Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 694902
Departament de Personal. Secció de Gestió. Modificació de l’art. 56 de l’Acord de Ple de l’Ajuntament de Palma regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l’Ajuntament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Palma en sessió de dia 26 d'octubre va adoptar el següent acord núm. PLE_202311026_01_032:

“Antecedents

1. L'article 56 de l'Acord regulador de les condiciones de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament (l'Acord en endavant), aprovat per acord plenari en data de 26 de juliol del 2010 regula el Comitè de Seguretat i Salut Laboral.

L'apartat segon de l'article 56 estableix que “La seva composició i el seu funcionament s'han d'ajustar al que preveu el Reglament municipal de procediment del Comitè de Seguretat i Salut, amb les modificacions que s'hi puguin incorporar. Les seves competències són les fixades a la normativa reguladora”.

2. El passat 29 de març de 2023 es varen celebrar les Eleccions Sindicals a la Junta de Personal de l'Ajuntament de Palma, i consegüentment el 26 d'abril es va constituir la Junta de Personal d'aquesta Corporació.

Per altra banda, la celebració d'eleccions sindicals a Junta de Personal comporta la renovació dels membres del Comitè de Seguretat i Salut, el qual està format pels Delegats de Prevenció, d'una part, i per l'empresari i/o els seus representants en número igual al dels Delegats de Prevenció, de l'altra.

Per tot l'anterior, els sindicats de l'ajuntament de Palma han hagut de designar els nous Delegats de Prevenció.

D'acord amb l'article 35.2 de la Llei de Prevenció de Risc Laborals els Delegats de Prevenció han de ser designats entre, d'una banda, el personal funcionari que siguin membres de la Junta de Personal corresponent i, per una altra, els representants del personal laboral membres del Comitè d'Empresa o delegats i delegades de personal.

L'article 35.4 de la Llei de Prevenció de Risc Laborals estableix que “No obstant això el que es disposa en el present article, en els convenis col·lectius podran establir-se altres sistemes de designació dels Delegats de Prevenció, sempre que es garanteixi que la facultat de designació correspon als representants del personal o als propis treballadors”.

3. En data 26 de setembre de 2023 es va celebrar la reunió de la Mesa General de Funcionaris, en la que es va tractar, entre d'altres, el punt: “ 4. Modificació Acord de condicions, art. 51 a) i b), art. 56 Comitè Seguretat i Salut”. A dita Mesa es va aprovar per unanimitat la modificació de l'article 56 de l'Acord.

Normativa aplicable

  • Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'Empleat públic (TREBEP).
  • Article 35 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (LPRL).
  • Reial decret 67/2010, de 29 de gener, d'adaptació de la legislació de Prevenció de Riscos Laborals a l'Administració General de l'Estat.
  • Reglament de procediment del Comitè de Seguretat i Salut de l'Ajuntament de Palma.
  • Article 123.1 de la Llei 7/1985 de Bases del règim local, en relació a les competències del Ple.

Consideracions jurídiques

El Comitè de Seguretat i Salut es troba determinat als articles 38 i 39 de  la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de risc laborals LPRL, estableix que el Comitè de Seguretat i Salut és l'òrgan paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l'empresa en matèria de prevenció de riscos.

De conformitat amb l'article 38 LPRL, el Comitè estarà format pels Delegats de Prevenció, d'una part, i per l'empresari i/o els seus representants en número igual al dels Delegats de Prevenció, de l'altra.

Quant a la forma de designar els delegats de prevenció, d'acord amb l'establert a l'article 35.2 de la Llei 31/1995 i a l'article 5 del Reial decret 67/2010, de 29 de gener, d'adaptació de la legislació de Prevenció de riscos laborals a l'Administració General de l'Estat,  aquests han de ser designats pels representants del personal amb presència en els àmbits dels òrgans de representació del personal i entre, d'una banda, el personal funcionari que siguin membres de la Junta de Personal corresponent i, per una altra, els representants del personal laboral membres del Comitè d'Empresa o delegats i delegades de personal, i el número d'ells depèn del nombre de treballadors que hi hagi en l'empresa.

L'article 56 de l'Acord disposa La seva composició i el seu funcionament s'han d'ajustar al que preveu el Reglament municipal de procediment del Comitè de Seguretat i Salut, amb les modificacions que s'hi puguin incorporar. Les seves competències són les fixades a la normativa reguladora.

Atès que l'article 35.4 de la LPRL preveu: “No obstant el disposat en el present article, en els convenis col·lectius podran establir-se altres sistemes de designació dels Delegats de Prevenció, sempre que es garanteixi que la facultat de designació correspon als representants del personal o als propis treballadors”.

Vist que el sindicats de l'ajuntament de Palma estan comunicant la designació de Delegats de Prevenció que no formen part de la Junta de Personal, i atès que l'article 35.4 LPRL contempla la possibilitat que els convenis col·lectius estableixin altres sistemes de designació dels Delegats de Prevenció, es considera adient la modificació de l'Acord regulador de les condiciones de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament.

En data 26 de setembre de 2023 es va celebrar la reunió de la Mesa General de Funcionaris i es va aprovar per unanimitat la modificació de l'article 56 de l'Acord.

En aquest sentit es proposa la modificació de l'article 56 de l'Acord que inclogui la possibilitat de designar Delegats de Prevenció que no siguin membres de la Junta de Personal, sempre que es garanteixi que la facultat de designació correspon als representants del personal o als propis treballadors.

Competència

Vist que es tracta de la modificació d'un acord que es va aprovar pel Ple en data de 26 de juliol del 2010, la seva modificació ha de ser aprovat pel mateix òrgan que el va dictar.

D'acord amb el que disposa l'article 127.1.g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, de conformitat amb la modificació atribuïda per la Llei 57/2003, de 16 de desembre de mesures per a la modernització de Govern local, d'acord amb Decret de batlia núm. AJT 202312178, de 22 de juny de 2023, d'organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, publicat al BOIB núm. 89, de 1 de juliol de 2023, de conformitat amb l'Acord de delegacions de competències de la Junta de Govern de Palma en les regidories de les àrees i de les àrees delegades, de data 05/07/2023, s'eleva al Ple, prèvia aprovació per la Junta de Govern, la següent proposta de

ACORD

Primer.- Afegir un paràgraf a l'article 56 de l'Acord en el sentit de:

Allà on diu:

Article 56. Comitè de Seguretat i Salut

El Comitè de Seguretat i Salut és l'òrgan únic, paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions municipals en matèria de prevenció de riscs, i és l'instrument legal al servei de l'Ajuntament i el seu personal per a complir les prescripcions legals en aquesta matèria.

La seva composició i el seu funcionament s'han d'ajustar al que preveu el Reglament municipal de procediment del Comitè de Seguretat i Salut, amb les modificacions que s'hi puguin incorporar. Les seves competències són les fixades a la normativa reguladora.

Ha de dir:

Article 56. Comitè de Seguretat i Salut

El Comitè de Seguretat i Salut és l'òrgan únic, paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions municipals en matèria de prevenció de riscs, i és l'instrument legal al servei de l'Ajuntament i el seu personal per a complir les prescripcions legals en aquesta matèria.

La seva composició i el seu funcionament s'han d'ajustar al que preveu el Reglament municipal de procediment del Comitè de Seguretat i Salut, amb les modificacions que s'hi puguin incorporar. Les seves competències són les fixades a la normativa reguladora.

Es podran designar Delegats de Prevenció que no siguin membres de la Junta de Personal, sempre que es garanteixi que la facultat de designació correspon als representants del personal o als propis treballadors.

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, d'acord amb el que disposa l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que s'hagi resolt el de reposició.

El recurs potestatiu de reposició s'ha de presentar al registre general d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i es considerarà desestimat quan no s'hagi resolt ni notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició. En aquest cas queda expedita la via contenciosa administrativa.

Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que estableix l'article esmentat anteriorment, i els 45 i següents de la llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació. Això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (7 de novembre de 2023)

La cap de Departament de Personal Esperanza Vega Terrón