Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 316323
Resolució del conseller d’Educació i Universitats de 15 de maig de 2024, per la qual s’aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del mes de juliol de 2024 en els centres docents públics que imparteixen 4t, 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En el preàmbul de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears es pretén fomentar, entre d'altres, un aprenentatge de qualitat per a l'alumnat de totes les etapes, augmentar el rendiment escolar, disminuir la taxa d'abandonament escolar, reduir les desigualtats i abordar la inclusió escolar de tot l'alumnat.

2. Per fer front a la necessitat d'atendre l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'educació primària (EP) i d'educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències de l'etapa corresponents durant el curs 2023-2024, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar de l'alumnat i millorar-ne l'èxit acadèmic i personal.

3. Una d'aquestes eines és el Programa d'Acompanyament Escolar (d'ara endavant PAE), programa que té com a objectiu que l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats assoleixi progressivament més autonomia i autogestió en el seu aprenentatge, mitjançant l'adquisició d'hàbits d'estudis autònoms i les competències per millorar l'èxit acadèmic i reduir l'abandonament escolar.

4. Aquesta convocatòria del PAE es concreta en activitats d'acompanyament i suport educatiu durant el mes de juliol, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l'alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn; d'aquesta manera també s'assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l'equip docent i la relació amb les famílies.

5. Per al bon funcionament i l'eficàcia del PAE es requereix l'acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.

6. Aquest programa està finançat per un import màxim de 400.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00. del pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, sustentada pel principi de proporcionar una educació de qualitat a tota la ciutadania, en tots els nivells del sistema educatiu. Aquest objectiu s'ha de concretar en una millora dels resultats generals i en la reducció del nombre d'alumnes que no titulen quan acaben l'educació bàsica (BOE 340, de 30 de desembre de 2020).

2. L'article 114 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix que els centres educatius públics disposen d'autonomia pedagògica, de gestió del personal del centre, dels recursos materials i econòmics i d'organització, com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l'alumnat, i per contribuir a garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats i la qualitat de l'educació en els termes recollits en la Llei esmentada i les normes que la desenvolupin (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).

3. El Decret 103/2012, de 21 de desembre, de modificació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, en el qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 192, de 22 de desembre de 2021).

4. L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990, estableix que es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l'horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats d'acompanyament i suport educatiu a alumnes en el marc del Programa d'Acompanyament Escolar als centres educatius.

5. D'acord amb la Resolució de la Directora General de Funció Pública de 25 de setembre de 2023, s'autoritza la superació del límit de les 80 hores anuals de serveis extraordinaris realitzats fora de l'horari o la jornada habitual de treball del personal docent que desenvolupa el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE), a l'any 2023 (curs 2023/2024).

Per tot això dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) del mes de juliol de 2024 en els centres docents públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats que imparteixen 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO el curs escolar 2023-2024.

2. Aprovar les bases de la convocatòria, que figuren a l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els documents següents:

  • Formulari de participació (emplenar telemàticament)
  • Annex 2 (Projecte del centre i horaris)
  • Annex 3 (Memòria i certificat del centre) (emplenar telemàticament)
  • Annex 4 (Memòria i certificat del docent)
  • Annex 5 (Full d'assistència de l'alumnat)
  • Annex 6 (Autorització familiar)

4. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es)

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 17 de maig de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) del mes de juliol de 2024 en centres docents públics que imparteixen 4t, 5è i 6è d'educació primària i d'educació secundària obligatòria

Primer Objecte i finalitat

1. Aquesta convocatòria té per objecte establir les bases del Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) de juliol de 2024 en centres docents públics de les Illes Balears que imparteixen educació primària i educació secundària obligatòria.

2. L'objectiu del Programa és que l'alumnat participant superi els objectius i assoleixi les competències de l'etapa corresponents, i aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives de progrés, de manera que es redueixi l'abandonament escolar i millori l'èxit acadèmic i personal.

3. Aquest programa implica un acompanyament i suport educatiu, destinats a millorar l'èxit escolar, incidint especialment en l'adquisició d'aprenentatges en les competències específiques de llengües i matemàtiques, i a l'èxit personal i social , desenvolupant el talent, la capacitat d'autonomia i motivació.

Segon Destinataris

Són destinataris del programa els alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO, preferentment de 1r i 2n i 3r, que no hagin superat els objectius o assolit les competències de l'etapa, que es trobin en situació de vulnerabilitat per motius econòmics, socioculturals, risc d'abandonament escolar o necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

Tercer Quantia del programa

La quantia prevista destinada al programa és de 400.000,00 €. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00. del Pressupost General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

Quart Sol·licitud de participació

1. El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud que es troba a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

2. El termini per presentar la sol·licitud per mitjans telemàtics és del 21 de maig al 2 de juny.

Cinquè Desenvolupament del programa

1. Els centres educatius poden sol·licitar un màxim de 5 grups segons les necessitats del centre; el nombre de grups autoritzats dependrà del pressupost disponible.

2. Els centres educatius han de sol·licitar preferentment els grups entre els alumnes de 4t de primària fins a 3r d'ESO, encara que en casos justificats es podrà sol·licitar un grup de 4t d'ESO deixant constància al formulari de participació de la necessitat de sol·licitar aquest grup.

A l'hora de sol·licitar els grups, el centre ha de tenir en compte que a secundària no hi ha exàmens de recuperació al setembre i s'ha d'assegurar l'assistència de l'alumnat a classe.

3. Cada grup ha d'estar format per un mínim de 7 alumnes i un màxim de 10 i, en casos justificats es podrà autoritzar un màxim de 12 alumnes. Si hi ha alumnes que causen baixa voluntàriament o per tenir més de tres faltes injustificades, s'han d'incorporar els que estiguin en llista d'espera. Si el nombre d'alumnes d'un grup és inferior a 7, s'ha d'informar el Servei d'Innovació Educativa (SIE) a fi de prendre les mesures pertinents (anul·lar el grup, redistribuir els alumnes, etc.). Les sessions continuades de manco de 5 alumnes no es pagaran.

4. S'han de dedicar 28 hores a cada grup, distribuïdes de dilluns a divendres de forma proporcional entre l'1 i el 31 de juliol de 2024. No es pot modificar aquesta quantitat d'hores ni es poden impartir fora d'aquestes dates. Les sessions han de ser de 2 hores i s'han d'impartir obligatòriament 3 dies no consecutius per setmana.

5. Una vegada publicada la llista definitiva de grups autoritzats a cada centre, la persona coordinadora del programa i els docents que han d'impartir el PAE s'han de reunir per emplenar l'annex 2 (Projecte del centre i horaris) i s'ha de lliurar abans del 25 de juny a través de la Seu Electrònica de la CAIB.

6. El professorat s'ha de seleccionar d'entre els docents de la plantilla del centre que s'hagin apuntat al programa voluntàriament. Si hi ha més docents voluntaris que grups autoritzats, l'equip directiu serà l'encarregat de seleccionar el professorat més adient per desenvolupar la feina, amb preferència si han impartit classe al mateix nivell del grup del PAE. No es poden dividir els grups entre ells, sinó que poden quedar com a suplents.

7. Cada grup l'ha d'impartir un únic docent durant tot el mes.

8. Un mateix docent pot impartir un màxim de 2 grups.

9. Si algun docent no pot impartir una sessió per força major (malaltia, problema familiar, etc.) ha d'informar la persona coordinadora. En aquest cas, pot impartir la sessió algun docent que hagi quedat en llista d'espera o un docent d'un altre grup, sempre i quan no se solapin les hores, atès que en cap circumstància es pot ajuntar l'alumnat de dos grups. Una altra opció és que el docent titular del grup imparteixi la sessió en un altre dia, sempre dins el termini del PAE.

10. Si es tracta de personal interí, han de tenir el nomenament, com a mínim, fins el 31 de juliol de 2024.

11. L'equip directiu ha de designar un coordinador, preferentment ha de ser un docent que desenvolupi el programa durant l'estiu o un membre de l'equip directiu sempre que estigui disponible durant el mes de juliol. El coordinador disposarà d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups autoritzats al centre:

Grups autoritzats al centre

Hores totals de coordinació remunerades per centre

1 grup

2 hores

2 grups

3 hores

3 grups o més

4 hores

Sisè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Universitats

Pel que fa als compromisos que la Conselleria ha d'assumir, són:

a. Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa.

b. Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altre tipus relacionats amb el programa.

c. Gestionar l'expedient econòmic i administratiu.

d. Avaluar el procés i els resultats del programa a partir de les memòries dels centres.

Setè Compromisos del centre

Els compromisos que assumeixen els centres participants són:

a. Informar d'aquesta convocatòria el claustre del professorat i el Consell Escolar.

b. Seleccionar els alumnes participants d'acord amb el criteri dels tutors i amb l'ajuda de l'equip d'orientació.

c. Assegurar que es compleixin les bases del programa, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i coordinador.

d. Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del PAE.

e. Nomenar un docent coordinador del programa, preferentment un docent que desenvolupa el programa durant l'estiu o un membre de l'equip directiu.

f. Seleccionar el personal docent que s'hagi apuntat al programa.

g. Conservar i custodiar durant sis anys tota la documentació original del PAE generada.

Vuitè Compromisos de la família

Les famílies de l'alumnat participant es comprometen a:

a. Emplenar i entregar l'Autorització familiar (annex 6).

b. Assegurar i controlar l'assistència obligatòria dels alumnes.

c. Mantenir relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.

Novè Instrucció del procediment

1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:

a. La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.

b. La cap del Departament de Primera Infància i Atenció a la Diversitat o persona en qui delegui.

c. Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

d. Dues persones del Servei d'Innovació Educativa, una de les quals actua com a secretària

2. Són funcions de la Comissió de Selecció:

a. Examinar les sol·licituds i la documentació presentada.

b. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.

c. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

d. Proposar l'adjudicació dels grups als centres educatius participants, una vegada analitzades i valorades les sol·licituds.

e. Revisar i ajustar les quanties previstes de cada partida pressupostària per atendre el màxim de sol·licituds.

f. Ordenar la publicació de les llistes corresponents de centres admesos i grups autoritzats.

g. Resoldre les al·legacions que es puguin presentar.

3. Llistes de centres sol·licitants i de grups autoritzats:

a. La llista provisional de centres participants amb els grups autoritzats a cada centre es publicarà als llocs web habilitats per al programa.

b. Els centres disposaran de 3 dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional per formular les al·legacions que trobin oportunes al procediment de la Seu Electrònica de la CAIB.

c. La Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i ordenarà la publicació de la llista definitiva dels grups autoritzats a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa ((https://dgpiadme.caib.es))

Desè Criteris de valoració

1. S'admetran tots els centres que hagin sol·licitat participar al PAE, sempre i quan compleixin els requisits de la convocatòria.

2. S'atorgarà un màxim de 5 grups per centre. Per adjudicar el nombre de grups sol·licitats, la Comissió de Selecció tendrà en compte els criteris de valoració següents:

a. Percentatge d'alumnat socioeconòmicament vulnerable.

b. Nombre d'alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO del centre.

c. Nombre d'alumnes sol·licitats per participar al programa.

d. Desenvolupament del PAE en convocatòries anteriors, si n'és el cas.

e. Pressupost assignat al programa.

Onzè Funcions de la persona coordinadora

La persona encarregada de la coordinació del programa desenvoluparà les funcions següents:

a) Assessorar i supervisar des del punt de vista pedagògic el bon funcionament del programa.

b) Ser l'enllaç entre els tutors dels alumnes participants i els docents que desenvoluparan el programa.

c) Assegurar-se que els docents compleixen les bases del PAE, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i coordinador.

d) Gestionar la documentació del programa i esmenar-la en cas que sigui necessari.

e) La persona coordinadora és responsable de:

  • Reunir els docents que han d'impartir el PAE per coordinar-se i elaborar abans del 25 de juny el Projecte del centre i horaris i adjuntar-ho en format PDF a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) (annex 2).
  • Emplenar a través de la Seu Electrònica de la CAIB la Memòria i certificat del centre (annex 3 ).
  • Revisar que els annexos que ha d'emplenar cada docent (annex 4 i annex 5) estiguin correctament emplenats; en cas contrari, els ha de fer esmenar i adjuntar en un únic PDF els annexos 4 (Memòries i certificat del docent) i annexos 5 (Full d'assistència de l'alumnat) a la Seu Electrònica de la CAIB.
  • Comunicar per escrit al SIE qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.
  • Recollir les autoritzacions familiars (annex 6) i comunicar a les famílies i als alumnes participants l'obligatorietat de l'assistència i la baixa en cas d'absentisme de l'alumnat.

Dotzè Funcions del docent

Les funcions dels docents participants són les següents:

Les funcions dels docents participants són les següents:

a. Donar suport al coordinador en l'elaboració del projecte del centre (annex 3)

b. Dur a terme les mesures d'acompanyament i suport educatiu necessàries per millorar les competències bàsiques de l'alumnat del PAE.

c. Oferir a les famílies informació sobre l'assistència i l'evolució de l'alumne.

d. Emplenar la Memòria i certificat del docent (annex 4) quan acabi el programa.

e. Controlar l'assistència de l'alumnat participant i emplenar el Full d'assistència de l'alumnat (annex 5).

f. Elaborar i proporcionar els materials adequats a l'alumnat.

g. Treballar tècniques per a l'adquisició d'hàbits d'estudi eficaços i d'habilitats socials i de gestió de les emocions.

Tretzè Justificació

Abans del 15 de setembre de 2024, s'ha de lliurar a través de la Seu Electrònica la documentació de justificació següent:

a. Memòria i certificat del centre (annex 3): s'ha d'emplenar a través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) a l'apartat «Tràmits: Annexos PAE» d'aquest procediment.

b. Memòria i certificat del docent (annex 4): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.

c. Full d'assistència de l'alumnat (annex 5): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.

Catorzè Pagament del programa

1. Els docents participants i els coordinadors rebran una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 euros bruts per hora de dedicació.

2. Una vegada s'hagi comprovat la documentació de tots els centres sobre la justificació del programa, es procedirà a la tramitació de l'expedient de pagament que finalitzarà amb l'ingrés dins la nòmina de cada docent de les hores corresponents mitjançant una gratificació. Atès que els procediments de pagament de l'administració requereixen una tramitació complexa, l'abonament del PAE pot tardar fins a sis mesos posteriors a la finalització del programa.

Quinzè Servei responsable

El servei responsable i coordinador del Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) és el Servei d'Innovació Educativa: tel. 971 17 77 81 i correu electrònic sie@dgpice.caib.es.

Setzè Documentació

Tota la documentació generada per la convocatòria (inclosos els annexos) que es generi durant el desenvolupament del PAE s'ha de custodiar al centre durant 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en el cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria.

DOCUMENTACIÓ de la convocatòria

Annex

Nom de l'annex

 

Termini de presentació

Tramesa

Sol·licitud

Formulari de participació

Emplenar telemàticament

del 21 de maig al 2 de juny

A través de la Seu Electrònica de la CAIB

(seuelectronica.caib.es)

Annex 2

Projecte del centre i horaris

Adjuntar en PDF

25 de juny

Annex 3

Memòria i certificat del centre

Emplenar telemàticament

Fins al 15 de setembre de 2024

Annex 4

Memòria i certificat del docent

Adjuntar en PDF

Annex 5

Full d'assistència de l'alumnat

Adjuntar en PDF

Annex 6

Autorització familiar

No s'envia

No s'envia

No s'envia

Documents adjunts