Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 494184
Resolució de 28 de juliol de 2023 per la qual s’estableixen els serveis mínims per a les jornades de vaga completa convocada a partir del dia 1 d’agost, amb caràcter indefinit en els serveis de bugaderia
Antecedents
1. El 20 de juliol de 2023, es va registrar davant la conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia una comunicació de la Federació de CCOO de Habitat Illes i Acció sindical UGT FESCM, com a preavís de vaga dels treballadors i treballadores de totes les bugaderies de les Illes Balears, acordada en Assemblea de 10 de juliol de 2023.
2. La vaga s'iniciarà l'1 d'agost de 2023, a partir de les 7:00 h., i tindrà caràcter indefinit. Els horaris de cessament de l'activitat durant tots els dies de vigència de la mateixa coincidiran, de forma integral, amb els diferents horaris de treball que tingueren assignats els/les treballadors/res de totes les bugaderies de les Illes Balears.
3. Aquesta vaga afecta tot el personal de les bugaderies de les Illes Balears.
4. Que, el dia 27 de juliol de 2023, el president del Gremi de Tintorers i Bugaders del les Illes Balears, ha sol•licitat a la conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'establiment dels serveis mínims per a la vaga convocada ja que afecta a empreses del sector que presten els seus serveis de bugaderia a hospitals, centres de dia, residències de gent gran, guarderies, centres d'educació especial, etc., per tal de garantir les condicions necessàries d'higiene i salubritat dels usuaris.
Consideracions jurídiques
1. L'article 28.2 de la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, si bé matisa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties que calguin per tal d'assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.
Els termes de l'exercici del dret de vaga venen regulats pel Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, i l'article 10.2 d'aquesta norma disposa que “quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i hi concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis”.
2. El Tribunal Constitucional, alhora que reconeix el dret a la vaga com un dret constitucional, tracta de limitar el sentit del terme serveis essencials (STC 11/1981, 26/1981, 33/1981, 51/1986, 27/1989, entre d'altres) i disposa que, en la mesura que tota la comunitat és la destinatària i la creditora d'aquests serveis i els serveis són, al mateix temps, essencials per a aquesta, la vaga no pot imposar el sacrifici dels destinataris dels serveis essencials. El dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és superior respecte del dret a la vaga.
D'altra banda, la doctrina del Tribunal Constitucional en relació amb l'establiment dels serveis mínims es recull en la Sentència 8/1992, de 16 de gener, la qual afirma que la decisió ha de ser motivada, i la motivació s'ha d'exterioritzar de manera que els destinataris coneguin les raons per les quals el seu dret és restringit, en la forma i amb l'abast en què ho sigui, i els interessos que es tracta de protegir amb això, exigint, en definitiva, la motivació dels actes de restricció dels drets i la proporcionalitat de les mesures adoptades. A més, el mateix Tribunal Constitucional determina que uns dels criteris que s'han de tenir en compte en l'adopció de les mesures que garanteixin el manteniment dels serveis essencials és ponderar l'extensió territorial, temporal i personal de la vaga.
3. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears presta una sèrie de serveis que han de ser considerats essencials per a la comunitat perquè es tracta d'interessos constitucionalment protegits, el funcionament dels quals no pot quedar paralitzat per l'exercici del dret de vaga.
Per això, és obligatori harmonitzar l'interés general i el dret de vaga mitjançant l'adopció de les mesures necessàries per assegurar el funcionament d'aquests serveis, els quals, limitant el mínim possible el contingut d'aquest dret, han de ser, alhora, suficients per garantir les activitats de caràcter essencial que presta l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i permetre l'exercici de drets fonamentals per part de la ciutadania.
4. L'Administració està obligada a garantir el servei sanitari públic per salvaguardar el dret a la salut i a la protecció de la vida de les persones.
A més, l'Administració presta un conjunt de serveis socials, l'essencialitat dels quals deriva del fet de garantir l'assistència d'atenció especial a determinats col•lectius que necessiten un conjunt de mesures protectores per garantir un mínim de condicions de vida dignes i de qualitat.
És clar que els treballadors i les treballadores de les bugaderies de les Illes Balears, que prestin un servei essencial per a la comunitat, la paralització del qual pot afectar la salut i la vida dels usuaris de la sanitat pública, dels centres especials d'educació, residències de gent gran, guarderies, etc. fa que l'Administració es veu compel•lida a garantir el referit servei essencial mitjançant la fixació dels serveis mínims en la forma que per aquesta Resolució es determina, ja que la manca de protecció del referit servei prestat per aquests treballadors i treballadores col·lisiona frontalment amb els drets a la vida i la salut proclamats als articles 15 i 43 de la Constitució Espanyola.
De la mateixa manera, s'ha de garantir els drets a la vida, integració física i moral i a la protecció de la salut, garantía que competeix als poder públics mitjançant les mesures preventives i d'assegurament de la prestació de serveis necessaris, no poden quedar sense la deguda protecció enfront al legítim exercici del dret a la vaga i el dret al treball, així com el compliment de l'obligació que correspon a les persones designades per cobrir els serveis mínims essencials.
S'han de tenir en compte dues circumstàncies: d'una banda, el dret al treball del personal que no secundi la vaga i, de l'altra, el fet que un gran nombre de les relacions entre la ciutadania i l'Administració estan establertes de forma reglada, subjectes a un seguit de normes en les quals el còmput dels terminis pot tenir una importància cabdal en la defensa dels seus interessos i, en darrer terme, en el dret a la tutela judicial efectiva.
5. D'acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l'al•lusió a l'autoritat governativa que conté l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, fa referència a l'Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats, segons el cas.
Així, aquesta Sentència reconeix a les comunitats autònomes competències dins el seu àmbit per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix el següent:
Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l'àrea de les competències autonòmiques [...],vetllar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.
6. El 28 de juliol de 2023 es varen negociar amb la Federació de CCOO de Habitat Illes i Acció sindical UGT FESCM convocants de la vaga, el sector de tintorers i bugaders i l'autoritat competent, els serveis mínims a fixar finalitzant amb acord de totes les parts.
Per tot això, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, dicta la següent Resolució:
Primer. Fixar com a serveis mínims a prestar durant les jornades de vaga, el 100% dels serveis que afectin l'àmbit sanitari, assistencial i sociosanitari de les Illes Balears. El caràcter de servei mínim haurà de constar i visualitzar-se als vehicles de repartiment implicats.
Segon. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims esmentats corresponen a la direcció de cada centre. Els serveis mínims han de ser coberts, prioritàriament, pel personal que no secundi la vaga. En el cas que sigui insuficient, les vacants s'han de cobrir obligatòriament.
Tercer. Establir que l'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims implica responsabilitats i, si n'és el cas, ha de ser sancionat de conformitat amb el que preveu la normativa aplicable.
Quart. Disposar que el que estableix aquesta Resolució no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en aquesta situació.
Establir que, si en el procés de negociació que es dugui a terme en cadascun dels sectors afectats, s'arriba a un acord que no coincideix amb els serveis mínims fixats en aquesta Resolució, s'ha d'aplicar el que aquesta disposa, sempre que els serveis mínims fixats en aquests sectors estiguin per davall dels que preveu la Resolució.
Quint. Notificar aquesta Resolució al convocant de la vaga.
Sisè. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que estableixen l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que s'hi pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.
Palma, 28 de juliol de 2023
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro