Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 189358
Resolució del Conseller Executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, núm. 2023/18, de 8 de març de 2023, relativa a l’aprovació del model normalitzat per a la comunicació d’activitats de lleure infantil i juvenil a Menorca (Exp. 3121-2023-000001)
Atès que el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, estableix que qualsevol activitat de lleure infantil i juvenil que es desenvolupi a les Illes Balears ha de presentar una declaració responsable davant l'òrgan competent en matèria de joventut de cada illa, segons el model normalitzat que aprovi per resolució el titular del departament de joventut de cada illa (Art. 45).
Atès que posteriorment a l'aprovació del model normalitzat per a la comunicació d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca per la Resolució del conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, núm. 81/2019, de 23 de maig, s'han aprovat diverses normatives que afecten les activitats de lleure educatiu a les Illes Balears i a la seva declaració responsable.
Atès l'informe de la tècnica de Joventut de dia 8 de març de 2023, en el qual exposa:
Informe de modificació del model normalitzat per la comunicació d'activitats de lleure infantil i juvenil a Menorca (Exp. 03121-2023-000001)
Fets
1. D'acord amb el que estableix el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, qualsevol activitat de lleure infantil i juvenil que es desenvolupi a les Illes Balears ha de presentar una declaració responsable davant l'òrgan competent en matèria de joventut de cada illa, segons el model normalitzat que aprovi per resolució el titular del departament de joventut de cada illa (Art. 45).
2. L'art. 45. del Decret 23/2018, relatiu a la presentació d'aquesta declaració responsable, especifica el contingut que ha de tenir i els documents que l'han d'acompanyar, entre els que es troba una relació amb el nom i llinatges, el document nacional d'identitat o equivalent i la indicació de la titulació de l'equip dirigent de l'activitat d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, inclòs el personal amb el carnet de socorrista, per al supòsit d'activitats que es desenvolupin a la mar o a la piscina i la normativa general aplicable no exigeixi la presència de socorristes propis de la platja o de la instal·lació.
2. Mitjançant la Resolució del conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, núm. 81/2019, de 23 de maig, es va aprovar el model normalitzat per a la comunicació d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca que es troba a l'apartat de tràmits de joventut del web del Consell Insular de Menorca.
3. D'aleshores ençà, s'han aprovat diverses normes que han afectat les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i la seva declaració responsable.
4. Una de les normatives a què fa referència el punt anterior és el Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (BOIB núm. 61 d'11 de maig de 2021).
Aquesta modificació del Decret que implica la necessitat de demanar en el model normalitzat quin és el nombre de menors d'edat inscrits a les activitats de lleure educatiu amb un grau de dependència reconegut per poder comprovar si la ràtio i les titulacions exigibles de l'equip monitor són correctes per la seva atenció, pel motiu que estableix a l'article únic, punt 5, el següent:
L'apartat 9 de l'article 48 del Decret 23/2018 queda modificat de la manera següent:
Quan a les activitats que regula aquest Decret hi hagi participants amb un grau de dependència reconegut, a l'equip dirigent se li ha d'afegir, a més, personal monitor addicional amb la proporció i la formació que s'indica, sens perjudici que s'hagi d'ampliar per necessitats concretes de l'activitat o de les persones participants, sota la responsabilitat de l'entitat o persona promotora:
a) Participants en situació reconeguda de dependència moderada (Grau I) o dependència severa (Grau II): un mínim d'un monitor o monitora addicional amb alguna de les titulacions de l'article 52 d'aquest Decret per cada tres participants d'aquestes característiques.
b) Participants en situació reconeguda de gran dependència (Grau III): un mínim d'un monitor o monitora amb alguna de les titulacions que s'indiquen al paràgraf següent, per a cada participant d'aquestes característiques.
5. Una altra llei que afecta el model normalitzat és la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears (BOIB núm. 169 del 29 de desembre de 2022), que introdueix els canvis que consten a continuació:
-Canvia la nomenclatura de les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, que s'han d'entendre com activitats de lleure educatiu infantil i juvenil (Disposició addicional segona).
-Modifica la denominació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, que passa a ser Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure (Disposició final segona, punt 1)
- Introdueix un nou article al Decret 23/2018, el 43 bis, segons el qual el Consell Insular ha de conèixer el nombre de places que les activitats de lleure educatiu reserven a persones amb un grau de dependència reconegut per fer-la pública (Disposició final segona, punt 7) per fer la publicació prevista en el punt 3 del mateix article, que diu:
Article 43 bis Obligacions en matèria d'accessibilitat
1. Les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil organitzades pel sector públic han de garantir la participació d'infants i joves d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent.
2. Les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil organitzades per la iniciativa privada, amb ànim de lucre o sense, han de reservar un mínim del 2% de les places a persones d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent. Si l'aplicació del percentatge dona lloc a un número amb decimal, s'ha d'arrodonir fins al número sencer següent. En el cas que durant la realització de l'activitat s'incrementi el nombre de places, el 2% esmentat s'haurà de recalcular sobre el nombre efectiu de participants. Només en el cas que no hi hagi demanda per a aquestes places reservades es podran cobrir per altres participants.
3. Quan els consells insulars publiquin en el seu lloc web el llistat de les activitats declarades durant l'any natural, han d'indicar el nombre de places d'aquestes activitats i quantes se'n reserven a persones amb un grau de dependència reconegut. Aquesta informació ha d'estar periòdicament actualitzada.
6. Una altra normativa que motiva actualitzar el model normalitzat és la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personal i garantia dels drets digitals, que es té en compte i implica incloure en el model normalitzat la clàusula informativa tipus de protecció de dades per a instàncies de sol·licitud i formularis electrònics del Consell Insular.
7. També s'ha d'incloure la normativa aprovada els darrers 2 anys en la declaració responsable de que es coneix la normativa aplicable, que forma part del model normalitzat, en concret:
- la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears;
- les obligacions establertes a la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral de la infància i l'adolescència davant de la violència, especialment les previstes en els articles 15, 16, 20, 47, 48 i 57. Aquesta llei afecta especialment el personal que treballa en el lleure educatiu especialment amb l'obligació de comunicar qualsevol indici d'una situació de violència exercida sobre una persona menor d'edat.
8. A banda dels canvis normatius, és necessari millorar el model normalitzat per corregir alguns aspectes.
Una millora necessària és introduir la dada relativa a si es duen a terme activitats d'aigua en el mar o en una piscina i demanar en l'annex I, que ha de recollir les dades de l'equip dirigent, si el personal disposa del carnet de socorrista de platja o de piscina.
La raó és poder comprovar que es compleix l'article 48.8 del Decret 23/2018, que diu:
«...en les activitats que es realitzin en una piscina o a la mar hi ha d'haver present una persona amb el carnet de socorrista, expedit per un organisme autoritzat oficialment per expedir aquests títols. Si per les seves característiques, la normativa no exigeix que la piscina, platja o costa hagi de tenir un socorrista, l'entitat organitzadora s'ha de fer responsable que una de les persones que faci de monitor/a o el director/a de temps lliure tengui aquest carnet i estigui present durant tota l'activitat, i si no és possible, ha de contractar una persona per a aquesta finalitat.»
9. També s'hi ha d'incloure la possibilitat que el presenti una altra persona en representació i fer-hi constar les dades essencials identificatives de la persona representant.
10. En el model normalitzat que s'actualitza es demana la signatura de la persona promotora o responsable de l'entitat i la signatura de la direcció de l'entitat.
Vist que el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure diu que presentar davant l'òrgan competent en matèria de joventut una comunicació o declaració responsable és una de les obligacions de la persona o l'entitat organitzadora recollides a l'art. 43, en el nou model s'ha de requerir únicament la seva signatura.
11. Finalment, per simplificació administrativa, valoram que el model normalitzat pot facilitar les tasques de seguiment i control de les activitats oferint l'opció d'adjuntar-hi, de forma opcional no obligatòria, la documentació següent:
Aquesta opció ha d'anar acompanyada de la informació que s'ha de disposar d'aquesta documentació en el moment de l'inici de l'activitat i durant el seu desenvolupament, i que serà requerida el dia de l'inici de l'activitat en el cas que s'opti per no adjuntar-la a declaració responsable.
Aquesta documentació es requereix en el marc de les tasques de seguiment i de control de les activitats que correspon al Consell Insular, quan s'inicien les activitats, per garantir documentalment la qualitat pedagògica i la seguretat de les activitats.
12. El nou model normalitzat i l'annex I, quadre de l'equip dirigent, han de comptar amb un disseny millorat i una versió totalment electrònica que facilitin la tramitació a les persones organitzadores de les activitats de lleure educatiu.
Normativa aplicable
1.Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.
2.Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure.
3.Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.
4.Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personal i garantia dels drets digitals.
5.Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (BOIB núm. 61 d'11 de maig de 2021).
6.Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears.
7.Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears (BOIB núm. 169 del 29 de desembre de 2022).
Conclusió
Per tot el que s'ha exposat, propòs aprovar modificar el model normalitzat aprovat per Resolució del conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports núm. 81/2019, de 23 de maig, per tal d'introduir els canvis següents, de la forma en que es recullen en el model normalitzat i l'annex I adjunts:
1. Modificar la nomenclatura:
-On diu activitats de temps lliure infantil i juvenil ha de dir activitats de lleure educatiu infantil i juvenil.
-On diu Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, ha de dir Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.
2. Incloure dades:
a)Identificatives de la persona representant.
b)Nombre de participants amb grau de dependència reconegut de grau I, II i III.
c)Nombre de places reservades per participants amb grau de dependència reconegut de grau I, II i III.
d)Si es duen a terme activitats d'aigua en una la piscina o en una platja.
e)Si es duran a terme activitats d'aigua, i en cas afirmatiu, si són de mar o piscina.
f)En el cas que es duguin a terme activitats d'aigua, si hi ha persones de l'equip monitor que disposin de carnet de socorrista, i si escau, si és de mar o de piscina.
g)Declaració responsable de conèixer, la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears; el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, i les obligacions establertes a la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral de la infància i l'adolescència davant de la violència, especialment les previstes en els articles 15, 16, 20, 47, 48 i 57.
g)Clàusula informativa tipus de protecció de dades per a instàncies de sol·licitud i formularis electrònics del Consell Insular.
i)Informació relativa a que poden adjuntar opcionalment documentació que els serà requerida el dia d'inici de l'activitat: Projecte educatiu, Assegurança d'accidents i justificants de pago, Assegurança de responsabilitat civil i justificant de pago.
3. Fer constar com a sotasignat únicament la signatura de la persona o entitat organitzadora, o, si escau, de la persona que la representa».
Atès el que estableix l'article 70 de la Llei orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en ordre a la determinació de les competències pròpies dels consells insulars.
Com a titular del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, pel Decret de presidència núm. 275/2022, de 6 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències de la Presidència en els consellers executius (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), l'acord del Consell executiu de 5 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències del Consell Executiu en la presidenta i en els consellers i conselleres executives (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), tot l'anterior en relació amb el Decret de presidència núm. 421/2019 de 9 de juliol, de creació dels departaments (BOIB núm. 93 ext. de 10 de juliol de 2019);
RESOLC
PRIMER. Aprovar el model normalitzat per la comunicació d'activitats de lleure infantil i juvenil a Menorca, que s'adjunta com a annex:
-Declaració responsable per a la realització d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a Menorca.
SEGON. Publicar aquesta Resolució i els annexos corresponents en el Bulletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Consell Executiu en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 15 de març de 2023
El conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports (Decret 422, de 9.7.2019) (BOIB núm 93 ext. de 10.7.2019) Miquel Àngel Maria Ballester