Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 457946
Acord del Consell de Govern de 19 de juliol de 2024 pel qual s’aprova la relació de projectes que s’han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual Extraordinari 2023; aprova modificacions, renúncies i pròrrogues relatives a diversos projectes, i ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, determina, en l'article 20.3, que la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible ha d'elaborar un pla anual d'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris amb criteris d'equilibri territorial.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible, determina, en l'article 51.1, que, d'acord amb el que disposa l'article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d'elaborar un pla anual de l'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.

L'article 44 del Decret esmentat determina en el punt 2 les competències del Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible i en concret la lletra a) disposa la competència d'aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible (Pla ITS).

El 18 de desembre de 2023, la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible va aprovar el Pla Anual Extraordinari per al Període 2023, que va ser ratificat pel Consell de Govern el 22 de desembre de 2023.

Respecte d'aquest Pla Anual Extraordinari, la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible va aprovar, en la sessió de 9 de juliol de 2024, una correcció d'errors aritmètics continguts en els articles 19 i 22, perquè, en la redacció original, es va determinar que s'alliberaven 66.603.651,23 € i l'esmentada quantitat no era correcta, atès que hi havia un import de 4.994.839,00 € de renúncies de projectes del Pla ITS 2023 (ordinari) que s'havien ja quantificat en l'article 22 (motiu pel qual es computava dues vegades) i, per altra banda, perquè el projecte 2023/094 presentava unes necessitats pressupostàries per anualitats que no corresponien al que s'havia estimat, concretament hi havia un import de 700.000 € imputable a l'anualitat 2024 que no es repartia entre les anualitats 2025-2028, per la qual cosa aquest crèdit no s'alliberava. Per aquesta raó es va fer una nova redacció dels articles 19 i 22, que es ratifica mitjançant aquest Acord.

Així mateix, l'article 20 de la Llei 2/2016, de 30 de març, que crea la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, afirma que li correspon proposar els projectes que s'han d'executar amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible a partir dels projectes que presentin les administracions públiques que formin part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen, segons els casos, i també la resta d'entitats que formin part de la Comissió, sempre que, en aquest darrer cas, aquestes entitats comptin amb el vistiplau de l'administració que s'hagi de fer càrrec del projecte.

La Llei estableix que, per mitjà d'un decret, s'han de determinar la composició, les competències i el règim de funcionament d'aquesta Comissió. Aquest decret és el Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l'impost sobre estades turístiques i de mesures d'impuls del turisme sostenible, que dedica el títol IV a la regulació de la Comissió, la qual es configura com un òrgan consultiu i de proposta del Govern de les Illes Balears, sense personalitat jurídica pròpia, que s'integra en la Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme (ara, i en funció del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma, s'ha d'entendre Conselleria de Turisme, Cultura i Esports), de la qual depèn orgànicament.

Atès això, el punt 4 de l'article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o consellera competent en matèria de turisme ha d'elevar les propostes de la Comissió al Consell de Govern perquè les aprovi. Un cop aprovades, s'han d'executar mitjançant els instruments jurídics que es considerin més adequats per a cada projecte i s'ha de donar publicitat general de l'aprovació i l'execució d'aquestes propostes mitjançant un lloc web específic.

En aquest punt és important fer esment a l'article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que, en el punt 2, afirma que les despeses estructurals que, amb independència dels seus imports, puguin generar noves despeses recurrents (o un increment d'aquestes) de quantia superior a 100.000 euros anuals, prèviament a l'acte d'autorització de la despesa que correspongui a la inversió o a l'actuació inicial, han de ser autoritzades pel conseller o consellera competent en matèria d'Hisenda i Pressuposts.

 

Atesa l'aprovació dels projectes pel Consell de Govern, del qual forma part aquest conseller o consellera, es considera que queda complert aquest tràmit d'autorització.

Atès que el capítol V del Pla Anual Extraordinari 2023 disposa que l'aprovació de projectes pel Consell de Govern està condicionada a l'existència de crèdit adient i suficient per fer front a les obligacions que es puguin desprendre de l'execució d'aquests, la Direcció General de Pressuposts ha informat sobre la disponibilitat dels crèdits pressupostaris que són necessaris per fer front a les despeses que es derivaran de l'execució dels projectes. La tramitació de les despeses que se'n derivin ha de tenir lloc d'acord amb el procediment que estableix la normativa economicofinancera que és d'aplicació.

El 9 de juliol de 2024, a proposta del Comitè Executiu, el Ple de la Comissió va aprovar la selecció dels projectes que s'han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponents al Pla Anual Extraordinari 2023, que consten en la relació que s'annexa a aquest Acord i que el conseller de Turisme, Cultura i Esports ha elevat a aquest Consell de Govern perquè els aprovi.

En tots els casos, es fan els aclariments següents respecte de determinats projectes:

  • 2023-159 - II fase Palau de Congressos d'Eivissa, projecte adjudicat a l'Ajuntament de Santa Eulària del Riu. L'import adjudicat de 10.000.000 € és per dur a terme únicament la primera anualitat del projecte.
  • 2023-180 - Rehabilitació de l'edifici núm. 203 del Parc Insular de Serveis sa Coma per a una residencia d'estudiants, projecte adjudicat al Consell Insular d'Eivissa. L'import adjudicat de 297.781 € correspon únicament a la redacció del projecte.
  • 2023-192 - Itinerari per als vianants en el tram de costa de Figueretes, es Viver, Eivissa, mitjançant solucions de baix impacte, projecte adjudicat a l'Ajuntament d'Eivissa. L'import adjudicat de 153.157,27 € correspon únicament a la redacció del projecte.
  • 2023-195 – Modernització del recinte firal d'Eivissa. L'import que s'adjudica és per dur a terme únicament les actuacions següents durant l'any 2024:
    • Instal·lació de cortines abatibles elèctriques............................396.088,18 €
    • Instal·lació de 3 pantalles i 2 tòtems electrònics LED......…...200.000,00 €
    • Renovació dels equipaments de so i imatge.............................200.000,00 €
  • 2023-176 - Projecte de reforma, conservació, millora i reordenació d'espais, del camp municipal d'esport Infante Lois del Port de Sóller per fomentar el turisme sostenible esportiu, Ajuntament de Sóller. L'import assignat de 508.200 € és per a la redacció del projecte d'execució i direcció d'obra.

Per altra banda, en la mateixa data, la Comissió va aprovar renúncies, pròrrogues i modificacions de projectes corresponents a diversos plans anuals a fi d'elevar-les al Consell de Govern:

Aprovació de la renúncia de l'expedient ITS2017-041: ampliació i millora del tractament de l'EDAR d'Inca. Renúncia total del projecte per un import de 12.605.549,11 €.

Aprovació de la renúncia de l'expedient ITS2017-046: gestió i conservació dels espais naturals amb persones amb risc d'exclusió social. Renúncia parcial per un import de 294.740,10 €.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2016-001: creació de l'Institut de Recerca de les Illes Balears. Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. Actual Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació. La sol·licitud de pròrroga extraordinària ve motivada perquè, un cop aprovada la Llei de la ciència, la tecnologia i la innovació, el projecte s'ha d'adaptar al nou context de canvi de legislatura i de replantejament de les característiques que ha de tenir la institució en la legislatura actual i amb el projecte liderat per la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital. D'aquesta manera, es podrà avançar en la creació estratègica de l'Institut, atès el seu interès d'àmbit social i com a seu de personal investigador d'alt nivell. Per Resolució del director de l'AETIB de 27 de maig de 2024, es modifica la Resolució de 13 de desembre de 2019 per la qual s'aprovà una transferència a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (actual Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació) per al projecte ITS2016-001: creació de l'Institut de Recerca de les Illes Balears, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2017. El termini d'execució del projecte és del 20 de maig de 2019 fins al 7 d'agost de 2026, la qual cosa suposa una ampliació del termini de 48 mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2017-096: cambreres de pis i salut (Servei de Salut de les Illes Balears). La motivació de la sol·licitud de la pròrroga extraordinària és que la qualitat en la salut de les cambreres de pis és essencial per a l'economia balear, atesa la rellevància que té el sector turístic per a les Illes Balears. Per això, la importància que aquest projecte continuï. A més, gràcies a la difusió científica es pot ajudar a millorar el sector i, per tant, l'economia balear. Tal com s'indica en la sol·licitud presentada, han sorgit circumstàncies no imputables a l'entitat que han ocasionat la necessitat d'obtenir una pròrroga extraordinària, com ara problemes de programari per poder calcular els resultats de l'anàlisi i el procés laboriós que implica publicar articles en revistes científiques. Per Resolució del director de l'AETIB de 29 de desembre de 2023 es modificà la Resolució de 17 de juliol de 2018 per la qual s'aprovà una transferència al Servei de Salut de les Illes Balears per al projecte ITS2017-096: cambreres de pis i salut, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2017. El termini d'execució del projecte és de l'1 de gener de 2018 fins a l'1 de gener de 2025, la qual cosa suposa una ampliació del termini de divuit mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2017-053: col·lectors i emissari terrestre de l'EDAR d'Andratx (ABAQUA). La motivació de la sol·licitud de la pròrroga extraordinària és que ha estat preceptiva la intervenció d'altres administracions com són la Direcció General de Recursos Hídrics; la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat i la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca; la Demarcació de Costes; Ports de les Illes Balears, i l'Ajuntament de Calvià, per tal de poder dur a terme les actuacions necessàries per executar el projecte. Per Resolució del director de l'AETIB de 19 de gener de 2024 es modificà la Resolució de 12 de juliol de 2018 per la qual s'aprovà una transferència a ABAQUA per al projecte ITS2017-053: col·lectors i emissari terrestre de l'EDAR d'Andratx, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2017. El termini d'execució del projecte és del 10 de juliol de 2018 fins al 31 de desembre de 2026, la qual cosa suposa una ampliació del termini de disset mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2017-022: cooperació i innovació (FOGAIBA). La motivació de la sol·licitud de pròrroga extraordinària es fonamenta en una gran pèrdua de personal tècnic del Servei de Desenvolupament Rural, en concret, set places. L'ocupació d'aquestes places està costant un esforç considerable al FOGAIBA, per una banda, per continuar tot amb el procediment establert i, per l'altra, per la manca de tècnics especialistes en la matèria. Per Resolució del director de l'AETIB de 15 d'abril de 2024 es modificà la

Resolució del director de l'AETIB de 20 de juliol de 2018 per la qual es va aprovar una transferència a FOGAIBA per al projecte ITS2017-022: cooperació i innovació, per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2017. El termini d'execució del projecte és del 26 de juny de 2018 fins al 13 d'octubre de 2024, la qual cosa suposa una ampliació del termini de sis mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2017-033: projecte de recuperació i condicionament dels camins del bosc de Bellver. Ajuntament de Palma. La motivació de la sol·licitud de la pròrroga extraordinària es basa en el fet que el procediment per contractar les actuacions del projecte ha estat separat en dos lots: el primer, el projecte de delimitació i restauració de camins i senders està finalitzat i recepcionat el 15 de juny de 2023. El segon, senyalització de camins interiors del bosc de Bellver, va ser declarat desert després del procés de licitació, perquè, en el termini reglamentari, no es va presentar cap licitador o licitadora. Aquest fet no podia ser previst a l'hora de planificar les actuacions i, per tant, ha suposat necessàriament una demora en els terminis totals. Per Resolució del director de l'AETIB de 24 de maig de 2024 es modifica la Resolució de 20 de juliol de 2018 per la qual s'aprova una ajuda a l'Ajuntament de Palma per al projecte ITS2017-033 de recuperació i condicionament dels camins del bosc de Bellver, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2017. El termini d'execució del projecte és del 4 de juny de 2018 fins al 20 d'agost de 2025, la qual cosa suposa una ampliació del termini de dotze mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2017-059: redacció del projecte de conducció d'aigua Petra-Manacor (ABAQUA). La motivació de la sol·licitud de la pròrroga extraordinària, segons ha manifestat la part interessada en la sol·licitud, ha estat la necessària intervenció d'altres administracions públiques, la qual cosa ha suposat l'allargament dels terminis i fins i tot la suspensió dels terminis contractuals. Per Resolució del director de l'AETIB de 2 d'abril de 2024 es modificà la Resolució de 12 de juliol de 2018 que va aprovar una transferència a l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA) per al projecte ITS2017-059: redacció del projecte de conducció d'aigua Petra-Manacor, per finançar amb fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2017. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és del 19 de juny de 2018 fins al 31 de març de 2024, fet que suposa una ampliació del termini de tres mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2018-004: millora de l'accessibilitat i dels observatoris de les albuferes de les Illes Balears (IBANAT).

La motivació d'aquesta pròrroga extraordinària és la necessària intervenció d'altres administracions públiques, mitjançant la concessió de permisos i llicències, per tal de poder dur a terme l'execució del projecte. Per Resolució del director de l'AETIB de 13 de març de 2024 es modificà la Resolució del director de l'AETIB de 9 d'abril de 2019 que va aprovar una transferència a l'IBANAT per al projecte ITS2018-004: millora de l'accessibilitat i dels observatoris de les albuferes de les Illes Balears, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2018. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és del 12 de març de 2019 fins al 30 de maig de 2028, fet que suposa una ampliació del termini de 48 mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2018-118: millora de la qualitat als espais litorals de rellevància ambiental, amb persones en risc d'exclusió. Conselleria de Medi Ambient Agricultura i Pesca, actual Conselleria d'Agricultura, pesca i medi natural. La motivació de la sol·licitud de la pròrroga extraordinària es basa en el fet que el projecte es concreta sobre un territori molt ampli, com són tots els espais litorals de les Illes Balears, i consisteix en el desplaçament d'equips de feina de persones en risc d'exclusió que recorren espais costaners, platges i zones d'influència per retirar els residus, eliminar espècies invasores, vigilar els espais, etc. Aquests equips de feina s'han d'adaptar a les condicions ambientals diàries que, en moltes ocasions, no resulten adequades per realitzar les tasques descrites. Per tant, el fet que es declarin alertes meteorològiques per condicions adverses condiciona la planificació del projecte. També cal remarcar que es segueix una línia molt estricta quant a la prevenció de riscs laborals, cosa que també fa més complexa la planificació. Per Resolució del director de l'AETIB de 15 d'abril de 2024 es modificà la Resolució del director de l'AETIB de 12 de març de 2018 per la qual es va aprovar una transferència a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca (actual Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural) per al projecte ITS2018-118: millora de la qualitat als espais litorals de rellevància ambiental, amb persones en risc d'exclusió social, per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2018. El termini d'execució del projecte és del 12 de març de 2019 fins al 31 de desembre de 2024, la qual cosa suposa una ampliació del termini de set mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-005: integració paisatgística d'elements patrimonials a la xarxa viària (Consell Insular de Mallorca). El fet que ha motivat la pròrroga extraordinària és, principalment, que l'informe de supervisió del projecte és preceptiu i està sotmès al règim d'autoritzacions legalment establert. Per Resolució del director de l'AETIB de 19 de gener de 2024 es modificà la Resolució de 30 de desembre de 2020 que va aprovar una ajuda al Consell Insular de Mallorca per al projecte ITS2019-005: integració paisatgística d'elements patrimonials a la xarxa viària, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és del 18 de novembre de 2020 fins al 18 de maig de 2025, fet que suposa una ampliació del termini de divuit mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-011: reordenació del parc del velòdrom de Palma (Ajuntament de Palma). El fet que ha motivat la pròrroga extraordinària ha estat l'endarreriment del procediment d'adjudicació, atès que es va veure interromput per la interposició d'un recurs especial en matèria de contractació, que va ser estimat pel Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC), el qual va ordenar la retroacció de l'expedient. El fet que les actuacions hagin de passar pel procediment de participació ciutadana implica que el termini s'incrementi. Per Resolució del director de l'AETIB de 13 de març de 2024 es modificà la Resolució de 28 de juny de 2021 que va aprovar una ajuda a l'Ajuntament de Palma per al projecte ITS2019-011: reordenació del parc del velòdrom de Palma, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és de l'1 d'octubre de 2020 fins al 30 de juny de 2026, fet que suposa una ampliació del termini de 28 mesos.

Aprovació de pròrroga relativa a l'expedient 11. ITS2019-016: projecte de cooperació i innovació. FOGAIBA. La motivació de la sol·licitud de pròrroga extraordinària es basa, en primer lloc, en una gestió complicada, atès que la convocatòria es va publicar i gestionar durant la pandèmia provocada per la COVID-19. Al mateix temps, també es basa en una gran pèrdua de personal tècnic del Servei de Desenvolupament Rural, en concret, set places. L'ocupació d'aquestes places està costant un esforç considerable al FOGAIBA, per una banda, per continuar tot el procediment establert i, per l'altra, per la manca de tècnics especialistes en la matèria. Per Resolució del director de l'AETIB de 13 de juny de 2024 es modificà la Resolució del director de l'AETIB de 18 de maig de 2020 per la qual es va aprovar una transferència a FOGAIBA per al projecte ITS2019-016: cooperació i innovació per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte és del 4 de maig de 2020 fins al 4 de setembre de 2024, la qual cosa suposa una ampliació del termini de tres mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-140: recuperació de la llera i adequació de la ribera del torrent Gros (Conselleria de Medi Ambient i Territori, actual Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua). La motivació de la sol·licitud de pròrroga extraordinària es basa en l'elevada dificultat i la diversitat. Actualment els treballs pendents d'executar consisteixen a dur a terme la tramitació ambiental del projecte constructiu; els de l'expropiació de terrenys necessaris per a l'execució de les obres, i la contractació de les obres i l'execució d'aquestes.

Per Resolució del director de l'AETIB de 27 de maig de 2024 es modificà la Resolució del director de l'AETIB de 4 d'agost de 2020 per la qual es va aprovar una transferència a la Conselleria de medi Ambient i Territori (actual Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua) per al projecte ITS2019-140: recuperació de la llera i adequació de la ribera del torrent Gros per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019.

El termini d'execució del projecte és del 26 de juny de 2020 fins al 26 de juny de 2027, la qual cosa suposa una ampliació del termini de 36 mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-142: estabilització de marges i adequació ambiental del torrent de Bunyola (Conselleria de Medi Ambient i Territori). El fet que ha motivat la pròrroga extraordinària és, principalment, que estan pendents de rebre l'informe de supervisió que és preceptiu per a l'aprovació i la licitació del projecte. Així mateix, cal tenir en compte que, en tractar-se d'obres a l'aire lliure, aquestes poden veure's interrompudes o suspeses temporalment per causes meteorològiques. Per Resolució del director de l'AETIB del 19 de gener de 2024 es modificà la Resolució de 4 d'agost de 2020 que va aprovar una transferència a la Conselleria de Medi Ambient i Territori (actualment Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua) per al projecte ITS2019-142 142: estabilització de marges i adequació ambiental del torrent de Bunyola, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és del 15 de juny de 2020 fins al 31 de desembre de 2025, fet que suposa una ampliació del termini de 22 mesos.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-146: servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte i la tramitació de les obres de remodelació de la dessaladora de la badia de Palma (ABAQUA). El fet que ha motivat la pròrroga extraordinària ha estat la intervenció preceptiva d'altres administracions públiques, la qual cosa ha suposat l'allargament dels terminis i fins i tot la suspensió dels terminis contractuals. Per Resolució del director de l'AETIB de 3 d'abril de 2024 es modificà la Resolució de 6 d'agost de 2020 que va aprovar una transferència a ABAQUA per al projecte ITS2019-146: servei d'assistència tècnica per a la redacció del projecte i la tramitació de les obres de remodelació de la dessaladora de la badia de Palma , finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és del 15 de juny de 2020 fins al 31 de gener de 2024, fet que suposa una ampliació del termini de set mesos i un dia.

Aprovació de la pròrroga relativa a l'expedient ITS2019-147: nova EDAR des Migjorn Gran de Menorca (ABAQUA). El fet que ha motivat la pròrroga extraordinària ha estat la intervenció preceptiva d'altres administracions públiques, la qual cosa ha suposat l'allargament dels terminis en algunes fases del projecte. Per Resolució del director de l'AETIB de 3 d'abril de 2024 es modificà la Resolució de 6 d'agost de 2020 que va aprovar una transferència a ABAQUA per al projecte ITS2019-147: nova EDAR des Migjorn Gran de Menorca, finançat amb el fons d'impuls al turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2019. El termini d'execució del projecte amb la pròrroga extraordinària sol·licitada és de l'1 d'abril de 2020 fins al 10 de febrer de 2024, fet que suposa una ampliació del termini de set mesos i deu dies.

Aprovació de la modificació de l'expedient ITS2017-010: la serra de Tramuntana, vers un entorn forestal ben gestionat i energèticament eficient de la Mancomunitat de Tramuntana. La modificació del projecte consisteix en les actuacions següents:

1. La no execució de la instal·lació de la caldera de biomassa de Valldemossa en favor de la resta del projecte per, així, a més a més, poder fer efectiu al pagament de 32.666,88 €, que manca de la instal·lació de la caldera de biomassa de Bunyola, tal com indica la Mancomunitat de Tramuntana en l'escrit de 25 de març de 2024.

2. La no execució del Pla d'Ordenació Forestal de la Comuna de Bunyola amb un import de 10.000 €, atès que ha estat realitzat per l'anterior Conselleria de Medi Ambient i s'ha entregat a l'AETIB, tal com indica la Mancomunitat de Tramuntana en l'escrit d'11 de desembre de 2023.

3. La no contractació d'un enginyer o enginyera i un tècnic o tècnica de gestió comptable per import de 45.000 €, atès que les tasques de coordinador o coordinadora del projecte van ser incloses en la direcció d'obra de la instal·lació de la caldera de biomassa de Bunyola i que la contractació d'un tècnic o tècnica en la gestió administrativa comptable obeeix al fet que les tasques de referència van ser dutes a terme pels serveis tècnics de la Mancomunitat de Tramuntana mateixa, tal com indica la Mancomunitat de Tramuntana en l'escrit d'11 de desembre de 2023.

4. La no formació de treballadors o treballadores municipals a distància i formació específica a la Diputació de Girona, amb un cost aproximat de 4.900 €, atès que l'empresa que executà la instal·lació de la caldera de biomassa de Bunyola va formar els treballadors o treballadores d'aqueix municipi, tal com indica la Mancomunitat de Tramuntana en l'escrit d'11 de desembre de 2023.

5. Pel que fa a la realització dels estudis de viabilitat tècnica i econòmica de l'aprofitament forestal, en l'escrit de 25 de març de 2024 s'indica que aquests s'han adjudicat per un import de 5.239,30 €, IVA inclòs, i que, per tant, no serà necessari l'import de 33.000 €.

Aprovació de la modificació de l'expedient ITS2023-086: programa de foment a la recerca de la Conselleria d'Educació i Universitats. La modificació del projecte consisteix en la modificació d'algunes actuacions o la no execució d'algunes altres per raons pressupostàries o perquè es duran a terme en altres actuacions, tal com argumenta l'entitat en l'informe-sol·licitud. En concret, la modificació consisteix en l'actualització de la proposta d'execució del projecte ITS2023-086, presentat l'agost de 2022. A continuació es detalla una taula de correspondència entre els instruments de desplegament d'aquesta proposta i les actuacions inicialment previstes en la sol·licitud del projecte:

Actualització

proposta 2024

Actuació informe inicial

(sol·licitud agost 2022)

Comentaris

A.1 Cotutela internacional

1. Programa propi de contractació d'investigadors predoctorals.

Adaptada la proposta original per promoure la formació predoctoral UIB en cotutela amb centres estrangers de prestigi reconegut.

A.2 Doctorats industrials

1. Programa propi de contractació d'investigadors predoctorals.

Adaptada la proposta original per promoure la formació predoctoral UIB a empreses.

A.3 Talent predoctoral

2. Promoció de la captació de talent predoctoral i adequació a la taula salarial UIB dels contractes predoctorals finançats per organismes externs, típicament finançats d'acord amb els mínims establerts per l'EPIF.

Incrementada la intensitat d'ajut necessària 2024-2026, ateses les modificacions normatives recents i el creixement del sistema.

A.4. Predoctoral Beatriz Galindo

3. Promoció de la captació de talent en convocatòries altament competitives com Beatriz Galindo o Ramón y Cajal, amb la dotació de contractes predoctorals als beneficiaris que escullin la UIB com a centre on realitzar la seva recerca.

Incrementada la intensitat d'ajut necessària 2024-2026, ateses les modificacions normatives recents i el creixement del sistema.

 

4. Programa propi de contractació d'investigadors postdoctorals.

Exclosa per raons pressupostàries i de millora dels programes autonòmics de postdoctorals.

B.2. Competitivitat talent postdoctoral

5. Promoció de la captació de talent postdoctoral i adequació a la taula salarial UIB dels contractes postdoctorals finançats per organismes externs.

Infraestimada la intensitat d'ajut necessari ateses les modificacions normatives recents.

 

6. Promoció de la captació de talent en convocatòries altament competitives com Beatriz Galindo o Ramón y Cajal, amb la dotació de contractes postdoctorals a beneficiaris que escullin la UIB com a centre on realitzar la seva recerca.

Exclosa per raons pressupostàries i de millora dels programes autonòmics de postdoctorals.

C.1 Projectes de recerca amb investigadors visitants de prestigi reconegut

7. Programa de mobilitat de professors convidats.

 

B.1. Contractació talent postdoctoral

8. Contractació d'investigadors ben avaluats però finançats per l'organisme d'àmbit europeu o estatal en convocatòries postdoctorals de prestigi com Ramón y Cajal, Juan de la Cierva, Marie-Curie Fellow o semblants.

Incrementada la intensitat de l'ajut per promoure l'atracció de talent.

 

9. Programa de finançament de projectes de recerca liderats per ERC, MSC, RyC i BG.

Exclosa per raons pressupostàries i disponibilitat de recursos propis.

 

10. Programa d'equipament de laboratoris de nova generació per facilitar l'acolliment d'investigadors captats en convocatòries competitives.

Exclosa per raons pressupostàries i de millora prevista dels programes autonòmics de captació de talent.

D.1. Tècnics de proximitat gestors de projectes

11. Programa de contractació de personal tècnic de suport.

Per raons de disposició pressupostària per altres vies, s'exclou el programa de contractació de tècnics de laboratori.

E.1. Adquisició d'equipament cientificotècnic

12. Programa d'adquisició d'equipament cientificotècnic de darrera generació d'especial rellevància competitiva.

 

 

13. Programa de modernització i actualització de laboratoris experimentals amb la reposició i reparació d'equipament bàsic per a la recerca puntera experimental.

Exclosa per raons pressupostàries i disponibilitat d'altres fonts de finançament estatal (EQC) i autonòmic (REIB).

 

14. Convocatòria de projectes de recerca i innovació en els àmbits de l'estratègia d'especialització intel·ligent de les Illes Balears.

Exclosa per raons pressupostàries i de millora dels programes autonòmics.

 

15. Convocatòria de projectes de recerca d'excel·lència i competitivitat internacional.

Exclosa per raons pressupostàries i disponibilitat de recursos propis.

F.1 Projectes propis amb ús intensiu de serveis cientificotècnics

16. Convocatòria de projectes en àmbits d'especial interès estratègic de promoció de l'activitat investigadora.

Introduïdes millores d'eficiència en la gestió i afinament dels objectius.

 

17. Projectes de recerca follow-up

Exclosa per raons pressupostàries i disponibilitat de recursos propis.

Aprovació de la modificació relativa a l'expedient ITS2023-006: ajuts dirigits a garantir la qualitat de l'ocupació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

La modificació del projecte consisteix en la substitució d'una de les línies per un projecte d'inversió per, així, assegurar l'execució i el seguiment òptims del projecte, tal com s'argumenta en la sol·licitud. En concret, la modificació consisteix a redistribuir l'import de les diferents línies del projecte ITS2023-006, ajuts dirigits a garantir la qualitat de l'ocupació i la substitució de la línia b) per la tramitació d'un projecte d'inversió (amb duració de tres anys amb possibilitat de pròrroga extraordinària d'un any més), per tal de poder complir amb els objectius del projecte d'acord amb les quantitats següents:

1. Exercici 2024, línia a), 102.500 €; línia b), 45.000 € (atès que aquesta anualitat del projecte d'inversió correspondria aproximadament al nomenament des de l'1 de juliol de 2024 fins al 31 de desembre de 2024), i línia c), 102.500 €.

2. Exercici 2025, línia a), 80.000 €; línia b), 90.000 €, i línia c), 80.000 €.

3. Exercici 2026, línia a) 80.000 €; línia b), 90.000 €, i línia c), 80.000 €.

4. Exercici 2027, línia a), 80.000 €; línia b), 90.000 €, i línia c): 80. 000 €.

Desglossament del pressupost del projecte d'inversió:

  • L'any 2024 correspondrà aproximadament al nomenament des de l'1 de juliol fins al 31 de desembre.
  • L'any 2025 correspondrà al nomenament des de 1'1 de gener fins al 31 de desembre.
  • L'any 2026 correspondrà al nomenament des de l'1 de gener fins al 31 de desembre.
  • L'any 2027 correspondrà al nomenament des de l'1 de gener fins al 31 de desembre.

Aprovació de modificació relativa a l'expedient ITS 2023-165: projecte de construcció de l'emissari marítim de l'EDAR de sa Coma, Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, en el sentit que l'entitat executora serà, per raons d'eficàcia, la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua mateixa.

Pel que fa a la ratificació del Pla Anual 2024-2025, aprovat per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, també en la sessió de 9 de juliol de 2024, la Llei 2/2016, de 30 de març, disposa, en l'article 19, en la redacció actualment vigent, que el fons per afavorir el turisme sostenible es constitueix com a instrument de finançament, total o parcial, d'inversions i altres despeses que, en execució dels projectes que s'aprovin, es destinin a les actuacions següents:

a) Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

b) Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

c) Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

d) Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l'àmbit turístic.

e) Millora de la formació i la qualitat de l'ocupació en el sector turístic. Foment de l'ocupació, especialment, en temporada baixa.

f) Millora de la inspecció, la seguretat i la conscienciació d'un turisme responsable a les zones determinades pel Decret llei 1/2020, de 17 de gener, per al turisme responsable i la millora de la qualitat a zones turístiques.

La Llei estableix també que, en el conjunt d'aquestes actuacions, s'han de prioritzar els projectes de caràcter mediambiental que formin part de les actuacions a què fa referència la lletra a) anterior i que, en tots els casos, els projectes que s'aprovin en el marc de qualssevol de les actuacions a què fan referència les lletres anteriors han de ser sostenibles des del punt de vista ambiental, social i econòmic.

Aquest fons es nodreix de la recaptació total de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears.

Així mateix, la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2022, que du per títol Règim especial aplicable als recursos obtinguts en l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears en els exercicis de 2021 i 2022, en la redacció atorgada pel Decret llei 2/2024, de 10 de maig, pel turisme responsable i de millora de la qualitat a zones turístiques, de modificació del Decret llei 1/2020, disposa en el punt 3:

3. En 2024 haurà d'aprovar el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible corresponent a 2025, en funció dels ingressos que es prevegi recaptar per raó de l'impost sobre estades turístiques en el mateix exercici 2024 i la previsió d'ingressos que es prevegi recaptar pel mateix concepte en l'exercici 2025. A partir de l'any 2025 aprovarà el Pla Anual del Turisme Sostenible corresponent a l'any immediatament posterior i així successivament.

Les actuacions inversores que es prevegin en els plans anuals esmentats, corresponents a l'exercici de 2023 i següents, hauran de respectar les previsions de l'article 19.3 de la Llei 2/2016, considerant a la vegada, especialment, les previsions contingudes en el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, susceptibles de finançar-se amb recursos propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, determina, en l'article 51.1, que, d'acord amb el que disposa l'article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d'elaborar un pla anual de l'impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.

L'article 44 del Decret esmentat determina, en el punt 2, les competències del Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible i en concret la lletra a) disposa la competència d'aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible.

Per tant, d'acord amb el punt 3 de la disposició addicional cinquena de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, el 9 de juliol de 2024, el Ple de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible va aprovar el Pla Anual 2024-2025, a proposta del Comitè Executiu en la mateixa data.

Aquest Pla Anual es considera que ha de ser ratificat pel Consell de Govern, atès que, tot i no existir obligació legal de ratificació, tanmateix serà necessària la seva intervenció en l'aprovació dels projectes que llavors siguin elevats pel conseller o consellera competent en matèria de turisme, conforme a les propostes seleccionades per la Comissió.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Turisme, Cultura i Esports, en la sessió de 19 de juliol de 2024, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Ratificar la modificació dels articles 19 i 22 del Pla Anual Extraordinari de 2023, aprovada per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, deguda a errors aritmètics, que queda amb la redacció següent:

Article 19

En relació amb aquest Pla Extraordinari, els recursos provenen de la redistribució pluriennal dels projectes ja aprovats per a l'any 2023. Dels més de 138.000.000 d'euros aprovats oportunament, després de la reprogramació pluriennal 2023-2024 (71.734.087,28 euros), s'alliberen 60.908.812,72 euros relatius a imports prevists per a properes anualitats, de 2025 a 2028. Per això, atesa la reprogramació pluriennal, a càrrec del Pla Anual 2025: 20.690.740.70 euros; Pla Anual 2026: 19.271.286.72 euros; Pla Anual 2027: 10.946.785,30 euros, i Pla Anual 2028: 10.000.000,00 euros, aquests imports queden afectats, dins cada un dels plans anuals esmentats, als projectes del Pla 2023, de conformitat amb l'annex on s'indica la relació d'aquests i els seus imports per a les anualitats esmentades.

Article 22

Per tant, la suma dels imports indicats en els articles 19, 20 i 21 apuja a la quantitat total següent:

Article 19, reprogramació de projectes aprovats en el Pla 2023: 60.908.812,72 euros. Article 20, renúncies de projectes anteriors al Pla 2023: 2.769.023,73 euros.

Article 21, renúncies de projectes relatius al Pla 2023: 4.994.839,00 euros.

És a dir, un total de 68.672.675,45 euros. Aquest import total no s'ha de reflectir en la secció pressupostària corresponent dels pressuposts de 2023 ni de 2024, atès que tots els fons esmentats en els articles del 19 al 21 ja estan a disposició de l'AETIB.

Segon. Aprovar la proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes susceptibles de ser finançats amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual Extraordinari de 2023, que consten en la relació que s'annexa.

Això no obstant, cadascun dels projectes aprovats estarà sotmès al procediment administratiu que sigui d'aplicació en cada cas i a la normativa economicofinancera que és d'aplicació en la gestió dels pressuposts de despeses.

Tercer. Ratificar el Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per a 2024-2025, aprovat per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible el 9 de juliol de 2024, que també s'annexa a aquest Acord.

Quart. Acceptar les renúncies, pròrrogues i modificacions elevades per la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, de conformitat amb l'article 20.4 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, que queden en els termes exposats en els antecedents d'aquest Acord.

Cinquè. Considerar també modificats en aquests termes els acords del Consell de Govern relatius a l'aprovació dels projectes esmentats en el punt anterior, que s'han de finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible.

Sisè. Ordenar la publicació d'aquest Acord, de la relació de projectes que s'han de finançar amb el Pla Anual Extraordinari per a 2023, i del Pla Anual 2024-2025, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic al qual es refereix l'article 20.4 de la Llei 2/2016.

 

Palma, 19 de juliol de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens

Documents adjunts