Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 485615
Acord del Consell de Govern de 2 d’agost de 2024 pel qual s'aprova la modificació de la previsió de les prestacions i els serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar durant l'any 2024 i es declaren els serveis d’interès econòmic general, aprovada per acord del Consell de Govern de 22 de març de 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La gestió dels serveis socials es pot fer mitjançant diverses fórmules, tal com indica l'article 89 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Entre altres, l'acció concertada és la figura de col·laboració entre el sector públic i el privat que més s'adequa als principis que han de regir el sistema de serveis socials, especialment arran de l'aprovació de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'article 2 d'aquesta llei preveu que les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una equitat i qualitat adequades de les prestacions incloses en la cartera de serveis, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació.

A més a més, el mateix article dóna una definició del règim d'acció concertada com és la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la Cartera de serveis socials.

Amb la finalitat de garantir la publicitat i la transparència, la Llei 12/2018 disposa que, amb una periodicitat anual, les administracions de les Illes Balears competents en matèria social, com a part de les competències en planificació, han de fer una previsió de les prestacions i els serveis que pretenen que siguin objecte d'acció concertada, juntament amb una taxació del cost i un informe justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, de la idoneïtat de la modalitat de gestió elegida i de la planificació establerta per dotar-se de mitjans propis per a la gestió directa d'aquestes prestacions o serveis quan sigui previsible que s'hagin de prestar permanentment i, a més, siguin essencials per a l'efectivitat dels drets socials.

Aquesta planificació també ha de definir, si s'escau, els serveis considerats, de manera excepcional, serveis d'interès econòmic general. Per determinar-ne

aquest caràcter, s'ha de tenir en compte, com a criteri fonamental, l'arrelament de les persones usuàries als serveis i la implantació dels serveis al territori.

Per Acord del Consell de Govern de 22 de març de 2024 s'aprovà la previsió de les prestacions i els serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar durant l'any 2024 i es declaren els serveis d'interès econòmic general (BOIB núm. 40 de 23 de març de 2024).  L'annex I d'aquest Acord inclou, com una de les prestacions i  serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar durant l'any 2024, la prestació tecnològica de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència. Aquest servei, a més a més,  és d'interès econòmic general i per tant està inclòs també en l'annex II, concretament en l'apartat, b) Prestacions per a persones en situació de dependència.

Amb data 25 de juliol de 2024,  el director d'Atenció a la Dependència  va emetre informe justificatiu sobre la necessitat de modificació de la previsió de prestacions i serveis que s'han de concertar durant 2024. Concretament de la prestació: ‘6.2. la Prestació tecnològica de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència'.

Al respecte, exposa que desprès d'una avaluació i anàlisi de les dades de com s'ha estat prestant el servei de teleassistència en els darrers anys a les Illes Balears, així com d'un estudi comparatiu de com s'està prestant aquest servei a altres comunitats autònomes, s'ha arribat a la conclusió de la necessitat de donar un nou impuls a aquesta prestació tecnològica a fi d'aconseguir la universalització d'aquest servei així com anar incorporant de manera gradual noves prestacions, tecnològiques i/o tècniques, al servei de teleassistència, atès que la inèrcia és que aquesta prestació s'encamini cap a un servei de teleassistència avançada envers la teleassistència bàsica que fins ara a les Illes Balears ´és la tipologia de servei predominant.

Aquest impuls ha implicat dur a terme un recàlcul del nombre d'usuaris potencials que poden ser beneficiaris del servei en les seves dues modalitats (bàsica i avançada) apostant cada vegada més per la implementació de la teleassistència avançada.

D'altra banda també s'ha fet necessari el recàlcul del preu per usuari i mensualitat  motivat principalment que s'ha tingut en compte la migració dels sistemes analògics cap a sistemes digitals que garantiran una millor qualitat de la prestació però que suposa un major cost (terminals digitals, targetes sim, línies de telefonia multioperadors, noves plataformes de gestió, etc.)

Tot això implicarà la necessitat de comptar amb més professionals, de forma especial, pel que es refereix al coordinadors del servei que són bàsicament els responsables de fer el seguiment de les persones usuàries bé de forma remota, bé de forma presencial en domicili de la persona usuària. També és necessari modificar la durada inicial prevista dels concerts establint una durada de 2 anys atès que aquest període servirà de transició entre el servei de teleassistència que actualment es desenvolupa a les Illes Balears i el servei de teleassistència que es vol implementar i que es basa principalment en el servei de teleassistència avançada que inclou serveis tecnològics més avançats que l'actual acció concertada no inclou, com ara la supervisió remota o els patrons de vida així com nous programes d'atenció integral.

Finalment, el director general d'Atenció a la Dependència informa que aquesta modificació de la previsió de la concertació no suposa un increment en el pressupost del 2024.

Segons el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Afers Socials, du a terme, entre altres competències, la planificació de la política de serveis socials. 

Finalment cal indicar que aquesta previsió té caràcter estimatiu, sense perjudici que les dades reflectides puguin variar sensiblement, especialment pel que fa al calendari indicat.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, en la sessió de 2 d'agost de 2024, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Modificar el punt 6.2 de l'Annex I de l'Acord del Consell de Govern de 22 de març de 2024, (BOIB núm. 40 de 23 de març de 2024), pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar durant l'any 2024 i es declaren els serveis d'interès econòmic general, en els termes següents:

6.2. Prestació tecnològica de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència

Convocatòria per entitats acreditades:

- Ubicació: Illes Balears

- Núm. de dispositius :

Teleassistència bàsica: 11.000 terminals mensuals per 2024; 12.000 terminals mensuals per 2025; 12.000 terminals mensuals per 2026; 

Teleassistència avançada: 7.000 terminals mensuals per 2024; 9.000 terminals mensuals per 2025; 11.000 terminals mensuals per 2026; 

- Preu del servei a concertar:

Teleassistència bàsica: 14,38 €/mes (sense IVA), i 14,96 €/mes (IVA inclòs) pel període entre dia 1 d'octubre de 2024 i dia 31 de de desembre de 2024; 16,01 €/mes (sense IVA) i 16,65 €/mes (IVA inclòs)  pel període entre dia 1 de gener de 2025 i dia 31 de de desembre de 2025 i 17,66€/mes (sense IVA) i 18,37€/mes (IVA inclòs) a partir de dia 1 de gener de 2026.

Teleassistència avançada: segons les necessitats específiques de cada persona usuària una mitjana de 23,50 €/mes (sense IVA), i 24,44 €/mes (IVA inclòs) pel període entre dia 1 d'octubre de 2024 i dia 31 de de desembre de 2024; 25,29 €/mes (sense IVA) i 26,30 €/mes (IVA inclòs)  pel període entre dia 1 de gener de 2025 i dia 31 de de desembre de 2025 i 27,09€/mes (sense IVA) i 28,17€/mes (IVA inclòs) a partir de dia 1 de gener de 2026.

- Data prevista de convocatòria: tercer trimestre de 2024

- Previsió de l'inici del concert: quart trimestre de 2024

- Pressupost: 10.593.990,00 € (sense IVA) i 11.017.749,60 €  (IVA inclòs)  les tres anualitats

- Durada: 2 anys (24 mensualitats).

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 d'agost de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens