Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 164896
Aprovació del Pla d'actuació extraordinari en transport públic de viatgers amb vehicle turisme per a l'any 2023 del municipi de Sant Antoni de Portmany

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió extraordinària de data 3 de març de 2023, va acordar l'aprovació del següent:

PLA D'ACTUACIÓ EXTRAORDINARI EN TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME PER A L'ANY 2023 DEL MUNICIPI DE SANT ANTONI DE PORTMANY

El servei del taxi a l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector a l'activitat turística i el component públic i de vegades assistencial d'aquest servei fa convenient una actuació proporcionada que s'ajusti a les necessitats especials de la demanda d'aquest servei i que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.

A les temporades estivals dels darrers anys, s'ha constatat que hi ha una gran desproporció entre l'oferta d'aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran mesura pel marcat component estacional de la demanda turística d'Eivissa, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos estivals i que, per tant, no es pugui prestar un servei òptim amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l'any. Això ha provocat sobretot les darreres temporades estivals un augment creixent de l'oferta il·legal de transport de viatgers, que, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de l'illa i produeix altres distorsions, com ara l'afectació de la seguretat viària.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'exercici de la seua competència exclusiva en matèria de transport per carretera quan aquest es dugui a terme íntegrament dins del territori de les Illes, ja ha habilitat per a anys successius, mitjançant la Llei 13/2005, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, la possibilitat d'atorgar llicències d'àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicles de turisme al Consell Insular d'Eivissa, que va aprovar plans d'actuació en transport públic de viatgers per a les temporades estivals dels anys 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011 per adequar la desproporció existent entre l'oferta i la demanda de taxis en temporada estival a l'illa d'Eivissa

Mitjançant l'aprovació del Decret Llei 1/2012, del 10 de febrer, sobre mesures orientades a la prevenció de l'oferta il·legal en matèria de transports a l'illa d'Eivissa, el govern autonòmic va habilitar els ajuntaments de l'illa d'Eivissa per concedir autoritzacions estacionals de taxi amb caràcter urgent fins que la comunitat autònoma no legislara en matèria de transports urbans.

Segons aquesta habilitació legal, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va aprovar un pla d'actuació en aquesta matèria per als anys 2012 i 2013, un altre per als anys 2014 i 2015 i un altre per al 2016 i 2017.

De conformitat a la competència exclusiva en matèria de transports atorgada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei Orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, l'article 48 de la qual atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació al servei d'autotaxi.

En base a l'habilitació legal contemplada a la Llei 4/2014, de 20 de juny, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va aprovar el Pla d'actuació en transport públic de viatgers amb vehicle turisme per als anys 2018 i 2019.

A l'estiu de l'any 2020, com a conseqüència de la COVID-19, no es va prestar el servei de taxi mitjançant autoritzacions de caràcter temporal.

A la temporada estival del 2021 es va prorrogar el Pla d'actuació per als anys 2018 i 2019.

L'any 2022 l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va aprovar el Pla d'actuació amb transport públic de viatgers amb vehicle turisme per als anys 2022 i 2023, que establia un total de 94 autoritzacions temporals a atorgar. D'aquestes, se'n van adjudicar 42 a titulars de llicència municipal d'autotaxi i 38 a assalariats del sector de l'autotaxi, i van quedar desertes, per tant, 14 autoritzacions temporals. Les autoritzacions temporals es van adjudicar en dos torns, el primer del 15 de maig al 15 de setembre del 2022, i el segon, del 15 de juny al 15 d'octubre del 2022.

Mitjançant Decret de data 14 de setembre del 2022 es va ampliar fins al 30 de setembre del 2022 el primer torn.

L'article 53 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears estableix les condicions generals de prestació del servei d'autotaxi i preveu la llicència municipal com a títol per prestar el servei, distingint entre llicències ordinàries i llicències de caràcter temporal indicant que aquestes últimes s'atorgaran preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari i estableix que per atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, aprovaran un pla regulador que en determini l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals s'han de subjectar, els drets i les obligacions, el cànon, els supòsits de revocació, el termini de durada i la resta de condicions que es considerin adequades o necessàries.

Per tant, l'Ajuntament està habilitat per subjectar la prestació del servei a les condicions i el termini de durada que consideri convenients.

D'altra banda, la temporada estival passada el servei de taxi va estar saturat per la demanda a tota l'illa d'Eivissa, i les principals patronals hoteleres i de l'oci s'ha reclamat que l'oferta de taxis s'ajusti a la demanda del servei.

Aquest any 2023 les principals discoteques de l'illa ja han anunciat que avancen la seva obertura. Alhora, algunes aerolínies avancen l'inici dels seus vols amb destinació a Eivissa i s'operaran noves rutes aèries des de diferents països europeus i ciutats espanyoles amb destinació a l'illa.

Per això, davant la forta demanda de transport públic de viatgers en vehicles turisme i el problema generalitzat de la manca de taxis a la temporada 2022, per tal de tractar de garantir un bon servei del taxi al nostre municipi i atendre les necessitats de transport dels nostres veïns i visitants, sorgeix la necessitat de licitar les 14 autoritzacions que van quedar desertes l'any 2022 i establir un torn únic des del 12 de maig al 12 d'octubre de 2023.

D'altra banda, els titulars d'autoritzacions temporals del segon torn de l'any 2022 poden sol·licitar de manera individual i voluntària l'ampliació de la prestació del servei fins al 26 d'octubre del 2023.

Pel que fa al sistema d'adjudicació de les 14 autoritzacions temporals que van quedar vacants el 2022, i com s'ha indicat anteriorment, la Llei preveu el seu atorgament amb caràcter preferent als titulars de llicències ordinàries, reservant-se per tant un percentatge més gran d'autoritzacions temporals a atorgar per als titulars de llicències ordinàries de taxi de Sant Antoni de Portmany i establint-se un percentatge menor per a aquells assalariats que complint els requisits establerts en aquest Pla hi vulguin accedir.

En definitiva, aquest Pla regulador pretén treure a licitació les 14 autoritzacions temporals que van quedar vacants al Pla d'actuació en transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022 i 2023. Pretén també adaptar el servei a la realitat, amb l'objectiu augmentar els nivells de qualitat del servei de taxi, corregir la desproporció entre l'oferta i la demanda i prevenir l'oferta il·legal.

I.- Objecte del Pla d'actuació

I.1. Aquest Pla d'actuació extraordinari és un document que té per objecte concretar les condicions a les quals s'han de subjectar les autoritzacions temporals d'àmbit municipal, sens perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en els articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4 /2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, per a l'any 2023, amb possibilitat de prorrogar-se'n un més.

I.2. Per tal d'adaptar-lo al Pla d'actuació per als anys 2022 i 2023, publicat al BOIB núm. 21 de 10 de febrer de 2022, la vigència del present Pla d'actuació extraordinari ve definida en el temps per la seva estacionalitat, aplicable a l'any 2023, i es pot prorrogar a un tercer any, si així ho acorda la Corporació abans de la finalització del segon any.

I.3. El titular d'una autorització temporal estarà habilitat per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar a cada moment, a través de l'augment de llicències, en aquest cas temporals, com a títol habilitant previst legalment per a la prestació del servei. Paral·lelament s'incidirà en la millor ordenació del sector, bàsicament pel que fa al control de la competència deslleial i l'intrusisme existent i a l'ampliació dels mitjans disponibles per afavorir la mobilitat (transport col·lectiu de viatgers).

II.- Característiques de les autoritzacions temporals.

Les autoritzacions temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, reuniran les característiques següents:

Estacionals: Determinada per la temporalitat de la seva vigència que es limitarà als mesos estivals, des del 12 de maig al 12 d'octubre de 2023.

Els titulars d'autoritzacions temporals que van prestar el servei al segon torn l'any 2022 poden sol·licitar de manera individual i voluntària l'ampliació de la prestació del servei fins al 26 d'octubre de 2023, amb el pagament previ de la taxa corresponent.

Anual: Aquest pla regulador tindrà una vigència d'un any, 2023, i es podrà prorrogar per un més en les mateixes condicions si la Corporació adopta l'acord corresponent amb anterioritat a la finalització de la seva vigència.

Personal: L'autorització el caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l'atorgament a una persona que reuneixi els requisits, i a un únic vehicle, que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només es pot obtenir una llicència temporal per persona.

Intransmissibles: No es podran transmetre en cap cas.

Revocables : Independentment de l'extinció de l'autorització per caducitat, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei així com per l' incompliment de qualsevol de les circumstàncies que hagin estat tingudes en compte per a l'adjudicació de les autoritzacions objecte del present Pla.

Àmbit municipal: Només habilitaran la prestació del servei a l'àmbit territorial del municipi de Sant Antoni de Portmany, sens perjudici de la possible autorització del Consell Insular d'Eivissa per prestar el servei fora del terme municipal. Aquesta autorització quedarà condicionada al consentiment de l'Ajuntament.

III. Determinació del nombre màxim d'autoritzacions a licitar.

Pel present Pla d'actuació extraordinari es liciten les 14 autoritzacions temporals que van quedar desertes l'any 2022.

De les 14 autoritzacions atorgables, el 70 % es reserven per als titulars de llicència ordinària d'autotaxi i el 30% per als assalariats.

Un cop fet el càlcul, els decimals resultants s'arrodoneixen a favor dels assalariats, resultant, per tant, 9 llicències temporals per a titulars de llicències ordinàries i 5 per als assalariats.

IV. Procediment d'autorització de les 14 llicències que es liciten.

IV.1.- Inici.

Un cop aprovat aquest Pla regulador, s'haurà de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l'endemà de la data de la publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds per un termini de 10 dies naturals. Així mateix, es publicarà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al web municipal www.santantoni.net l'obertura d'aquest termini, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions.

Tenint en compte la necessària posada en servei de les autoritzacions objecte de licitació amb efectes al 12 de maig de 2023, l'expedient licitació es tramitarà de manera urgent, amb les conseqüències recollides a l'article 119 de la Llei 9/2017, de contractes del sector públic.

IV.2. Requisits:

1. Ser persona física o jurídica.

2. Complir amb les obligacions administratives, fiscals, socials i laborals establertes a la legislació vigent.

3. Disposar del permís de conduir de classe B o superior i del permís municipal de conductor de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i compliment de la resta de requisits que assenyali l'Ordenança Reguladora del Servei d'autotaxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

4. Disposar d'instruments necessaris (datàfon) per al cobrament amb targetes de crèdit dels serveis prestats als usuaris.

5. Per a aquells que optin com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència d'autotaxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i que el titular d'aquesta llicència l'ostenti amb una antiguitat d'almenys dotze mesos (comptats fins a la data d'inici de presentació de sol·licituds).

6, Els que optin com a titulars de llicència municipal hauran de presentar acreditació del compliment de la declaració censal de trobar-se donat d'alta a l'impost corresponent i al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social. En cap cas no es considera que es pot complir aquest requisit si s'ha interromput en algun moment la cotització amb motiu de jubilació, amb l'excepció de la jubilació activa, entesa aquesta, als efectes d'aquest Pla, com aquella situació en què els titulars de llicències ordinàries d'autotaxi compatibilitzen el gaudi de la prestació contributiva de jubilació amb la realització de treball lucratiu per compte propi.

7. Aquells que optin com a assalariats del sector del taxi (d'acord amb allò previst en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits als apartats 1, 2 i 3 anteriors, hauran d'acreditar el fet d'haver estat contractats pel titular de una llicència municipal d'autotaxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, almenys durant trenta mesos els sis anys anteriors al dia d'inici del termini de presentació d'instàncies (a l'efecte d'aquest còmput, també es tindrà en compte aquell temps que el treballador assalariat hagi estat en situació d'ERTE COVID), així com haver realitzat aquest treball durant almenys dos mesos al llarg de l'any 2022.

S'assimilarà a la condició anterior a aquells que estiguin donats d'alta en el règim de la Seguretat Social com a autònoms familiars. En aquest cas, hauran d'acreditar el temps de treball efectiu, com a conductor d'autotaxi, acompanyant un certificat expedit, almenys, per dues de les associacions del taxi d'aquest municipi, sempre que una sigui la d'assalariats, o per qualsevol altre mitjà admissible en dret, que pugui aportar l'interessat, no bastant només amb el justificant de la cotització a la Seguretat Social.

8. Podran presentar sol·licituds aquells treballadors assalariats del sector del taxi que tinguin una antiguitat inferior a la indicada anteriorment per passar a formar part de la quota de reserva residual que es podrà establir per al cas que no es cobrissin totes les llicències temporals previstes en aquest Pla i no es pogués formar la quota de reserva contemplada.

IV.3. Sol·licituds i documentació a presentar.

IV.3.1. El termini de presentació de sol·licituds s'obrirà el dia següent a la publicació al BOIB del present Pla regulador, en instància dirigida a l'Alcaldia d'aquesta Corporació, en model recollit a l'annex corresponent. Aquest termini finalitzarà 10 dies naturals després de la data d'inici (considerats ambdós dies inclosos).

IV.3.2. En cas que el darrer dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorrogarà automàticament fins al dia hàbil següent. Quan es publiquin anuncis de correcció d'errors, rectificacions o aclariments, el termini de presentació de proposicions es computarà a partir de la data del nou anunci.

IV.3.3. La presentació de la sol·licitud pressuposa el coneixement íntegre i l'acceptació, per part de l'interessat, de les clàusules del present Pla.

IV.3.4. Quan la documentació s'enviï per correu, s'haurà de justificar, mitjançant document justificatiu, la data de l'enviament a l'oficina de Correus i anunciar-ho a la corporació mitjançant fax al número 971 34 41 75 o correu electrònic (transports@santantoni.net) dins del mateix dia.

IV.3.5. Sense la concurrència de tots dos requisits, no serà admesa la documentació si es rep a l'Ajuntament amb posterioritat a la data en què finalitzi el termini. Transcorreguts, no obstant això, tres dies naturals a la data de finalització del termini sense haver rebut la documentació a l'Ajuntament, aquesta no s'admetrà.

IV.3.6. També s'admetrà la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits establerts en elles, sempre que tinguin entrada a les dependències municipals abans de la finalització del termini indicat al paràgraf que precedeix, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques.

IV.3.7. Cada sol·licitant presentarà la sol·licitud conforme a l'Annex I, acompanyada de la documentació següent:

a) Una relació de tots els documents que acompanyen la sol·licitud.

b) Document Nacional d'Identitat, permís de conduir o passaport, i, si escau, l'escriptura d'apoderament degudament legalitzada, o les seves fotocòpies degudament autentificades.

c) Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en aquest pla regulador.

d)Declaració responsable de no estar sotmès el licitador en les prohibicions per contractar recollides a la normativa que regeix els contractes públics.

e) Certificats acreditatius de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries (inclosa la hisenda municipal) i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents. La prova d'aquesta circumstància podrà fer-se per qualsevol dels mitjans indicats a la normativa de desenvolupament en matèria de contractació.

f) Certificat expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit, acreditant que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos darrers anys per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes al Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març.

g) Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle d'acord amb el que estableix aquest Pla regulador.

h) Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per cobrir de manera il·limitada o com a mínim amb 50 milions d'euros, responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del transport.

i) Declaració responsable en què s'indiqui la puntuació que li correspongui d'acord amb el que estableix l'apartat o V.5 del present Pla. (Annexos II i III).

j) Permís municipal de conductor expedit per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

k) Indicació del correu electrònic o fax a efectes de rebre notificacions.

En el cas de conductors assalariats hauran d'aportar, a més, la documentació següent:

l) Certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social o qualsevol altre document que acrediti fefaentment el compliment dels criteris que serveixin per adjudicar les llicències.

m) Declaració responsable en què indiquin l'antiguitat (no interrompuda) amb què compten i a la qual hauran d'acompanyar una relació detallada dels titulars i números de llicència on s'han prestat els serveis de conductor amb indicació de les dates d'inici i finalització dels serveis. (Conforme al model previst a l'Annex III d'aquest plec).

IV.3.8. Per tal d'evitar irregularitats i contradiccions es determina que el sol·licitant que falsegés la documentació, una vegada acreditat aquest extrem, quedarà automàticament exclòs del procediment d'atorgament de llicències temporals.

IV.3.9. Les persones que com a titulars d'una llicència d'autotaxi al municipi de Sant Antoni de Portmany optin a l'autorització temporal, hauran de fer constar a la seva sol·licitud el número de llicència del qual són titulars, així com aportar còpia dels rebuts o documentació acreditativa del pagament dels darrers dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms. Els qui hagin optat per la modalitat de jubilació activa han d'aportar document acreditatiu de tal extrem, amb la indicació de la data des de la qual es troben en aquesta situació.

V. Procediment d'autorització de les 14 llicències que es liciten.

V.1. Esmena de deficiències

Una vegada esgotat el termini de presentació de sol·licituds, s'obrirà un termini de tres dies hàbils per a l'esmena de deficiències per a aquells sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits, que començarà a partir de l'endemà de l'exposició pública al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al web municipal dels interessats que es trobin en aquest cas, indicant els defectes que cal esmenar.

Transcorregut aquest termini sense que s'hagin esmenat les deficiències, el sol·licitant queda exclòs del procediment d'adjudicació.

V.2. Llista provisional d'admesos

Després del període d'esmena, es publicarà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al web municipal, la llista provisional dels admesos al procediment d'adjudicació i s'obrirà un termini de cinc dies naturals perquè els interessats, si escau, puguin formular al·legacions a la llista provisional esmentada.

V.3. Llista definitiva d'admesos

Transcorregut el termini d'al·legacions a la llista provisional es publicarà, prèvia resolució d'aquestes, la llista definitiva d'admesos al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al web municipal. Aquesta llista classificarà els admesos en dos grups (titulars i assalariats) segons el que disposa l'apartat següent i s'assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les autoritzacions temporals, per al cas que hi hagi empat a la puntuació de possibles adjudicataris.

V.4. Classificació dels sol·licitants admesos.

El procediment per a l'adjudicació de les autoritzacions estacionals estableix la següent classificació dels sol·licitants i distribució de les mateixes:

  • "Titulars": titulars de llicència municipal d'autotaxi (categoria A).
  • Assalariats: assalariats del sector de l'autotaxi (categoria B).

El procediment d'adjudicació es regirà pels percentatges per a titulars i assalariats que s'especifiquen a l'apartat III d'aquestes bases.

Per al supòsit que es presentin més sol·licituds que el nombre de llicències a atorgar, es constituirà una quota de reserva, per a ambdues categories, al qual poder acudir en supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades d'acord amb la puntuació obtinguda d'acord amb els criteris d'adjudicació que a l'apartat següent es descriu.

En el cas que en el grup dels titulars (categoria A) no s'adjudiqui la totalitat de les autoritzacions estacionals pendents d'atorgar-se, seran adscrites als sol·licitants del grup dels assalariats (categoria B), incrementant-se en aquest darrer supòsit, el nombre de llicències estacionals a atorgar.

Si no es pogués constituir la quota de reserva per manca de sol·licituds, es podrà constituir una quota de reserva residual per cobrir el nombre d'autoritzacions temporals que quedessin vacants o les baixes que es poguessin produir i al qual podran accedir aquells assalariats o titulars que hi haguessin presentat sol·licitud amb una antiguitat inferior a la requerida.

V.5. Adjudicació de les autoritzacions temporals.

Les autoritzacions temporals s'atorgaran als sol·licitants que obtinguin una puntuació més alta, segons la categoria de l'autorització a què s'opti, i d'acord amb els criteris següents:

1. Categoria A: Titulars de llicències ordinàries d'autotaxi de Sant Antoni de Portmany.

S'atorgarà la puntuació atenent els criteris següents:

Es valorarà, per a la determinació de l'ordre d'accés, l'antiguitat demostrada a l'obtenció de la llicència municipal d'autotaxi a nom del sol·licitant, al municipi de Sant Antoni de Portmany, a raó d'1 punt per any d'antiguitat.

No computen a efectes d'antiguitat els anys en situació de jubilació activa.

Si hi ha més sol·licitants que autoritzacions temporals a atorgar, es donarà preferència als titulars que no es trobin en situació de jubilació activa, i dins d'aquests, a menys temps en aquesta situació, més preferència.

En cas d'empat, s'efectuarà un sorteig públic entre els sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.

2. Categoria B: Assalariats.

S'atorgarà la puntuació atenent els criteris següents:

Per rigorosa i continuada antiguitat acreditada en aquest municipi de Sant Antoni de Portmany com a conductors assalariats dels titulars de llicències d'autotaxi que prestin el servei a la professió, acreditada mitjançant la possessió i vigència del permís de conductor expedit per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i la inscripció i cotització en aquest concepte a la Seguretat Social, 1 punt per any d'antiguitat. Aquesta antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complerts (365 dies) sense que es pugui tenir en compte la fracció o decimal que pugui resultar del còmput esmentat.

La continuïtat esmentada es considera interrompuda quan voluntàriament s'abandoni la professió de conductor assalariat per un termini superior a sis mesos o 180 dies.

No es considera interrompuda de forma voluntària la continuïtat en els períodes en què el sol·licitant es trobi en situació legal d'atur derivada del cessament involuntari en l'activitat de conductor assalariat al sector del taxi o en situació d'incapacitat temporal. En aquestes situacions i a l'efecte de calcular l'antiguitat es computa el temps de permanència en aquestes circumstàncies, i el límit màxim del còmput és per a la situació legal d'atur de dos anys consecutius.

Tampoc no es considera interrompuda de forma voluntària la continuïtat en els períodes en què el sol·licitant es trobi en situació d'ERTE COVID.

No computarà a efectes d'antiguitat en la condició de conductor assalariat del taxi els períodes en què s'hagi exercit aquesta activitat a temps parcial, ja sigui cotitzant al Règim General de la Seguretat Social o al Règim Especial de Treballadors Autònoms.

L'antiguitat es pot acreditar per qualsevol mitjà admissible en dret. En el cas de les persones que l'han d'acreditar com a autònoms familiars, han de tenir en compte el que estableix l'apartat IV.2.7 (segon paràgraf).

En cas d'empat si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'efectuarà un sorteig públic entre els sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.

V.6. Aprovació de la llista ordenada per classes.

V.6.1. La Corporació aprovarà mitjançant resolució de la regidoria-delegada en matèria d'autotaxis, la llista ordenada per classes, que s'exposarà al tauler d'anuncis i web municipal a l'efecte de notificació individual a cadascun dels adjudicataris, atorgant un termini per a complir l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.

V.6.2. La publicació d'aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de l'autorització temporal, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació per part dels interessats de la documentació indicada al punt següent, en les dates que s'assenyalen.

VI. Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva de totes les autoritzacions temporals.

VI.1. L'eficàcia de l'atorgament de l'autorització temporal estarà condicionada a la presentació per part dels interessats de la documentació que s'assenyala als apartats següents, abans de:

  • Adjudicataris segons el Pla d'actuació en transport públic de viatgers amb vehicle turisme per als anys 2022 i 2023: abans del 15 d'abril de 2023.
  • Adjudicataris segons aquest Pla ( Pla d'actuació extraordinari en transport públic de viatgers en vehicle turisme per a l'any 2023): abans del 29 d'abril del 2023.

VI.2. Només per als adjudicataris segons aquest Pla (Pla d'actuació extraordinari en transport públic de viatgers en vehicle turisme per a l'any 2023): Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable en les condicions que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) a la Tresoreria de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, que respondrà en cas de:

- Renúncia a l'obtenció de l'autorització temporal definitiva.

- No presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats per poder obtenir definitivament l'autorització temporal.

- El no compliment de l'obligació de retirar del vehicle (i acreditar-ho així davant de l'Ajuntament) tots els signes externs identificatius en el termini màxim d'un mes des de la finalització de la vigència de la llicència temporal per a cada any o en els casos de substitució regulats a l'apartat VI.

Transcorregut el període de vigència de l'autorització temporal estacional, i comprovat per l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable a la devolució del dipòsit una vegada finalitzi la temporada 2023, o 2024 en cas de pròrroga, sempre que es segueixin complint la resta de requisits establerts per al retorn del dipòsit.

VI.3.1. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb pas a servei públic amb un nombre màxim de cinc places, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, arrendament financer o arrendament de vehicle per empresa autoritzada, que reuneixi les característiques tècniques següents : instal·lació d'aparell taxímetre, GPS, emissor-receptor de ràdio (o element de telecomunicació incorporat al vehicle), color blanc, llum verda i indicació de tarifa al panell superior i altres condicions exigibles a l'Ordenança municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers (BOIB núm. 133 de 8 de setembre de 2015) i al Reglament de la gestió i posicionament per satèl·lit de la flota d'autotaxis de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (BOIB núm. 159 de 28 de desembre del 2017).

VI.3.2. El vehicle haurà de portar a les dues portes davanteres allò establert en relació a la identificació externa (banda transversal, franges, colors, etc.) en les mateixes condicions d'identificació que els vehicles emparats per la llicència municipal de taxi. Així mateix, haurà de portar a les dues portes davanteres l'escut de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany inscrit en un rectangle de 10x10 centímetres, en model oficial amb les mesures exigides per l'Ajuntament a l'Ordenança municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers abans esmentada. A l'altra banda de la banda transversal (o baix de la franja horitzontal, si escau), figuraran en color vermell el nombre d'autorització temporal assignat per l'Ajuntament. Començaran a comptar a partir de 1001 els vehicles dels adjudicataris de la categoria d'assalariats d'acord amb la llista ordenada que s'aprovi i els titulars disposaran del mateix número de la seva llicència ordinària. En tots dos casos i més avall haurà de figurar la llegenda "Taxi estacional", tot això en lletres de color vermell font Arial, negreta, de 125 punts d'amplada, les tres línies inscrites en un rectangle de 30x15 cm.

VI.3.3. La resta d'aspectes relatius a col·locació i ubicació es realitzarà d'acord amb els annexos que acompanyen aquest Pla regulador. L'antiguitat màxima per a l'adscripció d'un vehicle a aquestes autoritzacions serà de 8 anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data límit de presentació de documentació. Només en el cas d'aportar el mateix vehicle que es va autoritzar l'any 2022, l'any 2023 es podrà superar l'antiguitat màxima de 8 anys.

L'acreditació del compliment de tots els requisits detallats es durà a terme mitjançant la presentació d'un certificat de conformitat expedit a aquest efecte per l'estació de la Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell Insular d'Eivissa.

VI.3.4. En cas de pròrroga del present Pla, l'any 2024 es podrà acreditar el compliment de tots aquests requisits amb un vehicle diferent de l'autoritzat per a l'any 2023, però que en tot cas haurà de continuar complint la condició de tenir un màxim de 8 anys, compteu us des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'any 2024 es podrà superar l'antiguitat màxima de 8 anys només en cas d'aportar el mateix vehicle que es va autoritzar l'any 2023.

VI.3.5. Acreditació de disposar de datàfon, adscrit a l'autorització.

VI.4. Tenir assegurada de forma il·limitada o com a mínim per import de 50 milions d'euros durant el temps de vigència de l'autorització la responsabilitat civil amb tercers amb motiu de danys ocasionats per aquest servei.

VI.5. Acreditació de disposar d'un mínim de dos conductors, amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent i permís municipal de conductor de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, per a la prestació del servei.

VI.6. Acreditació del pagament del cànon per un import de mil (1000) euros mensuals.

VII. Procediment per cobrir renúncies dels adjudicataris.

VII.1 Si una vegada dictada la resolució de les llistes ordenades, els adjudicataris renunciessin a l'autorització temporal o, si escau, aquesta no arribés a adquirir eficàcia per manca de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta autorització quedarà vacant i l'Ajuntament acudirà perquè sigui coberta al sol·licitant que correspongui segons l'ordre d'adjudicació resultant tant dels titulars com dels assalariats.

VII.2 La renúncia o manca de presentació de la documentació comportarà la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit en cas que aquest ja s'hagués constituït, l'import del qual passarà a formar part dels ingressos de la corporació corresponents a l'exercici 2023, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme a aquest efecte.

VIII. Emissió de targeta de transports.

Els sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin la concessió duna autorització temporal rebran de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany un document acreditatiu del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat a l'annex IV, amb indicació del titular, termini de vigència i matrícula del vehicle. Aquest document s'expedirà per a l' any 2023 i en cas de pròrroga, per a l'any 2024, un cop comprovat per la Corporació el compliment dels requisits.

IX. Prestació del servei. Drets i obligacions.

IX.A. Desenvolupament de l'activitat.

IX.A.1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització temporal. No obstant això, es poden donar supòsits de substitució definitiva o temporal en els termes que es detallen a continuació:

1. Substitució definitiva: En el supòsit que durant la prestació del servei el titular de l'autorització temporal vulgui substituir el vehicle adscrit a l'autorització temporal atorgada, ho haurà de comunicar a l'Ajuntament, acreditant la disponibilitat d'un nou vehicle, amb dades, model i matrícula i l'acreditació que compleix els mateixos requisits que aquest Pla exigeix per a la concessió d'autoritzacions estacionals, i una antiguitat menor de vuit anys des de la seva primera matriculació.

2. A més, caldrà acreditar mitjançant un certificat de la ITV la retirada de tots els distintius externs del vehicle original.

3. Comprovat el que s'ha exposat anteriorment, l'Ajuntament emetrà la resolució autoritzant la substitució.

4. Substitució temporal: Excepcionalment es podrà accedir a una substitució temporal del vehicle adscrit a l'autorització temporal atorgada en casos d'avaria o accident. En aquests supòsits, l'interessat haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament mitjançant una instància a la qual acompanyarà l'acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei amb els requisits exigits al present Pla i certificació del taller mecànic acreditatiu de la incidència i durada estimada de la resolució.

5. En aquests casos excepcionals, la substitució temporal no podrà tenir una vigència superior a 30 dies naturals, i s'admet que la titularitat del vehicle no coincideixi amb el titular de l'autorització temporal i que el vehicle de substitució temporal tingui una antiguitat superior a 8 anys. Transcorregut el termini màxim de 30 dies naturals per a la substitució temporal, el titular de l'autorització haurà d'acreditar davant l'Ajuntament la retirada dels distintius externs del vehicle temporal dins el termini de 10 dies hàbils comptadors des de la finalització dels 30 dies naturals, sense que en cap cas es pugui simultaniejar la prestació dels dos vehicles.

6. Si el termini previst per a la resolució de l'avaria o l'accident és superior a 30 dies naturals, el titular de l'autorització temporal ha d'acudir al procediment regulat per a la substitució definitiva del vehicle.

IX.A.2. El servei el pot prestar el titular de l'autorització temporal o els conductors que compleixin les condicions que s'estableixen, contractats de conformitat amb l'Estatut dels treballadors o la normativa que li sigui aplicable, i han de comunicar per escrit a l'Ajuntament la identitat d'aquests, amb antelació a l'inici de la conducció, després de la contractació, així com tots els canvis que es facin d'aquests conductors.

IX.A.3. Tots els conductors hauran d'acreditar trobar-se en possessió del permís de classe B o superior i del permís municipal de conducció de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

IX.A.4. Els titulars de les autoritzacions estacionals (es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) s'han de trobar de manera ininterrompuda d'alta al règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència.

IX.A.5. Els titulars han d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de la llicència i, en tot cas:

a) Des del dia 15 fins al 31 de maig i des del dia 1 fins al 15 d'octubre, de cada any, s'haurà de prestar servei, com a mínim, des de les 21.00 fins a les 9.00 hores de cada dia.

b) Des del dia 1 de juny fins al 30 de setembre, de cada any, caldrà prestar les vint-i-quatre hores de cada dia.

IX.A.6. Un cop finalitzat el període de vigència de l'autorització temporal, els adjudicataris quedaran obligats a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l'activitat i a acreditar-ho mitjançant la presentació a l'Ajuntament d'un certificat emès per la ITV a aquest efecte en el termini màxim d'un mes després de l'acabament del període per al qual s'atorga la llicència.

IX.B. Règim tarifari.

En qualsevol cas, les tarifes que són aplicables són les mateixes que ho siguin per a les llicències de caràcter ordinari.

IX. C. Règim sancionador.

L'incompliment per part del titular d'una autorització temporal de les condicions de prestació del servei podrà ser sancionat d'acord amb allò previst a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, l'Ordenança municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers (BOIB núm. 133 de 8 de setembre de 2015) i el Reglament de la gestió i posicionament per satèl·lit de la flota d'autotaxis de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (BOIB número 159 de 28 de desembre de 2017).

IX.D. Revocació.

L'Ajuntament podrà revocar l'autorització temporal (que no tindrà caràcter de sanció):

- Per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits.

- Pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei.

- Per l'incompliment de les condicions que van ser tingudes en compte com a criteri d'adjudicació o pel falsejament de les dades o la documentació aportada al procediment d'autorització. Si s'acredités o constatés aquest extrem, una vegada adjudicades les autoritzacions objecte del present pla suposaria la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava.

Abans de resoldre la revocació d'una autorització temporal, és preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es pot recórrer en via administrativa.

X. Pla d'inspeccions.

Durant la vigència d'aquestes autoritzacions es reforçaran les inspeccions realitzades per l'Ajuntament en coordinació amb les forces i cossos de seguretat dependents dels diferents municipis i de l'Administració general de l'Estat i amb el servei d'inspecció de Transports del Consell Insular d'Eivissa.

Contra el present acte, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, alternativament, el recurs de reposició potestatiu davant del mateix òrgan d'aquest Ajuntament que l'hagi dictat, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé interposar directament el recurs contenciós administratiu, davant del jutjat del contenciós administratiu que resulti competent per repartiment en el termini de dos mesos, comptadors des de la pràctica de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Si s'opta per interposar el recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o se n'hagi produït la desestimació per silenci. Tot això sense perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que hom estimi convenient.

 

(Signat electrónicamente:6 de març de 2023)

L'alcalde Marcos Serra Colomar

Documents adjunts