Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA
Núm. 456251
Acord pel qual s'aproven les Bases de la convocatòria d’ajudes pel desenvolupament rural de l’illa de Menorca per a l'any 2024, vinculades a projectes relacionats amb els àmbits agrari i/o ambiental i emmarcats en l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu 2014-2020 de Menorca
Introducció
Annex I. Sol·licitud d'ajuda
Annex II. Criteris de selecció dels projectes
Annex III. Reduccions i exclusions
Introducció
L'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu Rural FEADER de Menorca 2014-2020, prorrogada fins a juny de 2025, pretén fomentar el desenvolupament rural de Menorca des d'una visió territorial i ascendent. Els actors públics i privats del territori han definit les accions estratègiques a executar mitjançant un procés participatiu. Les línies estratègiques definides són: l'impuls a les energies sostenibles; la millora del balanç hídric i la qualitat de l'aigua; l'impuls a les indústries agroalimentàries; la sensibilització envers els espais naturals; el recolzament a la comercialització dels productes locals sostenibles i el foment de la diversificació econòmica de les explotacions. Aquestes estratègies centren els seus objectius en l'equilibri entre l'activitat econòmica i la sostenibilitat i la protecció mediambiental, la diversificació, la integració social i la generació d'ocupació.
En aquesta ocasió, aquestes bases d'ajuda fan referència als ajuts per a la inversió en maquinaria forestal. Menorca compta actualment amb un Pla Forestal el qual estableix una estratègia per a afrontar de forma participada i consensuada els reptes que presenta la gestió dels boscos i totes les superfícies forestals de l'illa. El document es centra en la reactivació i reorganització del sector forestal com a motor del desenvolupament de les zones rurals, la generació de serveis ambientals, la implantació de noves iniciatives d'economia verda i la posada en valor dels productes forestals.
Aquestes Bases de convocatòries estan incloses en la programació comunitària de desenvolupament rural, per la qual cosa la normativa d'aplicació és extensa i complexa. Com que aquest document és el darrer esglaó d'aquesta normativa, s'hi han inclòs aquells punts que el marc jurídic aplicable estableix que han de figurar obligatòriament en la convocatòria, i aquells que han de concretar-se en aquesta. La resta d'aspectes pertinents poden haver-se inclòs a títol aclaridor, però s'ha de recórrer al marc jurídic aplicable per veure'n la totalitat de les implicacions. En els diversos punts de les Bases es remet a aquest marc aplicable, la relació del qual figura en el seu punt 14.
Primer
Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1.S'aprova la convocatòria de subvencions sota minimis, per diferents projectes d'inversions, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. Els projectes objecte de subvenció es localitzaran a la zona elegible de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de l'illa de Menorca FEADER 2014-2020. Aquest àmbit d'aplicació està integrat pels següents municipis:
a. Alaior
b. Ciutadella
c. Es Castell
d. Es Mercadal
e. Es Migjorn Gran
f. Ferreries
g. Maó *
h. Sant Lluís
(*) Els projectes localitzats a la zona no elegible del municipi de Maó podran ser objecte de subvenció si estan relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament.
Segon
Import màxim de les convocatòries i finançament
1.Per a la convocatòria d'ajudes es destina un import màxim de 251.404,50€ amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.
2. Les ajudes seran cofinançades pel FEADER, l'Administració General de l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en les proporcions següents:
FEADER (UE) 80,00% 201.123,60€
AGE 6,00% 15.084,27€
CAIB 14,00% 35.196,63
TOTAL 100,00% 251.404,50€
Tercer
Requisits de les persones beneficiàries
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta resolució els peticionaris que portin a terme les inversions previstes en l'apartat quart d'aquesta resolució i que compleixin els següents requisits:
- Ser persona física (empresari individual) o persona jurídica inclosa dins l'epígraf empresarial (IAE) 912, corresponent a Serveis forestals.
- Desenvolupar l'activitat empresarial en el territori de Menorca.
Els requisits específics de les persones beneficiaries s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda i, en tot cas, fins a la concessió.
2. Els beneficiaris hauran de complir amb els requisits prevists a l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com amb els requisits establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la duran a terme el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar-ne la comprovació d'ofici.
4. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
5. A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00€, les persones sol·licitants de diferents entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 32004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Seran subvencionables les inversions que es realitzin a la zona rural de Menorca, referida en l'apartat 1.2 i que, en el marc de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu 2014-2020 de Menorca, puguin enquadrar-se en alguna de les mesures següents:
MESURES AUXILIABLES
Mesura 1.1. Suport per a inversions en tecnologia forestal i en la transformació, comercialització i mobilització de productes forestals. Aquesta mesura comprèn la següent actuació:
Pressupost de la mesura 1.1.: 251.404,50€
2. Únicament seran subvencionables les despeses següents:
a. La compra de maquinaria i equipament fins al valor de mercat del producte detallat en:
b. Serveis realitzats per altres empreses degudament raonats i directament relacionats amb el disseny o l'execució del projecte amb un límit del 10% sobre la despesa d'inversió material
3. L'adquisició de maquinària a través d'operacions d'arrendament financer només serà subvencionable si inclou un compromís de compra en el qual es prevegi que el beneficiari arribi a ser propietari del bé. La compra efectiva haurà de realitzar-se abans de la sol·licitud de pagament. L'import màxim del contracte no sobrepassarà el valor net de mercat de l'actiu arrendat.
4. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
L'actuació subvencionada haurà d'haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta convocatòria. En tot cas, aquest termini no podrà superar el dia 30 de juny de 2025.
5. No seran subvencionables les actuacions i despeses següents:
6.En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors, que estableixen els articles 40,41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. Les actuacions que pretenguin acollir-se a les subvencions previstes en aquesta convocatòria han de ser tècnicament viables.
8. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat. A fi de controlar la moderació de costos subvencionables i, sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes nomenades han de ser clares, detallades i comparables.
L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1.El grau de finançament dels projectes per a inversions productives, a l'empara de la corresponent EDLP, serà el següent:
2. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un pressupost mínim d'inversió de 3.000 euros i rebre una puntuació mínima de 30 punts en aplicació dels criteris establerts en l'Annex II.
3. Es limita l'import d'ajuda a un màxim de 70.000€ per a cada sol·licitant, sempre que l'import total de tots els sol·licitants sigui superior a la dotació pressupostaria que estableix la present convocatòria d'ajuts. Així mateix, i d'acord amb el previst a la normativa d'aplicació de mínimis, la quantia total d'ajudes concedides a una empresa no podrà excedir els límits establerts pel beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.
Sisè
Sol·licituds
1.El termini de presentació de sol·licituds serà de l'endemà de la publicació al BOIB de l'anunci de la present convocatòria fins dia 31 d'octubre de 2024.
2.Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex I d'aquestes bases. S'hauran de presentar, correctament emplenades, en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader illa de Menorca (Tel.971 355 660), situat a Sa Granja, Cra. Maó- Es Grau km. 0,5 - 07700 de Maó, o a qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex citat, així com assumir els compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté aquest annex I.
3.La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.
4.Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la següent documentació:
5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementaria que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
6. La comprovació del DNI del representant del beneficiari es farà d'ofici per part del FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per a l'obtenció del DNI dels representants del sol·licitant o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració o, si és procedent, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
8. Si la sol·licitud té algun defecte o no conté tota la documentació esmentada en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant perquè en el termini de deu dies esmeni el defecte o aporti la documentació que calgui, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre més tràmit.
Setè
Selecció de les persones beneficiàries i determinació de la intensitat d'ajuda
1.La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació obtinguda aplicant criteris de prioritat recollits a l'annex II. Els empats es resolen tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat primer.
3. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l'òrgan competent per seleccionar els projectes beneficiaris. Per a la selecció dels projectes es tindrà en compte la seva adequació a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEADER de Menorca 2014-2020, i els criteris de baremació inclosos a l'annex II.
4.El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca estarà assistit per una Comissió Avaluadora.
5. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l'òrgan competent per analitzar les sol·licituds presentades i decidir quines poden optar a subvenció de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu LEADER de Menorca 2014-2020, i està integrat per vuit membres:
-President: El president de l'Associació Leader illa de Menorca
-Secretari: Un representant de les Cooperatives de Menorca (Sa Cooperativa del Camp)
-Vocals:
Un representant de les Corporacions Municipals de Menorca (Ajuntament de Maó)
Un representants d'altres entitats públiques (Institut Menorquí d'Estudis)
Tres representants de les Org. Professionals Agràries (Agrame, Fagme, Unió de Pagesos M.)
Un representant d'altres sectors (GOB Menorca)
Vuitè
Comissió avaluadora
1.La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: un persona tècnica del departament de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Consell Insular de Menorca
- Secretari: el tècnic o l'auxiliar adm. del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, sense veu ni vot
- tres vocals:
a) una persona tècnica d'alguna entitat pública local o insular o bé del Consell Insular de Menorca
b) un tècnic independent nomenat pel Consell Rector de l'Associació Leader
c) el gerent o un tècnic del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i aplicar els criteris de valoració previstos a l'Annex II; finalment emetrà un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció pel fet de no complir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap més tràmit.
3. Perquè la Comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de les persones que n'exerceixin la presidència i la gerència del grup o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1.L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en la pàgina web http://www.caib.es, cada dilluns o dia hàbil següent si aquest és festiu.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni s'hagin tingut en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que ja han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la sol·licitud tengui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar per la persona sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.
Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si n'és el cas, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si n'és el cas.
El Grup d'Acció Local té la condició d'entitat col·laboradora del FOGAIBA, encarregada de rebre les sol·licituds d'ajuda, revisió i esmena d'aquestes, visita prèvia, dictamen d'elegibilitat referent a l'adequació del projecte a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, informe de viabilitat econòmica del projecte, i finalment enviarà tota la documentació a l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA.
L'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA emetrà informe de subvencionalidad del projecte, referent al compliment de la normativa i al resultat dels controls administratius pertinents, prèviament a la selecció de persones beneficiàries i determinació de la intensitat d'ajuda per part del Grup d'Acció Local.
2.La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, que haurà d'estar basada en l'acord del Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, les anualitats de pagament de l'ajuda que es determinin d'acord amb els crèdits disponibles, així com la millor execució del PDR, i la mesura del programa de què es tracti.
3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.
4.Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i medi Natural en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l'ajuda concedida, com també la forma i els terminis d'execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.
Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, en un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles i sempre amb anterioritat al moment en què acabi el termini d'execució de les activitats subvencionades.
L'òrgan que va dictar la primera resolució haurà de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes, comptador a partir de la data de la seva presentació en el registre. Els canvis s'aprovaran sempre que s'acostin de manera significativa al compliment dels objectius previstos a la memòria. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense que se n'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
Desè
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
a) Realitzar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.
b) Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la present convocatòria.
c) Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.
d) Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i en especial les relatives a la durabilitat de les operacions previstes a l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
e) Sotmetre's als controls que dugui a terme l'administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment de compromisos.
f) Atendre els requeriments del Grup d'Acció Local Associació Leader illa de Menorca relacionats amb el seguiment i l'avaluació del projecte i de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.
g) Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.
h) Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquest Acord.
2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes a l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
3. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir-ne la resta que es preveu a l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
4. Sens perjudici de les exclusions i les reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions aprovades és de sis mesos a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En tot cas aquest termini no podrà superar el 30 de juny de 2025.
2. L'actuació subvencionada haurà d'estar realitzada i pagada per la persona física o jurídica beneficiària en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst a l'apartat quart del present Acord i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no podrà superar el 30 de juny de 2025.
3.Per cap tipus de raó, les persones sol·licitants no podran demanar cap ampliació de termini de realització i justificació establert a la resolució de la concessió.
4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries hauran de presentar la corresponent sol·licitud de pagament d'acord amb el model que figura a la pàgina web http://www.leadermenorca.org, degudament emplenada, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s'han de presentar en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca o a qualsevol dels llocs previstos a l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat model s'indiquen, així com l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.
Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:
a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.
b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les següents maneres:
No s'admetran pagaments en efectiu. Són auxiliables els pagaments amb targes de crèdit o dèbit sempre que estiguin a nom del beneficiari.
c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).
d. En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.
5. Només es podrà presentar una única sol·licitud de pagament de l'actuació subvencionable. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents.
6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè de la present convocatòria.
8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i la aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que s'assoleixi de manera significativa el compliment dels objectius previstos.
9. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
Dotze
Incompatibilitats de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiaria pugui rebre de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.
Tretzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades al present Acord queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l'adreça web
https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionsSNCA.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d'aplicació la següent normativa:
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, sobre el finançament, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) dels anys 2021 i 2022 i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) num.1306/2013 i (UE) núm.1307/2013 pel que fa als seus recursos i la seva aplicació els anys 2021 i 2022.
- Reglament Delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.
- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
- Reglament (UE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Quinzè
Eficàcia
L'efectivitat d'aquesta Resolució queda condicionada a la existència i aprovació del crèdit suficient als pressupostos del FOGAIBA.
Setzè
Publicació
Aquesta convocatòria s'ha de notificar a la Base de Dades Nacionals de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Menorca, 18 de juliol de 2024
El president Francisco Canals Cortés