Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT BALEAR DE LA DONA

Núm. 382639
Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona d’11 de juny de 2024 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions, per a entitats locals, agrupacions d’ajuntaments i mancomunitats, per a l’ impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l’ abordatge de les violències masclistes per als anys 2024,2025,2026 i 2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents   

La igualtat d'oportunitats entre dones i homes és un principi bàsic i fonamental reconegut en la Constitució espanyola. Així, l'article 1.1 la propugna com a valor superior de l'ordenament jurídic, l'article 9.2 formula el manament exprés dels poders públics perquè la facin efectiva i l'article 14 prescriu qualsevol discriminació per raó de sexe.

La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, reconeix a les dones que en són víctimes el dret a la informació, l'assistència jurídica gratuïta, la protecció social i el suport econòmic. La protecció a les víctimes requereix un abordatge multidisciplinari i integral.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes, estableix que el reconeixement de la igualtat formal davant la llei ha resultat insuficient i que cal combatre totes les manifestacions encara existents.

L'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears preveu que els poders públics de les Illes Balears han de defensar i promoure els drets socials dels ciutadans i les ciutadanes de les Illes Balears que representen un àmbit inseparable de respecte dels valors i els drets universals de les persones i que constitueixen un dels fonaments cívics del progrés econòmic, cultural i tecnològic de la comunitat autònoma.

Així mateix, l'article 17 preveu que totes les persones tenen dret al lliure desenvolupament de la seva personalitat, així com l'obligació de les administracions públiques de vetlar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar lliurement en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminació de cap tipus, i de garantir que ho facin en igualtat de condicions.

La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, indica que per fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i els homes s'han d'establir i regular els mecanismes i dispositius, així com les mesures i els recursos, adreçats a promoure i garantir la igualtat d'oportunitats i no discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida. Així mateix, l'apartat a) de l'article 13.3 assenyala que les competències objecte d'aquesta Llei corresponen a l'Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la conselleria competent en igualtat.

L'article 15 de la Llei estableix que, sens perjudici de les competències pròpies dels municipis pel que fa a l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social a què fa referència l'article 25.2.e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en les matèries de promoció de la igualtat d'oportunitats i de prevenció de la violència masclista a les quals es refereix aquesta Llei, els municipis poden exercir competències delegades o competències diferents de les delegades, sempre que, en el primer cas, l'Administració titular de la competència els les delegui en el marc del que disposa l'article 27 de la Llei reguladora de les bases del règim local, o, en el segon cas, es compleixin els requisits que estableix l'article 7.4 de la mateixa Llei reguladora de les bases del règim local.

El Reial decret llei 9/2018, de 3 d'agost, de mesures urgents per al desenvolupament del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, en la disposició final primera, afegeix un paràgraf o) a l'apartat 2 de l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, amb la següent redacció: «o) Actuacions en la promoció de la igualtat entre homes i dones, així com contra la violència de gènere».

 

​​​​​​​La Conferència Sectorial d'Igualtat, a la seva reunió de 3 de març de 2023, va aprovar l' acord per el qual s' aprova el pla conjunt plurianual en matèria de violència contra les dones (2023-2027).

D'acord amb l' article 151.2.a) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, les conferències sectorials podran adoptar plans conjunts, de caràcter multilateral, entre l' Administració General de l' Estat i la de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, per comprometre actuacions conjuntes per la consecució dels objectius comuns, que tendran la naturalesa d'Acord de la Conferència Sectorial.

La Conferència Sectorial d'Igualtat, en la seva reunió plenària celebrada el 22 de juliol, va aprovar l' acord relatiu a l' establiment d'un marc d'actuació conjunta que garanteixi l' estabilitat i permanència de les polítiques públiques i els serveis que es deriven del Pacte d'Estat contra la violència de gènere.

Aquest te com a finalitat consolidar el treball front a la violència contra les dones en el conjunt de l' Estat, avançant en la institucionalització i la permanència dels compromisos adquirits en el marc del Pacte d'Estat contra la violència de gènere.

Després de les aportacions de les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, i una vegada conclosos els treballs preparatoris en el marc del Grup de Treball, el Ple de la Conferència Sectorial d'Igualtat, en la seva reunió de 3 de març de 2023, va adoptar l' acord per el qual s' establien els objectius del Pla Conjunt Plurianual en matèria de violència contra les dones, així com les actuacions a desenvolupar per cada Administració: Catàleg de referència de polítiques i serveis en matèria de violència contra les dones.

El Catàleg de referència de polítiques i serveis en matèria de violència contra les dones conforme als estàndards internacionals de drets humans, estableix una àrea específica sobre coordinació, participació i impuls de la transversalitat. En aquesta es concreta l' actuació 4.1.02 «Promoure i consolidar on ja existeixin, les taules de coordinació a l' àmbit local (municipal, comarcal, provincial, insular, etc) per a la intervenció en matèria de violència contra les dones. Aquestes taules tendran una composició multidisciplinar, se impulsarà la participació en les mateixes de professionals de tots els àmbits que intervenen en la prevenció, la protecció i l' assistència a les víctimes de violència contra les dones en el municipi o en l'àmbit local que es determini.

Els projectes que es presentin a aquesta convocatòria de subvencions han de donar resposta a les mesures incorporades en el Pla conjunt plurianual en matèria de violència contra les dones a través del Catàleg de referència.

El Ministeri d' Igualtat es compromet a contribuir, a través dels Pressupostos generals de l' Estat, a establir un sistema de finançament estable, plurianual, i amb fons suficients per dotar pressupostàriament a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla amb l' objectiu de garantir la prestació de serveis, complint amb els estàndards mínims de qualitat, accessibilitat, adaptabilitat i no discriminació. Aquests crèdits estaran destinats al compliment del Pacte d' Estat, i des de el Pla Conjunt i durant tota la seva vigència, a la posada en marxa de polítiques i serveis en matèria de violència contra les dones que integren el Catàleg de referència. Aquests crèdits es transferiran a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, d'acord amb els criteris aprovats de manera anual en el marc de la Conferència Sectorial d' Igualtat.

Per a l' exercici 2023, la llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l' Estat per a l' any 2023, en el programa pressupostari d' «Actuacions per a la prevenció integral de la violència de gènere» contempla els crèdits per transferències a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla responent a criteris de distribució.

La Resolució de 16 de març de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Igualtat, estableix el repartiment dels fons per a les comunitats autònomes per el 2023 per a l'exercici 2023, i s'ha transferit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la quantitat de 5.776.958,36 €.

Atès que encara no s'ha aprovat la distribució dels fons per a l'any 2024 ja que els pressuposts estatals es troben prorrogats i tenint en compte la durada del Pla Conjunt Plurianual en matèria de Violència de Gènere és fins l'any 2027, tot i que no es disposi de la quantia exacta per a l'exercici de 2024, es manté com import l'assignat el del 2023.

El subapartat 1.21. b) de l'apartat c) del Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, reserva per a l'Administració de la Comunitat Autònoma les funcions suprainsulars com a garantia de la consecució de l'equilibri territorial necessari en l'àmbit de la comunitat autònoma, per a la satisfacció dels interessos estratègics de les polítiques de gènere en el conjunt de les Illes Balears.

D'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s' estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les Conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Institut Balear de la Dona queda adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials. L'Institut Balear de la Dona, creat per la Llei 5/2000, de 20 d'abril, com a entitat autònoma de caràcter administratiu amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d'actuar, té com a finalitats bàsiques elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d'igualtat de l'home i la dona, a més d'impulsar i promoure la participació de la dona en tots els àmbits de la societat.

Fonaments de dret

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.

L'article 12 de la norma esmentada disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que l'òrgan competent hagi establert prèviament per ordre, fent ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

Mitjançant l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB núm. 76, de 26 de maig), es varen establir les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis de l'Institut Balear de la Dona en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula particularitats del procediment de concessió i justificació de les subvencions.

L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024),

Per tot això , dict la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer Aprovació de la convocatòria

Aprovar la convocatòria pluriennal de subvencions, per a entitats locals, agrupacions d'ajuntaments i mancomunitats per l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027, d'acord amb el que preveuen els articles 4 i 5 de les bases reguladores de les subvencions, la qual s'ha de regir per les bases que figuren en l'annex d'aquesta convocatòria.

Segon Dotació econòmica

Destinar a aquesta convocatòria pluriennal per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027 un import màxim de 5.375.000,00 euros, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

Any 2024: 875.000,00 € a la partida pressupostària 73101 G/323C03 46000 00 FF 24090

Any 2025: 1.500.000,00 € a la partida pressupostària 73101 G/323C03 46000 00 FF 25090

Any 2026: 1.500.000,00€ a la partida pressupostària 73101 G/323C03 46000 00 FF 26090

Any 2027: 1.500.000,00€ a la partida pressupostària 73101 G/323C03 46000 00 FF 27090 o les que pertoqui.

Tercer Òrgan instructor

Designar la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

Quart Publicació

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

 Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la directora de l'Institut Balear de la Dona o la consellera de Famílies i Afers Socials,( en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de juny de 2024

La directora de l'Institut Balear de la Dona Catalina Maria Salom Niell

 

ANNEX Bases específiques de la convocatòria

1. Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte concedir ajuts a ajuntaments, agrupacions d'ajuntaments i mancomunitats per a l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024,2025,2026 i 2027 , en el marc de les actuacions previstes en les lletres c) Programes i actuacions encaminats a erradicar la violència contra les dones i corresponents a l'article 3 de les bases reguladores de les subvencions.

S'entendrà per impuls i implementació de la Taula Local de Coordinació, que aquesta sigui convocada amb una periodicitat mínima anual. Aquesta Taula Local de Coordinació haurà de tenir dues comissions, una d'intervenció i l'altre de prevenció que s'hauran de convocar, com a mínim, quadrimestral.

2. Accions susceptibles d'ajut

Les accions susceptibles d'ajut s'han d'emmarcar dins les mesures incloses en el Pla Conjunt Plurianual en matèria de violència contra les dones (2023-2027) i el corresponent «Catàleg de referència de polítiques i serveis en matèria de violència contra les dones conforme als estàndards internacionals de drets humans».

2.1. Són accions susceptibles d'ajut, en el marc d'aquesta convocatòria,les despeses de personal derivades del nomenament de personal funcionari interí vinculat al projecte d'inversió desenvolupat per entitats locals, agrupacions d'ajuntaments i mancomunitats, per l'impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027.

2.1.1.El projecte d'inversió haurà de recollir les funcions i tasques que ha de dur a terme el personal nomenat, que com a mínim han d'incloure:

  • La realització d'una diagnosi sobre el municipi, que reculli les institucions i entitats implicades en temes d'igualtat i violències masclistes, les dades de violència del municipi, les accions implementades els darrers anys i les principals necessitats. En cas que aquesta diagnosi ja s'hagués realitzat amb anterioritat, s'haurà de realitzar una revisió i actualització
  • Planificació anual dels objectius i fites que es volen aconseguir per tal de millorar la prevenció, la detecció, la intervenció i la coordinació interinstitucional en temes de violències masclistes i igualtat.
  • Definició de les necessitats existents sobre promoció de la igualtat i l'abordatge de les violències masclistes a nivell municipal, de l'agrupació d'ajuntaments o de la mancomunitat.
  • Identificació dels i les agents que participaran/formaran part de la Taula i les Comissions.
  • Coordinar, a l'àmbit de les funcions del projecte, les diferents àrees de l'ajuntament, institucions i entitats implicades i/o amb competències en matèria de lluita contra les violències masclistes al municipi
  • Crear un reglament de la Taula i Comissions del municipi. En cas de que ja existesqui aquest reglament, s'haurà de realitzar una revisió per tal d'actualitzar-lo
  • Lideratge, organització, planificació, programació, difusió, implementació i dinamització de la Taula, de les Comissions i de les subcomissions de treball sorgides de les mateixes. Entre d'altres han de desenvolupar les següents tasques: temporalització, proposta d'accions i objectius, establiment de l'ordre del dia, elaboració i enviament de les actes, gestió de les confirmacions de les i els participants, recollida, seguiment i execució dels acords establerts, etc.
  • Difusió dels resultats i acords de la taula i les comissions
  • Organització i participació de reunions amb persones, recursos i/o serveis que formaran part de la Taula i de les Comissions.
  • Coordinació, lideratge i suport al seguiment de les accions i les actuacions en matèria d'igualtat, sensibilització, prevenció, detecció i atenció a les violències masclistes sorgides i acordades a les Taules i Comissions.
  • Impuls de les activitats pròpies a desenvolupar per l'entitat local i col·laboració i participació en la preparació, disseny, i execució de les activitats vinculades a la Taula i a les Comissions que realitzin la resta d'entitats i o institucions participants.
  • Informar, orientar i assessorar a professionals del municipi en matèria d'igualtat. Aquestes accions es poden realitzar a través d'actualització i/o difusió de guies, protocols i altres documents tècnics.
  • Difusió d'informacions, eines, documents, activitats i accions relacionades amb la promoció de la igualtat i l'abordatge de les violències masclistes traslladades per les diferents institucions supramunicipals.
  • Promoure el treball en xarxa al si de les taules i de les Comissions.
  • Realitzar i/o impulsar actuacions formatives amb perspectiva de gènere a la Taula, i a les Comissions per promoure la sensibilització, la prevenció, detecció i actuació de les violències masclistes.
  • Recercar i compartir bones pràctiques en matèria de sensibilització, prevenció, detecció i actuació front les violències masclistes.
  • Impuls de la participació ciutadana al si del projecte
  • Creació d'un sistema de seguiment i avaluació del projecte d'inversió que inclogui indicadors quantitatius i qualitatius i permeti realitzar accions de millora.
  • Elaboració de la documentació que es desprengui per al correcte desenvolupament del projecte, així com la requerida a l'annexe 4 de la subvenció.
  • Elaboració d'una memòria anual de seguiment del projecte
  • Cooperar, col·laborar i mantenir reunions periòdiques de seguiment amb les tècniques del Servei per a l'impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació pera l'abordatge de les violències masclistes a les Illes Balears de l'Institut Balear de la Dona, amb l'objectiu de fer un bon seguiment del projecte, de les tasques i els acords.
  • Col·laboració i participació a la Taula Suprainsular de Coordinació per a l'abordatge de les violències masclistes, en els termes que s'estableixin.

2.1.2. El personal nomenat haurà de desenvolupar única i exclusivament les funcions derivades de l'objecte de la convocatòria. En cap cas pot dur a terme altres funcions inherents a l'entitat local que no es corresponguin amb l'objecte d'aquesta convocatòria.

2.2. No són objecte d'aquesta convocatòria les despeses de personal de les entitats locals (ajuntaments, agrupacions d'ajuntaments o mancomunitats ) derivades de necessitats estructurals de personal; únicament es podran imputar despeses de personal vinculades al projecte d'inversió per l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027 que aprovi la respectiva entitat local.

2.3. Aquestes subvencions no constitueixen ajusts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal d'acord amb el que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que l'objecte d'aquesta convocatòria no constitueix una activitat econòmica als efectes de l'esmentat article.

3. Bases reguladores

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig).

4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 5.375.000,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària següent:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2024

875.000,00€

73101 G/323C03 46000 00 FF24090

2025

1.500.000,00€

73101 G/323C03 46000 00 FF25090

2026

1.500.000,00€

73101 G/323C03 46000 00 FF26090

2027

1.500.000,00€

73101 G/323C03 46000 00 FF27090 o les que pertoqui

 

​​​​​​​5. Compatibilitat de les subvencions

Les subvencions d'aquesta línia no són compatibles amb les d'altres administracions públiques o ens públics o privats, estatals o internacionals

6. Entitats beneficiàries i requisits

6.1 Entitats beneficiàries

Poden sol·licitar les subvencions que preveu aquesta convocatòria, d'acord amb els punts 4 i 5 de les bases reguladores, les entitats de les Illes Balears següents:

1. Ajuntaments que disposin de taula de coordinació i prevenció per a l'abordatge de les violències masclistes abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria.

2. Agrupacions d'Ajuntaments que disposin de taula de coordinació i prevenció per a l'abordatge de les violències masclistes abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria.

3. Mancomunitats que disposin de taula de coordinació i prevenció per a l'abordatge de les violències masclistes abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria.

6.1.1. L'acreditació de disposar de taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes s'ha de fer mitjançant una declaració responsable del batle o batlessa de l'ajuntament, o del batle o batlessa de l'Ajuntament que representi a l'agrupació de municipis, o del president o presidenta de la mancomunitat , segons correspongui , i/o un certificat del secretari o secretària de cada corporació local, o mancomunitat que acrediti la constitució i/o l'acta de constitució de la taula aprovada per l'òrgan competent de cada entitat local.

6.2. Requisits

A més de´l fet de trobar-se en la situació que fonamenta la convocatòria de subvencions i que hi concorrin les circumstàncies establertes en aquestes bases, són requisits generals d'acord amb l'article 4.2 de l'Ordre de bases, els següents:

a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i, si escau, inscrites en el registre corresponent.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

c) Haver justificat suficientment, si escau, les subvencions i els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.

d) Acreditar davant l'Institut Balear de la Dona que no s'incorre en cap de les circumstàncies que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005 i en la resta de normativa aplicable, o efectuar una declaració amb aquesta finalitat.

6.3. Les agrupacions d'ajuntaments, sense personalitat jurídica, han de fer constar de manera expressa, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació i l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un.

S'ha de nomenar una persona representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que disposen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005.

7. Prohibicions per poder ser entitat beneficiària de subvencions

7.1. D'acord amb l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no poden obtenir la condició de beneficiàries de subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:

  1. Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics, o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de fons públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.
  2. Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.
  3.  Haver donat lloc, per una causa de la qual hagin estat declarades culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.
  4.  Que les representants o els representants de les entitats es trobin sotmesos a algun supòsit previst en la normativa reguladora de les compatibilitats dels alts càrrecs i de les alts càrrecs i del personal funcionari de les administracions públiques, o que siguin càrrecs electes d'acord amb la normativa sobre règim electoral estatal i autonòmic.
  5.  No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social.
  6.  Tenir la residència fiscal en un país o un territori qualificat com a paradís fiscal.
  7.  No estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.
  8.  Haver estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma, en els darrers tres anys, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions conforme a qualsevol llei que ho prevegi.

7.2. D'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, no poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones o entitats que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. Ni tampoc les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

7.3. Conforme a l'article 10.1.j) del Text refós de la Llei de subvencions, que remet a l'article 42.1 de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, no poden ser beneficiàries les entitats que incompleixin els requisits següent:

a) Disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes en la normativa de prevenció de riscs laborals i d'un pla de prevenció de riscs laborals, si hi estan obligades d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

b) No haver estat sancionades judicialment o administrativament en ferm, en els darrers tres anys, per faltes molt greus en prevenció de riscs laborals (article 13 del Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

8. Obligacions de les entitats beneficiaries

8.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les que preveuen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005; l'article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i l'Ordre de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores, les següents:

1) Comunicar a l'òrgan competent, en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l'endemà de la data en què s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució, si l'accepta o si s'hi renuncia. Si en el termini de cinc dies comptadors a partir de l'endemà d'haver-se notificat la proposta a l'entitat beneficiària no s'ha produït aquesta comunicació, s'entén acceptada la subvenció tàcitament.

2) Executar el projecte, dur a terme l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció, en el termini i les condicions establertes en aquesta convocatòria, com també, si escau, en la resolució de concessió corresponent o en les modificacions que eventualment s'aprovin.

3) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, d'acord amb aquestes bases i la resolució de concessió.

4) Acreditar davant l'Institut Balear de la Dona que es compleixen els requisits per ser beneficiària de la subvenció .

5) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

6) Tret que l'entitat beneficiari manifesti la seva oposició, l'Institut Balear de la Dona abans de dictar la proposta de resolució de concessió, comprovarà en la forma i l'abast que es determini reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social. En cas que l'entitat beneficiaria manifesti la seva oposició haurà de acreditar-ho.

7) Conservar els documents justificatius d'haver aplicat els fons percebuts (inclosos els documents electrònics) mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

8) Incorporar, de manera visible, el logotip de l'Institut Balear de la Dona, del Ministeri d'Igualtat i del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere a tot el material, tant imprès com digital, als actes públics, als elements de publicitat vertical i a qualsevol altre element d'identificació o comunicació de l'activitat objecte de subvenció.

9) Comunicar a l'Institut Balear de la Dona qualsevol circumstància que porti a la necessitat de modificar l'execució del projecte o de l'activitat respecte de com s'havia plantejat en la sol·licitud de subvenció, així com qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir-la.

10) Comunicar variacions en la situació de l'entitat que puguin comprometre els fons rebuts.

11) Adoptar les mesures de difusió d'haver obtingut subvencions d'acord amb l'article 18.3 de la Llei general de subvencions.

12) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats dins el termini establert i en la forma escaient, així com presentar el compte justificatiu degudament complimentat.

13) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

14) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

15) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que requereixin la Inspecció General de Treball, la Seguretat Social, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.

16 ) Complir amb les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

17) Complir la normativa sobre protecció de dades a les quals tenguin accés amb motiu de l'execució del projecte subvencionat.

18) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.

8.2. Són obligacions específiques del beneficiari:

1) Designar una persona funcionària de l'entitat local com a responsable del projecte d'inversió i responsable directa de la persona que es nomeni per al desenvolupament del projecte. Aquesta designació s'ha de comunicar a l'Institut Balear de la dona abans de l'inici de l'activitat.

2) Comunicar formalment a l'Institut Balear de la Dona l'inici de l' activitat. S'haurà de presentar juntament amb la comunicació la documentació següent:

- Nomenament de personal funcionari interí de programa vinculat al projecte d' inversió desenvolupat per entitats locals, agrupacions d'ajuntaments i mancomunitats, per a l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027.

- Acreditació dels requisits de titulació i formació requerits en aquesta convocatòria de subvencions per aquest personal interí.

- Còpia del projecte d'inversió que fonamenti el nomenament.

L'incompliment d'aquesta obligació sirà considerada una falta molt greu que donarà lloc al reintegrament de la subvenció.

9. Imputació temporal de les accions subvencionables

D'acord amb el que s'estableix en l'apartat 10.1 d'aquesta convocatòria i d'acord amb l'import màxim per a cada exercici , i la partida pressupostària establerta en el punt 4 d'aquesta convocatòria són subvencionables les accions que es duguin a terme des de:

-1 de juny de 2024 fins al 31 de desembre de 2024.

-1 de gener de 2025 fins al 31 de desembre de 2025.

-1 de gener de 2026 fins al 31 de desembre de 2026.

-1 de gener de 2027 fins al 31 de desembre de 2027.

10. Despeses subvencionables

D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es consideren despeses subvencionables les que responguin sens dubte a la naturalesa de l'activitat que és objecte de la subvenció (punt 2 de la convocatòria) i que es duguin a terme dins el termini previst en la convocatòria, d'acord amb les bases reguladores, i que no superin el valor de mercat.

10.1. La modalitat d'ajut que estableix aquesta convocatòria és la següent:

Costos de personal derivats del projecte d'inversió de personal funcionari interí de programa per a l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027 per a entitats locals, agrupacions d'Ajuntaments i Mancomunitats. En concret son despeses subvencionables:

- El sou d'aquest personal

- Les retencions de IRPF adients del personal.

- El cost de Seguretat social del personal.

10.2. No son despeses subvencionables les dietes, les despeses de locomoció, ni qualsevol indemnització per raó de servei.

10.3 No són susceptibles d'ajut les despeses recollides en el punt 2.2 d'aquesta convocatòria.

10.4. La incorporació de personal s'ha de fer d'acord amb el següent:

1. Nomenament de personal funcionari interí de programa vinculat a un Projecte d'inversió per l'impuls i la implementació de la taula local de coordinació i prevenció per a l' abordatge de les violències masclistes, en el marc del Pla Conjunt Plurianual en matèria de violència contra les dones.

2. El personal funcionari interí de programa vinculat al projecte d'inversió ha de desenvolupar la seva tasca com a personal tècnic amb titulació de:

- Diplomatura, llicenciatura o grau en Treball Social o Educació Social o Psicologia amb un mínim de 20 hores de formació en matèria d'igualtat i/o prevenció de les violències masclistes, o b´é,

- Cicle formatiu de grau superior de tècnic/a superior en promoció i igualtat de gènere.

3. Les funcions d'aquest personal vendran estipulades al projecte d'inversió d'acord amb l'establert a l'apartat 2.1.1 d'aquesta convocatòria.

10.5. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l'acabament del període de justificació. No obstant això, d'acord amb l'article 8.2 de les bases reguladores, l'article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la justificació es poden admetre despeses que no hagin estat pagades, sempre que la despesa, conforme a dret, s'hagi meritat en la data límit per dur a terme les activitats subvencionables o per justificar l'activitat. Aquestes despeses admeses son:

-El sou de la nòmina de desembre de cada any. El document d'acreditació del pagament s'ha de presentar dintre dels 20 dies següents.

-Despeses de IRPF i de Seguretat Social. S'ha d'acreditar el seu pagament atenent als períodes i termes que estableixen les normatives específiques que regulen el procediment.

11. Presentació de sol·licituds, termini i documentació

Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears per via telemàtica (veure punt 11.4 d'aquesta convocatòria) d'acord amb el model de sol·licitud (annex 1) que estarà disponible a la Seu electrònica de la CAIB https://www.caib.es/seucaib/ca/202/administracions/tramites/tramite/6122550 i a la pàgina web de l'Institut Balear de la Dona (<http://ibdona.caib.es>).

La sol·licitud i els altres annexos han d'anar signats digitalment per la persona que tingui la representació legal de l'entitat sol·licitant pel cas dels ajuntaments i de les mancomunitats , i, per la persona nomenada representant o apoderada única de l'agrupació en el cas d'agrupacions d'ajuntaments, aquesta persona ha de tenir poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l'agrupació.

11.1. Tots els ens beneficiaris que preveu el punt 6 de la convocatòria poden presentar una sol·licitud per cada taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes de que disposin.

11.2. En el cas de les sol·licituds de les agrupacions de municipis aquestes han de detallar en la mateixa sol·licitud els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació i l 'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un.

11.3. Atès que els beneficiaris de la subvenció són entitats jurídiques i públiques, l'Administració autonòmica obtindrà d'ofici i per via informàtica o telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, així com amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, tret que manifestin la seva oposició.

11.4. El termini per presentar les sol·licituds i la documentació adjunta és de trenta dies naturals a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i documentació adjunta de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració´, al qual s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud i documentació annexa específica del procediment signada electrònicament.

No es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

11.5. Juntament amb la sol·licitud (annex 1) s'ha de lliurar la documentació que figura a continuació:

1. Per a ajuntaments:

— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat, acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

— Declaració responsable del batle o batlessa del municipi, i/o certificat del secretari o secretària de la corporació local, de tenir constituïda la taula de coordinació ,i/o acta de constitució de la taula de coordinació.

— Certificat del secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent corresponent de l'entitat, en què es facin constar, d'una banda, els salaris a percebre pels funcionaris interins de programa vinculats al projecte d'inversió, i, de l'altra, que els nomenaments de personal funcionari interí de programa que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

2. Per a les agrupacions d'ajuntaments:

— Còpia autèntica de l'acord subscrit per les entitats locals que concorren conjuntament, en el qual ha de constar la designació de l'ajuntament que representa l'agrupació.

— Còpia autèntica de la designació del representant de l'agrupació. Aquest representant ha de tenir poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l'agrupació.

— Certificat del secretari o secretària de cada corporació local i/o declaració responsable del batle o batlessa del municipi representant de l'agrupació, de tenir constituïda la taula de coordinació, i/o acta de constitució de la taula de coordinació.

— Certificat del secretari o secretària / interventor o interventora del municipi que representa a l'agrupació de municipis, en el qual han de constar, d'una banda, els salaris a percebre pels funcionaris interins de programa vinculats al projecte d'inversió, i, de l'altra, que els nomenaments de personal funcionari interí de programa que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

3. Per a Mancomunitats:

— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat, acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

— Declaració responsable del president o presidenta de la mancomunitat i/o certificat del secretari o secretària de la mancomunitat, de tenir constituïda la taula de coordinació, i/o acta de constitució de la taula de coordinació.

— Certificat del secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent corresponent de l'entitat, en què es facin constar, d'una banda, els salaris a percebre pels funcionaris interins de programa vinculats al projecte d'inversió, i, de l'altra, que els nomenaments de personal funcionari interí de programa que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

11.6. Documentació comú per ajuntaments, agrupacions d'ajuntaments o mancomunitats (Annex 2):

— Còpia del NIF de l'entitat sol·licitant en cas de no disposar de CSV per comprovar-lo telemàticament.

— Declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens públic o privat.

— Declaració responsable sobre el compliment de les condicions generals per rebre subvencions d'acord amb la normativa reguladora.

— Declaració responsable o acreditació amb un document bancari que l'entitat beneficiària és titular del compte bancari facilitat, en què constin el nom de l'entitat beneficiària, el número d'identificació fiscal i el compte bancari complet (Annex 3).

— Certificat, si escau, del secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent corresponent, en el qual consti que hi ha finançament suficient per a les despeses no subvencionades per l'Institut Balear de la Dona que hagi de finançar l'entitat local.

11.7 No és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder de l'Institut Balear de la Dona per haver-la aportada en convocatòries anteriors, d'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació.

11.8. La presentació de la sol·licitud implica que l'entitat sol·licitant accepta les prescripcions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009, i aquesta Resolució.

11.9. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de requerir a la persona o l'entitat sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei 39/2015.

11.10. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 6 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties dels drets digitals, el tractament de les dades personals de les sol·licituds consisteix en el següent:

a) Finalitat del tractament: tramitació del procediment administratiu de concessió de subvenció per a entitats locals, agrupacions d'ajuntaments i mancomunitats, per l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació per a l' abordatge de les violències masclistes per als anys 2024,2025,2026 i 2027, d'acord amb el que preveuen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) Responsable del tractament: Institut Balear de la Dona, òrgan autònom adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

c) Destinatari de les dades personals: no se cediran les dades personals a tercers, llevat que hi hagi obligació legal o interès legítim de fer-ho d'acord amb el RGPD i la Llei orgànica 3/2018.

d) Existència de decisions automatitzades: no hi ha decisions automatitzades en relació amb les persones afectades pels tractaments.

e) Termini de conservació de les dades personals: el mínim legal des de la data de tancament de l'expedient.

f) Exercici de drets i reclamacions: D'acord amb els drets que li confereix la normativa vigent en protecció de dades, l'Usuari pot adreçar-se a l'Autoritat de Control competent per presentar la reclamació que consideri oportuna, així com també podrà exercir els drets d'accés, rectificació, limitació de tractament, supressió, portabilitat i oposició al tractament de les seves dades de caràcter personal, així com a la retirada del consentiment prestat per al tractament dels mateixos.

g) Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es ). El Delegat de Protecció de dades (DPD) nomenat davant la Agència Estatal de Protecció de Dades: Professional Group Conversia S.L, les dades de contacte son dpd.cliente@conversia.es

12. Règim de concessió de les subvencions

12.1. Els procediments de concessió s'han d'iniciar a sol·licitud de les entitats interessades i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva d'acord amb el que preveuen l'article 17.2 i 17.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 12.1, paràgraf segon, de les bases reguladores de subvencions, que preveu que la selecció de persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el de concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que tinguin entrada en el registre de l'òrgan, sempre que no hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds.

12.2. Les sol·licituds s'han de resoldre de manera individual a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per rigorós ordre d'entrada fins exhaurir el crèdit disponible. En cas que sigui necessari requerir a l'entitat perquè esmeni o aporti documentació, la data en què l'expedient estigui completat regeix a efectes de l'ordre de resolució.

12.3. Les notificacions es realitzaran per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques; tot allò, sens perjudici del establert a l'article 14.1 de la mateixa llei.

12.4. Una vegada que l'òrgan instructor del procediment determini que les sol·licituds i la documentació presentada són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, elevarà la seva proposta de resolució a la Directora de l'Institut Balear de la Dona perquè emeti l'oportuna resolució de concessió, la qual s'ha de notificar als interessats d'acord amb el que estableix el punt 12.3 i 12.5 de la convocatòria, perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s'entén que s'accepta la subvenció.

12.5. La resolució de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú s'ha de notificar a les persones interessades que resultin beneficiaries de la subvenció de forma expressa i individual.

12.6. En cas de denegació dels ajuts és comunicarà als sol·licitants exclosos perquè en el termini màxim de 10 dies, puguin al·legar el que considerin oportú. En cas què no es presentin al·legacions o aquestes no fossin acceptades per l'òrgan es dictarà resolució expressa d'exclusió amb el motiu de la causa.

12.7. La resolució expressa de la directora de l'Institut Balear de la Dona finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida.

12.8. La informació sobre les concessions de subvencions s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

13. Òrgans competents

13.1.L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de subvencions és el Servei d'Administració i Gestió Pressupostària.

13.2. L'òrgan competent per resoldre el procediment de concessió és la directora de l'Institut Balear de la Dona.

14. Principis generals

La concessió de les subvencions d'aquesta línia es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, i s'ha de resoldre d'acord amb aquests principis.

15. Quantia de les subvencions.

L'import màxim subvencionable és del 100 % de la quantitat sol·licitada per any, amb un màxim de 50.000€ anuals per tècnic/a i taula de coordinació, conforme a l'establert en aquesta convocatòria respecte a les condicions i requisits (apartats 2.1, 2.2 i 10).

16. Instrucció de l'expedient.

16.1 Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries i sol·licitar els informes pertinents per determinar, conèixer i comprovar les dades que serveixin de fonament per dictar la resolució de concessió.

16.2. Si el procediment de concessió es paralitza per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant, s'ha d'actuar d'acord amb el que estableix l'article 95 de la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

17. Proposta de Resolució.

17.1. D'acord amb la documentació presentada i els informes que s'hagin sol·licitats, si escauen, la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària ha de formular una proposta de resolució per a cada sol·licitant.

17.2. La proposta de resolució ha de contenir els elements següents:

a) La identificació de l'entitat beneficiària.

b) La descripció de l'activitat o el comportament objecte de la subvenció, amb detall de l'àmbit temporal.

c) El pressupost total de l'activitat subvencionada.

d) L'import sol·licitat i l'import concedit.

e) Les obligacions de l'entitat beneficiària.

f) La forma de pagament i la forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

17.3. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'entitat beneficiària que s'hagi proposat davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

18. Resolució

18.1. La resolució és l'acte administratiu exprés que concedeix o denega la subvenció sol·licitada, dictada a proposta de l'òrgan instructor.

18.2.La resolució ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de les subvencions concedides d'acord a l'establert a l'article 21 del Decret 2/2005, de 28 de desembre, per el qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

18.3. La resolució ha de contenir:

a) La identificació de l'entitat beneficiària.

b) La descripció de l'activitat objecte de la subvenció i import de l'activitat que se subvenciona.

c) El pressupost total de la inversió sol·licitada.

d) L'import sol·licitat.

e) Quantia de la subvenció concedida.

f) Partida pressupostaria a la qual s'aplica.

g) Forma de pagament i forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

h) La concessió o denegació de la subvenció sol·licitada.

i) Les obligacions de l'entitat beneficiària.

18.4. La resolució s'ha de notificar individualment a cadascuna de les entitats sol·licitants.

18.5. En cas que la proposta de resolució de concessió de la subvenció no suposi cap modificació respecte de l'import sol·licitat inicialment per l'entitat, es podran acumular en un mateix tràmit administratiu la proposta de resolució i la resolució.

19. Termini per resoldre i notificar la resoluci´ó

19.1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió o denegació és de sis mesos comptadors a partir de la data en què hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.

19.2. El transcurs del termini anterior sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta l'entitat interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

20. Pagament

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar mitjançant una bestreta del 100 %, sense que les entitats beneficiàries hagin de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l'autorització prèvia de data 17 de maig de 2024 del Consell de Govern, a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb el que determinen l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004.

Aquest pagament a la bestreta del 100% es dura a terme dintre de cada anualitat, el primer pagament es farà una vegada concedida la subvenció i els pagaments de les anualitats següents es duran a terme durant el primer semestre de cada any , sempre que prèviament s'hagi justificat l'import concedit l'anualitat anterior d'acord amb l'establert en la convocatòria.

21. Subcontractació

D'acord amb el punt 2 de l'article 38 del DL 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la llei de subvencions i conforme a l'apartat 1 de l'article 24 de l'Ordre de la Consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'Igualtat envers les dones, que regulen aquesta convocatòria de subvencions, no és possible la subcontractació.

22. Alteracions en l'execució de l'activitat subvencionada: modificacions dels projectes d'inversió i del personal nomenat.

22.1. Les entitats beneficiàries que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar a l'Institut Balear de la Dona qualssevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament de l'activitat subvencionada.

22.2. L'entitat beneficiària, després de la resolució de concessió i abans que finalitzi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar una modificació respecte a l'execució de la prestació, sempre que s'hagin produït circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut.

22.3. D'acord amb l'article 24.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, tan sols es poden fer modificacions no substancials en les condicions d'execució de l'activitat subvencionada i és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que atorga la subvenció.

22.4. Es consideren modificacions no substancials les següents:

  • Les que no alteren substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció.
  • Les que no perjudiquen a tercers.
  • En especial, es considera una modificació no substancial el canvi de personal interí vinculat al projecte d'inversió, sempre que compleixi amb els requisits de titulació i d'experiència determinats en la convocatòria.

22.5. Les modificacions que sense alterar l'activitat subvencionada ni la finalitat suposin un canvi de personal adscrit al projecte d'inversió s'hauran de comunicar a l'Institut Balear de la Dona adjuntant el nou nomenament del personal juntament amb la documentació que acrediti el compliment d'aquest personal tant de titulació com d'experiència, si cal.

22.6. Es consideren modificacions substancials les següents:

  • Les que afectin els objectius i els resultats.
  • En especial, es una modificació substancial la modificació del projecte d'inversió respecte als objectius i finalitats del mateix, així com la variació en les funcions del personal que ha de dur adscrit.
  • El nomenament de personal funcionari interí vinculat al projecte d'inversió que no compleixi els requisits de titulació i d'experiència recollits en la convocatòria.

22.7. Les sol·licituds de modificació han d'estar motivades i s'han de formular immediatament després de l'aparició de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut.

23. Justificació

La justificació ha d'abastar la realització completa de l'activitat i el cost total d'aquesta per a cada any i que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció, sempre amb independència del percentatge finançat.

No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del cost de l'activitat anualment que va servir de base a la concessió de la subvenció.

24. Termini de presentació de la justificació

Les entitats beneficiàries dels ajuts, una vegada realitzada l'activitat, han de justificar anualment davant l'Institut Balear de la Dona el compliment de la finalitat per a la qual es concediren, i presentar el justificant de les despeses realitzades per al projecte subvencionat i el compte justificatiu, d'acord amb aquest apartat:

La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l'any 2024 és el dia 31 de gener de 2025.

La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l'any 2025 és el dia 31 de gener de 2026.

La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l'any 2026 és el dia 31 de gener de 2027.

La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l'any 2027 és el dia 31 de gener de 2028.

24.1. Les entitats beneficiàries que per mor d'una causa justificada i acreditada no puguin presentar la justificació dins el termini establert en poden sol·licitar una ampliació.

24.2. La sol·licitud ha d'explicar i acreditar les circumstàncies que impedeixen la presentació en termini de la justificació i s'ha de presentar 10 dies abans que hagi vençut el termini. Les sol·licituds d'ampliació del termini de justificació presentades més enllà de la data màxima de justificació s'han de denegar.

24.3. Les resolucions sobre ampliació de terminis o sobre la seva denegació no són susceptibles de recurs.

24.4. L'òrgan de concessió ha de resoldre motivadament les sol·licituds d'ampliació, i en cas que siguin estimades, es pot concedir una ampliació del termini de justificació que no superi els 15 dies naturals, sempre que això no perjudiqui tercers.

24.5. Si transcorre el termini establert per a la justificació sense que aquesta s'hagi presentat, es requerirà l'entitat beneficiària que la presenti en el termini improrrogable de 10 dies. La manca de presentació de la justificació en aquest termini donarà lloc a la iniciació del procediment per determinar l'incompliment i el reintegrament d'aquesta.

24.6. En cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajuda apreciï defectes en la justificació, ho haurà de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària a fi que els esmeni dins el termini de deu dies hàbils.

24.7. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l'acabament del període de justificació. En aquest sentit, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada a data de 31 de gener de 2024 per al primer any, i a data 31 de gener de 2025 per al segon any, 31 de gener de 2026 per el tercer any i 31 de gener de 2027 per el quart any. No obstant això, serà d'aplicació l'establert a l'apartat 10.5 d'aquesta convocatòria.

25. Documentació justificativa

Les subvencions s'han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents:

a) Certificat expedit pel secretari o secretària i/o interventor o interventora, o persona competent de l'entitat local o, si escau, del representant de l'agrupació de municipis, en el qual ha de constar que s'ha realitzat l'activitat subvencionada i que la memòria econòmica justificativa és correcta.

b) Una memòria tècnica de l'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació, com a mínim, de les activitats realitzades per part del personal funcionari interí en el marc del projecte d' inversió, que hagin contribuït a l' impuls i la implementació de les Taules Locals de Coordinació i prevenció contra les violències masclistes d'acord amb l'apartat 2.1.1 d'aquesta convocatòria , aix´´i com els resultats obtinguts, la temporalització, els mitjans de difusió utilitzats, l'avaluació i qualsevol altre aspecte que pugui resultar adient (Annex 4).

c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats anuals dutes a terme, que reculli una relació classificada de les despeses, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l'import, la data d'emissió i la data de pagament ,segons el model que es facilitarà (Annex 5).

El bloc d'evidències que documenten la relació classificada de despeses ha d'incloure com a mínim:

  • Nòmines, amb expressió de les corresponents retencions de l'IRPF i les cotitzacions a la Seguretat Social.
  • Models 111, de retencions i ingressos a compte de l'IRPF (trimestral o mensual) i el 190 anual, en què es reflecteixen els treballadors i treballadores als quals s'ha practicat la retenció.
  • El rebut de liquidació de cotització (RLC) o de relació nominal de treballadors (RNT) per a les cotitzacions a la Seguretat Social.
  • Justificants de pagaments de les despeses anteriors.

26. Publicitat dels ajuts

26.1. Tota la publicitat que es derivi de l'activitat que és objecte d'aquesta subvenció s'ha de fer ús d'un llenguatge no sexista i un tractament igualitari en els continguts i en les imatges.

26.2. En totes les actuacions d'informació i publicitat que es duguin a terme, així com en la documentació que es generi s'ha de fer constar el logotip de l'Institut Balear de la Dona , del Govern de les Illes Balears, del Pacte d'Estat Contra les Violències Masclistes i el del Ministeri competent en matèria d'igualtat (annex 6).

 27. Avaluació o control  

27.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i al control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els pugui requerir l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

27.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o la revocació de l'ajut sol·licitat. ​​​​​​​

28. Revocació i reintegrament

28.1. Correspon la revocació de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, en els casos següents:

— Obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides, per alteració de les condicions requerides o per alteració de les condicions tingudes en compte per causa imputable a l'entitat beneficiària.

— Incompliment total o parcial de la finalitat o els objectius per als quals va ser concedida la subvenció.

— Concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.

— Negativa a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.

— Incompliment greu de l'obligació de justificació.

— Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haurien impedit, i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions.

— Qualsevol altra de les causes que preveuen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig.)

28.2. El reintegrament s'ha de tramitar d'acord amb la seva normativa específica.

28.3. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i hi és aplicable la via del constrenyiment.

28.4. L'obligació del reintegrament és independent de les sancions que pertoqui aplicar de conformitat amb el Text refós de la Llei de Subvencions.

28.5. La revocació parcial de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que ha d'especificar les causes de la revocació, la valoració del grau d'incompliment i la quantitat que finalment ha de percebre l'entitat beneficiària. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament de la subvenció a la bestreta, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

29. Criteris de gradació dels possibles incompliments.

a) No dur a terme l'activitat subvencionada o incomplir totalment la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció suposa l'obligació de reintegrar el 100 % de la quantitat concedida.

b) No presentar la documentació justificativa, una vegada requerida d'acord amb el que estableix l'apartat 24.5 d'aquesta convocatòria, suposa el reintegrament del 100 % de la quantitat percebuda.

c) Presentar la documentació justificativa més enllà del termini establert sense que se n'hagi autoritzat la pròrroga, però dins el període de requeriment establert en l'apartat 24.5 d'aquesta convocatòria, suposa el reintegrament d'un 10 % de la quantitat percebuda.

d) Incomplir el termini d'execució de l'activitat sense que se n'hagi autoritzat la pròrroga corresponent suposa l'obligació de reintegrar un 20% de la quantitat concedida.

e) La justificació deficient o insuficient (parcial) de l'execució tècnica de la subvenció suposa l'obligació de reintegrar un 10 % de la quantia rebuda.

f) Incomplir les obligacions relatives a les mesures de difusió implica un reintegrament del 10 % de la subvenció concedida.

g)La justificació incompleta de la part econòmica de la subvenció suposa l'obligació de reintegrar la quantitat no justificada.

29.1. En el cas d'incompliment parcial, la fixació de la quantia que ha de reintegrar l'entitat beneficiària s'ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat, que, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que l'incompliment s'aproximi significativament al compliment total i les entitats beneficiàries acreditin una actuació que tendeixi inequívocament al compliment dels seus compromisos.

30. Infraccions i sancions

30.1. Les accions i les omissions de les entitats beneficiàries tipificades en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions determinen que s'apliqui el règim d'infraccions i sancions que s'hi estableix, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència.

30.2. Les infraccions i les sancions que es derivin de l'atorgament de les subvencions previstes en aquesta Resolució es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.

30.3. D'acord amb l'establert a l'apartat segon el punt 3 de l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions, i, en relació a l'apartat 22 d'aquesta convocatòria, quan el beneficiari posi de manifest en la justificació de la subvenció modificacions no substancials en l'execució de l'activitat no comunicades a l'Institut Balear de la Dona es podrà acceptar la justificació sense que tingui lloc la revocació o reintegrament de la subvenció, sens perjudici de la imposició de sancions.

31. Inspecció

D'acord amb les bases reguladores, l'Institut Balear de la Dona pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable per tal de verificar que es compleixen els requisits que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, les mateixes bases reguladores i la convocatòria, amb l'objecte de comprovar la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.

32. Normativa aplicable

Per tramitar el procediment de concessió de subvencions cal atenir-se al que disposen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Documents adjunts