Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 662648
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears de l'Acta de la Comissió Paritària del Conveni Col·lectiu sectorial d’establiments sanitaris hospitalització consulta i assistència de Balears, de 16 de maig de 2023 i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000345011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 16 de maig de 2023, els membres de la Comissió Paritària del conveni col·lectiu sectorial d'establiments sanitaris hospitalització consulta i assistència de Balears es van reunir per a resoldre sobre la interpretació del gaudi dels permisos recollits en l'article 21, sense arribar acord sobre aquest tema.

2. El 10 de juliol, Jose Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu, va sol·licitar el registre, el dipòsit i la publicació de la citada Acta.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dicto la següent

RESOLUCIÓ

1. Inscriure i dipositar l'Acta de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu sectorial d'establiments sanitaris hospitalització consulta i assistència de Balears, de 16 de maig de 2023 en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Fer constar que la versió castellana del text és l'original signada pels membres de la Comissió Paritària.

4. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

 

Palma, (signat electrònicament: 9 d'octubre de 2023)

La directora general de Treball i Salut Laboral Catalina Teresa Cabrer González Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB 103/2023)

 

ACTA 4 DE LA COMISSIÓ PARITÀRIA DEL CONVENI COL·LECTIU PER ALS ESTABLIMENTS SANITARIS D'HOSPITALITZACIÓ, CONSULTA I ASSISTÈNCIA DE LES ILLES BALEARS PER ALS ANYS 2022 I 2023 (Codi de Conveni 07000345011982)

ASSISTENTS:

Per la Representació Sindical:

Sra. Teresa SÁNCHEZ SEVILLA (FSP-UGT)

Sr. Ryan McLarty MULET (FSP-UGT)

Sr. Andreias GAB CARDOS (FSS-CCOO)

Sr. Iván SANTACASILDA CAULES (FSS-CCOO)

Per la Representació Empresarial:

Sr. Antoni M. FUSTER MIRÓ (UBES)

Sr. José Francisco BARRANCO GONZÁLEZ (UBES)

Sr. ANTONIO COLUMBRAM GUAL (UBES)

Sr. Álvaro MORENO TORRES (UBES)

Sr. Víctor M. ALONSO MANZANARES (assessor UBES)

A Palma (Mallorca), el 16 de maig de 2023, a les 16.30 hores, a la seu de la Unió Balear d'Entitats Sanitàries (UBES), situada al carrer Aragó, núm. 215, primer pis (seu de la CAEB), de Palma, es reuneixen les persones al marge relacionades (en el cas del SR. MORENO TORRES a través de videotrucada) en virtut de la convocatòria realitzada per la representació empresarial mitjançant correu de data 4 de maig de 2023, per tal de donar resposta a la sol·licitud presentada mitjançant correu electrònic de data 24 d'abril de 2023 per la FSP-UGT sobre la interpretació sobre el gaudi dels permisos recollits en l'article 21è del Conveni Col·lectiu referenciat a l'encapçalament d'aquesta acta.

Amb caràcter previ, en trobar conforme el seu contingut amb allò debatut a l'anterior reunió celebrada el dia 11 d'abril de 2023 dels grups de treball sobre llicències i permisos retribuïts i classificació professional i funcions, ambdues representacions procedeixen a la signatura de l'acta estesa d'aquesta reunió.

A continuació, pren la paraula el secretari actuant, el Sr. Alonso, procedint, en primer lloc, a donar lectura a la consulta plantejada al si de la Comissió Paritària per la FSP-UGT que ha originat aquesta reunió, consistent en la “Interpretació i alhora, si escau, modificació del redactat del Conveni Col·lectiu sobre el començament de gaudi dels permisos curts (Art.21) del nostre Conveni, en existir sentències del Tribunal Suprem sostenint que si el fet causant d'un permís retribuït té lloc en un dia no laborable, el dia que comença aquest permís és el primer dia laborable després del fet causant. A més, sol·licitem interpretació si han de ser dies consecutius o bé tots els dies del permís laborables” (sic.).

Manté la paraula la representació empresarial, a través del Sr. Alonso, rebutjant, en primer lloc, per manca de competència per a això per part de la Comissió Paritària, qualsevol modificació del redactat del Conveni col·lectiu sobre la matèria consultada.

A continuació, exposa la postura sobre aquesta matèria per part de la representació empresarial en els termes següents: es reconeix, en primer lloc, l'existència de diferents sentències del Tribunal Suprem que, enjudiciant diferents articles en matèria de permisos retribuïts de diferents convenis col·lectius, bé sectorials o d'empresa, han establert el començament del gaudi dels anomenats “permisos curts” el primer dia laborable a partir del fet causant, excloent-ne, per tant, del còmput del permís els dies no laborables i dies firats.

No obstant això, la representació empresarial manté que, en atenció al contingut i redacció de l'article 21è del Conveni col·lectiu autonòmic del sector d'establiments sanitaris, el còmput dels diferents permisos que s'hi preveu ha de coincidir amb el fet causant i realitzar-se en dies naturals, amb les excepcions recollides tant en l'apartat 11 de l'article esmentat per als casos en què s'hagin completat dos terços de la jornada, cas en què el còmput de la llicència s'inicia l'endemà si es tracta dels supòsits contemplats en els apartats 3 (“Defunció”), 4 (“Matrimoni de pares, fills o germans”) i 7 (“Exàmens”) de l'article, com en l'apartat 6 per al permís per accident o malaltia, en els supòsits d'hospitalització, en què el permís es pot gaudir mentre duri la mateixa.

Aquesta postura ve recolzada i fonamentada jurídicament, tant com s'ha dit, per la previsió expressa continguda en l'apartat 11 de l'article 21è del Conveni col·lectiu que estableix que “Totes les llicències i permisos que preveu aquest article hauran de coincidir amb el fet causant i s'entenen concedits en dies naturals” (sic.), com pel fet de reconèixer aquest precepte un elenc de llicències i una quantia per a aquestes que millora la regulació sobre aquesta matèria continguda a l'article 37.3 de l'Estatut dels treballadors. En aquest sentit, el text convencional reconeix altres permisos especials que no contempla l'Estatut com el de “Registre com a parella estable” (un dia natural), “Matrimoni de pares, fills o germans” (un o dos dies naturals segons si el mateix té lloc fora o dins de l'illa on es prestin serveis) i “Exàmens” (el temps necessari o 48 hores en cas d'haver de desplaçar-se fora de l'illa), i millora determinats permisos en comparació dels que reconeix el text estatutari, com en el cas de “Matrimoni” que segons el text convencional passa a ser de vint o vint-i-dos dies segons tingui lloc el mateix dins o fora de les Illes (quinze dies en el cas de l'Estatut), o al de “Defunció” que passa a ser de quatre o sis dies en el cas del cònjuge o parella estable i parents fins al primer grau de consanguinitat o afinitat (dos o quatre dies en el cas de l'Estatut dels treballadors), o al de “Malaltia o accident” que també passa a ser de quatre o sis dies en el cas del cònjuge o parella estable, fills i pares (dos o quatre dies a l'Estatut).

Consegüentment, entén la representació empresarial que s'ha d'estar a la regulació convencional existent en la matèria discutida davant la nitidesa dels termes literals del precepte i el sistema de “contrapesos” que van voler incorporar en la seva redacció, en matèria de gaudi dels permisos, les parts negociadores del Conveni col·lectiu, citant a aquest efecte en suport de l''esmentada interpretació la doctrina judicial continguda en la recent Sentència núm. 982/2022 de la Sala IV del Tribunal Suprem dictada en cassació, de data 20 de desembre, de la qual es dona lectura en alguns fragments recollits en el seu Fonament de Dret Segon, numeral 4.

Per la representació sindical, pren en primer lloc la paraula l'FSP-UGT, mostrant el seu total desacord amb la interpretació realitzada per la part empresarial, mantenint, per contra, que són majoria les sentències que fan una lectura en el sentit que, amb caràcter general, el començament del gaudi dels anomenats “permisos curts” s'ha de produir el primer dia laborable a partir del fet causant, excloent del còmput els dies no laborables i festius, que hi ha permisos reconeguts pel Conveni col·lectiu que no representen cap millora respecte de la regulació estatutària, com el cas del permís de “Malaltia o accident” per a la resta de parents que no siguin el cònjuge o parella estable, fills i pares, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, supòsits que no estarien, per tant, emparats per la interpretació que realitza la representació empresarial, denunciant, finalment, el reduït àmbit d'actuació funcional que es reconeix a la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu en remetre la part empresarial qualsevol proposta realitzada per la representació sindical en l'àmbit negociador del Conveni.

En torn de rèplica, pren novament la paraula la representació empresarial mantenint que la interpretació de la qüestió debatuda sobre el precepte de llicències i permisos retribuïts, com qualsevol altra norma de l'ordenament jurídic, no permet aplicar una “tècnica de l'espigueig” seleccionant les diferents interpretacions existents, la qual cosa portaria a aplicar les diferents parts de l'article sota premisses interpretatives diferents, sinó que s'ha de fer una interpretació i aplicació integradora de l'article sota una única premissa que, com s'ha dit, per la seva nitidesa expositiva, ha de coincidir amb els termes literals que recull el mateix precepte (“Totes les llicències i permisos contemplats en aquest article hauran de coincidir amb el fet causant i s'entenen concedits en dies naturals” (sic.)), i, tot això, emparat en la doctrina judicial esmentada anteriorment.

A continuació, pren la paraula l'FSS-CC.OO., mostrant igualment el seu desacord amb la interpretació realitzada per la representació empresarial, i introduint com a qüestió nova al debat la possibilitat de gaudi de manera fraccionada del permís, per ser aquesta la finalitat i la intenció d'ambdues representacions en el moment de la negociació, en el cas de la llicència per hospitalització de parents.

Per la representació empresarial es nega aquesta possibilitat de gaudi no consecutiva o fraccionada, doncs, si hagués estat aquesta la finalitat i la intenció de les parts negociadores, s'hauria reconegut de manera expressa en l'article, com sí que es va voler explicitar la possibilitat del seu gaudi mentre duri l'hospitalització, i no necessàriament des del primer dia del fet causant.

Arribats a aquest punt, ambdues representacions decideixen posar fi a la reunió, deixant constància de la seva discrepància, pels respectius arguments exposats, pel que fa a la interpretació sol·licitada sobre el gaudi dels permisos de l'article 21 del Conveni col·lectiu del sector, no aconseguint acord sobre això.

No hi ha altres observacions ni més assumptes a tractar, i autoritzant prèviament el Sr. Carlos Sedano Almiñana, perquè, en nom de la Comissió, procedeixi a dipositar aquesta Acta davant l'Autoritat Laboral per, si escau, el seu registre i publicació en el «BOIB», es dona per conclosa la reunió quan són les 17.10 hores.

L'esborrany d'acta d'aquesta reunió serà remès a les organitzacions presents a la mateixa a través de les adreces de correu facilitades a aquest efecte, per tal que es puguin revisar i comunicar les rectificacions, si escau, per la mateixa via. Una vegada consensuat per aquesta via el contingut de l'acta per ambdues representacions, s'aprovarà i signarà mitjançant signatura electrònica per un representant de cada organització, juntament amb el secretari actuant, el qual quedarà habilitat per certificar totes les còpies que calgui.

 

Part Empresarial

Part Sindical