Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 801270
Aprovació definitiva de l’Ordenança fiscal núm. 28 reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En compliment d'allò que disposen l'article 17 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local es fa públic que el Ple de l'ajuntament de Maó en sessió celebrada el dia 2 de novembre de 2023 va aprovar inicialment, la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 28 reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus.

El Ple d'aquest ajuntament, en sessió ordinària celebrada el 21 de desembre de 2023, ha resolt les al·legacions presentades durant el termini d'exposició pública i ha acordat:

PRIMER.- Estimar parcialment l'al·legació amb registre d'entrada núm. 24045, presentada en data 15/11/2023, en el sentit de corregir la traducció al castellà, atesos els arguments de l'informe de Serveis Econòmics obrant a l'expedient.

SEGON.- Desestimar l'al·legació amb registre d'entrada núm. 24254, presentada en data 18/11/2023 , atesos els arguments de l'informe de Serveis Econòmics obrant a l'expedient.

TERCER.- Desestimar l'al·legació amb registre d'entrada núm. 26337, presentada en data 18/12/2023, atesos els arguments de l'informe de Serveis Econòmics obrant a l'expedient

QUART.- Estimar parcialment l'al·legació amb registre d'entrada núm. 26417, presentada en data 19/12/2023, que suposa la modificació de la disposició transitòria de l'ordenança i la modificació de l'article 8, atesos els arguments de l'informe de Serveis Econòmics obrant a l'expedient.

CINQUÈ.- Aprovar l'ordenança numero 28 reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus, amb les següents modificacions:

El punt 6 de l'article 8 de l'ordenança queda amb la redacció següent:

6.- Per gaudir de la  reducció dels punts 1, 3, 4 i 5 anteriors caldrà adreçar la sol·licitud a l'ajuntament abans del dia 31 de gener de l'exercici corresponent. Per gaudir de la reducció del punt 2 anterior el termini de sol·licitud a l'ajuntament serà el 31 de maig.

La disposició transitòria de l'ordenança queda amb la redacció següent:

Les bonificacions o reduccions determinades en els articles 7è i 8è entraran en vigor a partir del 01/01/2025, excepte les reduccions previstes al punt 2 de l'article 8è, que entraran en vigor el mateix dia de l'ordenança fiscal.

SISÈ.- Publicar aquest acord definitiu i el text íntegre de l'ordenança fiscal número 28 reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i en el tauler d'anuncis digital de l'ajuntament.

SETÈ.- Notificar aquest Acord a totes aquelles persones que haguessin presentat al·legacions durant el període d'informació pública.

D'acord amb el que estableix l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es procedeix a publicar íntegrament el tex de l'Ordenança fiscal al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis digital de l'Ajuntament, entrant en vigor des de la citada publicació.

Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província.

(Signat electrònicament: 21 de desembre de 2023)

L'alcalde Héctor Pons Riudavets

ORDENANÇA FISCAL NÚM. 28 REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIO DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell del 30 de maig de 2018 sobre els residus, recull l'ambició de la Unió per avançar cap a una economia circular a través de la millora de la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus. En aquest sentit, la mateixa directiva estableix que la gestió dels residus ha de millorar-se i transformar-se en una gestió sostenible de la matèries primeres per a protegir i millorar la qualitat del medi ambient, la salut humana i garantir la utilització eficient i racional dels recursos per promoure els principis de l'economia circular. La directiva estableix que la gestió dels residus municipals requereix un sistema de gestió molt complex que compren un sistema de recollida eficient, un sistema de classificació eficaç i una traçabilitat adequada dels fluxos de residus, el compromís actiu de la ciutadania i de les empreses, unes infraestructures adaptades a la composició específica dels residus i un sistema de finançament elaborat.

A més a més, l'esmentada Directiva fixa uns objectius en relació a la preparació per a la reutilització i el reciclatge per part dels estats membres del 55% pel 2025, del 60% pel 2030 i del 65% pel 2035.

Amb caràcter més recent s'ha promulgat la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular, que incorpora al nostre ordenament jurídic l'esmentada directiva. D'aquesta manera, en el capítol II del títol preliminar de l'esmentada Llei, dedicat als principis de la política de residus i a les competències administratives, es reforça l'aplicació del principi de jerarquia mitjançant la obligatorietat per part de les administracions competents de l'ús d'instruments econòmics per a la seva efectiva consecució i s'inclou expressament la obligació de les entitats locals de disposar d'una taxa, o en el seu cas, d'una prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, diferenciada i específica pels serveis que s'hagin de prestar en relació amb els residus de la seva competència, taxes aquestes que haurien de ser orientades cap el pagament per generació, reflectint el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, tot això, en el termini de tres anys a contar des de l'entrada en vigor de la llei.

En aquest context, i atesa la seva necessitat, cal mobilitzar tots els instruments necessaris per tal d'assolir els objectius fixats, considerant-se idoni el fet d'establir i implantar una taxa per a la prestació del servei de recollida de residus sòlids urbans, amb l'objectiu de gravar la prestació del servei, visualitzant els costos de prestació d'aquest i promovent la recollida selectiva i la reutilització de residus, afavorint els comportaments de la ciutadania i ajudant a assolir així els objectius fixats per la Directiva i la Llei, juntament amb la seva oportuna regulació derivada de l'exigència normativa en qüestió.

D'aquesta manera l'establiment, regulació i conseqüent exigència d'aquesta nova taxa derivada del principi de reserva de llei té en tot cas la seva motivació, justificació i raó de ser en la previsió disposada a l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, així com al llarg del contingut establert al Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Per altra banda però, tot en directe relació amb el principi d'autonomia local, l'Ajuntament de Maó té present que la possibilitat de reconèixer i implantar beneficis fiscals en el present tribut municipal ha de suposar una passa més dins de les polítiques locals d'acció marcadament mediambiental; això no obstant, tan sòls i conforme als resultats que de l'efectiva aplicació pràctica d'aquesta ordenança se'n desprengui dins el seu primer any de vigència en dependrà el fet de poder establir-ne, un cop amb aquells es disposi del necessari i idoni criteri que pugui justificar, en el seu cas, un nou règim normatiu fruit de la corresponent operació de modificació de la present norma reglamentària.

En el sentit explicat al paràgraf anterior, apart de la bonificació per domiciliació dels rebuts, segons s'assenyala a l'article 7, també es preveuen una sèrie de reduccions de la quota, en cinc apartats de l'article 8, per afavorir l'autogestió de residus amb gestors homologats; la creació de compost a partir de matèria orgànica; les que s'incorporin al procés d'inspecció tècnica i seguiment del porta a porta; per ajudar als subjectes passius en vies d'execució hipotecària del seu habitatge; o d'aquells habitatges incorporats al programa de Lloguer Ètic del Consell Insular de Menorca. Queden altres opcions per reduir la tarifa, com la de aplicar coeficients correctors per el número de persones empadronades per habitatge, o en funció de la renda familiar, però que sense un padró definitiu i ferm, no són aplicables actualment, però que sí ho seran en un futur proper.

L'objectiu és aconseguir cobrir el cost íntegre del servei, en les properes tres anualitats, i complir l'exigència legal d'autofinançament, que no ha estat possible, després que el Ple de 26 d'octubre, hagués rebutjat la proposta de dictamen.

La intenció és que aquesta ordenança sigui viva, dinàmica, de fàcil gestió i s'adapti a les circumstàncies de les persones generadores de residus. Però també s'ha de ser conscient de que es tracta d'una primera redacció i que la integració de tota la informació no serà possible fins que no s'hagi pogut crear un primer padró, i aquest fet succeirà una vegada s'hagin notificat individualment totes les liquidacions resultants de la taxa, i les persones interessades hagin fet les sol·licituds de bonificació o de reducció de la tarifa. Serà llavors quan es podrà valorar el padró en el seu conjunt.

La present ordenança queda estructurada en onze articles, una Disposició transitòria única i una Disposició final, juntament amb un Annex I relatiu als coeficients per tipologia i intensitat de generació.

ORDENANÇA FISCAL NÚMERO 28 TAXA DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS

Article 1er - FONAMENT I NATURALESA

En ús de les facultats concedides pels articles 133,2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l´article 106 de la Llei 7/85 de 2 d´abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 i el 20.4) del RD 2/2004, de 5 de març text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament imposa la taxa per prestació del servei de recollida domiciliària, transport i depuració o abocament de fems o residus sòlids urbans, les normes de la qual s'atenen al que es preveu a l'article 57, del RD 2/2004 de 5 de març, text refós de la Llei Reguladora de las Hisendes Locals.

Article 2n - FET IMPOSABLE

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida domiciliària, conducció, trasllat, tractament i disposició final de residus domèstics i assimilables a domèstics, d'acord amb allò recollit a l'ordenança municipal reguladora de la gestió de residus.

Article 3r - SUBJECTE PASSIU

Són subjectes passius en concepte de contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que resultin beneficiàries o afectades, personalment o en els seus béns, pel servei prestat.

En el cas d'immobles d'ús residencial o habitatges tindran la condició de substitut del contribuent els propietaris o, en el seu cas, els usufructuaris d'aquests immobles els qui podran repercutir les quotes sobre els respectius beneficiaris.

En el cas de locals o establiments d'ús industrial, d'oficines, comercial, d'espectacles, d'oci, hostaleria, sanitari, cultural i d'edificis singulars, serà subjecte passiu de la taxa el titular de l'activitat. Tindran la condició de substitut del contribuent els propietaris d'aquests immobles els qui podran repercutir, en el seu cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris.

Article 4t. RESPONSABLES I ALTRES OBLIGATS AL PAGAMENT

Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen l'article 39 de la Llei General Tributària.

Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 40 de la Llei General Tributària.

Article 5È. QUOTA TRIBUTÀRIA DOMICILIÀRIA

La quota tributària domiciliària consistirà en una quantitat, per unitat d'habitatge, identificada per la referència cadastral, que es determinarà en funció de la localització Q1, d'acord amb la següent fórmula:

Quota = Quota base*Q1*Q2

La quota base per habitatges es fixa en 65 euros.

Essent Q1 el coeficient per localització o destí

TIPUS

Coeficient

Habitatges disseminats/sòl rústic

0,75

Habitatges en sòl urbà

1,00

Habitatges turístics vacacionals , estades turístiques o similars

1,50

I essent Q2 el coeficient per superfície

Superfície d'habitatge

Coeficient

Habitatges en urbà < 75 m²

0,70

Habitatges en urbà > 75 m² fins 100 m²

0,85

Habitatges en urbà > 100 m² fins 125 m²

1,00

Habitatges en urbà > 125 m² fins 150 m²

1,15

Habitatges en urbà > 150 m²

1,30

Article 6È. QUOTA TRIBUTÀRIA COMERCIAL I INDUSTRIAL

Les quotes tributàries comercials consistiran en una quantitat, per unitat de local, que es determinarà en funció de la naturalesa de les activitats econòmiques, definida per la tipologia de fracció de residus generada, la intensitat de generació i la superfície de l'establiment.

A aquest efecte, s'aplicarà la quota resultat de la següent fórmula:

Quota = quota base * Q1 * Q2 * Q3

Q1 i Q2 són, respectivament, els coeficients de tipologia de fracció generada i intensitat de generació, tal com queda desplegat a l'ANNEX I de la present ordenança fiscal.

Q3 és el coeficient per superfície del local comercial, segons figuri registrat en la respectiva referència cadastral, segons el quadre següent:

Coeficient Q3 - Per superfície

Fins a 100 m2

1

de >100 a 300 m2

2

de >300 a 500 m2

3

de >500 a 1.500 m2

5

de >1500 a 5.000 m2

10

de > 5.000 m2

15

S'entendrà per superfície del local comercial la que figuri a la referència cadastral de la finca o finques afectes a l'activitat.

La quota base per activitat comercial es fixa en 60 euros.

Article 7È. BONIFICACIONS

1.- Domiciliacions. S'estableix una bonificació d'un 3 per cent a favor dels subjectes passius que domiciliïn en una entitat financera el rebut corresponent a la taxa, i sempre que sigui abonat en el moment en què el presentin al cobrament. Aquesta bonificació és compatible amb les anteriors.

Article 8È. REDUCCIONS DE LA QUOTA

1.- Els contribuents gaudiran d'una quota reduïda del 25% en la taxa de residus quan s'acrediti l'autogestió de la fracció orgànica dels residus municipals a través de la realització del compostatge domèstic o comunitari, segons recull l'article 7 de l'ordenança municipal dels serveis públics de recollida de residus.

2.- Les quotes comercials podran ser objecte de reduccions sempre i quan els locals o establiments acreditin gestionar per ells mateixos la part de les fraccions de residus que generi la seva activitat mitjançant gestor s de residus homologats.

La reducció de la quota s'aplicarà en funció de cadascuna de les fraccions gestionades selectivament i es concedirà d'acord amb els següents criteris:

Fracció recollida per gestor de residus homologat

% de reducció de quota

Cartró

10%

Paper

15%

Vidre

10%

Envasos

15%

FORM

25%

Resta

25%

Totes les fraccions

100%

3.- Reducció de la tarifa a la zona de recollida selectiva porta a porta definida segons l'article 9 de l'ordenança municipal dels serveis públics de recollida de residus.

Compatible amb la bonificació prevista a l'article 7è, gaudiran d'una reducció del 30% de la tarifa els obligats al pagament que separin correctament els residus i permetin la comprovació en el domicili mitjançant una inspecció tècnica.

Per gaudir de la tarifa reduïda, es requerirà que el sol·licitant ho demani amb el model oficial, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i a cada una de les persones que integren la unitat familiar.

a) Dades personals i DNI de l'obligat al pagament de la taxa.

b) Sol·licitud d'adhesió al reciclatge de residus de conformitat amb el model que serà facilitat per l'ajuntament, en el qual la persona interessada ha d'acceptar les condicions següents:

  • Complir el que estableix l' Ordenança municipal dels serveis públics de recollida de residus.
  • Consentir, en presència seva, que membres de l'Ajuntament de Maó, o qui es designi per part de l'Ajuntament, accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

c) Els membres de la unitat familiar han de ser titulars, a títol de propietat o altre dret real, de l'habitatge objecte de la petició de la bonificació.

La declaració de la persona interessada serà comprovada per l'Administració municipal seguint el procediment descrit en els articles 131 i següents de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre). En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient de defraudació que es pot iniciar

4.- Gaudiran d'una reducció del 50 per cent de la quota de la present taxa, els subjectes passius que acreditin estar en procés d'execució hipotecària de l'habitatge habitual.

5.-Gaudiran d'una reducció del 50 per cent de la quota de la present taxa els habitatges incorporats al programa de Lloguer ètic del Consell Insular de Menorca. El subjecte passiu haurà de justificar estar incorporat dins del programa.

6.- Per gaudir de la reducció dels punts 1, 3, 4 i 5 anteriors caldrà adreçar la sol·licitud a l'ajuntament abans del dia 31 de gener de l'exercici corresponent. Per gaudir de la reducció del punt 2 anterior el termini de sol·licitud a l'ajuntament serà el 31 de maig.

Després de realitzar una inspecció, s'emetrà el corresponent informe verificant si es compleixen les condicions adequades per obtenir-la. La reducció de quota tindrà caràcter anual i s'haurà de sol·licitar en cada exercici.

Article 9È. ACREDITACIÓ I PERÍODE IMPOSITIU

1.- Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la prestació del servei. A aquest efecte, s'entén iniciada, atesa la naturalesa de recepció obligatòria, quan els habitatges o edificis estiguin en condició de ser habitats, en el cas dels residus domèstics generats a les cases i quan les activitats hagin estat donades d'alta davant l'Administració competent, en el cas dels residus domèstics i comercials generats en immobles on es desenvolupin activitats econòmiques.

2. Un cop s'hagin donat d'alta en el padró, les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural.

Article 10È. SISTEMA ESPECIAL DE PAGAMENT

Amb l'objectiu de facilitar el compliment de l'obligació tributària, s'estableix un sistema especial de pagament de les quotes, per rebut, que permetrà fraccionar el deute, sense interès de demora, fins a un total de quatre mensualitats, a partir de l'inici del període de cobrança i en mesos consecutius.

Aquest sistema és d'aplicació a contribuents o altres obligats tributaris que ho sol·licitin.

L'acolliment al sistema es perllongarà automàticament per a l'exercici següent, sempre que la persona interessada no en manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.

Si la persona sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte, i els pagaments ja restaran efectuats com a ingressos a compte.

Aquest sistema no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos, ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la normativa específica.

Article 11È. INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS

Pel que respecte a les infraccions i sancions tributàries, s'aplicarà el que es disposa en la Llei General Tributària i altres disposicions legals que la desenvolupin i complementin.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.

Les bonificacions o reduccions determinades en els articles 7è i 8è entraran en vigor a partir del 01/01/2025, excepte les reduccions previstes al punt 2 de l'article 8è, que entraran en vigor el mateix dia de l'ordenança fiscal.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província i regirà fins a la seva modificació o derogació expresses

 

ANNEX I COEFICIENTS PER TIPOLOGIA I INTENSITAT DE GENERACIÓ (*)

(*) Donada la impossibilitat d'enumerar en la tarifa d'aplicació la totalitat de les activitats comercials i industrials, encara que s'ha procurat incloure-hi la majoria, als establiments no previstos de forma específica se'ls haurà d'aplicar la tarifa fixada a altres establiments enumerats, per analogia.

Agrupació de comerços segons tipus de fracció generada i intensitat de generació

Coeficient aplicable (Q1*Q2)

A (RESTA) – 1 (Baixa)

0,50

Locals buits sense activitat declarada, i cotxeres particulars, separades de l'edifici d'habitatge

 

A (RESTA) – 1 (Baixa)

2,00

Fontaners

 

Vidriers

 

Esparteries

 

Electricistes

 

A (RESTA) - 2 (Mitjana)

2,80

Magatzems

 

Clíniques i consultoris mèdics

 

Empreses d'activitats aquàtiques

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 1 (Baixa)

2,50

Activitats professionals amb local

 

Agència de transport

 

Agència de viatges

 

Clubs de vídeo

 

Saló recreatiu

 

Servei de subministrament d'aigua

 

Serveis funeraris

 

Tallers mecànics

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 2 (Mitjana)

3,50

Bancs i caixes d'estalvis

 

Botiga de pells adobades

 

Estudi de fotografia

 

Fàbriques de caixes de cartró

 

Fàbriques de formigó

 

Farmàcies

 

Gestories, notaries i registres

 

Altres fàbriques

 

Locutoris

 

Loteries i apostes de l'Estat

 

Merceries

 

Oficines de cotxes de lloguer

 

Oficines i despatxos professionals

 

Perfumeries

 

Sabateries

 

Sastreries

 

B (RESTA, PAPER I CARTRÓ) - 3 (Alta)

5,00

Impremtes

 

Jutjats

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 1 (Baixa)

3,30

Botiga de bijuteria i joieria

 

Botiga de materials de construcció

 

Botiga de recanvis i accessoris de màquina

 

Botigues d'altres articles

 

Botigues de llavors i pinsos

 

Ferreteries

 

Floristeries

 

Gimnasos i altres clubs esportius

 

Massatgistes

 

Perruqueries i salons de bellesa

 

Ports i dàrsenes

 

Autoescoles

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 2 (Mitjana)

3,50

Acadèmia de ball

 

Altres botigues

 

Benzinera

 

Botiga d'articles de nàutica

 

Botiga d'articles de seguretat

 

Botiga de roba

 

Botiga d'electrodomèstics

 

Concessionari de cotxes

 

Estancs

 

Fàbriques de sabates

 

Llibreries

 

Papereries

 

Telecomunicacions (ràdio, TV, etc.)

 

Acadèmia d'idiomes

 

C (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 3 (Alta)

6,60

Bugaderies i drogueries

 

D (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS I FORM) – 2 (Mitjana)

6,72

Botiga d'aliments

 

D (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS I FORM) – 2 (Alta)

9,60

Hostals, pensions i residències sense servei de menjador

 

Fruiteries

 

Carnisseries

 

Peixateries

 

E (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE) – 2 (Mitjana)

5,04

Bars

 

Cafeteries, gelateries, orxateries

 

E (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE) – 3 (Alta)

7,20

Discoteques i sales de ball

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – 1 (Baixa)

5,10

Cinemes

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – 2 (Mitjana)

7,14

Col·legis, escoles, instituts (sense internat)

 

Concessionari d'amarratges

 

Forns de pa, pastisseries

 

Hospitals, residències geriàtriques i clíniques amb internat

 

Sales d'exposicions, congressos, etc.

 

Càmping

 

F (RESTA, PAPER I CARTRÓ, ENVASOS, VIDRE, FORM) – (Alta)

10,20

Alberg

 

Apartaments en règim hoteler

 

Apartaments turístics

 

Club nàutic

 

Hostals, pensions i residències amb servei de menjador

 

Hotels

 

Mercats (per establiment)

 

Restaurants

 

Supermercats

 

G (RESTA, PAPER I CARTRÓ, FORM) - 2 (Mitjana)

6,72

Fàbriques de productes alimentaris

 

Majoristes d'alimentació

 

I (PAPER I CARTRÓ, ENVASOS) - 2 (Mitjana)

1,82

Comerços d'articles de segona mà