Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 96654
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament del servei urbà-interurbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja – Exp. 489/2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 30 de març de 2022, va acordar aprovar inicialment la modificació del Reglament del servei urbà-interurbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor (BOIB Núm. 62, de 12 de maig de 2022)

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament la modificació consistent en la nova redacció de l'article 32 del Reglament del servei urbà-interurbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor, de conformitat amb la disposició 2a de la part resolutiva de l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text Refós del citat Reglament perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja, 2 de febrer de 2023

El batle Antonio Marí Marí

 

 

ANNEX TEXT REFÓS DEL REGLAMENT DEL SERVEI DE TRANSPORT URBÀ-INTERURBÀ DE VIATGERS EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR.

I. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ, RÈGIM JURÍDIC.

Article 1a. L'objecte del present Reglament el constitueix el transport urbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor, d'aplicació en tot el municipi de Sant Joan de Labritja.

Article 2n. En tot el no previst en el present Reglament es regirà pel que amb caràcter general estableix el Reial decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de transport en automòbils lleugers, així com les modificacions establertes pel Reial decret 1080/1989 d'1 de setembre, i pel que amb caràcter general s'estableix en la Llei 16/1987 d'Ordenació dels transports i el Reglament que la desenvolupa.

Article 3a. Estarà subjecte a llicència prèvia, atorgada per l'Ajuntament, el Servei de transport urbà de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor, sense perjudici de l'autorització que habilita per a la prestació de serveis públics interurbans l'atorgament del qual correspon al Conselleria de Transports del Govern Balear.

La perduda o retirada de l'autorització municipal de transport urbà donarà lloc a l'automàtica cancel·lació de l'autorització de transport interurbà, tret que l'autoritat competent decideixi expressament el seu manteniment per raons d'interès públic.

En les zones en què hi hagi interacció o influència recíproca en els serveis d'altres municipis, podran establir-se àrees territorials de prestació conjunta que facultin el transport de viatgers per a la prestació de qualsevol servei, urbà o interurbà, la iniciació del qual es realitzi dins d'aquestes àrees, fins fora del terme municipal en què tingui la residència del vehicle.

II. DELS VEHICLES ADSCRITS AL SERVEI.

Article 4a. El vehicle adscrit a la llicència local que faculta per a la prestació del servei figurarà com a propietat del titular d'aquesta en el Registre de la Direcció General de Trànsit. Els propietaris dels vehicles hauran de concertar obligatòriament la corresponent pòlissa d'assegurança que cobrirà els riscos determinats per la legislació en vigor.

Article 5è. Els titulars de la llicència podran substituir el vehicle adscrit a aquesta per un altre que quedarà subjecte a l'autorització de l'Ajuntament, i que serà concedida una vegada comprovades les condicions tècniques necessàries de seguretat i conservació per al servei.

Article 6è. La transmissió per actes intervius dels vehicles automòbils de lloguer portarà implícita l'anul·lació de la llicència tret que, en el terme de tres mesos d'efectuada la transmissió, la transmitent aplicació a aquella un altre vehicle de la seva propietat, comptant per a tot això amb l'autorització prèvia a què es refereix l'article anterior.

Article 7a. Els automòbils als quals es refereix la present Ordenança hauran de tenir:

  • Carrosseria tancada amb portes de fàcil accés i funcionament que faciliti la maniobra amb suavitat.
  • Les dimensions mínimes i les característiques de l'interior del vehicle i dels seients seran les necessàries per a proporcionar als usuaris la seguretat i comoditat pròpies d'aquest servei.
  • Les portes hauran d'estar dotades dels mecanismes convenients per a accionar els seus cristalls a voluntat de l'usuari.
  • Tant a les portes com en la part posterior del vehicle portaran el nombre suficient de finestretes per a aconseguir la major visibilitat, lluminositat i ventilació possibles, amb cristalls transparents i inestellables.
  • A l'interior haurà instal·lat el necessari enllumenat elèctric.
  • Hauran de tenir un extintor d'incendis.
  • Queda autoritzada la utilització d'automòbils monovolums en les condicions estipulades en el present Reglament, podent-se adaptar per al transport de minusvàlids.
  • Els vehicles seran de color blanc i portaran pintat en la part central de les dues portes de davant l'escut del municipi (vint-i-un per deu centímetres), creuant en diagonal per franja blava, figurant el nom del municipi. El número de la llicència municipal se situarà a la dreta de l'escut a 10 cm. I els números hauran de ser de color blau i de 8 cm. d'ample, i a l'esquerra figurarà la paraula taxi en color blau (5X5 cm).
  • Queda autoritzada a través del present Reglament la instal·lació de mampares sempre que no afectin les condicions enumerades anteriorment.
  • Qualsevol altre element o distintiu en l'exterior o interior del vehicle necessitarà la corresponent autorització de l'Ajuntament, particularment publicitat (en les condicions establertes en l'article 9 del present Reglament) i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l'emissora de “ràdio-taxi” autoritzada per l'Ajuntament (article 20). Queda permesa la col·locació d'una franja en el cristall posterior i en la banda superior del vehicle “auto-taxi” on figuri el nom “Radi- taxi” i el telèfon, sempre que es compleixin les condicions de visibilitat establertes en el present Reglament.

Article 8è. No s'autoritza posar en servei vehicles que no hagin estat revisats prèviament sobre les condicions de seguretat, conservació, neteja i documentació per la delegació d'Indústria i Energia i per l'Ajuntament.

Les revisions dels vehicles seran anuals per a comprovar el seu bon estat de seguretat, conservació, neteja, documentació i tots els requisits exigits per aquest Reglament. Independentment de les revisions esmentades anteriorment tots els vehicles adscrits a una llicència d'auto-taxi podran ser objecte de totes quantes revisions l'Ajuntament estimi oportunes per circumstàncies especials que així ho aconsellin. Aquestes revisions s'efectuessin en al forma que determini l'Il·lm. Sr. Alcalde sense necessitat de citació prèvia individual.

Tot automòbil que no reuneixi les condicions tècniques de comoditat i seguretat exigides per aquest Reglament no podrà prestar servei novament sense un reconeixement previ per part de l'Organisme competent, en el qual s'acrediti l'esmena de la deficiència observada, conceptuant-se com falta greu la contravenció d'això.

Article 9è. L'Ajuntament podrà autoritzar els titulars de les llicències la contractació i col·locació d'anuncis publicitaris a l'interior del vehicle, sempre que es conservi l'estètica i no afectin la visibilitat. La publicitat en l'exterior quedarà també condicionada a l'autorització municipal conforme al que disposa el Codi de Circulació i a la normativa aplicable. La permesa s'haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes posteriors del vehicle amb unes dimensions màximes de 40 x 30 cm.

Article 10è. Els acords en Junta General, hauran de ser comunicats a l'Ajuntament i ratificats per Comissió de Govern,.sent aquests d'obligat compliment per part dels titulars de llicències.

III. DE LES LLICÈNCIES.

Article 11è. Per a la prestació dels serveis al públic que es regulin en el present Reglament serà condició necessària estar en possessió de la corresponent llicència de l'Ajuntament.

La sol·licitud de la llicència es formularà per la persona interessada acreditant les condicions personals i professionals del sol·licitant, la marca i model del vehicle que utilitzarà, adjuntant els justificants que acreditin les circumstàncies que concorren.

Acabat el termini de presentació de sol·licituds referents al nombre de llicències creades, es publicarà la relació en el “Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma”, a l'objecte que les persones interessades i les Associacions professionals d'empresaris i treballadors puguin al·legar el que estimin procedent en defensa dels seus drets, en el termini de quinze dies.

L'Ajuntament resoldrà sobre la concessió de les llicències a favor de les persones sol·licitants amb més dret acreditat. A aquest efecte s'estableix la següent prelació:

a) Conductors assalariats dels titulars de les llicències d'autotaxis que prestin serveis amb plena i exclusiva dedicació en la professió acreditada mitjançant la possessió i vigència del permís de conductor expedit per l'Ajuntament i la inscripció i cotització en tal concepte en la seguretat social i estar empadronat en aquest Ajuntament.

b) Si fossin més el nombre d'assalariats que el de llicències es farà l'adjudicació per rigorós ordre d'antiguitat.

c) Si fossin més el nombre de llicències que el d'assalariats que les sol·licitin es valoraran discrecionalment per l'Administració altres circumstàncies com ara ser veí del municipi, experiència en el transport de viatgers, etc.

d) No podrà haver-hi més de dos conductors assalariats per llicència i sempre sota el control i autorització de l'Ajuntament.

e) Els autotaxis amb llicència, només poden fer parada en l'àmbit del terme municipal, igual que queden desautoritzats per a recollir viatgers en l'àmbit d'altres municipis sempre que no hi hagi servei de taxis d'aquests municipis.

L'adjudicació de les llicències es realitzarà mitjançant el procediment de concurs conforme a les normes de contractació local.

Article 12è. L'atorgament de les llicències per l'Ajuntament vindrà determinada per la necessitat i conveniència del servei a prestar al públic.

Per a acreditar aquesta necessitat i conveniència s'estarà al que estipula l'article 11 del Reglament de 16 de març de 1979 (RD 763/79), segons les dades subministrades pels Serveis Tècnics municipals sobre la situació del servei, extensió i creixement de nuclis de població, necessitats d'un millor i més extens servei, repercussió dona les noves llicències a atorgar en el conjunt del transport i circulació, etc.

Article 13è. Podran sol·licitar llicència totes les persones que reuneixin les condicions exigides en la legislació vigent.

Article 14è. Les llicències seran intransmissibles, excepte en els supòsits següents:

a) En el cas de mort del titular, a favor del seu cònjuge vidu o hereus legítims

b) Quan el cònjuge vidu o els hereus legítims i el jubilat no puguin explotar la llicència com a activitat única i exclusiva i autorització prèvia de l'Ajuntament.

c) Per incapacitat física que impedeixi al titular continuar en l'explotació d'aquesta.

d) Per qualsevol altra circumstància que a criteri de la Corporació aconsellin l'autorització de la transmissió. En qualsevol cas s'hauran d'acreditar els motius que impedeixin o dificultin l'explotació de la llicència.

Les transmissions que es realitzin contravenint a l'anterior produiran la revocació de la llicència de l'Ajuntament, prèvia tramitació de l'expedient iniciat d'ofici o a instàncies de qualsevol persona interessada.

Article 15è. Tota persona titular d'una llicència tindrà l'obligació d'explotar-la personalment o conjunta mitjançant la contractació de conductors assalariats en possessió del permís local de conductor i afiliat a la Seguretat Social.

Article 16è. En el termini de seixanta dies naturals comptats des de la concessió de la llicència, el seu titular estarà obligat a prestar el servei de manera immediata i amb el vehicle autoritzat.

Article 17è. L'Entitat local portarà un Registre de llicències concedides on s'anotaran les incidències relatives als titulars i els seus vehicles i conductors, com ara substitucions, accidents, comportament, incompliment de normes o acords de Junta General de la directiva legalment constituïda.

IV. DE LES TARIFES.

Article 18è. El règim de tarifes aplicable l'establirà l'Ajuntament prèvia audiència de les Associacions Professionals d'Empresaris i Treballadors representatives del sector i les de Consumidors i Usuaris, sense perjudici del que estableix la legislació sobre control de preus.

Serà obligatòria la col·locació del corresponent quadre de tarifes a l'interior del vehicle, en lloc visible per al públic. En aquestes es contindran els suplements i les tarifes especials que procedeixin aplicar a determinats serveis en ocasió de trasllats a camps d'esport, ports, aeroports i altres, o la celebració de fires i festes, és especial les de Nadal i Any Nou.

Les tarifes seran en tot cas d'obligada observança per als titulars de les llicències, els conductors dels vehicles i els usuaris i l'Ajuntament establirà els mecanismes de control adequats per a la correcta aplicació d'aquestes.

Article 19è. Els conductors dels vehicles estan obligats a proporcionar a l'usuari canvi en moneda metàl·lica o bitllets fins a la quantitat de 30,05 €.

Article 20è. El quadre de tarifes d'aplicació per a l'any 2003, serà el següent:

TARIFES 2003

(euros)

Baixada de bandera

2,00

 

Tarifa Quilomètrica

0,76

 

Tarifa horària

15,00

 

SUPLEMENTIS

 

Equipatges

0,50

 

Gossos

3,00

 

Camino defectuós

1,00

 

Festius (*)

1,00

 

Servei nocturn (*)

1,00

 

Servei radiotelèfon

1,00

 

Dies especials (**)

1,80

 

Desplaçament des de la parada fins el punt de recollida (com a màxim)

1,00

 

(*) No acumulable amb el Servei nocturn o festiu.

(**) 24, 25 i 31 de desembre i 1 de gener.

V. DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI.

Article 21è. La regulació de taxímetre de conformitat al que s'estableix en l'article 24 del Reglament nacional del Servei, RD 763/79 de 16 de març, la qual cosa serà beneficiós per a l'aplicació del règim de tarifes vigents a cada moment.

Article 22è. Les Entitats Locals, competents en cada cas, podran condicionar la realització de serveis interurbans a plena satisfacció prioritària del servei urbà. A aquest efecte podran establir els sistemes de control i rotació que estimin oportuns.

Article 23è. Els vehicles aniran proveïts d'un taxímetre amb impressora homologat, que permeti l'aplicació de les tarifes vigents a cada moment, degudament precintat i comprovat per la Conselleria d'Indústria. Estarà situat en la part davantera d'habitacle de manera que resulti totalment visible per al viatger, la lectura de la tarifa i el preu, per la qual cosa haurà d'estar totalment il·luminat. Aquest taxímetre haurà de portar impressora incorporada per a l'emissió de tiquets.

El conductor, en el moment de ser requerit, procedirà a retirar el cartell de Lliure, i una vegada ocupat el vehicle per l'usuari i indicat el punt de destí, el conductor procedirà a la baixada de bandera. L'aparell taxímetre es posarà en funcionament en baixar la bandera o qualsevol altre mecanisme del qual ha d'estar proveït i que posi en marxa o pari el taxímetre. En cas que el conductor oblidés, a l'inici d'un servei, posar en funcionament el taxímetre, serà a compte exclusiu del conductor de l'auto-taxi el pagament que indiqui fins al moment d'advertir l'oblit, qualsevol que sigui el recorregut efectuat.

En cas d'accident, avaria o qualsevol altra causa justificada que faci impossible continuar prestant el servei contractat, l'usuari que podran demanar la intervenció d'un agent de l'autoritat que provi la citada impossibilitat, haurà d'abonar l'import que figuri en el taxímetre en el moment de l'accident o avaria, descomptant la quantitat corresponent a la baixada de bandera. En aquest supòsit el conductor del vehicle haurà de sol·licitar i posar a la disposició de l'usuari altre auto-taxi que començarà a reportar des del lloc on va ocórrer l'accident o averia del primer vehicle.

L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, intervindrà en la revisió del taxímetre en la comprovació dels següents extrems:

a) El bon estat dels precintes oficials

b) Que les cobertes de les rodes siguin les indicades en l'última verificació oficial que consti en la targeta d'inspecció tècnica del vehicle.

c) Que l'aparell no present indicis de manipulació (ni manipulació en la instal·lació d'aquest.

Article 24è. Es procedirà a declarar la revocació dels permisos municipals de taxista en els casos següents:

a) Exercir l'activitat sense complir les normes de Seguretat Social

b) La imposició per sancions que impliquin la revocació del permís municipal de conductor.

La declaració de revocació és totalment independent, i en cap cas s'oposa a les que es tramitin i s'imposin mesures correctores i cautelars i les sancions que corresponguin segons el que s'estableix en els següents punts.

Article 25è. L'Alcaldia determinarà a cada moment el lloc de situació o parada dels vehicles, el número màxim dels quals puguin estacionar-se en cada parada, la manera d'estacionar-se i l'ordre d'agafar viatgers, podent establir torns rotatius i obligatoris a fi de garantir la correcta prestació del servei. En tot cas, l'establiment de noves parades requerirà consulta prèvia a l'Agrupació de Taxistes.

Article 26è. Com a sistema de comunicació entre els conductors i d'aquests amb els representants municipals, així com per a la sol·licitud del servei per als usuaris, s'estableix el sistema de ràdio-taxi autoritzat per l'Ajuntament, i que podrà ser directament controlat i intervingut per l'Administració.

L'Alcalde-President de la Corporació podrà autoritzar la implantació d'un nou sistema de comunicació entre els conductors i entre aquests i els usuaris quan consideri que suposa una millor prestació del servei.

En tot cas, l'autorització de la implantació d'un nou sistema de comunicació habilitarà a l'administració, representat per l'Alcalde o regidor en qui delegui, per a sol·licitar quantes dades contribueixin a verificar el compliment de la normativa aplicable.

Article 27a. Queda prohibit reservar viatges sense que aquests no passin o bé pel control de ràdio-taxis o bé en la parada corresponent, sempre respectant l'ordre dels taxis en aquestes.

Article 28è. Les autoritats locals podran establir la prohibició de fumar en els vehicles acte-taxis que pertanyin al seu terme municipal quan es trobin ocupats per viatgers; en tal caso els conductors hauran de portar a l'interior del vehicle un cartell que així ho indiqui. En absència de norma a aquest efecte, prevaldrà el dret del no fumador, sigui conductor o client, de conformitat amb el que estableix l'article 6.5 del Reial decret 192/1988, de 4 de març, sobre limitacions en la venda i ús del tabac per a la protecció de la salut de la població.

Article 29è. Durant la prestació del servei, els conductors hauran de portar els següents documents:

a) En relació al vehicle:

  • Llicència.
  • Placa amb el número de la llicència municipal del vehicle i la indicació del nombre de places.
  • Permís de circulació del vehicle.
  • Pòlissa de l'assegurança en vigor.

b) En relació al conductor:

  • Permís de conduir de la classe exigida pel Codi de circulació per a aquesta mena de vehicles.
  • Permís municipal de conduir.

c) Referent al servei:

  • Llibre de reclamacions, segons model oficial.
  • Un exemplar de les ordenances locals.
  • Direccions i emplaçaments de cases de socors, sanatoris, comissàries de policia, bombers i altres serveis d'urgència.
  • Talonaris rebo autoritzats per l'Entitat local referent a la quantia total percebuda de les hores d'espera, de les sortides del territori de la jurisdicció de l'Ens Local, els quals podran ser exigits pels usuaris i comprovats en les inspeccions periòdiques.
  • Exemplar oficial de les tarifes vigents.

Article 30è. Dins del terme municipal de Sant Joan de Labritja, els auto-taxis indicaran la situació de “Lliure” o “Ocupat” a través dels parabrises mitjançant un cartell en què consti aquestes paraules en Català (Lliure en l'anvers i Ocupat al revers) i que serà visible en la part superior dreta sense afectar per dimensions o col·locació les condicions establertes en l'article 7 del present Reglament.

A la nit portaran encesa la llum verda connectada amb la bandera o element mecànic que la substitueixi de l'aparell taxímetre per a apagar-lo o encendre'l segons la situació del vehicle.

Article 31è. El nombre de persones carregades en un vehicle no podrà ser superior al de places autoritzades per a aquest que haurà d'estar assenyalat en una placa col·locada a l'interior, sense que en cap cas puguin sobrepassar-se, entre viatgers i equipatge, el pes màxim autoritzat per vehicle.

VI. DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI.

Article 32è. Tots els vehicles adscrits al servei regular hauran de ser conduïts exclusivament per qui es trobi en possessió de la corresponent habilitació legal específica.

Els conductors dels vehicles Auto-Taxis de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja hauran d'anar higiènicament endreçats i estaran obligats a utilitzar durant les hores de servei el vestuari uniforme acordat conjuntament amb els restants ajuntaments de l'illa i amb el Consell Insular d'Eivissa, consistent en: pantalons llargs tipus xinès (de cotó, transpirable i elàstic, sense ser possible xandall o vaquers) blau marí, camisa grisa màniga llarga o pol gris màniga curta, i calçat tancat pel taló de color negre o blau marí i adequat per a la conducció (sense que estigui autoritzat l'ús de xancletes o similars). En temporada hivernal, o quan la climatologia ho requereixi, es podrà portar també un càrdigan blau marí amb tancament de cremallera i/o una armilla blava marina. El pol i la camisa hauran de portar brodat en color negre, en el costat esquerre i a l'altura del pit, l'escut de l'ajuntament. El càrdigan i l'armilla també hauran de portar serigrafiat en color blanc, en el costat esquerre i a l'altura del pit, l'escut de l'ajuntament.

La grandària de l'escut serà de 5 cm en altura, i de 7,5 cm en amplària.

Sota l'escut del municipi s'emportarà una placa identificativa grisa fosc amb lletres blanques, de 5 cm d'ample per 2,5 cm d'alt, amb el nom del municipi i amb el número de llicència.

Excepte casos excepcionals, no es permet tampoc l'ús de gorres, barrets o altres peces que cobreixin el cap.

Correspon a l'Ajuntament la concessió del permís local de conduir que s'haurà d'expedir a favor d'aquells que quan ho sol·licitin reuneixin els requisits i superin les proves d'aptitud establertes i que hauran de reunir, entre altres els següents requisits:

1r. Tenir el permís de conduir de la classe B-2 o superior a aquesta expedit per la Direcció de Trànsit.

2n. No patir malaltia infecciosa i contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti l'exercici normal de la professió.

3r. Qualsevol altre que disposi el Codi de Circulació o que expressament assenyali, amb caràcter general, la Direcció General de Trànsit.

Article 33è.

1.- Correspon a l'Ajuntament establir les mesures d'organització i ordenar el servei en matèria d'horaris, guàrdies, calendaris, descansos i vacances, escoltades les associacions professionals d'Empresaris i Treballadors.

2.- Aquell vehicle monovolum adaptat per al transport de minusvàlids tindrà preferència tant si és reclamat en la parada com per ràdio-taxi, si qui reclama el servei és un minusvàlid ; si existeix més d'un vehicle adaptat tindrà preferència el situat en primer lloc en la parada o més a prop al lloc de petició del servei.

3.- En període de 30 d'octubre – 1 maig haver de romandre 2 taxis de guàrdia, localitzables en el municipi, per a donar servei.

4t.- El període de temps indicat en l'apartat anterior i amb la finalitat d'ajustar l'oferta a les necessitats reals del servei, els vehicles seran conduïts per un solo conductor.

Article 34è. Independentment de les condicions laborals regulades per la legislació pertinent, els conductors de vehicles compresos en aquest Reglament estan obligats a complir amb les disposicions que conté.

Article 35è. El conductor sol·licitat personalment o per mitjà del radi-taxi per a realitzar un servei, en la forma establerta, no podrà negar-se sense justa causa. Tindran la consideració de justa causa les que a aquest efecte s'estableixen en l'article 42 del R. D. 763/1979, havent-se de comunicar i justificar per escrit a l'Ajuntament.

Article 36è. La llicència caducarà per renúncia expressa del titular, seran causes per les quals l'Ajuntament declararà revocada i retirada les llicències als seus titulars les següents:

a) Usar el vehicle d'una classe determinada o una altra classe diferent d'aquella per la qual està autoritzat.

b) Deixar de prestar el servei al públic durant trenta dies consecutius o seixanta alterns durant un període d'un any, tret que s'acreditin raons justificades o per escrit davant de la Corporació Local o bé s'hagi autoritzat la seva situació de baixa. L'Ajuntament podrà autoritzar un màxim de baixes en aquest sentit d'un 50% de Temps 1 novembre/ 30 abril, sempre que no afectin el servei.

c) No tenir el titular de la llicència concertada la pòlissa d'assegurança en vigor.

d) Reiterat incompliment de les disposicions sobre revisió periòdica.

e) L'arrendament, lloguer o qualsevol cessió de les llicències per temps màxim de 5 anys que signifiqui una explotació no autoritzada per la Corporació.

f) L'incompliment de les disposicions referents a la llicència i altres disposicions en relació a la propietat del vehicle.

g) La contractació de personal assalariat sense el necessari “permís local de conduir” o sense l'alta i cotització a la Seguretat Social.

La caducitat i retirada de la llicència s'acordarà per l'òrgan que l'hagi adjudicat, prèvia la tramitació de l'expedient procedent, el qual podrà incoar-se d'ofici o a instàncies de l'Agrupació Professional i Associació de Consumidors i Usuaris.

VII. FALTES I SANCIONS.

Article 37è. Independentment de les causes d'expiració, revocació i de les mesures correctores cautelars regulades en el Reglament, les infraccions que cometin les persones subjectes al mateix es classificaran com a lleus, greus i molt greus.

Article 38è. A més les infraccions a què es refereix l'anterior punt i que es regulen en aquest capítol, constituiran infraccions dels fets i omissions tipificades en la Llei 16/1997 de 30 de juliol i el seu Reglament, aprovat pel R. D. 1211/1990 de 28 de setembre, altres normes de l'Estat i/o Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals seran sancionades conforme a les esmentades normes.

Article 39è. Seran considerades faltes lleus:

  • No respectar les normes d'organització establertes per l'Ajuntament en relació amb la gestió de radiotelèfon.
  • No tenir canvi de 50 €
  • Baixar la bandera abans que l'usuari indiqui el punt de destí
  • No tenir il·luminat l'aparell de taxímetre
  • No tenir la documentació requerida en aquest Reglament
  • Tindran la consideració de faltes lleus totes les que suposin vulneració directa de les normes legals o establertes en aquest reglament, aplicables en cada cas, que no figurin expressament recollides i tipificades en els punts següents.
  • Tracte desconsiderat i ús de faltes o gestos grollers i amenaça cap als usuaris o dirigiu-vos a vianants o conductors d'altres vehicles.
  • No tenir il·luminat el taxímetre en hores nocturnes
  • No presentar-se a les guàrdies nomenades per l'Ajuntament, o bé, pel Ple de l'Associació d'aquest municipi.

Article 40è. Seran considerades faltes greus:

  • La no assistència a les parades durant una setmana, sense causa justificada, havent-hi necessitat de servei
  • Recollir viatgers en diferent terme o territori jurisdiccional del d'aquest municipi, sempre que l'Ajuntament hagi condicionat la prestació de serveis interurbans a plena satisfacció prioritària del servei urbà de conformitat al que s'estableix en aquest Reglament.
  • La instal·lació de sistemes de comunicació no autoritzats per l'Ajuntament.
  • La col·locació de qualsevol element o distintiu a l'interior o exterior del vehicle no autoritzat per l'Ajuntament, particularment publicitat i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l'emissora de radiotaxi autoritzada per l'Ajuntament.
  • No respectar els punts d'estacionament previstos i recollir passatgers a una distància inferior a 100 metres d'una zona habilitada per a l'estacionament d'auto-taxis, excepte si no hi ha vehicles en la parada, i si el servei es presta a persones amb dificultat de mobilitat, o si el servei es presta a conseqüència de la crida per radiotaxi.
  • Conduir el vehicle tenint el permís municipal caducat.
  • Qualsevol altra infracció no inclosa en els apartats precedents, que les normes reguladores de transports qualifiquin com a greus, d'acord amb els principis del règim sancionador establert en el capítol 1r del títol V de la LOTT i el capítol 1r del títol VI del Reglament de l'esmentat LOTT.
  • L'incompliment injustificat de l'ordre d'implantació de radiotelèfon en el termini concedit.
  • Portar el taxímetre sense els precintes de garantia.
  • L'incompliment injustificat de l'obligació d'implantació de l'aparell taxímetre dins del termini previst.
  • L'incompliment del Reglament de Règim intern de l'Associació d'aquest Municipi.

Article 41è. Es consideressin faltes molt greus les següents:

  • Abandonar al viatger sense efectuar el servei per li com va ser requerit o negar-se a prestar-lo, sense causa justificada.
  • Conduir el vehicle en estat embriac o sota els efectes d'estupefaents o similars.
  • Retenir qualsevol objecte abandonat a l'interior del vehicle sense donar compte a l'autoritat competent, dins de les 72 hores següents.
  • Les infraccions determinades en l'article 289 del Codi de la Circulació i la manifesta desobediència a les ordenis de l'Alcaldia, en aquesta matèria
  • Cometre delictes malalts amb motiu de l'exercici de la professió a la qual fer referència aquest Reglament.
  • Cobrar quantitats diferents a les resultants de les tarifes vigents, quantitats per conceptes no tarifades o quantitats inferiors a les autoritzades.
  • El frau i manipulació intencionada del taxímetre que motivi la no obtenció del rebut, en el seu cas, o la falta de veracitat a les dades que repercuteixin en la tarifa aplicable.
  • La negativa o obstrucció a l'actuació dels serveis d'inspecció i/o Agents de l'Autoritat, així com la desobediència a les ordenis donades per aquells fent ús de les facultats que tenen conferides i injuriar a aquests.
  • Causar accident i donar-se a la fugida
  • Negar-se a prestar auxili a ferits o accidentats.
  • Conduir en el supòsit de revocació o suspensió temporal de la llicència o permís de conductor.
  • Realitzar serveis i/o activitats de transport, amb mitjans propis o similars, diferents als expressament autoritzats per les autoritats corresponents.
  • La reincidència i manifesta desobediència a les ordres d'aquesta Alcaldia en relació als serveis objecte d'aquest Reglament.
  • La negativa no justificada a la prestació de serveis extraordinaris, especials o d'urgència.
  • Utilitzar les instal·lacions de ràdio telèfon per a una activitat il·lícita, immoral o contrària a l'ordre públic.
  • La prestació del servei utilitzant persones no autoritzades o que no complissin amb els requisits exigits en aquest Reglament.
  • Negar-se al lliurament de la targeta d'identificació de conductor d'auto-taxi en els casos de rescissió de la relació laboral o en el cas de titulars de llicències, no retirar la targeta d'identificació de conductor d'auto-taxi quan cessament la relació laboral o no dipositar-la a l'Ajuntament, quan hagi estat retirada.

Article 42è. Sancions

Sense perjudici al que s'estableix en aquest Reglament, conforme al que disposa l'article 143 de la Llei 16/1987 de 30 de juliol i 201 del Reial decret 1211/1990 de 28 de setembre, les infraccions lleus se sancionessin amb amonestació i/o multa fins a 276 euros; les greus amb multa de 277 a 1382 euros; i les molt greus amb multa de 1383 a 2764 euros.

La quantia de la sanció que s'imposi dins dels límits establerts en el paràgraf anterior, es graduarà d'acord amb repercussió social de la infracció, la intencionalitat, el mal causat en el seu cas, o el nombre d'infraccions comeses.

Quant al procediment a seguir s'estarà al que disposen els articles 133 a 137 de la Llei de Procediment Administratiu.

Tot l'articulat d'aquesta ordenança serà d'obligatori compliment. El no compliment serà objecte d'estudi per part de l'Ajuntament aplicant sancions, amb possibles retirades tant a temps parcial, com a definitives.