Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 250489
Acord del Consell de Govern de 19 d’abril de 2024 pel qual es regula el Sistema intern d’informació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms dependents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, ha suposat la transposició al dret intern espanyol de la Directiva 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió. Aquesta Llei estableix l'obligació per a les persones que s'hi especifiquen de disposar d'un sistema intern d'informació per a la recepció i la gestió de les informacions sobre accions o omissions que puguin constituir determinades infraccions del dret de la Unió Europea, així com infraccions penals o administratives greus o molt greus presumptament comeses en un context laboral o professional en el si de les organitzacions respectives.

En compliment de la norma esmentada, per acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023, es va iniciar el procediment per a la posada en funcionament d'un sistema intern que permeti la transmissió d'informació sobre alguna de les accions i omissions previstes en l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, s'assigna la gestió i la tramitació de la informació que es rebi a través del Sistema intern d'informació a la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis, òrgan adscrit a la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, i es designa com a responsable de la gestió del Sistema intern la persona que ocupi el lloc de treball d'inspector o inspectora general de serveis.

Mitjançant aquest Acord es compleix el mandat legal de disposar d'un sistema intern de comunicació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'operativitat del Sistema intern d'informació requereix identificar el canal intern de comunicació, aprovar el procediment de gestió de les informacions presentades a través d'aquest en els termes que estableix l'article 9.2 del text legal esmentat, així com establir el règim jurídic de la persona responsable del sistema.

Per tot això, un cop feta la consulta als representants dels treballadors de conformitat amb l'article 5.1 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de dia 19 d'abril de 2024 adoptà l'Acord següent:

Primer. Regular el Sistema intern d'informació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms, constituït pel canal intern de comunicació, així com la persona responsable del sistema i el procediment de gestió de les informacions presentades a través del canal intern, en els termes que es defineixen en l'annex d'aquest Acord.

Segon. Facultar la consellera de Presidència i Administracions Públiques per adoptar, en l'àmbit de les seves competències, totes les mesures que exigeixi l'aplicació d'aquest Acord.

Tercer. La Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital és l'encarregada de dur a terme les actuacions necessàries per implementar en el sistema informàtic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el programa que possibilita la posada en marxa d'aquest Sistema.

Quart. Ordenar la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Disposar que aquest Acord tengui efectes des de l'endemà de la publicació.

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada pugui interposar-ne qualsevol altre que consideri procedent.

 

Palma, 19 d'abril de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX Sistema intern d'informació d'infraccions normatives i de protecció de les persones informants en el marc de l'Administració autonòmica i dels organismes autònoms dependents

1. Àmbit material i d'actuació del Sistema intern d'informació

El Sistema intern d'informació és la via oferta per informar de les accions o omissions produïdes en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms dependents que puguin ser constitutives d'una infracció penal o administrativa greu o molt greu, o si escau infraccions del dret de la Unió Europea, en els termes que estableix l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Per això el sistema ha de facilitar la protecció adequada davant les represàlies que puguin patir les persones físiques que informin sobre les accions o omissions previstes en el precepte esmentat.

2. Àmbit personal d'aplicació

2.1. La protecció que dispensa la Llei 2/2023 s'aplica a qualsevol persona física que hagi obtingut informació en un context laboral o professional i vulgui donar a conèixer les accions o omissions a què fa referència l'article 2.

2.2. Queda comprès en l'àmbit de protecció el personal que treballa a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms, independentment que la seva relació sigui laboral, professional o de servei, tant si la vinculació és permanent com temporal, remunerada o no, que la vinculació laboral existeixi o hagi existit, així com les persones que per contacte amb aquestes amb motiu de la seva activitat laboral puguin tenir coneixement de la conducta o el fet objecte d'informació.

2.3. Les entitats del sector públic instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i que disposin de menys de cinquanta treballadors, poden sol·licitar compartir el Sistema intern d'informació i els recursos destinats a les investigacions i les tramitacions d'aquesta Administració.

3. Mesures de protecció de l'informant

L'informant ha de disposar de la protecció prevista en els articles 35 i els següents de la Llei 2/2023, sempre que la comunicació es faci de conformitat amb els requeriments exigits per aquesta Llei, que aquell tengui motius raonables per pensar en el moment de la comunicació que la informació és veraç, tot i que no disposi de proves concloents, i que s'estigui en l'àmbit d'aplicació, material i personal, de la norma.

La persona responsable del Sistema intern d'informació ha de vetlar per l'esmentada protecció de l'informant.

4. Responsable del Sistema intern d'informació

4.1. L'inspector o inspectora general de serveis, adscrit a la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, és la persona responsable de la gestió del Sistema intern d'informació. Ha de desenvolupar les seves funcions de manera independent i autònoma, no pot rebre instruccions de cap tipus en el seu exercici i ha d'actuar amb les exigències que preveu l'article 8 de la Llei 2/2023.

4.2. La persona responsable del sistema ha de respondre de la tramitació diligent del procediment de gestió d'informacions, per la qual cosa se li han de facilitar els mitjans materials i personals que siguin necessaris per al desenvolupament correcte de la seva funció.

4.3. El nomenament i cessament de la persona responsable del Sistema intern han de ser comunicats a l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, en els termes que estableix l'article 8.3 de la Llei 2/2023.

En cas de vacant, absència o malaltia, així com en els casos d'abstenció o recusació, les funcions de la persona responsable del sistema ha d'exercir-les l'inspector o inspectora de serveis o, si escau, l'inspector o inspectora de serveis adjunt.

4.5. La persona responsable del Sistema intern d'informació ha d'exercir les funcions següents:

a. Vetlar perquè es dugui un registre de les comunicacions rebudes i s'emetin els justificants de recepció a què fa referència l'apartat 7.3 d'aquest annex.

b. Tramitar diligentment les informacions rebudes.

c. Comunicar a la persona informant les accions previstes o adoptades i la seva justificació i, si escau, sol·licitar-li informació addicional que sigui necessària per a un seguiment adequat de les comunicacions.

d. Vetlar per les mesures de protecció i de suport de les persones informants i les que puguin resultar afectades pel seguiment de la denúncia.

e. Adoptar les decisions a què es refereixen els apartats 7.4 i 7.6 d'aquest annex.

f. La resta d'obligacions i funcions previstes en aquest Acord i en la normativa d'aplicació, específicament en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, i en la Directiva (UE) 2019/1937.

5. Canal intern de comunicació

5.1. S'estableix el canal intern de comunicació amb seu física i electrònica a la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis, adscrita a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, a l'efecte d'articular el funcionament del Sistema intern d'informació d'infraccions normatives i de protecció de les persones informants que es regula en aquest Acord.

5.2. Qualsevol de les persones especificades en l'apartat 2 d'aquest annex pot dirigir-se a aquest canal intern per presentar les informacions sobre les infraccions a què es refereix l'article 2 de la Llei 2/2023, amb els requisits establerts en l'article 7 del mateix text legal.

6. Tractament de dades personals i confidencialitat de les comunicacions

6.1. El tractament de dades personals fet en aplicació d'aquest Acord es regeix pel que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

6.2. El director general de Funció Pública ha d'exercir com a responsable del tractament de les dades personals derivades del sistema segons el que disposa la normativa sobre protecció de dades personals.

6.3. Les comunicacions traslladades davant el canal intern d'informació han de ser gestionades des del mateix moment que es presentin sota un règim d'estricta confidencialitat, que ha de preservar en tot cas l'anonimat i si escau la identitat i altres dades relacionades amb la persona informant, de manera que no pot ser comunicada en cap supòsit a les persones a les quals es refereixen els fets relatats, així com les circumstàncies de la seva presentació. De tot això, les persones informants en seran informades amb caràcter previ i de manera expressa, de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.

6.4. Aquest mateix règim de confidencialitat també és aplicable a qualsevol tercer esmentat en la comunicació i a la persona afectada per aquesta. Així mateix, i atès el que estableix l'article 9.2.g) de la Llei 2/2023, la garantia de confidencialitat s'estén als supòsits en què la comunicació es remeti per canals interns diferents al que regula l'Acord o a membres del personal no responsables del seu tractament.

7. Procediment de gestió de la informació

S'estableix el procediment de gestió d'informacions del Sistema intern d'informació amb subjecció al contingut i als principis de l'article 9 de la Llei 2/2023.

7.1. Principis del procediment de gestió

Els principis que guiaran el procediment de gestió que se seguirà arran de les informacions rebudes són:

a. Garantia de confidencialitat de la identitat de la persona informant en les comunicacions a través del canal intern i durant el procés de gestió de la informació.

b. Compliment de les disposicions sobre protecció de dades personals.

c. Possibilitat de presentar comunicacions anònimes.

d. Dret a la presumpció d'innocència i a l'honor de les persones afectades.

e. Dret de la persona afectada a ser informada de les accions o omissions que se li atribueixin i a ser escoltada.

f. Possibilitat de mantenir la comunicació amb la persona informant i, si cal, de sol·licitar-li informació addicional.

g. Protecció a la persona informant i principi d'indemnitat: la persona informant no pot veure's perjudicada, ni patir cap represàlia, pel fet de col·laborar amb la institució en la denúncia de possibles irregularitats. Tot això, d'acord amb el que disposen els articles 35 i els següents de la Llei 2/2023.

h. Remissió al Ministeri Fiscal quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte. En cas que els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea, s'ha de remetre a la Fiscalia Europea.

7.2. Presentació de les informacions

Les informacions s'han d'adreçar a l'inspector o inspectora general de serveis de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis, tant per escrit com verbalment.

Les informacions escrites es poden presentar:

a. Per correu postal, adreçat a l'atenció de la persona responsable del Sistema intern d'informació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms.

b. Per via electrònica, a través del formulari elaborat a aquest efecte i que estarà disponible a la pàgina web de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

c. Mitjançant lliurament directe de la comunicació a les oficines de la Inspecció de General de Qualitat, Organització i Serveis.

Les informacions verbals es poden proporcionar tant per via telefònica com a través de sistemes de missatgeria de veu. Així mateix, es poden facilitar mitjançant una reunió presencial, que tindrà lloc dins el termini màxim de set dies des que ho sol·liciti la persona informant.

La persona informant es pot identificar, però també pot formular la comunicació de manera anònima. En el primer cas, pot indicar un domicili, una adreça electrònica o un lloc segur a l'efecte de rebre les notificacions pertinents.

Així mateix, la persona informant pot utilitzar el canal extern nacional d'informació de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant (AAI), quan aquest es constitueixi, amb la subscripció prèvia del conveni corresponent segons el que preveu la disposició addicional segona de la Llei 2/2023.

7.3. Registre d'informacions

El Sistema intern ha de disposar d'un registre situat a les oficines de la Inspecció de General de Qualitat, Organització i Serveis, on es recolliran de manera ordenada i cronològica les informacions rebudes pel canal intern i les investigacions internes que s'hagin fet, i es garantiran els requisits de confidencialitat exigits per la Llei 2/2023.

Aquest registre no és públic i l'accés al seu contingut només es facilitarà en el marc d'un procediment judicial a petició raonada de l'òrgan judicial competent, de conformitat amb el que preveu l'article 26 de la Llei 2/2023.

Les dades personals relatives a les informacions rebudes i a les investigacions fetes només es conservaran durant el període que sigui necessari i proporcionat per complir amb la seva finalitat, en els termes que preveu Llei 2/2023, esmentada.

La persona responsable del Sistema intern ha de justificar la recepció de la comunicació a la persona informant dins un termini de set dies naturals des de la recepció, tret que això pugui posar en perill la confidencialitat de la comunicació, no sigui possible pel caràcter anònim de la comunicació o la persona informant hagi renunciat a rebre comunicacions relatives a la investigació.

7.4. Inadmissió de les informacions

Un cop registrada la informació, se n'avaluarà el contingut per comprovar, en primer lloc, si correspon a les infraccions del dret de la Unió Europea o les infraccions administratives o penals greus o molt greus compreses en l'àmbit material de la Llei 2/2023.

La persona responsable del Sistema intern pot dur a terme les diligències preliminars que consideri necessàries per decidir l'admissió o la inadmissió de la comunicació o la informació. Quan els fets puguin constituir un delicte, n'haurà d'informar el Ministeri Fiscal amb caràcter immediat.

Un cop feta aquesta anàlisi preliminar, es decidirà admetre la comunicació, o inadmetre-la si es produeix algun dels supòsits següents:

a. Quan els fets relatats manquin de tota versemblança o fonament.

b. Quan la informació tengui caràcter genèric i no permeti identificar l'acció o l'omissió presumptament irregular.

c. Quan els fets dels quals s'informa no estiguin inclosos en l'àmbit material d'aplicació del Sistema intern.

d. Quan els mateixos fets denunciats hagin estat objecte d'actuacions anteriors en el sistema, o quan s'hagi dictat una resolució judicial o hi hagi actuacions judicials en tràmit respecte a un fet idèntic al que s'ha comunicat.

e. Quan tenguin un caràcter abusiu o injustificat, en apreciar-se que la finalitat perseguida amb la seva presentació no és que es faci una investigació.

f. Quan es refereixin a suposades irregularitats que tenguin el seu propi i específic procediment. No obstant això, si es dedueixen indicis d'un funcionament anormal dels serveis públics, es podran iniciar les actuacions oportunes.

La inadmissió a tràmit de la informació no és susceptible de recurs i s'ha de comunicar a la persona denunciant, alhora que s'ha d'assenyalar, si és possible, on es pot adreçar la denúncia o l'òrgan competent per tractar-la.

7.5. Investigació de la informació o comunicació

Una vegada admesa a tràmit la comunicació, la persona responsable del Sistema intern promourà les actuacions que siguin necessàries i pertinents per gestionar, valorar i resoldre sobre aquella i sol·licitar el suport tècnic necessari, segons la naturalesa i la temàtica de la informació rebuda. Les actuacions es desenvoluparan amb criteris de celeritat i impuls d'ofici.

Per dur a terme aquestes actuacions, la persona responsable del sistema pot requerir informació a la persona informant i a qualsevol òrgan de l'Administració.

Durant la tramitació, la persona informant podrà aportar informació addicional, per les mateixes vies que les assenyalades per a la comunicació originària.

Així mateix, la persona responsable del sistema, després de l'estudi de la informació o documentació rebudes, si estima necessari ampliar-les per sustentar de manera adequada la seva valoració i anàlisi, podrà sol·licitar-ho a la persona informant. Aquesta sol·licitud d'ampliació no serà procedent si la persona informant ha manifestat expressament el seu desig de no ser contactada després de la presentació de la comunicació o l'ha feta de manera anònima.

En el curs del procediment, la persona afectada per la comunicació ha de ser informada de les accions o omissions atribuïdes i té dret a ser escoltada en qualsevol moment. La persona responsable del sistema ha d'arbitrar les mesures necessàries per fer efectiu aquest dret d'audiència.

El termini màxim per finalitzar les actuacions del procediment i, si escau, donar resposta a la comunicació, és de tres mesos, comptadors des de la recepció. Aquest termini pot ser ampliat en un altres tres mesos addicionals en casos d'especial complexitat, amb la necessària comunicació motivada a la persona informant, excepte en el cas d'informacions anònimes i en el cas que hagi renunciat a rebre qualsevol comunicació.

7.6. Finalització del procediment

Després de l'estudi de la informació i de les actuacions subsegüents, la persona responsable del Sistema intern d'informació emetrà un informe que posarà fi al procediment en què determinarà:

a. L'arxivament de la comunicació, si estima que no hi concorren la infracció o infraccions objecte d'aquesta.

b. La remissió al Ministeri Fiscal, si estima la concurrència d'indicis de delicte, o, si escau, a la Fiscalia Europea.

c. La remissió a l'òrgan competent, si aprecia que el comunicat pot ser motiu d'una infracció administrativa greu o molt greu.

d. Si és procedent, la remissió d'una proposta complementària de mesures tendents al cessament de la infracció o a la no reproducció d'aquesta.

El resultat de la investigació s'ha de comunicar a la persona informant, excepte en el cas d'informacions anònimes i en el cas que hagi renunciat a rebre qualsevol comunicació.

En tot cas, les decisions de la persona responsable del Sistema intern que posen fi al procediment han de ser motivades i no són recurribles en via administrativa ni en via contenciosa administrativa, de conformitat amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei 2/2023.

8. Informació sobre el canal intern i extern

La informació relativa al canal intern i extern i al procediment de gestió de la informació, inclosos els formularis, estarà disponible a la Seu Electrònica de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis, adscrita a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

9. Complementarietat de les disposicions de l'annex

Les disposicions anteriors tenen caràcter complementari, en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms, respecte de les previsions de la Llei 2/2023, sens perjudici de l'aplicabilitat directa d'aquestes últimes en tot el que correspongui.