Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 412074
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria informativa per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació mitjançant projectes que generin ocupació estable

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social, es fa ressò de la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat aprovada el 13 de desembre de 2006 per l'Assemblea General de les Nacions Unides, que va suposar la consagració de l'enfocament de drets de les persones amb discapacitat a les quals considera com a subjectes titulars de drets, l'exercici ple i efectiu dels quals han de garantir els poders públics.

Entre els drets que les administracions públiques han de protegir de forma especialment intensa hi figura el del treball, de manera que es preveu com a finalitat de la política d'ocupació augmentar les taxes d'activitat i d'ocupació i d'inserció laboral de les persones amb discapacitat. A aquest efecte, s'estableixen diversos tipus d'ocupació perquè les persones amb discapacitat puguin exercir el seu dret al treball, entre els quals figura l'ocupació protegida en centres especials d'ocupació, la regulació dels quals conté el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre.

La normativa estatal, per mitjà del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació, preveu ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones discapacitades en centres especials d'ocupació donant impuls a la creació i manteniment de llocs de feina en el mercat de treball protegit. Entre els ajuts que s'hi preveuen figuren els adreçats a fomentar projectes generadors d'ocupació.

D'acord amb l'Estratègia sobre els drets de les persones amb discapacitat 2021-2030, basada en l'Estratègia Europea sobre discapacitat 2010-2020, les estadístiques d'ocupació indiquen que les persones amb discapacitat, especialment les que presenten una discapacitat severa, tenen taxes d'activitat baixes i nivells d'ocupació molt baixos. Per això, resulta necessari donar prioritat a la contractació de persones amb aquest tipus de discapacitat respecte de la contractació de la resta de persones amb discapacitat, de manera que mentre la contractació de persones amb discapacitat severa es pot subvencionar amb el finançament del 100 % de la inversió o despesa subvencionable, sempre amb el límit de les quanties màximes que es preveuen, la contractació de la resta de persones amb discapacitat se subvenciona amb un màxim del 75 % de la inversió i/o despesa subvencionable amb el mateix límit indicat.

D'altra banda, amb l'objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, va derogar en part l'Ordre TAS/816/2005, de manera que exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d'aquestes persones en centres especials d'ocupació i estableix pel que fa al cas un règim de concessió directa, en aplicació de l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Recentment, ha estat aprovat el Reial decret 818/2021 de 28 de setembre pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació (BOE núm. 233, de 29 de setembre) que deroga l'Ordre TAS/816/2005 i altres normes, al integrar-les en el seu contingut normatiu.

El Reial decret 99/1996, de 26 de gener (BOE núm. 52, de 29 de febrer), va disposar el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d'ajuts per a l'ocupació, incloent-hi la gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir aquests serveis i funcions per mitjà del Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació; en l'article 1.2, apartats 24 i 25, preveu que poden ser objecte de subvenció els projectes generadors d'ocupació estable per a treballadors amb discapacitat desocupats en centres especials d'ocupació.

Els ajuts d'Estat prevists en aquesta convocatòria són compatibles amb el Mercat Comú en estar inclosos entre els prevists en l'article 34.2 a), c) i f) del Reglament (CE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior, modificat pel Reglament (UE) 2023/1315 de la Comissió de 23 de juny de 2023; pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE, núm. 187, de 26 de juny de 2014 i DOUE núm. 215, de 7 de juliol de 2020), exemptes del procediment de notificació establert a l'article 108.3 del Tractat.

La convocatòria que s'aprova, s'ha inclòs en l'Objectiu II.1.1 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d' abril).

El Consell de Govern, en la sessió del dia 31 de maig de 2024, va acordar autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d'acord amb l'article 10.2 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

L'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes indicats, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació mitjançant projectes que generin ocupació estable.

2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria que consten en l'annex 1.

3. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable i el model de compte justificatiu que s'adjunten, respectivament, com a annexos 2 i 3.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (27 de juny de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX I Convocatòria

Primer Objecte i actuacions

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria informativa per concedir ajuts i subvencions destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació, definits i regulats en l'article 43 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, i en el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials d'ocupació, mitjançant la promoció de projectes que generin ocupació estable per a persones amb discapacitat desocupades, per mitjà de la creació de centres especials d'ocupació o de l'ampliació de la plantilla dels que ja estiguin en funcionament. Aquesta convocatòria inclou els programes amb les actuacions següents:

a) Programa 1: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

b) Programa 2: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat a la resta de centres especials d'ocupació.

D'acord amb l'article 53 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació, aquests programes s'han de destinar a inversions fixes que comportin la creació de llocs de feina estable en el mercat de treball protegit.

L'objectiu d'aquests ajuts és donar suport a la creació de llocs de treball estable per a persones amb discapacitat per mitjà de projectes amb inversions en actius fixos. Tenen la consideració de llocs de treball de caràcter estable els ocupats per treballadors amb discapacitat amb contractes indefinits inicials i també les transformacions de contractes temporals en indefinits.

Amb aquests ajuts se subvenciona la creació d'ocupació estable de persones amb discapacitat mitjançant el finançament de projectes d'inversió en actius fixos del centre que tinguin viabilitat econòmica i financera.

Segon Normes reguladores

1. Els ajuts i les subvencions concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen pel Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació; pel que disposa el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, i pel que disposa l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008.

2. En tot el que no estableixen aquesta Resolució ni l'Ordre esmentada s'ha d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; les normes bàsiques de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, i, en matèria de procediment, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Tercer Partides pressupostàries

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és d'un milió tres-cents mil euros (1.300.000,00 €), distribuïts amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts de l'any 2024 pels imports següents:

a) Programa 1: ajuts destinats a la integració de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

— 19601 322A01 47000.00 24021 .............................. 200.000,00 €

— 19601 322A01 48000.00 24021 .............................. 700.000,00 €

b) Programa 2: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en la resta de centres especials d'ocupació.

— 19601 322A01 47000.00 24021 ……........................ 250.000,00 €

— 19601 322A01 48000.00 24021 ……........................ 150.000,00 €

L'assignació a cada una de les partides és vinculant per l'import total i no per cada partida.

2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit inicialment assignat es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.

3. Els crèdits assignats a cada un dels programes poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

4. Es fa constar que els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d'Ocupació Estatal del Ministeri de Treball i Economia Social.

Quart Àmbit temporal i territorial d'aplicació

1. De conformitat amb la regla general que estableix l'article 3.6 de les bases reguladores, el termini per iniciar i dur a terme les activitats que es poden subvencionar comprèn des del 1 de novembre de 2023 fins al 31 d'octubre de 2024.

2. Respecte de l'àmbit territorial, tan sols es poden concedir subvencions per a centres especials d'ocupació amb domicili i/o centre de treball a les Illes Balears.

Cinquè Beneficiaris i requisits

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions:

a) Les entitats titulars dels centres especials d'ocupació que figurin inscrits com a tals en el Registre de Centres Especials d'Ocupació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

b) Els centres esmentats, quan tenguin personalitat jurídica pròpia.

A aquest efecte, els centres especials d'ocupació sense personalitat jurídica pròpia s'han de gestionar de manera diferenciada de la seva entitat titular i d'altres centres de treball que pugui tenir l'entitat esmentada, per la qual cosa han de portar la comptabilitat separada, tenir compte de cotització propi en la Seguretat Social i disposar d'un compte bancari independent i exclusiu per a totes les despeses i ingressos derivats de la seva activitat.

2. Tots els sol·licitants de les subvencions han de complir els requisits següents:

a) El projecte que es presenti ha de suposar la generació d'ocupació estable. S'entén que es genera ocupació estable quan es contracta de manera indefinida (ordinària o fixa discontínua) una persona amb discapacitat inscrita en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació corresponent, i també quan es transformin en indefinits els contractes temporals subscrits amb persones amb discapacitat, sempre que aquestes constin inscrites en demanda d'ocupació abans del contracte temporal que es transforma. Els contractes fixos discontinus han de tenir una durada mínima igual o superior a sis mesos des que es produeixi la crida del treballador, i han d'ajustar l'import a percebre a la durada del període d'activitat i a la jornada realitzada.

b) La incorporació dels treballadors amb contracte indefinit o la transformació de contractes temporals en indefinits ha de suposar un increment net de l'ocupació fixa de les persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació en relació amb la mitjana dels dotze mesos anteriors a la contractació. Per calcular aquest increment, s'han de tenir en compte les regles següents:

 

— El nivell de plantilla de persones amb discapacitat s'ha de calcular sobre la base de la mitjana aritmètica de persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació amb contractació indefinida o fixa discontínua en els dotze mesos immediatament anteriors a la contractació o, si pertoca, en el nombre de mesos realment transcorreguts des de la data d'inscripció del centre especial d'ocupació en la Seguretat Social. A aquest efecte, s'ha de computar cada persona amb discapacitat en proporció al nombre de dies efectivament treballats en el període de referència i s'han de comptar tots els treballadors fixos del centre amb independència de la seva jornada.

— Si la xifra de plantilla mitjana del centre especial d'ocupació resulta amb nombres decimals, s'ha d'arrodonir a la unitat superior si el decimal és major de 0,5 i a la unitat inferior si és menor o igual a 0,5.

— S'entén que hi ha un increment de plantilla fixa quan la plantilla fixa mitjana de l'empresa s'incrementa almenys en un treballador o treballadora com a conseqüència de la contractació indefinida de la persona amb discapacitat, la subvenció de la qual se sol·licita.

 

c) Quan es tracti de centres especials d'ocupació que ja estan en funcionament, la contractació indefinida o la transformació objecte de la subvenció ha de suposar també un increment de la plantilla fixa de persones amb discapacitat que es va assolir en el centre en el darrer expedient d'ajuts aprovat per un altre projecte generador d'ocupació, sempre que aquest s'hagi produït en els darrers dos anys.

d) En tot cas, s'han d'excloure del còmput d'increment de la plantilla fixa els contractes indefinits que s'hagin extingit en els períodes de referència esmentats per acomiadament disciplinari declarat com a procedent, els efectuats per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció de l'article 51 de la Llei de l'Estatut dels treballadors o per causes objectives de l'article 52 de la mateixa Llei, o els motivats per dimissió, mort, jubilació o incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa del treballador, com també les baixes motivades per la seva integració en una altra empresa. La concurrència d'algun d'aquests supòsits s'ha d'acreditar fefaentment.

e) Si no es compleixen els requisits establerts en les lletres a i b anteriors, s'han de formalitzar els contractes que corresponguin perquè la contractació o la transformació per a la qual se sol·licita l'incentiu es pugui subvencionar. Aquests contractes necessaris per complir aquests requisits no són subvencionables.

f) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud en el cas de denegació expressa del consentiment.

g) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

h) Haver dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que preveu el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció i haver efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reial decret.

i) Acreditar que no està incursa en cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

j) No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d'ocupació. En el supòsit que s'hagi iniciat un procediment de desqualificació, l'entitat afectada pot sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s'ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.

k) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionada o condemnada per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

l) Complir els requisits establerts amb caràcter general en el capítol I i, amb caràcter específic, en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

m) Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020, han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la justificació de l'ajut, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.

Sisè Persones que poden ser contractades pels centres especials d'ocupació

1. Es poden incorporar com a treballadores i treballadors en centres especials d'ocupació:

a) Les persones amb discapacitat definides de l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, inscrites com a demandants d'ocupació en el servei públic d'ocupació, amb la resolució motivada prèvia dels òrgans tècnics competents per qualificar el grau de discapacitat, en la qual s'han de determinar les seves possibilitats d'integració real i de capacitat de treball, d'acord amb el que preveu el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, i amb el que disposa el Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial de les persones amb discapacitat que treballin en centres especials d'ocupació.

b) Les persones amb discapacitat definides de l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013 que són titulars d'un contracte temporal amb el centre especial d'ocupació i aquest contracte es transformi en indefinit, i, abans de la contractació temporal que es transforma, constaven inscrites en demanda d'ocupació, amb la resolució motivada prèvia indicada en la lletra a d'aquest apartat.

Es considerarà que es tracta de transformacions els casos de treballadors o treballadores titulars d'un contracte temporal que causen baixa com a tals i alta com a titulars d'un contracte indefinit.

​​​​​​​2. Es consideren persones amb discapacitat les referides en l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013 abans esmentat.

​​​​​​​3. A l'efecte de càlcul de la subvenció, es consideren persones amb discapacitat severa les següents:

1r. Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental o persones amb discapacitat intel·lectual amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al trenta-tres per cent (33 %).

2n. Persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al seixanta-cinc per cent (65 %).

​​​​​​​4. El grau de discapacitat igual o superior al 33 % s'ha d'acreditar mitjançant la resolució o certificat de l'òrgan competent. Per evitar retards en el procediment per causes alienes a l'entitat interessada, s'entén acomplert el tràmit d'aportació dels certificats renovats amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l'òrgan competent. No obstant això, en cas que l'òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, l'entitat beneficiària ha de retornar la subvenció concedida per la contractació de la persona en qüestió amb els interessos corresponents.

Setè Quantia dels ajuts

Les subvencions previstes, en el seu conjunt, tenen les quanties màximes següents:

a) Per la contractació de persones amb discapacitat severa definides en l'apartat sisè 3 d'aquesta convocatòria:

— Dotze mil euros (12.000 €) per lloc de treball creat de caràcter estable, si el centre especial d'ocupació supera el noranta per cent (90 %) de treballadors amb discapacitat respecte del total de la plantilla.

— Nou mil euros (9.000 €) per lloc de treball creat de caràcter estable, si el centre especial d'ocupació té un nombre de treballadors discapacitats comprès entre el setanta per cent (70 %) i el noranta per cent (90 %) del total de la plantilla.

b) Per la contractació de la resta de persones amb discapacitat:

El 75 % de les quanties indicades en el punt A) anterior, en funció del percentatge de treballadors amb discapacitat en el centre especial d'ocupació sol·licitant.

Les quanties indicades per a aquest programa es refereixen a llocs de treball creats de caràcter estable a jornada completa. En cas de contracte de treball a temps parcial, la subvenció s'ha de reduir proporcionalment a la jornada laboral feta.

Per determinar el percentatge de treballadors discapacitats no s'ha de computar com a plantilla el personal no discapacitat dedicat a la prestació de serveis d'ajust personal i social, i tampoc el que presti serveis en les activitats o llocs de treball específics que, per la seva naturalesa o complexitat, no poden ser desenvolupats per persones discapacitades.

Es consideren serveis d'ajust personal i social els de rehabilitació, els terapèutics, els d'integració social i els culturals i esportius que procurin al treballador o treballadora amb discapacitat del centre especial d'ocupació una rehabilitació personal més gran i una adaptació millor de la seva relació social.

Vuitè Despeses subvencionables

Amb aquests ajuts se subvenciona la creació d'ocupació estable de persones amb discapacitat mitjançant el finançament de projectes d'inversió en actius fixos del centre que tinguin viabilitat econòmica i financera.

L'objectiu d'aquests ajuts és donar suport a la creació de llocs de treball estable per a persones amb discapacitat per mitjà de projectes amb inversions en actius fixos. Tenen la consideració de llocs de treball de caràcter estable els ocupats per treballadors amb discapacitat amb contractes indefinits inicials i també les transformacions de contractes temporals en indefinits.

Seran subvencionables, d'acord amb el que disposa l'article 34.2 a), c) i f) del Reglament (CE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior, modificat pel Reglament (UE) 2023/1315 de la Comissió de 23 de juny de 2023, els costos següents:

- Els costos d'adaptació de les instal·lacions.

- Els costos d'adaptació o adquisició d'equips, o d'adquisició i validació de programes informàtics, destinats a treballadors amb discapacitat, incloses les instal·lacions tecnològiques adaptades o d'ajuda, suplementaris als costos que hauria suportat el beneficiari si hagués contractat treballadors sense discapacitat.

- Quan el beneficiari proporcioni ocupació protegida, els costos de construcció, instal·lació o modernització de les unitats de producció de l'empresa en qüestió, així com qualssevol costos d'administració i transport, sempre que es derivin directament de l'ocupació de treballadors amb discapacitat.​​​​​​​

La memòria ha d'incloure les activitats dutes a terme en relació amb el projecte presentat pel beneficiari, així com tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la seva imputació al projecte.

Novè Termini i presentació de sol·licituds

​​​​​​​1. El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 6 de setembre de 2024.

​​​​​​​2. Les persones interessades obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament (annex 2), que estarà disponible igualment a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.

En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

​​​​​​​3. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones físiques poden escollir en tot moment si es comuniquen amb aquesta administració pública a través de mitjans electrònics o no, i poden modificar el mitjà de comunicació escollit en qualsevol moment del procediment.

D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè l'esmeni a través de la presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha d'efectuar la sol·licitud dels ajuts per mitjà del seu representant legal degudament acreditat.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que exigeixen les bases reguladores i aquesta convocatòria, s'haurà de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

Desè Documentació

Documentació comuna

1. Les entitats sol·licitants han d'acreditar documentalment el compliment dels requisits comuns que preveu l'apartat cinquè, punt 2, d'aquesta convocatòria:

a) Per acreditar l'increment net de la plantilla fixa de persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació, l'entitat sol·licitant ha d'aportar la documentació següent:

 

— Informe de vida laboral del codi de compte de cotització en què estan d'alta les persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació dels dotze mesos immediatament anteriors a la contractació indefinida inicial o a la transformació del contracte temporal.

— Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia de la contractació inicial o de la transformació del contracte.

— Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia en què es va contractar el darrer treballador inclòs en el darrer projecte de generació subvencionat, sempre que s'hagi produït en els dos darrers anys.

 

b) Declaració responsable de què l'entitat compleix amb l'article 11.2 del Reial Decret 818/2021, en què cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari, i computaran per al càlcul de tal increment net las variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors/es que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.

c) L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social s'ha de fer mitjançant el certificat corresponent expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.

d) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

e) Quant al requisit que preveu la lletra h del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, s'ha d'acreditar que l'empresa ha dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reglament dels serveis de prevenció, aprovat pel Reial decret 39/1997, de 17 de gener (BOE núm. 27, de 31 de gener), i que ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reglament.

f) Respecte del requisit establert en la lletra i del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

g) Respecte al requisit fixat a la lletra k del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionada o condemnada per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

h) Pel que fa al requisit establert en la lletra l del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de complir els requisits establerts en el capítol I i en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny abans esmentat.

i) Declaració responsable de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la justificació de l'ajut, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.

2. A més, les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Model específic de sol·licitud de la convocatòria (annex 2).

b) Memòria explicativa del projecte objecte de les subvencions (annex 2).

c) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

L'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir sobre això mitjançant un escrit presentat davant la Direcció General de Treball i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.

d) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries (annex 2).

Documentació específica

a) Els sol·licitants dels ajuts corresponents a aquest programa han d'acreditar que el projecte de creació d'ocupació té viabilitat tècnica, econòmica i financera i que implicarà la creació d'ocupació estable per a persones amb discapacitat mitjançant la presentació d'un estudi econòmic detallat, que haurà d'estar avalat per un economista col·legiat.

b) S'ha d'acreditar en la sol·licitud, o posteriorment, però prèviament a la concessió de la subvenció, que els nous llocs de treball generats per la creació o ampliació del centre corresponen a persones amb discapacitat desocupades. A aquest efecte, s'ha de presentar el certificat vigent de discapacitat expedit per l'òrgan competent en els termes de l'apartat sisè d'aquesta convocatòria, i també el d'estar desocupat i figurar inscrit com a demandant d'ocupació en l'oficina del servei públic d'ocupació prèviament a la contractació indefinida; en el cas de transformacions de contractes temporals en indefinits, la inscripció com a demandant d'ocupació ha de ser prèvia a la subscripció del contracte temporal que es transforma.

Juntament amb la documentació esmentada, en els projectes d'interès social s'ha de presentar el projecte de viabilitat tècnica, econòmica i financera adreçat a la justificació de la necessitat de l'ajut, signat pel representant legal del centre, que inclogui els apartats següents:

 

— Memòria explicativa del projecte i antecedents. S'hi ha d'incloure la descripció de l'entitat i els antecedents, la identificació del projecte i el seu interès social, el currículum i l'experiència professional del promotor o persona que es responsabilitzi de l'activitat que es pretén dur a terme, activitat que es desenvoluparà i justificació del projecte.

— Anàlisi del mercat amb indicació de l'estructura actual, mercat potencial, anàlisi de la competència, previsió de vendes, promoció, estructura comercial, canals de distribució, captació i manteniment de clients, estratègia, etc.

— Recursos humans, fent constar necessitats de personal, distribució per categories laborals, perfils, funcions de cada lloc de treball, selecció de personal i organigrama.

— Detall valorat del pla d'inversió fixa (s'hi han d'incloure les factures, siguin o no proforma i/o pressupost).

— Ampliació i documentació de les fonts financeres i del pla financer complet.

— Estats financers dels dos darrers anys (2022 i 2023) i provisional (2024). Projecte d'inversió, finançament, pla de tresoreria i anàlisi d'actiu circulant.

— Estudi economicofinancer de viabilitat del projecte, amb indicació de producció, facturació, altres ingressos, consums, costs de mà d'obra, amortitzacions, despeses financeres, compte de resultats i comptes provisionals d'explotació a dos anys i previsió de balanços a dos anys (2025 i 2026).

— Còpies de factures definitives de la inversió si s'han efectuat factures proforma i pressuposts en un altre cas

​​​​​​​Onzè ​​​​​​​Criteris per seleccionar els beneficiaris

​​​​​​​1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria informativa és el de concessió directa, prèvia sol·licitud, de conformitat amb l'article 2.1 b) del Reial decret 357/2006, de 24 de març.

​​​​​​​2. En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores, aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per concedir els ajuts que regula aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, fins cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que no són necessàries la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si.

3. Així mateix, les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d'admissió, a mesura que es presentin en la Seu electrònica d'aquesta Administració. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi aquest termini, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts per mitjà d'una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. No obstant el que ha estat exposat, en cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució i una vegada s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè.4, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

Dotzè Instrucció i resolució del procediment

​​​​​​​1. En aplicació de l'article 6.2 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit l'ordenació i instrucció.

​​​​​​​2. ​​​​​​​​​​​​​​D'acord amb l'article 7.1 de la mateixa Ordre, l'òrgan competent per resoldre és la persona titular de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Aquesta Resolució s'ha de formular prèvia proposta de resolució que ha d'emetre l'òrgan instructor d'acord amb el que estableix l'article 16.2.g) del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, i es notificarà als interessats d'acord amb el que disposa l'article 24.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

​​​​​​​3. El termini per resoldre la sol·licitud i notificar la resolució és de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

​​​​​​​4. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Tretzè Justificació i pagament

​​​​​​​1. L'import de la subvenció s'ha d'abonar una vegada que s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir.

​​​​​​​2. L'entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció en els termes que disposa l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Com a mínim s'ha de justificar l'import de la subvenció concedida, atès que en aquest programa l'ajut no s'estableix aplicant un determinat percentatge sobre la inversió pressupostada per l'entitat sol·licitant, sinó que l'import màxim a què pot arribar la subvenció és una quantitat fixa que s'estableix en funció del nombre de persones amb discapacitat que es contracten, com també del tipus i grau de discapacitat d'aquestes.

Es consideren despeses subvencionables les que responguin, sens dubte, a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció i es duguin a terme en el termini d'execució fixat en l'apartat quart, punt 1, d'aquesta convocatòria. A aquest efecte, s'ha de considerar com a despesa efectuada la que s'hagi pagat efectivament fins a la data de finalització de la justificació.

​​​​​​​3. La justificació de les actuacions que preveu aquesta convocatòria s'ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que s'ha de compondre dels documents següents, de conformitat amb el model que s'adjunta en l'annex 3 d'aquesta convocatòria:

a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d'imputació, per a la correcta comprensió de l'activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat pel beneficiari i amb l'aprovat per l'Administració. A més, la memòria ha d'incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

b) Relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.

c) Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d'incloure una còpia de les factures i d'altres documents de valor probatori equivalent i s'ha d'ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, de 1 de desembre) i documents justificatius dels pagaments efectuats.

​​​​​​​4. Com a documentació justificativa de les despeses efectuades a què es refereix la lletra c del punt anterior, les entitats beneficiàries han d'aportar el següent:

— Relació de persones amb discapacitat desocupades que es convertiran en indefinides fent constar el número de document nacional d'identitat (DNI), tipus i grau de discapacitat, la data de contractació temporal del contracte que es transforma o data del contracte inicial i percentatge de jornada laboral que realitzarà la persona contractada.

— Justificants de les contractacions indefinides de les persones amb discapacitat contractades (contractes de treball subscrits i la seva comunicació al servei públic d'ocupació, i també documents d'alta en la Seguretat Social i/o informes de vida laboral de la Tresoreria General de la Seguretat Social).

— Factures, rebuts i altres documents de la inversió fixa en projectes d'interès social realitzats i documentació bancària acreditativa dels pagaments efectuats.

​​​​​​​5. D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (40.000 € en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis, o 15.000 € quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s'han d'aportar les diferents ofertes presentades i també una memòria en la qual es justifiqui expressament l'elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

​​​​​​​6. El dia 8 de novembre de 2024 és la data límit per presentar el compte justificatiu a la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

​​​​​​​7. D'acord amb l'article 71.2 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'òrgan administratiu competent per a la comprovació de la subvenció apreciï l'existència de defectes esmenables en la justificació presentada pel beneficiari, ho ha de posar en el seu coneixement i li ha de concedir un termini de deu dies per corregir-los.

​​​​​​​8. D'acord amb l'article 70.3 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, transcorregut el termini establert de justificació sense haver-se presentat aquesta davant l'òrgan administratiu competent, aquest ha de requerir el beneficiari perquè en el termini improrrogable de quinze dies sigui presentada. La falta de presentació de la justificació en el termini establert comporta l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

Catorzè Concurrència i compatibilitat d'ajuts

1. L'import dels ajuts o subvencions regulats en aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que hagi de desenvolupar el beneficiari.

2. Sens perjudici dels ajuts que regula aquesta convocatòria, els centres especials d'ocupació es poden acollir a l'ajut que concedeix el Ministeri de Treball i Economia Social de bonificació del 100 % de la quota empresarial a la Seguretat Social, incloent-hi la d'accidents de treball i de malaltia professional, i també les quotes de recaptació conjunta, d'acord amb la normativa vigent en aquesta matèria i, en especial, la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

Quinzè Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. A més, les entitats beneficiàries dels ajuts han de mantenir els contractes indefinits creats a l'empara d'un projecte generador d'ocupació durant un període mínim de tres anys, comptadors des de la data de la contractació indefinida de la persona amb discapacitat, llevat del cas que l'entitat beneficiària pugui justificar documentalment el cessament de la seva activitat per causes alienes a la seva voluntat. Si, per qualsevol incidència, les persones discapacitades que s'han contractat són baixa sense que s'hagi acabat el període mínim esmentat, s'hauran de substituir en el termini màxim de tres mesos per mitjà d'una nova contractació de caràcter estable, la qual no generarà cap dret de nous ajuts. La nova contractació s'ha de comunicar a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, acompanyada de la còpia del nou contracte, en el termini d'un mes.

Setzè Revocació, reintegrament i devolució voluntària

​​​​​​​1. L'ocultació o falsejament de les dades que varen servir de base per a la concessió de l'ajut per part del sol·licitant dona lloc a la seva revocació, al reintegrament de les quantitats percebudes i a l'exigència de l'interès de demora corresponent, que es meritarà des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament.

​​​​​​​2. Igualment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes i s'exigirà l'interès de demora meritat en cas que el beneficiari incorri en alguna de les causes previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003 o incompleixi les obligacions i compromisos que estableix aquesta Resolució.

​​​​​​​3. En els procediments de reintegrament és d'aplicació la regulació prevista en els articles 41 i següents de la Llei 38/2003, i en els articles 94 i següents del Reial decret 887/2006.

​​​​​​​4. Així mateix, una vegada produïdes les circumstàncies que provoquen un reintegrament es pot fer la devolució voluntària per part de beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, conforme al que estableix l'article 90 del Reglament de desplegament de la Llei 38/2003, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.

​​​​​​​5. Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració ha de calcular els interessos de demora d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 38/2003 i fins al moment en què es va produir la devolució efectiva per part del beneficiari.

Dissetè Procediment sancionador

Si, com a conseqüència de la tramitació de l'expedient de reintegrament, s'observa cap de les infraccions tipificades en el títol V del text refós de la Llei de subvencions, s'haurà de seguir el procediment sancionador corresponent que estableix l'article 62 del mateix Text refós, sens perjudici del que disposa el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat per mitjà del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost (BOE núm. 189, de 8 d'agost).

Divuitè Interpretació i execució

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Dinovè ​​​​​​​Publicació de la convocatòria i efectes

Prèvia a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha de comunicar el text de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi, de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.​​​​​​​

Aquesta Resolució esdevindrà efectiva el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts