Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 369709
Ordre 20/2023 de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 26 de maig de 2023 per la qual s’estableixen les bases que han de regir les convocatòries per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea de la Direcció General de Relacions Exteriors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, constitueixen la normativa estatal bàsica en matèria de subvencions i estableixen el règim jurídic general de les subvencions atorgades per les administracions públiques.

En l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers, en ús de la seva potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions en l'àmbit sectorial de cada conselleria.

L'apartat 1 de l'article 101 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma, sens perjudici de les competències de l'Estat sobre relacions internacionals, impulsa la projecció de les Illes Balears a l'exterior i promou els seus interessos en aquest àmbit.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2021), modificat pels decrets de la presidenta 25/2021, de 8 de març; 1/2022, de 27 de juliol, i 5/2022, de 19 de desembre, en la lletra d) de l'apartat 3 de l'article 2 disposa que corresponen a la Direcció General de Relacions Exteriors les competències en matèria de projecció exterior dels interessos autonòmics; participació en la política internacional de l'Estat; relacions amb la Unió Europea; oficines de representació, i interlocució amb els consolats radicats a les Illes Balears, amb la participació de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local.

És voluntat de la Direcció General de Relacions Exteriors facilitar als titulats universitaris la realització de pràctiques professionals que els permetin adquirir coneixements teòrics i pràctics per accedir al mercat laboral, per la qual cosa és necessària l'aprovació d'unes bases reguladores que regeixin les convocatòries per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, aquesta Ordre respon al principi de necessitat, atès que, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general dirigides al foment de la formació en entorns internacionals, i aquesta Ordre és l'instrument més adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada, i garanteix el principi de seguretat jurídica dels destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix el principi de transparència, atès que s'ha efectuat el tràmit d'informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada també és conforme al principi d'eficiència, atès que no imposa càrregues administratives significatives.

També s'atenen els principis de qualitat i simplificació que disposa l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

D'acord amb l'apartat 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, s'estableix l'obligació dels destinataris de la norma de relacionar-se amb les administracions a través de mitjans electrònics, atès que, tenint en compte la capacitat tècnica i el perfil dels destinataris dels ajuts, així com les tasques que hauran de desenvolupar els beneficiaris de les beques, es considera acreditat que tenen accés als mitjans electrònics necessaris.

Per això, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, en relació amb l'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions, dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte

1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases que han de regir la concessió de beques de formació en matèria d'acció exterior i Unió Europea per a la realització de pràctiques professionals que permetin a les persones beneficiàries adquirir coneixements teòrics i pràctics per accedir al mercat laboral.

2. Les beques regulades en aquestes bases s'atorgaran en règim de concurrència competitiva i sota els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència.

3. L'atorgament de la beca no dona lloc a cap vinculació laboral o funcionarial amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. La beca és incompatible amb qualsevol altra beca atorgada per al mateix període i amb qualsevol activitat laboral o remunerada, com també amb la percepció de la prestació d'atur, en el moment d'acceptació de la beca.

Article 2 Modalitats

Les modalitats de les beques seran les que estableixi la convocatòria corresponent.

Es podran convocar beques de seguiment general d'acció exterior i Unió Europea o beques en matèries sectorials concretes que siguin d'interès per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 3 Quantia

1. El nombre de les beques per concedir i la dotació econòmica es determinaran en la convocatòria corresponent, d'acord amb la disponibilitat pressupostària.

2. Durant el període d'estada a Brussel·les, la beca pot incloure:

a) Una pòlissa d'assegurança d'accidents d'abast internacional.

b) Despeses de desplaçament fins a l'import establert en la convocatòria per sufragar el transport en concepte d'anada i tornada a Brussel·les.

Article 4 Requisits dels beneficiaris

Poden optar a la concessió d'una beca del Programa de Formació les persones que compleixin els requisits següents en el moment en què acabi el termini de presentació de sol·licituds:

a) Ser major d'edat i tenir com a màxim 30 anys.

b) Tenir la nacionalitat d'un dels estats membres de la Unió Europea.

c) Estar en possessió del títol acadèmic exigit (llicenciatura o grau universitari) o en condicions d'obtenir-lo en la data en què acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

d) Tenir coneixements de llengua catalana de nivell B2, segons el Marc europeu comú de referència per a les llengües (MCER), acreditats amb títol oficial.

e) Tenir coneixements de llengua anglesa de nivell B2, acreditats amb títol oficial (MECR).

f) Tenir residència efectiva a un municipi de les Illes Balears d'un mínim de sis mesos anteriors a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds, acreditada mitjançant certificat d'empadronament.

g) Tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del Programa de Formació.

h) No haver gaudit anteriorment d'una beca en matèria de formació en Unió Europea i acció exterior atorgada per l'Administració de la Comunitat Autònoma o per qualsevol ens integrant del seu sector públic instrumental.

i) No estar incurs en cap de les prohibicions per ser beneficiari d'una subvenció, en virtut de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i, en concret, pel que fa a estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, així com estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

Article 5 Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.

2. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que hi poden interposar les persones interessades.

3. L'acte de la convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. La convocatòria ha d'indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de subvenció (amb possibilitat de finançament de la Unió Europea o de l'Administració de l'Estat), amb indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals.

Article 6 Òrgans competents

1. La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de subvencions a què es refereixen l'article 5 d'aquesta Ordre i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, i per dictar la resolució de concessió o denegació de subvencions o, si escau, d'inadmissió o desistiment de la sol·licitud, com també d'acceptació de la renúncia, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 17 i 19 d'aquesta Ordre, així com per a la imposició de sancions i altres funcions de control.

2. El director general de Relacions Exteriors és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 7, 8 i 20 d'aquesta Ordre.

Article 7 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si algun dels subjectes esmentats presenta la sol·licitud presencialment, s'entendrà que aquesta presentació és defectuosa, i l'òrgan instructor requerirà a la persona interessada que aporti la sol·licitud de forma electrònica, amb la indicació que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit de la seva petició, amb la resolució prèvia.

2. El termini per presentar sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les beques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Si la convocatòria preveu diferents modalitats de beques i la persona interessada vol sol·licitar més d'una modalitat, n'haurà d'indicar l'ordre de preferència en la sol·licitud.

4. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria, la documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a) En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquest article, una còpia del document d'identitat (DNI o NIE) i del certificat d'empadronament de la persona sol·licitant.

b) Un currículum en format Europass, amb foto de mida carnet en color.

c) L'acreditació de la llicenciatura o els estudis de grau mitjançant títol oficial o acreditació del pagament de les taxes d'expedició de títols. En el cas de títols estrangers, s'ha de presentar una còpia de l'homologació o validació del títol per part de l'administració educativa espanyola.

d) Una còpia dels certificats que acreditin els coneixements de llengües a què es refereixen les lletres d) i e) de l'article 4 d'aquesta Ordre.

e) La relació i autobaremació de mèrits puntuables de la persona sol·licitant, que ha de figurar com a annex de la resolució de convocatòria corresponent, amb còpies dels mèrits al·legats i indicats en l'annex esmentat.

f) En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquest article, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries.

g) En el cas que la persona interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades o un document bancari que acrediti la titularitat del compte, d'acord amb el model normalitzat.

h) En el cas que la persona sol·licitant sigui víctima de violència masclista, podrà aportar qualsevol dels mitjans de prova qualificats per identificar les situacions de violència masclista a què es refereix l'apartat 1 de l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Una o més declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que consti en cada convocatòria, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

 

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 12 d'aquesta Ordre, com també les que estableixi la convocatòria corresponent.

2a. De no incórrer en cap causa d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De la no concurrència de cap de les prohibicions que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, ni de cap de les circumstàncies que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, així com de la no concurrència de la resta de prohibicions que pugui establir la normativa aplicable.

4a. De tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del Programa de Formació.

Els documents presentats en llengua distinta del català, el castellà, l'anglès o el francès han de ser objecte de traducció oficial.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona interessada, de les prescripcions que contenen el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, i suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Agència Tributària de les Illes Balears, així com l'autorització per obtenir de manera directa l'acreditació de la identitat i, si escau, l'acreditació de les dades d'empadronament.

L'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de manera directa l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària ha de ser expressa.

6. L'òrgan instructor, directament o a través de Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, ha de comprovar d'ofici que la persona interessada està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

7. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa a l'aportació d'informació o documentació per part de les persones interessades.

Article 8 Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució.

2. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim d'un mes, la persona titular de la Direcció General de Relacions Exteriors ha d'aprovar la llista provisional de persones candidates admeses i excloses, amb indicació de les causes d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web a la qual es refereix l'apartat 2 de l'article 20 d'aquesta Ordre.

Les persones candidates disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de l'anunci, per poder esmenar el defecte que hagi donat lloc a la seva exclusió i, si no ho fan en el termini assenyalat a l'efecte, se'ls aplicarà el règim previst en el segon paràgraf de l'apartat 1 de l'article 7 d'aquesta Ordre.

3. L'estimació o desestimació de les sol·licituds d'esmena s'entendrà implícita en la llista definitiva de les persones candidates admeses i excloses, amb indicació de la causa d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web i que s'ha de trametre a la Comissió Avaluadora juntament amb la sol·licitud d'informe d'avaluació dels mèrits presentats amb les sol·licituds de les persones admeses.

4. La comissió avaluadora a què es refereix l'article 9 d'aquesta Ordre ha d'avaluar els mèrits acreditats documentalment de les persones admeses i ha de publicar a la pàgina web la llista provisional de les puntuacions obtingudes per les persones candidates.

 

Contra aquestes puntuacions es poden presentar reclamacions en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de l'anunci.

Una vegada s'hagin resolt les reclamacions, la Comissió ha de publicar la llista definitiva de les puntuacions obtingudes en la primera fase per cada persona candidata.

5. Les persones amb la puntuació més alta en la fase de mèrits, segons el que determini la convocatòria, han de ser convocades a la fase d'entrevista per part de la Comissió Avaluadora, per correu electrònic o telèfon, amb indicació del lloc, el dia i l'hora estimada en què es durà a terme l'entrevista.

6. Una vegada finalitzades les dues fases de selecció, la Comissió Avaluadora ha d'emetre un informe amb la puntuació total obtinguda per cada persona candidata i l'ha de trametre a l'òrgan instructor.

7. L'òrgan instructor del procediment, en qualsevol moment anterior a la proposta de resolució, pot requerir a la persona interessada que aporti les dades, els documents o els aclariments que siguin adients per a la tramitació del procediment, i en cas que no ho faci en el termini assenyalat a l'efecte, perdrà el seu dret al tràmit i es podrà continuar el procediment.

8. L'òrgan instructor ha de dictar una proposta que ha de contenir la llista de les persones sol·licitants proposades com a beneficiàries de les beques i de les que integren la llista de reserva, degudament prioritzada.

La proposta de resolució de concessió de les beques s'ha de publicar a la pàgina web a què fa referència l'apartat 2 de l'article 20 i s'ha de notificar a les persones interessades per mitjans electrònics a la seva carpeta ciutadana.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

9. La persona proposada com a beneficiària de la beca haurà de comunicar a la Direcció General de Relacions Exteriors l'acceptació o desestimació per escrit de la proposta en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 11.a) del Text refós de la Llei de subvencions.

En cas que alguna de les persones proposades com a beneficiàries no accepti la beca o desisteixi expressament de la sol·licitud, es pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona sol·licitant següent en la llista de reserva que pertoqui per ordre de puntuació.

La manca de presentació del document d'acceptació comporta el desistiment de la sol·licitud.

Article 9

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'avaluar els mèrits presentats juntament amb les sol·licituds de les persones admeses d'acord amb els criteris de selecció establerts en l'article 10 d'aquesta Ordre, com també d'elevar a l'òrgan instructor l'informe amb el resultat de l'avaluació i la puntuació total obtinguda per les persones candidates.

2. La composició de la Comissió Avaluadora serà la que determini la convocatòria i pot ser assessorada pel personal tècnic que sigui necessari, que assistirà a les sessions amb veu però sense vot. En la composició s'intentarà garantir la presència equilibrada de dones i homes, llevat que existeixin raons fonamentades i objectives degudament motivades que ho impedeixin.

Article 10

Criteris de selecció

1. La Comissió Avaluadora ha d'avaluar les sol·licituds admeses en dues fases, d'acord amb els criteris següents:

1.1. La primera fase correspon a l'avaluació de mèrits presentats, a la qual corresponen 5 punts com a màxim:

Concepte

 

Puntuació

Titulació

Segona llicenciatura o títol de grau

1

Postgrau

(màster o doctorat)

Doctorat o màster en la matèria que determini la convocatòria

1

Català

Nivell C1

Nivell C2

0,50

0,75

Idiomes

Nivell C1:

Francès o anglès

Altres idiomes oficials de la Unió Europea

 

Nivell C2:

Francès o anglès

 

Altres idiomes oficials de la Unió Europea

 

0,50

0,25

 

 

0,75

0,50

Només es valorarà el nivell més alt de coneixements de llengua catalana i de llengües estrangeres.

No es tindran en compte els mèrits obtinguts amb posterioritat a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds ni els mèrits al·legats que no s'hagin acreditat amb la sol·licitud sense que hi hagi requeriment d'esmena en aquest punt.

1.2. La segona fase consisteix en una entrevista personal, a la qual corresponen un màxim de 5 punts.

L'entrevista personal amb la Comissió Avaluadora es farà en la modalitat d'entrevista presencial a la seu de la Direcció General de Relacions Exteriors a Palma. Si la persona interessada ho demana i ho justifica, l'entrevista es pot fer, excepcionalment, per videoconferència.

L'entrevista consisteix en preguntes relatives a la realitat institucional, social i cultural de les Illes Balears i de la Unió Europa, i tot el que es determini en la convocatòria corresponent segons les modalitats de beques que es convoquin. Les preguntes s'han de formular en els diferents idiomes exigits i, eventualment, en els acreditats pels mateixos candidats, amb la finalitat de comprovar-ne l'habilitat oral.

2. Si la suma del punts obtinguts en la primera i la segona fase dona lloc a supòsits d'empat, s'ha de resoldre d'acord amb la puntuació més alta atorgada en la fase de mèrits. Si persisteix l'empat, tindran preferència les dones sobre els homes i, entre les dones, les víctimes de violència masclista.

3. La Comissió Avaluadora ha de tenir en compte la preferència assenyalada per la persona interessada respecte al tipus de modalitat de la beca demanada en la sol·licitud, si escau, però l'assignació final a qualsevol de les modalitats és potestat exclusiva de la Comissió Avaluadora segons els perfils curriculars de les persones seleccionades i de les puntuacions obtingudes.

Article 11

Resolució i notificació

1. El termini màxim per a la tramitació i la resolució del procediment de concessió de beques és de sis mesos des de la publicació de la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

3. Correspon a l'òrgan instructor la notificació, individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Exteriors, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, segons pertoqui, de conformitat amb el que estableixi la convocatòria i d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. En la resolució de concessió han de figurar, com a mínim, la identificació de la persona beneficiària, l'import de la beca, les condicions i les obligacions que ha de complir la persona beneficiària i el termini d'execució, amb indicació del dia de la incorporació.

5. Les persones que no hagin estat beneficiàries de la beca quedaran en la llista de reserva seguint l'ordre de prelació, i se'ls haurà de notificar la denegació de la beca i la posició en què han quedat en la llista de reserva.

6. En cas que la persona beneficiària renunciï a la subvenció o incompleixi les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona següent en la llista de reserva, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades.

Article 12

Obligacions de les persones beneficiàries de les beques de formació en acció exterior i Unió Europea

1. Les persones beneficiàries han de complir, a més de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en la convocatòria corresponent, les següents:

a) Incorporar-se al Programa de Formació en la data assenyalada en la resolució de concessió.

b) Facilitar la informació que requereixin la Direcció General de Relacions Exteriors i qualsevol altre òrgan de fiscalització de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L'incompliment de les obligacions per part de la persona beneficiària de la beca que sigui constitutiu de conducta tipificada com a infracció, d'acord amb el règim sancionador en matèria de subvencions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Text refós de la Llei de subvencions i la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, comporta, a més del reintegrament de la beca, la incoació del procediment sancionador preceptiu, d'acord amb la legislació esmentada.

3. Els informes, els estudis i la resta de documents que generi la persona beneficiària de la beca quedaran a disposició de la Direcció General de Relacions Exteriors, que serà la titular dels drets de propietat intel·lectual.

Article 13

Obligacions de l'administració concedent

Són obligacions de l'Administració:

a) Abonar l'import de les beques a les persones beneficiàries.

b) Efectuar les retencions a compte de l'IRPF i les cotitzacions de la Seguretat Social, d'acord amb la normativa aplicable.

c) Assignar una persona com a tutor responsable de la formació i el seguiment durant el període de pràctiques.

d) Proporcionar a la persona beneficiària de la beca un programa de formació destinat a l'adquisició d'experiència i coneixements pràctics en acció exterior i Unió Europea.

e) Expedir un certificat d'assistència i d'aprofitament de la beca.

 

Article 14

Pagament

1. El lliurament de l'import de les beques anirà a càrrec de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors

2. Durant el període d'estada a Brussel·les, la beca pot incloure una assegurança d'accidents i les despeses de desplaçament fins a l'import establert per la convocatòria per sufragar el transport en concepte d'anada i tornada a Brussel·les.

La despesa per desplaçament té la consideració de pagament anticipat, s'ha de justificar en el termini d'un mes des de la data en què s'efectuï i s'ha d'acreditar mitjançant factures i altres documents amb valor probatori i eficàcia administrativa.

3. Pel que fa a la resta de l'import de la beca, el pagament es farà de manera fraccionada, mensualment, mitjançant transferència bancària al compte corrent indicat per la persona beneficiària.

4. Aquestes beques estan sotmeses a les retencions fiscals corresponents (IRPF) i a les cotitzacions de la Seguretat Social d'acord amb el que estableixi la normativa vigent corresponent.

Article 15

Període d'execució

1. La convocatòria corresponent ha de determinar la durada del programa formatiu, amb un durada màxima de 18 mesos, sense possibilitat de pròrroga.

2. La convocatòria pot preveure un període de formació a la seu de la Direcció General de Relacions Exteriors de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, i un altre a Brussel·les, a l'Oficina de les Illes Balears a la Unió Europea.

Article 16

Condicions de les beques

1. Els aspectes tècnics i formatius del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea estaran sota la supervisió i la coordinació del Servei d'Informació i Assessorament de la Direcció General de Relacions Exteriors, amb la col·laboració logística i administrativa, si escau, de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior (FIBAE), com a entitat col·laboradora i mitjà propi.

2. Les persones beneficiàries de la beca tindran un seguiment individual i grupal periòdic relatiu al seu desempenyorament en el marc del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea.

3. Les persones beneficiàries de la beca hauran de lliurar un informe resum de les tasques desenvolupades durant la formació pràctica del Programa per tal de justificar la seva feina, amb la periodicitat que determini la convocatòria corresponent.

4. La jornada de formació pràctica és de 35 hores setmanals, de dilluns a divendres, amb horari obligatori de 9.00 h a 14.00 h i l'horari variable que estableixi la convocatòria segons les necessitats d'activitats del Programa de Formació de la Direcció General de Relacions Exteriors a qualsevol de les seus previstes.

5. El període de descans anual és de 22 dies laborables l'any, i el gaudi de dies serà proporcional als mesos de beca realitzats cada any.

Els dies festius són els estipulats per a la ciutat de Palma durant el període en què la beca transcorre a les Illes Balears, i pel calendari de festius de la Representació Permanent d'Espanya a la Unió Europea (REPER) durant el temps en què la beca transcorre a Brussel·les.

Article 17

Renúncies

1. Les persones beneficiàries poden renunciar totalment o parcialment a les beques abans que s'acabi el període d'execució, mitjançant un escrit motivat, amb vint dies hàbils de preavís, adreçat a l'òrgan competent per resoldre la convocatòria, que es pronunciarà mitjançant una resolució. No es podrà acceptar la renúncia en cas que l'òrgan concedent apreciï un incompliment de les obligacions previstes en aquestes bases o en la convocatòria corresponent.

2. En el supòsit que una persona beneficiària renunciï a la beca una vegada començat el període de formació, tindrà dret a percebre la part de l'import proporcional al temps durant el qual n'hagi gaudit. Si l'import abonat és superior al que li correspondria pel temps del període de formació realitzat, haurà de reintegrar l'import sobrant.

3. Quan la renúncia de la persona beneficiària doni lloc a una vacant, es durà a terme una nova proposta d'adjudicació segons l'ordre de puntuació de la llista de reserva. La incorporació en cas de renúncia es farà per al període que resti per arribar a la finalització inicial del Programa de Formació.

4. Les acceptacions de les renúncies i les noves propostes de substitucions s'han de notificar individualment a la persona interessada i publicar, amb efectes informatius, a la pàgina web a la qual es refereix l'apartat 2 de l'article 20 d'aquesta Ordre.

Article 18

Nul·litat de la resolució de concessió

1. La resolució de concessió de la beca serà invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, incloses les previstes en la lletra a) de l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

En aquests supòsits, l'òrgan competent ha de procedir, si escau, a la revisió d'ofici o a la declaració de lesivitat i a la impugnació de l'acte, respectivament, d'acord amb la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.

2. La resolució administrativa o judicial per la qual es declari la nul·litat de la resolució de concessió de la beca implica, si escau, l'obligació de reintegrament de les quantitats abonades en virtut d'aquesta.

Article19

Causes de revocació de la beca

1. Les causes de revocació de la beca són les següents:

a) L'incompliment de les obligacions establertes en les lletres a) i b) de l'apartat 1 de l'article 12 i en l'apartat 3 de l'article 16 d'aquesta Ordre.

b) La incompatibilitat amb altres subvencions o ajuts atorgats per qualsevol administració o entitat privada nacional o internacional.

c) L'exercici de qualsevol activitat laboral o remunerada des de l'acceptació de la beca i durant la durada del programa formatiu.

d) L'atemptat contra els interessos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva bona imatge.

e) La producció de danys en les instal·lacions o el material de feina.

f) La tercera falta injustificada d'assistència o l'incompliment injustificat de la jornada de treball que, acumulat, suposi un mínim de deu hores.

g) L'incompliment de l'activitat que fonamenta la concessió de la beca o de la resta d'obligacions assumides d'acord amb les bases de la convocatòria.

h) Qualsevol altra causa de les previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 24, o en les lletres e) i següents de l'apartat 1 i l'apartat 4 de l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, determinant de la pèrdua total o parcial del dret al cobrament de la beca concedida i, si escau, del reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada.

2. El procediment per acordar la revocació total o parcial de la beca concedida o, si escau, el reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada és, en tot cas, el que preveu l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, en el marc de les disposicions del títol VI de la Llei 39/2015 aplicables als procediments iniciats d'ofici.

Article 20

Publicitat i transparència

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta Ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. Tota la informació relativa a la tramitació del procediment corresponent al Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea es trobarà al tràmit de la Seu Electrònica de la CAIB i també a l'apartat específic amb el mateix nom que s'ubicarà al web de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

Article 21

Protecció de dades

La convocatòria ha de contenir les previsions oportunes en matèria de tractament de dades personals d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (RGPD), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD).

Disposició addicional primera

Referències als càrrecs competents

En cas de modificacions en la denominació de la conselleria o de la direcció general esmentades en aquesta Ordre o en l'adscripció de competències, en virtut de la competència de la presidenta de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 10.d) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, les referències als càrrecs que s'esmenten en aquesta Ordre s'han d'entendre referides als òrgans amb competències en matèria de relacions exteriors o amb la Unió Europea.

Disposició addicional segona

Denominacions

Totes les denominacions de titulars d'òrgans, càrrecs, professions i funcions que apareixen en aquesta Ordre expressades en un gènere concret s'han d'entendre referides al femení o al masculí segons la persona de qui es tracti.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual que s'oposin a aquesta Ordre, la contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de maig de 2023

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sçanchez Grau