Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 481595
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 18 de juny de 2024, relatiu a l'aprovació de les bases específiques i de la convocatòria per classificar places de bomber/bombera, del subgrup C2 a places de bomber/bombera del subgrup C1, del Consell Insular de Menorca, i modificat per Consell Executiu de data 8 de juliol de 2024 (exp. 0605-2024-000108)
D'acord amb la disposició addicional segona relativa a la classificació dels cossos de bombers i altres normes en matèria de personal dels serveis de prevenció i extinció d'incendis (SPEIS) de les administracions locals de la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d'octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, estableix que en l'escala operativa bàsica dels bombers hi ha els llocs de feina de: sotsoficial, caporal, bomber especialista i operadors de comunicacions, tots pertanyents al subgrup C1.
La llei donava cinc anys per adaptar-se a la norma, des de l'endemà de la seva publicació (BOIB núm. 48, de 13 d'abril de 2019), raó per la qual es fa necessària la modificació del catàleg en aquest sentit. La mateixa norma estableix que els funcionaris de l'escala operativa bàsica passaran a integrar-se en el subgrup C1 una vegada acreditada la formació i superat el procés selectiu que es determini, i que aquesta modificació s'ha de fer «sense que aquesta integració hagi d'implicar necessàriament increment de la despesa pública ni modificació de les retribucions totals anuals dels afectats en el moment de la reclassificació». L'objectiu d'aquesta classificació és establir els llocs de feina afectats i el procés per fer efectiva la integració en el subgrup C1.
Per aquest motiu, es va publicar al BOIB el 30 de març de 2024 l'aprovació de la modificació parcial del catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca 2024.
A l'Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 22 d'abril de 2024, es va aprovar la rectificació d'error en l'aprovació de la modificació parcial del Catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca, aprovada pel Consell Executiu de 18 de març de 2024. Concretament, en el lloc de bomber/a es va modificar la titulació requerida i s'establia que allà on diu: «Títol de tècnic en Emergències i Protecció Civil o acreditació equivalent, o el títol de batxiller o titulació equivalent + curs bàsic de bombers homologat per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears», ha de dir: «Títol de tècnic en Emergències i Protecció Civil o acreditació equivalent, o el títol de batxillerat o titulació equivalent».
En diferents meses de negociació, s'han dut propostes de bases per a la seva aprovació i, finalment, a la Mesa de dia 5 de juny de 2024 es van aprovar les bases que s'adjunten com a annex.
Vist l'informe de la cap del Servei de Gestió de Persones en funcions, emès en data 7 de juny de 2024, en el qual proposa portar a aprovació les bases específiques del procés i iniciar el termini per a la presentació de les sol·licituds,
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases específiques per classificar places de bomber/bombera del subgrup C2 a places de bomber/bombera del subgrup C1, del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el document annex.
Segon. Convocar el procés per classificar places de bomber/bombera del subgrup C2 a places de bomber/bombera del subgrup C1, del Consell Insular de Menorca.
Tercer. Ordenar la publicació de les bases esmentades i de la convocatòria de la classificació de places de bomber/bombera al Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes oportuns.
Quart. Iniciar el termini de 20 dies naturals per a la presentació de sol·licituds des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX
BASES ESPECÍFIQUES PER CLASSIFICAR PLACES DE BOMBER/BOMBERA DEL SUBGRUP C2 A PLACES DE BOMBER/BOMBERA DEL SUBGRUP C1, DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
1. Objecte de la convocatòria
És objecte d'aquesta convocatòria la reclassificació d'acord amb l'article 68.4 de la Llei de 27 de març de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de les places de bomber/bombera del subgrup C2 a places de bomber/bombera del subgrup C1 de l'article 76 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, personal funcionari, pertanyents a l'escala d'administració especial, subescala bàsica, del Servei de Protecció i d'Extinció contra Incendis (SPEI) del Consell Insular de Menorca, d'acord amb la disposició addicional segona, classificació dels cossos de bombers i altres normes en matèria de personal dels serveis de prevenció i extinció d'incendis (SPEIS) de les administracions locals de la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d'octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca.
2. Requisits de les persones aspirants
Els aspirants han de ser personal funcionari de carrera; ocupar una plaça/lloc de feina de bomber/a pertanyent al Servei de Prevenció i d'Extinció d'Incendis del Consell Insular de Menorca, i complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant el procés selectiu, els requisits següents:
2.1. Condicions generals
2.1.1. Per ser admeses en el procés selectiu, les persones aspirants han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o la d'un altre estat membre de la Unió Europea o la d'un estat al qual, en virtut de tractats internacionals subscrits per la Unió Europea i ratificats per Espanya, els sigui aplicable la lliure circulació de treballadors, a excepció de les places que directament o indirectament impliquin una participació en l'exercici del poder públic o en les funcions que tenen per objecte la salvaguarda dels interessos de l'Estat o les administracions públiques.
El que s'estableix en el paràgraf anterior també és d'aplicació per a cònjuges dels espanyols i dels nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea, sempre que no estiguin separats de dret, com també els seus descendents i els del seu cònjuge, menors de 21 anys o majors d'aquesta edat que visquin a càrrec seu.
En qualsevol cas, els aspirants que no tenguin la nacionalitat espanyola han d'acreditar documentalment la seva nacionalitat.
b) Haver complert 16 anys en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i no superar l'edat establerta per a la jubilació forçosa.
c) Estar en servei actiu o serveis especials, o en qualsevol altra situació que comporti reserva de lloc de feina de bomber/a en el Consell Insular de Menorca.
d) Estar en possessió del títol de tècnic en Emergències i Protecció Civil o acreditació equivalent, o el títol de batxillerat o titulació equivalent.
e) Estar en possessió del certificat oficial B2 de coneixements de català de conformitat amb l'acord del Consell Executiu de data 5 de setembre de 2022, relatiu a la correcció dels requisits de català en el catàleg de llocs de treball del Consell Insular de Menorca. BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022.
Els estudis de llengua catalana de l'ESO i del batxillerat es poden homologar amb els certificats oficials de coneixements de llengua catalana A2, B1, B2 i C1 de la Direcció General de Política Lingüística.
S'acceptarà l'homologació del certificat de català sempre que la sol·licitud s'hagi fet abans de finalitzar el termini de presentació de sol·licituds.
Els certificats obtinguts a Catalunya i la Comunitat Valenciana i els estudis d'ESO o batxillerat cursats en aquestes comunitats no són directament vàlids per a aquestes convocatòries si no és mitjançant l'homologació per part de la Direcció General de Política Lingüística.
Podeu trobar tota la informació a:
http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?%20lang=can&cC3%B3digo=2064704&coduo=2390443
f) Satisfer els drets d'examen, tal com s'indica en la base 3.
g) Tenir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per a l'exercici de les funcions de l'escala, subescala o classe en què s'inclouen les places ofertes.
h) No haver estat separats, mitjançant un expedient disciplinari, del servei de cap administració pública, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitats de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial. En el cas de nacionals d'un altre estat, no trobar-se inhabilitats o en situació equivalent ni haver estat sotmesos a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, l'accés a una ocupació pública.
2.1.2. El compliment de les condicions i els requisits exigits per poder participar en el procés selectiu s'ha de produir en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i mantenir-se fins a la presa de possessió com a funcionari/ària de carrera.
No obstant això, si durant els processos selectius els tribunals consideren que hi ha raons suficients, poden demanar a qualsevol dels aspirants que acreditin el compliment de totes o alguna de les condicions i els requisits exigits.
2.2 De conformitat amb l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre; el personal que no pugui acreditar la titulació requerida i/o el coneixement de la llengua catalana corresponent al nivell B2 però que reuneixi la resta dels requisits exigits en la convocatòria, pot prendre part en el procés de classificació, però, en cas de superar-lo, restarà en la situació d'«a extingir» en el subgrup C2, excepte que obtengui la titulació requerida i/o l'acreditació del coneixement de la llengua catalana, cas en què serà reclassificat de manera automàtica, prèvia comprovació per part de l'òrgan competent en matèria de funció pública.
3. Drets d'examen
3.1. Les persones aspirants han de satisfer els drets d'examen per a aquesta convocatòria. La taxa es fixa d'acord amb els articles 59 a 62 de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3.2. Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la inscripció en les convocatòries d'oferta pública d'ocupació de 2021 i els subjectes passius són les persones que s'hi inscriuen.
3.3. La taxa és de 6,69 €.
3.4. Queden exemptes del pagament de la taxa les persones amb família nombrosa.
L'acreditació d'aquesta circumstància s'ha de fer mitjançant la presentació del títol de família nombrosa.
3.5. El pagament es fa per mitjans electrònics a través de la plataforma.
3.6. La falta de justificació de l'abonament de la taxa o del dret d'exempció determina l'exclusió de la persona aspirant. En cap cas el pagament a l'entitat col·laboradora substitueix el tràmit de presentació en el termini i en la forma escaient de la sol·licitud.
4. Sol·licituds de presentació
Totes les sol·licituds s'han de presentar en el format oficial que el Consell Insular de Menorca posa a l'abast dels candidats.
4.1. Terminis
El termini per lliurar la sol·licitud és de vint dies naturals comptadors de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria al BOIB. Si el darrer dia de presentació d'instàncies cau en dissabte, diumenge o festiu, es prorroga fins al següent dia hàbil a les Illes Balears.
4.2. Dades consignades a la sol·licitud
Per ser admesos a les proves selectives els aspirants han de manifestar a la sol·licitud que són certes les dades que hi indiquen i que compleixen totes les condicions establertes en les bases, sota la seva responsabilitat i amb independència de la posterior acreditació en finalitzar el procés selectiu. La manca de l'esmentada manifestació és causa d'exclusió de l'aspirant.
Als efectes d'admissió dels aspirants, es tenen en compte les dades que aquests facin constar a la sol·licitud.
Les dades corresponents al domicili, telèfon i adreça electrònica que figurin en la sol·licitud es consideren com les úniques vàlides a l'efecte de notificacions i és responsabilitat dels aspirants comunicar la modificació puntual d'aquestes dades al Consell Insular de Menorca.
4.3. Presentació de sol·licituds
Atès que els candidats són funcionaris del Consell Insular de Menorca, les sol·licituds s'han de presentar de forma telemàtica:
Es pot fer la sol·licitud de manera totalment telemàtica mitjançant DNI electrònic o un certificat digital vàlid. La sol·licitud queda registrada directament.
Documentació que cal aportar:
1. Còpia del títol habilitant.
2. Còpia del certificat oficial de coneixements de català.
3. Còpia de l'abonament de les taxes.
El Consell Insular posa a disposició de les persones interessades una plataforma perquè puguin fer el tràmit telemàtic. A la seu del Consell Insular de Menorca a Maó disposen de terminals i impressores per efectuar els tràmits, així com d'assistència de personal de suport. Cal demanar hora al Servei de Gestió de Persones.
4.4. Amb la formalització i presentació de la sol·licitud, els aspirants hauran de donar el consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessàries per prendre part en la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent.
5. Admissió dels aspirants
5.1. Un cop acabat el termini de presentació de sol·licituds, el conseller que tengui atribuïdes les competències en matèria de personal ha de dictar resolució, en el termini màxim d'un mes, en la qual declari aprovada la llista provisional de persones admeses i excloses.
A més, també es publicarà una llista amb el personal admès que està inclòs en el supòsit previst a la base 2.2; és a dir, que no reuneix la titulació requerida i/o l'acreditació del coneixement de la llengua catalana corresponent al nivell B2.
5.2. Aquesta resolució s'ha de publicar al tauler d'edictes de la corporació i al web del Consell Insular de Menorca: http://oposicions.cime.es.
S'ha de concedir un període de 10 dies hàbils per a esmenes i possibles reclamacions. Les al·legacions presentades s'han de resoldre en el termini màxim dels 30 dies següents a l'acabament del termini de presentació. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució, les al·legacions s'entenen com a desestimades.
5.3. El conseller que tengui atribuïdes les competències en matèria de personal ha de dictar una nova resolució, en la qual declara aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució ha d'assenyalar el dia, l'hora i el lloc de començament de les proves i la composició nominal dels òrgans de selecció.
Si s'accepta alguna reclamació, s'ha de notificar al recurrent en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot seguit, cal esmenar la llista de persones admeses i excloses i exposar l'esmena al tauler d'edictes de la corporació, així com publicar-la al web del Consell Insular de Menorca: http://oposicions.cime.es.
6. Tribunal qualificador
6.1. El tribunal qualificador ha d'estar format per un president i quatre vocals, amb els seus respectius suplents, nomenats lliurement pel conseller que tengui atribuïdes les competències en matèria de personal.
El personal d'elecció o de designació política, els/les funcionaris/àries interins/ines i el personal eventual no poden formar part dels òrgans de selecció.
Tampoc no en poden formar part els representants i les representants de les empleades i dels empleats públics, sens perjudici de les funcions de vigilància i vetlla del bon desenvolupament del procés selectiu.
El tribunal ha de nomenar entre els seus membres un secretari o secretària.
6.2. En la composició del Tribunal, cal vetllar perquè es compleixi el principi d'especialitat, de manera que la meitat més un dels membres tenguin una titulació adequada als diversos coneixements que s'exigeixen en les proves i perquè tots aquests membres tenguin un nivell acadèmic igual o superior al que s'exigeix a la convocatòria. També cal vetllar pel compliment dels principis d'imparcialitat i professionalitat, i tendir a la paritat entre dona i home.
6.3. La pertinença als òrgans de selecció és sempre a títol individual; no es pot exercir en representació o per compte de ningú.
6.4. El tribunal pot disposar la incorporació d'altres professionals com assessors especialistes per a totes o algunes de les proves, amb veu però sense vot.
6.5. L'abstenció i recusació dels membres del tribunal s'ha d'ajustar al que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
6.6. Els òrgans de selecció actuen amb autonomia funcional i els acords que adoptin vinculen l'òrgan del qual depenen, sens perjudici de les facultats de revisió que s'estableixen legalment.
6.7. El tribunal qualificador està facultat per resoldre tots els dubtes o les discrepàncies que es produeixin durant el desenvolupament del procés de selecció.
6.8. Tots els membres dels tribunals qualificadors, els assessors i el personal col·laborador han de percebre, en la quantia vigent, les dietes que els corresponguin per l'assistència a les sessions, d'acord amb el que preveu el Reial decret 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei.
Els tribunals s'han de reunir en horari de feina. Sempre que la sessió ho requereixi, s'ocuparà tota la jornada laboral, continuant els següents dies hàbils fins a la finalització del procés.
7. Desenvolupament del procés selectiu
7.1. Els tribunals han de garantir la confidencialitat del contingut de les proves fins al moment que es duguin a terme.
7.2. Les proves s'han de contestar amb bolígraf blau. El tribunal ha d'excloure les persones en els fulls d'examen de les quals figurin noms, traços, marques o signes que en permetin conèixer la identitat, o els que s'hagin realitzat amb bolígrafs d'altres colors o amb llapis.
7.3. Els aspirants només poden tenir damunt la taula: bolígraf, identificació personal, fulls de qüestionari de preguntes, full de resposta, cinta correctora, foli en blanc i aigua. • Els aspirants no poden tenir a la seva disposició cap mòbil, rellotge intel·ligent ni cap altre dispositiu electrònic ni fer ús de taps auditius. • Els aspirants que arribin tard només poden entrar a l'aula corresponent sempre que encara no s'hagi repartit cap examen.
7.4. Aquest procés d'oposició consta d'una sola prova teòrica del temari general i especial. L'oposició consisteix a respondre per escrit, durant el termini de cent minuts, un qüestionari de setanta preguntes amb quatre respostes alternatives, referides al contingut del temari general i específic de cadascuna de les places convocades. El qüestionaria tindrà la distribució de preguntes següent: una cinquena part correspondrà al temari general, i la resta de preguntes, al temari específic.
Les preguntes del temari general i del temari específic correspondran a la base de dades de preguntes publicades per a aquest procés selectiu.
Cada pregunta només pot tenir una resposta correcta. Les preguntes que els aspirants no hagin contestat o en què hagin marcat més d'una resposta no seran tingudes en compte i, per tant, no resten, i les respostes errònies es valoren de manera negativa. Per cada resposta errònia es descompta una vuitena part del valor d'una resposta encertada.
Només hi ha una convocatòria per a cada prova, i s'exclourà del procés selectiu la persona que no hi comparegui, excepte per causa de força major o per embaràs de risc o part, degudament justificades, i, en tot cas, comunicada aquesta circumstància abans de l'inici de la prova. Als efectes d'aquestes bases, s'entén per força major l'hospitalització o el confinament per covid establert per la UVAC que impossibiliti l'assistència de l'aspirant.
En ambdós casos, la prova s'ha de posposar a l'endemà que desaparegui la causa que ha motivat la impossibilitat d'accedir a les proves i, en tot cas, amb un límit de quinze dies. Aquest retard no pot impedir el desenvolupament normal de les proves previstes per a la resta d'aspirants. L'aspirant accepta fer una prova alternativa.
El mateix dia o, si no, el primer dia hàbil següent a la realització de la primera prova s'han de penjar les preguntes amb les respostes correctes a la web del CIM http://oposicions.cime.es i al tauler d'edictes, i donar un termini de tres dies hàbils per a possibles impugnacions a les preguntes. El tribunal ha de resoldre les impugnacions el dia hàbil següent al del final del termini.
Als efectes de la possible impugnació de preguntes, totes les proves de preguntes amb respostes alternatives han de tenir un 10 % de preguntes de reserva que els aspirants han de contestar però que no puntuaran llevat que hi hagi impugnació d'alguna pregunta.
Resoltes les impugnacions i un cop corregits els exàmens, s'ha de fer pública mitjançant un edicte la nota obtinguda pels aspirants a la web del Consell Insular http://oposicions.cime.es i al tauler d'edictes, tot indicant, si escau, les preguntes impugnades i les preguntes de reserva que passen a formar part de la nota.
Els opositors disposen, després de cadascuna de les proves, de 3 dies hàbils a partir de la publicació de l'edicte per a la revisió de les proves i possibles al·legacions. La revisió de les proves s'haurà de sol·licitar el primer dia hàbil a partir de la publicació de l'edicte. Si no fora possible donar accés a tots els interessats, per la quantitat de sol·licituds presentades, el termini de tres dies s'allargarà fins que tots els candidats hi hagin tingut accés. D'aquesta circumstància, s'haurà de donar raó amb la corresponent publicació a la web del Consell Insular http://oposicions.cime.es. El tribunal ha de resoldre les al·legacions en el termini de set dies a partir de l'endemà de la finalització del termini.
En el cas de proves alternatives per causa de força major, els terminis de presentació d'impugnació de preguntes, revisió d'exàmens i al·legacions s'escurcen a la meitat del termini establert. En un màxim de dotze dies des de la publicació dels resultats provisionals s'ha de publicar l'edicte de resultats definitius.
Aquest procés es podria repetir, si fora necessari, en posteriors convocatòries.
8. Llista d'aprovats i aprovades i presentació de documents
8.1. Un cop finalitzada la qualificació dels aspirants, el tribunal ha de publicar al tauler d'edictes i a la web del Consell http://oposicions.cime.es la llista d'aprovats.
Els òrgans de selecció no poden proposar l'accés a la condició de funcionari d'un nombre d'aprovats superior al de places convocades, sens perjudici del que disposa l'article 61.8 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. Contra aquest resultat es pot interposar recurs d'alçada davant el president de la corporació en el termini i amb l'efecte que estableix l'LRJPAC.
8.2. Els aspirants proposats han de presentar en el Registre General, en el termini de vint dies naturals a partir de l'endemà de l'exposició de la llista de persones aprovades i sense requeriment previ, els documents acreditatius de les condicions de capacitat i dels requisits exigits que es detallen en la base 2a i que són, com a mínim, els següents:
a) Declaració de no estar inhabilitat/ada per a l'exercici de les funcions públiques ni estar separat/ada mitjançant expedient disciplinari de qualsevol administració pública. Els/les aspirants que no tenguin la nacionalitat espanyola han d'acreditar, mitjançant declaració jurada o promesa, que no estan sotmesos a cap sanció disciplinària o condemna penal que els impedeixi l'accés a la funció pública en el seu estat d'origen.
b) Declaració de no estar en cap dels supòsits d'incompatibilitat previstos en la legislació vigent o bé declaració que se sol·licitarà l'autorització de compatibilitat establerta en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
c) En les places en les quals així es determini en les bases específiques i els aspirants no hagin donat el consentiment al Consell Insular per a l'accés a les dades, ara cal presentar el certificat d'antecedents per delictes sexuals.
d) Certificat mèdic oficial de no patir cap malaltia ni defecte físic o psíquic que impossibiliti el desenvolupament de les tasques pròpies del lloc a cobrir.
8.3. Els aspirants que dins del termini fixat, excepte casos de força major, no presentin la documentació que demostri que compleixen els requisits assenyalats en la base 2a no poden ser nomenats o contractats i, en conseqüència, s'haurien d'anul·lar les seves actuacions, sens perjudici de la responsabilitat en què hagin pogut incórrer per falsejar la sol·licitud inicial.
En aquest cas, com també en el supòsit de renúncia de la persona aspirant proposada, el/la president/a del tribunal ha de formular proposta a favor de l'aspirant aprovat que hagi obtingut la puntuació més alta i tengui cabuda en les places convocades a conseqüència de l'anul·lació esmentada. En aquest cas, l'aspirant proposat, mitjançant un requeriment previ, disposa d'un termini de vint dies naturals per presentar la documentació abans esmentada.
9. Període de pràctiques
Amb el benentès que tots dels candidats d'aquesta convocatòria ja són funcionaris de carrera del Consell Insular de Menorca bomber/a i que tot i que actualment pertanyen al subgrup C2 fan les mateixes funcions que es pretenen en el subgrup C1, es convalidarà el període de pràctiques establert en l'article 15 del Conveni col·lectiu del personal laboral i l'Acord marc del personal funcionari del Consell Insular de Menorca.
10. Nomenaments
10.1. Un cop proposat pel tribunal, el conseller que tengui atribuïdes les competències en matèria de personal dictarà resolució, nomenant funcionaris de carrera els aspirants proposats pel tribunal.
10.2. El nomenament com a funcionari de carrera s'ha de publicar en el BOIB. Cal fer el jurament o promesa a què fa referència l'article 62 del TREBEP abans de prendre possessió com a funcionari/ària de carrera.
10.3. La Resolució de nomenament adjudicarà també el lloc de feina definitiu dels nous funcionaris.
10.4. El personal nomenat ha de romandre un mínim de dos anys en la destinació d'adscripció per poder participar en concursos de provisió de llocs del mateix nivell.
10.5. El personal funcionari de carrera del Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis del Consell Insular de Menorca que no participi en la convocatòria i el que hi participi però no superi el procés selectiu passarà a la situació d'«a extingir» en el subgrup C2.
El personal que reuneixi els requisits exigits en la convocatòria excepte el requisit de la titulació requerida i/o l'acreditació del coneixement de la llengua catalana que hagi pres part en el procés de classificació, i hagi superat el procés, restarà en la situació d'«a extingir» en el subgrup C2, excepte que obtengui la titulació requerida i/o l'acreditació del coneixement de la llengua catalana, cas en què serà reclassificat de manera automàtica, prèvia comprovació per part de l'òrgan competent en matèria de funció pública.
10.6. De conformitat amb l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre publicat al BOIB núm. 6 de 14 de gener de 2020, la integració dels funcionaris de l'escala operativa bàsica dels cossos de bombers de les administracions locals en el subgrup C1, una vegada acreditada la formació i superat el procés selectiu que es determini, s'efectuarà sense increment de despesa pública ni modificació de les retribucions totals anuals dels afectats, de tal manera que els augments en la quantia de les retribucions bàsiques es compensaran amb la reducció en idèntic import de les retribucions complementàries de quantia fixa i meritació periòdica.
11. Incompatibilitats i règim del servei
En l'exercici de la funció pública atribuïda a la plaça a la qual ha estat destinat, és aplicable al funcionari la normativa vigent sobre el règim d'incompatibilitats en el sector públic, en compliment de la qual l'aspirant, abans d'incorporar-se al servei de la corporació, ha d'efectuar una declaració d'activitats i, si escau, sol·licitar la compatibilitat en el formulari que li facilitarà el Servei de Gestió de Persones. La presa de possessió se suspendrà fins que s'obtengui l'acord sobre la sol·licitud.
12. Incidències
12.1. Les llistes definitives de persones admeses i excloses i els nomenaments com a funcionaris/àries de carrera del nou subgrup poden ser impugnats per les persones interessades mitjançant la interposició de recurs d'alçada davant l'òrgan competent de la corporació o de l'autoritat en qui s'hagi delegat, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se notificat o publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), sens perjudici de poder utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no s'ha notificat la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
12.2. Els actes i les resolucions dels tribunals qualificadors, en tant que es tracta d'òrgans col·legiats dependents de la presidència de la corporació, s'han d'ajustar als criteris que s'estableixen en l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i poden ser recorreguts en alçada davant l'òrgan que els ha nomenat en el termini d'un mes des que s'hagin publicat o notificat.
12.3. Contra les convocatòries i bases es pot interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes comptador de l'endemà de la data de publicació. Aquest recurs s'entendrà desestimat si no s'ha notificat la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició, amb la qual cosa quedaria llavors oberta la possibilitat d'interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de la data de la publicació davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
Disposició addicional
En el que no preveuen aquestes bases, s'ha d'aplicar el que determina el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.
ANNEX I Convocatòria i temari CONVOCATÒRIA. BOMBER/A
- Denominació: Bomber/a
- Nombre de places que es convoquen: 28
- Tipus: Funcionari
- Escala: Administració especial
- Subescala: Tècnica
- Grup: C, subgrup C1
- Titulació: títol de tècnic en Emergències i Protecció Civil o acreditació equivalent, o el títol de batxillerat o titulació equivalent
- Nivell de català: B2
* De conformitat amb l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre el personal que no pugui acreditar la titulació requerida i/o el coneixement de la llengua catalana corresponent al nivell B2 però que reuneixi la resta dels requisits exigits en la convocatòria, pot prendre part en el procés de classificació, però, en cas de superar-lo, restarà en la situació d'«a extingir» en el subgrup C2, excepte que obtengui la titulació requerida i/o l'acreditació del coneixement de la llengua catalana, cas en què serà reclassificat de manera automàtica, prèvia comprovació per part de l'òrgan competent en matèria de funció pública.
TEMARI GENERAL. Subgrup C1
Tema 1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals. Competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La reforma de l'Estatut d'Autonomia.
Tema 2. Els consells insulars. Característiques generals. Composició, organització i competències en el marc legislatiu estatal i autonòmic.
Tema 3. La funció pública local. Classes de personal. Règim jurídic del personal de les entitats locals de les Illes Balears. Els drets i els deures de les persones empleades públiques. Situacions administratives. Incompatibilitats i règim disciplinari.
Tema 4. Drets i obligacions de relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques. Canals d'atenció a la ciutadania: presencial, telefònic i electrònic. Transformació de les oficines de registre en les oficines d'assistència en matèria de registre: noves funcions. Registre electrònic: normativa estatal bàsica i autonòmica. Queixes i suggeriments.
Tema 5. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals. Riscs i mesures preventives associades al lloc de treball.
Tema 6. Normativa estatal i autonòmica en matèria d'igualtat i contra la violència de gènere: disposicions generals, objecte, principis i polítiques públiques. La violència masclista: definició, prevenció i dret a la protecció efectiva.
Tema 7. Marc normatiu relatiu a la protecció de dades de les persones físiques. Principis de la protecció de dades personals. Drets de les persones. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.»
TEMARI ESPECÍFIC BOMBER/A
Tema 1. Terminologia bàsica de prevenció reglamentària d'incendis (annex A CTE-DB-SI. RD 314/2006): altura d'evacuació. Densitat de càrrega de foc. Escala protegida. Escala especialment protegida. Escala oberta a l'exterior. Origen d'evacuació. Reacció al foc. Resistència al foc.
Tema 2. Recorregut d'evacuació i recorreguts alternatius. Sortides de planta, edifici i emergència. Sector d'incendi. Sector sota rasant. Vestíbul d'independència. Zona d'ocupació nul·la.
Tema 3. Construcció bàsica: sistemes constructius. Tipus d'edificis. Materials de construcció. Fonamentació. Murs i pòrtics. Forjats. Façanes. Cobertes. Escales.
Tema 4. Procediment asèpsia.
Tema 5. Atenció sanitària i primers auxilis: fractures. Ferides i hemorràgies. Estat de xoc. Cremades. Intoxicacions. Asfixia. Electrocucions. Reanimació cardiopulmonar. Recollida i transport de ferits.
Tema 6 Meteorologia bàsica: atmosfera. Pressió i configuracions isobàriques. Masses d'aire. Front polar i gota freda. Particularitats meteorològiques i climàtiques a l'illa de Menorca.
Tema 7. Geografia física de Menorca: situació i coordenades geogràfiques. Extensió. Relleu. Costes. Hidrologia. Comunitats vegetals.
Tema 8 Coneixement del territori: Menorca. La insularitat. Els municipis, les comarques i les zones urbanes. Distribució de la població actual. Espais naturals protegits i zones forestals. Incendis forestals. L'impacte demogràfic del turisme i l'estacionalitat poblacional. Zones turístiques. Localització industrial: els polígons industrials i de serveis.
Tema 9. Cartografia i topografia bàsica: mapa i escala. Representació del relleu. El mapa topogràfic nacional. Signes convencionals. El pendent i el perfil topogràfic.
Tema 10. Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges de diferents característiques i suports (convencionals i digitals). Escales gràfiques i numèriques. Tècniques d'orientació geogràfica convencionals i eines digitals d'orientació i localització.
Tema 11. Toponímia de Menorca: principals vies, poblacions, urbanitzacions.
Tema 12. Xarxa de comunicacions i infraestructures de Menorca: la xarxa de carreteres. Ports comercials i esportius.
Tema 13. Alerta foc. Regulació de l'ús del foc. Cremes i ús de foc.
Tema 14. Ventilació pressió positiva. Tècniques. Tàctica.
Tema 15. Backdraft. Flashover. Boilover. Rollover.
Tema 16. Intervencions en baixa i nul·la visibilitat.
Maó, 30 de juliol de 2024
Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)