrència competitiva s'habilitaran mecanismes d'informació accessibles per al conjunt de les potencials beneficiàries: reunions informatives, distribució mitjançant correus electrònics.
En la informació facilitada hi constaran de forma precisa els terminis de presentació de sol·licituds, la documentació requerida, les formes de contacte per a la consulta de dubtes de caràcter tècnic i/o jurídico-administratiu, els terminis i formes de justificació de les subvencions concedides i qualsevol altra aspecte rellevant. Es prestarà especial suport en la presentació i comunicació per mitjans electrònics a les entitats no professionalitzades que presentin dificultats d'accés a les tecnologies.
5.8.Amb relació al seguiment i control de la correcta realització de l'activitat:
En les bases i el convenis s'explicitaran les formes de seguiment i control de la realització de les activitats. S'haurà de garantir com a mínim una actuació de seguiment intermedi que haurà de quedar acreditada documentalment en l'expedient. Un cop notificada la concessió de les subvencions la direcció de l'Àrea designarà les tècniques responsables del seguiment de les activitats subvencionades.
5.9. Amb relació a la justificació:
D'acord a l'Ordenança municipal de subvencions aprovada per Acord del Ple de dia 26 de febrer de 2015 i modificada per acord del Ple de dia 27 de octubre de 2022:
5.10. Amb relació a possibles incompliments:
En les convocatòries i en els convenis s'haurà de fer constar de forma explícita el procediment a aplicar en cas d'incompliment dels requisits i de la legislació aplicable, així com de quines serien les causes de reïntegrament.
5.11. Òrgans competents i responsabilitats
D'acord a allò que es preveu a l'article 7 de l'Ordenança municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma, i en les Bases d'Execució del pressupost 2024, l'òrgan competent per a l'aprovació de les convocatòries (Fase A), l'aprovació de les justificacions i la concessió de les subvencions (Fase D), en els procediments de concurrència competitiva i de concessió directa (Fase AD), incloses en aquest Pla, és la Junta de Govern de Palma.
Els serveis administratius i/o tècnics de l'Àrea de Gent Gran i Interculturalitat donaran compliment a allò que es preveu en les Bases d'Execució del pressupost en el sentit d'exigir i comprovar els justificants i de verificar que no s'ha omès cap dels requisits exigits en la concessió i, previ informe tècnic, proposar l'aprovació de la justificació.
6. AVALUACIÓ DEL PLA
L'avaluació, de caràcter intern, ha de servir per fer els ajusts necessaris a les convocatòries de forma que siguin coherents amb les situacions sobre les quals es pretén incidir. S'hauran d'analitzar els resultats obtinguts, la utilitat pública o social, el grau de compliment dels objectius i l'eficàcia de les actuacions.
El contingut de les conclusions es recollirà en un informe en el qual, a la vista de l'avaluació realitzada, es farà constar la procedència de mantenir o revisar el Pla.
L'avaluació es farà en finalitzar l'exercici pressupostari. Per avaluar el compliment, els resultats i l'impacte es preveuen els indicadors següents:
6.1. Cumpliment de les actuacions previstes en cada exercici
6.2. Resultats totals i per a cada convocatòria
6.3. Impacte:
7. ABAST TEMPORAL
D'acord amb l'art. 4.1. de l'Ordenança municipal de subvencions i d'acord amb allò que disposa el Reial Decret 887/2006, té una previsió per a un període de vigència de tres anys, que s'iniciaran en la data d'aprovació per la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma i comprendrà els exercicis de 2024, 2025 i 2026