Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT D'HISENDA I FUNCIÓ PÚBLICA
Núm. 441366
Resolució del conseller executiu d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca per aprovar la convocatòria de borses mitjançant la realització d’una prova selectiva, pels procediments extraordinari i específic de selecció de personal funcionari interí per cobrir places vacants de la categoria d’operador de comunicacions
Fets
1. En data 30 de novembre de 2023 la consellera executiva d'Hisenda i Funció Pública va aprovar l'Acord de les bases generals que han de regir el procediment de selecció de personal funcionari interí i de personal laboral temporal al Consell de Mallorca.
2. Aquest Acord es va publicar al BOIB núm. 167, de dia 9 de desembre de 2023. Modificat al BOIB núm. 17, de 3 de febrer de 2024.
3. Mitjançant Resolució del conseller d'Hisenda i Funció Pública de data 4 d'abril de 2024, es va modificar la Relació de Llocs de Treball del Consell de Mallorca com a conseqüència del procés de reclassificació del personal funcionari del Servei de bombers del CIM amb la categoria d'operador de comunicacions. Això ha implicat el canvi d'enquadrament d'aquestes places del subgrup C2 al subgrup C1.
4. El director insular d'Emergències, mitjançant escrit de data 13 de maig de 2024, justifica la necessitat de la creació i constitució d'una borsa de treball de la categoria d'operador de comunicacions, del subgrup C1, atès que actualment no n'hi ha, i es imprescindible que a la Sala central de Bombers de Mallorca, sempre hi hagi dos operadors per a poder garantir l'atenció dels sinistres i per tant sempre s'ha de substituir la seva absència amb personal de reforç.
5. Atesa la Resolució d'inici del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública de l'expedient per aprovar la convocatòria d'una borsa pel procediment extraordinari i específic de selecció de personal funcionari interí per cobrir places vacants de la categoria d'operador de comunicacions, de data 2 de juliol de 2024.
6. S'ha realitzat el sorteig del membre vocal (titular i suplent) de l'òrgan de selecció amb la presència de la representació sindical, d'acord amb el que disposa l'article 4.6 del Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 78, de 30 de maig de 2009), i amb l'establert a la disposició transitòria primera de l'Acord de les bases generals que han de regir el procediment de selecció de personal funcionari interí i de personal laboral temporal al Consell de Mallorca (BOIB núm. 167, de dia 9 de desembre de 2023).
Altrament, i d'acord amb la normativa esmentada, correspon al conseller competent en matèria de Funció Pública la designació del president i secretari titular i suplent.
7. Consta informe jurídic favorable d'11 de juliol de 2024 a la Proposta de Resolució del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca per aprovar la convocatòria de borses mitjançant la realització d'una prova selectiva, pels procediments extraordinari i específic de selecció de personal funcionari interí per cobrir places vacants de la categoria d'operador de comunicacions.
Fonaments de dret
1. L'article 28. e) de la Llei 4/2022, de 22 de Juny de Consells Insulars.
2. L'Acord del Consell executiu, de dia 28 de setembre de 2022 (BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022), de delegació de determinades competències en el conseller competent en matèria de Funció Pública.
3. La Disposició addicional primera de l'Ordenança reguladora de l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i dels organismes que en depenen, modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 9 de juny de 2022 (BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022), regula l'obligatorietat d'usar mitjans electrònics en els processos selectius per accedir a l'ocupació pública en l'àmbit de l'Administració Insular de la forma següent:
“1. Les persones que participen en els processos selectius convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, en el seu cas, la subsanació, procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, així com qualsevol altra actuació relacionada amb el procediment, per mitjans electrònics.
En el supòsit de personal temporal, aquesta obligació serà exigible tant quan la selecció s'efectuï a través de convocatòries específiques com quan es realitzi mitjançant la constitució i gestió de llistes d'espera, borses de treball, o mitjançant qualsevol altre procediment previst en l'ordenament vigent.
2. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal.
3. En cada una de les convocatòries de processos selectius s'indicaran els mitjans telemàtics per a la presentació i tramitació de les sol·licituds i d'identificació i firma admesos. La no presentació de la sol·licitud en temps i forma suposarà l'exclusió de l'aspirant. Així mateix, en les convocatòries esmentades es farà referència expressa a la possibilitat d'ampliació de terminis no vençuts com a conseqüència d'incidències tècniques que hagin impossibilitat el funcionament ordinari del sistema o de l'aplicació que correspongui, segons el disposat a l'article 32.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
4. Per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.”
5. La Resolució de la consellera executiva d'Hisenda i Funció Pública, de 30 de novembre de 2023, que aprova l'acord de les bases generals que han de regir el procediment de selecció de personal funcionari interí i de personal laboral temporal al Consell de Mallorca (BOIB núm.167 de 9 de desembre de 2023, modificada al BOIB núm. 17 de 3 de febrer de 2024).
La base 3.1.2 estableix que les convocatòries s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la Seu electrònica del Consell de Mallorca.
D'acord amb la Disposició addicional primera esmentada a l'apartat 3 d'aquesta resolució, la base 3.1.3 estableix que “La presentació de la sol·licitud i la documentació, i en el seu cas, l'esmena, així com qualsevol altra actuació relacionada amb el procediment, s'ha de fer mitjançant el tràmit telemàtic habilitat per tal efecte a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca. Qualsevol actuació al marge d'aquest tràmit telemàtic serà considerada com a no realitzada”.
Per tot això, i atès l'acord del Consell Executiu de dia 28 de setembre de 2022, BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022, dict la següent,
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de borses pels procediments extraordinari i específic de selecció de personal funcionari interí per cobrir places vacants de la categoria d'operador de comunicacions, mitjançant convocatòria pública amb la realització d'una prova en els termes de l'annex 3, d'acord amb la Resolució de la consellera executiva d'Hisenda i Funció Pública que aprova l'acord de les bases generals que han de regir el procediment de selecció de personal funcionari interí i de personal laboral temporal al Consell de Mallorca. (BOIB núm.167 de 9 de desembre de 2023, modificat al BOIB núm. 17, de 3 de febrer de 2024).
2. Disposar que el termini per presentar sol·licituds és de deu dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Establir que la sol·licitud s'ha de complimentar electrònicament en el model oficial, al qual s'accedeix a través de la Seu Electrònica del Consell de Mallorca. El tràmit telemàtic habilitat a l'efecte per a la presentació de sol·licituds és el següent: https://seu.conselldemallorca.net/ca/web/seu/fitxa?key=157576 . La no presentació de la sol·licitud en temps i forma o la presentació fora del tràmit telemàtic, suposarà l'exclusió de l'aspirant del procediment i es tindrà per no presentat.
4. Establir els requisits del lloc de treball d'acord amb l'annex 1.
5. Informar de les funcions del lloc de treball que figuren a l'annex 2.
6. Aprovar la prova i el temari d'acord amb l'annex 3.
7. Designar els membres de l'Òrgan de selecció, que figuren a l'annex 4.
8. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
9. Comunicar la publicació de la convocatòria a la Junta de Personal i al Servei d'Ocupació de les Illes Balears, perquè en faci la difusió oportuna.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, al dia de la signatura electrònica (11 de juliol de 2024)
El conseller executiu del Departament d'Hisenda i Funció Pública (per delegació del Consell Executiu, segons acord de dia 28 de setembre de 2022, BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022) Rafael Ángel Bosch Sans
ANNEX 1 Requisits específics del lloc de treball d'operador de comunicacions
1. Titulació: títol de batxiller o equivalent.
2. Nivell B2 de coneixements de llengua catalana.
ANNEX 2 Funcions del lloc de treball d'operador de comunicacions
- Rebre i mantenir les telefonades d'urgència, i transmetre als comandaments les notificacions rebudes o donar l'alarma i mantenir el contacte radiofònic amb les unitats.
- A partir de la informació de demanda d'ajuda que rebi, posar en marxa el protocol adient a la situació.
- Centralitzar i mantenir les comunicacions per ràdio mitjançant diversos canals o freqüències, tant amb els elements del mateix servei com amb altres organismes, quan sigui necessari.
- Atendre el control central operatiu i garantir l'atenció telefònica i de comunicacions generals que afecti el servei.
- Utilitzar els recursos informàtics de què disposi i optimitzar-ne l'ús.
- Fer les tasques administratives que el servei disposi en relació al seu lloc de treball.
- Comprovar la dotació de personal i de vehicles de cada parc.
- Disposar i utilitzar amb soltesa un llistat amb els telèfons, les adreces postals, les adreces electròniques, etc., de persones i d'entitats públiques i privades relacionades amb el servei.
- Tenir cura d'arxivar i custodiar l'enregistrament de les comunicacions i posar en coneixement dels seus superiors de manera immediata qualsevol anomalia detectada.
- Qualsevol altra funció que es derivi de la naturalesa i de les necessitats del servei en relació amb el seu grau jeràrquic.
Lloc de treball: l'Illa de Mallorca
Horari: Jornada 4. Jornada especial de 40 hores setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput anual prestada en torns de 12 h o superior, amb el màxim de 24 h en programació anual.
ANNEX 3 La prova i el temari de la borsa d'operador de comunicacions
PROVA
La prova tipo test consisteix en un únic exercici que constarà de 50 preguntes amb 4 respostes alternatives, de les quals només una serà la correcta, referides al temari indicat a continuació del document.
Totes les respostes tindran el mateix valor. Les respostes en blanc, així com les que figurin en més d'una resposta no es valoraran, les respostes errònies restaran un quart de la puntuació de cada pregunta. La qualificació màxima d'aquest exercici serà de 10 punts. Per superar-ho serà necessari obtenir al manco 5 punts. Es prepararan 5 preguntes de reserva, que només es farà us en el supòsit d'anul·lació de qualsevol de les 50 inicials.
TEMARI
Tema 1. Reglament dels Bombers del Consell de Mallorca (BOIB Núm. 48, de 31 de març de 2007) i la seva modificació (BOIB Núm. 49, de 10 d'abril de 2014).
Tema 2. Geografia Mallorca. Orografia: caràcters generals i pics principals, serra a la qual pertanyen, ubicació i altitud de cadascun. El litoral: platges. Hidrologia de l'illa de Mallorca: Caràcters dels torrents, noms, ubicació i recorregut. Embassaments, aiguamolls i llacunes. Les comunitats vegetals. Espais naturals protegits, zones forestals, èpoques de risc i calendari de permisos de cremes controlades.
Tema 3. L'illa de Mallorca: Els municipis, les comarques i les zones urbanes: denominació. Distribució de la població actual. L'impacte demogràfic del turisme i l'estacionalitat poblacional. Zones turístiques. Localització industrial: els polígons industrials i de serveis.
Tema 4. Xarxa de comunicacions i infraestructures de Mallorca: la xarxa de carreteres. Ports comercials i esportius. El transport ferroviari. Aeroports.
Tema 5. Els riscos a l'àmbit territorial dels Bombers de Mallorca. Naturals i antròpics.
Tema 6. Característiques generals dels equips de comunicacions. Equips de comunicació via radio. Sistema de comunicació Tetra del Govern dels Illes Balears. Banda marina i banda aèria.
Tema 7. Llenguatge en comunicacions per ràdio. Codi ICAO. Terminologia de comunicacions.
Tema 8. Conceptes bàsics de cartografia i orientació. Cartografia. Projecció UTM. Escala i signes convencionals. Corbes de nivell. Interpretació. Sistemes de coordenades: Geogràfiques, UTM. Navegació. Sistemes de posicionament global (GPS). Trigonometria. Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS).
Tema 9. Gestió de recursos en l'àmbit de les emergències. Tipus de recursos. Despatx automàtic i ampliat. Coordinació amb altres organismes d'emergències. Què és un protocol d'actuació?.
Tema 10. Llei 2/1998 de 13 de març d'Ordenació d'emergències a les Illes Balears. I les seves modificacions.
Tema 11. Llei 3/2006 de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears. I les seves modificacions. Emergències- Servei de Bombers de Mallorca.
Tema 12. La planificació d'emergències a l'àmbit de responsabilitat dels Bombers de Mallorca. Plans territorials i Plans especials d'aplicació.
ANNEX 4 Òrgan de selecció
Òrgan de selecció titular
President: Pedro Ladaria Sureda
Secretari: Joan Garau Galmés
Vocal: Miguel Angel Estelrich Soler
Òrgan de selecció suplent
President: Josep Perotti Ballester
Secretari: Pedro Juan Valenzuela
Vocal: Pere Ruiz Taberner