Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 325711
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s'estableixen els serveis mínims a la Illa de Mallorca per a la vaga convocada per al dia 18 de maig de 2023, en el sector de transports de persones i mercaderies per carretera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 26 d'abril de 2023 es va rebre la comunicació de vaga per al dia 18 de maig de 2023, en el sector de transports de persones i mercaderies per carretera, per part del Sector Federal del Transport per Carretera de la Confederació General del Treball.

Aquesta vaga afecta tant al sector públic com a privat del transport professional de l'Estat espanyol i comprèn les 24 hores del dia 18 de maig.

2. En data 15 de maig de 2023 s'ha rebut la sol·licitud de la Federació Empresarial Balear de Transports de l'establiment de serveis mínims en el sector del serveis discrecional de persones del 100 per 100 dels trasllats i desplaçaments amb origen o destinació ports o aeroport.

3. En data 15 de maig s'ha rebut l'informe tècnic del Consorci de Transport de Mallorca (CTM) en el que proposa els serveis mínims en el sector del transport públic regular de viatgers en autobús a la Illa de Mallorca del 50% de les expedicions totals diàries, amb les condicions operatives següents:

  • En cadascun dels sentits de la línia, no es poden deixar de prestar de forma consecutiva dues expedicions programades.
  • En cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar de forma obligada la primera i la darrera sortides del dia.
  • En resum, a partir de les dues condicions anteriors: en cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar totes les expedicions senars (primera, tercera, cinquena, setena...), així com la darrera del dia.
  • Excepcionalment per a les 4 línies que cobreixen el servei amb l'Aeroport de Palma, el percentatge del 50% d'obligat compliment correspondrà a les sortides en sentit cap a l'Aeroport (excloent-se dels serveis mínims totes les sortides des de l'Aeroport).

4. Segons les dades que publicades per l'IBESTAT, durant el mes de maig de l'any 2022, l'Aeroport de Palma va tenir un afluència de més de 100.000 passatgers diaris, i els Ports de Palma i Alcúdia de més de 4.000 passatgers diaris.

Durant aquest any s'estan superant les xifres de passatgers de l'any passat.

Fonaments de dret

1. La Comunitat Autònoma té competències sobre els serveis afectats d'acord amb el seu Estatut d'Autonomia i amb les facultats delegades per l'Estat mitjançant Llei orgànica 5/1987.

2. D'acord amb la sentència del Tribunal Constitucional número 33/1981, la referència a la “autoritat governativa” que es conté en l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977 de 4 de març, serà respectivament, l'Estat o la Comunitat Autònoma amb competències en els serveis afectats, des d'aquesta perspectiva global que justifica que la fixació de serveis mínims es faci des de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

3. La consideració com a serveis essencials per a la comunitat balear dels transports discrecionals amb autobús des de o cap als aeroports ha estat expressament reconeguda per la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en la seva sentència 25/01/00, dictada en ocasió de la vaga convocada en el mateix sector per als últims dies de maig de 1999, amb el que s'ha resolt la polèmica existent amb anterioritat sobre si el transport discrecional era susceptible de considerar-se com a servei essencial.

En efecte, el fonament de dret sisè de la citada sentència declara, secundant-se en la sentència del Tribunal Constitucional 26/1981 que en un sentit estricte, l'essencialitat del servei prové del resultat que es pretengui amb l'activitat de què es tracti, és a dir “per la naturalesa dels interessos a la satisfacció dels quals la prestació es redreça”, de manera que “perquè el servei sigui essencial han de ser essencials els béns i interessos satisfets” havent de considerar-se com a tals “els drets fonamentals, les llibertats públiques i els béns constitucionalment protegits” i la Sala afegeix: “així doncs, aplicats els anteriors criteris al cas que ens ocupa no pot negar-se que el transport i la lliure comunicació i circulació entre llocs de residència temporal o vacacional i els establiments portuaris o aeroportuaris, constitueixen un servei essencial per a la comunitat d'usuaris afectats fins al punt que el no poder accedir als ports/aeroports impedeix el trasllat als llocs de residència habitual en contra de la voluntat de tals afectats. Aquesta situació s'agreuja per efecte de la insularitat i el consegüent minvament de mitjans alternatius de transports de tal manera que la dificultat o impossibilitat d'accés a ports/aeroports equival a la dificultat o impossibilitat de sortida de les illes, per la qual cosa un simple transport per carretera complementari d'un viatge turístic combinat se sobredimensiona afectant l'essencial dret a la llibertat de moviments”.

4. La Sentència del Tribunal Superior de Justícia, avançant-se a noves situacions de vaga com de la que ara es tracta, per a una millor atenció del dret a la tutela judicial efectiva de l'article 24 de la Constitució, es va pronunciar sobre el punt d'equilibri entre el legítim dret de vaga dels treballadors i el proporcionat sacrifici de la comunitat afectada, i així, va establir que els serveis mínims haurien de ser quantitativament rellevants, d'entorn del 80%, la qual cosa facilita la labor de l'òrgan executiu competent per a la fixació de serveis mínims d'obligat compliment.

5. El Reial decret llei de 4 de març de 1977 en el seu article 10 segon paràgraf, assenyala: “Quan la vaga es declaris en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat iconcorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per a assegurar el funcionament dels serveis”.

El transport públic regular de viatgers en autobús per carretera es tracta d'un servei considerant com a servei públic essencial destinat a satisfer les necessitats i demandes socials de transport de la col·lectivitat, la qual cosa comporta l'exigència que les condicions de prestació permetin posar a la disposició dels usuaris els mitjans de transport suficients per a resoldre aquestes necessitats de mobilitat i comunicació.

Per tant es considera adequat establir uns serveis mínims del 50% per al transport públic regular de viatgers en autobús per carretera a la illa de Mallorca.

6. Per Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la Presidenta de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es va adscriure a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge l'exercici de les competències en matèria de transports terrestres.

En virtut d'això dict la següent

Resolució

1. Establir com a serveis mínims d'obligat compliment, en l'àmbit d'illa de Mallorca, per part de les empreses de transport públic discrecional de viatgers amb autobús, el 80 per 100 dels desplaçaments de persones amb origen o destinació a l'Aeroport o Ports de Palma i Alcúdia.

2. Establir com a serveis mínims d'obligat compliment, en l'àmbit d'illa de Mallorca, per part de les empreses de transport públic regular de viatgers en autobús el cinquanta per cent de les expedicions totals diàries, amb les condicions operatives següents:

  • En cadascun dels sentits de la línia, no es poden deixar de prestar de forma consecutiva dues expedicions programades.
  • En cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar de forma obligada la primera i la darrera sortides del dia.
  • A partir de les dues condicions anteriors: en cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar totes les expedicions senars (primera, tercera, cinquena, setena...), així com la darrera del dia.
  • Excepcionalment per a les 4 línies que cobreixen el servei amb l'Aeroport de Palma, el percentatge del 50% d'obligat compliment correspondrà a les sortides en sentit cap a l'Aeroport (excloent-se dels serveis mínims totes les sortides des de l'Aeroport).

3. Les empreses directament afectades hauran d'adoptar les mesures necessàries per a poder dur a efecte aquests serveis mínims, d'acord amb la legalitat vigent.

4. El personal que haurà de prestar els serveis abans esmentats serà l'estrictament indispensable per a la seva realització.

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant la Conselleria de Mobilitat i Habitatge i Habitatge en el termini d'un mes des de la recepció de la seva notificació, o la mateixa podrà ser impugnada directament davant la jurisdicció Contenciós-Administrativa, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu comú de les Administracions Públiques.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (16 de maig de 2023)

El conseller de Mobilitat i Habitatge Josep Marí i Ribas