Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 327670
Resolució del Conseller Executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, núm. 2024/42, de 15 de març de 2024, relativa a l’aprovació del model normalitzat per a la posada en marxa i el funcionament d’una instal·lació infantil i juvenil a Menorca (Exp. 3121-2023-000004)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, estableix que per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació infantil i juvenil a les Illes Balears s'ha de presentar una declaració responsable davant l'òrgan competent en matèria de joventut de cada illa, segons el model normalitzat que aprovi per resolució el titular del departament de joventut de cada illa (Art. 45).

Atès que posteriorment a l'aprovació del model normalitzat de declaració per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació infantil i juvenil a Menorca per la Resolució del conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, núm. 69/2019, de 8 d'abril, s'han aprovat diverses normatives que afecten les activitats de lleure educatiu a les Illes Balears i a la sevadeclaració responsable.

Atès l'informe de la tècnica de Joventut de dia 13 de setembre de 2023, en el qual exposa:

"Informe sobre el model normalitzat de declaració responsable per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació infantil i juvenil a Menorca (Exp. 03121-2023-000004)

Antecedents

1. Les instal·lacions infantils i juvenils de lleure educatiu estan regulades a les Illes Balears per la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears, i pel Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

2 Les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que vulguin posar en marxa una instal·lació infantil i juvenil han de presentar davant el Consell Insular una declaració responsable, amb els efectes i les condicions establerts en l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (Art. 26.1 Llei10/2022).

3. Aquesta declaració responsables s'ha de presentar segons un model normalitzat d'acord amb l'art. 59.1 Decret 23/2018, que estableix les dades que ha de contenir.

4. Mitjançant la Resolució del Conseller executiu del Departament d'ocupació, projecció econòmica, joventut i esports núm. 2019/69, de 8 d'abril de 2019, es va aprovar el model normalitzat per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació juvenil a Menorca, que es troba a l'apartat de tràmits de joventut del web del Consell Insular de Menorca.

5. La Llei 10/2022, ha modificat el Decret 23/2018 en diversos aspectes que afecten aquest formulari, com ara:

5.1. La Disposició addicional segona canvia les nomenclatures següents:

- El títol del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut passa a ser «Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure».

- Les instal·lacions juvenils s'han d'entendre com a «instal·lacions infantils i juvenils»

- Els albergs juvenils s'han d'entendre com a «albergs per al lleure».

5.2. Subratlla la funció educativa de les instal·lacions infantils i juvenils, tant en la definició, quan diu que «les instal·lacions infantils i juvenils són infraestructures específicament destinades a acollir infants i joves en el marc del desenvolupament d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil o a donar allotjament temporal de joves per qüestions laborals o formatives» (Art. 23.1, Llei 10/2022), com quan estableix que «per ser considerades com a tals, les instal·lacions infantils i juvenils han de tenir una clara finalitat pedagògica i/o social que ha de quedar reflectida en el seu projecte educatiu i en la seva activitat ordinària» (Art.23.2 Llei 10/2022).

A més a més, amplia el contingut del requisit de «disposar d'un projecte educatiu de la instal·lació», indicant que ha de comptar «amb el contingut establert reglamentàriament, i signat per una persona tècnica que tengui la titulació mínima que indiqui la normativa de desenvolupament» (Art. 26.2.b Llei 10/2022).

És convenient doncs, incloure aquestes informacions en la declaració responsable per a facilitar el compliment per part de les persones interessades.

5.3. També diu la Llei 10/2022 que s'han d'especificar els requisits necessaris per posar en funcionament una instal·lació i determina quins són els mínims que s'han d'incloure, entre els quals figura: «c) Disposar d'un projecte tècnic, signat per una persona tècnica competent, que ha d'incloure una memòria justificativa del compliment dels requisits que exigeix aquesta llei i la normativa que la desenvolupi i de la normativa vigent sobre accessibilitat, eficiència energètica i ecoeficiència dels edificis i de la resta de normativa tècnica aplicable per accedir a l'exercici de l'activitat, a més d'uns plànols a escala 1/50 que reflecteixin l'estat actual de la instal·lació.» (Art. 26.2.c).

Aquest requisit també és convenient que figuri a la declaració responsable per que complementa la informació de la documentació que s'ha de disposar.

5.4. El Decret 23/2018 indica que la declaració ha de contenir necessàriament «l'acreditació de la personalitat o representació de la persona que la subscriu», i també que «La presentació d'aquesta declaració responsable implica autoritzar l'òrgan competent en matèria de joventut de cada illa perquè verifiqui aquesta identitat, tret que la persona interessada s'hi oposi de manera expressa. En el cas que la declaració es faci en nom d'una persona jurídica, juntament amb l'acreditació de la identitat de la persona que subscriu la declaració responsable ha d'acreditar-se la personalitat jurídica d'aquella, en les formes previstes en la normativa de procediment administratiu.»

Per aquest motiu, s'ha d'introduir en el model normalitzat l'opció de no autoritzar o d'oposarse a la consulta de les dades d'identitat de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. En el cas de no autoritzar la consulta s'ha d'aportar la documentació perquè consti a l'expedient administratiu.

6. D'altra banda, per adaptar el formulari al compliment de la normativa vigent aplicable, és necessari incloure també les dades i les informacions següents:

a) Dades identificatives de la persona representant, per que s'ha de preveure la possibilitat que comuniqui l'activitat una altra persona en representació.

b) Declaració responsable que d'acord amb el que disposa l'article 58 del Decret 23/2018,la instal·lació està adreçada a infants i joves fins a 30 anys, per dur-hi a terme activitats educatives en el temps lliure i activitats d'oci i formatives. Les persones majors de 30 anys únicament podran emprar la instal·lació en els supòsits i amb les limitacions previstes.

c) Declaració responsable de conèixer les obligacions establertes a la Llei orgànica 8/2021,de 4 de juny, de protecció integral de la infància i l'adolescència davant de la violència, especialment les previstes en els articles 15, 16, 20, 47, 48 i 57.

d) La clàusula informativa tipus de protecció de dades per a instàncies de sol·licitud i formularis electrònics del Consell Insular (Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personal i garantia dels drets digitals ).

7. Finalment el contingut del nou model normalitzat de declaració responsable pot reorganitzar d'una forma més intuïtiva per tal de facilitar disposar d'una versió totalment electrònica que faciliti la tramitació.

Normativa aplicable

1. Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure.

2. Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

3. Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personal i garantia dels drets digitals.

4. Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (BOIB núm. 61 d'11 de maig de 2021).

5. Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears.

6. Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears (BOIB núm. 169 del 29 de desembre de 2022).

Conclusions

Per tot el que s'ha exposat, propòs:

1. Modificar el model normalitzat per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació juvenil a Menorca, aprovat per Resolució del Conseller executiu del Departament d'ocupació,projecció econòmica, joventut i esports núm. 2019/69, de 8 d'abril de 2019, per tal d'introduir els canvis següents:

- On diu: «instal·lacions juvenils» ha de dir «instal·lacions infantils i juvenils».

- On diu: «Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut», ha de dir: «Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure».

- On diu: «albergs juvenils», ha de dir: «albergs per al lleure».

- Incloure la declaració: «Que d'acord amb el que disposen l'article 23.2 de Llei 10/2022 i l'article 55.2. del Decret 23/2018, la instal·lació té una clara finalitat pedagògica i/o social que queda reflectida en el seu projecte educatiu, que es desenvolupa de manera efectiva, i en la seva finalitat ordinària.»

- On diu: «El projecte educatiu de la instal·lació», ha de dir: «El projecte educatiu de la instal·lació, amb el contingut establert reglamentàriament, i signat per una persona tècnica que tengui la titulació mínima que indiqui la normativa de desenvolupament.»

- On diu: «La memòria descriptiva actualitzada de la instal·lació en la qual figuren les característiques, les condicions i les places de la instal·lació», ha de dir: “La memòria descriptiva actualitzada de la instal·lació en la qual figuren les característiques, les condicions i les places de la instal·lació. El projecte tècnic ha d'estar signat signat per una persona tècnica competent, que ha d'incloure una memòria justificativa del compliment dels requisits que exigeix aquesta llei i la normativa que la desenvolupi i de la normativa vigent sobre accessibilitat,eficiència energètica i ecoeficiència dels edificis i de la resta de normativa tècnica aplicable per accedir a l'exercici de l'activitat, a més d'uns plànols a escala 1/50 que reflecteixin l'estat actual de la instal·lació.»

- Incloure demanar les dades identificatives de la persona representant.

- Incloure la declaració: «Que d'acord amb el que disposa l'article 58 del Decret 23/2018, la instal·lació està adreçada a infants i joves fins a 30 anys, per dur-hi a terme activitats educatives en el temps lliure i activitats d'oci i formatives. Les persones majors de 30 anys únicament podran emprar la instal·lació en els supòsits i amb les limitacions previstes.»

- Incloure la declaració: «Que conec les obligacions establertes a la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral de la infància i l'adolescència davant de la violència, especialment les previstes en els articles 15, 16, 20, 47, 48 i 57.»

- Introduir l'opció de no autoritzar o d'oposar-se a la consulta de les dades d'identitat de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i esmentar que en el cas de no autoritzar la consulta s'ha d'aportar la documentació perquè consti a l'expedient administratiu.

- Actualitzar la clàusula informativa tipus de protecció de dades per a instàncies de sol·licitud i formularis electrònics del Consell Insular.”

Atès el que estableix l'article 70 de la Llei orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en ordre a la determinació de les competències pròpies dels consells insulars.

Com a titular del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 227/2023 de 17 de novembre, d'extinció d'un departament i reestructuració de la resta de departaments (BOIB núm. 158 de 21 de novembre de 2023)

 

RESOLC

PRIMER. Aprovar el model normalitzat per la declaració responsable per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació infantil i juvenil a Menorca, que s'adjunta com a annex:

- Declaració responsable per a la posada en marxa i el funcionament d'una instal·lació infantil i juvenil a Menorca.

SEGON. Publicar aquesta Resolució i l'annex corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Consell Executiu en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 20 de maig de 2024

El conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Juan Domingo Pons Torres (DP 92, de 10.7.2023) (BOIB núm. 95 d'11.7.2023)

Documents adjunts