Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 181122
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aproven la convocatòria, les bases, els temaris, els exercicis i es designa el tribunal qualificador de les proves selectives del procés unificat per cobrir les places de la categoria de policia dels municipis d’Artà, Ciutadella, Ferreries, Lloseta, Llubí, Llucmajor, Maó, Muro, Palma, Pollença, Sa Pobla, Sant Antoni de Portmany, Sencelles, Sóller i Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Els municipis tenen competències en matèria de policia local, d'acord amb el que determina l'article 25.2.f) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i l'apartat j de l'article 29.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

2. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local, d'acord amb les previsions de les respectives ofertes anuals d'ocupació pública. L'article 30.3 de la mateixa Llei disposa que els ajuntaments poden encomanar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i la realització dels processos selectius.

3. L'article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears disposa que en el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia, i a fi de prestar un millor servei a la ciutadania, l'administració autonòmica de les Illes Balears, els consells, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes es poden transferir i delegar, entre si, competències i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.

4. L'article 188 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s‘aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears referit a la cooperació entre l'Administració de la Comunitat Autònoma i les entitats locals, dins d'un marc de cooperació, estableix la possibilitat que la consellera competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), assumeixi la competència que li sigui delegada per les entitats locals per convocar i gestionar tot o part dels processos selectius per cobrir vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local.

5. La consellera de Presidència i Administracions Públiques va iniciar el procediment per assumir les competències dels processos selectius esmentats. Mitjançant la Resolució publicada en el BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2024, modificada per la Resolució publicada en el BOIB núm. 23, de 17 de febrer de 2024, va convocar els ajuntaments interessats a participar en un procés unificat de selecció per tal que, abans del 4 de març de 2024, delegassin en la consellera de Presidència i Administracions Públiques, a través de l'Escola Balear d'Administració Pública, les competències necessàries per dur a terme l'execució del procés selectiu esmentat.

D'acord amb la Resolució esmentada, l'acceptació de la delegació per part de la consellera de Presidència i Administracions Públiques es durà a terme en aquesta Resolució que aprova la convocatòria del procés unificat.

6. L'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que en relació amb la tramitació d'urgència disposa:

1. Quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

2. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

7. L'article 34.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, disposa que el sistema de selecció per accedir a la categoria de policia local i a les policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local és l'oposició.

8. L'article 167 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificat pel Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, estableix les proves de la fase d'oposició per a la categoria de policia.

9. L'article 5.2 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública, estableix com a funcions de l'EBAP, entre d'altres, preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial.

10. La disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència disposa que en els procediments de selecció i en els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball de funcionaris, tramitats per l'EBAP, que convoqui la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es pot preveure que les persones que vulguin participar-hi estiguin obligades a dur a terme determinats tràmits per mitjans electrònics. Aquesta obligatorietat s'ha d'establir en funció del personal i del col·lectiu destinatari.

Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica, i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que les persones aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, atès que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix disposar d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics prevists en aquesta convocatòria.

La relació per aquests mitjans facilitarà a les persones aspirants la presentació de les sol·licituds i la realització dels diversos tràmits, atès que podran dur a terme el tràmit, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposarà més agilitat en la tramitació del procediment administratiu.

Amb l'objectiu de resoldre amb celeritat i de facilitar les relacions amb les persones aspirants, és convenient crear els tràmits telemàtics corresponents a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estendre l'obligatorietat de relacionar-se electrònicament en tots els tràmits del procediment.

11. De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, per tots aquells ajuntaments que convoquin més de tres places es reserva un percentatge de mínim un 25% i com a màxim un 40% per ser cobertes amb dones, per complir amb l'objectiu d'equilibrar la presència de dones i homes en la plantilla de la policia local per als  ajuntaments que no disposin de pla d'igualtat, o que no estableixin un percentatge de reserva. Cap dels ajuntaments que ha delegat la competència a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques té definit un percentatge concret de reserva.

El Servei de Gestió Formativa i Administrativa de L'EBAP ha sol·licitat a l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears un informe sobre la presència de dones a les plantilles de les policies locals i aquest ha informat que el percentatge de dones en actiu és de l'11,33%. Tenint en compte que en els dos darrers processos unificats s'ha establert un percentatge de reserva del 40% de places, i que la presència de dones a les plantilles de policia ha sofert un augment ínfim, i que en els plans de igualtat dels municipis participants no s'estableix un percentatge de reserva concret, es creu convenient establir un percentatge de reserva del 40 % de les places, aplicable quan a la llista definitiva de persones aprovades del procés selectiu no s'arribi a aquest percentatge.

De conformitat amb els articles 44 i 46 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per la igualtat reial i efectiva de les persones trans i per la garantia dels drets de les persones LGTBI, les persones poden exercir el dret a la rectificació registral relativa al sexe amb efectes constitutius a partir de la inscripció de la resolució que l'acordi en el registre civil. Per tant, aquell aspirant que acrediti la inscripció en el registre civil de la rectificació registral del sexe masculí pel sexe femení efectuada abans de la finalització del termini de presentació d'instàncies i ho mantengui durant tot el procés selectiu podrà participar pel torn de reserva de dones.

Això no obstant, en l'àmbit dels processos selectius, l'article 14 de la Constitució espanyola (CE) s'ha de posar en connexió amb l'article 23.2 del mateix text normatiu, articles que imposen que el principi d'igualtat exclogui qualsevol avantatge competitiu que pugui afavorir qualcuna de les parts participants en un procés selectiu d'accés a la funció pública.

Així, la doctrina de la Unió Europea determina que si no es tenen en compte les condicions fisiològiques determinades pel sexe de les persones aspirants en les proves físiques dels processos selectius per a l'accés a les funcions públiques, ens trobaríem davant una situació de discriminació indirecta. Aleshores, no es considera contrari al principi d'igualtat l'aplicació de criteris de valoració de les proves físiques que siguin adequades a la fisiologia pròpia del sexe femení, encara que siguin diferents dels criteris prevists per al sexe masculí.

Tenint en compte que la Llei 4/2023, de 28 de febrer, no exigeix la prèvia modificació de l'aparença o funció corporal de la persona a través de procediments mèdics, quirúrgics o de qualsevol altra índole, ja que amb la rectificació registral, realment, s'està modificant el gènere (identitat social), que no el sexe (condicions biològiques), i l'esperit de la pròpia Llei, que en l'apartat 3 de l'article 26 diu:

3. En les pràctiques, esdeveniments i competicions esportives en l'àmbit de l'esport federat, s'haurà d'estar subjecte al que disposa la normativa específica aplicable, nacional, autonòmica i internacional, incloses les normes de lluita contra el dopatge, que, de manera justificada i proporcionada, tenguin per objecte evitar avantatges competitius que puguin ser contraris al principi d'igualtat.

Per tot això, i per evitar avantatges competitius que vulnerin l'article 23.2 de la CE, les persones, malgrat haver realitzat una rectificació registral del sexe masculí al femení degudament inscrita, han de participar en les proves físiques amb el barem aplicables als homes.

12. L'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 185 del Decret 40/2019, preveuen que:

1. Quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

2. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.

13. Conclòs el període esmentat, els ajuntaments següents han delegat la competència per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme la convocatòria, aprovar les bases i dur a terme el procés selectiu per a la provisió de vacants dotades pressupostàriament, pel sistema d'accés de torn lliure, enquadrades en la plantilla de personal funcionari, escala d'administració especial, subescala de serveis especials, classe policia local, grup de classificació C1, categoria policia:

Ajuntament

BOIB

Artà

Núm. 28, de 24 de febrer de 2024

Ciutadella

Núm. 30, de 29 de febrer de 2024

Ferreries

Núm. 32, de 5 de març de 2024

Lloseta

Núm. 32, de 5 de març de 2024

Llubí

Núm. 30, de 29 de febrer de 2024

Llucmajor

Núm. 33, de 7 de març de 2024

Maó

Núm. 29, de 27 de febrer de 2024

Muro

Núm. 26, de 22 de febrer de 2024

Palma

Núm. 26, de 22 de febrer de 2024

Pollença

Núm. 33, de 7 de març de 2024

Sa Pobla

Núm. 26, de 22 de febrer de 2024

Sant Antoni de Portmany

Núm. 33, de 7 de març de 2024

Sencelles

Núm. 30, de 29 de febrer de 2024

Sóller

Núm. 23, de 23 de febrer de 2024

Son Servera

Núm. 31, de 2 març de 2024

14. Les places objecte d'aquesta convocatòria són 95 corresponents a les ofertes d'ocupació pública següents distribuïdes de la manera següent:

Mallorca

Municipi

Places oferta pública d'ocupació per reposició d'efectius

BOIB

Artà

3

Núm. 88, de 6 de juny de 2023

Lloseta

3

Núm. 26, de 22 de febrer de 2024

Llubí

1

Núm. 176, de 30 de desembre de 2023

Llucmajor

6

Núm. 175 de 28 de desembre de 2021 (2) Núm. 176 de 30 de desembre de 2023 (4)

Muro

5

Núm. 21, de 13 de febrer de 2024

Palma

55

Núm. 26, de 22 de desembre de 2024

Pollença

2

Núm. 175, de 28 de desembre de 2024

Sa Pobla

1

Núm. 175, de 23 de desembre de 2024

Sencelles

2

Núm. 30, de 29 de febrer de 2024

Sóller

1

Núm. 30, de 29 de febrer de 2024

Son Servera

1

Núm. 172, de 21 de desembre de 2023

Total de places Mallorca

80

 

 

Menorca

Municipi

Places oferta pública d'ocupacióper reposició d'efectius

BOIB

Ciutadella

4

Núm. 28, de 24 de febrer de 2024

Ferreries

2

Núm. 26 de 22 de febrer de 2024

Maó

8

Núm. 29, de 27 de febrer de 2024

Total de places Menorca 

14

 

 

Eivissa

Municipi

Places oferta pública d'ocupació per reposició d'efectius

BOIB

Sant Antoni de Portmany

1

Núm. 29, de 27 de febrer de 2024

Total de places Eivissa

1

 

15. L'apartat 5 de la disposició final del Decret llei 6/2022 ha afegit l'article 188 bis al Reglament marc de coordinació de les policies locals en què disposa que la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'EBAP o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, ha de publicar una única convocatòria de totes les places, la selecció de les quals li hagi estat delegada, que iniciarà el termini de presentació de sol·licituds de participació en el procés selectiu.

16. De conformitat amb la memòria de la directora gerenta de l'EBAP de data 19  de març de 2024 es justifiquen els motius d'interès general que fan necessari la convocatòria del procés unificat tal i com determina l'article 31 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Acceptar les delegacions de competències dels ajuntaments  d'Artà, Ciutadella, Ferreries, Lloseta, Llubí, Llucmajor, Maó, Muro, Palma, Pollença, Sa Pobla,  Sant Antoni de Portmany, Sencelles, Sóller i Son Servera per a la gestió del procés selectiu de la categoria de policia dels cossos de la policia local segons el que estableix la Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, de 9 de febrer de 2024 (BOIB núm. 21, de 13 de febrer).

2. Aprovar la convocatòria del procés selectiu unificat per cobrir 95 places de la categoria de policia del cos de policies locals, corresponents a l'escala d'Administració especial, subescala serveis especials, grup C, subgrup C1, incloses en les ofertes d'ocupació pública i dels ajuntaments que s'indiquen en l'annex 1.

3. Aprovar les bases específiques que han de regir aquest procés, que consten en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

4. Acordar l'aplicació de la tramitació d'urgència del procediment de resolució del procés selectiu convocat i, per tant, declarar que es redueixen a la meitat els terminis prevists en el procediment ordinari, excepte el de presa de possessió, el de presentació de sol·licituds i el d'interposició de recursos.

5. Designar el tribunal qualificador del procés selectiu, el qual està constituït pels membres que s'indiquen en l'annex 3.

6. Aprovar els exercicis i els programes de temes de la fase d'oposició del procés selectiu, que figuren en l'annex 4.

7. Fer públic el model de sol·licitud inclòs dins el tràmit telemàtic disponible a disposició de les persones interessades a la pàgina web http://oposicions.caib.es.

8. Aprovar les instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables que consten en l'annex 5.

9. Fer públic el model que han de presentar les persones aspirants que hagin superat el primer i el segon exercici per comunicar l'ordre de preferència de les places ofertes per ajuntament segons l'illa d'opció disponible, que es troba a disposició de les persones interessades a la pàgina web http://oposicions.caib.es.

10. Fer públic el model de presentació de documentació per a les persones que hagin superat el procés selectiu, que figura en l'annex 6.

11. Aprovar el model de declaració jurada en relació amb el compromís de dur armes que s'adjunta com a annex 7 d'aquesta Resolució.

12. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals, que figura en l'annex 8.

13. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web del Govern de les Illes Balears i a les pàgines web dels ajuntaments respectius.

14. Ordenar la publicació de l'anunci de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, en via administrativa, recurs de reposició, amb caràcter potestatiu i previ al recurs contenciós administratiu, en el registre de l'EBAP o davant l'òrgan delegant en un termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 20 de març de 2024)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens Per delegació de competències dels batles dels ajuntaments

Documents adjunts