Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 174304
Resolució de la presidència de l’IMAS de 10 de març de 2023, d’aprovació de la convocatòria i bases específiques per a la concessió d’una ajuda econòmica de 200 euros a persones físiques de Mallorca per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d’Ucraïna, la crisi energètica i la inflació per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 23 de febrer de 2023 la directora gerent de l'IMAS va proposar la tramitació de les bases específiques i convocatòria de l'ajuda econòmica abans esmentada.

A l'informe consta la motivació d'aquesta ajuda, així com la seva finalitat i objectius específics, així com la conveniència per motius tècnics d'avocar per part de la Presidència de l'IMAS la competència per a reconèixer les obligacions econòmiques que derivin d'aquesta convocatòria.

2. En la mateixa data es va signar la resolució d'inici de l'expedient per part de la Presidència de l'IMAS. Consta a l'informe proposta de la gerent l'esborrany de les bases específiques i la convocatòria resultant d'aquest que la finalitat de la subvenció és donar un suport econòmic de dos-cents euros a les persones físiques de Mallorca per tal d'alleugerir la sobrecàrrega econòmica que suposa l'increment generalitzat dels preus dels productes i subministraments.

3. En data 2 de març de 2023 ha estat aprovat pel Consell Executiu el Pla Estratègic de Subvencions (PES) de l'IMAS, que s'integra en el PES del Consell de Mallorca.

4. L'expedient ha estat informat favorablement per Secretaria i per la Intervenció delegada de l'IMAS.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència

1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errates BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret, els articles 16 en quan al deure dels poder públics de les Illes Balears de defensar i promou els drets socials dels ciutadans i de centrar la seva actuació en la defensa integral de la família i de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears siguin objecte d'una aplicació real i efectiva; i l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars que a l'article 96 expressament preveu que els consells insulars exerceixen l'activitat de foment de les matèries sobre les que tenen atribuïdes competències pròpies d'acord amb la legislació de subvencions de la comunitat autònoma. I l'article 30 que estableix que els consellers executius són els òrgans jeràrquicament superiors en els departaments de l'administració insular dels quals són titulars.

3. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert a l'article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors. I a l'article 3 en quan a que aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

Conforme disposa l'article 7.2.7 dels Estatuts esmentats, correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques de les ajudes i subvencions públiques i resoldre'n els procediments. I correspon a la Gerència de l'IMAS ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes (art. 10.19 dels Estatuts). I l'article 13.1 dels Estatuts de l'IMAS en quant disposa que el nomenament i cessament de la persona que ocupa la gerència de l'IMAS correspon a la Presidència.

4. El Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2021) per el que es nomena la senyora Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

5. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei esmentada, ambdós texts legals en els termes establerts a les disposicions finals primera i segona de la Llei 38/2003.

En concret, estableix la disposició final primera que constitueixen legislació bàsica de l'Estat els preceptes que s'hi enumeren, essent la resta de preceptes únicament aplicables, en comunitats com les Illes Balears que tenguin assumides competències en matèria de règim local, amb caràcter supletori.

6. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

7. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, convalidat per la Resolució del Parlament de les Illes Balears adoptada en sessió de 12 d'abril de 2022 (Decret llei 4/2022). Decret llei que a més de ser d'aplicació directe per trobar-nos en l'exercici d'una activitat de foment d'una competència pròpia, també ho és com a entitat local per haver-se dictat el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

En especial l'establert al capítol IV sobre mesures per agilitzar la tramitació de subvencions, articles 11 a 14, els quals no són objecte de la Comissió Bilateral de Cooperació de l'Administració general de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears referida al Decret llei esmentat segons resulta de la Resolució de 15 de juny de 2022 de la Secretaria general de Coordinació territorial per la que es publica l'Acord de 6 de juny de la citada Comissió (BOE núm. 156, de 30 de juny de 2022).

I el Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balear (BOIB núm. 144, de 8 de novembre).

8. L'article 10 de la Llei 40/2015, de dia 1 d'octubre de 2015 de règim jurídic del sector públic estableix que els òrgans superiors poden avocar per a si mateixos el coneixement d'un o diversos afers la resolució dels quals correspongui ordinàriament o per delegació als seus òrgans administratius dependents, quan circumstàncies d'índole tècnica, econòmica, social, jurídica o territorial ho facin convenient.

9. Les Bases 28 i 29 de l'Annex de Bases d'Execució del Consell de Mallorca de 2023, en quan a l'acumulació de fases comptable.

10. L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

Pel que fa al procediment

11. A més de l'exposat anteriorment derivat de la normativa específica per a subvencions, s'ha de fer especial esment a la forma de presentació de les sol·licituds de subvenció en relació amb (i) la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques; (ii) amb la Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics; i (iii) l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen (BOIB núm. 69, de 16 de maig de 2013).

12. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, per un import màxim de CINC MILIONS D'EUROS (5.000.000,00€).

Per tot això,

RESOLC

Primer. APROVAR la convocatòria i bases específiques de subvenció per a la concessió d'una ajuda econòmica de 200 euros a persones físiques de Mallorca per a pal·liar els efectes de la situació econòmica derivada de la guerra d'Ucraïna, la crisi energètica i la inflació per a l'any 2023, d'acord amb el text següent:

«CONVOCATÒRIA I BASES ESPECÍFIQUES PER A LA CONCESSIÓ D'UNA AJUDA ECONÒMICA DE 200 EUROS A PERSONES FÍSIQUES DE MALLORCA PER A PAL·LIAR ELS EFECTES ECONÒMICS DERIVATS DE LA GUERRA D'UCRAÏNA, LA CRISI ENERGÈTICA I LA INFLACIÓ PER A L'ANY 2023

1. Normativa aplicable

1. Aquesta convocatòria s'aprova en el marc del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, segons la redacció donada pel Decret 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears i mentrestant la situació que va donar lloc a l'establiment d'aquest règim subvencional es manté en l'actualitat.

En concret, a l'empara de l'article 12.3 d'aquest Decret, s'exigeix que la participació en el procediment sigui exclusivament telemàtica, i es permet l'acreditació de requisits per a la concessió dels ajuts i la justificació de les despeses mitjançant una declaració responsable de la persona beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

2. Igualment, li resulta d'aplicació l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió plenària del 23 de desembre de 2016, modificada per l'acord plenari del 14 de juny de 2018; el Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pròpiament la Llei general de subvencions esmentada; així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, per aplicació de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. I el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

Com també, la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics; i l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen (BOIB núm. 69, de 16 de maig de 2013).

3. L'IMAS publicarà un extracte d'aquesta convocatòria de subvencions i l'acord de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca i traslladarà la informació sobre aquesta a la Base de Dades Nacional de Subvencions que opera com a sistema nacional de publicitat de les subvencions.

2. Objecte i finalitat de la convocatòria

1. Les ajudes econòmiques d'aquesta convocatòria tenen l'objectiu d'ajudar a les persones físiques residents a Mallorca a afrontar amb més comoditat l'actual situació econòmica derivada de la guerra d'Ucraïna i de la crisi energètica, per tal d'alleugerir la sobrecàrrega econòmica que suposa l'increment generalitzat dels preus dels productes i subministraments.

3. Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries d'aquesta ajuda les persones físiques majors d'edat que reuneixin tots els requisits següents:

a) Tenir residència legal i efectiva a Mallorca, i estar empadronat en algun dels seus municipis en el moment de la publicació d'aquesta convocatòria.

b) No superar els ingressos:

- els 25.200,00 € anuals en cas de rendes en tributació individual o ,

- els 42.000,00€ anuals en cas de tributació conjunta.

A efectes d'aquesta convocatòria s'entén per ingressos el resultat de la suma de les bases general i de l'estalvi del darrer període impositiu declarat, caselles 435 i 460, de la declaració de renda, IRPF 2021.

c) Disposar en concepte de titular o cotitular d'un compte corrent bancari al territori espanyol.

2. No poden ser beneficiàries d'aquesta ajuda les persones que es trobin en alguna de les situacions que estableix l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

4. Supòsits subvencionables

Podran rebre una única subvenció de 200 euros les persones que compleixin i acreditin els requisits de l'anterior punt número 3 i presentin la sol·licitud completa dins del termini establert al punt 8 d'aquesta convocatòria.

5. Crèdit pressupostari

Durant l'exercici pressupostari 2023, es destina la quantitat total de 5.000.000,00 € a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000 del pressupost de despeses de l'IMAS de 2023.

L'import màxim de la convocatòria es pot incrementar sense que es requereix una nova convocatòria, en els supòsits prevists a l'article 23 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca. Les modificacions esmentades, llevat que s'estableixi una altra cosa, no impliquen que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes.

 

6. Naturalesa de la subvenció

Aquestes subvencions són de caràcter voluntari, eventuals, anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases específiques i convocatòria. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència no competitiva, objectivitat, igualtat i no discriminació.

Així mateix, són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pugui rebre la persona beneficiària per la mateixa finalitat.

7. Import de la subvenció

L'import de la subvenció que es concedeixi, que tindrà el caràcter d'import cert, serà una única quantia de dos-cents euros (200 €).

8. La sol·licitud de subvenció: termini, condicions, contingut, forma de presentació i esmena

8.1. Termini

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de 15 dies hàbils i s'iniciarà el dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB.

Així mateix, la convocatòria es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

D'acord amb l'establert a l' article 31.2 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, el registre electrònic permetrà la presentació de documents cada dia durant les vint-i-quatre hores, inclosos els dies inhàbils (dissabtes, diumenges i festius que ho siguin al municipi de Palma). Als efectes de prelació de les sol·licituds, la presentació en un dia inhàbil s'entendrà realitzada la primera hora del primer dia hàbil següent i es consideraran presentats per l'ordre de l'hora efectiva en què ho foren en el dia inhàbil. Les sol·licituds presentades en el dia inhàbil es consideraran anteriors, segons l'ordre indicat, a les que siguin presentades el primer dia hàbil posterior.

8.2. Condicions i autoritzacions

La presentació de la sol·licitud de subvenció implica la plena acceptació de les condicions d'aquesta convocatòria i, llevat que la persona sol·licitant manifesti la seva oposició, comporta l'autorització per a consultar i obtenir les dades de la persona sol·licitant relacionades amb la tramitació, i el seguiment de la sol·licitud, inclosa la consulta a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) per a la comprovació del nivell i imputació de renda i per a l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'AEAT, amb la Seguretat Social, el Consell de Mallorca i els seus organismes dependents, així com les relatives al padró mitjançant la interoperabilitat entre Administracions; en aquest cas, no cal aportar cap certificat.

Si la persona sol·licitant denega expressament aquesta autorització, haurà d'aportar tota la documentació necessària per a acreditar les condicions exigides en el punt tercer juntament amb la sol·licitud, i en qualsevol moment posterior en cas que sigui requerit, segons l'establert a l'apartat següent d'aquesta convocatòria.

8.3. Model, contingut de la sol·licitud i forma de presentació

8.3.1. Les persones interessades que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació han de presentar les sol·licituds necessàriament a través de mitjans electrònics.

Per a presentar la sol·licitud, s'haurà de disposar de DNI electrònic o certificat digital, o fer ús del sistema CLAVE (Pin 24h o Cl@ve Permanente), sistemes que, a més d'admetre's per a la identificació de les persones sol·licitants, expressament es determina que en aquestes bases i convocatòria s'admeten com a sistema de firma, en tant que es considera que, juntament amb la identificació, la informació facilitada per la persona sol·licitant, la documentació a aportar juntament amb aquesta i l'actuació completa en el tràmit telemàtic específicament creat acrediten l'expressió de la voluntat i el seu consentiment.

La sol·licitud s'haurà d'emplenar, en tots els camps, a través dels procediments publicats a l'enllaç següent:

https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=113650

En aquest enllaç trobaran un procediment específic per a les persones que actuïn en nom propi i un altre procediment específic per aquelles persones que actuïn en representació d'una altra persona.

Les persones que actuïn en representació d'una altra hauran d'acreditar la representació amb qualsevol mitjà vàlid en Dret que deixi constància fidedigna de l'existència. S'entendrà acreditada la representació mitjançant apoderament efectuat per compareixença personal de la persona representant i de la persona representada a qualsevol de les oficines de l'IMAS, a través de l'acreditació de la inscripció en el registre electrònic d'apoderaments, o a través d'altra forma vàlida en Dret.

En ambdós procediments publicats es requereix l'aportació de les dades següents: model de sol·licitud, que inclou el consentiment informat per a consultar informació d'altres administracions i la declaració responsable de que la persona sol·licitant compleix els requisits establerts per a tenir la condició de beneficiària d'aquests ajuts, segons defineix l'apartat tercer d'aquesta convocatòria, incloent-hi la declaració responsable de trobar-se al corrent de compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social, i les dades del número de compte bancari del que són titulars.

La instància no quedarà presentada si no es signa electrònicament marcant en el lloc corresponent que es manifesta la voluntat i el consentiment de la persona interessada, o en cas d'actuar mitjançant representació, del seu representant.

8.3.2. Documentació a aportar durant la realització del tràmit de sol·licitud.

Només en cas de no autoritzar la consulta de dades a altres administracions, les persones interessades hauran d'aportar juntament amb el tràmit:

- còpia de la declaració de la renda de l'any 2021 o, en cas de no estar obligat a la presentació de la declaració de renda, un certificat tributari d'IRPF expedit per la AEAT (sol·licitat mitjançant el Model 01 presentació/no presentació a l'exercici 2021 en el que constaran les imputacions de renda i rendiments de les que té coneixement l'AEAT).

- certificat d'empadronament de la persona sol·licitant.

Independentment de si autoritzen o no la consulta de dades a altres administracions, les persones que actuïn com a representants hauran d'aportar juntament amb el tràmit el document que acrediti vàlidament en Dret la representació.

Totes les persones sol·licitants que no s'oposin a la consulta de dades i que no actuïn en representació d'una altra, no hauran d'aportar cap document en el moment de fer la sol·licitud.

En el cas que fos necessari aclarir qualsevol dubte sobre la tramitació d'aquesta convocatòria d'ajudes, es pot contactar al telèfon gratuït d'Atenció a la Ciutadania de l'IMAS al número 900 100 444 on rebran assistència per a la presentació de les instàncies.

8.4. Esmena

Les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per a identificar la persona sol·licitant i, si escau, el seu representant legal, i en els casos abans detallats han d'anar acompanyades de la resta de la documentació com s'indica al punt anterior. I han de ser presentades a través dels procediments publicats en l'enllaç assenyalat al punt 8.3.1 d'aquesta convocatòria.

Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria, es tendrà per no presentada fins que sigui esmenada, data a partir de la qual es tendrà per presentada.

L'Administració haurà de requerir la persona interessada perquè aquesta l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En qualsevol cas, la sol·licitud només es considerarà presentada a tots els efectes en el moment que estigui completada i validada la seva presentació mitjançant el sistema de presentació previst.

9. Procediment de concessió

1. Les subvencions concedides conformement a aquesta convocatòria, ho seran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, de manera que seran subvencionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'hi estableixen fins que s'exhaureixi el crèdit, i, per tant, no és necessària la comparació entre elles.

2. Les sol·licituds es tramitaran i resoldran per ordre de presentació. L'ordre de prelació en la resolució es fixa per ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets, és a dir, aquells que contenen emplenats tots els camps de la sol·licitud, en la forma establerta i amb tots els documents complets segons es detalla al punt 8.3 d'aquesta convocatòria. Les sol·licituds incompletes o amb manca de documentació o qualsevol altra deficiència es tendran per no presentades fins que siguin esmenades correctament.

En aquests casos de sol·licitud amb deficiències, l'Administració haurà de requerir perquè siguin esmenades, i la data i l'hora de presentació de l'esmena completa és la que es tendrà en compte per a establir l'ordre de prelació per atorgar la subvenció.

3. Les sol·licituds es poden resoldre individualment o en blocs, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'IMAS. Si s'exhaureix el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

Totes aquelles sol·licituds que no siguin completes o no estiguin presentades en la forma prevista en aquesta convocatòria en el moment que s'exhaureixi el crèdit es tendran directament per no presentades i, per tant, seran inadmeses sense necessitat de requeriment.

4. Tenint en compte que només es pot presentar una sol·licitud per persona interessada si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per la mateixa persona es mantendrà com a única sol·licitud la presentada en primer lloc. La resta de sol·licituds seran desestimades.

5. A efectes de la concessió de la subvenció, i sense perjudici de controls posteriors que es puguin dur a terme i que poden comportar la revocació de la subvenció, es tendrà per acreditada:

- la residència legal i efectiva a Mallorca, pel fet d'estar empadronat en alguns dels seus municipis en el moment de la publicació d'aquesta convocatòria.

10. Òrgans competents per la instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per a aprovar i resoldre aquesta convocatòria és la Presidència de l'IMAS.

2. L'òrgan instructor del procediment és la Gerència de l'IMAS.

3. L'òrgan instructor formularà la proposta de concessió i denegació definitiva en la qual detallarà la relació de beneficiaris i l'import de la subvenció concedida a la vista dels informes emesos que constin a l'expedient en que constara que, de la informació en poder seu, es desprèn que les persones beneficiàries compleixen els requisits necessaris per accedir-hi, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

4. L'òrgan competent per reconèixer l'obligació derivada d'aquestes ajudes serà la Presidència de l'IMAS, en tant, n'avoca la competència en la resolució que aprova aquesta convocatòria.

11. Notificació de la concessió i termini per resoldre

1. La notificació de la concessió i la denegació de les subvencions es practicarà mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el previst a l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar-lo és de sis mesos des de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima les persones interessades per a entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de concessió de la subvenció.

12. Justificació de la subvenció

Aquesta subvenció es concedeix en consideració a la concurrència dels requisits establerts per a ser persona beneficiària en les condicions establertes en aquestes bases específiques i convocatòria.

Per aquest motiu, no requereix cap altra justificació per part de la persona beneficiària que l'acreditació d'aquests requisits abans de la concessió de la subvenció mitjançant la seva declaració responsable, tal com disposa l'article 12.3.f) del Decret llei 4/2022, abans esmentat, sense perjudici dels controls que es puguin establir per verificar-ne l'existència.

Per a dur a terme aquestes actuacions, i per aquelles persones a qui s'hagi concedit la subvenció que no haguessin donat el consentiment per a consultar informació amb altres administracions, o que haguessin denegat l'autorització per a la comprovació del compliment d'obligacions, l'administració podrà exigir la presentació dels documents que estimi pertinents, i entre aquests: certificat d'empadronament, declaració de renda, declaració responsable de no ser obligat tributari, certificat tributari d'IRPF, certificats d'estar al corrent d'obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

 

13. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions establertes en les disposicions normatives que li són d'aplicació i, en concret, en l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

Són obligacions de les persones beneficiàries:

  1. Justificar que compleixen els requisits i les condicions per ser beneficiari de la subvenció.
  2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que els requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.
  3. Acreditar, si escau, que tant en el moment de la concessió com abans que es dicti la proposta de resolució, estaven al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.
  4. Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
  5. Complir els deures establerts a l'article 5 de l'Ordenança per a la qual es regula l'administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen, en concret: el deure d'utilitzar els serveis i els procediments de l'administració electrònica de bona fe i d'evitar-ne l'abús; deure de facilitar informació veraç, completa i acurada, adequada a les finalitats per a les quals es sol·licita i; deure de custodiar els elements identificatius personals i intransferibles utilitzats en les relacions administratives per mitjans electrònics amb l'Administració insular.

14. Reintegrament de la subvenció

1. Les causes de reintegrament previstes a l'article 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, i entre aquestes l'obtenció de la subvenció mitjançant el falsejament de les condicions requerides per obtenir-la o l'ocultació de les que l'haguessin impedida, donaran lloc al reintegrament de la quantia percebuda i a l'exigència de l'interès de demora que correspongui des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament o, si fos anterior, fins a la data que el deutor ingressi el reintegrament.

2. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica l'obligació de tornar les quantitats percebudes.

3. Si, després d'haver cobrat la subvenció, una comprovació o un control financer per part dels serveis de l'Administració o contractats per aquesta, posa de manifest l'incompliment d'alguna de les obligacions esmentades al punt anterior, l'òrgan que concedeix la subvenció és competent per a exigir a la persona beneficiària el reintegrament de subvencions mitjançant la resolució del procediment regulat a l'article 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

15. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, l'IMAS no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu del centre gestor.

16. Recursos

Contra la resolució que aprova aquesta convocatòria, així com contra la resolució de concessió que se'n derivi, que no posen fi a la via administrativa, es podrà interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es podrà interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs d'alçada esmentat.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no s'ha rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense límit de temps.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»

Segon. APROVAR el textos de les declaracions responsables integrades en els procediments telemàtics creats, que consten a l'expedient amb el CSV K9AATEAQ7CQXTK2YJNVH i CSV K9AATEARANHCDVJPUJ2C.

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de cinc milions d'euros (5.000.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000 que comptablement es materialitzarà conjuntament amb les fases de disposició i reconeixement de l'obligació (ADO).

Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, en la Base Nacional de Dades de Subvencions i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

Cinquè. AVOCAR per a la Presidència la competència de reconèixer les obligacions a favor de les persones que resultin beneficiàries de la convocatòria d'ajudes aprovada mitjançant aquesta resolució.

Sisè. NOTIFICAR aquesta resolució a la Gerència de l'IMAS, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada de l'IMAS.»

Contra aquesta resolució que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es podrà interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs d'alçada esmentat.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no s'ha rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense límit de temps.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 10 de març de 2023

La presidenta de l'IMAS Sofia Alonso Bigler