Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 395924
Reglament de les prestacions socials de caràcter econòmic de l'Ajuntament de Llucmajor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exposició de motius 

L'augment de la pobresa i el nombre de persones en risc de pobresa és una de les greus conseqüències que està deixant l'actual crisi econòmica derivada de la pandèmia provocada per la Covid-19. En el marc de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, aprovada el 25 de setembre de 2015, l'Assemblea General de les Nacions Unides fa de la lluita contra la pobresa un element clau de la seva agenda, i les Nacions Unides, la Comissió Europea i el Govern d'Espanya reconeixen l'imprescindible paper que tenen els governs locals per aconseguir els objectius de desenvolupament sostenible. 

La Constitució espanyola, com a màxima norma política i jurídica de l'Estat, constitueix el pilar sobre el qual s'assenten els serveis socials a Espanya i materialitza l'estat del benestar. D'aquesta norma es desprenen, en primer lloc, valors bàsics que posen de manifest un compromís amb qüestions socials i amb la consecució d'un major grau de justícia social, inclosos en els articles 1 i 9.2. En segon lloc, el principi d'igualtat és una altra raó constitucional de la necessitat d'articular un sistema de serveis socials. I, en darrer lloc, d'acord amb la normativa internacional, els capítols segon i tercer del títol primer reconeixen els drets, deures i llibertats i els principis rectors de la política social i econòmica, i especialment els articles 39, 40, 41, 48, 49 i 50 constitueixen els sectors d'actuació dels serveis socials. 

A l'empara de la Constitució, l'ordenament jurídic espanyol regula tot el conjunt de polítiques i actuacions que es poden realitzar dins el marc social. Així, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en l'article 25.2.e) atribueix competències en matèria de serveis socials als municipis, i l'article 26 epígraf c) obliga els municipis amb població superior als 20.000 habitants a prestar serveis mínims d'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social. 

L'Ajuntament de Llucmajor disposa d'una àrea de Serveis Socials en què es gestionen un conjunt de prestacions socials que, avui dia, es regulen mitjançant el Reglament municipal de prestacions econòmiques de serveis socials de 2006, un reglament que requereix la seva adaptació a l'actual situació socioeconòmica, a les necessitats presents de la nostra societat i a l'ordenament jurídic vigent. 

Tenint en compte que l'Ajuntament de Llucmajor té el suport financer d'altres institucions públiques prestadores de serveis socials, aquest nou Reglament instrumenta un marc regulador de la concessió d'aquest tipus d'ajudes que es puguin donar segons les previsions pressupostàries que per a cada a exercici en concret s'hi puguin consignar a aquest efecte, sense oblidar el vincle essencial d'aquestes ajudes d'acord amb el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals. 

En conseqüència, es planteja la necessitat d'actualitzar i formalitzar aquestes prestacions econòmiques, que sempre tindran un caràcter subsidiari respecte a les que ofereixen altres institucions i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisi econòmica de subsistència. 

Aquestes previsions es dicten en desplegament de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (LSSIB), i del Decret llei 7/2022 d'11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears. L'article 14 de la llei esmentada estableix com una de les funcions dels serveis socials bàsics gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes. A més, distingeix les prestacions econòmiques en dret subjectiu, dret de concurrència i urgència social. 

D'altra banda el Decret llei regula les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears adequant-les a les necessitats socials. Així mateix, defineix un altre tipus de prestació econòmica: la de suport familiar i de suport als processos d'inserció social, que tenen com a finalitat facilitar processos de canvis i millores en la situació social en què es troba la persona o familiar perceptor. 

La regulació continguda en aquest Reglament compleix els principis de bona regulació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), així com els principis generals que han de guiar l'actuació pública de les administracions d'acord amb la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (LRJSP); la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears. 

Per totes les raons esmentades, es veu la necessitat d'actualitzar i homogeneïtzar els criteris bàsics, la qual cosa clarifica i beneficia les persones afectades.   

Capítol I Disposicions generals 

Article 1. Objecte

1. L'objecte d'aquest Reglament és la regulació de les prestacions socials de caràcter econòmic de l'Ajuntament de Llucmajor previstes en l'article 22.2 de la LSSIB i en el Decret llei 7/2022. 

2. Les prestacions socials de caràcter econòmic regulades per aquest reglament: 

  • No formen part de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social. 
  • No tenen caràcter de subvenció, d'acord amb l'article 22.3 de la LSSIB. 

3. Queden excloses d'aquest reglament: 

a) Les prestacions econòmiques amb caràcter de dret subjectiu. 

b) Les prestacions que en via administrativa són resoltes per altres nivells d'administració. 

Article 2. Àmbit subjectiu 

El Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Llucmajor, o àrea que assumeixi les seves competències en la matèria, gestionarà i administrarà les prestacions socials de caràcter econòmic regulades en aquest Reglament. 

Article 3. Àmbit territorial 

Aquest Reglament serà d'aplicació a les persones físiques i als nuclis familiars empadronats en el municipi de Llucmajor. 

Article 4. Naturalesa jurídica de les prestacions 

1. Les prestacions previstes en aquest Reglament seran considerades, a tots els seus efectes, despesa de dret públic. 

2. Les prestacions tenen caràcter eventual i voluntari. 

Article 5. Objectius 

Són objectius principals de les prestacions socials de caràcter econòmic: 

a) Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, participació i integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones. 

b) Promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups. 

c) Fomentar la cohesió social i la solidaritat. 

d) Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social. 

e) Detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones. 

Article 6. Principis generals 

La gestió, l'adjudicació i l'administració de les prestacions socials de caràcter econòmic es fonamentaran en els principis següents: 

a) Objectivitat i transparència. 

b) Bona fe, confiança legítima i lleialtat institucional. 

c) Proporcionalitat. 

d) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats. 

e) Adequació dels mitjans als objectius fixats. 

f) Eficiència en l'adjudicació i ús de les prestacions econòmiques. 

g) Necessitat econòmica. 

h) Cooperació, col·laboració i coordinació amb la resta d'administracions públiques. 

i) Universalitat i igualtat. 

j) Igualtat d'oportunitats entre dones i homes, d'acord amb el principi de transversalitat recollit en l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. 

Article 7. Definicions 

Als efectes d'aquest Reglament, s'entén que: 

1. Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència, urgència social i de suport familiar i als processos d'inserció social. 

2. Una prestació té caràcter de dret subjectiu per a la persona beneficiària quan aquesta reuneixi els requisits fixats per la normativa que regula la prestació. La seva finalitat és cobrir les necessitats bàsiques de subsistència i reduir l'impacte de l'exclusió social. 

3. Una prestació té caràcter de dret de concurrència per a la persona beneficiària quan la concessió és limitada per les disponibilitats pressupostàries i és sotmesa a concurrència pública i a priorització de les situacions de major necessitat. 

4. Una prestació té caràcter d'urgència social quan té la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals i urgents, amb la valoració prèvia dels serveis socials. 

5. Una prestació té caràcter de suport familiar i de suport als processos d'inclusió social quan té la finalitat d'afavorir els processos personals i familiars d'inserció social. 

6. Una situació de necessitat és qualsevol contingència que té lloc o apareix en el transcurs de la vida d'una persona i que li impedeix atendre les necessitats bàsiques per al manteniment propi o per al manteniment de les persones que integren la unitat de convivència a la qual pertany. 

7. Necessitats bàsiques d'una persona o d'una unitat de convivència són les pròpies de la manutenció, el vestit i les derivades de l'ús de la llar, i les que tenen a veure amb el suport per a la integració escolar, laboral i en la comunitat. 

Article 8. Dotació pressupostària 

a) L'Ajuntament de Llucmajor ha de consignar en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social. 

b) L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d'exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'ens. 

c) Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l'activitat de foment o subvencions, no gaudiran de l'efecte de la seva consolidació en el pressupost municipal del següent exercici. 

d) A l'execució de la despesa li serà d'aplicació aquest Reglament, independentment de la font de finançament de l'ajut, tant si prové de fonts de finançament pròpies com d'altres administracions. 

e) A més, en el cas de crèdits pressupostaris de les prestacions econòmiques de dret de concurrència hauran de complir els requisits establerts en l'article 17 d'aquest Reglament. 

Article 9. Òrgans competents per a la concessió de prestacions econòmiques 

L'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les prestacions econòmiques és la Batlia, sense perjudici de la seva eventual delegació a favor de la Junta de Govern Local o de la regidoria delegada de Serveis Socials. 

 

Capítol II De les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques 

Article 10. Persones beneficiàries 

1. Podran ser beneficiàries de les prestacions econòmiques les persones o unitats de convivència destinatàries dels serveis socials a les quals s'atorga la prestació amb la finalitat de pal·liar una situació de necessitat. 

2. Als afectes d'aquest Reglament, la unitat de convivència: 

a) Està constituïda per totes les persones que resideixen en un mateix habitatge unides per vincle matrimonial o de parella de fet i els familiars d‘aquestes fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, adopció o guarda amb finalitat d‘adopció o acolliment. 

La mort d'algun membre de la unitat de convivència no comporta la pèrdua de la consideració d'unitat de convivència, encara que resulti una unitat de convivència sense relació familiar. 

Una mateixa persona no pot formar part de dues o més unitats de convivència. 

La unitat de convivència ha d‘estar constituïda de forma continuada durant almenys els sis mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud. 

b) Excepcionalment, s'entendrà com a unitat de convivència: 

b.1. La constituïda per una persona víctima de violència masclista que hagi abandonat el domicili habitual amb els seus fills i filles o menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat. 

b.2. La constituïda per una persona amb els seus fills i filles o menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que hagi iniciat tràmit de separació o divorci. 

b.3. Les situacions derivades de la compartició de l'habitatge per diferents unitats de convivència o persones soles fins a un màxim de quatre unitats de convivència per habitatge durant un temps mínim d'un any. En aquest supòsit, totes les unitats de convivència inserides a l'habitatge poden acollir-se a la presentació d'una sol·licitud de presentació conjunta, o bé pot presentar-se una sol·licitud de prestació individual per part d'alguna, algunes o de cada una d'aquestes unitats de convivència. 

3. Atenent les necessitats i la disponibilitat pressupostària la direcció del Departament de Serveis Socials, mitjançant un informe motivat, podrà no aplicar alguna condició de l'apartat anterior quan la situació així ho requereixi. 

4. Tindran accés prioritari a les prestacions aquelles persones o unitats familiars que es trobin en les situacions de necessitat previstes en els apartats k) i l) de l'article 6 de la LSSIB. 

Article 11. Requisits de les persones beneficiàries 

1. Les persones sol·licitants d'aquestes prestacions han de complir els requisits següents: 

a) Ser major de 18 anys o estar emancipada legalment. 

b) Residir i estar empadronada en el terme municipal de Llucmajor durant un període mínim de 6 mesos abans de la sol·licitud. 

c) No disposar de béns mobles o immobles, diferents de l'habitatge habitual, sobre els quals es disposi del dret de propietat, possessió o usdefruit, i se'n pugui derivar un rendiment econòmic. 

d) Amb caràcter general, no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita la prestació. 

e) No tenir accés a prestacions econòmiques i/o subvencions atorgades per altres administracions i/o entitats públiques o privades que puguin cobrir la necessitat sorgida en la seva totalitat. 

f) Els nuclis familiars amb menors en edat d'escolarització obligatòria han d'acreditar l'assistència regular als centres escolars o explicitar el compromís per al seu compliment. 

2. A més dels requisits anteriors, l'article 22 d'aquest Reglament inclou els requisits específics que s'han de complir per accedir a les prestacions econòmiques d'urgència social. 

Article 12. Obligacions de les persones beneficiàries 

Les persones destinatàries de les prestacions econòmiques tenen els deures establerts en l'article 8 de la LSSIB: 

  1.  Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d'atenció i les orientacions que s'hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre's a participar activament en el procés. 
  2.  Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin. 
  3.  Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida. 
  4.  Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional de Serveis Socials. 
  5.  Contribuir al finançament del cost del servei quan es tengui capacitat econòmica i així s'estableixi normativament. 
  6.  Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació. 
  7.  Complir el Reglament de règim intern. 
  8.  Signar el contracte assistencial pertinent amb l'entitat prestadora del servei. 
  9. La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis. 

A més de les establertes en l'article 8 de la LSSIB, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents: 

  1.  Acreditar el compliment dels requisits exigits per tenir accés a les ajudes. 
  2.  Comunicar al personal professional de referència les variacions o els canvis existents en la situació social i econòmica de la persona usuària o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i a la resolució. 
  3.  Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat. 
  4.  Amb caràcter general, l'atorgament de la prestació econòmica d'urgència social està condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir el pla de treball individual i familiar per part de les persones beneficiàries, acordat prèviament. 
  5.  Justificar l‘ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa o la documentació oficial corresponent. 
  6.  Comunicar al treballador o treballadora social del Departament de Serveis Socials, com a professional de referència, l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat. 
  7.  Acceptar les actuacions de seguiment i comprovació que efectuï el personal professional del Departament de Serveis Socials i facilitar tota la informació i documentació requerida. 
  8.  Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir. 
  9.  Mantenir l'empadronament i la residència efectiva a Llucmajor durant el temps de percepció de l'ajuda. 
  10.  Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de l'ajuda i que específicament s'estableixi en la resolució de concessió d'aquesta o, si s'escau, en la convocatòria que publiqui l'Ajuntament. 

Article 13. Drets de les persones beneficiàries 

Les persones destinatàries de les prestacions econòmiques tenen els drets establerts en l'article 7 de la LSSIB: 

  1.  Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d'igualtat, sense discriminació per raó del lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social. 
  2.  Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s'ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen cap discapacitat o per altres raons que ho justifiquin. 
  3.  Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor. 
  4.  Dret a disposar d'un pla individual d'atenció personal o familiar d'acord amb la valoració de la seva situació, que ha d'aplicar tècnicament el personal professional mitjançant procediments reconeguts i acreditats. 
  5.  Dret a estar informades del procés d'intervenció social i a participar en l'elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l'atenció o perjudiquin alguna de les parts que hi intervenen. 
  6.  Dret a rebre informació prèvia en relació amb qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui l'ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d'edat s'atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos. 
  7.  Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d'edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces. 
  8.  Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els Serveis Socials, d'acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal. 
  9.  Dret a l'accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones. 
  10.  Dret a l'assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament. 
  11.  Dret a la participació regulada en el títol IV de la LSSIB. 
  12.  Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte. 
  13.  Dret a suggerir i a fer reclamacions. 
  14.  Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts en la normativa vigent. 
  15.  Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes. 
  16.  Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris. 
  17.  La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis. 

 

Capítol III De les prestacions econòmiques de concurrència

Article 14. Concepte i règim 

1. La prestació té caràcter de dret de concurrència per a la persona beneficiària quan la concessió és limitada per les disponibilitats pressupostàries i és sotmesa a concurrència pública i a priorització de les situacions de major necessitat. 

2. La creació de prestacions socials de caràcter econòmic proveïdes amb crèdits pressupostaris limitats a les quantitats consignades en el pressupost corresponent s'ha de tramitar en un procediment de concurrència pública, tenint en compte criteris de prelació de l'estat de necessitat. 

Article 15. Iniciació i instrucció 

1. L'atorgament de les prestacions econòmiques de dret de concurrència s'ha d'efectuar mitjançant una convocatòria pública aprovada per l'òrgan atorgant de la prestació. 

2. L'òrgan gestor del Departament de Serveis Socials, un cop retingut el crèdit necessari, dins dels disponibles en el pressupost i amb l'informe previ del tècnic o tècnica responsable i competent del Departament de Serveis Socials, degudament motivat, sobre l'adequació al dret del contingut de la convocatòria, sotmetrà la proposta de la convocatòria a l'òrgan competent perquè l'aprovi. 

3. La proposta de convocatòria a l'òrgan competent anirà acompanyada d'un informe jurídic que s'ajusta al dret, emès per Secretaria, juntament amb l'informe de la Intervenció Municipal. 

4. La convocatòria tendrà, com a mínim, el següent contingut: 

  1.  La prestació i les condicions per accedir-hi. 
  2.  L'estat de necessitat requerit i la manera d'acreditar-lo. 
  3.  Els criteris de valoració i prelació de la situació de necessitat. 
  4.  La data dels efectes i la durada de la prestació. 
  5.  Les persones beneficiàries. 
  6.  Les persones que poden presentar les sol·licituds i el lloc i la forma de presentació. 
  7.  Els terminis de presentació de sol·licituds i de resolució i notificació dels procediments. L'òrgan competent per resoldre i els recursos procedents. 
  8.  Les causes específiques de suspensió i d'extinció de la prestació, si escau. 
  9.  La cancel·lació de les dades de caràcter personal facilitades, en el moment en què la resolució de la convocatòria adquireixi fermesa en la via administrativa i, si escau, en la via judicial. 
  10.  Els crèdits màxims habilitats per atendre les prestacions. 
  11.  La incompatibilitat amb altres prestacions, si escau. 
  12.  El règim fiscal aplicable. 

5. La instrucció del procediment de concessió correspon a l'òrgan gestor del Departament de Serveis Socials. 

6. L'òrgan instructor realitzarà d'ofici les actuacions i les activitats que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de formular la proposta de resolució. 

7. Les actuacions d'instrucció comprendran la petició de tots els informes que es consideren necessaris per resoldre. El termini per emetre'ls serà de deu dies, tret que l'òrgan instructor, ateses les característiques de l'informe sol·licitat o del mateix procediment, en sol·liciti l'emissió en un termini menor o major, sense que en aquest cas pugui superar els dos mesos. 

8. Les activitats d'instrucció han de comprendre, com a mínim: l'informe del tècnic o tècnica responsable i competent del Departament de Serveis Socials, en el qual consti que, a partir de les dades que figuren en el seu poder, les persones sol·licitants compleixen els requisits per accedir a la condició de beneficiàries de la prestació, la valoració social i econòmica, i l'ordre de prelació segons la situació de necessitat. 

9. Les sol·licituds que compleixin les condicions exigides per la convocatòria, un cop valorades, s'han d'ordenar segons la situació de necessitat. Les prestacions s'atorgaran d'acord amb aquest ordre de prelació fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari disponible. 

Article 16. Durada de les prestacions econòmiques de dret de concurrència 

1. Les prestacions atorgades amb caràcter de dret de concurrència tenen la durada prevista en la convocatòria o en la resolució de concessió. 

2. Les prestacions atorgades en convocatòries pluriennals es prorroguen automàticament per a cada exercici si es mantenen els requisits que n'han motivat la concessió, no es produeix una causa d'extinció o suspensió de la prestació i no se supera el nombre d'exercicis pressupostaris de la convocatòria. 

Article 17. Crèdits pressupostaris i pròrrogues de les prestacions econòmiques de dret de concurrència 

1. La convocatòria per iniciar els procediments de prestacions de dret de concurrència ha de preveure el crèdit total que s'hi destina. 

2. Les prestacions es poden prorrogar si es mantenen els requisits que n'han motivat la concessió i no es produeix una causa d'extinció o suspensió. 

Article 18. Publicitat de les prestacions econòmiques de dret de concurrència 

1. La convocatòria de les prestacions econòmiques es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis o seu electrònica de l'Ajuntament. Els successius anuncis, així com totes les notificacions i incidències produïdes durant el procediment de concessió, es publicaran en el tauler d'anuncis o seu electrònica de l'Ajuntament. 

2. Sens perjudici de la publicitat preceptiva, ha de donar-se la màxima difusió a les convocatòries per concedir prestacions socials de caràcter econòmic. Així mateix, el Departament de Serveis Socials ha de donar publicitat als crèdits consignats en el pressupost destinats a finançar les prestacions de dret de concurrència atorgades en exercicis anteriors. 

 

Capítol III De les prestacions econòmiques d'urgència social 

SECCIÓ 1a CONDICIONS GENERALS 

Article 19. Concepte, naturalesa i tipus d'ajuts d'urgència social 

1. Els ajuts d'urgència social són prestacions socials de caràcter econòmic del Sistema Públic de Serveis Socials acotats per concepte i temporalment. Tenen per finalitat resoldre situacions que requereixen resposta ràpida en el suport econòmic que afectin persones o unitats de convivència que, per situacions sobrevingudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics o emergències naturals o socials, donin lloc a una situació de necessitat d'accés a recursos de primera necessitat. 

2. Les prestacions econòmiques d'urgència social tenen la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques, de subsistència, com l'alimentació, el vestit i l'allotjament. La immediatesa de la resposta és la principal característica d'aquestes prestacions. 

3. Aquests ajuts poden estar causats per alguna de les següents situacions: 

a. Bàsiques: situació de necessitat provocada per despeses imprevistes i/o derivades del dèficit temporal d'ingressos de la unitat familiar que provoca un estat de carència en l'accés a les necessitats socials bàsiques i que requereix ajuda urgent.

b. D'intervenció social immediata: situació en la qual es troben famílies amb necessitats socials provocades per causes climàtiques, catàstrofe natural, incendis, inseguretat en l'edificació de la llar i altres situacions similars.

Article 20. Objecte de la prestació 

1. La finalitat dels ajuts d'urgència social és la cobertura de les necessitats socials bàsiques que permeten la subsistència de les unitats de convivència i, prioritàriament, de les definides en els supòsits següents: 

  1.  Impossibilitat transitòria de continuar en l'ús i el gaudi de l'habitatge habitual. 
  2.  Manca de mitjans econòmics per conservar les condicions d'habitabilitat, incloses, entre d'altres, les despeses d'adquisició d'equipament bàsic de l'habitatge habitual. 
  3.  Alimentació. 
  4.  Cures personals essencials, vestit i higiene. 
  5.  Allotjament temporal. 
  6.  Transport en casos que garanteixi processos d'inserció laboral o formativa. 
  7.  Despeses de medicació i altres cures sanitàries diagnosticades per personal facultatiu sanitari del sistema públic de salut, quan no s'hagin pogut cobrir per cap altre sistema de protecció social. 
  8.  Situacions d'emergència que posin en perill la convivència en la unitat familiar, de risc d'exclusió social de la unitat de convivència o d'algun dels seus membres, que no estiguin previstes en aquest article ni per altres prestacions del sistema públic de serveis socials. 
  9.  Altres conceptes degudament justificats pel personal treballador social que tramita l'ajut econòmic. 

2. Els elements integrants de les necessitats bàsiques d'alimentació seran fixades periòdicament per decret de Batlia, sense perjudici de la seva eventual delegació a favor de la Junta de Govern Local. 

 

​​​​​​​Article 21. Obligacions de les persones beneficiàries 

A més de les obligacions de l'article 12, les persones beneficiàries estan subjectes a les obligacions següents: 

a. Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat. 

b. Reintegrar l'import de les quanties percebudes indegudament. 

c. Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació necessària. 

 

SECCIÓ 2a AJUDES BÀSIQUES

Article 22. Persones beneficiàries i requisits 

Poden ser persones beneficiàries dels ajuts econòmics bàsics les persones que constitueixin una unitat de convivència independent, que siguin ateses pels serveis socials comunitaris bàsics, amb residència efectiva, i que compleixin els requisits següents: 

a. Haver presentat la sol·licitud de la prestació als serveis socials comunitaris en els quals ha de realitzat la demanda d'ajut. 

b. Col·laborar amb el personal tècnic dels serveis socials comunitaris bàsics aportant tota la informació necessària, facilitant l'accés al domicili i cercant solucions conjuntes a la situació de necessitat. 

c. Estar en situació de necessitat social provocada per una situació de dèficit d'ingressos econòmics. Aquesta situació ha de ser valorada per un treballador o treballadora social dels serveis socials comunitaris bàsics. En qualsevol cas, la unitat de convivència no podrà disposar d'una renda mensual per càpita superior als següents imports de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) de forma mensual: 

 

Nombre de membres

de la unitat de convivència 

Percentatge de 

l'IPREM 

600,00 € 

750,00 € 

900,00 € 

1.050,00 € 

1.200,00 € 

1.350,00 € 

Article 23. Criteris d'atorgament 

1. L'atorgament de les prestacions estarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària de l'Ajuntament. No serà suficient que en la persona sol·licitant concorrin tots els requisits i condicions de l'article anterior, sinó que les prestacions econòmiques romandran subjectes a la dotació pressupostària. 

2. L'informe tècnic generador de la resolució favorable se sustentarà en els requisits prevists en els articles 11 i 22 d'aquest Reglament, sense perjudici que, amb l'informe previ motivat de la direcció del Departament de Serveis Socials, es puguin fer excepcions quan la situació així ho requereixi.

A més, indicarà el fonament i les causes que, en el compliment dels requisits, permet l'esmentada aprovació de la prestació, i anirà acompanyat d'un model formalitzat de valoració social i econòmica. 

El model de valoració social i econòmica serà fixat, a proposta del Departament de Serveis Socials, mitjançant decret de Batlia, sense perjudici de la seva eventual delegació a favor de la Junta de Govern. 

3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l'obtenció de noves prestacions. 

4. L'atorgament de la prestació ha de contribuir a la resolució de la situació de mancança.  

5. En cas que concorrin diverses persones adultes sol·licitants d'una mateixa unitat familiar per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d'elles, i es promourà l'acord entre les parts interessades. 

Article 24. Quantia de les prestacions i barem 

1. Les prestacions econòmiques d'urgència social seran de quantia variable i es basaran en la valoració del treballador o treballadora social de referència, en l'informe social corresponent, d'acord amb el resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en el barem tècnic, i en la valoració social inclosa en l'informe social corresponent. 

2. L'import de les prestacions econòmiques d'urgència social concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres prestacions, subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir. 

3. Les quanties màximes per a cada tipus de prestació econòmica d'urgència social seran fixades, a proposta del Departament de Serveis Socials i amb l'informe previ d'Intervenció, mitjançant decret de Batlia, sense perjudici de la seva eventual delegació a favor de la Junta de Govern. 

4. L'import de la prestació serà el percentatge, sobre les quanties màximes, establert en la taula fixada segons l'apartat anterior. 

Article 25. Inici 

1. El procediment s'iniciarà per demanda de l'ajut econòmic als serveis socials comunitaris, o excepcionalment per informe o proposta del treballador o treballadora social de referència, una vegada valorada la situació de la persona o nucli familiar. 

2. L'inici del tràmit de les ajudes i prestacions econòmiques d'urgència social implica l'acceptació per part de la persona i nucli familiar beneficiari de la totalitat de la regulació descrita en aquest Reglament.  

Article 26. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud 

1. Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent: 

  1.  Sol·licitud específica de les prestacions econòmiques d'urgència social. 
  2.  Còpia autèntica del DNI, NIE o passaport. 
  3.  Còpia autèntica de la targeta sanitària. 
  4.  Còpia autèntica del llibre de família o partida literal de naixement. 
  5.  Justificant de les despeses mensuals. S'entén com a tal l'original o còpia del contracte de lloguer de l'habitatge habitual, del darrer rebut del lloguer pagat o del darrer rebut pagat relatiu als préstecs hipotecaris destinats a l'adquisició de l'habitatge habitual, segons pertoqui. 
  6.  Justificants d'ingressos econòmics propis de la persona sol·licitant i de la seva unitat de convivència. S'entenen com a tals l'original o còpia de nòmines, pensions, prestacions, ingressos de béns mobles i immobles, pensions d'aliments, etc. 
  7.  Còpia autèntica de tots els extractes dels comptes bancaris existents, amb expressa referència al saldo i als moviments dels sis mesos anteriors a la sol·licitud. 
  8.  Document d'inscripció com a demandant d'ocupació de la persona sol·licitant i de les persones majors de 16 anys amb qui convisqui, en cas de no treballar. 
  9.  Certificat de la vida laboral de la persona sol·licitant i de totes les persones membres de la unitat de convivència majors de 16 anys. 
  10.  La informació registral simple de qualsevol registre de la propietat acreditativa del fet que no apareixen titularitats registrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol. 
  11.  Autorització signada de la persona sol·licitant i de les persones majors de 18 anys amb qui convisqui perquè l'Ajuntament de Llucmajor realitzi les verificacions i consultes necessàries en els fitxers telemàtics públics existents per acreditar les dades que constin en les administracions públiques competents. 
  12.  Informe mèdic actualitzat, si s'escau, en cas de malaltia greu d'algun membre de la unitat de convivència, que necessàriament ha d'incloure el tractament mèdic i farmacològic a aplicar amb expressa disposició de les freqüències i quantitats de les preses. A aquest efecte s'hi han d'incloure els informes de tots els facultatius que intervenen en el tractament del pacient. 
  13.  Certificat de la resolució de dependència, si s'escau. 
  14.  Certificat de la resolució de discapacitat, si s'escau. 
  15.  En cas de separació o divorci, còpia autèntica del document notarial, justificants d'interposició de la demanda, sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació. 
  16.  Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d'aliments en cas de separació o divorci i quan no es compleixi aquesta mesura. 
  17.  Qualsevol altra documentació que, per a la correcta valoració de la sol·licitud, pugui ser requerida durant la tramitació pel treballador o treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials i aportada per la persona interessada si ho considera convenient. 

2. La persona sol·licitant podrà presentar els originals o còpies autèntiques dels documents esmentats en l'apartat 1 d'aquest article que siguin necessaris per a l'acreditació de les circumstàncies personals valorables per a la concessió o denegació de les ajudes i prestacions econòmiques d'urgència social. 

3. Els documents esmentats en l'apartat 1 d'aquest article s'han de referir a tots els membres de la unitat de convivència beneficiària. 

4. El Departament de Serveis Socials podrà obtenir els documents expedits o elaborats per altres administracions públiques per mitjà dels mecanismes electrònics a través de les seves xarxes corporatives i mitjans de consulta a les plataformes d'intermediació de dades i altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, d'acord amb l'article 28 de la LPAC i l'article 44 de la LRJSP. La persona beneficiària ha d'autoritzar prèviament i de forma expressa l'accés als documents de forma electrònica en el moment de l'entrevista amb el treballador o la treballadora social de referència. 

Article 27. Procediment per a la gestió de les prestacions 

1. L'accés a les prestacions està subjecte a la valoració i el diagnòstic del treballador o la treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials. A tal efecte, per conèixer la situació social es duran a terme les entrevistes individuals i familiars necessàries amb les persones interessades, visites domiciliàries i altres actuacions tècniques que es considerin necessàries. 

2. Una vegada acordat i signat el pla de treball, la persona interessada per obtenir la prestació econòmica d'urgència social, o la persona que la representi legalment, ha de presentar la sol·licitud, segons el model que establirà l'Ajuntament de Llucmajor, al Departament de Serveis Socials. 

3. El procediment s'impulsarà per regla general a instància de part de la persona usuària, però també excepcionalment d'ofici per part del treballador o treballadora social a tots els seus tràmits i a través de mitjans electrònics. L'expedient administratiu s'establirà per cada unitat de convivència de forma única i, en tot cas, tendrà caràcter electrònic. 

Article 28. Del pla de treball 

1. El pla de treball contindrà totes les característiques, objectius a assolir i accions a què es comprometen tant les persones beneficiàries com el Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Llucmajor.  

El pla de treball l'han de firmar, amb expressa menció de la data de la signatura, totes les  persones beneficiàries majors d'edat o emancipades i la persona tutora de la persona beneficiària, si aquesta és menor d'edat.   

2. Per assolir els seus fins, el pla de treball tindrà en compte els objectius i els principis dels articles 5 i 6 d'aquest Reglament.  

3. Els compromisos del pla de treball s'establiran per acord entre les persones beneficiàries i el Departament de Serveis Socials, i obligarà ambdues parts al seu compliment.  

4. Necessàriament, el pla de treball establirà el termini d'avaluació del compliment i l'adequació de les característiques, els objectius a assolir i els compromisos entre les persones beneficiàries i el Departament de Serveis Socials. Aquest termini serà d'un màxim de sis mesos. 

5. El pla de treball s'adjuntarà a l'expedient assistencial de la persona beneficiària.  

Article 29. Valoració 

1. Els treballadors o les treballadores socials de referència del Departament de Serveis Socials han de comprovar que es reuneixen els requisits i la veracitat de les dades aportades. Podran exigir aclariments o altres documents complementaris, si es consideren necessaris per emetre l'informe corresponent. 

2. Per establir la situació econòmica de la família o unitat de convivència es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts durant els sis mesos anteriors a la data de sol·licitud pel conjunt de membres de la llar. Els ingressos els componen: 

  • Ingressos del treball per compte d'altri. 
  • Beneficis i pèrdues del treball per compte propi. 
  • Prestacions socials. 
  • Rendes de capital i de la propietat. 
  • Transferències rebudes i pagades a altres llars. 
  • Ingressos percebuts per infants. 
  • Resultats de declaracions d'impostos. 

Les despeses que es tindran en compte seran les següents: 

  • Aliments. 
  • Habitatge. 
  • Articles de vestir, calçat i higiene. 
  • Salut. 
  • Transports. 
  • Altres. 

Per al càlcul dels rendiments del treball s'atindran a les següents regles: 

  • El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte d'altri s'obtindrà deduint dels ingressos bruts de la unitat familiar l'import a què pugen les cotitzacions satisfetes a la seguretat social, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, i les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars. 
  • L'estimació dels rendiments per compte propi i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals es realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients. 
  • A l'efecte de determinar la quantia que pot donar dret al reconeixement d'una prestació s'actuarà de la següent manera: A) els ingressos dels fills i filles menors de 25 anys i ascendents que convisquin en el domicili familiar tindran una deducció del 50 % del còmput general quan procedeixi del seu treball personal; B) Per cada fill o filla amb discapacitat (física o psíquica), la persona sol·licitant de l'ajuda es deduirà el 25 % del SMI anual vigent. 

En aquests casos i a l'efecte de corregir desajusts, podran aplicar-se criteris de rendibilitat real i no únicament de caràcter tributari. 

3. Les peticions socials s'han de completar amb una valoració social per part del personal professional dels serveis socials bàsics municipals. Es tindrà en compte: 

  • Família monoparental formada per pare o mare sola amb infants, sempre que aquests convisquin amb aquell o aquella i en depenguin econòmicament de forma exclusiva. En el cas que el tutor o tutora monoparental tingui una parella de convivència estable, es tindran en compte els ingressos de tota la unitat de convivència. 
  • Càrregues familiars: famílies amb persones dependents a càrrec i dones vídues amb càrrega o sense. 
  • Persones soles sense suport familiar o veïnal. 
  • Nuclis familiars amb causes sobrevingudes (en tràmits de separació i/o divorci en l'any en curs, mort d'algun progenitor, sinistres de la llar, entre altres). 
  • Problemes de salut (discapacitat i/o dependència reconeguda, problemes de salut que dificultin el normal desenvolupament de les activitats bàsiques de la vida quotidiana). 
  • Situació social de risc dels menors i joves. 
  • Joves en procés d'emancipació procedents de residències tutelades. 
  • Situacions que suposen un risc per a la integritat de les persones (dones que pateixen violència de gènere, maltractaments a persones majors). 
  • Dificultats d'habitatge (deficiències estructurals, amuntegament, manca de subministraments elèctric i d'aigua, entre d'altres). 
  • Pronòstic: implicació, motivació cap al canvi... 

Article 30. Proposta de resolució 

1. Els expedients de les prestacions econòmiques d'urgència social els resoldrà l'Ajuntament de Llucmajor, a la vista de l'informe-proposta formulat pel cap o la cap de negociat de l'àrea de Serveis Socials. 

2. L'informe-proposta com a mínim s'ha de pronunciar sobre els aspectes següents:  

a. Si la persona usuària i la seva unitat de convivència compleixen els requisits per ser beneficiàries de la prestació econòmica d'urgència social sol·licitada, o si, contràriament, es proposa la denegació motivada de la sol·licitud.  

b. En cas de ser favorable, haurà de determinar (com a mínim) el concepte, la quantia proposada i les seves condicions de pagament.  

Article 31. Resolució 

1. Una vegada elaborat l'informe-proposta, se sotmetrà a fiscalització de la Intervenció de Fons i s'elevarà a l'aprovació de la Batlia o de l'òrgan en el qual eventualment hagi delegat la competència, perquè es dicti la resolució corresponent. 

2. La quantia i finalitat dels ajuts concedits seran les que determini la resolució. En la resolució s'indicaran també les obligacions o els compromisos de les persones beneficiàries, es farà indicació dels recursos que es puguin interposar en contra i s'indicaran, així mateix, les condicions per fer efectiu el cobrament de l'ajut. Si en el termini d'un mes no s'han complert les condicions establertes es revocarà l'ajuda. 

3. La resolució adoptada es notificarà electrònicament a la persona sol·licitant en els casos que sigui possible, i subsidiàriament amb notificació postal en el domicili que figuri en la sol·licitud de la prestació econòmica d'urgència social. Contra aquesta resolució es podran interposar els recursos administratius i jurisdiccionals previstos en la normativa corresponent. 

4. La resolució passarà a Tresoreria a través del circuit de la plataforma de tramitació electrònica del procediment administratiu, perquè es faci efectiu el pagament de la quantia concedida d'acord amb les condicions que s'estableixin.  

5. El pagament de l'ajut bàsic l'efectuarà la Tresoreria municipal mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona titular o mitjançant mecanismes alternatius (targeta bancària o altres com transferència a entitat col·laboradora), amb el compromís de destinar-ne l'import al pagament dels conceptes que en motivaren la sol·licitud. 

6. El pagament efectiu dels ajuts econòmics bàsics ha de tenir caràcter prioritari en l'execució de despeses de l'administració gestora i no es pot dilatar en el temps. 

7. L'ajut pot tenir caràcter periòdic, però no pot superar els dotze mesos. No obstant l'anterior, les ajudes bàsiques estan acotades temporalment per la seva naturalesa. 

Article 32. Denegació de la prestació 

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en què, a pesar de complir amb els requisits establerts en els articles 11 i 22 d'aquest Reglament, hi pugui concórrer alguna de les circumstàncies següents: 

  1.  La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió. 
  2.  Que la persona sol·licitant no resideixi efectivament en el municipi de Llucmajor. 
  3.  Dificultar la tasca tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda. 
  4.  Que existeixi una persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant. 
  5.  Que la prestació econòmica sol·licitada no sigui adequada o suficient per a la resolució de la problemàtica plantejada. 
  6.  Que no existeixi crèdit suficient per a l'atenció de la sol·licitud. 
  7.  Que en el termini dels dotze mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingida o revocada qualsevol altra prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió. 
  8.  El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per la persona sol·licitant i/o el seu nucli de convivència. 
  9.  Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats ella mateixa o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet. 
  10.  Que l'atenció de la persona sol·licitant, quant a la naturalesa de la prestació o per raó de residència, correspongui a una altra administració pública. 
  11.  No es podrà concedir cap prestació econòmica d'urgència social bàsica fins que no es justifiquin adequadament les prestacions econòmiques concedides prèviament. 
  12.  Qualsevol altre motiu que, atenent les circumstàncies i amb la valoració prèvia del Departament de Serveis Socials, n'aconselli la denegació de forma motivada. 

 

SECCIÓ 3a AJUDES D'INTERVENCIÓ SOCIAL IMMEDIATA

Article 33: Situacions d'intervenció social immediata 

1. La declaració i l'acotació de situació d'intervenció social immediata la realitzarà el Consell de Govern de les Illes Balears a proposta de la conselleria competent en matèria de Serveis Socials. 

2. En el cas que la declaració de situació d'intervenció social immediata inclogui el municipi de Llucmajor, el Departament de Serveis Socials treballarà en l'aplicació d'aquesta mena d'ajudes sota la coordinació de la conselleria competent en matèria de serveis socials. 

Article 34. Règim de les ajudes d'intervenció social immediata 

1. D'acord amb el que estableix el Decret llei 7/2022, el Consell de Govern de les Illes Balears regularà el procediment per delimitar la prestació a cadascuna de les persones i/o unitats de convivència afectades i la regulació específica per a cadascuna de les situacions d'intervenció social immediata. 

2. El finançament d'aquestes ajudes és a càrrec dels pressupost de Serveis Socials del Govern de les Illes Balears, sense perjudici que hi puguin participar altres administracions públiques. 

3. La selecció de les persones beneficiàries, el procediment d'accés a la prestació i els requeriments documentals han de definir-se en cadascun dels acords del Consell de Govern en què es declari la situació d'intervenció social immediata. 

 

Capítol IV Prestacions econòmiques de suport familiar i als processos d'inserció social 

Article 35. Definició i objecte 

1. Són ajudes destinades a facilitar processos de canvis i millores en la situació social en la qual es troba la persona o família perceptora. 

2. Tenen per objecte atendre necessitats vinculades al manteniment de les unitats familiars i als processos individuals d'inserció i socialització d'algun membre de la unitat familiar. 

Article 36. Accés a la prestació 

1. Mitjançant decret de batlia o acord de Junta de Govern en cas d'eventual delegació es fixaran les condicions per les quals es regiran les prestacions econòmiques impulsades per l'Ajuntament de Llucmajor amb el següent contingut mínim: 

  1.  Tramitació de la prestació. 
  2.  Òrgan instructor. 
  3.  Dotació econòmica i partida pressupostària. 
  4.  Població a la qual va dirigida. 
  5.  Condicions d'accés. 
  6.  Quantia de la prestació individual i/o familiar. 
  7.  Obligacions de les persones beneficiàries, incloent-hi la de reintegrar l'import de la prestació en cas d'incompliment. 

2. L'accés a la prestació ha de definir-se tenint en compte la limitació temporal d'atorgament, el territori al qual va dirigida, la tipologia de situació a la qual vol atendre, l'edat i el gènere de les persones beneficiàries, així com les condicions que han d'acceptar les persones demandants per poder ser-ne beneficiàries. 

3. L'accés serà a través de la Xarxa Pública de Serveis Socials. 

4. En podrà ser beneficiària qualsevol persona amb expedient obert al Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Llucmajor. 

 

Capítol IV Justificació i seguiment 

Article 37. Justificació de la despesa 

La justificació de la despesa s'ha d'acreditar amb les factures dels pagaments i despeses realitzats, les quals han de complir els requisits reglamentàriament establerts, o mitjançant altres documents, de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa. 

Sens perjudici del que disposa el paràgraf anterior i davant de determinades situacions extremes que hauran de quedar perfectament definides i motivades en el corresponent expedient mitjançant informe motivat, a la persona perceptora de l'ajuda no se li requerirà la justificació de la despesa pels mitjans determinats amb caràcter general esmentat sinó mitjançant qualsevol altre mitjà admissible en dret amb caràcter previ a la concessió, i serà possible realitzar-la mitjançant l'informe corresponent del Departament de Serveis Socials. 

La justificació s'ha d'efectuar en el termini màxim d'un mes següent a la data de concessió. Si no existeix tal justificació dins del termini establert s'iniciaran els tràmits necessaris per tal que es reintegri la quantitat rebuda. Així mateix, la manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajuda rebuda pot ser motiu de denegació d'una altra ajuda posterior.

Article 38. Seguiment 

El Departament de Serveis Socials efectuarà el seguiment que correspongui i comprovarà l'adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques previstes en aquest reglament i de la seva efectiva justificació, i incorporarà a l'expedient els justificants, les acreditacions, les factures i anàlegs que permetin justificar la prestació. D'aquest seguiment i comprovació se'n realitzarà el corresponent informe, que serà incorporat a l'expedient de la persona o unitat de convivència destinatària de l'ajuda. L'esmentat informe s'emetrà en un termini màxim d'un mes següent a la presentació de la justificació. 

 

Capítol V Termini de les prestacions i incompatibilitat 

Article 39. Suspensió de la prestació 

Serà procedent la suspensió de les prestacions econòmiques, mitjançant una resolució de Batlia o de l'òrgan en qui eventualment hagi delegat la competència, i sempre amb l'audiència prèvia de la persona interessada, per alguna de les causes descrites en la tipologia d'infraccions i sancions corresponents de la LSSIB, del Decret llei 7/2022 i de la resta de normativa aplicable. 

Article 40. Modificació 

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l'ajut, es podrà modificar la finalitat de la prestació a proposta del mateix interessat o d'ofici, amb l'informe tècnic previ del Departament de Serveis Socials. En les modificacions d'ofici es donarà audiència, en tot cas, a la persona interessada. 

Així mateix, l'Ajuntament tindrà el dret de revisió de les quanties concedides sempre que es produeixi un canvi en la situació socioeconòmica de les persones beneficiàries de la prestació. 

Article 41. Desistiment i renúncia 

1. La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud en qualsevol moment anterior a la resolució sobre la concessió o denegació de la prestació. A aquest efecte, serà suficient que en quedi constància en l'expedient, ja sigui mitjançant la presentació d'una instància en què es manifesti la voluntat de desistir de la prestació o per compareixença davant el personal responsable de la seva tramitació. Igualment, es tindrà per desistida de la seva sol·licitud aquella persona que dins el termini concedit a l'efecte no esmeni els defectes detectats o no aporti aquella documentació que eventualment li hagi estat requerida. 

2. La persona sol·licitant podrà renunciar a la prestació que li hagi estat concedida mitjançant la presentació d'una instància adreçada a l'Ajuntament. A aquest efecte, es dictarà una resolució en què s'expressi la circumstància que hi concorre, els fets produïts i la normativa aplicable.  

Article 42. Extinció de la prestació 

Escaurà l'extinció de les prestacions, mitjançant resolució de la Batlia i amb audiència prèvia a la persona interessada, per alguna de les següents causes: 

  1.  Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica. 
  2.  Per mort de la persona beneficiària. Quan l'ajuda s'hagi concedit a un nucli familiar, el treballador o treballadora social de referència del Departament de Serveis Socials valorarà si és pertinent o no la seva continuïtat. 
  3.  Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació econòmica. 
  4.  Per manteniment d'una situació de suspensió per un període continuat superior a tres mesos. 

Article 43. Revocació 

1. Escaurà la revocació de les prestacions, mitjançant resolució de la Batlia i amb audiència prèvia a la persona interessada, per alguna de les següents causes: 

  1.  En cas d'incompliment dels requisits per part de la persona de signe subjectiu (compliment del pla de treball individualitzat i escolarització dels infants). Serà el Departament de Serveis Socials qui determinarà en un informe la valoració sobre el compliment o l'eventual incompliment d'aquests punts. 
  2.  Quan la persona beneficiària incompleixi totes o algunes de les obligacions adquirides amb l'acceptació de l'ajut. 
  3.  Quan es falsegi, oculti o es mostri obstrucció a les actuacions de comprovació duites a terme per part del personal municipal de Serveis Socials i Serveis Econòmics, tot i reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió. 
  4.  Que hagi transcorregut el termini de tres mesos des de l'atorgament de l'ajut, sense que l'ingrés hagi pogut fer-se efectiu per causes imputables a la part interessada. 
  5.  La utilització de l'ajuda per a una finalitat diferent a aquella per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de l'ajuda i del seu immediat reintegrament, amb el requeriment previ de l'òrgan competent, el qual, si no és atès, promourà l'acció executiva que correspongui, sens perjudici de les actuacions civils, penals o d'altre ordre que en cada cas escaigui. 
  6.  Per la desaparició de totes o algunes de les circumstàncies que van donar lloc a la seva concessió. 
  7.  Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l'ajuda. 
  8.  Perquè la persona sigui beneficiària simultàniament d'una altra prestació amb la mateixa finalitat i en la qual concorrin causes d'incompatibilitat, és a dir, que tingui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada a l'Ajuntament. 
  9.  La reiteració de les causes que motivaren la suspensió temporal de la prestació, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat corresponent d'aquest reglament. 
  10.  Altres causes de caràcter greu imputables al beneficiari no previstes en els apartats anteriors. 

2. La revocació de l'ajuda donarà lloc a la tramitació, si s'escau, del corresponent expedient de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes per part de la persona beneficiària i en els supòsits previstos en què sigui pertinent la tramitació d'un expedient sancionador, si escau. 

Article 44. Reintegrament 

1. Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i, si escau, l'exigència de l'interès de demora corresponent des de la data d'abonament de la prestació econòmica d'urgència social fins a la data que s'acordi la procedència del reintegrament quan es produeixi alguna de les causes que estableixen els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions (LGS).  

L'obligació de reintegrament també serà aplicable en el cas que la persona beneficiària hagi percebut indegudament o en una quantia indeguda la prestació econòmica municipal. 

2. El procediment de reintegrament s'iniciarà d'ofici, i es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la Llei 39/2015, així com l'article 42 de la LGS. 

3. L'òrgan competent per adoptar la resolució de reintegrament total o parcial dels imports percebuts serà el mateix que va concedir la prestació econòmica. 

4. La resolució per la qual es determini l'obligació del reintegrament de la prestació serà motivada, amb indicació expressa de la causa que origina el deure de reintegrament, la quantia que s'ha de reintegrar i el termini voluntari per al seu ingrés, amb l'advertència que, si no s'efectua el reintegrament en el termini concedit, es procedirà a la seva execució forçosa. 

5. L'obligació de reintegrament serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles. 

Article 45. Règim de compatibilitat 

Amb caràcter general, les ajudes previstes en aquest reglament no són incompatibles amb qualsevol altra de les concedides per altres administracions. En tot cas, tenen el caràcter de complementari d'aquestes. 

 

Capítol VI Règim sancionador

Article 46. Règim sancionador 

Serà d'aplicació a les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques el règim de sancions previst en el Títol IX de la LSSIB i la LRJSP, així com en la LGS i en el seu Reglament de desplegament, i altra normativa aplicable a cada moment. 

Disposició addicional primera. Règim fiscal i dret supletori 

1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest Reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament. 

2. Tot allò no previst en aquest Reglament es regirà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local vigent a cada moment, 

​​​​​​​Disposició addicional segona. Protecció de dades de caràcter personal 

1. Es garantirà en tot moment la seguretat de l'entorn tancat de comunicacions i la protecció de dades que es transmetin entre les diferents administracions públiques. 

2. Tots els documents utilitzats en el procediment de concessió o denegació de les prestacions econòmiques d'urgència es guardaran per mitjans electrònics, excepte quan no sigui possible. 

3. Amb l'obertura de l'expedient, la persona beneficiària dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal fi. 

4. L'Ajuntament de Llucmajor garantirà la seguretat i confidencialitat de les dades de caràcter personal de les persones beneficiàries i el seu nucli de convivència, en relació amb les peticions, concessions i denegacions de les prestacions econòmiques d'urgència social, així com el seu processament adequat d'acord amb el Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, conegut com a Reglament general de protecció de dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i tota la normativa que hi resulti aplicable.  

Disposició derogatòria 

Queda derogat expressament el Reglament municipal de prestacions econòmiques de serveis socials publicat en el BOIB núm. 37 de 14 de març de 2006. 

Disposició final primera 

La Batlia queda facultada per dictar les disposicions internes que siguin necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'aquesta norma. 

Disposició final segona. Entrada en vigor 

Aquest Reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la corporació, entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

 

Llucmajor, 13 de juny de 2023

El batle Eric Jareño Cifuentes