Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 797827
Acord del Ple de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia pel qual s'aprova definitivament la Modificació d'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida i eliminació de fems

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, des del dia 4 de novembre de 2023 fins al dia 19 de desembre de 2023, tots dos inclusivament (BOIB núm. 150, de 04/11/2023), queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la modificació d'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida i eliminació de fems,  el text íntegre del qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

“ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA I ELIMINACIÓ DE FEMS.

Art. 1r.- Fonament i naturalesa.

L'Ajuntament de Sant Josep, de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, de 5 març, pel qual s'aprova el TRLRHL, i fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i art.106 de la Llei 7/85 , de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, estableix la taxa per prestació del servei de recollida i eliminació de fems, que es regirà per la present Ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen a allò previst a l'art. 57 de l'esmentat Reial decret legislatiu.

Art. 2n.- Fet imposable.

1.- Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida, transport, tractament i/o eliminació de fems domiciliaris i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals, o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis.

2. - A tal efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans, les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges; allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis.

3.- No està subjecta a aquesta taxa, la prestació, de caràcter voluntari i a sol·licitud de part interessada, dels següents serveis:

a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida de runes d'obres.

4.- Tenint en compte el caràcter disseminat dels habitatges ubicats en el terme municipal de Sant Josep, el servei de recollida domiciliària de fems es farà mitjançant la recollida en els contenidors situats a carreteres i vies principals.

Art. 3r.- Subjecte passiu.

1.- Tindran la condició de subjectes passius d'aquesta taxa, les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'art. 35.4 de la Llei general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats als indrets, places, carrers o vies públiques on es presti el servei, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, llogater o, fins i tot, de precari.

2.- Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, el propietari dels habitatges o locals, el qual podrà repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquest, beneficiaris dels serveis.

Art. 4t.- Responsables.

1.- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei general tributària.

2.- En seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i altres entitats, en els supòsits assenyalats a l'article 43 de la Llei general tributària.

3. La derivació de responsabilitat requerirà que, amb prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes prevists en la Llei general tributària.

Art. 5è. Exempcions subjectives.

1. Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que obtinguin uns ingressos familiars anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional. Als efectes de l'aplicació de l'esmentada exempció, s'entenen per ingressos familiars els corresponents als membres de la unitat familiar, entesa aquesta d'acord amb les normes reguladores de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. L'aplicació de l'exempció es farà a instància de les persones interessades, que hauran d'acreditar documentalment els ingressos i les condicions familiars, i tindrà caràcter anual.

3. Si es concedeix l'exempció, els seus efectes s'iniciaran en l'exercici en què s'ha sol·licitat.

La seva vigència acabarà el 31 de desembre de cada exercici, a la finalització del qual haurà de renovar-se la sol·licitud a l'efecte de la seva aplicació, si s'escau, en l'exercici següent.

Art.6è. Exempcions objectives.

1. Gaudiran d'exempció objectiva els habitatges unifamiliars afectes a explotacions agràries que no es dediquin a lloguer o a l'activitat turística i que constitueixin el lloc de residència habitual dels seus titulars.

2. L'aplicació de l'exempció es farà a instància de les persones interessades, que hauran d'acreditar documentalment la inscripció en el Registre General d'Explotacions Agràries de les Illes Balears i hauran d'estar empadronades en els esmentats habitatges.

3. La sol·licitud d'exempció, juntament amb la documentació ressenyada, haurà de presentar-se anualment, abans del dia 31 de maig.

Art. 7è. Quota tributària.

1.- La quota tributària consistirà en una quantitat fixa per unitat de local, que serà determinada en funció de la naturalesa i l'ús de l'immoble.

A aquest efecte s'aplicarà la següent taxa:

 

Recollida i transport

Tractament i eliminació

TOTAL

Epígraf primer: habitatges

 

 

 

S'entén per habitatge, als efectes d'aquesta taxa, aquell que es destini a domicili particular tant si està o no habitat, i sempre que compleixi les condicions d'habitabilitat.

Per cada habitatge

67,14 €

41,66 €

108,80 €

Epígraf segon:

 

 

 

a) Hotels, apartaments, hostals, residències i activitats anàlogues, habitatges i estades turístiques, per cada plaça que tingui l'establiment

18,84 €

12,98 €

31,82 €

b) Pensions, fondes i similars, per plaça 

15,46 €

10,65 €

26,11 €

c) Càmpings, per cada tenda autoritzada 

32,85 €

22,64 €

55,49 €

Epígraf tercer: bars i establiments de restauració.

 

 

 

a) Bars de superfície que no excedeixin de 120 m2  

285,42 €

196,78 €

482,20 €

b) Bars de superfície que excedeixin de 120 m2  

3,11 €/m2

2,14

5,25 €/m2

c) Restaurants, cafeteries i similars que no excedeixin de 120 m2 

421,35 €

286,22 €

707,57 €

d) Restaurants, cafeteries i similars que excedeixin de 120 m2  

3,63 €/m2

2,50

6,13 €/m2

Epígraf quart: establiments d'alimentació.

 

 

 

a) Establiments la superfície dels quals no excedeixi de 50 m2

144,92 €

99,91 €

244,83 €

b) Establiments que excedeixin de 50 m2  

3,38 €/m2

2,32

5,70 €/m2

c) Supermercats o autoserveis amb serveis múltiples (carnisseria, peixateria, fruiteria, congelats, xarcuteria, etc) la superfície dels quals no excedeixi de 250 m2

2.634,82 €

1.816,56 €

4.451,38 €

d) Per cada 50 m2 o fracció que excedeixi s'afegirà a l'import inicial l'import de

542,46 €

374,00 €

916,46 €

e) Serveis de càtering aeroport o similars 

10.257,94

7.072,24

17.330,18

Epígraf cinquè: locals d'espectacles i discoteques:

 

 

 

a) Locals d'espectacles i discoteques que no excedeixin de 100 m2  

285,42 €

196,78 €

482,20 €

b) Locals d'espectacles i discoteques d'entre 100 i 750 m2, s'afegirà a la quantitat de 449,41 € pel que excedeixi de 100 m2, les quantitats següents

3,86 €/m2

2,66

 6,52 € m/2

c) Locals d'espectacles i discoteques de més de 750 m2, s'afegirà a la quantitat de 449,41 € pel que excedeixi de 100 m2 les quantitats següents

3,59 €/m2

5,32

8,91 €m/2

Epígraf sisè: Centres educatius privats

 

 

 

1. Amb servei de menjador, fins a 100 places 

378,00 €

266,40 €

644,40 €

2. Amb servei de menjador, que excedeixin de 100 places  

3,78 €/plaça

2,66

6,44 €/plaça

3. Sense servei de menjador, fins a 100 places 

283,50 €

199,80 €

483,30 €

4. Sense servei de menjador, que excedeixin de 100 places  

2,38 €/plaça

2,00

4,38 €/plaça

Epígraf setè: altres locals comercials, mercantils o industrials, magatzems de venda a l'engròs, locals que s'utilitzin com a dipòsit de materials o afectes a una activitat industrial o comercial.

a) que no excedeixin de 50 m2  

140,02 €

99,91 €

239,93 €

b) que excedeixin de 50 m2  

3,27 €/m2

2,32

5,59 €/m2

En cap cas, la liquidació que es giri als establiments compresos dins el present epígraf serà superior a 4.316,73 €

En els locals afectes a una altra activitat, dins el mateix municipi, es computarà la superfície conjuntament amb l'activitat principal, com un sol local.

Les terrasses computaran pel 50% de la superfície. No es computaran les terrasses en les activitats de l'epígraf 6è, guarderies i altres que no siguin destinades a l'ús directe de l'activitat.

Les pistes de bitlles, pistes d'altres esports i altres superfícies adscrites a l'activitat no incloses en cap dels epígrafs indicats, computaran únicament per l'activitat complementària (bar, restaurant, etc.) si n'hi ha. En cas que no hi hagi activitat complementària, computarà pel 25% de la seva superfície.

En el cas dels establiments que cessin definitivament en l'activitat, i mentre el local resti tancat tot l'any, la quota mínima serà de 105,72 €.

En el cas d'establiments on es realitzi únicament i exclusivament l'activitat de treballs de fusteria, la quota mínima serà de 105,72 Euros. Aquesta quantitat no s'aplicarà quan es realitzin activitats individualitzades d'exposició i venda conjuntament amb els treballs de fusteria.

En el cas que dins d'un mateix local o annexos relacionats es realitzi més d'una activitat econòmica, i sempre que aquestes es trobin englobades dins del mateix epígraf dels establerts a l'article 7, es realitzarà una única liquidació que englobarà la totalitat de superfície destinada al conjunt de les activitats.

En els casos de l'apartat a) de l'epígraf segon, el nombre mínim de places serà de 6

 

En els locals afectes a una altra activitat, dins el mateix municipi, es computarà la superfície conjuntament amb l'activitat principal, com un sol local.

Les terrasses computaran pel 50% de la superfície. No es computaran les terrasses en les activitats de l'epígraf 6è, guarderies i altres que no siguin destinades a l'ús directe de l'activitat.

Les pistes de bitlles, pistes d'altres esports i altres superfícies adscrites a l'activitat no incloses en cap dels epígrafs indicats, computaran únicament per l'activitat complementària (bar, restaurant, etc.) si n'hi ha. En cas que no hi hagi activitat complementària, computarà pel 25% de la seva superfície.

En el cas dels establiments que cessin definitivament en l'activitat, i mentre el local resti tancat tot l'any, la quota mínima serà de 105,72 €.

En el cas d'establiments on es realitzi únicament i exclusivament l'activitat de treballs de fusteria, la quota mínima serà de 105,72 Euros. Aquesta quantitat no s'aplicarà quan es realitzin activitats individualitzades d'exposició i venda conjuntament amb els treballs de fusteria.

En el cas que dins d'un mateix local o annexos relacionats es realitzi més d'una activitat econòmica, i sempre que aquestes es trobin englobades dins del mateix epígraf dels establerts a l'article 7, es realitzarà una única liquidació que englobarà la totalitat de superfície destinada al conjunt de les activitats.

Art. 8è.- Bonificacions

Gaudiran d'una bonificació del 90 per 100:

a) Els titulars dels establiments inclosos a l'epígraf 7è, que generin residus perillosos i que estiguin inscrits en el registre de productors de residus de la CAIB. Aquesta bonificació es concedirà a instància del subjecte passiu i requerirà l'acompliment dels següents requisits:

 

a.1) Estar inscrit en el registre de productors de residus i disposar del corresponent NIMA. Aquest requisit es comprovarà per part de l'ajuntament mitjançant consulta al Govern Balear amb el NIF de l'empresa sol·licitant. Les empreses no inscrites en aquest registre en el moment de la comprovació no tindran dret a la bonificació.

a.2) Presentar còpia dels justificants d'entrega oficials que acreditin la correcta gestió dels residus perillosos generats durant l'any anterior a la sol·licitud de bonificació, d'acord amb el que estableix la normativa relativa a residus perillosos (Llei 22/2011 de residus i Real Decret 833/1988 de residus tòxics i perillosos).

 

La sol·licitud de bonificació, juntament amb la documentació ressenyada, haurà de presentar-se anualment, abans del dia 31 de març.

 

b) Els titulars dels locals destinats a activitats culturals i recreatives (lúdiques) utilitzats per associacions culturals, esportives, recreatives que estiguin degudament inscrites en el Registre d'Associacions d'aquest Ajuntament, d'acord amb allò que estableix l'art. 236 del ROF.

 

b.1) L'aplicació de la bonificació es farà a instància de les persones interessades.

b.2) La sol·licitud de bonificació, juntament amb la documentació ressenyada, haurà de presentar-se anualment.

Art. 9è.- Meritació.

1.- La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què comenci la prestació del servei. S'entén que l'esmentat començament es produeix quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris en els carrers o indrets on figurin els habitatges o locals, i també en els contenidors instal·lats a tal efecte, utilitzats pels contribuents subjectes a aquesta taxa.

En els casos de nova construcció, si els habitatges no estan ocupats, la prestació del servei s'entendrà iniciada en el moment d'expedició del certificat final d'obra.

2. Una vegada iniciada la prestació del Servei, el tribut es meritarà l'1 de gener de cada any, i el període impositiu comprendrà l'any natural, amb excepció del supòsits següents:

a.- Quan s'iniciï la prestació del Servei en el primer semestre, s'abonarà en concepte de taxa la quota anual íntegra. Si l'inici de la prestació té lloc en el segon semestre de l'exercici es liquidarà la meitat de la quota anual.

b.- Si es cessa definitivament en l'ús de la prestació del Servei durant el primer semestre de l'exercici serà procedent la devolució de la meitat de la quota anual . Si el cessament definitiu té lloc en el segon semestre, no serà procedent la devolució de cap quantitat.

Les devolucions es tramitaran després que els contribuents en facin la sol·licitud previ, si és el cas, dels seus substituts, adjuntant el rebut original abonat, amb acreditació del cessament definitiu en l'ús de la prestació dels serveis en la forma següent:

 

a) Si es tracta d'una activitat econòmica, mitjançant l'aportació de fotocòpia de la baixa en el cens corresponent a l'impost sobre activitats econòmiques.

b) Quan es tracti d'habitatges, mitjançant l'aportació de fotocòpia de l'escriptura o document públic acreditatiu de la transmissió de l'immoble gravat.

 

Art. 10è.- Administració i cobrament. Règim de declaració.

1.- Anualment es formarà un padró en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic durant quinze dies a l'efecte de reclamacions, un cop fet l'anunci previ en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i mitjançant pregons i edictes, segons la forma acostumada a la localitat.

2.- Finalitzat el termini d'exposició al públic, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base als documents cobradors corresponents.

3. Dins dels 2 mesos naturals següent a la data en què es meriti per primer cop la taxa o es produeixi una variació substantiva en aquesta, i sempre que no hagi estat notificat el fet del qual neix l'obligació de contribuir davant de qualsevol dels serveis de l'Ajuntament de Sant Josep, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en el padró i presentaran, a aquest efecte, la declaració d'alta corresponent. En cas d'incompliment de l'obligació, resultaran d'aplicació els recàrrecs extemporanis prevists a la Llei general tributària.

4. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació de les persones interessades, qualsevol variació de les dades que figuren en el padró de la taxa, s'efectuaran les modificacions adients, que tindran efecte a partir del període de cobrament següent a la data en què es va produir la variació.

Als efectes d'aquest apartat, els canvis de titularitat en les llicències d'activitat implicarà l'atribució de la condició de subjecte passiu al nou titular, tret de declaració en sentit contrari.

5.- Les baixes s'hauran de cursar, com a molt tard, el darrer dia laborable del període respectiu, i produiran efectes a partir del següent. Qui incompleixi aquesta obligació seguirà subjecte al pagament de l'exacció.

6.- Les quotes i liquidacions no satisfetes dins el període voluntari es faran efectives per la via de constrenyiment, de conformitat amb les normes del Reglament general de recaptació.

Art. 11è .- Infraccions i sancions.

En tot el que fa referència a la qualificació de les infraccions tributàries i també a la determinació de les sancions que per aquestes corresponguin en cada cas, s'actuarà d'acord amb allò que disposen els articles 178 i següents de la Llei general tributària.

Art. 12è. - Partides fallides.

Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables, aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració de les quals es formalitzarà l'oportú expedient d'acord amb allò que preveu el vigent Reglament general de recaptació.

Disposició derogatòria

La present ordenança modifica la vigent aprovada pel Ple del 26 de març de 2015.

Disposició final

La present Ordenança fiscal començarà a aplicar-se a partir del dia primer de gener de 2024, i continuarà en vigor fins que es modifiqui o derogui expressament.”

Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears

 

Sant Josep de sa Talaia, (signat electrònicament: 20 de desembre de 2023)

L'alcalde Vicent Roig Tur