Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 308697
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual es garanteix el servei essencial que es presta a la població en el sector d’ajuda a domicili a l’illa d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La convocatòria de vaga formulada pel sindicat Comissions Obreres (CCOO) Hàbitat Illes a partir del dia 17 de maig de 2024, des de les 8.00 hores, de manera indefinida, afecta el personal que treballa en l'empresa Servisar Servicios Sociales, SL (DOMUSVI), en el servei d'ajuda a domicili de l'illa d'Eivissa.

2. En relació amb el servei d'ajuda a domicili, cal dir que la població destinatària d'aquest servei és un sector de la població dependent que necessita una protecció especial, en consideració a la seva edat avançada o a situacions de malaltia o discapacitat, etc., que requereix ajuda assistencial permanent o tutelada, segons el cas. Així doncs, els beneficiaris del servei són persones de la tercera edat, i/o amb una discapacitat, amb manca d'autonomia personal, que requereixen la cura d'una altra persona per a les activitats diàries. Aquestes persones són objecte d'una especial protecció constitucional, tal com disposa l'article 50 de la Constitució, i també en resulten afectats el dret a la vida i el dret a la salut, recollits en els articles 15 i 43 de la Constitució.

3. Per tant, atès que, en la majoria dels casos, les funcions dels treballadors dels serveis d'ajuda a domicili són inajornables, perquè es desplacen al domicili de la persona beneficiària durant el període de temps necessari per fer les tasques adients, la majoria de caràcter necessari i imprescindible, com l'oferiment de menjar, cal vetlar per mantenir els serveis essencials.

4. Davant tot això, l'autoritat competent ha de dictar les mesures necessàries per mantenir els serveis essencials, tenint en compte que aquesta restricció ha de ser justificada i proporcional a l'exercici legítim del dret de vaga, reconegut en l'article 28.2 de la Constitució.

5. Per tant, en el cas de l'assistència domiciliària, s'ha de prestar el servei en la seva totalitat tenint en compte l'especial vulnerabilitat de les persones usuàries del servei i la seva naturalesa que el configura com un servei essencial i vital per la persona usuària.

6. Atès que les parts no han arribat a un acord en la compareixença de 10 de maig de 2024 davant el Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), segons consta en l'acta corresponent, es manté el preavís de vaga a què fa referència el primer punt dels fets d'aquesta Resolució.

Fonaments de dret

1. L'article 28 de la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos. No obstant això, cal establir les garanties necessàries per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.

2. El Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, en l'article 10 disposa que, en les vagues que es declarin en empreses encarregades de la prestació de qualsevol tipus de servei públic o que afecti necessitats reconegudes i inajornables i hi concorrin circumstàncies de gravetat especial, les autoritats poden acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis.

3. Respecte d'això, la jurisprudència constitucional ha matisat l'exercici del dret fonamental a la vaga i la fixació dels serveis mínims en àmbits que afecten serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a rebre aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (STC 11/1981).

4. L'article 30.15 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; les polítiques d'atenció a les persones dependents, i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

5. La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, té per objecte regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l'exercici del dret subjectiu de ciutadania a la promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència, en els termes que estableixen les lleis, mitjançant la creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques i la garantia per l'Administració General de l'Estat d'un contingut mínim comú de drets per a tots els ciutadans a qualsevol part del territori de l'Estat espanyol.

Dins el catàleg de prestacions que aquesta Llei i la normativa que la desplega ofereixen a les persones en situació reconeguda de dependència, s'inclou el servei d'ajuda a domicili, tal com disposen els articles 15 i 23 de la Llei 39/2006. Així, el servei d'ajuda a domicili el constitueix el conjunt d'actuacions duites a terme en el domicili de les persones en situació de dependència amb la finalitat d'atendre les seves necessitats de la vida diària, prestades per entitats o empreses, acreditades per a aquesta funció, que poden ser les següents:

a) Serveis relacionats amb l'atenció personal en la realització de les activitats de la vida diària.

b) Serveis relacionats amb l'atenció de les necessitats domèstiques o de la llar: neteja, rentat, cuina o altres. Aquests serveis només es poden prestar conjuntament amb els assenyalats en l'apartat anterior.

6. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat, entre d'altres, pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, exerceix la competència d'atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Disposar que la situació de vaga anunciada pel sindicat CCOO a partir del dia 17 de maig de 2024, des de les 8.00 hores, de manera indefinida, del personal que treballa en el sector d'ajuda domiciliària de l'empresa Servisar Servicios Sociales, SL (DOMUSVI), a l'illa d'Eivissa, s'ha d'entendre condicionada al manteniment dels serveis mínims, els quals es concreten en el 100 % del servei.

2. Disposar que l'empresa, un cop escoltat el Comitè de Vaga, ha de determinar el personal estrictament necessari per al funcionament dels serveis mínims que estableix el punt anterior. Aquests serveis mínims els ha de prestar, preferiblement, el personal que no exerceixi el dret de vaga, si n'hi ha.

3. Establir que les aturades i les alteracions en el treball produïdes pel personal destinat al manteniment dels serveis mínims que determina el punt 1 d'aquesta Resolució es consideraran il·legals als efectes de l'article 16.1 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, en relació amb l'article 54 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

4. Notificar aquesta Resolució a les persones afectades i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que s'hi pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 15 de maig de 2024

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover