Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT BALEAR DE LA JOVENTUT

Núm. 168205
Resolució del director de l’Institut Balear de la Joventut de 6 de març de 2023 per la qual s’aprova la convocatòria dels certàmens i premis del Programa Cultural Art Jove per a l’any 2023 i se n’estableixen les bases generals i les específiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 679995

Fets

1. L'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE) exerceix funcions relatives a la coordinació i l'impuls d'activitats en matèria de joventut i a la promoció d'accions de dinamització juvenil, així com de l'associacionisme i de la participació dels joves de les Illes Balears en la vida social i cultural.

2. El Programa Cultural Art Jove, promogut per l'IBJOVE, té com a objectius bàsics fomentar la participació lliure i eficaç dels joves de les Illes Balears en el desenvolupament de la cultura i potenciar-ne la creativitat artística. Aquests objectius es plasmen cada any en la convocatòria de diferents certàmens, premis i mostres de vessants artístics múltiples.

3. Els ajuts de la convocatòria de premis i certàmens del programa cultural Art Jove, gestionada per l'IBJOVE, estan inclosos en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021, de conformitat amb l'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. 

4. En data 18 de febrer de 2023, d'acord amb l'informe justificatiu previ de 2 de febrer de la responsable de l'Àrea d'Art Jove i del certificat de suficiència de crèdit de 8 de febrer del cap de l'Àrea Econòmica de l'IBJOVE, el director d'aquest organisme va ordenar l'inici del procediment per convocar els certàmens i premis del Programa Cultural Art Jove 2023, de conformitat amb la Resolució del president de l'IBJOVE de 15 de febrer de 2018 per la qual es deleguen determinades competències en el director de l'organisme. El 28 de febrer es va emetre l'informe jurídic favorable a la convocatòria.

Fonaments de dret

1. La promoció i la divulgació de l'obra d'artistes joves és una de les competències atribuïdes expressament a l'IBJOVE, segons estableix l'article 2.2 del Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l'Institut Balear de la Joventut. En concret, la lletra d) d'aquest article li encomana dur a terme activitats de promoció cultural de la joventut i de promoció i divulgació de l'obra de joves artistes i creadors de les Illes Balears.

2. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen. Té la consideració de subvenció qualsevol disposició gratuïta de fons públics i, en general, de qualsevol recurs públic avaluable econòmicament que dugui a terme l'Administració a favor d'una persona física o jurídica, pública o privada, i que es destini a la realització d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social, o a la consecució d'una finalitat pública.

3. Mitjançant l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

4. La Resolució del president de l'IBJOVE de 15 de febrer de 2018 per la qual es deleguen determinades competències en el director de l'organisme (BOIB núm. 23, de 20 de febrer), en l'apartat 1.b), disposa que s'hi deleguen totes les facultats en matèria de subvencions, incloses les resolucions de convocatòria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Aprovar la convocatòria dels certàmens i premis del Programa Cultural Art Jove per a l'any 2023, que s'han de regir per les bases generals i les específiques que es publiquen com a annexos 1 i 2, respectivament.

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general d'Infància, Joventut i Famílies en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 6 de març de 2023

El director de l'Institut Balear de la Joventut Sebastià Lliteres Lliteres Per delegació del president de l'Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 23, de 20/02/2018)

 

 

ANNEX 1 Bases generals del Programa Cultural Art Jove 2023

1. Objecte de la convocatòria

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria són els certàmens del Programa Cultural Art Jove 2023, el qual té la finalitat de fomentar la participació lliure i eficaç dels joves de les Illes Balears en el desenvolupament de la cultura i potenciar-ne la creativitat artística.

1.2. Els certàmens convocats per a l'any 2023 són els següents:

a) Certamen de Fotografia, dotat amb 5.500,00 € (cinc mil cinc-cents euros).

b) Certamen de Creació Teatral Jove, dotat amb 9.000,00 € (nou mil euros).

c) Certamen de Creació Musical Jove, dotat amb 9.000,00 € (nou mil euros).

d) Certamen de Música per a Joves Intèrprets, en la modalitat de solistes, dotat amb 4.500,00 € (quatre mil cinc-cents euros).

e) Certamen de Disseny Gràfic, dotat amb 7.500,00 € (set mil cinc-cents euros).

f) Certamen de Cuina Xef Jove, dotat amb 6.500,00 € (sis mil cinc-cents euros).

g) Certamen d'Arquitectura Jove i Disseny d'Interiors, dotat amb 9.000,00 € (nou mil euros).

h) Certamen de Projectes de Memòria Històrica, dotat amb 7.000,00 € (set mil euros).

1.3. Les condicions específiques, el termini de presentació dels treballs i les normes concretes del desenvolupament de cada certamen es determinen en l'annex 2 (bases específiques).

​​​​​​​2. Import i crèdit pressupostari

Es destina a aquesta convocatòria la quantitat màxima de 58.000,00 € (cinquanta-vuit mil euros), amb càrrec als pressuposts de l'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE) per a l'any 2023.

3. Participants

3.1. El Programa Cultural Art Jove s'adreça a joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023.

3.2. No és permesa la inscripció de grups en els certàmens de Fotografia, de Música per a Joves Intèrprets, en la modalitat de solistes, de Disseny Gràfic ni de Xef Jove.

3.3. En la inscripció de grups, es considera representant del grup el component del grup que formalitza la sol·licitud d'inscripció, i formen la resta del grup els membres que hi consten. Els concursants no poden participar en cap certamen com a part de dos grups alhora o com a part d'un grup i individualment.

3.4. Si resulten guanyadors joves de 16 o 17 anys, han de cobrar el premi les persones que els representen legalment, en el cas que no estiguin emancipats.

3.5. Els grups o els autors que han rebut un primer premi o un premi únic en qualsevol edició del Programa Cultural Art Jove no es poden tornar a presentar a la mateixa modalitat en què hi varen resultar guanyadors. En el cas dels grups, s'entén que no s'hi poden tornar a presentar si conserven el mateix nom o si la major part dels components del grup (la meitat més un) són els mateixos que quan el grup va resultar guanyador.

3.6. Així mateix, no es pot presentar a concurs cap obra que, en el moment de la inscripció, ja hagi resultat guanyadora del primer premi de qualsevol altre certamen de les Illes Balears.

3.7. En tots aquells cert``amens que impliquen l'actuació de grups de persones, si un cop finalitzat el termini d'inscripció algun dels components del grup no pot assistir a la primera prova selectiva, s'admetrà la substitució d'un màxim del 50 % dels components del grup. Aquestes substitucions s'han de subjectar obligatòriament a les restriccions següents:

  • Els substituts han de complir els requisits d'edat i de naixement o residència.
  • Els substituts han de presentar, prèviament, la documentació indicada en l'apartat 5.5. 

4. Obligacions de les persones beneficiàries

4.1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

4.2. Abans que es formuli la proposta de resolució de concessió de la subvenció, les persones beneficiàries han d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social amb l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El fet de presentar la sol·licitud implica que la persona sol·licitant autoritza l'òrgan convocant a obtenir directament els certificats que acrediten que està al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament aquesta autorització si aporta un document de denegació i els certificats esmentats.

5. Presentació de sol·licituds: requisits, terminis i documentació

5.1. Les persones interessades que compleixin els requisits generals que determina l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març), així com els requisits específics d'aquest annex, poden presentar les sol·licituds d'acord amb el que disposa aquest apartat.

5.2. El termini per presentar les sol·licituds i la resta dels documents que s'esmenten en aquesta convocatòria és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a les 23.59 h del 30 d'abril de 2023.

5.3. Les bases, el formulari d'inscripció i la resta dels documents que s'esmenten en aquesta convocatòria estan a disposició de les persones interessades a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (http://caib.es/seucaib), així com al web de l'IBJOVE (http://ibjove.caib.es).

5.4. Les persones interessades poden presentar el formulari d'inscripció i tota la documentació que s'especifica a continuació en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre):

  • Presencialment, a l'Àrea d'Art Jove de l'Institut Balear de la Joventut, al carrer de l'Uruguai, s/n (Velòdrom Illes Balears), 07010 Palma.
  • Presencialment, a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de les comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local, adreçant-se a l'Àrea d'Art Jove de l'Institut Balear de la Joventut.
  • Telemàticament, mitjançant el Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat, al qual es pot accedir a través de l'enllaç https://rec.redsara.es/registro, adjuntant-hi la sol·licitud específica del procediment, disponible a la Seu Electrònica de la CAIB, signada electrònicament. Per poder fer ús del REC, es requereix un certificat digital o DNI electrònic.

5.5. La documentació que cal presentar per a totes les modalitats convocades és la següent: 

a) El formulari emplenat degudament.

b) En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

c) Per a algunes modalitats (Fotografia, Disseny Gràfic, Projectes de Memòria Històrica, Xef Jove i Arquitectura i Disseny d'Interiors), s'estableix un termini addicional per presentar documentació específica d'aquella modalitat.

L'Àrea d'Art Jove de l'IBJOVE pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5.6. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o bé la informació o la documentació aportades són incorrectes o incompletes, l'IBJOVE ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació per correu electrònic, esmeni la falta o presenti els documents preceptius, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si en aquest termini la persona interessada no fa les esmenes corresponents, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud.

6. Instrucció del procediment

L'òrgan instructor és la responsable de l'Àrea d'Art Jove de l'IBJOVE, la qual ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 16 i els següents del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. En concret, ha de fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per al desenvolupament dels certàmens i premis.

7. Jurats

7.1. El jurat és l'òrgan col·legiat al qual correspon seleccionar les obres i els participants finalistes i guanyadors, com també emetre l'informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució corresponent.

7.2. El director de l'IBJOVE ha de nomenar els membres de cada jurat mitjançant una resolució.

7.3. El jurat de cada un dels certàmens està format pels components que s'indiquen a continuació. La composició de cada jurat es detalla en les bases específiques corresponents:

  • President o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat): la persona que elegeixi l'IBJOVE seguint el criteri de professionalitat o prestigi reconeguts en l'àmbit professional o cultural de la matèria corresponent.
  • Vocals: un mínim de tres persones seleccionades per l'IBJOVE d'acord amb el criteri de professionalitat o prestigi reconeguts en l'àmbit professional o cultural de la matèria corresponent.
  • Secretària (amb veu i vot): la coordinadora del Programa Cultural Art Jove de l'IBJOVE.

7.4. Es considera que hi ha quòrum suficient quan són presents en les reunions del jurat el president o presidenta i la secretària o, si escau, les persones que els substitueixin, i la meitat dels membres, com a mínim. En el cas de vacant, d'absència o de malaltia del president o presidenta, l'ha de substituir la persona del jurat de més edat, però en aquest cas és necessària la presència d'un vocal més perquè hi hagi el quòrum suficient. En el cas de vacant, d'absència o de malaltia de la secretària, l'ha de substituir un tècnic de l'Àrea d'Art Jove o la persona en qui delegui la responsabilitat.

7.5. El veredicte del jurat és inapel·lable. Les decisions s'han de prendre per majoria simple; no cal, doncs, unanimitat a l'hora d'establir el guanyador o els guanyadors de qualsevol certamen.

7.6. En els certàmens en què les bases específiques estableixen una durada de la interpretació, s'ha d'entendre com a aproximada. El jurat és el que ha de determinar si la manca o l'excés en el temps utilitzat pels participants es pot penalitzar, sempre dins les circumstàncies generals de la prova.

8. Resolució i notificació

8.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels premis és el director de l'IBJOVE.

8.2. La concessió dels premis del Programa Cultural Art Jove s'ha de resoldre abans del 31 de desembre de 2023. Aquest termini pot ser modificat en el cas que hi hagi impediments justificats degudament que no permetin complir-lo.

8.3. La resolució de concessió del director ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual dels premis concedits. La resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el lloc web http://ibjove.caib.es.

8.4. Presentar-se a un certamen o modalitat implica acceptar el premi que eventualment pot correspondre, llevat que es manifesti expressament altrament.

9. Pagament i justificació

9.1. Com a justificació per al pagament dels premis és suficient acreditar els requisits que estableix la convocatòria.

9.2. D'acord amb el punt 9.1 d'aquesta convocatòria, amb caràcter general, els premis s'han de pagar als beneficiaris íntegrament, mitjançant una transferència o un taló bancari, una vegada resolta i notificada la concessió i completada correctament la documentació exigida en el punt 5.4 de les bases generals.

9.3. No obstant això, en tots els certàmens en què s'estableix que una part del premi està subjecta a la realització d'actuacions o encàrrecs específics per part dels guanyadors o finalistes, a més del que disposa el punt 9.2, per tramitar els pagaments corresponents és necessari que un tècnic de l'Àrea d'Art Jove expedeixi un certificat que acrediti que s'han fet les actuacions esmentades o que s'han presentat els encàrrecs específics de cada certamen. Aquests encàrrecs o actuacions s'han de dur a terme durant 2023 i 2024.

9.4. Els participants premiats han de cobrar la part que els pertoca quan hagin fet les actuacions programades. En el cas d'absència, si no és justificada per algun motiu de força major, el participant perd el dret a cobrar-les.

10. Altres determinacions

10.1. Els premis que estableix aquesta convocatòria tenen la consideració de rendes imputables a l'efecte del que estableix la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).

10.2. El fet de presentar-se a qualsevol certamen suposa, implícitament, que els autors autoritzen l'IBJOVE a reproduir i publicar la seva imatge i el contingut de les obres inscrites mitjançant qualsevol recurs que consideri oportú.

10.3. Els guanyadors i els finalistes de tots els certàmens convocats rebran un diploma, un cop s'hagi celebrat final.

10.4. El director de l'IBJOVE, a proposta de la coordinadora del Programa Cultural Art Jove, pot introduir les modificacions que consideri convenients en el desenvolupament dels certàmens perquè funcionin correctament, i ha de resoldre totes les qüestions que puguin sorgir pel que fa a la interpretació de les bases. Així mateix, pot anul·lar o incorporar fases de selecció prèvies quan el nombre de participants ho aconselli.

10.5. El calendari de les activitats derivades d'aquesta convocatòria pot ser modificat per manca de disponibilitat d'espai o de professionals, o per altres raons justificades degudament.

10.6. Un cop finalitzat el termini d'inscripció, s'ha de considerar que la participació en un certamen o modalitat no és suficient si és inferior a tres inscripcions. En el cas que la participació sigui insuficient o, simplement, escassa (inferior a cinc inscripcions), i abans de declarar el certamen o modalitat desert, el director de l'IBJOVE, a proposta de la coordinadora del Programa Cultural Art Jove, pot obrir un nou termini d'inscripció, sempre amb la publicació prèvia en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i conservant les sol·licituds ja presentades. Aquest nou termini no ha de perjudicar en cap cas els participants presentats en el termini establert inicialment, atès que han de disposar d'un temps addicional per millorar les seves propostes i aprofundir-hi o per presentar-ne una de nova, si ho consideren adient. En qualsevol cas, si un cop finalitzat el nou termini d'inscripció la participació és inferior a tres inscripcions, el certamen o modalitat s'ha de declarar desert automàticament.

10.7. Un cop tancat definitivament el procés d'inscripcions, per a totes aquelles modalitats que suposen una actuació en directe dels participants (Solistes, Creació Musical Jove, Creació Teatral Jove i Xef Jove), en el cas que el nombre total d'inscrits sigui igual o superior a cinc, s'han de programar una o més fases semifinals. Si el nombre d'inscrits és inferior a cinc, es programarà directament una fase final. 

10.8. Quan el participant hagi d'assistir a un esdeveniment programat per l'Art Jove fora del municipi on resideix en aquell moment, l'IBJOVE s'ha de fer càrrec del cost del transport aeri o marítim, dins l'Estat espanyol, del participant i de tot el material necessari per participar en l'esdeveniment. En el cas que el participant resideixi fora de l'Estat espanyol, l'IBJOVE es farà càrrec del cost del transport aeri o marítim del participant i de tot el material necessari per participar en l'esdeveniment, fins a un màxim de 300,00 €, anada i tornada. 

En el cas que l'esdeveniment programat l'obligui a fer una o més pernoctacions fora del seu municipi, també s'ha de fer càrrec de l'allotjament. En cap cas no es cobreixen els desplaçaments terrestres.

10.9. Qualsevol informació relativa a l'organització i la celebració d'un certamen i a la decisió dels jurats s'ha de comunicar als participants mitjançant un correu electrònic, sens perjudici que, a més, també es notifiqui per via telefònica.

 

​​​​​​​10.10. En les fases semifinals de tots els certàmens, el jurat ha de nominar dos semifinalistes substituts que han de participar en les proves de selecció quan algun dels semifinalistes no pugui assistir-hi. Aquesta decisió s'ha de fer constar en l'acta.

10.11. Durant els anys 2023 i 2024, l'IBJOVE pot editar catàlegs, vídeos, DVD i publicacions en què es recullin les obres i les interpretacions guanyadores i finalistes dels diferents certàmens que són objecte d'aquesta convocatòria.

10.12. La participació en qualsevol dels certàmens o modalitats que estableix aquesta convocatòria implica acceptar-ne d'una manera estricta totes les bases (generals i específiques), de manera que se n'han d'excloure les inscripcions que no compleixin les condicions en la forma establerta.

10.13. L'IBJOVE no es fa responsable de les opinions ni dels continguts inclosos en les obres i les actuacions admeses a concurs, ni s'hi identifica necessàriament. En qualsevol cas, no s'han d'admetre a concurs obres o interpretacions que facin una apologia explícita i clarament intencionada de la vulneració dels drets humans. Si es produeix aquest supòsit, el director de l'IBJOVE, a proposta unànime del jurat corresponent, ha de resoldre excloure-les del certamen.

11. Programa GirArt Jove

11.1. El Programa GirArt Jove és l'instrument de difusió i promoció dels finalistes i els guanyadors de tots els certàmens una vegada que ha tingut lloc la final i s'han duit a terme els bolos derivats del pagament dels diferents premis. Consisteix a programar actuacions, exhibicions, exposicions o mostres en diferents espais de les Illes Balears o de la resta de l'Estat espanyol. Els artistes que participin en el programa itinerant GirArt Jove de qualsevol certamen o modalitat han de cobrar per les actuacions les quantitats que s'exposen a continuació:

  • Els intèrprets en solitari: 200,00 €.
  • Els grups: 200,00 € per component, fins a un màxim de 1.000,00 €.

11.2. Les actuacions o exposicions que siguin iniciativa de l'IBJOVE (actuacions de finalistes o guanyadors durant la deliberació dels jurats en seleccions o en actes de cloenda, exposicions o mostres) les ha de gestionar l'IBJOVE, el qual n'ha d'assumir totes les despeses. Pel que fa a les actuacions d'artistes o a les exposicions d'obres finalistes o guanyadores de l'Art Jove que programi una entitat externa, ja sigui pública o privada, s'ha de procedir de la manera següent:

  • En el cas d'actuacions d'artistes, l'entitat sol·licitant s'ha de fer càrrec de la publicitat i difusió de l'actuació i de l'allotjament i la manutenció de l'artista, si es veu obligat a pernoctar fora del seu municipi de residència, i ha de posar a disposició dels participants l'espai escènic, el tècnic i l'equip de so. L'IBJOVE ha d'assumir el cost de la minuta i del desplaçament, si escau.
  • Si són exposicions, l'entitat sol·licitant s'ha d'encarregar de la publicitat i difusió de l'exposició i del muntatge, el desmuntatge, la vigilància i la custòdia, i la devolució de les obres en les mateixes condicions en què les rebi. Les despeses de la minuta dels artistes i de tramesa de les obres són a càrrec de l'IBJOVE.

12. Tractament de dades de caràcter personal

12.1 La política de privacitat aplicable als certàmens gestionats per l'Àrea d'Art Jove, pel que fa al tractament de dades personals dels participants i als drets que els reconeix la normativa vigent, és la que s'estableix a continuació. Qualsevol dubte o aclariment respecte a la política de privacitat de l'IBJOVE o als drets dels participants s'ha de resoldre amb l'IBJOVE a través dels canals que s'indiquen a continuació. En el cas de proporcionar dades de caràcter personal de tercers, el participant es compromet a obtenir el consentiment previ de les persones afectades i a informar-les sobre el contingut d'aquesta política. 

12.2 El responsable del tractament de les dades és l'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE) i, en concret, l'Àrea d'Art Jove, amb domicili al carrer de l'Uruguai, s/n (Velòdrom Illes Balears), 07010 Palma, telèfon 971 17 89 49 i adreça electrònica artjove@ibjove.net. Podeu contactar amb el delegat de protecció de dades de l'IBJOVE mitjançant l'adreça electrònica següent: protecciodedades@ibjove.caib.es.

12.3. Les dades que proporcionen els participants en els formularis d'inscripció són tractades per tramitar-ne la inscripció en els certàmens i premis del Programa Cultural Art Jove per a l'any 2023 i per gestionar aquests premis i certàmens. Aquest tractament es basa en la gestió de la relació jurídica que s'estableix amb motiu de la participació en els certàmens de l'IBJOVE i en el compliment d'obligacions legals, en concret, de la Llei 39/2015, d'1 de octubre; de la Llei 7/1985, de 2 de abril; del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; del Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l'Institut Balear de la Joventut, i de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

12.4. Les dades identificatives i de contacte proporcionades en el formulari d'inscripció són tractades per tal d'enviar comunicacions per mitjans electrònics sobre activitats, esdeveniments i informació general de l'IBJOVE. Aquest tractament es basa en el consentiment que se sol·licita en el formulari d'inscripció per a la recepció d'aquestes comunicacions per mitjans electrònics. El fet de no prestar el consentiment per a aquesta finalitat o de retirar-lo no condiciona la inscripció.

12.5. El material resultant dels vídeos o reportatges fotogràfics duits a terme durant la participació en els certàmens i, si escau, la imatge i/o la veu de les persones que apareixen en les obres integrants dels certàmens són utilitzats per informar el públic sobre activitats duites a terme per l'IBJOVE. La base jurídica per captar la imatge i, si escau, la veu dels participants i per difondre-la en mitjans de comunicació i en perfils de l'IBJOVE en xarxes socials, com Facebook, Instagram o Twitter, és el consentiment dels participants o dels seus pares o tutors, que se sol·licita en l'autorització de captació i ús d'imatge tramesa abans de publicar-se, a l'empara del que preveu la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.

12.6. Les dades són comunicades a terceres persones per obligació legal o amb el consentiment del participant. En concret, si un participant resulta guanyador d'un certamen, l'IBJOVE pot publicar el seu nom i llinatges als mitjans de comunicació i en perfils de l'IBJOVE de diferents xarxes socials, com ara Facebook, Instagram o Twitter. La publicació del nom de les persones premiades es basa en el compliment d'una disposició legal; concretament, de l'article 6.2 del Decret legislatiu 2/2005, que regula, entre els principis pels quals s'ha de basar aquesta actuació administrativa, el de transparència.

12.7. En cas d'haver de gestionar desplaçaments o allotjaments per participar en les semifinals o finals dels diferents certàmens o esdeveniments programats per l'Art Jove, les dades identificatives dels participants, de contacte i de característiques personals obtingudes del formulari (en concret: nom i llinatges; DNI, NIE o passaport; adreça; adreça electrònica, i data de naixement) seran comunicades a les agències de viatges minoristes encarregades de tramitar els bitllets o les reserves, així com a les empreses els serveis de les quals s'inclouen en aquests viatges i reserves, com ara empreses de transport o hotels.

12.8. Es conservaran les dades personals que proporcionin els participants durant la vigència de la relació que mantenen amb l'IBJOVE i durant el temps necessari per atendre possibles responsabilitats nascudes del tractament d'aquestes dades. Les dades tractades amb finalitats informatives es conservaran mentre no se'n sol·liciti la baixa. El material audiovisual s'utilitzarà durant el temps que l'IBJOVE consideri necessari per a la consecució de les finalitats abans descrites. Els documents de qualsevol època o tipologia, reunits o no en arxius, i produïts, rebuts o conservats per l'IBJOVE, en l'exercici de la seva funció, formen part del patrimoni documental de les Illes Balears. Una vegada que les dades tractades hagin deixat de ser útils per a les finalitats per a les quals varen ser recollides, passaran a l'estat històric i seran conservades i, si escau, destruïdes, conforme a la normativa d'avaluació i als criteris prevists per les lleis 12/1998, de patrimoni històric de les Illes Balears, i 15/2006, d'arxius i patrimoni documental de les Illes Balears.

12.9. Els participants tenen dret a obtenir confirmació de si es tracten o no les seves dades personals i, si escau, a accedir-hi. Igualment, poden demanar que les seves dades siguin rectificades, quan siguin inexactes, o que es completin les dades que siguin incompletes, així com a sol·licitar-ne la supressió quan, entre d'altres motius, les dades ja no siguin necessàries per a les finalitats per a les quals varen ser recollides.

En determinades circumstàncies, poden sol·licitar la limitació del tractament de les seves dades. En aquest cas, només es tractaran les dades afectades per tal de formular, exercir o defensar reclamacions o amb la intenció de protegir els drets d'altres persones. En determinades condicions i per motius relacionats amb la seva situació particular, poden igualment oposar-se al tractament de les seves dades. En aquest cas, es deixaran de tractar les dades excepte per motius legítims imperiosos que prevalguin sobre els seus interessos o drets i llibertats, o per formular, exercir o defensar reclamacions.

Així mateix, sota certes condicions, poden sol·licitar la portabilitat de les seves dades, perquè siguin transmeses a un altre responsable de tractar-les.

12.10. Els participants poden revocar el consentiment que hagin prestat per a determinades finalitats, sense que aquest fet afecti la licitud del tractament basat en el consentiment previ a la retirada del consentiment. Igualment, tenen dret a presentar una reclamació davant una autoritat de protecció de dades.

12.11. Per sol·licitar la baixa dels tractaments amb finalitats informatives, poden enviar un missatge a l'adreça electrònica següent: protecciodedades@ibjove.caib.es.

12.12. Per exercir els seus drets, els participants han de trametre, per correu postal o electrònic, una sol·licitud, acompanyada d'una còpia del DNI o d'un altre document vàlid que els identifiqui, al delegat de protecció de dades, a les adreces indicades en l'apartat 12.2. Per a més informació sobre els seus drets i sobre com exercir-los, els participants poden consultar el web de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades: http://www.aepd.es. 

13. Revocació

13.1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

13.2. A conseqüència de la revocació, queda sense efecte l'acte de concessió del premi i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

14. Reintegrament dels ajuts concedits

14.1. Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament del premi fins a la data de la resolució per la qual s'aprova el reintegrament en els casos que preveu l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

14.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

14.3. Si encara no s'ha abonat l'import del premi, l'incompliment de les obligacions suposa perdre el dret de cobrar-lo, amb l'audiència prèvia de la persona interessada.

14.4. El guanyador perd el dret a reclamar el pagament del premi si no lliura tota la documentació requerida o si, per qualsevol altra circumstància que se li pugui imputar, no és possible tramitar aquest pagament dins el termini notificat per l'IBJOVE.

15. Règim d'infraccions i sancions

Si s'incompleixen els requisits que estableix aquesta convocatòria, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que regula el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

16. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix pel que disposen aquestes bases; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i la resta de la normativa aplicable.

 

 

ANNEX 2 Bases específiques del Programa Cultural Art Jove 2023

 

CERTAMEN DE FOTOGRAFIA

1. CONVOCATÒRIA

L'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE), amb la col·laboració del Consell Departamental dels Pirineus Orientals, del festival Inund'Art de Girona i del Centre d'Estudis Fotogràfics (en endavant, CEF), convoca aquest certamen, adreçat a joves fotògrafs.

2. PARTICIPANTS

Poden participar en aquest certamen joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023. No s'hi admet la inscripció de grups.

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 5.500,00 € (cinc mil cinc-cents euros), que s'ha de repartir de la manera següent:

  • S'estableix un primer premi de 1.500,00 € (mil cinc-cents euros) en metàl·lic, i 3.000,00 € (tres mil euros) més, que s'han de destinar a sufragar totes les despeses de l'artista guanyador per participar en el certamen Art Pertot 2023 (veure punt 10). En aquesta quantia s'inclouen les despeses de desplaçament, allotjament, manutenció i honoraris de l'artista guanyador, i de producció, muntatge i desmuntatge i transport de la seva obra.
  • S'estableix una dotació de 1.000,00 € (mil euros) en metàl·lic destinada a pagar un segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, amb la distribució monetària que el jurat trobi oportuna.

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no pot ser compartit.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: fotògrafs de reconegut prestigi local o nacional; un representant de l'Associació de Fotògrafs Professionals de les Illes Balears; un representant del CEF; directors i comissaris de galeries, museus o sales d'exposicions, i programadors de festivals de fotografia de les Illes Balears. Així mateix, s'ha de convidar a participar-hi la persona guanyadora del premi a la millor col·lecció de la darrera edició del Certamen de Fotografia del Programa Cultural Art Jove, un representant del festival Inund'Art de Girona i un altre del Consell Departamental dels Pirineus Orientals. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i documentació.  

a) Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  •  El formulari emplenat degudament. 
  • ​​​​​​ En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

b) Fins a les 23.59 h del 30 de maig, el participant ha de presentar al correu artjove@ibjove.net, un document en format PDF o un enllaç de Dropbox, Drive o un servei similar en què hi hagi un PDF que es pugui descarregar i que contengui el treball, amb un pes màxim de 300 MB. L'enllaç ha d'estar actiu com a mínim un mes. Abans del 30 de maig de 2023, s'ha d'enviar un arxiu en format digital amb les fotografies o les col·leccions que es volen presentar al Certamen, que s'ha de presentar mitjançant un enllaç de Drive o un arxiu en format JPEG, enviat a l'adreça electrònica artjove@ibjove.net.

L'arxiu, que ha de ser anònim, ha de contenir una col·lecció d'un mínim de 6 fotografies i un màxim de 10 i altres fotografies que, encara que no formin part de la col·lecció, han de ser representatives de l'obra de l'artista. En total l'arxiu ha de contenir un mínim de 10 fotografies i un màxim de 20. Es pretén que el participant mostri una visió general de la seva obra. 

6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

Ateses les propostes presentades i a partir dels criteris de qualitat i creativitat, una representació del jurat, composta pel director de la residència del CEF, pel comissari de l'exposició i per la coordinadora del Programa Cultural Art Jove, ha de seleccionar un màxim de set artistes, els quals passen a la final.

Els set artistes finalistes disposen de dos mesos, comptadors des que l'Àrea d'Art Jove comunica la decisió del jurat, per preparar el projecte fotogràfic, amb un tema obligatori, que s'ha de presentar a la final. Durant aquests dos mesos, poden assistir a una residència artística que es desenvolupa en el CEF. Disposen del laboratori i de l'estudi del CEF per experimentar i per produir les seves propostes. Així mateix, disposen d'un servei de mentoria a càrrec del cap del Departament de Fotografia del CEF, que els acompanyarà i els assessorarà durant el procés de creació i que els proposarà el tema del projecte.

Els finalistes han d'enviar el seu projecte fotogràfic, en format digital, en la data i a l'adreça que els comuniqui en el moment oportú l'Àrea d'Art Jove. Tant el nombre de fotografies com el format de cada col·lecció s'han de consensuar entre l'artista, el director de la residència, el comissari de l'exposició i la coordinadora del Programa Cultural Art Jove. El Programa Cultural Art Jove s'ha de fer càrrec de les despeses de producció de les obres, fins a un màxim de 500,00 € per projecte, i del muntatge de l'exposició. En qualsevol cas, les obres són propietat dels participants, que en poden disposar un cop acabada l'exposició de la final.

La final del certamen tindrà lloc a Palma, durant el mes de setembre, a la planta baixa del Casal Solleric. En l'exposició, hi han de participar, a més, una artista francesa convidada, que és la seleccionada pel programa d'intercanvis Art Pertot 2023. La seva obra no entra a concurs, però estarà exposada juntament amb totes les finalistes del Certamen de Fotografia Art Jove 2023.

7. PROGRAMA D'INTERCANVIS ART PERTOT

El programa d'intercanvis Art Pertot és una iniciativa del Consell Departamental dels Pirineus Orientals, del Festival Inund'Art de Girona, i de l'IBJOVE, a través del Programa Cultural Art Jove. D'acord amb aquest programa, cada entitat col·laboradora selecciona un jove artista del seu territori perquè desenvolupi un projecte artístic, que es presenta en el marc dels programes culturals que impulsen les altres entitats col·laboradores i que s'adapta a les necessitats i els contexts propis de cada espai receptor. Per tant, hi participen tres artistes: un, en representació del Festival Inund'Art; un altre, en representació del Programa Cultural Art Jove de les Illes Balears, i el tercer, en representació del Consell Departamental dels Pirineus Orientals.

La persona guanyadora del primer premi d'aquest Certamen ha d'exposar el seu projecte fotogràfic en el marc del Festival Inund'Art de Girona el mes de juny de 2024 i en una exposició col·lectiva, juntament amb els altres dos artistes seleccionats en l'Art Pertot, a la Casa de la Catalanitat de Perpinyà, el mes de desembre de 2024.

En el cas que l'artista guanyador d'aquest Certamen no pugui assistir a algun dels esdeveniments programats dins l'Art Pertot, ho ha de comunicar amb l'antelació suficient perquè l'Àrea del Programa Cultural Art Jove pugui oferir al guanyador del segon premi d'aquest Certamen la inclusió dins l'Art Pertot. En aquest supòsit, l'artista guanyador del segon     premi cobraria els 3000 € prevists en el punt 3 d'aquest apartat («Premis»).

 

​​​​​​​CERTAMEN DE CREACIÓ TEATRAL JOVE

1. CONVOCATÒRIA

L'IBJOVE, amb la col·laboració de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) i del Teatre Principal de Palma, convoca aquest certamen, adreçat a joves artistes de les Illes Balears. S'hi admet qualsevol gènere i tècnica teatrals (inclosos el mim, el teatre d'objectes i el teatre gestual).

2. PARTICIPANTS

Poden concursar en aquest certamen joves en solitari o formant una companyia. La companyia pot estar formada pel dramaturg, el director, els actors, el tècnic de so i llum, i els músics acompanyants. En qualsevol cas, tots els participants han de tenir entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023 i han d'haver nascut o han de residir a les Illes Balears. 

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 9.000,00 €, que s'ha de repartir de la manera següent:

— S'ha d'atorgar un primer premi de 2.000,00 € en metàl·lic. A més, la companyia guanyadora del primer premi rep 2.000,00 € més per pagar el caixet de dues representacions de l'obra sencera: l'estrena de l'obra al Teatre Principal de Palma, durant el primer semestre de 2024, i a la Fira B! de 2024. Cada bolo està remunerat amb 1.000,00 €.

— S'estableix una dotació de 2.000,00 € destinada a pagar el segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, segons el que determini el jurat.

— Els 3.000,00 € restants s'han de destinar a pagar actuacions de les obres senceres de les companyies finalistes en diferents espais escènics de les Illes Balears, en el marc del programa itinerant GirArt Jove. Cada companyia cobrarà 200,00 € per component, fins a un màxim de 1.000,00 € per bolo.

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no pot ser compartit.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i per un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: un representant de l'AAAPIB (Associació d'Actors i Actrius Professionals de les Illes Balears); un representant d'Illaescena; actors, directors de teatre i crítics teatrals de mitjans de comunicació amb difusió suficient a les Illes Balears; un representant del Teatre Principal de Palma, i un de l'IEB. També s'hi ha de convidar el guanyador del primer premi de la darrera edició del Certamen de Creació Teatral Jove. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINI DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableix un únic termini de presentació de sol·licituds i documentació. Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una     fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

Els texts o dramatúrgies representats han de ser inèdits o, en qualsevol cas, versions dramatitzades de texts ja escrits o representats, i poden ser en llengua catalana o castellana, encara que el jurat ha de valorar positivament els texts o dramatúrgies que siguin originals o d'autors de les Illes Balears i que estiguin escrits en català. La representació de l'obra completa ha de durar com a mínim 45 minuts.

La proposta teatral ha de ser inèdita o, en qualsevol cas, en el moment en què s'inscriu l'obra a concurs els participants no l'han d'haver representat en cap altre certamen, mostra o concurs, teatre o festival de les Illes Balears.

Cada inscrit només pot participar en una proposta i ha d'aportar el seu propi vestuari i escenografia, i s'ha de fer càrrec del trasllat d'aquest material.

​​​​​​​6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

En el cas que el nombre total d'inscrits sigui igual o superior a cinc, s'han de programar una o més fases semifinals. 

La fase semifinal o les fases semifinals han de tenir lloc durant els mesos de juny i juliol de 2023. Tots els participants han de representar, en un espai teatral obert al públic, un fragment de la seva proposta que duri entre 5 i 10 minuts. A partir d'aquesta representació, el jurat ha de triar les tres companyies finalistes, a partir dels criteris de creativitat i qualitat artística, originalitat i innovació de la proposta, i dimensió interpretativa (posada en escena, transmissió i personalitat).

A partir d'aquest moment, els tres finalistes (o els quatre en el cas que no s'hagi duit a terme cap semifinal) disposen de dos mesos per muntar un mínim de 20 minuts i un màxim de 30 minuts de l'obra que presenten a concurs. Durant aquest procés, disposen de l'assessorament artístic d'un director de prestigi reconegut. 

La fase final ha de tenir lloc a Palma el mes de novembre o de desembre de 2023. Els finalistes han de representar un fragment de la proposta final durant un mínim de 20 minuts i un màxim de 30. El mateix vespre de la final s'ha de donar a conèixer el nom del grup guanyador.

7. ALTRES DETERMINACIONS

El guanyador disposa de tres mesos, comptadors des de la final del Certamen, per muntar l'obra sencera, que s'ha d'estrenar al Teatre Principal de Palma el 2024. Ha de participar en una residència d'una setmana a la Sala Petita del Teatre Principal de Palma, on ha de rebre assessorament tècnic i artístic. A més, el Teatre Principal de Palma ha d'assumir les despeses de producció i muntatge de l'obra fins a un màxim de 500,00 €.

Pel que fa a les representacions de les propostes finalistes, correspon a l'IBJOVE decidir quin és l'espai escènic i el dia en què han de tenir lloc, sempre tenint en compte les agendes dels participants. En el cas d'absència a alguna actuació programada, si no és justificada per algun motiu de força major, l'intèrpret o la companyia perd el dret a cobrar-la. Pel que fa a l'estrena de la proposta guanyadora, correspon a l'IEB decidir quin és l'espai escènic i el dia en què ha de tenir lloc, sempre tenint en compte les agendes dels participants.

 

​​​​​​​​​​​​​​CERTAMEN DE CREACIÓ MUSICAL JOVE

1. CONVOCATÒRIA

L'IBJOVE, amb la col·laboració de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) i de l'Ajuntament de Palma, convoca aquest certamen, per a músics en solitari o grups de joves la música dels quals es pugui incloure en qualsevol gènere o estil musical: música clàssica, blues, jazz, soul, rock-and-roll, reggae, ska, funk, disco, rap, pop, flamenc, salsa, música electrònica, música del món... En qualsevol cas, les cançons presentades han de ser de creació pròpia o versions o remescles pròpies d'altres autors.

2. PARTICIPANTS

Poden concursar en aquest certamen joves músics en solitari o grups de joves; tots han de ser nascuts o residents a les Illes Balears. En qualsevol cas, tots els participants han de tenir entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023.

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 9.000,00 €, que s'ha de repartir de la manera següent:

  • S'ha d'atorgar un primer premi de 2.000,00 € en metàl·lic, i 2.000,00 € més per pagar el caixet de dos concerts: una actuació en un festival de reconegut prestigi de les Illes Balears durant el 2024 i una actuació durant la Fira B! de 2024.
  • S'estableix una dotació de 2.000,00 € destinada a pagar el segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, segons el que determini el jurat.
  • Els 3.000,00 € restants s'han de destinar a pagar actuacions dels grups finalistes o del grup guanyador en diferents espais o esdeveniments culturals de les Illes Balears, en el marc del programa GirArt Jove. Cada grup de música cobrarà 200 € per component, fins a un màxim de 1.000,00 € per bolo. 

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no pot ser compartit.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: músics de prestigi reconegut a les Illes Balears, crítics de música de diferents mitjans de comunicació amb difusió suficient a les Illes Balears o a la resta de l'Estat espanyol, directors o productors de segells discogràfics i programadors de festivals com ara el Mallorca live o el Mobofest, un representant de l'Associació de Professionals de la Música de Mallorca i un representant de l'IEB. També s'ha de convidar a formar part del jurat un representant del grup guanyador de la darrera edició del Certamen de Creació Musical Jove del Programa Cultural Art Jove. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableix un únic termini de presentació de sol·licituds i documentació. Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una     fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

Al formulari ha de constar, a l'apartat corresponent, un enllaç amb un mínim de dos temes o deu minuts de música, a través d'un servei de reproducció en temps real (Bandcamp, SoundCloud, Spotify, etc.), o mitjançant la descàrrega de les cançons en format MP3 (Dropbox, WeTransfer, Drive, etc.)..

Els temes presentats han de ser, obligatòriament, interpretats pel músic o grup de músics inscrit.

El jurat ha de valorar positivament els grups que presentin temes musicals en llengua catalana.

Cada persona inscrita només pot participar en una proposta i ha d'aportar els seus instruments, amb l'excepció de la bateria, i s'ha de fer càrrec del trasllat d'aquest material.

6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

L'IBJOVE preveu organitzar, una vegada finalitzat el període d'inscripció, una fase de selecció prèvia, una fase semifinal i una fase final.

En la fase de preselecció, els membres del jurat han de puntuar de l'1 al 10 cada maqueta presentada i han de triar els grups o intèrprets que obtenguin més puntuació, fins a un màxim de sis.

La fase semifinal tindrà lloc a Palma durant el mes de juny o juliol de 2023. Tots els seleccionats han d'actuar en directe, durant un mínim de 15 minuts i un màxim de 20, amb un repertori que ha d'incloure, com a mínim, un dels temes presentats en la maqueta. A partir d'aquesta audició, el jurat ha de triar els tres grups finalistes, a partir dels criteris de creativitat i qualitat artística, dimensió compositiva (lletres, arranjaments i innovació musical) i dimensió interpretativa (instrumentació, veus, coordinació, posada en escena, transmissió i personalitat).

La fase final tindrà lloc a Menorca, durant l'estiu de 2023. Els finalistes han d'actuar en directe durant un mínim de 20 minuts i un màxim de 30, amb el repertori que considerin més adient. El mateix vespre el jurat ha de donar a conèixer el nom del grup o intèrpret guanyador.

7. ALTRES DETERMINACIONS

Pel que fa a les actuacions derivades del pagament del primer premi, correspon al director o programador dels Festivals decidir en quin espai i en quines dates es celebraran aquestes actuacions, segons l'estil musical del guanyador.

Pel que fa a les actuacions derivades del pagament dels 3.000,00 euros restants,  correspon a l'IBJOVE decidir quin és l'espai i el dia en què han de tenir lloc, sempre tenint en compte les agendes dels participants. En el cas d'absència a alguna actuació programada, si no és justificada per algun motiu de força major, l'intèrpret o la companyia perd el dret a cobrar-la. 

​​​​​​​​​​​​​​CERTAMEN DE MÚSICA PER A JOVES INTÈRPRETS, EN LA MODALITAT DE SOLISTES

1. CONVOCATÒRIA

L'IBJOVE, amb la col·laboració de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) i el festival Inclàssic 2023, convoca aquest certamen, adreçat a joves intèrprets de música clàssica.

2. PARTICIPANTS

Es poden presentar a aquesta convocatòria joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023.

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 4.500,00 €, que s'ha de repartir de la manera següent:

  • S'ha d'atorgar un primer premi de 1.500,00 € en metàl·lic, i 1,000,00 € més per a dues actuacions; cadascuna dotada amb 500,00 €. La primera actuació serà en el festival Inclàssic de 2024, i l'altra, en el marc de la Fira B! de 2024. En el cas que l'intèrpret guanyador necessiti un pianista acompanyant, s'entén que el caixet del pianista està inclòs en els 500,00 € del pagament de l'actuació.
  • Una dotació de 1.000,00 € en metàl·lic, destinada a pagar dos segons premis de 500,00 €, o un segon i un tercer premis, amb la distribució monetària que el jurat trobi oportuna.
  • Els 1.000,00 € restants s'han de destinar a pagar bolos amb les actuacions dels tres finalistes, que han de rebre 200,00 € cadascun per actuació, en diferents espais culturals o escènics de les Illes Balears, en el marc del programa itinerant GirArt Jove. Es garanteix un mínim d'una actuació per a cada finalista. 

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no pot ser compartit.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: directors dels conservatoris professionals de les Illes Balears i director del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, o les persones en les quals deleguin; coordinadors de festivals de música clàssica de prestigi reconegut a les Illes Balears, i músics o compositors de les Illes Balears. Així mateix, s'ha de convidar a formar part del jurat un representant de l'IEB i la persona guanyadora del primer premi de la darrera edició del Certamen de Música per a Joves Intèrprets, en la modalitat de solistes, del Programa Cultural Art Jove. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableix un únic termini de presentació de sol·licituds i documentació. Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una     fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

Al formulari ha de constar, a l'apartat corresponent, un enllaç de Drive que inclogui les partitures del repertori que s'interpretarà a la prova semifinal. 

El repertori que proposi el concursant ha de ser original per a l'instrument amb què es presenta. Només s'admeten les transcripcions i les reduccions per a l'instrument acompanyant.

6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

En el cas que el nombre total d'inscrits sigui igual o superior a quatre, s'ha de programar una fase semifinal en una o més jornades. L'Àrea d'Art Jove ha d'informar oportunament els inscrits al Certamen de les dates i els espais en què han de tenir lloc les semifinals.

La fase semifinal ha de tenir lloc a Inca, en el marc del festival Inclàssic, el mes de juny de 2023. Els participants han d'actuar en directe durant un mínim de 5 minuts i un màxim de 10, aproximadament. El jurat ha de decidir quins són els tres intèrprets seleccionats per passar a la final.

La fase final ha de tenir lloc a Formentera, el mes de setembre de 2023. Tots els seleccionats han d'actuar en directe un mínim de 15 minuts i un màxim de 20, aproximadament, amb el repertori que considerin més adient. A partir d'aquesta audició, el jurat ha de seleccionar l'intèrpret guanyador, tenint en compte criteris com la dificultat del repertori i la qualitat de la interpretació.

En el cas que el nombre total d'intèrprets inscrits sigui igual o inferior a cinc, no hi ha d'haver semifinals i s'ha de fer la final durant el festival Inclàssic, el mes de juny de 2023. Així, els participants han de preparar un repertori d'entre 15 i 20 minuts, i el jurat ha de triar els tres intèrprets guanyadors (el primer premi i els dos segons) a partir d'aquesta audició.

 

7. ALTRES DETERMINACIONS

Pel que fa als concerts derivats del pagament del primer premi del Certamen, l'IBJOVE ha d'informar oportunament l'intèrpret guanyador de la data i el lloc dels bolos en el festival Inclàssic de 2024 i en la Fira B! de 2024. En el cas d'absència en aquestes actuacions, si no és justificada per algun motiu de força major, el músic guanyador perd el dret a cobrar-les.

Pel que fa a les actuacions derivades dels 1.000,00 € restants, els finalistes només han de cobrar la part del premi subjecta a actuacions una vegada hagin fet el concert o els concerts programats. En el cas que els intèrprets duguin un pianista acompanyant, aquest també cobraria 200,00 € per bolo, amb càrrec als pressuposts generals de l'IBJOVE per al 2022.

 

​​​​​​​CERTAMEN DE DISSENY GRÀFIC

1. CONVOCATÒRIA I TEMA

L'IBJOVE convoca el Certamen de Disseny Gràfic amb el tema «Línia gràfica del Programa Cultural Art Jove 2024».

2. PARTICIPANTS

Poden participar en el Certamen joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 36 anys el 31 de desembre de 2021. No s'admet la inscripció de grups.

3. PREMI

S'estableix una dotació total de 7.500,00 €, que s'ha de repartir de la manera següent:

  • Un primer premi de 1.500,00 € en metàl·lic, més una dotació de 5.000,00 € en total en concepte d'honoraris per desenvolupar la proposta gràfica i l'espot publicitari de l'Art Jove al llarg de 2024.
  • S'estableix una dotació de 1.000,00 € destinada a pagar el segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, segons el que determini el jurat.

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no es pot compartir.

​​​​​​​​​​​​​​4. JURATS

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). Tots han de ser guanyadors del Certamen de Disseny Gràfic en edicions anteriors del Programa Cultural Art Jove. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i documentació.  

a) Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

b) Fins a les 23.59 h del 30 de setembre, el participant ha de presentar al correu artjove@ibjove.net, un arxiu en format PDF o un enllaç de Dropbox, Drive o un servei similar en què hi hagi un PDF que es pugui descarregar i que contengui el treball, amb un pes màxim de 300 MB. L'enllaç ha d'estar actiu com a mínim un mes.

L'arxiu ha de contenir un únic pòster, de mida A2, a doble cara, en quadricromia, de 300 PPP, preparat per ser imprès en òfset o digitalment.

En la portada han de constar la imatge gràfica general del Programa Cultural Art Jove per a l'edició 2024, les modalitats convocades, el període i els llocs d'inscripció, tots els logotips i escuts de les institucions i empreses organitzadores i col·laboradores i l'eslògan proposa, en llengua catalana.

En la contraportada ha de constar la informació general comuna a tots els certàmens i un resum de les bases de cada modalitat convocada. Cada modalitat s'ha de poder diferenciar de la resta gràcies a una imatge, un símbol, un logotip o un color que la identifiqui. Aquest mateix pòster també s'ha de poder doblegar perquè funcioni com a fullet i ha de tenir coherència i sentit gràfic tant en format A2 com doblegat.

El disseny ha de ser original i inèdit i ha de representar l'esperit del Programa Cultural Art Jove i incloure una proposta d'eslògan per a la nova edició.

Tota la informació necessària per dissenyar el pòster (informació de les modalitats, els períodes, els logotips i els escuts, etc.) ha d'estar a disposició dels participants en el web de l'IBJOVE o es pot sol·licitar enviant un missatge a l'adreça electrònica artjove@ibjove.net.

El treball ha de ser anònim i únicament hi ha de constar el títol del projecte, que ha de ser l'eslògan proposat. S'ha d'identificar amb el número d'ordre que li assigni l'Àrea d'Art Jove. Cada persona participant només hi pot presentar una proposta.

6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

Una vegada vists els treballs presentats, el jurat n'ha de seleccionar un màxim de set, que són els que passen a la fase final, a partir de criteris com l'originalitat, la creativitat, l'aplicabilitat i la funcionalitat.

Per a la fase final, els finalistes han d'enviar al Programa Cultural Art Jove un arxiu amb un plafó de 100 × 70 cm on figurin la portada i la contraportada del pòster en format A2 i on constin el nom de l'autor i l'eslògan proposat. A més, els participants han d'aportar els pòsters doblegats en paper en format A2.

El Programa Cultural Art Jove ha d'imprimir tots els plafons finalistes per exposar-los en la final del Certamen, que ha de tenir lloc en un espai públic de Palma. Abans d'inaugurar l'exposició, els participants poden disposar d'un màxim de 5 minuts per defensar i explicar la seva proposta al jurat. Després, el jurat ha de seleccionar els projectes guanyadors i s'ha d'inaugurar l'exposició.

7. ALTRES DETERMINACIONS

L'IBJOVE es reserva la possibilitat d'utilitzar la línia gràfica guanyadora per a la convocatòria del Programa Cultural Art Jove 2024 i de contractar els serveis del participant  guanyador del primer premi, per desenvolupar-la en els suports i les variants que sol·liciti l'Àrea d'Art Jove. Per aquesta feina el guanyador cobraria un import que s'ha determinar en funció del volum final de la feina encarregada, amb càrrec als pressuposts de l'IBJOVE per al 2024, amb un màxim de 5.000,00 €, en total.

​​​​​​​​​​​​​​Si el guanyador no vol acceptar l'encàrrec o l'Àrea d'Art Jove decideix desenvolupar la línia gràfica per un altre mitjà, el guanyador ha d'entregar tot el material necessari i en els formats adients per tal que el Programa Cultural Art Jove pugui desenvolupar-la pels mitjans que consideri oportuns.

 

​​​​​​​CERTAMEN XEF JOVE

1. CONVOCATÒRIA

L'IBJOVE convoca aquest certamen, adreçat a joves cuiners estudiants, o amb titulacions acadèmiques relacionades, o amb experiència laboral dins el sector de la cuina.

2. PARTICIPANTS

Es poden presentar a aquesta convocatòria joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023. 

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 6.500,00 € (sis mil cinc-cents euros), distribuïts de la manera següent:

  • Un primer premi de 1.500,00 € (mil cinc-cents euros en metàl·lic) i 2.000,00 € (dos mil euros) més, per dissenyar, produir i preparar un menú a l'escola Vacuum Cooking de Palma.
  • S'estableix una dotació de 1.000,00 € (mil euros) destinada a pagar el segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, segons el que determini el jurat.
  • Els 2.000,00 € (dos mil euros) restants es destinaran a sufragar les despeses de producció de les tapes que serviran els quatre semifinalistes que no s'hagin classificat per passar a la final durant la final. Cada semifinalista rebrà 500,00 €. 

Tots els premis es poden declarar deserts i el primer no es pot dividir.

4. JURATS

El jurat s'ha de formar tenint en compte els criteris del punt 7 de les bases generals d'aquesta convocatòria (annex 1). En l'apartat 7.3 s'indica que els vocals han de ser designats entre professionals o personalitats de prestigi reconegut en l'àmbit professional o cultural de la matèria corresponent. Pel que fa al Certamen Xef Jove, aquests han de ser triats entre cuiners de prestigi reconegut, crítics gastronòmics de mitjans de comunicació, restauradors, professors de cuina i un representant expert en l'ingredient principal del plat de la final. Hi actuarà com a secretària del jurat, amb veu i vot, la coordinadora del programa cultural Art Jove. 

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i documentació.  

a) Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

b) Fins a les 23.59 h del 30 de setembre, el participant ha de presentar al correu artjove@ibjove.net, un arxiu en format PDF o un enllaç de Dropbox, Drive o un servei similar en què hi hagi un PDF que es pugui descarregar i que contengui el treball, amb un pes màxim de 300 MB. L'enllaç ha d'estar actiu com a mínim un mes.

L'arxiu ha de contenir una recepta per a quatre persones, tres fotografies del plat i un vídeo en què el concursant presenti la seva proposta. 

La recepta, de temàtica lliure, ha ser detallada per a quatre persones, en què s'incloguin els ingredients, l'elaboració de la recepta i de les subreceptes. El jurat valorarà positivament l'ús de producte local. Aquesta recepta redactada s'acompanyarà de tres fotografies de l'emplatat, així com d'un vídeo explicatiu, en què el participant es presenti de manera breu i expliqui la seva recepta tant d'un punt de vista tècnic com conceptual. El vídeo no pot excedir els 2 minuts.

​​​​​​​​​​​​​​6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

Els membres del jurat —que prèviament han d'haver rebut totes les receptes presentades— s'han de reunir a porta tancada per deliberar, una vegada que hagi acabat el termini de presentació de treballs.

Les propostes presentades s'avaluaran d'acord amb criteris com la tècnica, el maneig del producte, la innovació, la coherència gastronòmica, la creativitat, la presentació del plat, així com l'adequació de la proposta als productes de mercat i de temporada. El jurat triarà un màxim de set cuiners per passar a la semifinal. 

L'Àrea de l'Art Jove informarà els semifinalistes de quins seran els tres ingredients obligatoris proposats per a la prova, amb una antelació de 30 dies. Aquests ingredients obligatoris seran aportats per l'organització així com una cistella amb ingredients i productes bàsics, la composició de la qual també serà notificada als participants amb la mateixa antelació. A més, els participants podran dur tots els ingredients necessaris per a la seva recepta, sempre que no siguin elaboracions prèvies. 

La semifinal tindrà lloc a Palma, durant el mes de novembre, a porta tancada. Els semifinalistes disposaran d'una hora per elaborar la seva proposta. L'entrada de cada concursant a la cuina serà cada 15 minuts i per rigorós ordre de sorteig. La presentació del menú serà pel mateix ordre d'entrada i amb un decalatge de 15 minuts. Cada participant haurà d'elaborar sis plats complets i podrà dur un ajudant de cuina i la vaixella que vulgui.

El jurat avaluarà els plats presentats segons criteris com la tècnica, el maneig del producte, la innovació, la coherència gastronòmica, la creativitat, la presentació del plat, així com l'adequació de la proposta als productes de mercat i de temporada, i triarà tres cuiners per passar a la final. 

La final tindrà lloc a Palma, durant la primera quinzena del mes de desembre, en un espai obert al públic, i es desenvoluparà de la mateixa manera que la semifinal, amb la diferència que els participants hauran d'elaborar un plat principal i unes postres i que el temps de la prova serà de dues hores. Així mateix, l'organització els informarà el mateix dia en què s'hagi duit a terme la semifinal dels sis ingredients proposats per a la final. Els participants han d'utilitzar un mínim de quatre d'aquests ingredients per elaborar el seu plat principal i les seves postres. 

Els quatre semifinalistes que no s'hagin classificat per passar a la final seran convidats a participar-hi, fora de concurs, amb el mateix plat que varen presentar a la inscripció, en format tapa. N'hauran de servir 50 racions i l'hauran de dur elaborat des de casa. Tots ells rebran 500,00 € en concepte d'ajuda a la producció de les seves tapes. Disposaran de 15 minuts per muntar i emplatar les seves 50 tapes i presentar-les al públic assistent, que tastarà les quatre propostes fora de concurs i votarà la que més li agradi. El participant guanyador rebrà una menció especial del públic sense dotació econòmica.

El jurat donarà a conèixer aquell mateix dia el nom de la persona guanyadora. 

7. ALTRES DETERMINACIONS

La persona guanyadora haurà de dissenyar un menú compost per tres entrants i el plat principal i les postres amb què va guanyar la final. Haurà de consensuar amb l'equip directiu de VACUUM COOKING el disseny d'aquest menú, l'elecció dels ingredients, etc., i haurà d'impartir un taller de cuina obert al públic, en què expliqui aquest menú, en aquest espai i en les dates què oportunament acordin.

El pagament dels 2.000,00 € (dos mil euros) per part de l'Institut Balear de la Joventut a la persona guanyadora s'ha d'efectuar una vegada que s'hagi impartit el taller. En el cas que la persona guanyadora no imparteixi aquest taller, si no és justificat per algun motiu de força major, perdrà el dret a cobrar aquesta part i a reclamar-la.

 

CERTAMEN D'ARQUITECTURA I DISSENY D'INTERIORS

1. CONVOCATÒRIA

L'IBJOVE convoca el Certamen d'Arquitectura i Disseny d'Interiors, en què s'estableixen dues categories:

a) Projectes de futur.

b) Projectes realitzats.

​​​​​​​2. PARTICIPANTS

En la categoria de projectes de futur poden participar joves o grups de joves estudiants i professionals d'interiorisme i d'arquitectura de qualsevol escola de disseny, escola superior d'arquitectura o universitat que hagin nascut o resideixin a les Illes Balears i que tenguin entre 18 i 35 anys el 31 de desembre de 2023.​​​​​​​

​​​​​​​En la categoria de projectes realitzats poden participar interioristes o arquitectes, sempre que hagin nascut o resideixin a les Illes Balears i tenguin, com a màxim, 35 anys el 31 de desembre de 2023.

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 9.000,00 €, que s'ha de repartir de la manera que es detalla a continuació.

En la categoria de projectes de futur:

  • Un primer premi de 2.000,00 € en metàl·lic.
  • Una dotació de 1.000,00 € en metàl·lic destinada a pagar dos segons premis de 500,00 €, o un segon i un tercer premis, amb la distribució monetària que el jurat trobi oportuna.

En la categoria de projectes realitzats:

  • Un primer premi de 2.000,00 € en metàl·lic, i una dotació de 3.000,00 € més destinada a dissenyar, produir i muntar l'exposició del Certamen d'Arquitectura i Disseny d'Interiors i de Disseny Gràfic de l'edició de 2025.
  • Una dotació de 1.000,00 euros en metàl·lic destinada a pagar dos segons premis de 500,00 €, o un segon i un tercer premis, amb la distribució monetària que el jurat trobi oportuna.

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. Els primers premis no poden ser compartits.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: interioristes i arquitectes de prestigi reconegut a les Illes Balears, professors d'escoles de disseny i d'arquitectura i, en general, persones especialitzades en aquest sector. Així mateix, s'ha de convidar a formar part del jurat el guanyador o un representant del grup guanyador de la darrera edició del Certamen de Disseny d'Interiors, en la categoria de projectes realitzats, del Programa Cultural Art Jove. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5. CONDICIONS TÈCNIQUES I TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i documentació.  

a) Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

b) Fins a les 23.59 h del 30 de setembre, els participants d'ambdues categories han de presentar al correu artjove@ibjove.net, un arxiu en format PDF, amb una resolució de 300 PPP, o un enllaç de Dropbox, Drive o un servei similar en què hi hagi un PDF que es pugui descarregar i que contengui el treball, amb un pes màxim de 300 MB. L'enllaç ha d'estar actiu com a mínim un mes.

L'arxiu ha de contenir un únic plafó de 100 × 70 cm, amb la informació següent:

  • Una memòria que detalli les referències i els condicionants previs al projecte i que el contextualitzin: la intencionalitat, el plantejament del problema per resoldre i la solució que s'hi aplica, tant des del punt de vista discursiu com tècnic, mitjançant una exposició detallada del llenguatge utilitzat i dels materials que li donen forma.
  • Esquemes, plànols, renderitzacions, imatges en 3D i fotografies (en el cas de projectes ja realitzats), així com un desenvolupament clar dels sistemes constructius i de la selecció del material.

El treball ha de ser anònim i únicament hi ha de constar el títol del projecte. S'ha d'identificar amb el número d'ordre que li assigni l'Àrea d'Art Jove en el moment de la inscripció. Cada participant només hi pot presentar una proposta per categoria i, per tant, no es pot presentar individualment i en grup o formant part de dos grups alhora, encara que sí que es pot presentar a les dues categories.

En totes dues categories el tema és lliure. Per tant, s'admeten tots els projectes, amb independència de la naturalesa (espais públics, hotels, cases particulars, establiments comercials, etc.) i de la ubicació.

​​​​​​​​​​​​​​6. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

El jurat s'ha de reunir a porta tancada per avaluar els projectes presentats i n'ha de seleccionar un màxim de set per categoria, que són els que passen a la fase final, a partir de criteris com l'originalitat, la creativitat, l'aplicabilitat i la funcionalitat, la integració del projecte i de la seva arquitectura en l'ambient que l'envolta, l'adequada selecció de materials per a l'espai tractat, la sostenibilitat, l'eficiència ecològica, la responsabilitat del disseny, etc.

Per a la fase final, els finalistes han d'enviar al Programa Cultural Art Jove un arxiu amb el format que oportunament els indiqui l'organització. Els participants poden aportar tot el material complementari que vulguin per assegurar la comprensió correcta del projecte.

El Programa Cultural Art Jove ha d'imprimir tots els treballs finalistes per exposar-los en la final del Certamen, que ha de tenir lloc en un espai públic de Palma. Abans d'inaugurar l'exposició, els participants disposen d'un màxim de 5 minuts per defensar i explicar la proposta al jurat. Després, el jurat ha de seleccionar els projectes guanyadors i s'ha d'inaugurar l'exposició.

7. ALTRES DETERMINACIONS

Pel que fa al pagament dels honoraris pel disseny, la producció i el muntatge de l'exposició de disseny de l'Art Jove 2025, les persones guanyadores han de cobrar la meitat dels honoraris (1.500,00 €) una vegada que hagin presentat a l'Àrea de l'Art Jove la proposta d'espai i el disseny de l'exposició, i han de cobrar la segona meitat una vegada que s'hagi inaugurat l'exposició. En el cas que s'incompleixin alguns dels termes prevists o no es dugui a terme alguna part de l'encàrrec, si no queda justificat per algun motiu de força major, aquest fet suposa que el participant perd el dret a cobrar els honoraris.

 

CERTAMEN DE PROJECTES MULTIDISCIPLINARIS DE MEMÒRIA HISTÒRICA 

1. CONVOCATÒRIA I TEMA

L'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE), amb la col·laboració del Centre Cultural Casa Planas, convoca aquest certamen, amb l'objectiu de promoure la investigació artística jove sobre temes relacionats amb la memòria històrica. Es pot tractar de temàtiques com els inicis del turisme, la transformació del paisatge, memòria de la repressió franquista, col·lectius minoritaris, oficis perduts, edificis emblemàtics, antropologia social balear,  influències culturals del turisme…

 

​​​​​​​2. PARTICIPANTS

Poden participar en aquest certamen joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 16 i 35 anys el 31 de desembre de 2023. No s'hi admet la inscripció de grups.

3. PREMIS

S'estableix una dotació total de 7.000,00 € (set mil euros), que s'ha de repartir de la manera següent:

  • S'estableix un primer premi de 3.000,00 € (tres mil euros).
  • S'estableix una dotació de 1.000,00 € (mil euros) en metàl·lic destinada a pagar un segon premi, o dos segons ex aequo, o un segon i un tercer premis, amb la distribució monetària que el jurat trobi oportuna.
  • Els 3.000,00 € restants s'han de destinar a finançar la residència artística a Casa Planas dels tres finalistes, que rebran 1.000,00 € cadascun, en concepte d'honoraris d'investigació i producció.

El jurat pot proposar que els premis siguin declarats deserts. El primer premi no pot ser compartit.

4. JURAT

El jurat ha d'estar format per un mínim de tres vocals i un president o presidenta (amb vot diriment en el cas d'empat). A tots els ha d'elegir l'lBJOVE d'entre els col·lectius següents: historiadors de reconegut prestigi local o nacional, investigadors sobre memòria històrica, artistes visuals i programadors o directors de museus o centres culturals, la directora i la programadora del centre cultural Casa Planas. Hi ha d'actuar com a secretària, amb veu i vot, la coordinadora del Programa Cultural Art Jove.

5.  TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Per aquesta modalitat, s'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i documentació.  

 a) Fins a les 23.59 h del 30 d'abril, cal presentar: 

  • El formulari emplenat degudament. 
  • En el cas de no haver nascut a les Illes Balears, una fotografia o una fotocòpia del certificat d'empadronament en alguna població de les Illes Balears.

b) Fins a les 23.59 h del 30 de maig, el participant ha de presentar al correu artjove@ibjove.net, un arxiu en format PDF o un enllaç de Dropbox, Drive o un servei similar en què hi hagi un PDF que es pugui descarregar i que contengui la proposta, amb un pes màxim de 300 MB. L'enllaç ha d'estar actiu com a mínim un mes.

L'arxiu ha d'incloure una breu presentació de la proposta del projecte amb un màxim de 200 paraules i una carta de motivació d'un màxim de 600 paraules o un vídeo d'un màxim de 5 minuts que expliqui l'interès personal pel tema i el tipus d'imatges que necessitarà de Casa Planas.

6. CONDICIONS TÈCNIQUES

Les investigacions artístiques tenen una part de documentació historiogràfica i una altra part de construcció de relat que es pot manifestar com un documental, un videoassaig, entrevistes antropològiques, una exposició física o virtual, un assaig literari o periodístic, dinàmiques d'acció social com recorreguts, tallers o xerrades. Per tant, els projectes presentats han d'incorporar i combinar, obligatòriament, més d'una disciplina artística.

L'Arxiu Planas és un fons documental amb més de 3 milions d'imatges sobre la representació de la història recent de les Illes Balears des de principis del segle XX. El jurat tindrà en compte la viabilitat del projecte i el seu impacte en els àmbits cultural, artístic i social. Així mateix, es valoraran positivament tots aquells projectes que presentin una proposta vinculada amb l'Arxiu Planas; que incloguin entrevistes a col·lectius vulnerables; que incloguin una perspectiva de gènere, o que tenguin en compte la reducció de l'impacte mediambiental, així com els materials i les metodologies.

7. SELECCIÓ I DESENVOLUPAMENT

Ateses les propostes presentades i a partir dels criteris especificats al punt 6 «Condicions tècniques», una representació del jurat composta per la directora de la residència a Casa Planas, la programadora de Casa Planas i la coordinadora del Programa Cultural Art Jove ha de seleccionar un màxim de tres artistes, els quals passen a la final, i dos finalistes substituts. 

Els tres artistes finalistes assistiran a una residència presencial de 10 dies a Casa Planas, durant el mes de juliol de 2023. Casa Planas, durant tota aquesta fase d'investigació dels concursants, els acompanyarà amb les condicions següents:

  • Podran tenir accés al material inèdit de l'Arxiu Planas.
  • Disposaran d'un espai de treball a Casa Planas amb wifi, estudi de creació compartit, zona de descans i intercanvi professional a la comunitat de residents de Casa Planas. 
  • Tindran accés a totes les activitats culturals de Casa Planas.
  • Gaudiran de presentacions i treball en xarxa amb agents culturals de Mallorca.

Un cop finalitzada la fase d'investigació, els tres finalistes han de presentar el dia 31 de juliol de 2023, al jurat o a una representació del jurat, l'estat del progrés del seu projecte. Una vegada que el jurat hagi validat el seu projecte, els tres finalistes tindran dret a cobrar la meitat dels seus honoraris (500,00 €) i començaran la fase de producció de la seva proposta, que durarà tot el mes d'agost. Durant aquesta segona fase, els finalistes disposaran d'un servei en línia setmanal de mentoria per part de Casa Planas. Així mateix, podran disposar d'un espai físic de treball i de producció. 

La final del certamen tindrà lloc a Casa Planas, durant el mes de setembre de 2023. Els tres finalistes disposaran de 10 minuts per presentar el seu projecte al jurat i al públic assistent. Després, el jurat es retirarà a deliberar i aquell mateix vespre donarà a conèixer la seva decisió.

El Programa Cultural Art Jove s'ha de fer càrrec de les despeses del muntatge de l'exposició dels tres projectes. En qualsevol cas, les obres són propietat dels participants, que en poden disposar una vegada acabada l'exposició de la final. Una vegada inaugurada l'exposició, els tres finalistes podran cobrar els altres 500,00 €, en concepte d'ajuda a la producció del projecte.

8. ALTRES DETERMINACIONS

Els artistes finalistes han de tenir una disponibilitat presencial a la residència del 80 % d'una jornada laboral, en què han de treballar en el projecte de 9 h a 14 h. Així mateix, han d'assistir a les activitats programades a les residències, com visites, entrevistes i trobades professionals. Igualment, és obligatòria l'assistència a les mentories internes d'avaluació i seguiment del projecte. En el cas que algun participant no compleixi aquestes obligacions, serà substituït pel finalista substitut que el jurat hagi determinat a la primera reunió.

La persona seleccionada haurà de cedir els drets d'autor i d'imatge a Casa Planas per poder fer difusió del procés de la residència.​​​​​​​