Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 293771
Bases que han de regir la convocatòria de subvenció per al foment de la prevenció, la reutilització, la preparació per a la reutilització, el reciclatge i la millora de la recollida selectiva dels residus, adreçada als ajuntaments de l’illa d’Eivissa per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb l'establert als articles 18 i 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a continuació es fan públiques les bases reguladores de la convocatòria de subvenció per al foment i la promoció de la prevenció, la reutilització i millora de la recollida selectiva, adreçada als ajuntaments de l'illa d'Eivissa, per a l'any 2023, aprovada per acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en data 27 d'abril de 2023, següent:

1. Justificació

L'activitat subvencional és una de les formes més importants de foment que desenvolupen les administracions públiques, ja que les subvencions representen l'eina amb què es canalitza una part important de l'activitat financera del sector públic, amb l'objectiu de donar resposta a demandes socials i econòmiques de persones i entitats públiques o privades, i així es recull a l'exposició de motius de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Tant la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, a l'article 16, com la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, a l'article 22.1.h) atribueixen a les administracions públiques, dins del marc de les seues competències, la funció de foment en la prevenció de la generació residus, la reutilització i reparació, la implantació de la recollida selectiva, la millora de la gestió dels residus i l'impuls i el reforç del mercat de productes procedents de la preparació per a la reutilització i del reciclat.

El Pla director sectorial de prevenció i gestió de residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE), aprovat pel Ple del Consell Insular d'Eivissa en sessió extraordinària i urgent, de dia 22 de juny de 2020, i publicat al BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020, té com a màxima prioritat la prevenció dels residus, seguida de la seua reutilització, la seua preparació per a la reutilització i el seu reciclatge.

Per la seua part el PDSPIGRE a l'article 6.3.d) atribueix al Consell Insular d'Eivissa l'activitat de foment de les activitats públiques i privades de prevenció, reutilització, preparació per a la reutilització i recollida separada de residus a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa.

En els darrers anys s'han portat a terme diversos canvis que suposen una millora important en el model de gestió dels residus d'Eivissa, com és la posada en funcionament de la Planta de Triatge i Tractament de Residus i la implantació de la recollida de la fracció orgànica en la major part dels municipis de l'illa. Ara bé, amb la finalitat d'assolir els objectius fixats per la llei, és necessari dur a terme actuacions específiques per prevenir la quantitat de residus produïts, incrementar el percentatge i la qualitat de la recollida selectiva i disminuir la fracció rebuig dipositada a l'abocador, allargant així el seu temps de vida.

Així, es desprèn des del Departament de Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa la necessitat i la voluntat de fomentar projectes i accions per part dels ajuntaments, enfocats a la prevenció, la reutilització, la preparació per a la reutilització, el reciclatge i la millora de la recollida selectiva de residus de competència municipal generats a l'illa d'Eivissa.

2. Objecte

L'objecte de la convocatòria és el foment de la prevenció, la reutilització, la preparació per a la reutilització, el reciclatge i la millora de la recollida selectiva dels residus domèstics per part dels ajuntaments de l'illa d'Eivissa en totes les seues fases i per a tots els fluxos de residus de competència municipal generats a l'illa, a la fi d'assolir els objectius establerts a la normativa vigent.

3. Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regirà per les disposicions contingudes a les seues bases, i per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant LPAC), per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS en endavant) i el seu Reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (en endavant RLGS), i hi seran d'aplicació el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (TRLS en endavant) i el Reial Decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajuts públics, i la resta de normativa aplicable.

Així mateix, hi és d'aplicació la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

4. Dotació econòmica

4.1. Al pressupost del Consell Insular d'Eivissa aprovat per a l'exercici 2023 així com al Pla estratègic de subvencions, publicat al BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2023 (que té una vigència de tres anys), es preveu una convocatòria de subvenció per al foment de la prevenció, la reutilització, la preparació per a la reutilització, el reciclatge i la millora de la recollida selectiva dels residus adreçada als ajuntaments de l'illa d'Eivissa.

4.2. La quantitat màxima que es destina a la present convocatòria per a l'any 2023 és de dos-cents mil euros (200.000 €) del vigent pressupost del Consell Insular d'Eivissa, dels quals 120.000 € són aportacions per a despesa corrent amb càrrec a l'aplicació pressupostària 1700 46200 i 80.000 € són aportacions per a béns inventariables amb càrrec a l'aplicació pressupostària 1700 76200.

4.3. La quantia màxima total a la qual podrà aspirar cada ajuntament és de 40.000 €, distribuïts en 24.000 € per a despesa corrent i 16.000 € per a béns inventariables.

4.4. Una vegada dictada la resolució definitiva de concessió de les ajudes, la quantitat sobrant, si és el cas, podrà afegir-se a qualsevol altra convocatòria del Departament de Gestió Ambiental.

5. Actuacions subvencionables

5.1. Seran objecte de subvenció les activitats dutes a terme entre el dia 1 de gener de 2023 i la data límit de justificació, ambdós inclosos, i que es corresponguin amb l'objecte de la convocatòria dins de les línies d'actuació descrites en l'apartat següent.

5.2. Actuacions subvencionables:

a. Disseny i elaboració de campanyes per al foment de la prevenció en la generació de residus, la seua correcta separació en origen, possible reutilització i el seu reciclatge.

b. Campanyes informatives i de sensibilització específiques per al foment i la correcta separació de la matèria orgànica.

c. Elaboració de materials informatius i didàctics (vídeos, audiovisuals, etc.).

d. Elaboració d'estudis enfocats a optimitzar la xarxa de contenització i les seues recollides.

e. Elaboració d'estudis per detectar problemàtiques en la recollida selectiva actual i detectar oportunitats de millora.

f. Campanyes de foment del compostatge domèstic, comunitari i/o grans productors.

g. Tasques de manteniment, renovació d'elements i millora de la xarxa de contenització (adquisició de contenidors, reparacions, retolació, neteja...).

h. Tasques de millora en el model de recollida municipal.

i. Accions destinades a promoure sistemes de recollida més eficients de les diferents fraccions (porta a porta o ús de contenidors tancats o intel·ligents).

j. Disseny, planificació i execució de recollides específiques a grans productors.

k. Foment de recollides de residus voluminosos amb l'objectiu de ser introduïts en la cadena de la reutilització i preparació per a la reutilització.

l. Foment de recollides específiques (tèxtils, olis de cuina, etc.).

m. Accions encaminades a afavorir la reducció dels excedents alimentaris.

n. Accions encaminades a la prevenció i la minimització de l'abandonament de residus en la zona costanera a fi de reduir la contaminació marina per plàstics.

o. Altres actuacions relacionades amb l'objecte de la convocatòria.

5.3. Característiques de les actuacions objecte de subvenció.

a. Han d'estar exclusivament centrades en prevenció, reutilització, preparació per a la reutilització, reciclatge i millora de la recollida selectiva dels residus.

b. Han d'estar clarament definides, tant des del punt de vista tècnic com econòmic, han de presentar un pressupost justificat i han de ser perfectament quantificables, avaluables i controlables tant en la fase de valoració com en la de seguiment.

c. Els missatges que es difondran han d'incloure els beneficis ambientals i la forma de realitzar les accions de la prevenció, reutilització, preparació per a la reutilització, reciclatge i millora de la recollida selectiva dels residus.

d. Els elements de difusió i materials que es realitzin en el marc del projecte duran el distintiu del beneficiari de la subvenció i el del Consell Insular d'Eivissa, que es pot consultar a la pàgina web del Consell Insular d'Eivissa www.conselldeivissa.es.

e. Han de ser projectes executats entre l'1 de gener de 2023 i la data de justificació determinada a l'article 15 d'aquestes bases.

f. L'àmbit territorial de les actuacions serà l'illa d'Eivissa.

g. Seran subvencionables el personal aliè, el material i altres despeses necessàries per realitzar les actuacions de prevenció, reutilització, preparació per a la reutilització, reciclatge i millora de la recollida selectiva dels residus, incloses les campanyes de difusió i d'informació del projecte i adquisició de béns inventariables necessaris per a dur a terme el projecte.

h. En queden exclosos els gots, els plats, els coberts i les tasses compostables, els premis i els regals no relacionats amb la prevenció, la reutilització, la preparació per a la reutilització, el reciclatge i la millora de la recollida selectiva dels residus.

i. Les actuacions de neteja d'espais per si soles o que no formin part d'un projecte més ampli de prevenció, reutilització, preparació per a la reutilització, reciclatge i millora de la recollida selectiva dels residus tampoc no estan incloses en l'àmbit de l'ajuda.

j. Les actuacions o els projectes subvencionats, de conformitat amb l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat, hauran de fer efectiva la consecució de la igualtat entre dones i homes.

6. Beneficiaris. Requisits i obligacions

6.1. Beneficiaris

Podran ser beneficiaris d'aquesta subvenció tots els ajuntaments de l'illa d'Eivissa.

6.2. Requisits

Per ser beneficiari de les subvencions, caldrà no incórrer en cap de les prohibicions establertes a l'article 13 de la LGS i a l'article 10 del TRLS, o en altra normativa sectorial que així ho estableixi.

No poden ser beneficiàries de les subvencions les entitats que no es trobin al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries amb la hisenda estatal, amb la seguretat Social i amb el Consell Insular d'Eivissa.

6.3. Obligacions

Les entitats beneficiàries de subvencions hauran de complir les obligacions previstes a l'article 14 de la LGS i a l'article 11 del TRLS, entre les quals hi ha les següents:

a. Comunicar a l'òrgan competent l'acceptació de la proposta de resolució definitiva en els casos i en els termes que, si és el cas, estableixin les bases reguladores de la subvenció. En tot cas, aquesta comunicació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils, des de la notificació de la proposta de resolució definitiva, no es fa constar el contrari.

b. Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

c. Justificar degudament la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i de les condicions, que determinin la concessió de la subvenció.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment, inspecció i control financer que pugui efectuar el Consell Insular d'Eivissa i aportar tota la informació i documentació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

e. Comunicar al Consell Insular d'Eivissa l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

f. Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió, que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, excepte si l'entitat ha autoritzat expressament el Consell a sol·licitar aquesta documentació als òrgans competents.

g. Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona o l'entitat beneficiària en cada cas, així com de tots els estats comptables i registres específics exigits per aquestes bases reguladores, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.

h. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i. Adoptar les mesures de difusió fent constar expressament i de forma visible en qualsevol dels mitjans i materials que s'utilitzin per difondre les activitats subvencionades que aquestes es realitzen amb el finançament del Consell Insular d'Eivissa, en els termes que s'estableixin en aquesta convocatòria.

j. En cas de subvencions a béns inventariables, mantenir el destí dels béns a la finalitat concreta de la subvenció per un període de cinc anys pel que fa a béns inscriptibles en registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

k. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 44 del TRLS.

l. Complir amb els compromisos i les obligacions que estableixin les bases reguladores d'aquesta convocatòria i la legislació aplicable.

Qualsevol de les alteracions tengudes en compte per concedir l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles poden donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

En cas que les entitats beneficiàries incompleixin les obligacions previstes a l'article 14 de la LGS, s'aplicarà el que estableixen els articles 20 i 21 de les bases.

7. Import de les ajudes

La quantitat màxima que es destina a la present convocatòria és de dos-cents mil euros (200.000 €) del vigent pressupost del Consell Insular d'Eivissa, distribuïda en 120.000 € d'aportacions per a despesa corrent amb càrrec a l'aplicació pressupostària 1700 46200 i 80.000 € d'aportacions per a béns inventariables amb càrrec a l'aplicació pressupostària 1700 76200.

La quantia màxima a obtenir per cada ajuntament serà de 40.000 €, dels quals cada entitat podrà disposar de 24.000 € per a despesa corrent i 16.000 € per a material inventariable.

Cada ajuntament pot sol·licitar més d'una ajuda, però en cap cas no podrà rebre més de la quantitat màxima estipulada per a cada entitat, tenint en compte tots els projectes per als quals sol·liciti subvenció.

Els beneficiaris no podran rebre cap ajuda que sigui superior al cost de l'activitat subvencionada.

El pagament de la subvenció concedida quedarà condicionat a la implantació del projecte presentat i aprovat pel qual ha estat concedida.

En cap cas l'ajuda efectivament pagada no podrà ser superior a la quantia degudament justificada; en tal supòsit, la quantitat de l'ajuda es reduirà en la mateixa proporció.

Les subvencions que s'atorguin tenen caràcter ocasional i no generen cap dret a continuïtat en l'assignació de finançament per a exercicis posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

8. Procediment de concessió i compatibilitat

8.1. Procediment de concessió de les ajudes

El procediment de concessió d'aquestes ajudes s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats, eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics, i per concórrer en el sol·licitant els requisits per ser-ne beneficiari, en el marc del que preveu l'article 13 de la LGS.

Aquestes ajudes es tramitaran en règim de concurrència no competitiva, d'acord amb l'article 17.2 del TRLS, i es convoca en la modalitat de procediment selectiu únic.

Pel seu caràcter de concurrència no competitiva i de conformitat amb l'article 55.1 del RLGS, no és fixarà un ordre de prelació entre les entitats presentades, atès que el crèdit consignat en la convocatòria és suficient per atendre a tots els ajuntaments que es poden presentar; així, tant la instrucció com la resolució de concessió serà individualitzada per a cada ajuntament.

8.2. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres entitats públiques o privades.

L'import de les subvencions en cap cas no pot ser d'una quantia tal que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos superi el cost de l'activitat subvencionada.

L'entitat beneficiària ha de comunicar al Consell Insular d'Eivissa l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a l'activitat subvencionada.

9. Sol·licituds. Termini i documentació a presentar

9.1. Forma i lloc de presentació de la sol·licituds

Les sol·licituds de subvenció es formalitzaran mitjançant instància, segons el model normalitzat que figura com a Annex I d'aquesta convocatòria.

Les sol·licituds es dirigiran a la presidència del Consell Insular d'Eivissa, de conformitat amb el previst a l'article 14.2 de la LPAC. Les sol·licituds i la resta de documentació, així com qualsevol altra relació amb el Consell Insular d'Eivissa, es presentaran per mitjans electrònics a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (http://seu.conselldeivissa.es).

La signatura i la presentació de la sol·licitud comporta la plena acceptació d'aquestes bases reguladores i porta implícita l'autorització a l'òrgan gestor per comprovar, d'ofici, totes les dades que hi contenen.

9.2. Termini de presentació de les sol·licituds

S'estableix un termini de presentació de les sol·licituds de quinze dies hàbils a comptar des del dia següent de la publicació de l'extracte de la convocatòria al BOIB.

Les sol·licituds presentades fora del termini establert no s'admetran a tràmit i se'n dictarà la resolució corresponent.

9.3. Documentació a presentar

a) Imprès de sol·licitud de la subvenció (Annex I), degudament emplenat i signat pel representant legal de l'entitat, en el qual s'inclou:

a.1. Declaració responsable signada per la persona sol·licitant de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari/ària de les subvencions públiques recollides en l'article 13 de la LGS i en l'article 10 del TRLS.

a.2. Declaració responsable en què es facin constar totes les subvencions o els ajuts obtenguts o sol·licitats en qualsevol ens públic o privat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantia sol·licitada i/o obtenguda, si escau, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtengut cap.

Les sol·licituds de subvenció hauran d'incloure els conceptes per als quals es concorre a la convocatòria i que, en tot cas, hauran de ser coherents amb l'objecte de la convocatòria, fet que es justificarà adequadament.

Així mateix, s'indicarà l'adreça electrònica a la qual el Consell Insular d'Eivissa enviarà els avisos de les notificacions telemàtiques referents a aquesta subvenció.

b) Si el certificat digital amb el qual es firma la sol·licitud (Annex I) pertany a una persona física sense cap tipus de representació, s'haurà d'aportar el document acreditatiu del poder amb el qual actua, a més del NIF de l'entitat.

c) Declaració responsable d'estar al corrent amb les obligacions tributàries amb la hisenda estatal (AEAT) i amb la Seguretat Social (TGSS) (Annex III i Annex IV).

Les administracions públiques, de conformitat amb l'article 24.6 del RLGS, podran simplificar l'acreditació d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració General de l'Estat (AEAT) i de les obligacions davant la Seguretat Social (TGSS), mitjançant la presentació de declaració responsable (Annex IV). En aquest cas, hauran d'autoritzar el Consell Insular d'Eivissa per comprovar aquestes dades (Annex III).

No obstant això, segons l'article 22.4 de la RLGS, el sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment per a la comprovació de certificats (mitjançant l'Annex III); en aquest cas, no presentarà la declaració responsable i haurà d'aportar els certificats corresponents.

Així mateix, el Consell Insular d'Eivissa comprovarà d'ofici si l'entitat està al corrent de les obligacions econòmiques davant de la mateixa administració.

Els certificats hauran de ser vigents no només en el moment de la concessió de l'ajut, sinó també en el moment anterior al seu pagament.

d) Imprès de transferència bancària, segellat per l'entitat bancària (model normalitzat a l'Annex V). L'entitat sol·licitant ha de figurar necessàriament com a titular del compte bancari en què, en el seu cas, es realitzarà l'ingrés. Aquest imprès no s'haurà de presentar en el cas que s'hagi presentat anteriorment al Consell Insular d'Eivissa i no s'hagi produït cap canvi en les dades aportades amb anterioritat.

e) Memòria tècnica en què s'expliquin les característiques tècniques i econòmiques del projecte, que s'hauran d'ajustar a les dades exigides a l'Annex II.

f) Qualsevol altra documentació que l'entitat sol·licitant consideri convenient.

La signatura i la presentació de la sol·licitud comporta la plena acceptació d'aquestes bases reguladores i porta implícita l'autorització al Consell Insular d'Eivissa per comprovar, d'ofici, totes les dades que hi contenen.

No serà necessari aportar la documentació que ja consti en poder del Consell Insular d'Eivissa sempre que es trobi vigent i no hagin transcorregut més de cinc anys des que es va presentar la documentació; a aquest efecte, el sol·licitant haurà d'indicar la data i l'òrgan davant el qual es va presentar (a la taula de documentació adjunta de l'Annex I).

En el cas d'entitats que presentin més d'un projecte, hauran de presentar una sol·licitud per projecte, amb l'apartat tècnic corresponent per a cada sol·licitud. A partir del segon projecte presentat, les entitats estaran exemptes de presentar la documentació dels apartats b, c, i d d'aquest article 9.3 de les bases, sempre que s'indiqui aquesta circumstància i quedi clar en quina sol·licitud es poden trobar aquestos documents.

Les entitats que ho vulguin podran presentar de manera conjunta la sol·licitud i la justificació de la subvenció, fins a la data límit de presentació de sol·licituds. En aquest cas, hauran de presentar tota la documentació exigida als apartats corresponents de sol·licituds i de justificació, amb excepció de les memòries, que es podran simplificar amb la presentació d'una sola memòria descriptiva amb les orientacions tècniques descrites en l'Annex IX.

Així mateix, les entitats podran presentar la justificació en qualsevol moment, des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds fins a la data límit de justificació.

El Consell Insular d'Eivissa pot requerir, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

10. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució

10.1. El Departament de Gestió Ambiental és el competent per instruir el procediment de tramitació dels expedients de sol·licitud de les ajudes regulades en aquesta convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, apartat 2.a), del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019; BOIB núm. 101, de 4-06-2020; BOIB núm. 153, de 5-09-2020 i BOIB núm. 119, de 2-09-2021).

10.2. Correspon al conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental l'ordenació del procediment, en virtut de l'article primer, apartat i) del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-07-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-07-2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-06-2020, i al BOIB núm. 153, de 5-09-2020) i l'article 72.a) i e) del Reglament orgànic d'aquesta Corporació, de 25 de juny de 2010 (BOIB núm. 136, de 18-09-2010, correcció al BOIB núm. 148, de 14-10-2010, i modificació al BOIB núm. 48, de 16-04-2016).

10.3. Aprovar aquestes bases i la convocatòria correspon al Consell Executiu, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, apartat e), del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-07-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-07-2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-06-2020, i BOIB núm. 153, de 5-09-2020), atès que el seu import total supera els 15.000 euros.

10.4. Aquestes ajudes es concediran i es pagaran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució del conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental, de la qual es donarà compte al Consell Executiu d'aquest Consell d'Eivissa en la propera sessió que se'n celebri.

11. Instrucció dels expedients. Esmena i millora de la sol·licituds

11.1. El Departament de Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment de tramitació de les sol·licituds.

11.2. Esmena i millora de la sol·licituds

Després d'avaluar les sol·licituds, en cas que aquestes no reuneixin els requisits establerts en aquestes bases, es requerirà i es notificarà a les entitats interessades perquè l'esmenin, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la LPAC. Les entitats interessades disposaran de deu dies hàbils per esmenar la seua sol·licitud, comptadors a partir del dia següent de la seua notificació.

En la presentació d'esmenes no s'acceptaran canvis significatius ni conceptes nous en el projecte o en el pressupost, que representin una modificació substancial del projecte, si no responen al que estrictament s'ha sol·licitat en el requeriment.

Si l'entitat interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la complementació requerida, dins del termini establert, el Consell Insular d'Eivissa, considerarà que l'entitat interessada desisteix de la seua petició i dictarà la resolució pertinent.

L'òrgan instructor podrà requerir, en qualsevol moment de la tramitació de l'expedient, els documents complementaris que consideri necessaris, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

11.3. Projectes i actuacions subvencionables i determinació de la quantia

Atès el caràcter de concurrència no competitiva de la present convocatòria i de conformitat amb l'article 60 del RLGS, es prescindeix d'establir criteris de valoració per atorgar les subvencions. En el seu cas, l'òrgan instructor considerarà els projectes i/o les actuacions presentats com a aptes o no aptes. Seran aptes i subvencionables sempre que compleixen amb l'objecte de la subvenció i en cas contrari no seran subvencionables.

El cost total finançable de les actuacions o els projectes que s'hagin valorat com a aptes pot arribar al 100 % de l'import sol·licitat. Tanmateix se'n deduiran aquelles partides que no s'ajustin a les condicions de la convocatòria o que no es considerin necessàries, i es descomptarà, si és el cas, l'import corresponent a altres subvencions o ajuts que puguin quedar inclosos dins del total sol·licitat. L'import finançable en cap cas no podrà superar la quantitat màxima que pot rebre cada entitat.

11.4. Informe tècnic

Els resultats d'aquesta fase es recolliran en un informe tècnic que ha d'emetre l'instructor o instructora per a cada entitat, d'acord amb el que estableix el darrer paràgraf de l'article 24.4 de la LGS.

12. Proposta de resolució provisional i al·legacions. Reformulació de les sol·licituds

12.1. Amb fonament en l'informe tècnic i de conformitat amb l'article 24.4 LGS i amb l'article 16 del TRLS, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, individualitzada per a cada ajuntament, degudament motivada, que expressarà la proposta de concessió de l'ajuda i la seua quantia per a l'entitat beneficiària; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses o per a les quals es proposa la desestimació/denegació, s'indicarà la causa d'exclusió o desestimació/denegació, i s'obrirà un termini de deu dies hàbils, comptador a partir del dia següent de la seua notificació, perquè els interessats formulin les al·legacions que estimin oportunes.

12.2. Reformulació de les sol·licituds

De conformitat amb article 27 de la LGS, en el cas que l'import de la subvenció que es determini en la proposta de resolució provisional sigui inferior a l'import sol·licitat, les entitats interessades podran presentar reformulació del projecte i del pressupost per tal d'adaptar-los a la subvenció que es proposa. En tot cas, s'hauran de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds i en cap cas no poden comportar una modificació substancial del projecte. La subvenció s'atorga sobre el pressupost acceptat i la justificació haurà de ser respecte a aquest pressupost.

13. Proposta de resolució definitiva. Acceptació i renúncia de la subvenció concedida

13.1. Finalitzat el tràmit d'audiència i examinades les al·legacions presentades per les entitats interessades, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva, que es notificarà a les entitats interessades, les quals disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a partir del dia següent de la notificació, per comunicar a l'òrgan gestor de les subvencions l'acceptació de l'ajuda. Tanmateix, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en aquest termini no es fa constar el contrari.

13.2. En el cas que vulgui renunciar a l'ajuda, l'entitat beneficiària ho haurà de comunicar per escrit a l'òrgan gestor de la subvenció, també dins el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del dia següent a la notificació de la proposta de resolució definitiva, i l'òrgan instructor l'ha d'acceptar. Una vegada finalitzat aquest termini, no s'acceptarà cap renúncia.

13.3. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària proposada, davant l'Administració, mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió.

14. Resolució de concessió i notificació

La resolució de concessió de les ajudes, la dictarà el conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental, que és l'òrgan competent per delegació del Consell Executiu, i se n'ha de donar compte a l'òrgan delegant. Igualment, si és el cas, es dictarà resolució de la no-concessió, amb indicació de la causa d'exclusió, desistiment o denegació.

La resolució de concessió, individualitzada per a cada ajuntament, determinarà la quantia concedida i incorporarà, si escau, les condicions i les obligacions que ha de complir el beneficiari.

L'òrgan instructor notificarà la resolució corresponent a cada entitat interessada.

De conformitat amb l'article 25.4 i 25.5 de la LGS, el termini màxim per resoldre el procediment i notificar-lo és de sis mesos comptadors des de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria al BOIB. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, la sol·licitud s'haurà d'entendre desestimada.

15. Justificació de les ajudes

15.1. La justificació del projecte es durà a terme mitjançant el compte justificatiu simplificat (article 30 de la LGS i article 75 del RLGS), que tendrà caràcter de document amb validesa jurídica per justificar la subvenció.

La justificació de la subvenció es farà en una sola vegada. Existeixen dues opcions:

a. Durant el termini de presentació de sol·licituds, conjuntament amb la sol·licitud. En aquest cas es considera que el termini de justificació coincideix amb el termini de presentació de sol·licituds.

b. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i, com a màxim, fins a la data límit de justificació. En aquest cas es considera que el termini de justificació s'inicia a la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

Es consideraran despeses justificables les que siguin efectivament realitzades i pagades entre l'1 de gener de 2023 i fins a la data límit de presentació de la justificació que en cap cas no podrà excedir del 20 de setembre de 2023.

Transcorregut el termini establert de justificació sense que aquesta s'hagi presentat davant l'òrgan competent, aquest requerirà a la persona o l'entitat beneficiària que en el termini improrrogable de quinze dies la presenti. El transcurs d'aquest termini sense que s'hagi presentat la justificació, comporta l'exigència de responsabilitats establertes en la LGS. No obstant això, presentar la justificació en aquest termini addicional no eximirà la persona o l'entitat beneficiària de les sancions que corresponguin.

15.2. Subcontractació

Les entitats beneficiàries podran subcontractar amb tercers, totalment (fins al 100 %), o parcialment, les activitats objecte d'aquestes ajudes, sempre que es compleixin les prescripcions contengudes a l'article 29.7 de la LGS i a l'article 68 del RLGS.

16. Compte justificatiu simplificat i documentació a presentar

16.1. Per justificar degudament les despeses subvencionables s'haurà d'aportar la documentació següent, i és obligatori presentar l'Annex VII i l'Annex VIII degudament emplenats:

1) Model de compte justificatiu simplificat (model normalitzat Annex VI), presentació de la documentació i declaració responsable signada pel representant de l'entitat, que conté:

1.a) Dades del projecte i de l'entitat.

1.b) Relació de documentació presentada i que integra el compte justificatiu simplificat.

1.c) Una memòria tècnica d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtenguts (segons Annex VIII que determina el contingut mínim). La memòria es pot incloure en el model de compte justificatiu simplificat o annexar com a documentació.

A la memòria s'haurà de justificar degudament la publicitat duta a terme i haurà d'aportar bé un exemplar de la publicitat escrita i gràfica de les publicacions, o bé captures de pantalla de la publicitat relativa a l'activitat subvencionada, en la qual ha de constar expressament el patrocini del Consell Insular d'Eivissa i ha d'incloure el logotip de la institució.

En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost estimat, en la memòria s'indicaran les desviacions esdevingudes en els apartats corresponents.

1.d) Declaració responsable en què consti que:

  • Les dades incloses són certes.
  • Els ingressos de l'activitat subvencionada, inclosa aquesta subvenció i/o altres subvencions i ingressos concurrents, si és el cas, no en superen el cost.
  • Les despeses subvencionades han estat efectivament pagades abans de la data límit de justificació.
  • No es recuperarà ni compensarà l'IVA.
  • S'han executat i abonat les actuacions objecte de subvenció, es compleix amb l'objectiu i la finalitat subvencionada i els fons obtenguts s'han destinat a finançar l'objecte de la subvenció atorgada.
  • Les despeses realitzades per executar el projecte subvencionat no superen el valor de mercat.
  • La subvenció atorgada pel Consell Insular d'Eivissa s'ha destinat íntegrament a finançar l'actuació per a la qual va ser concedida la subvenció.
  • El compromís de comunicar al Consell Insular d'Eivissa qualsevol modificació que es produeixi respecte a les dades de finançament que consten en aquest document i que impliquin un augment dels ingressos rebuts o una disminució de les despeses incloses al cost del projecte o activitat.
  • Les subcontractacions que s'han fet amb tercers, per portar a terme les activitats objecte d'aquesta ajuda, compleixen les prescripcions contengudes a l'article 29.7 de la LGS.

2) Certificat del secretari de la corporació, que recull les dades econòmiques del projecte (segons model normalitzat, Annex VII, d'obligada presentació), que faci constar:

2.a) L'import de les obligacions reconegudes i pagades amb càrrec al projecte subvencionat.

2.b) Detall d'ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència.

2.c) Balanç d'ingressos i despeses (ha d'estar equilibrat i coincidir en els imports econòmics totals).

2.d) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import (desglossant l'IVA, si és el cas), data d'emissió i data de pagament de la factura, i import subvencionat pel Consell Insular d'Eivissa, amb subtotals i totals.

3) Qualsevol altra documentació que es consideri d'interès per justificar el projecte, o bé que es derivi de les bases o sigui requerida a l'entitat beneficiària a fi de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.

En el cas d'entitats que hagin presentat més d'un projecte, hauran de presentar un compte justificatiu per projecte, corresponent a cada sol·licitud presentada.

16.2. Tècniques de mostreig

El Consell Insular d'Eivissa, mitjançant tècniques de mostreig aleatori simple, seleccionarà una mostra d'un 20 % sobre el total de les sol·licituds aprovades. A tal fi podrà realitzar les comprovacions que estimi oportunes, als beneficiaris de les sol·licituds seleccionades, que permetin obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció i requerir la remissió del la totalitat dels justificants de despesa. La comprovació pot ser exhaustiva quan s'apreciïn irregularitats significatives en la mostra examinada.

16.3 Justificants de despesa

En el cas que la sol·licitud formi part del mostreig i el Consell Insular d'Eivissa requereixi justificants de pagament, o bé perquè els consideri d'interès per justificar el projecte, s'haurà de tenir en compte:

Les despeses es justificaran mitjançant factures originals o altres documents amb valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa del pressupost executat del projecte subvencionat han d'estar expedits a nom de les entitats subvencionades, i han de reunir tots els requisits que exigeix la normativa reguladora de les obligacions de facturació.

Hauran de concretar suficientment els conceptes inclosos i les seues característiques, per tal de comprovar que s'ajusten als requisits de la convocatòria i als conceptes subvencionats.

En el cas d'exempció de l'IVA, s'acreditarà suficientment la concessió d'aquesta exempció. Es procedirà de la mateixa manera en cas que no es practiqui la retenció de l'IRPF.

Així mateix, per justificar les actuacions realitzades amb personal propi, serà necessari adjuntar originals dels TC1 i TC2 del personal dedicat a les tasques detallades.

L'entitat beneficiària serà la responsable d'estampillar les factures i la resta de documents indicant-hi les quantitats imputables a cada una de les subvencions rebudes.

17. Comprovació documental de la justificació

17.1. El Consell Insular d'Eivissa comprovarà la justificació documental de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió de la subvenció, per la qual cosa revisarà la documentació obligatòria que hagi d'aportar l'entitat beneficiària.

17.2. La justificació inclourà la totalitat del projecte presentat, tot i que no se n'hagi subvencionat la totalitat. En el supòsit de reducció de la quantia del cost finalment justificat respecte al cost inicialment pressupostat, el seu pagament es tramita per un import reduït en la mateixa proporció a la desviació pressupostària produïda.

17.3. El Consell Insular d'Eivissa té la facultat de revisar els ajuts concedits i modificar la resolució de concessió en el cas que les condicions que s'han tengut en compte per concedir la subvenció s'alterin o en el cas concurrent d'altres ajuts o subvencions.

17.4. L'òrgan instructor podrà realitzar els controls necessaris per verificar el compliment dels termes establerts en la present convocatòria, posteriorment emetrà un informe tècnic per a cada ajuntament, sobre la documentació justificativa presentada, el compliment de les bases i de l'objecte de la subvenció.

18. Pagament de la subvenció

18.1. El pagament de la subvenció es tramitarà una vegada que l'activitat subvencionada s'hagi justificat degudament i s'hagi complert la finalitat que en va motivar la concessió, d'acord amb els termes establerts en aquestes bases i la normativa vigent, i l'òrgan instructor hagi emès el corresponent informe favorable.

Amb aquesta documentació i amb l'informe tècnic, la cap de Secció del Departament de Gestió Ambiental emetrà un informe proposta per fer efectiu el pagament de l'import finalment subvencionat, mitjançant resolució de pagament del conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental. Igualment, per al cas que finalment no sigui procedent efectuar el pagament per alguna o algunes de les causes establertes a la normativa, es dictarà l'oportuna resolució degudament motivada.

18.2. L'import de l'ajuda que atorgui el Consell Insular d'Eivissa es farà efectiu una sola vegada mitjançant transferència bancària, després que es dicti la resolució de pagament i es notifiqui a cada entitat interessada.

18.3. Per efectuar el pagament els beneficiaris han de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries (AEAT) i amb la Seguretat Social (TGSS), així com amb les obligacions econòmiques amb el Consell Insular d'Eivissa.

19. Revocació i reintegrament de les ajudes concedides

19.1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del TRLS, s'ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió i en el seu cas es reintegraran, totalment o parcialment, les quantitats percebudes indegudament a més de l'interès de demora corresponent en els termes que estableix l'article 44 del TRLS.

L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes del Consell Insular d'Eivissa, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.

La revocació de l'ajuda pot afectar el total o part de l'ajuda concedida per raó de l'incompliment total o parcial de les obligacions de l'entitat beneficiària.

19.2. Criteris de graduació dels incompliments materials

Si amb posterioritat a la concessió de les subvencions s'observen incompliments parcials o totals dels projectes o activitats objecte de les ajudes (incompliment material), la quantitat concedida pot ser objecte de disminució o reintegrament.

En aquest sentit, i de conformitat amb l'article 17.3.n de la LGS, i en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació dels possibles incompliments materials del projecte o l'activitat objecte de subvenció, i sempre que els beneficiaris acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos, i que responen al principi de proporcionalitat:

GRAU DE COMPLIMENT

MATERIAL

PERCENTATGE

A DISMINUIR

100 %

0 %

99 %-90 %

1 %

89 %-75 %

5 %

74 %-50 %

10 %

49 %-25 %

25 %

25 %-10 %

50 %

Per incompliment material s'entén tot aquell que impliqui la no-realització de les actuacions objecte de la subvenció i que queda reflectit al compte justificatiu presentat per l'entitat. Per al cas de béns inventariables inclou l'obligació de manteniment del seu destí en els termes establerts.

L'òrgan instructor aplicarà aquestos criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat beneficiària.

Per sota del 10 % de compliment, es considerarà que no queda acreditada una actuació inequívoca de la persona beneficiària a la realització de l'activitat subvencionada i l'òrgan competent acordarà la revocació de la subvenció.

19.3. El reintegrament es realitzarà pel procediment que estableix el Títol II de la LGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència de les entitats interessades. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per via de constrenyiment.

20. Règim d'infraccions i sancions

En el cas d'incompliments formals, el règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà el que estableixen el títol IV de la LGS i el títol V del TRLS, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per incompliment formal s'entén tot aquell que impliqui un incompliment de la normativa de subvencions, com ara l'incompliment de presentar la justificació en el termini establert, la justificació deficient, la deficiència en la publicitat del Consell Insular d'Eivissa com a entitat subvencionadora, l'incompliment en l'acreditació d'aquest fet, etc.

Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.

21. Règim de recursos

21.1. La resolució del conseller executiu del Departament de Gestió Ambiental, dictada per delegació del Consell Executiu i que s'ha de considerar dictada per l'òrgan delegant, no exhaureix la via administrativa.

21.2. Contra l'esmentada resolució es podrà interposar davant el Ple del Consell Insular d'Eivissa el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de la LPAC, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

El recurs haurà de resoldre's i notificar-se en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa.

22. Publicitat de la subvenció

22.1. Les bases de la present convocatòria de subvencions es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i una vegada publicades, en compliment del que disposen els articles 18 i 20.8 de la LGS, s'enviarà la convocatòria i un extracte d'aquesta a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), que donarà trasllat de l'extracte al BOIB.

Així mateix, les convocatòries de subvencions es publicaran a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), en la qual s'inclourà la informació extractada de la subvenció, el seu enllaç, la resolució del procediment, els impresos de sol·licituds, així com els annexos normalitzats.

L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.

La concessió de les subvencions es publicarà a la BDNS i contendrà informació de la identificació les entitats beneficiàries i l'import de les subvencions finalment atorgades.

Pel que fa a l'abonament de les subvencions, s'haurà d'informar la BDNS de les quanties efectivament percebudes, així com dels acords, els decrets o les resolucions de reintegrament de subvencions i sancions imposades, si fos el cas.

Així mateix, les subvencions concedides pel Consell Insular d'Eivissa, amb indicació de l'import finalment atorgat, objecte, finalitat i entitat beneficiària, es publicaran en el Portal de Transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.info), en el qual es recollirà la informació sobre subvencions i ajudes prevista a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, amb els límits previstos en la llei esmentada.

22.2. Difusió, per part de la persona beneficiària, de la subvenció concedida

El beneficiari o beneficiària haurà d'adoptar les adequades mesures de difusió, fent constar expressament i de forma visible, en qualsevol dels mitjans i materials que s'utilitzin per difondre, que les activitats subvencionades es realitzen amb el finançament del Consell Insular d'Eivissa.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària podrà fer difusió de l'ajuda en cartells, materials impresos o mitjançant mencions a les pàgines webs, xarxes socials, mitjans audiovisuals, o en altres mitjans de comunicació ordinaris (premsa, comunicats, etc.) i tots aquells altres que resultin adequats a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent als esmentats.

En tots els suports comunicatius impresos o digitals s'haurà d'incloure el logotip del Consell Insular d'Eivissa, que es pot consultar a la pàgina web: www.conselldeivissa.es

23. Confidencialitat i protecció de dades

23.1. El tractament de les dades de caràcter personal que realitzi l'òrgan gestor haurà de complir el que estableixen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, esmentat abans, i la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals que hi sigui d'aplicació.

23.2. En la publicació de dades de caràcter personal que es realitzin en butlletins i diaris oficials, en llocs webs institucionals i en altres mitjans electrònics de les resolucions dels procediments de subvencions, la identificació de la persona interessada es realitzarà en els termes previstos a la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

 

Eivissa, en la data de la signatura electrònica (3 de maig de 2023)

La cap de secció del Departament de Medi Ambient Ana Belén Planells Tur

Documents adjunts