Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 108993
Extinció dels drets funeraris temporals de sepultures i nínxols municipals del cementiri d’Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant Decret 2024-0374, de data 15 de febrer de 2024, la Regidora de Sanitat de l'Ajuntament d'Alcúdia ha acordat declarar extingits els drets funeraris temporals respecte de diverses sepultures i nínxols municipals del cementiri d'Alcúdia, ordenant l'exhumació de les restes, la seva neteja i col·locació en unitats de conservació especials, així com la re-inhumació d'aquestes en una altra sepultura municipal als efectes de la seva conservació.

D'acord amb el previst a l'Ordenança municipal del cementiri i policia sanitària mortuòria, es concedeix a les persones interessades un termini de 15 dies hàbils per tal que puguin sol·licitar l'exhumació i trasllat de les restes dels seus familiars.

El que fem públic al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Alcúdia (http://www.alcudia.net/ajuntament/ca), als efectes establerts a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Contra l'esmentada resolució, que exhaureix la via administrativa, es poden interposar, alternativament, els recursos següents:

a) Recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes, comptadors des de l'endemà de la notificació de la present resolució. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d'un mes des de la seva presentació sense que s'hagi resolt expressament ni s'hagi notificat, podrà interposar-se recurs contenciós administratiu.

b) Directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la notificació d'aquesta resolució.

No obstant l'anterior, es pot exercitar qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Alcúdia, en data de la signatura electrònica (19 de febrer de 2024)

La batlessa Josefina Linares Capó

 

 DECRET

FETS I FONAMENTS DE DRET

Assumpte: Procediment per a l'extinció de drets funeraris temporals i posteriors exhumacions i trasllat de restes de sepultures i nínxols municipals

ANTECEDENTS

En data 15 de febrer de 2024, la Regidora de Sanitat de l'Ajuntament d'Alcúdia va dictar providència d'inici de l'expedient per a l'extinció dels drets funeraris temporals i posterior exhumació, trasllat i, si escau, retirada i dipòsit o re-inhumació de les restes a l'ossera municipal o en altres sepultures habilitades a l'efecte, sobre diverses sepultures i nínxols de titularitat municipal.

LEGISLACIÓ APLICABLE

  • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
  • Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears.
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
  • Decret 2263/1974, de 20 de juliol pel qual s'aprova el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria.
  • Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears (BOIB núm. 52, de 28 d'abril de 2018).
  • Ordenança municipal del cementiri i policia sanitària mortuòria (BOIB núm. 34, de 13 de març de 2003).

CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

1.- Necessitats a resoldre.

De conformitat amb el que disposa la providència de la Regidora de Sanitat de data 15 de febrer de 2024, el cementiri municipal d'Alcúdia es troba en una situació d'esgotament de l'espai físic i de mancança de sepultures i nínxols, que es deu principalment al fet de no haver dut a terme, en el termini de cinc anys improrrogables, previst en l'article 99 de l'Ordenança municipal del cementiri i policia sanitària mortuòria, les exhumacions i trasllats de restes cadavèriques.

Aquest precepte estableix que, en cas de no realitzar les exhumacions i trasllats pertinents, es concedirà un termini de quinze dies per tal de reparar l'anomalia. Si transcorregut aquest termini, no es realitza, tret que es concedeixi pròrroga per raó de causa major, els serveis municipals traslladaran i dipositaran les restes a l'ossera o fosses comunes.

A més, hem de tenir en compte que, en motiu de les obres de reforma iniciades al cementiri, que afecten als nínxols municipals de la zona 2, l'Ajuntament necessita buidar diverses sepultures i nínxols de titularitat municipal d'aquesta zona sobre els quals recau un dret funerari temporal, donat que en el seu moment es va atorgar aquest dret sobre aquestes unitats d'enterrament de propietat municipal per usar-les durant un període determinat.

Vist l'exposat, cal iniciar el procediment per a l'extinció dels drets funeraris temporals sobre les sepultures i nínxols de titularitat municipal que es mencionaran amb posterioritat, i procedir a l'exhumació i trasllat de les restes.

2.- Solucions.

L'Ajuntament es troba legitimat per a fer efectiva l'extinció dels drets funeraris temporals en haver transcorregut els cinc anys improrrogables prevists a l'article 99 de l'Ordenança municipal. No obstant, cal assegurar la possibilitat de que les persones interessades puguin disposar i traslladar les restes dels seus familiars enterrats a les sepultures municipals.

Es considera que per donar solució a la situació en què es troba actualment el cementiri municipal és necessari procedir a l'exhumació, amb la posterior neteja i col·locació de les restes en unitats més reduïdes, i la re-inhumació immediata d'aquestes en una nova sepultura municipal habilitada a l'efecte.

La re-inhumació de les restes es durà a terme a la sepultura núm. 445 de la zona 1 del cementiri municipal, la qual servirà per a la seva conservació durant un període de temps prudencial, per tal d'evitar qualsevol tipus de perjudici a les persones interessades o possibles familiars que no hagin pogut ser identificats.

3.- Tràmits i procediment.

D'acord amb l'article 2.2.d) del Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació té la competència per a l'exhumació de cadàvers, restes humanes i restes cadavèriques per el seu trasllat fora del cementiri. No obstant, en el present cas no s'han de traslladar les restes exhumades fora del cementiri municipal d'Alcúdia, per la qual cosa la competència la té l'Ajuntament d'Alcúdia, de conformitat amb els articles 25 apartat j) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i 29.2.ab) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears.

Hem de fer abans una precisió relativa a la diferència entre el concepte de restes humanes i el de restes cadavèriques, seguint la definició establerta a l'article 3 del citat Decret:

  • Es consideren restes humanes les parts del cos humà d'entitat suficient, procedents d'activitats de docència o investigació, d'avortaments a partir de la setmana 14ª, amputacions o mutilacions que afectin a extremitats o membres a partir del nivell metacarpià o metatarsià, quedant exclosos els dits de mans i peus, apèndixs, òrgans i vísceres.
  • Són restes cadavèriques el que queda del cos humà una vegada hagin transcorregut cinc anys des de la mort, i sempre que hagin acabat els fenòmens de destrucció de la matèria orgànica.

Per tant, tenint aquest punt en compte, en el present cas es tracta d'exhumacions de restes cadavèriques, ja que han transcorregut més de cinc anys des de la de data de la mort real, tal com també preveu l'article 7 del  Decret 2263/1974, de 20 de juliol pel qual s'aprova el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria.

L'article 15 del Decret 11/2018 regula l'exhumació, establint en el seu apartat 1 la prohibició d'exhumar cadàvers o restes humanes abans del transcurs de dos anys des de la inhumació, excepte en els casos en què existeixi intervenció judicial. En el present cas, aquest requisit s'entén complert, ja que no només ha transcorregut aquest termini, sinó que es tracta d'inhumacions practicades fa més de vint anys.

Així mateix, aquest precepte contempla l'exhumació de cadàvers, restes humanes i restes cadavèriques per a la seva immediata re-inhumació i incineració en el mateix cementiri. En el mateix sentit es pronuncia el Decret 2263/1974, en el seu article 30, sobre la immediata re-inhumació dins del mateix cementiri.

L'article 42 de l'Ordenança municipal detalla en què consisteix l'exhumació: obertura de la unitat d'enterrament i extracció del cadàver o les restes cadavèriques, per a la seva posterior re-inhumació o trasllat. En aquest últim supòsit, l'article 43 preveu que amb motiu del transport de restes cadavèriques, una vegada exhumades, es dipositaran en una unitat d'enterrament diferent.

Una vegada exhumades les restes, s'ha de procedir a la neteja de les sepultures, d'acord amb l'establert a l'article 44, segons el qual es procedirà al buidat de la unitat d'enterrament, neteja i dipòsit de les restes en l'ossera o re-inhumació.

En el present cas, l'Ajuntament procedirà a la neteja i trasllat de les restes exhumades per a la seva re-inhumació immediata.

D'aquesta manera, per donar compliment a l'objectiu del present expedient, caldrà fer efectiva l'extinció per reversió dels drets funeraris temporals, així com acordar la realització de les tasques d'exhumació, neteja, trasllat i re-inhumació.

En relació a l'extinció dels drets funeraris temporals, una de les causes que contempla l'article 106 apartat a) de l'Ordenança és la reversió per finalització del termini d'adjudicació, que està previst en cinc anys improrrogables. Aquesta causa d'extinció recau només sobre drets funeraris temporals, d'acord amb l'article 107.

Així, l'article 99 de l'Ordenança disposa que es concedeixen els drets funeraris temporals per un termini de cinc anys improrrogables. Finalitzat aquest termini, el titular estarà obligat a exhumar i traslladar les restes. Si aquest trasllat no es realitza, es concediran quinze dies per reparar l'anomalia i, si tampoc es fa, llevat que es concedeixi una pròrroga per raó de causa major, els serveis municipals traslladaran i dipositaran les restes a l'ossera o fossa comuna.  

Finalment, per tal de garantir els drets de les persones interessades, es considera convenient notificar als familiars dels difunts dels quals es tingui constància i resultin identificats o de possible identificació.

Sense perjudici de l'anterior, i donada la impossibilitat d'identificar als familiars afectats, haurem de recórrer al previst a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, que indica que “els actes administratius seran objecte de publicació quan així ho estableixin les normes reguladores de cada procediment o quan ho aconsellin raons d'interès públic apreciades per l'òrgan competent”. En tot cas, s'ha de procedir a la publicació d'un acte administratiu quan aquest “tingui per destinatari una pluralitat indeterminada de persones o quan l'Administració consideri que la notificació efectuada a un sol interessat és insuficient per garantir la notificació a tots”, i en aquest últim cas és addicional a la feta individualment. Aquesta publicació de l'acte ha de contenir els mateixos elements que els que preveu l'article 40.2 exigits respecte de les notificacions, i es publicarà en el diari oficial corresponent.

4.- Sepultures i nínxols municipals afectats.

Degut a que l'obra de reforma del cementiri afecta als nínxols municipals de la zona 2, es considera que les sepultures i nínxols de titularitat municipal respecte dels quals s'ha de fer efectiva l'extinció dels drets funeraris temporals són les que es detallen a continuació:

ZONA CEMENTIRI           SEPULTURA          NÍNXOL

      Zona nínxols 2                        20                       individuals

      Zona nínxols 2                        34                       individuals

      Zona nínxols 2                        35                       individuals

“D'acord amb les atribucions que em confereix l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i d'acord amb el Decret de Batlia núm. 1046-2023 (BOIB núm. 88, 29 de juny de 2023), dict la següent

Vista la proposta de resolució PR/2024/725 de 15 / de febrer / 2024.

RESOLUCIÓ

PRIMER.- Declarar extingits els drets funeraris temporals respecte de les sepultures i nínxols del cementiri municipal d'Alcúdia que es detallen a continuació, i ordenar que es procedeixi a l'exhumació, neteja i col·locació de les restes cadavèriques en unitats de conservació especials, així com la re-inhumació a la sepultura núm. 445 de la zona 1 del cementiri, de les restes que no hagin estat reclamades per les persones interessades o possibles familiars durant el termini de quinze dies hàbils comptats des de la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

ZONA CEMENTIRI           SEPULTURA          NÍNXOL

      Zona nínxols 2                          20                      individuals

      Zona nínxols 2                          34                      individuals

      Zona nínxols 2                         35                       individuals

SEGON.- Notificar la resolució a les persones interessades i possibles familiars dels difunts dels quals es tingui constància i resultin identificats o de possible identificació, concedint-los un termini de quinze dies hàbils per tal que puguin sol·licitar l'exhumació i trasllat de les restes.

TERCER.- De conformitat amb l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, publicar la resolució mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Alcúdia, així com mitjançant ban municipal exposat al cementiri municipal, als efectes de garantir el seu coneixement per aquelles persones que puguin resultar interessades en l'expedient.